Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:29

Niekkus schreef:
Hallo,
Ik ga vaak met iemand mee jureren. je ziet dan ook wel eens paarden die achter de teugel lopen, dit is heel moeilijk om er weer uit te krijgen!!!!!!!! Als je dit alleen met losrijden heel eventjes doet kan het niet veel kwaad, maar als je hem daarna niet meer net iets voor de loodlijn kan krijgen is het niet goed. Hier moet je dus goed mee oppassen.
dit wou ik er even over zeggen

Achter de teugel en LDR hebben als het goed is niets met elkaar te maken...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 10:31

Magique"]
Ja dat zou jij ook eens moeten doen: En niet alleen lezen wat in jou straatje past
[/quote]

Ik quote bewust geen stukken van de site (er staan er zat die "in mijn straatje passen"), omdat ik de mensen juist wil aanzetten tot het lezen van het HELE verhaal, niet van stukjes die het ene of het andere punt onderstrepen.
Omdat dit verhaal al zo lang begint te worden (blijkbaar toch genoeg behoefte aan deze discussie, Apple!), zal ik de site nogmaals vermelden:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/rollkur.php

[quote="Magique"]
Q; Waarom begin je eigenlijk zo'n topic als je alleen in jouw eigen waarheidje gelooft ?
[/quote]

Het is moeilijk een topic te beginnen zonder standpunt Knipoog
Verder is iedereen vrij om met de info te doen wat ie zelf goed acht. Mijn doel is bereikt als meer mensen de moeite nemen om de info op de site van Theresa (waar dus inderdaad ook de LDR voorstanders aan bod komen) goed te bestuderen. Goed geïnformeerd beslissen hoe je wilt rijden is het doel. Ik ben dit topic dus begonnen om mensen de info aan te reiken. Wat je er verder mee doet is aan jou.

[quote="Manic"]
Tsja, ik ging me hier niet in mengen, maar wil toch even je onderschrift er bij pakken...

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!

Dat vind ik dus weer grappig. Ik snap namelijk niet hoe je kunt beargumenteren dat een paard in een natuurlijke houding moet lopen, als je zoiets unnatuurlijks doet als erop gaan zitten.
[/quote]

JUIST omdat rijden zo onnatuurlijk is, is het zaak te voorkomen dat je het nog erger maakt. Autorijden is ook onnatuurlijk voor de mens, maar toch zitten we liever in een auto met genoeg hoofdruimte...

[quote="Remember"]
Vraag me ten zeerste af hoe jij je paard goed rond kunt rijden met het neusje voor de loodlijn Op het moment dat je de hals ronder én dieper gaat vragen kantelt automatisch het neusje mee naar richting borst, anders komt er wel een hele rare knik in hé !
[/quote]

De ronding komt door het zakken van de achterhand, niet door het omlaag buigen van de voorkant. Heb je al op Theresa's site gekeken? Dan zie je welke acties een rare knik geven.

[quote="Sluimpje"]
Men neme wederom google, typ in Anky (toch een van de bekendste LDR toepasser)
et voila, op de eerste pagina trof ik dit aan: (ik heb van elk paard 1 foto genoemen, maar niet speciaal uitgezocht, allen hadden dezelfde uitdrukking)
[/quote]

Pak nu de FEI regelementen er eens bij en kijk waar staat dat Anky haar paarden met de neus achter de loodlijn en met een stuk van de hals ver achter de oren als hoogste punt moet presenteren. Zelfs in de uitgestrekte draf komt die neus niet eens meer OP de loodlijn!!!

[quote="sioux schreef:
Achter de teugel en LDR hebben als het goed is niets met elkaar te maken...

Kijk: DAAR mis je toch een groot deel van de essentie....

Bij LDR wordt het paard per definitie achter de loodlijn gereden, maar je paard kan ook makkelijk achter de loodlijn lopen zonder dat je LDR "beoefent".

Zoals ik al eerder zei, is voor mij persoonlijk het onderzoek van Weiler doorslaggevend geweest. LDR vind ik niks, maar ging er van uit dat de schade wel mee zou vallen als de achterhand er maar actief bij zat. Helaas zal dit de schade die Weiler bedoelt niet kunnen voorkomen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:42

Achter de teugel en achter de loodlijn zijn niet hetzelfde!! Je paard kan ook gewoon voor de loodlijn zijn maar toch achter de teugel.
Dus DAAR mis jij een groot deel van de essentie .
Laatst bijgewerkt door cornelie op 18-03-04 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:43

QQQQ schreef:
Zoals ik al eerder zei, is voor mij persoonlijk het onderzoek van Weiler doorslaggevend geweest. LDR vind ik niks, maar ging er van uit dat de schade wel mee zou vallen als de achterhand er maar actief bij zat. Helaas zal dit de schade die Weiler bedoelt niet kunnen voorkomen.

wat zit je nou stom te banketstaaf over dat onderzoek ? Als je een beetje op de hoogte was geweest van dat onderzoek van Weiler dan weet je dat hij heeft toegegeven dat niet bewezen kon worden of die paarden nou LDR of klassiek gereden werden.
Nou lijkt mij dus als je zulke uitspraken doet voor 100% moet kunnen zeggen hoe deze paarden gereden zijn en dat kan hij dus niet ....
Lekker in je eigen wereldje blijven leven hoor Scheve mond

Die uitspraken die je doet over Anky, slaan kant nog wal dus daar wil ik niet eens op in gaan.
Paardrijden doe je niet uit boeken, maar in de praktijk en daar heb jij duidelijk nog niks in bereikt.
Hou gewoon je mond over dingen waar je geen verstand van hebt !

