Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koend

Re: Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:48

Dat de ruiter zijn zin of tegenzin overzet op het paard, dat is duidelijk.
Maar er zijn echt ook wel verschillen per paard.
Ik rijd al heel wat jaren en heb al een hele waaier aan paardenrassen gehad. Van dravers, engelse volbloed, springpaarden tot nu een dressuurpaard.
Wel dit laatste vindt het dressuren duidelijk leuker dan de vorige rassen. Hij vindt de intensieve communicatie van de snel opeenvolgende overgangen, met telkens mijn bevestiging dat hij het juiste antwoord geeft leuk. Als ik nu drie drafpassen vooruit rijd met dan direct een halve ophouding en dat herhaal ik 3 keer, dan doet hij dat. Net een hond die graag werkt voor zijn baasje.
Had ik dat bij mijn volbloed zover gedreven, dat werd hij hyper. Mijn ene spingpaard zou boos geworden zijn en mijn andere zou het opgegeven hebben.
Besluit?
Ik kan er in komen als je zegt dat je paard niet blij wordt van dressuur. De meeste paarden hebben gewoon het meest talent in de richting waarvoor ze gefokt zijn (ander zouden al die fokkers er niets gan kennen). De uitzonderingen bevestigen de regel.

Los daarvan heb je natuurlijk wel een minimum aan dressuur nodig om het veilig te houden en ook een gezond ruggebruik is nodig.
Dat er meer gewicht op de achterhand moet komen om je paard gezond te houden relativeer ik. 60 % of meer van de paarden loopt gewoon op de voorhand en ik merk niet dat die zo veel sneller stuk gaan.

Eigenlijk is het simpel: zoek de lol met je knol.
Dat dit voor iedere combinatie anders is, houdt het boeiend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:46

AmoorM schreef:
MCE schreef:
minder doen met het paard kan zeker een voordeel zijn (bevriende instructie gaf dat ook al aan) dan ga je er alleen naar toe, poetsen, knuffelen ect. een keer longeren en als het mogelijk is overdag een keer (of vaker) voor de wagen en in het wekend met de bareback pad, met of zonder bit fijn buiten rijden

zou kiezen voor de middenweg, kijk de komende tijd hoe dat gaat en of je er tevreden mee bent, kun je volgend voorjaar kijken of je het weer dressuurmatig gaat oppakken, kan het paard - zonder al te veel fysieke inspanningen - goed herstellen, naast je 40 urige werkweek ook voor u minder stresss denk ik

tip: het gaat niet om kwantiteit maar om kwaliteit, of zoals de engelse zeggen: less is more

Dit is dus inderdaad een beetje wat ik in mijn achterhoofd heb! Gewoon iets minder gaan doen. Of ipv echt dressuurmatig rijden een bareback pad kopen met 'n bitloos hoofdstel en gewoon lekker rond hobbelen. Alleen dan moet die knop nog om dat het "zonde" is.

AmoorM, is het gelukt om de knop al een beetje om te krijgen??