Zijn jullie VOOR of TEGEN een slof-teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:21

Bij deze ben je uitgenodigd om mijn paard te komen rijden als het een beetje stormt en hij een dag niet gewerkt heeft
Kijken of je dan nog vindt dat het dierenmishandeling is en dat je als je kan rijden hem niet nodig hebt Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:22

gomir schreef:
Bij deze ben je uitgenodigd om mijn paard te komen rijden als het een beetje stormt en hij een dag niet gewerkt heeft
Kijken of je dan nog vindt dat het dierenmishandeling is en dat je als je kan rijden hem niet nodig hebt Verward

Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:25

Tegen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 22:16

sherwood schreef:
niet alle paarden willen je zeggen dat ze niet in balans zijn hoor, door het hoofd omhoog te gooien. Er zijn ook paarden die daarmee willen zeggen, o kijk daar in de zerte staat een paard in de wei. Of moet je nou eens zien er komt een fietser langs....
Kleine correcties zijn kleine correcties, en geen geruk en gepluk. Kinderen op de manege die een zweep hanteren zijn vaak bruter dan mensen die een slof hanteren, dan doel ik natuurlijk wel op mensen die het kunnen.

ik bedoelde met die balans ook meer de mensen die moeilijkere oefeningen rijden etc. Als het paard normaal nageeflijk is, maar op bepaalde momenten niet, is daar een reden voor. Hij kan de oefening bijvoorbeeld nog moeilijk vinden.
Als je paard altijd verzet toont (dus bij elke fietser die langs komt), kan je beter zorgen dat de aandacht van je paard bij jou is, ipv het hoofd gewoon naar beneden te trekken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 10:34

gomir schreef:

Mag ik dan komen kijken? Haha!

Wat heb je hier een bevooroordeelde grootmuilen op bokt zeg!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:00

powergirl schreef:
ik ben zwaar tegen slof ik vind het echt dieren mishandeling als je zelf een beetje kan rijden heb je die slof helemaal niet nodig!!!!!!!!
dus.........ik ben tegen slof!!!!!!!

Helemaal mee eens. Ik rij ook liever stoer zonder cap omdat mijn paard zo lief is, zonder slof en ik riskeer soms ook liever mijn nek dan dat ik mijn paard mishandel. Schijnheilig

Jij snapt de paardenwereld echt helemaal! Hier op bokt zitten erg veel dierenbeulen!

Tong uitsteken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 11:25

Kleintje schreef:

Jij snapt de paardenwereld echt helemaal! Hier op bokt zitten erg veel dierenbeulen!

Tong uitsteken

Ja, en helemaal geen kortzichtige mensen hoor! *LOL*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:02

Toevallig reed ik afgelopen zaterdag in de buitenbak. Mooi weer. Ik zonder slof. Een ruiter die meestal in de binnenbak rijdt met slof.

Na een uur vol tractoren, bokkend paard aan de longeerlijn, stuiterende paarden in de paddock, paarden die met veel kabaal op de vrachtwagen gingen, paard met boerenkar die door de blubs kwam denderen, frisse paarden die voor het eerst sinds lange tijd in de buitenbak kwamen hadden wij alletwee onze paarden redelijk ontspannen aan het lopen.

Mijn paard had toch regelmatig wat spannende momenten (maar aangezien die van mij vrij braaf is was dat te beheersen). De andere ruiter kon mbv de slof de spannende momenten goed opvangen (en zijn paard kan flink spoken).

Gezien de hoeveelheid incidenten gedurende dit uur was het droge commentaar van de andere ruiter: 'en daarom heb ik er vandaag een slofteugel aan'. Mi terecht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:45

Apple schreef:
Toevallig reed ik afgelopen zaterdag in de buitenbak. Mooi weer. Ik zonder slof. Een ruiter die meestal in de binnenbak rijdt met slof.

Na een uur vol tractoren, bokkend paard aan de longeerlijn, stuiterende paarden in de paddock, paarden die met veel kabaal op de vrachtwagen gingen, paard met boerenkar die door de blubs kwam denderen, frisse paarden die voor het eerst sinds lange tijd in de buitenbak kwamen hadden wij alletwee onze paarden redelijk ontspannen aan het lopen.

Mijn paard had toch regelmatig wat spannende momenten (maar aangezien die van mij vrij braaf is was dat te beheersen). De andere ruiter kon mbv de slof de spannende momenten goed opvangen (en zijn paard kan flink spoken).

