Stout gedrag, bokken en wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:20

Heb je les TS? Kan je voorlopig er alleen op gaan onder de les? Dan kan er iemand met je meekijken en misschien vanaf de grond zien waar het mis gaat.

Ik lees nu een wat afwachtende houding van jou, en daarmee een paard die het zelf over neemt.

Sommige paarden hebben een handige ruiter nodig, eentje die hun voor is en aan het werk zet, dat kan jij nu nog niet bieden, maar wat niet is kan met les misschien wel komen. Leren voelen van de signalen die je paard geeft is hier wel belangrijk in.

Vriendin van mij had er ook zo eentje. Als ik die dan een keer reed in de les voor haar, was die 'braaf' in de zin van: hij kneep er niet tussenuit, wat hij bij haar wel deed.
Simpelweg omdat ik al voordat meneer zover was, zijn neiging de kop in had gedrukt door hem aan het werk te zetten, af te leiden enz. Was een mans paard, ik ben een redelijk manse ruiter. Vriendin is veel milder en afwachtender. Dat heeft gewoon tijd nodig gehad om het vertrouwen en de handigheid op te bouwen.

Afhankelijk van jezelf, of je het ziet zitten om de tijd en energie er met les in te steken, zou ik het paard houden of terug brengen. Want je moet er niet mee verongelukken natuurlijk.

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 11:21

Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal het deze week meteen gaan testen!

996981 schreef:
Kabayo schreef:
Wat doet dit paard met longeren?

Ben ik ook benieuwd naar. En vooral; wat doet dit paard als je erop gaat nadat je het gelongeerd hebt.

Dat een paard aan de hand braaf is, hoeft echt niet te betekenen dat het in het werk geen looplust kan hebben of fris kan zijn

Art_Ificious

Re: Stout gedrag, bokken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:23

TS kan je ook even nagaan hoe dit paard bij de vorige eigenaren gestald stond?
Kwam die daar veel buiten?

En is eventueel op pijnstillers zetten een optie?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:30

Maar dat je ooit les hebt gehad zegt nu niks meer. In mijn ogen heeft iedereen les nodig, want er sluipen altijd fouten in als je altijd maar zelf bezig bent. Plus dat het vanaf de grond heel anders kan zijn als erop, jij kan x voelen maar degene op de grond ziet y. Zoals de ruiter die zegt het paard doet dit en dat, degene op de grond ziet dat de ruiter zelf eerst dat doet en het paard daarop reageert. Zelfs als je vooral buiten wil rijden vind ik les heel belangrijk, zowel om het paard goed door het lijf te laten lopen, als om de ruiter te controleren of die geen rare dingen gaat doen.

Je bent nooit uitgeleerd en niemand blijft alles goed doen zonder extra ogen. We zijn nu eenmaal menselijk. En als je haar niet wilt terug brengen zal je moeten investeren. Sowieso is met een nieuw paard wat extra begeleiding altijd een heel goed idee en daarna gewoon regelmatig begeleiding houden.

Daarnaast zou ik inderdaad longeren van te voren tijdelijk. Zo weinig naar buiten en minder werk is in deze tijd van het jaar sowieso al een recept voor veel te veel energie.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-12-23 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:34

996981 schreef:
Ik weet in ieder geval weer waarom wij niet aan particulieren verkopen :D

Nieuw paard, weinig naar buiten, eerste week geen lichamelijke arbeid en daarna op buitenrit midden in het herfst/winter seizoen.

