LDR vs hoger ingesteld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:43

toch maar even weggehaald wat hier stond..
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 05-03-04 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:43

Jippie, ik begrijp wel dat je het niet zo leuk vindt om te lezen. Maar dan: Uphoff heeft nooit het LRD volledig uitgewerkt als trainingsmethode en kan dus niet in het heilige rijtje van LRD-grootheden geplaatst worden. Boldt (met dt) heb ik ook mijn twijfels over.
En dan nog zal ik mijn mening blijven geven over deze trainingsmethode, uit liefde voor het paard (dat is iets anders dan liefde voor kur op muziek).
Verder zou ik graag eens een ander argument horen dat ten gunste valt van de trainingsmethode en dan graag een andere dan "ze bewegen allemaal zo los in het lijf". Want dat argument is nogal subjectief en heeft heel erg te maken met het type paard, daardoor is de volgorde van oorzaak en gevolg soms wat moeilijk.
Alvast bedankt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 18:48

Oeps, tis alweer bijna 6 uur en ernstig tijd om naar mijn knollie te gaan en ghem te introduceren in een cursus ruggebruik voor gevorderden waarbij wij ons voornamelijk richten op hoe hij zich zo effectief mogelijk dat kriebelige plekje bovenop zijn kont kan krabben. Ultiem ruggebruik. Het achter de oren krabben met achterbeen blijkt ook erg bevoordelijk te zijn voor de lossigheid en nageeflijkheid, alleen is zijn hoofd hals houding tijdens die bezigheid weer wat opmerkelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:01

Lovely schreef:
Verder zou ik graag eens een ander argument horen dat ten gunste valt van de trainingsmethode en dan graag een andere dan "ze bewegen allemaal zo los in het lijf".

Het belangrijkste voor mij is dat mijn paard lekker fit, fris, vrolijk en werklustig is. Voor mij is paardrijden een hobby, een stukje ontspanning in mijn vrije tijd. Prestraties zijn leuk maar zijn voor mij niet zo belangrijk, progressie echter wel. Ik geniet het meest van een blij, gezond en levenslustig paard en raak ontroerd als mijn paard zich extra voor me inzet, meer dan dat ik van hem verlang.
Ik heb volgens andere trainingsmethoden gereden ook met dit paard. Maar sinds ik train bij Nicole [Arie1 op Bokt] kan ik oprecht zeggen dat ik nog nooit zo veel plezier in het rijden en alles er omheen heb gehad. Iedere dag is het rijden een groot feest. En ik heb het geluk dat ik dat mag ervaren want ik zie te vaak om me heen dat het rijden een worsteling is. Ik ben er van overtuigd dat dat komt door de kundigheid van mijn instructrice en de manier van trainen die zij daarbij gebruikt. Het heeft me dichter bij de paarden en mezelf gebracht.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:16

Lovely schreef:
Het is een still van het filmpje van Sjef op Ictenos (met gogue). Thuis heb ik er diverse stills van, maar voor nu heb ik m even van Wouter geleend Haha!.

Hier maakt ie gelukkig meer tongen los als in mijn topic Knipoog

Ben het met verschillende mensen eens in dit topic, Jippie heeft gelijk de resultaten zijn er, Pipo heeft gelijk naar beneden trek praktijken is geen paardrijden in mijn ogen.

Ik vind wel dat zeker LDR maar weinig huis en tuin en keuken paarden dat aankunnen, het Duitse systeem is op alle paarden te gebruiken.

Begrijp me goed ik aanbid absoluut niet dhr Jansen, maar hij heeft ooit gezegt:"slecht paardrijden kan in elk systeem" amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:20

Wouter24 schreef:
Ben het met verschillende mensen eens in dit topic, Jippie heeft gelijk de resultaten zijn er, Pipo heeft gelijk naar beneden trek praktijken is geen paardrijden in mijn ogen.
Ik vind wel dat zeker LDR maar weinig huis en tuin en keuken dat aankunnen, het Duitse systeem is op alle paarden te gebruiken.

Begrijp me goed ik aanbid absoluut niet dhr Jansen, maar hij heeft ooit gezegt:"slecht paardrijden kan in elk systeem" amen

Kom op Wouter, wel zuiver in de leer blijven. In de krul trekken heeft niets met LDR rijden te maken! Dat moet jij toch weten. Het zijn juist de leken die dat onderscheid niet kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-04 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:20

Ik denk dat je goed moet bedenken dat het Duitse systeem ontwikkeld is om het op iedere idioot met elk willkeurig karrepaard toe te kunnen passen. Het systeem van Sjef niet. Dat is ook niet gemaakt om het aan anderen te kunnen leren, maar om Anky gouden medailles te laten winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:23

Pluutje schreef:
toch maar even weggehaald wat hier stond..

jammer, ik vond het een briljante opmerking die daar stond

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:24

Jippie schreef:

Kom op Wouter, wel zuiver in de leer blijven. In de krul trekken heeft niets met LDR rijden te maken!
Dat moet jij toch weten
. Het zijn juist de leken die dat onderscheid niet kunnen maken.