Gezien de hoeveelheid incidenten gedurende dit uur was het droge commentaar van de andere ruiter: 'en daarom heb ik er vandaag een slofteugel aan'. Mi terecht.

i rest my case......... een slof hoeft niet altijd te zijn om een paard in de krul te trekken............ dat zou de allerlaatste reden zijn om een slof te gebruiken......... en de stomste overigens. Maar voor veiligheid.........100 points

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:58

gijsenkim"]
[quote="Apple schreef:

i rest my case......... een slof hoeft niet altijd te zijn om een paard in de krul te trekken............ dat zou de allerlaatste reden zijn om een slof te gebruiken......... en de stomste overigens. Maar voor veiligheid.........100 points
[/quote]

Hier sluit ik mij ook bij aan!

Ik had zelf nog nooit met slof gereden maar nadat mij paard 3 weken geleden eerst mijn bijrijdster (gevolg gekneusd been) en 2 dagen later mij eraf gekickt had heb ik hem 4 dagen met slof gereden omdat ik toch echt niet van plan ben mijn nek voor hem te breken... zielig voor hem maar als ik mijn nek breek is dat nog zieliger en is er niemand meer die voor hem kan zorgen...

Ik had de slof heel los hangen omdat het niet mijn bedoeling was hem hiermee in de krul te trekken Hij probeerde een paar keer weg te springen maar liep tegen de slof aan en toen was het over. 4 dagen later slof era, want ik vind het zelf niet lekker rijden dubbele teugels, hij was superbraaf en nu gaat het gewoon weer zonder gelukkig Haha!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:30

Kleintje"]
[quote="powergirl schreef:
ik ben zwaar tegen slof ik vind het echt dieren mishandeling als je zelf een beetje kan rijden heb je die slof helemaal niet nodig!!!!!!!!
dus.........ik ben tegen slof!!!!!!!

Helemaal mee eens. Ik rij ook liever stoer zonder cap omdat mijn paard zo lief is, zonder slof en ik riskeer soms ook liever mijn nek dan dat ik mijn paard mishandel. Schijnheilig

Tong uitsteken
[/quote]
Jep wij misdandelen hier op bokt allemaal onze paarden soms is die slof gewoon echt even nodig

Misschien heb jij nog nooit zo'n situatie meegemaakt maar ga maar op de bovenstaande uitnodeging en kijk maar of je het zonder slof kan..

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:33

Pearl_tje, kijk eens goed naar mijn reactie, mijn smilies en mijn eerdere reactie. Dan weet je dat dat van mij cynisch was bedoeld. Of was jou reactie richting Powergirl en niet naar die van mij? (zo ja, dan had je mijn quote kunnen weglaten).

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:38

Oeps was de Tong uitsteken vergeten ik bedoel het eerste ook cynisch en het andere was voor powergirl..

Maar vond jou opmerking erop zo leuk

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:13

Ik vind het gewoon jammer dat ik al veel doodbrave paarden gezien heb op wandeling met een slof eraan, 'voor het geval dat', en 'ik kan hem anders niet meer houden, dan vraag ik me af, waarom ga je dan niet op een mechanisch paard gaan wandelen ofzo, loopt alleen rechtdoor, met zijn hoofd naar beneden lol. Natuurlijk speelt veiligheid ook een rol maar dan moet je dringend schriktraining doen, aan de hand gaan wandelen en opbouwen, of grondwerk doen als je er een slof aan moet hangen. Dat lijkt me echt niet ontspannend voor het paard; Scheve mond En voor bij het rijden ben ik dus zeker tegen! sloffen verbeteren niets, maar zijn symptoonbestrijders voor degene die het niet met geduld en op de juiste manier willen doen. Schijnheilig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:52

Wat geeft dat nou!... als de slof er los aanhangt dan maakt dat geen fluit uit... Het is juist ontspannend voor het paard. Het is ontspannener om een onstpannen ruiter op de rug te hebben dan een die constant met druk een paard wanhopig bij zich probeert te houden omdat ze bang is dattie wegspringt..... als diezelfde ruiter met een los teugeltje het bos door crost omdat ze een slof om heeft dan weet ik wel waar mijn (en het paard) voorkeur naar uit gaat