Weinig die dan nog braaf zijn en geen spanning hebben

Dit dus...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:47

Zeker als die lessen minstens 10 jaar geleden zijn (hierboven staat ergens dat je al 10 jaar alleen buiten hebt gereden met je laatste paarden). Daarnaast is het niet alleen je eigen kunnen verbeteren en scherp blijven corrigeren, maar vooral ook de combinatie trainen. Op ieder paard zit je anders en je moet samenwerken om jullie niveau op te krikken. Mijn 20 jarige had dressuurmatig nog nooit wat gedaan en ik had echt bijscholing nodig om daar fatsoenlijk mee rond te hobbelen. Samen hadden we dus hele kleine stapjes nodig. Dan is het leuk als je weet wat wijken inhoudt bijvoorbeeld, maar als je paard dat niet weet moet je eerst nog uitzoeken hoe je je paard dat gaat leren. Een instructeur vanaf de grond kan zoiets. En nu is wijken niet je grootste uitdaging nu, dat is maar een voorbeeld die je zelf noemde. Maar ook met de spanning van je paard nu kan iemand vanaf de grond helpen. Kijken waar de oorzaak zit, helpen om van correct longeren naar rijden te gaan in 1 sessie. Je paard leren kennen om te zien wat ze nodig heeft om een relaxt rijpaard voor je te zijn en lekker soepel in het lijf te worden.

Het is verder geen veroordeling hoor, ieder zijn eigen manier, maar het is wel een hele waardevolle investering om eens per maand iemand mee te laten kijken. En in het begin waarschijnlijk iedere week tot jullie samen de feeling gaan krijgen.
Laatst bijgewerkt door Celebi op 11-12-23 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:48

Ik sta er zo in:

Heeft dit paard redenen om zich zo te gedragen( verhuizing, misschien een iets minder ervaren TS, misschien te weinig buiten, teveel voer) : JA

Is dat het type paard wat jij op dit moment in je leven zoekt: NEE .

Er is niks mis met jou en misschien ook wel niks mis met dit paard, maar dit is niet de juiste match.

Soms lijkt het wel alsof je voor een paard de ideale route moet volgen ofzo, anders is het 'logisch' dat hij ontploft. Dat is natuurlijk onzin. Ik heb hier op stal paarden die de eerste dag na hun verhuizing mee op buitenrit genomen worden, tot paarden die eerst 3 maanden alleen 2 x per week grondwerk doen voordat een eigenaar opstapt.

En al deze mensen verongelukken niet bijna.

Het zegt ook gewoon iets over het karakter van het paard, dat hij in een iets minder ideale situatie ( wat dat ook mag zijn? Want als TS een ander schema had aangehouden was het vast te snel geweest :) ) kiest voor dit gedrag.

Terug brengen.

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 12:04

Dankje voor je reactie en je begrip. Ik kan indd lessen nemen, professionals inschakelen etc maar dit was allemaal niet de bedoeling. Ik zocht inderdaad een paard zoals jij zegt: die meteen veilig mee op buitenrit kon. Want die paarden zijn er. En dat is ook hoe het paard aan mij is verkocht: super braaf buitenrit paard door iedereen te rijden. En niet: super braaf paard maar bokt op buitenrit. Dan was ik er nooit voor gegaan.

Ik heb in het verleden een auto ongeluk gehad waardoor ik blijvend letsel heb op mijn schouder. Daarom kan ik het mij ook niet permitteren om van een paard te vallen. En nu hoor ik mensen hier gewoon zeggen: ja maar een paard is een dier en je kan altijd wel vallen en dat kun je niet vaststellen etc. Klopt, MAAR er is een groot verschil tussen van een paard vallen omdat die bokt (ook bij vorige eigenaren en niet alleen bij mij) of omdat die uitglijdt of struikelt en wij (of ik) op de grond liggen.

Ik ga het nog eens proberen met longeren en dan opstappen en ik laat iemand eens mee kijken of er iets bijzonders te zien is.

Misschien ook goed om te benoemen: het paard kan niet stil staan als ik erop zit. Als ik bijvoorbeeld de weg moet oversteken of als ik op straat even stil moet staan voor iets. Binnen paar seconden begint het paard het steigeren. Iemand een idee of dat verband kan hebben met iets? Mijn vorige pony deed dat ook wel eens maar ik liet hem dan gewoon doorlopen als die ongeduldig werd en dan liep die gewoon rustig weg. Als ik deze dan laat lopen dan loopt ze heel snel en gestresst weg.

ruitje schreef:
Ik sta er zo in:

Heeft dit paard redenen om zich zo te gedragen( verhuizing, misschien een iets minder ervaren TS, misschien te weinig buiten, teveel voer) : JA

Er is niks mis met jou en misschien ook wel niks mis met dit paard, maar dit is niet de juiste match.