Haha!

Idd ik weet redelijk goed hoe het systeem in elkaar zit, je kan het verschil trouwens heel gemakkelijk zien op een doorsnee concours, de wannabe's lopen in de proef allemaal te diep Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:06

Zep"]

[quote="Pipo"]
[quote="Piaffe schreef:
Ik zal ook zeker niet ontkennen dat de bespiering er niet goed op ziet. Je mag Ozep zo bij mij op stal parkeren. Ik ben alleen niet weg van de manier van trainen, slofteugel gebruik en dat diepe rijden.

Volgens mij word er geen slof gebruikt!.............dat het niet jou manier is moet je zelf weten. Ikzelf was ook nooit echt kapot ervan.......tot ik iedereen zag rijden die bij anky leste en op deze manier rijd. En alle paarden hebben een bepaalde lossigheid in hun lijf die ik bij GEEN enkele andere trainer tegen kom.

Daaruit concludeer ik dat het toch wel goed moet zijn.

[/quote]

OK dan!
[/quote]

Dit was nog in de tijd dat ik nooit had gekeken bij het losrijden van een LDR ruiter. Daar ben ik mij wat in gaan verdiepen en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het een zeer dieronvriendelijke methode vind. Dat had ik al vaker gezegd dus dit bovenstaande bericht is niet zo vreemd.

Daarnaast ben ik de laatste tijd ruiters tegengekomen die het paard zeer los in het lijf hebben zonder de LDR methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:29

Kweenie hoor, maar ik heb altijd wel ruiters gezien die de paarden los door het lijf hadden zonder de intimiderende methodes van rollkur, paarden van B tot GP, normale paarden en bijzondere paarden.

Hier nog even wat cameramomenten van een bijzonder paard:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:38

Bovenstaande praktijken zien er in mijn ogen niet diervriendelijk uit.

Lov zijn er ook fotos bij waarbij hij achter gaat zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:40

Zittend:
Afbeelding

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:22

Zep schreef:
Het vereist aardig wat ruitergevoel om een paard diep te kunnen rijden en toch op het achterbeen te kunnen houden. Daarom is het ook niet zo makkelijk na te rijden voor veel mensen. Sommigen vinden het daarom een slecht systeem, mijn mening daarover is dat het systeem niet uitgevonden is om door iedere idioot nagereden te worden, itt het Duitse skala.

Diep rijden is niet per defenitie slecht, net zomin als je met hoog ingesteld rijden per defenitie je paard vast rijdt. Het gaat juist om de afwisseling in verschillende trainingshoudingen. Dat is iets wat de mensen die diep rijden vaak meer doen dan de mensen die krampachtig aan het "dressuurhoudinkje" vast houden. Mensen die diep rijden rijden hun paarden ook hoog namelijk, omgekeerd komt veel minder voor.

Ik zelf rijd ook op een jong paard van 4 jaar, en ik dacht eigenlijk dat ik hem leuk aan het lopen had voor het gevoel, totdat ik na 11 jaar mijn eerste rijles weer kreeg waar ze mij duidelijk wilde maken dat ik mijn paard meer op zijn achterhand moest laten lopen, dus op 4 benen en dat ik mijn hand dus meer naar voren moest doen om hem meer lengte te geven in zijn hals zodat het neusje eruit kwam en zodat hij dus de kans krijgt om zijn achterbenen te gebruiken.
Ik moet zeggen dat ik nu toch wel wat van slag bent, omdat ik nu zelf niet meer weet hoe ik nu het beste mijn paard kan berijden. Ik ben nu dus bezig om mijn paard voorwaarts te rijden en me eigen niet zo bezig tehouden met het naar beneden te rijden Maar ik wil toch binnenkort als we dan zover zijn wedstrijd rijden maar ik weet nu eigenlijk helemaal niet meer hoe ik hem nu het beste kan rijden Verward Vroeger had je naar mijn weten eigenlijk niet zoveel methodes en ik heb zelf toch op M niveau gereden. Maar goed, ik wil hem absoluut niet verknallen en rij daarom ook zo nu en dan les met hem maar ben nu toch een beetje van mijn aprepó, wat zijn jullie tips hierover dan? Wat is voor mijn paard dan de beste rijwijze....dus de vraag is eigenlijk, hoe kan ik hem op de achterhand krijgen en toch ook rond en nageeflijk rijden op de loodlijn? Verward Welke methode zouden jullie dan aanpassen bij een jong paard? Verward

groetjes, Primadonna

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:35

Ik heb echt geen verstand van dat ldr rijden, maar als ik die stills zie dan kan zelfs ik concludreren dat hij heel erg op de voorhand loopt, of is dat juist de bedoeling Verward

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:01

omdat sommige mensen die tot de top behoren dit systeem gebruiken, zegt niet dat dit een goed systeem is, dat is een verkeerde redenatie.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 09:30

Een andere optie is: "Ondanks dat deze mensen het systeem gebruiken behoren zij toch tot de top"

Slechts een interpretatie, niet perse mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:10

Ik denk dat beide redenaties verdraaiingen van de waarheid zijn.

