warming-up duurt lang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: warming-up duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 09:51

Ik heb even je filmpje bekeken en ik zie een paard wat qua bouw niet heel gunstig in elkaar zit, hoog kruis..rug die van nature snel weggedrukt en strak is. Zo'n paard vereist een andere aanpak qua training dan een paard met een functionelere bouw.

Jouw paard moet ten alle tijden leren over de rug te blijven, ik zou veel meer voorwaarts/ neerwaarts gaan rijden en longeren en de focus leggen op Hals/hoofdhouding lager, rug ronder en tempo wat verlagen zodat het paard gaat leren zich te dragen en door het lijf te bewegen.Dan wordt het dier ook "ronder" in de beweging. Ik denk nl dat hier je probleem zit, omdat dit paard niet zo beweegt en van nature de rug meer wegdrukt wordt deze steeds stijver en dit steeds moeilijker om te bereiken. Ik denk ook dat hij/ zij daarom sneller verzuurd.

Uiteraard kan er ook een stofwisselingsprobleem nog achter zitten, dat zou ik uit gaan zoeken dmv bloed prikken en overleg met de DA over eventuele supplementen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:05

Maar over de rug rijden is toch niet iets wat het paard moet leren? Dat is iets van de ruiter moet leren. Als die het paard juist laat lopen, dus rechtgericht en met de juiste aanwijzingen, dan is het effect dat het dier daardoor ontspant en over de rug loopt. Het is geen trucje wat het dier dan standaard uit gaat voeren.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 11:26

Ik denk ook dat er in het rijtechnische nog wel wat te halen valt. Kijk eens of je wat proeflessen kan doen bij een andere instructeur bijvoorbeeld.

Als 2e puntje, hoe is je week opbouw in de training? Rij je echt elke dag een uur? Rij je dan fanatiek? Of heb je er ook rustdagen tussen zitten? Na een zware training heeft je paard echt even een paar dagen nodig om te herstellen. ook is het niet verstandig om de dag na een zware training niets te doen. Doe dan een lekker buitenritje/ wat longeerwerk / etc. en zet hem dan de 2e dag stil bijvoorbeeld.

Als laatste, ik denk dat het ook eens goed is om je zadel na te kijken. Je hoort vaak dat een paard 'opstartproblemen' heeft, maar je denkt dat dit bij je paard hoort, omdat dit eigenlijk altijd al zo is.
Laat eens een goede zadelmaker langskomen, en probeer eens wat andere zadels uit.
Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik heb echt een hele goede zadelfitter, ik wil je met alle plezier haar gegevens doorgeven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:21

... over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar 'over de rug lopen met een ruiter aan boord' doet het dier net niet vanzelf en van nature.

Maar idd: 'werkt' de ruier aan dingen als verticale balans, hals strekken, balkjes lopen en ontspanning in het algemeen, dan krijg je het op gegeven moment cadeau ("na tijden afwachten").

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:42

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:29

Lottegold schreef:
Paard loopt in de winter 4 uur per dag buiten in zeer grote paddock met 2 a 3 paarden.
( 30 x 70 ongveer) in de zomer 24/7 op het land. Dit word op en af gebouwd middels een overgang fasen. (Iedere dag steeds iets langer t land op)

3 a 4 x per week dressuur matig gereden. ( soms een sprongetje) 1 x per week naar buiten en 1 x per week aan de longe. Dit trainingsschema probeer ik aan te houden.

4 uur buiten op 1 dag is gewoon echt heel erg weinig. Je vergeet dat hij dan dus gewoon 20!!!! uur op stal staat.
Je paard heeft herstel tijd nodig na inspanning. Alleen door vrij bewegen kan hij weer herstellen. Nooit door opsluiten en in een hokje wat rondjes te draaien.

En wat men al zegt hier; Een goede instructrice vinden is inmiddels wel een vak geworden. Natuurlijk kan je niet de hele les op alles hameren, maar dan moet degene die lesgeeft toch misschien meer aandacht geven aan de problemen voor jullie ene stap verder gaan.

Mensen leren nog alleen paarden in een krul te trekken en zijgangen worden met veel duw en trek werk gedaan.

Persoonlijk vind ik het echt bizar dat juryleden iemand dusdanige punten geven dat je zo het M2 in kan komen. En dat is niet persoonlijk, want dat zie je continu en overal om je heen. Ik schrik nog erger van wat je in het Z ziet.

Maar goed, je leest nu meerdere malen hetzelfde, dus maak je keus. Zo doorgaan gaat je echt je paard kosten uiteindelijk. Vooral omdat je verder wil en niveau dus omhoog moet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:42

Kinke schreef:
Maar over de rug rijden is toch niet iets wat het paard moet leren? Dat is iets van de ruiter moet leren. Als die het paard juist laat lopen, dus rechtgericht en met de juiste aanwijzingen, dan is het effect dat het dier daardoor ontspant en over de rug loopt. Het is geen trucje wat het dier dan standaard uit gaat voeren.