Soms lijkt het wel alsof je voor een paard de ideale route moet volgen ofzo, anders is het 'logisch' dat hij ontploft. Dat is natuurlijk onzin. Ik heb hier op stal paarden die de eerste dag na hun verhuizing mee op buitenrit genomen worden, tot paarden die eerst 3 maanden alleen 2 x per week grondwerk doen voordat een eigenaar opstapt.

Het zegt ook gewoon iets over het karakter van het paard, dat hij in een iets minder ideale situatie ( wat dat ook mag zijn? Want als TS een ander schema had aangehouden was het vast te snel geweest :) ) kiest voor dit gedrag.

Terug brengen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:06

Pff TS, ik zou deze echt terug brengen. Past niet in je gebruiksdoel en is niet zo braaf als je verwacht had.

En gezien jouw verleden, zou ik echt het risico dan niet willen lopen.

Stil staan is net als als het andere te oefenen en met les voor een groot deel op te lossen. Maar het karakter haal je nooit uit het paard. Dus als deze gewoon te mans is voor je, dan zou ik echt hier niet mee verder gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:07

ruitje schreef:
Ik sta er zo in:

Terug brengen.

Ja eens. Maar als ts aangeeft dat niet te willen moet je wel een manier gaan zoeken om dit enigszins werkend te krijgen. En dat is wel lessen en kijken naar vrije beweging en daarnaast werken om de energie kwijt te kunnen.

Ik zou ook terug brengen een betere optie vinden, maar ook met een nieuw paard lessen nog steeds belangrijk vinden.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:09

Paardenponyx schreef:
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal het deze week meteen gaan testen!

[quote="996981" Ben ik ook benieuwd naar. En vooral; wat doet dit paard als je erop gaat nadat je het gelongeerd hebt.

Dat een paard aan de hand braaf is, hoeft echt niet te betekenen dat het in het werk geen looplust kan hebben of fris kan zijn

Begrijp ik het goed dat je dr nog nooit gelongeerd hebt en er zo opgegaan terwijl ze nauwelijks beweging heeft gehad. En na 1 keer rijden ben je aan een buitenrit begonnen…

Tenzij je een mega goede en handige ruiter bent, is dat ook wel heel ambitieus en zelfs dan... Geef dat beestje effe goed de kans om uit dr panty te gaan.
Stilstaan in de bak als ze losstaat zegt niks. Dan is er nl ook geen uitdaging of mss is ze wel hartstikke onzeker en durft ze niet te bewegen.

Hoe lang komt ze dagelijks in de paddock? Heeft ze daar al een maatje of staat ze nog in quarantaine? Een maatje zorgt ook voor rust in het koppie. Het zijn toch kudde dieren hè

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:12

Hoe zijn jouw eigen ademhaling en spierspanning wanneer je halthoudt onderweg? Als je pony ook steigert vermoed ik dat het niet helemaal alleen aan het nieuwe paard ligt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:13

Ik blijf ook bij mijn mening dat je deze gewoon terug moet brengen. Dit is gewoon niet het paard voor jou als ik het zo hoor. Je zult er met een hoop investering vast kunnen komen, maar dat moet je willen.

Nogmaals, ik als angstige ruiter had deze ook niet willen aanhouden denk ik. Al had ik er juist door mijn angst langer naast gelopen en ik ben wel van de lessen dus de vraag is of het verhaal dan wat anders was gelopen. Maar dat weet je nooit natuurlijk. Je kunt het het paard ook niet volledig aanrekenen dat het spanning en overtollige energie bij zich draagt momenteel. Weer een verhuizing, weer een nieuwe ruiter, weer een nieuwe omgeving. Het mentale emmertje is gewoon heel vol en dan kunnen ze rare fratsen uithalen. De ene iets meer dan de andere misscuien.