Zoals ik al eerder zei: het systeem is niet gemaakt om door iedere idioot nagereden te worden (itt het duitse skala dat juist ontwikkeld is als lessysteem) Ik begrijp niet waarom het daarom per defenitie een slecht systeem zou zijn Verward

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:43

Zep schreef:

Zoals ik al eerder zei: het systeem is niet gemaakt om door iedere idioot nagereden te worden (itt het duitse skala dat juist ontwikkeld is als lessysteem) Ik begrijp niet waarom het daarom per defenitie een slecht systeem zou zijn Verward

Ik ben het hier volkomen mee eens.

Het zijn over het algemeen niet de bekende ruiters die hun paarden met dit systeem de prak in rijden, maar meer de mensen die het plaatje na willen rijden en ook zo gaan rijden.(dat wil niet zeggen dat ik de stills er lekker ontspannen en diervriendelijk uit vind zien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:42

Zep schreef:

Het is toch geen argument: Als je tegen bent, ben je een idioot want dan snap je het niet en dan ben je een leek. Net als over het diervriendelijke gebeuren: Jullie hebben nog steeds geen argumenten, de enige die ik hoor is: Ja maar Anky doet ut ook.... Of te wel, als Anky straks de sloot in springt, springen we er allemaal achteraan..

Noem jij Bert Rutten een idioot en leek dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:30

Pipo, als je geen voorstander bent van het LDR rijden dan vind ik dat prima. Maar als je gaat schrijven dat je geen voorstander bent omdat paarden in de krul worden getrokken dan heb je er echt niets van begrepen. Verder heb ik van jou nog geen enkel helder onderbouwd argument gelezen dat echt hout snijdt.

Mijn lofzang, over deze manier van rijden en de manier waarop mijn instructrice daar met mij mee bezig is, kun je lezen op pagina 4 van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:37

Jippie schreef:
Pipo, als je geen voorstander bent van het LDR rijden dan vind ik dat prima. Maar als je gaat schrijven dat je geen voorstander bent omdat paarden in de krul worden getrokken dan heb je er echt niets van begrepen. Verder heb ik van jou nog geen enkel helder onderbouwd argument gelezen dat echt hout snijdt.

Mijn lofzang, over deze manier van rijden en de manier waarop mijn instructrice daar met mij mee bezig is, kun je lezen op pagina 4 van dit topic.
Er is al een keer eerder een topic geweest naar aanleiding van het artikel in de paardenkrant. Daar heb ik onderbouwd waarom ik tegen ben.

Het kan niet gezond zijn om een paard zo te rijden. Daarnaast heb ik het ook over het mentale gebeuren bij een paard wat met de kin op de borst moet lopen.

Het bewijs voor mij is dat ik veel op wedstrijden ga kijken en daar een bijv. Painted Black knarstetandend, zuur, zwiepende staarten enz. zie lopen. Dat lijkt mij niet gezond!

Prima dat jij LDR fantastisch vind, maar maak anderen niet voor dom uit omdat ze dat niet vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:50

Wat mij altijd zo tegenvalt, is dat er zo gauw geroepen wordt dat men het allemaal niet goed begrijpt, als men het systeem niet direct omarmt. Als ik voor mezelf spreek, dan durf ik zomaar te beweren dat ik het allemaal wel begrijp en heel goed zelfs. Het is niet iets van de laatste tijd, ik ben al wat langer op de hoogte van die manier van rijden, zeg maar gerust een jaartje of 10. Maar ondanks dat ik het begrijp, vind ik het nog steeds niet iets om over te juichen. Het begrijpen van een systeem leidt nu eenmaal niet zomaar altijd maar tot "goed" vinden.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 02:43

Jippie schreef:
Verder heb ik van jou nog geen enkel helder onderbouwd argument gelezen dat echt hout snijdt.
maar jippie, dat heb ik ook niet gehoord van de kant van de LRD voorstanders, behalve het feit dat de top er prestaties mee levert, wat geen bewijs is dat het systeem de juiste is tov het paard.

het is gevoel tegen gevoel in dit geval, want bewijs en feiten hebben we niet, behalve dan het wetenschappelijk onderzoek van de professor waar aqua8horse het altijd over heeft, dat het dermate rond rijden fysiek funest is. hoe sta je daar tegenover? (no offence natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 02:50

Ik heb wel een argument: het zo laag diep en rond rijden gaat tegen de natuur van het paard in, in die zin dat het op geen enkele manier aansluit bij hoe een paard zich uit zichzelf zou gedragen. Kortom, er is geen paard dat ervoor kiest om uit zichzelf zo rond te gaan en zich zodoende voort te bewegen.