Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 16:56

Fortitude schreef:
Ts wat goed dat je hier zo mee bezig bent, dat vind ik echt top van je!

Flegmatieke paarden zijn best ingewikkeld. Vooruit schoppen of slaan vind ik not done, naast dat het op de langere termijn gewoon niet werkt. Er zijn hier al veel goede tips gegeven! Alleen is het ben ik bang dweilen met de kraan open als er andere mensen mee rijden die er zo anders in staan. Dan is de mate van verbetering die je gaat behalen ben ik bang verwaarloosbaar.

Ik denk dat het beste advies dat we je kunnen geven het zoeken naar een ander leasepaard is. En dan vooral ook met een eigenaar die gelijkgestemd is zodat jullie manieren van rijden dicht bij elkaar liggen, daar hebben alle partijen het meeste profijt van.

Ja, de tips zijn heel fijn.
Ik ben hier vanmiddag al mee aan de slag gegaan bij het buiten rijden in het zonnetje, helaas had ze er niet veel zin in vandaag.
Ik geef niet op, maar ik weet wel dat het niet kan blijven duren.
Ik vind het niet fijn, maar nog minder voor haar.
Probleem is dat als ik stop, er ook gewoon een andere ruiter wordt gezocht, om de kosten van de stal te dragen.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 16:58

Janneke2 schreef:
Ooit kocht ik een totaal verreden manegepaard, ik heb een jaar standaard met ;) twee hulpteugels gereden, plus een halster - met- een - touwtje.
Een gogue zodat sterrekijken niet ging maar halsstrekken wel;
en een balansteugel om actief de goede spieren te kunnen vragen iets te doen.
Met dit dier heb ik eerst heel veel gehad aan vierkantjes stappen, elke hoek met idealiter correcte stelling en buiging, ondertredend binnenachterbeen en svp niet op een binnenschouder vallen of over de buitenschouder weggaan of kapseizen of...

Om de gedachte te bepalen zijn de vierkantjes plm tien meter kwadraat. Vier pas een kwart volte, zes pas rechtuit, weer vier pas een kwart volte.
Het is buigen en strekken - dat is meer gymnastiek dan 'in de buiging blijven', waarschijnlijk werkt het daarom beter dan een volte.

Dan had ik er tijdens les nog een 'juf' naast staan die de kleinste foutjes in de wendingen zag (en die dan wel niet noemde, maar wel zei van volgende wending iets meer binnenbeen, let op je timing, binnenhand meer naar voor/ opzij, etc.)
Mbt timing: ik doe aan stirrup stepping, zachtjes duwen in je stijgbeugel.
Voor de wending idealiter 2x een duwtje op het moment dat buitenachter op de grond staat (die bil gaat dan omhoog), de 3e pas drijf je met je binnenbeen (= 'ik vraag binnenachter onder de massa') terwijl je 'met je navel de weg wijst' (= je eigen lichaam draait een beetje).
En op tijd, bij de derde pas in de wending, vaak, rechtuit sturen.

Extra oefening: op het rechte stuk op zit en gewicht halt vragen (zoekfunctie [RT-D] De zithulpen voor halt
de bijdragen van Airnd)
en ruim belonen en ontspannen - voorwaarts met ruimte voor neus naar voor.

Als je op deze manier de stijfheid er uit rijdt, blijkt vaak dat paarden helemaal niet 'lui' zijn.
(Een paard is een dier van beweging, met ""luie"" dieren is vaak iets mis.)
Spaar dit Knollie dus de zweep, sporen en getrek (martingaal/ martelgaal vergroot de kracht van jouw hand) en kijk of dit een oplossing biedt.

Dank voor de tips. Halt vragen op zit en gewicht lukt al aardig.
Ik wil haar inderdaad zoveel mogelijk sparen.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 17:00

Cowgirl schreef:
anjali schreef:
Ik heb vaak gezien dat oudere lespaarden gekocht werden door een lesklant die dol op ze was. Ze werden dan dus privepaard met veel minder werk en werden dan zo snel dat de nieuwe eigenaar ze niet eens meer baas kon!Maar hoe het in dit geval zit weet ik niet aangezien ik ts en het paard helemaal niet ken.

Zou TS ook moeten doen: Het paard kopen. Zo te lezen is ze echt wel gek met het dier en kijkt ze verder dan haar neus lang is.