Je hebt denk ik gewoon twee keuzes: investeren of een ander paard zoeken. Beide keuzes zijn prima. Niet elk paard is geschikt voor iedere ruiter en als je dat voor jezelf weet en kunt accepteren is dat juist iets heel moois wat voor zowel jou als het paard goed is. Alleen in dit geval is terug de handel in natuurlijk wel sneu dus ik snap je dilemma. Veel sterkte met deze keuze!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:30

Wat vervelend dat de koop van je paard zo anders uitpakt als verwacht.

Ik denk dat je snel moet gaan beslissen.
1. Paard retour.
2. Investeren in je paard: factor tijd, les, eventueel training. Ik verwacht eerst een gedegen training op de grond en dan onder het zadel. Aan dressuur ga je niet ontkomen.

Het voordeel van keuze 2 is dat het een hele goede leerschool voor jezelf is en dat je je paard niet weg hoeft te doen.
Het nadeel is dat het echt lang kan duren voordat dat je met je paard kan doen wat je voor ogen hebt. Je zult er veel geld en tijd in moeten steken en garanties krijg je niet.

Het is echt aan jou om te beslissen of je dit traject in wilt gaan. Wil je dat niet, dan doe je er goed aan om je paard zsm terug te doen voor het erger wordt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:31

Ik denk dat je heel veel verwacht van het paard op dit moment. Bij ieder paard ga je tijd en energie moeten steken in het opbouwen van een band, elkaar leren kennen en begrijpen.. Het is een dier met een eigen karakter en emoties en geen robot.
Ik heb twee werkhonden (eentje actief de ander met welverdiend pensioen). Ze hebben beide dezelfde opleiding gehad en doen hetzelfde werk. Maar dat wil niet zeggen dat ik bij mijn tweede hond dadelijk zonder probleem kon weg stappen en werken. Daar is ook extra training etc bij komen kijken. Ze zijn beide heel anders en wat bij mijn ene hond werkt werkt echt niet bij de ander. Het heeft tijd en investering nodig om met elkaar te kunnen lezen en schrijven.

Maar goed, je bent wel zeker standvastig in je besluit niet te willen lessen oid. En dan denk ik dat dit paard nu niet bij je past en je na de winter beter op zoek kan naar een paard dat beter bij je past
Laatst bijgewerkt door pateeke op 11-12-23 13:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:42

Heb alles gelezen en er zijn alle redenen om dit paard zsm terug te brengen. Tenzij je graag valt, wat wil breken, veel kosten wil maken, niet de juiste match wilt aanhouden etc.

Kortom je had een bepaalde verwachting met een plaatje in je hoofd hoe je ideale paard zou zijn. En je accepteert nu niet dat de werkelijkheid wat anders in elkaar zit dan het plaatje wat je aanvankelijk had. En je stille hoop is dat dit paard alsnog aan je ideale paard gaat voldoen.
Die kans lijkt klein, en de kans dat je een serieus ongeluk maakt is vele malen groter.

Nu wil je niet falen schreef je want dat zou je voelen als je het paard terug brengt. Maar TS je faalt niet. Je neemt juist een heel verstandig besluit dit paard terug te brengen. Maak een afspraak bij de handelaar, zeg wat je weet en dat het geen goede match is. En laat dit paard in handen van professionals.
Misschien heeft de handelaar nog wel een braaf ouder exemplaar die beter voldoet aan je verwachtingen.

En verder ook nooit een paard straffen nadat je eraf gevallen bent. Het dier wordt dan bang, denkt dat jij hem straft omdat je hem weer kunt pakken en zal de volgende keer de benen nemen als je hen weer wilt pakken. Beter is ten alle tijden belonen na vallen. Maar hopelijk klim je er niet weer op. Want het is gewoon gevaarlijk, zowel voor jou als het paard, zeker als hij ook nog steigert. Beter hem longeren tot je hem teruggebracht hebt.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 11-12-23 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:43

Het is niet de bedoeling dat je verongelukt met je paard. Dus als hij gedrag vertoont wat gevaarlijk is en waar jij niet mee kunt omgaan, dan adviseer ik om hem terug te brengen nu dat nog kan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:58

Nog even een toevoeging op mijn eerdere bericht.
Volledig RX keuring is helaas geen garantie dat het goed is.
Zo heb ik een recent gekeurde 3 jarige die helemaal goedgekeurd was, maar een ruime 20 kilo zand in de darmen had en daar vanzelfsprekend last van had.