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:57

ja, maar voor mijn deur zie ik dagelijks andere gevallen passeren, die jammergenoeg niet op dei manier kunnen gaan wandelen, met hun hoofd opgerold tussen hun benen zodat ze zeker niet kunnen gaan lopen, :-s

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:01

dat is meer dan triest Astragirl, en ik ben zeker met je eens dat dit niet goed is........ absoluut....... als je dat iedere dag voorbij ziet komen dan kan ik me voorstellen dat je zo denkt!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:05

Maar dan komen we dus eigenlijk (weer) bij het punt uit dat je niet zomaar met een slof moet gaan rijden maar er mee moet KUNNEN rijden!

Ik kan dat ondanks jarenlange ervaring niet en dus zal ik er geen slof aanhangen.

Mens ken jezelf en je tekortkomingen en we zijn al een heel eind!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:11

Dat zou het mooiste zijn PB.......... Haha!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:19

met slof rijden hoeft echt niet per se slecht te zijn! Zeker voor de veiligheid is het een handig hulpmiddel. Maar zoals vele al gezegd hebben blijft het wel een hulp middel. Ik vind het niet erg om met slof te rijden, zeker als het voor het paard beter is om wat sneller lager te gaan lopen en zo zn rug en hele lijf beter te houden. Natuurlijk is het beter als het zonder slof lukt, maarja soms kan je hem gewoon nodig hebben en daar zijn ze ook voor. zolang je er maar mee kan rijden!
Wat ook slecht is en ik wel eens heb zien gebeuren is dat mensen hem voor de veiligheid erom gooien en m dan veel te los laten hangen. het paard daardoor met zn been in de slof komt en vervolgens keihard op zn bek gaat! gevolg: kreupel. dan is een slof idd erg slecht.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:46

Mits goed gebruikt voorstander... waarom tegen zijn als hij goed gebruikt wordt? Met goed gebruiken wordt niet bedoeld hem eraan hangen om dat je je paard niet nageeflijk of rond kunt rijden maar als zekerheid als noodvoorziening en dan heeft het paard er toch geen last van, waarom zal hij last hebben van 2 waslijntjes?? nee zie geen probleem. Ik rijd zefl overigens zonder, kan hem ook wel gewoon opvangen hij doet als hij gek is zijn hoofd naar beneden (tussen zijn knieën Knipoog ) dus daar helpt een slof niet echt tegen, of ik moet hem eens aan het plafond bevestigen Tong uitsteken

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 21:50

Bij goed gebruik ben ik niet tegen een slofteugel, maar er zijn veel mensen die de slofteugel helemaal verkeerd gebruiken (meer op de slof rijden dan de gewone teugel of zo) en dan vind ik het HEEL FOUT om ermee te rijden. Je kan er je paard/pony echt mee verpesten. Zelf kan ik er niet mee overweg, dus zal er ook nooit mee rijden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:41

Ik ben er echt niet tegen!!!

Een 3 jarig paard wat net zadelmak is, zou ik denk ik nooit met een slof rijden, want die moet je nog gewoon lekker naar voren kunnen rijden zonder al teveel druk, maar aangezien ik nog geen echt jong paard ingereden heb, weet ik dat natuurlijk niet zeker!!!

Als paarden een jaartje onder het zadel zijn en ze hebben het nodig, kan het gewoon zijn dat de slof (af en toe) het veel makkelijker zou maken. Bij oudere paarden ben ik sowieso niet tegen de slof, en vind het dus ook onzin als andere mensen zonder dat ze er goed over nagedacht hebben zo maar hun conclusies trekken over het gebruik van de slof.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:43

ik probeer altijd zo min mogelijk aan hulptuigelste doen, omdat ik zelf niet vind dat ik er helemaal goed mee om kan gaan. en je leest ook vaak genoeg in paardenmagazines dat slofteugels verkeerd gebruikt worden Gaaaap
Ik zeg: aleen gebruiken als je er mee om kunt gaan, of een expert iemand eribj om het te leren.

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:46

Ik ben er absoluut tegen tegen de slof! Mijn mening persoonlijk is en als ik om me heen kijk bij mensen die het gebruiken de meeste er niet mee om kunnen gaan en de slof continu strak houden en het paard dus letterlijk in de krul wordt getrokken, paard drukt rug weg, maakt kort passen en is continue in gevecht.