Sommige paarden moeten wel leren hoe ze hun lijf correct moeten gebruiken in de training, deze loopt van nature met de rug weggedrukt.
Natuurlijk moet de ruiter het ook leren en is het een En, En verhaal..maar zo een zou ik eerst onbelast aan de dubbele longe goed z'n lijf leren gebruiken en dan hem/haar ook vooral leren "door" het lijf te lopen want dat is wat er hier mist. Je ziet het omdat de schwung/ elasticiteit en gebrek aan activiteit in het achterbeen mist.

Deze had van nature ook eerder een wat weggedrukte rug en lang weinig buigend achterbeen (moeite met dragen) en moest ik ook echt leren zijn lijf goed te gebruiken om uiteindelijk elasticiteit en schwung te verkrijgen: https://www.youtube.com/watch?v=oGXA9K8Wetg

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:50

Dat is toch geen ruggebruik Elisa2?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:56

Wow Elisa2, ik schrik me een hoedje van dat filmpje. Rollkur is verboden he? Dat is geen ruggebruik nee. Brrr

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:13

Je ziet geen rollkur en hij gebruikt zeker zijn rug anders zou je geen souplesse zien. ;-) Verder ga ik niet verdedigen hier, het is voor de TS of ze er iets mee kan of niet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:02

Elisa2 schreef:
Je ziet geen rollkur en hij gebruikt zeker zijn rug anders zou je geen souplesse zien. ;-) Verder ga ik niet verdedigen hier, het is voor de TS of ze er iets mee kan of niet.

Bah! Die zit gewoon bijna met zijn kin op zijn borst vastgebonden -O-

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:16

Ik schrik echt van bovenstaand filmpje.
Prachtig voorbeeld wel van hoe je het niet wilt hebben.
Zo zie je maar weer, het verschilt nogal wat de een goed rug gebruik vindt en waar de ander tevreden mee is. Daarom is het dus zo lastig een goede instructeur te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:17

Even ter verduidelijking dan maar, dit paard kroop altijd erg graag achter de teugel. Dat heeft te maken met aanspanning van achter uit, wat hij moeilijk vond gezien zijn bouw. Als je vele dressuurpaarden zou trainen dan weet je dat de bouw daar invloed op heeft.

Maar aangezien de Bokt moraalridders liever oordelen dan vragen heb ik hem weg gehaald.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:00

Dat wat er in je filmpje te zien was is wat betreft het ruggebruik het recht tegenovergestelde van dat wat de bedoeling is.
Hier heb je met veel inzet, ervaring en talent je paard zodanig getraind dat het ruggebruik volledig geblokkeerd wordt.
Je paard gaat hier als een tuigpaard met vastgezette romp.
Dit is wat men noemt "polderdressuur", daar komt men op het moment in de wereld flink van terug omdat het blijkt uitgesproken schadelijk te zijn voor het paard.

Ik raad je aan eens wat rond te kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:16

lichtheid schreef:

Leuk filmpje.

Zal best iets nuttigs gezegd worden hoor. Maar ik versta geen Frans en lees het nog minder.

Misschien dat TS er iets mee kan hoor. Dan heb ik niks gezegd.

Paard in het filmpje is in ieder geval niet te vergelijken met paard van TS.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:28

Ik heb de laatste pagina's niet heel zorgvuldig gelezen, dus misschien dat ik het heb gemist. Maar wat is voor jou het verschil tussen wel of niet los? Wat voel je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:11

Elisa2 schreef:
Even ter verduidelijking dan maar, dit paard kroop altijd erg graag achter de teugel. Dat heeft te maken met aanspanning van achter uit, wat hij moeilijk vond gezien zijn bouw. Als je vele dressuurpaarden zou trainen dan weet je dat de bouw daar invloed op heeft.

Maar aangezien de Bokt moraalridders liever oordelen dan vragen heb ik hem weg gehaald.

Dank voor het verwijderen van uw filmpje, was ook geen goed voorbeeld, u schrijft op uw site bij een foto van Hubertus Schmidt mooie piaffe, mooi neusje er uit.....

dan zie/lees ik iets anders als wat ik zie in uw filmpjes, juist dan als een paard graag achter de loodlijn gaat lopen lijkt me dit niet goed en prettig voor uw paard om zo vast gezet te worden, het vervalt in een oude gewoonte en daar moet het juist uit, (voor een beter rug gebruik, swing en swung is i.mo. iets anders dan animatie bewegingen)

dank dat u mij als moraalridder bestempelt ik wilde ook niet meer reageren maar dit vind ik wel iets onder de maat, terwijl er goede informatie gegeven is/wordt/onderbouwd is

een andere manier/kijk op...………...is dat per definitie fout

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:45

Bowo schreef:
Ik heb de laatste pagina's niet heel zorgvuldig gelezen, dus misschien dat ik het heb gemist. Maar wat is voor jou het verschil tussen wel of niet los? Wat voel je dan?