En een paard die als 6 jarige schoon op de foto’s was, maar een synovitus had aan de hals. Heel erg pijnlijk zo’n ontsteking en het verklaarde een hoop voor ons. Dit was alleen met echo te zien.
Idem SI gewricht probleem, ook alleen op echo te zien.

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 12:59

Dankjewel voor je reactie. Ik denk dat je ook gelijk hebt.. de kans is groter dat ik een ongeluk krijg voordat hij zo ver is hoe ik het in mijn hoofd heb. Dat wil ik inderdaad voorkomen. Maar ik heb er toch hoop in dat het de weersomstandigheden zijn: veel wind, weinig buiten, energie niet kwijt kunnen. Aan de andere kant denk ik: ik wou een paard die je ook paar dagen kan laten staan en dan zo opstappen en wegrijden. Moeilijke keuze dus!

Sabri schreef:
Heb alles gelezen en er zijn alle redenen om dit paard zsm terug te brengen. Tenzij je graag valt, wat wil breken, veel kosten wil maken, niet de juiste match wilt aanhouden etc.

Kortom je had een bepaalde verwachting met een plaatje in je hoofd hoe je ideale paard zou zijn. En je accepteert nu niet dat de werkelijkheid wat anders in elkaar zit dan het plaatje wat je aanvankelijk had. En je stille hoop is dat dit paard alsnog aan je ideale paard gaat voldoen.
Die kans lijkt klein, en de kans dat je een serieus ongeluk maakt is vele malen groter.

Nu wil je niet falen schreef je want dat zou je voelen als je het paard terug brengt. Maar TS je faalt niet. Je neemt juist een heel verstandig besluit dit paard terug te brengen. Maak een afspraak bij de handelaar, zeg wat je weet en dat het geen goede match is. En laat dit paard in handen van professionals.
Misschien heeft de handelaar nog wel een braaf ouder exemplaar die beter voldoet aan je verwachtingen.

En verder ook nooit een paard straffen nadat je eraf gevallen bent. Het dier wordt dan bang, denkt dat jij hem straft omdat je hem weer kunt pakken en zal de volgende keer de benen nemen als je hen weer wilt pakken. Beter is ten alle tijden belonen na vallen. Maar hopelijk klim je er niet weer op. Want het is gewoon gevaarlijk, zowel voor jou als het paard, zeker als hij ook nog steigert. Beter hem longeren tot je hem teruggebracht hebt.

Paardenponyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 12:59

Wat erg!

boemel schreef:
Nog even een toevoeging op mijn eerdere bericht.
Volledig RX keuring is helaas geen garantie dat het goed is.
Zo heb ik een recent gekeurde 3 jarige die helemaal goedgekeurd was, maar een ruime 20 kilo zand in de darmen had en daar vanzelfsprekend last van had.

En een paard die als 6 jarige schoon op de foto’s was, maar een synovitus had aan de hals. Heel erg pijnlijk zo’n ontsteking en het verklaarde een hoop voor ons. Dit was alleen met echo te zien.
Idem SI gewricht probleem, ook alleen op echo te zien.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:05

Paardenponyx schreef:
Dankjewel voor je reactie. Ik denk dat je ook gelijk hebt.. de kans is groter dat ik een ongeluk krijg voordat hij zo ver is hoe ik het in mijn hoofd heb. Dat wil ik inderdaad voorkomen. Maar ik heb er toch hoop in dat het de weersomstandigheden zijn: veel wind, weinig buiten, energie niet kwijt kunnen. Aan de andere kant denk ik: ik wou een paard die je ook paar dagen kan laten staan en dan zo opstappen en wegrijden. Moeilijke keuze dus!