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:02

Dat je kritisch nadenkt over trainingsmethodes lijkt mij alleen maar goed, en ik heb ook geen duidelijke mening over LDR.
Het enige wat ik weet is dat ik dat Anky niet na doe.

Maar ik snap niet dat een dergelijk uitgevoerd onderzoek voor jouw de doorslag kan geven. Hij kan helemaal niets bewijzen.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat misschien wel bij elk paard wat gereden wordt in dressuur vergroeiingen zouden kunnen ontstaan?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:13

Magique, ik heb geen idee wie je bent, maar een klein beetje vriendelijker mag ook wel
Wie ben jij zelf? Wat heb jijzelf gepresteerd? QQQQ heeft zich voorgesteld, dat heb ik van jou nog niet gezien.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 11:20

cornelie schreef:
Achter de teugel en achter de loodlijn zijn niet hetzelfde!! Je paard kan ook gewoon voor de loodlijn zijn maar toch achter de teugel.

Dat heb ik ook nooit beweert hoor!!
Effies opletten graag...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:20

Magique: discussieren over een systeem is ook heel goed mogelijk zonder dat je ZZ-GP rijdt (anders zou het hier op RT wel erg rustig worden Haha!). Ook hierover is op RT al vaak een discussie geweest.

Ik zou het fijn vinden als de discussie gewoon gevoerd kan worden zonder dat de gesprekspartner direct de mond gesnoerd wordt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 11:21

essie79 schreef:
Maar ik snap niet dat een dergelijk uitgevoerd onderzoek voor jouw de doorslag kan geven. Hij kan helemaal niets bewijzen.
Heb je er wel eens bij stil gestaan dat misschien wel bij elk paard wat gereden wordt in dressuur vergroeiingen zouden kunnen ontstaan?

Best mogelijk, maar ik wil graag de weg van het minste risico bewandelen.
Ik geef mijn paarden het voordeel van de twijfel.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:23

Maakt niet uit wat je rijdt maar vind het altijd beetje raar dat mensen kritiek hebben om neerlands beste amazone en vreemd genoeg is dit altijd van mensen die zeg maar meer praten over paardrijden dan het zelf doen Verward
En hier wil ik het bij laten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:24

Citaat:

Dat lijkt mij heel verstandig, Magique *LOL*
Laatst bijgewerkt door Ann op 18-03-04 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 11:24

Magique schreef:
Die uitspraken die je doet over Anky, slaan kant nog wal dus daar wil ik niet eens op in gaan.

Kijken is toch niet zo heel moeilijk?
Of is zien alleen onmogelijk?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:41

Jee Mafique, ik dacht bijna dat dit een discussie zou worden zonder gescheld en ongenuanceerd botte uitlatingen, blijbaar had ik het fout...

Over de inhoud meepraten vind ik moeilijk, ik lees liever mee om mijn beeld steeds breder te maken.
Anky haar rijkunst, -gevoel en -stijl staan bij mij buiten kijf, maar dat wil niet zeggen dat ik de illusie heb haar na te kunnen rijden. Ik denk dat het grootste gevaar van LDR-rijden schuilt in het verkeerd en onkundig toepassen van het systeem. Maar dat geldt eigenlijk voor het hele paardrijden, ongeacht welk systeem je ook neemt!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 11:42

Magique schreef:
Maakt niet uit wat je rijdt maar vind het altijd beetje raar dat mensen kritiek hebben om neerlands beste amazone en vreemd genoeg is dit altijd van mensen die zeg maar meer praten over paardrijden dan het zelf doen Verward

De winnaar heeft altijd gelijk in jouw ogen? Wat een blind vertrouwen!
En ook nog beweren dat ik meer praat dan doe? Ik heb een full time baan en ben daarnaast gemiddeld 3-4 uur per dag op stal bezig (en da's niet in de kantine!). "Doen" is meer dan presteren!

Mensen die maar "doen" zonder er bij na te denken zijn het grootste probleem van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:50

QQQQ schreef:
Mensen die maar "doen" zonder er bij na te denken zijn het grootste probleem van de paarden.

Dat is wel heel erg waar, maar niet alleen waar het LRD betreft hoor, maar bij het rijden in het Algemeen.