Mocht ik het financieel kunnen, zou ik het misschien overwegen.
Echter is ze toch al 22 en ik vind het aankopen van een paard wel een hele verantwoordelijkheid.
Ik ben het mezelf en het paard verplicht om eerst een goede ruiter te worden.
Een paardje koop je voor het leven. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:06

Mwa een goede ruiter is een ruiter die streeft naar empathie en samenwerking, niet een ruiter die het paard persé ala direct op z niveau kan rijden ongeacht wat er voor nodig is (bah ijzeren benen). Het is geen fiets.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 17:09

Hannanas schreef:
Mwa een goede ruiter is een ruiter die streeft naar empathie en samenwerking, niet een ruiter die het paard persé ala direct op z niveau kan rijden ongeacht wat er voor nodig is (bah ijzeren benen). Het is geen fiets.

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik zit heel erg in met het welzijn van mijn leasepaardje, daarom net.
Waar lees je dat ik ze zou beschouwen als een fiets?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:13

ValQuint schreef:
Hannanas schreef:

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik zit heel erg in met het welzijn van mijn leasepaardje, daarom net.
Waar lees je dat ik ze zou beschouwen als een fiets?

Jij niet. Maar de andere ruiters die je beschrijft mogelijk wel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:57

Citaat:
Mocht ik het financieel kunnen, zou ik het misschien overwegen.
Echter is ze toch al 22 en ik vind het aankopen van een paard wel een hele verantwoordelijkheid.
Ik ben het mezelf en het paard verplicht om eerst een goede ruiter te worden.
Een paardje koop je voor het leven. :)

Niet perfect rijden is totaal geen probleem. Beter rijden komt met de tijd vanzelf, door samen een band op te bouwen, kilometers te maken, tussendoor te lessen maar vooral door beiden plezier te hebben.
Als recreatief ruiter moet je je eigen doelen bepalen, liggen die meer bij horsemanship, en minder bij dressuur dan ga je horsemanshiplessen nemen. Liggen die bij ontspannen buitenritten maken, dan werkt je daarnaar toe.
En dan is een wat ouder paard kopen vaak heel plezierig en betrouwbaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:58

Kinke schreef:
Wat zegt jouw instructrice dan over dat 'girafferig' worden? Hoe komt dat volgens haar en wat moet je dan doen?

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 18:05

Kinke schreef:
Kinke schreef:
Wat zegt jouw instructrice dan over dat 'girafferig' worden? Hoe komt dat volgens haar en wat moet je dan doen?

Heeft ze nog niet veel over gezegd, enkel dat ik een martingaal zou moeten gebruiken (omdat de andere ruiters dat ook zo doen en omdat ze dat al haar hele carrière zo gewend is).
Ik probeer haar, als ze girafferig wordt, weer even te laten ontspannen door minder van haar te vragen, de teugels wat te lossen en haar hoofd wat lager te laten komen.
Dat lukt soms...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:20

Cowgirl schreef:
anjali schreef:
Ik heb vaak gezien dat oudere lespaarden gekocht werden door een lesklant die dol op ze was. Ze werden dan dus privepaard met veel minder werk en werden dan zo snel dat de nieuwe eigenaar ze niet eens meer baas kon!Maar hoe het in dit geval zit weet ik niet aangezien ik ts en het paard helemaal niet ken.

Zou TS ook moeten doen: Het paard kopen. Zo te lezen is ze echt wel gek met het dier en kijkt ze verder dan haar neus lang is.

Een bejaard paard wat niet vooruit te branden is zou ik nooit kopen. De medische kosten kunnen hoog oplopen terwijl er nauwelijks rijplezier uit te halen valt. Zou op zoek gaan naar een jonger, fitter, enthousiaster dier.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:27

Jeetje wat een hoop vooroordelen en aannames.

Niet alle paarden zijn met 22 op oud en versleten. En niet alle paarden hebben van nature evenveel looplust, maar dat wil niet zeggen dat ze niet lekker aan het werk kunnen, dit kost enkel wat meer handigheid.

Is het mogelijk om op je leasepaard een keer een privéles te nemen van een goede instructrice die jou persoonlijk begeleid?

Mijn paard is van nature ook niet de snelste, maar ik kan haar zeker wel heel vlot voor het been krijgen. Maar dit is niet vanzelf gegaan. Met veel begeleiding en les weet ik hoe ze goed voorwaarts te rijden is.

Ik begin met het losstappen al met kleine tempo wisselingen. Enkele passen naar voren maar zeker ook terug rijden. Langzaam stappen of schijnovergangen naar het halthouden. Hierbij probeer ik haar vooral laag en rond te rijden met voldoende lengte.

