Blij om te lezen dat je naar adviezen luistert en het leven van je pony wilt verbeteren. Er zal vast een hoop te behalen vallen met minder intensief rijden en minder krachtvoer. Ik maak me alleen zorgen over de combinatie kinderpony die buiten staan gewend is en nu zeker 20 uur per dag op stal staan. Nu zijn de explosies alleen nog aan het einde van een les als je paard overprikkeld is. Maar wat nou als de pony minder hoeft te doen wat goed is voor het koppie en de spieren, maar daardoor wel energie overhoudt door 20 uur binnen in een hokje te staan? Kan zomaar zijn dat je dan geen explosies op het einde hebt, maar gewoon continu een frisse pony. Dat zijn dan niet altijd meer ideale kinderpony's. Het klopt dat er inderdaad nog talloze paarden zijn die op deze manier gehouden worden, maar om dat dan normaal te vinden in deze tijd is gewoon niet meer oké. Ik geloof dat de welzijnsregels aangescherpt gaan worden en dan moet er voldaan worden aan minimale boxmaten en een minimale tijd voor vrije beweging. Ik dacht dat dat 4 uur was. Het lijkt me een goede richtlijn om daar in ieder geval naar te streven, die richtlijnen komen er niet voor niets. Toch zou ik proberen te streven naar minstens de halve dag (dus overdag volledig) buiten of kijken naar de mogelijkheden tot nog langer.
Ook in de randstad zijn er stallen die paarden minstens een dagdeel vrije beweging geven in een kudde. Er zijn ook stallen te vinden waar de paarden zeker 8 tot 10 uur in groepsverband staat en stallen die 24/7 buiten aanbieden. Het is alleen lastig zoeken en je vindt het vaak niet op maneges. De meer kleine (prive)stallen doen dit vooral. En overal is er natuurlijk wel wat aan te merken aan het stalbeleid en ik ben niet voor niets ook een paar keer verhuisd. Je moet leren wat passend is voor jou en je paard en welke eisen jij een vereiste vindt om je paard in te huisvesten en bij welke dingen je water bij de wijn kunt doen. Voor mij is dit altijd 'vriendjes, vrijheid, voer', dus continu omringt door een stabiele kudde, liefst 24/7 vrijheid buiten en altijd beschikking over kwalitatief (verpakt) ruwvoer. Ik kon niet inleveren op het ruwvoer, dat vond ik vreselijk, dus uiteindelijk water bij de wijn gedaan en gedurende de winter 's nachts op stal, maar overdag wel de hele dag in de kudde. Ik heb diverse dingen geprobeerd en merk dat mijn paard nu goed in zijn vel zit. Maar het kost gewoon tijd om daar achter te komen.
Het woordje 'Randstad' geeft overigens geen reden om niet te verhuizen. Niet kunnen verhuizen is helaas altijd flauwekul. Ik zou eerlijk gezegd beter nu verhuizen dan over een paar maanden als de situatie onhoudbaar wordt. Nu is je paard namelijk nog niet gewend aan deze stal, dat kan tot 6 maanden duren. Anders krijg je vroeg of laat wellicht weer 6 maanden wenperiode.
Nu kan niemand je verplichten om te verhuizen, dus hier nog wat tips die daar verder niet mee te maken hebben: Ik gok dat je nu op een manege staat, waar je dochter al reed, gezien ik lees over vriendinnetjes en groepslessen. Dat laatste is ook niet voor ieder paard zomaar weggelegd. Ik zou daar eigenlijk per direct mee stoppen en investeren in privelessen van een kundig (extern?) instructeur. Dan krijg je echt alle aandacht en wordt er ook beter opgemerkt hoe je paard zich voelt, of hij de training aankan en hoe jullie samen stapje voor stapje kunnen groeien. Misschien minder 'leuk' voor je dochter, omdat ze niet meer met vriendinnetjes in de les rijdt dan, maar wel veel beter voor het leren rijden met de pony en zeker ook heel belangrijk voor de prikkelverwerking, opbouw en training van de pony zelf. Groepslessen zijn gewoon heel intens met vreemde paarden en veel (jonge) kinderen tegelijkertijd.
In ieder geval veel sterkte met het maken van keuzes, het lijkt me lastig zo met je eerste eigen paard. Veel keuzes die je moet maken en veel dingen die je moet gaan leren. Ikzelf heb ook pas 3 jaar een eigen paard en ben nog relatief jong en heb in hetzelfde schuitje gezeten dat ik echt moest zoeken naar wat het juiste is voor het houden van paarden an sich maar ook voor mijn paard als individu. Terechtkomen op een goede stal is het halve werk. Daar begeleiden ze je op de juiste paardvriendelijke manier en kun je leren hoe het allemaal werkt en op een veilige manier je eigen inzichten opbouwen en je inlezen in wat er allemaal echt verstandig is voor jouw paard. Je gaat je ook zeker altijd gedragen naar wie er om je heen op stal staat. Zijn dat meer de gedreven ruiters die veel lessen, dan ga je daar al snel in mee. Sta je meer recreatief dan is een rondje zorgeloos hobbelen met een barebackpad opeens sneller een optie.