Sabri schreef:

Wat is hier voor jou moeilijk aan? Je geeft consequent aan dat je niet wil investeren, dat dit niet is wat je zoekt, etc. Dan is er toch maar een oplossing? Dat jij je daar oliebol over voelt is dan hetgeen waar hij mee moet dealen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:09

Sabri schreef:

Belonen na vallen zou ik nou ook weer niet doen! :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:10

Art_Ificious schreef:
TS kan je ook even nagaan hoe dit paard bij de vorige eigenaren gestald stond?
Kwam die daar veel buiten?

En is eventueel op pijnstillers zetten een optie?

Negeer je deze vraag?
Was het toen zomer, lente, herfst?

Dat die het bij hen deed lijkt me reden genoeg om uit te zoeken hoe hij daar gestald stond. Dan kan je daar al uitsluitsel over maken.
Het is namelijk niet zeker dat het gedrag verbeterd na 24/7 buiten te staan.

Maar ik ga ook nog steeds mee in het pijnverhaal. Een goede ruiter rijdt een paard er gewoon doorheen. Maar bij minder goede ruiters zal het paard wel in staat zijn te protesteren wegens pijn. Als je blijft doorrijden is dat voor het dier veel erger.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-12-23 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:11

Allereerst: wat vervelend dat je paard niet lijkt wat je hoopte. Je hebt al erg veel adviezen gekregen en ik denk dat het ook een grote kwestie van gevoel is wat nu te doen.

Persoonlijk dacht ik bij je OP: arm paard, die heeft wat voor de kiezen gehad de laatste weken. 3 weken bij jou op stal waar ze nauwelijks haar energie kwijt kan buiten (staat ze wel samen met andere paarden?), daarvoor enkele weken bij de handelaar (3, 6?) maar op beide nieuwe plekken ook direct aan het werk moeten in een onbekende omgeving, zonder te kunnen wennen. Het ene paard kan daar prima tegen, het andere paard heeft daar toch wat meer moeite mee.

Op basis van wat ik lees denk ik toch dat je een binnenvetter hebt gekocht die heel braaf is wanneer ze steun heeft aan iemand/jou naast zich, maar spanning opbouwt en opgebouwd heeft die zich uit onder het zadel in nieuwe situaties. Persoonlijk, als je er nog vertrouwen in hebt, zou ik deze echt een aantal weken laten staan/longeren/hooguit wat loswerken onder het zadel. Je schrijft dat ze over een aantal weken naar 24/7 buiten gaat. Dat gaat ook een flinke aanpassing zijn en haar energie kosten.

Hier op stal kwam een ruin die ruim een half jaar nodig heeft gehad om tot rust te komen in de groep op de wei. Elke dag hetzelfde ritme, nauwelijks gereden want die werd ook gek, maar toch kostte het hem erg veel tijd te aarden. Na dat half jaar ging het pas veel beter en kon ze ook weer veilig naar buiten, wat ze op de vorige stal altijd al kon. Ook mijn paard heeft 3 maanden nodig gehad weer een beetje zichzelf te worden op de nieuwe stal. Ik denk/vind echt dat er teveel verwacht wordt van een paard dat de afgelopen periode zo vaak verhuisd is én van ruiter is gewisseld.

Met alle bovenstaande heb ik wél in m'n achterhoofd: je hebt de kennis dat ze heeft dit bij vorige eigenaren ook vertoond. De kans is dus aanwezig dat ze dit blijft doen en je hier een manier van omgaan voor moet vinden. Dat moet je willen. Nogmaals, echt een gevoelskwestie. Lastig, veel succes met de keuze!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:16

Je wilt een paard waarmee je op buitenrit kunt. Denk dat dit zeker gaat slagen. Maar zou voor nu toch eerst investeren in goede les. Zodat jullie elkaar leren begrijpen en je handvaten krijgt om je paard te leren begrijpen.