Naar voren rijden is een kwestie van korte beenhulpen. Beter twee of drie keer kort drijven en daarna je been weer los af laten hangen. Bijna elektrisch. Geen reactie dan een tikje erbij met je zweepje.

Vooral niet constant blijven drijven want dan worden ze steeds dover voor je been.

In draf hetzelfde veel korte overgangen naar voor en weer terug en pas terug rijden als jij tevreden bent over de reactie die je krijgt op het been. Bij het terugrijden ook wachten tot jij tevreden bent.

Na ongeveer 10 a 15 minuten heb ik haar meestal mooi los en aan het been, zonder spoortje.

Het is echt mogelijk, maar hiervoor moet je heel consequent zijn en absoluut niet constant te veel en te hard blijven drijven, maar juist je hulpen verkleinen en kort houden.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:00

elnienjo schreef:
Een bejaard paard wat niet vooruit te branden is zou ik nooit kopen. De medische kosten kunnen hoog oplopen terwijl er nauwelijks rijplezier uit te halen valt. Zou op zoek gaan naar een jonger, fitter, enthousiaster dier.

Inderdaad, dat zou je alleen uit liefde voor het paard kunnen doen, maar hou er rekening mee dat de kans op veel lasten, weinig lusten groot is!

TS ik vind je echt als een eerlijke ruiter klinken. Zonde dat je bij zo'n instructeur lest. Ik begrijp dat je om het paard geeft en dat je hem niet zomaar de rug toekeert, maar misschien moet je ergens toch een keer wat afstand nemen en eens goed nadenken of je dit zo wel wil.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 19:04

ValQuint schreef:
Heeft ze nog niet veel over gezegd, enkel dat ik een martingaal zou moeten gebruiken (omdat de andere ruiters dat ook zo doen en omdat ze dat al haar hele carrière zo gewend is).

Dat is dan wel duidelijk, je instructrice heeft blijkbaar geen idee wat goed lesgeven is. Haar oplossing is om het paard de mogelijkheid te ontnemen om duidelijk te maken dat er iets niet klopt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:32

Annem84 schreef:
Niet alle paarden zijn met 22 op oud en versleten. En niet alle paarden hebben van nature evenveel looplust, maar dat wil niet zeggen dat ze niet lekker aan het werk kunnen, dit kost enkel wat meer handigheid.

Een 22-jarig beestje dat zo duidelijk zegt dat dat rijden voor haar allemaal niet meer zo hoeft, daar zou ik naar luisteren. Af en toe moet je als ruiter/eigenaar ook durven zeggen: "het is oké geweest". Niet ieder dier moet doorgereden worden totdat die oud en versleten en op is. Sommige paarden vinden het spelletje gewoon net iets minder leuk.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:49

Gini schreef:
Annem84 schreef:

Een 22-jarig beestje dat zo duidelijk zegt dat dat rijden voor haar allemaal niet meer zo hoeft, daar zou ik naar luisteren. Af en toe moet je als ruiter/eigenaar ook durven zeggen: "het is oké geweest". Niet ieder dier moet doorgereden worden totdat die oud en versleten en op is. Sommige paarden vinden het spelletje gewoon net iets minder leuk.

Waarin zegt dit paard dat het niet meer kan? Wat is volgens jou zo duidelijk zonder dat je de combinatie niet in het echt gezien hebt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:59

Citaat:

Jij niet maar een ander misschien wel, TS bijvoorbeeld.(al weet ik inmiddels dat ze het niet gaat doen)
Paard heeft blijkbaar nog wel plezier in buiten rijden verder is het psychisch dood gereden. En ik denk zomaar dat het dier wel eens kan gaan veranderen als het 1 eigenaar heeft, geschikte stalling en wellicht een paar keer een fysio o.id.

En medische kosten......ken jongere paarden die al meer hebben gekost dan mijn 22 jarige in zijn hele leven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:22

Annem84 schreef:
Gini schreef:

Waarin zegt dit paard dat het niet meer kan? Wat is volgens jou zo duidelijk zonder dat je de combinatie niet in het echt gezien hebt?

Uiteraard geeft iedereen zijn advies en visie op basis van wat TS schrijft en niet op wat je in het echt gezien hebt.