Ik ken trouwens geen Shire hier in de buurt, dus toch over het hoofd gezien ergens kennelijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:56

Magique schreef:

Gut Magique is te "chicken" om zich voor te stellen
Wel harde uitspraken doen, maar niet een tipje van de sluier oplichten? Dapper hoor

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:57

Kunnen we weer ontopic verder ipv over de reacties van Magique verder te gaan?

Het zou jammer zijn als ik zou moeten splitsen in dit topic of er zelfs een slotje op moet zetten.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:58

QQQQ"]
[quote="essie79 schreef:

Best mogelijk, maar ik wil graag de weg van het minste risico bewandelen.
Ik geef mijn paarden het voordeel van de twijfel.
[/quote]

Ok, die redenering snap ik, maar hoe kun je er dan toch zo van overtuigd zijn dat een LDR slecht is? En je zegt zelf dat dat onderzoek voor jou de doorslag heeft gegeven, terwijl het onderzoek wetenschappelijk slecht is onderbouwd.
Dus heb je ergens anders je mening op gebaseerd en ik vraag me af waarop.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:29

QQQQ"]
[quote="Magique schreef:

De winnaar heeft altijd gelijk in jouw ogen? Wat een blind vertrouwen!
[/quote]
Maar andersom kan je ook stellen:
Omdat de klassieke rijkunst al zolang toegepast kunnen we vaststellen dat dat wel goed moet zijn?
Nee dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:32

Nou Sjuim, ik hoor steeds beweren dat Rollkur erg dicht bij klassiek zou liggen, dus make up your mind, is het nu dichtbij of juist wat anders. En ja, middels het klassieke systeem zijn al heel wat paarden goed opgeleid, de crux zit m in goed.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:32

Ik zeg dat het dicht bij het klassieke licht, de tegenstanders beweren van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:06

Maar waarom probeer je dan een punt te maken door het onderscheid te onderstrepen?
Over klassiek gaan ook nogal wat verkeerde denkbeelden in het rond, bijvoorbeeld dat je dan altijd maar je paard in dezelfde wedstrijdhouding zou rijden, iemand die dat doet, is gewoon dom aan het rijden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:10

QQQQ"]
[quote="Remember schreef:
Vraag me ten zeerste af hoe jij je paard goed rond kunt rijden met het neusje voor de loodlijn Op het moment dat je de hals ronder én dieper gaat vragen kantelt automatisch het neusje mee naar richting borst, anders komt er wel een hele rare knik in hé !

De ronding komt door het zakken van de achterhand, niet door het omlaag buigen van de voorkant. Heb je al op Theresa's site gekeken? Dan zie je welke acties een rare knik geven.

[/quote]

Ok, experiment: pak een zweep en hou in elke hand een uiteinde, links is de achterhand, rechts is de voorhand. Buig links nu naar beneden, krijg je een gelijkmatige ronding over de gehele lijn? Nee, daarvoor zou rechts ook naar beneden moeten. Als je het over wedstrijdhouding zou gaan hebben zou ik het met je eens kunnen zijn, maar we hadden het hier over training, en dat is veel vaker niet in de wedstrijdhouding dan wel. Je moet het gehele paard gymnastiseren, het hele lichaam moet in topconditie komen en niet alleen de spieren die je gebruikt als je een proefje rijdt.

Even voor de goede orde, ik ben dus geen felle voor- of tegenstander van LDR of klassiek, ik probeer logisch na te denken en een manier van rijden te ontwikkelen waarbij je de goede aspecten van verschillende manieren van trainen tot uiting brengt.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:04

QQQQ schreef:
Heb je de paarden van de spaanse rijschool wel eens in actie gezien? Daar zit niks stijfs aan hoor: DAT is klassiek.

Afbeelding
Afbeelding

Versus:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zie toch liever de laatste drie in de dressuurbaan hoor Q Knipoog

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 18:26

HELP
Ik snap er helemaal niets meer van.
Wat is nu goed en wat is nu slecht.
Ik ben mijn pony aan het inrijden maar wil dit wel graag goed doen.
Kan iemand het mij snel uitleggen aan de hand van wat plaatjes en tekst?
Evt per pb?

Afbeelding
fototje van mij en mijn pony, hier is ze wel erg kijkerig en krijg ik haar niet mooi rond (zoals het mij geleerd is en ik weet nu nietmeer of dat nu goed of slecht is voor mijn jonge pony)
Ik heb namelijk altijd geleerd dat een pony laag en rond moet lopen om zijn rug goed te gebruiken.
Klopt dit Verward
Anders rij ik al 16 jaar verkeerd (nooit 1 wedstrijd gereden maar zou dit graag willen doen met mijn eigen pony)

PS is de achterhand er zo onder? (voel me nu echt dom, heb nooit gezegt dat ik goed kan rijden maar voel me nog dom)
Laatst bijgewerkt door Shyla25 op 18-03-04 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt