Elise"]
Dan even terugkomen op die formule. Voor zover ik goed opgelet heb bij natuurkunde geldt deze fomule alléén als de dichtheid van de massa overal hetzelfde is, maw, als ieder deeltje van het paard even zwaar zou wegen, wat natuurlijk niet zo is.
[/quote]
[quote="Remember schreef:Hoe ze dat meten? Ik denk dat er heel veel te berekenen valt. Ik kan van een 'simpeler' voorwerp dan een paard berekenen waar het Zp ligt en wat voor krachten er dan voor en achter werken. Bij paarden is dit veel ingewikkelder omdat ze ten eerste bestaan uit meer dan 1 'materialen', ten tweede ze een veel ingewikkeldere vorm hebben dan een rechthoek en ten derde ze een levend wezen zijn. Maar ik denk dat mensen die bewegingswetenschappen hebben gestudeerd een aardig eindje kunnen komen met het berekenen van Zp's en krachten, helemaal met computermodellen tegenwoordig. Op een stilstaand paard werken andere krachten dan een bewegend paard, dus een ander Zp dus andere verdeling van de krachten op de voor- en achterhand.
Die formule geldt ook bij meer dan 1 dichtheden, maar dan wordt de berekening een stuk moeilijker, omdat je niet kunt stellend dat links en rechts van het midden evenveel kracht werkt, dat moet je dan eerst nog apart gaan berekenen! Daarom wordt er in je boek alleen aandacht besteedt aan homogene voorwerpen.