Maar hoe kom ik tot mijn conclusie en zodoende mijn advies: TS zegt dat het dier door drie personen gereden wordt. De merrie staat bekend als "die luie, waar je ijzeren benen van krijgt". Twee van die drie personen knopen ook daadwerkelijk ijzer om hun benen met als enige doel het paard vooruit te schoppen. Of dit echt werkt en in welke mate, is onbekend. De enige ruiter die het alleszins een beetje op een rijtechnische manier probeert op te lossen, heeft na 10 minuten een hoofd als een boei en wisselt been geven af met tikken met de zweep. Aan meer komt ze niet toe. Dit doet mij dus inderdaad concluderen dat dit paard niet echt zelf de ambitie heeft/had om een leuk rijpaard te zijn/worden.
Ik word in die conclusie gesterkt door de letterlijke woorden van TS, onder andere
Citaat:
Maar ik denk ook dat het paardje op is, dat ze er geen plezier meer uit haalt

en
Citaat:
maar zodra ze voelt dat het niet meer "moet", stopt ze gewoon met lopen.

en
Citaat:
helaas had ze er niet veel zin in vandaag.

Als het dan nog een jonkie is waar nog veel van verwacht wordt, kan ik nog begrijpen dat je er een kundig ruiter opzet om te zien in hoeverre die ambitie en dus de looplust verbeterd kan worden. Bij een paardje van 22 denk ik 'laat het diertje zijn'.

Dat is uiteraard een beslissing van de eigenaar, maar die vindt 3 bijrijders zo leuk omdat het de kosten lekker dekt. Sorry, excuseer, dat is onbeleefd kort door de bocht van me en staat los van bovenstaand verhaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:31

Cowgirl schreef:
Paard heeft blijkbaar nog wel plezier in buiten rijden verder is het psychisch dood gereden.

_O-
Lekker subtiel allemaal weer. Ik heb het idee dat we nog een paar rondjes te gaan zijn van ofwel groentesoep, ofwel een reddingsactie ReDt hEt SieLughe ManEgePaArd.

En dat gaat dus niet over de TS!

Met sporen rijden is niet mijn invulling van goed ruiterschap. En het klinkt niet als een ideale manege. Maar er zijn echt heel veel 22-jarige manegepaarden die prima kunnen werken maar ook weten dat ze de keuze hebben om het niet te doen bij minder overtuigende ruiters. Dat er gekozen is voor sporen maakt het voor de andere ruiters lastiger, en dat is wat mij betreft het onwenselijke aan de situatie.
Maar verder valt er niet zoveel over te zeggen. Dus volgens mij kan het allemaal best een tikkeltje minder dramatisch.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:33

Dan hoeft een dier toch niet op te zijn, maar vooral op een verkeerde manier gereden en begeleid dat is iets heel anders.
Het paard heeft waarschijnlijk geleerd dat door heel traag te zijn hij niet al te hard hoeft te werken. En als je niet op de juiste overtuigende manier rijd ga je dat er niet uitkrijgen nee.

Dat ga je er met 2 andere ruiters erbij niet uit rijden. Maar als dit paard misschien door 1 goede ruiter doorgereden wordt hoeft het toch echt niet op te zijn.

Als je op mijn paard stapt zal die ook liever stil staan dan lopen. Zeker bij de verkeerde ruiter/manier van rijden. Maar als je de juiste knoppen vindt kan ze heerlijk sjouwen.

Herstarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 23:01

Dag iedereen,

Ik wilde jullie even laten weten dat mijn huidige leasepaardje binnenkort op een welverdiende, gouden wei mag gaan staan. Zij gaat volop kunnen genieten van haar oude dag en nog enkele dagen per week recreatief en rustig worden bereden door één van de drie huidige ruiters.
Ik ben zo blij voor haar. :-)

Ik begin 1 maart een lease op een ietsje jonger wat meer voorwaarts paardje, beetje spannend maar ik kijk er naar uit.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties allemaal, draag zorg voor jezelf en de paardjes!

Anastasia24

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:20

Topic een beetje doorgelezen,
Wat super fijn dat ze haar welverdiende pensioen krijgt!
Veel geluk met jou en je nieuwe lease paard, is voor jou ook wat leuker natuurlijk. :j

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:54

Ah wat fijn voor haar!
Veel succes met je nieuwe lease paard

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 01:05

Kom net dit topic tegen, en heb het vlot doorgelezen. Wat fijn dat ze op pensioen mag, en dat er niet zoveel meer moet met haar. Rust roest, dus ook wel lekker dat ze niet helemaal stilstaat. Goed ook dat jij je wilde verdiepen in een oplossing voor dit paard, TS, en niet blind het 'voorbeeld' van die andere ruiters volgde. :)

Door wat uitspraken die op de manege over haar gedaan worden moest ik gelijk hier aan denken. :=
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 01:55

Zou grondwerk geen optie zijn?

Reneegorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:43

Veel plezier met je nieuwe paardje!!