Heel summier:
Bij losheid gaat je paard voor de loodlijn, neigt naar hals strekken en komt daarmee aan de teugel en is in draf in staat om afwisselend grotere of kleinere passen te maken zonder het tempo te hoeven verhogen.
Je paard is rustig, kalm, doet wat je vraagt zonder weerstand.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:35

lichtheid schreef:
Bowo schreef:

Heel summier:
Bij losheid gaat je paard voor de loodlijn, neigt naar hals strekken en komt daarmee aan de teugel en is in draf in staat om afwisselend grotere of kleinere passen te maken zonder het tempo te hoeven verhogen.
Je paard is rustig, kalm, doet wat je vraagt zonder weerstand.

Voor mijzelf weet ik dit, maar ik vraag me af hoe de TS dit ervaart :)

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:50

Bowo schreef:
Voor mijzelf weet ik dit, maar ik vraag me af hoe de TS dit ervaart :)

Leg het uit, daar is dit forum voor. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:10

Bowo schreef:

...nu is de vraag niet direct aan mij gericht, maar ik zal proberen iets te zeggen.
'Niet los' voelt voor mij in draf als :') 'beng beng beng', kort en hard, getrippel.
Oude truc: tel je drafpassen tussen bijvoorbeeld H en K, of B en M.
Controles: bij iets meer drijven krijg je nog meer 'beng beng beng', (plat gezegd 'hard weglopen' ipv uitstrekken)
en ga je met de hand naar voren, komt de neus niet mee.

Het betere werk voelt in draf als :') 'kaboem, ...kaboem, ...kaboem'.
Het swingt onder je, je voelt kracht, je wordt opgetild, "wauw....!!!"
En idd: uitstrekken lukt (meestal, mijn jonkie wil nog wel eens gaan galopperen)
hals 'uitschuiven' lukt (een beetje, want ik rijd niet met een korte hals, maar net dat beetje verder kan)
en qua passen tellen krijg ik lagere cijfers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:17

lichtheid schreef:

Erg jammer vind ik het dat je deze link zo plaatst zonder verder ook maar enige uitleg. Philippe Karl heeft interessante zaken te vertellen en er zijn genoeg filmpjes in het engels wat beter past als het gaat om begrijpen door Nederlanders. De meeste hebben erg veel moeite met Frans.

Ik heb mijn best gedaan het belangrijkste eruit te halen en zo goed en zo kwaad als het gaat te vertalen. Ik vind eigenlijk dat jij dit had moeten doen en erbij had moeten vertellen waarom je dit filmpje plaats als het gaat om deze vraag van de topic starter in relatie tot een langere warming up. Want als ik dit filmpje zie, dan vertelt Philippe Karl in zijn algemeen een verhaal waarlangs hij werkt (een soort meetlat) zoals we kennen bijvoorbeeld als het gaat om het SKALA.

Dus specifiek geeft hij geen antwoord op de vraag van TS als het gaat waarom haar paard pas na 45 minuten lekker begint te marcheren. Jij geeft daar in jouw post ook geen antwoord op. Neemt niet weg dat het wel interessant is deze leermeester.

Verbeter gerust, want vertalen is niet mijn vak :Y)

Philippe Karl geeft in deze video een demonstratie waarin hij laat zien dat 7 sleutels belangrijk zijn in het beleren van het paard.
1. extension d'encolure vers l'avant
2. nuque enpoint le plus haut
3. agir sur la commissure des lèvres
4. pas d'école pour améliorer les allures
5. avaqncer dans des allures vives
6. apprenissage du rassembler dans l'épaule en dedans
7. flexions pour assouplir le cheval

Vertaling
1. voorwaarts→ neerwaarts rijden daar begint het mee

2. Dan ga je het paard in stellen op het hoogste punt in de nek

3. Zorg je dat middels je handen wat hoog houden dat er (lichte) druk op de hoek van de lippen komt waardoor het paard kan nageven

4. Het belangrijk is te weten dat er geen school bestaat om de gangen te verbeteren. Ik denk dat hij bedoelt dat het meeste bepaalt wordt door aanleg. (ik ben niet zeker of ik dat goed heb begrepen?)

5. Laat het paard bewegen in heldere gangen (je ziet dat het paard zelfs wat gaat dansen en dat al voor een 7 jarige!)en ik geloof dat hij zegt dat hij tempo wisselingen rijdt

6. Leer het paard te verzamelen via de oefeningen van schouder binnenwaarts

7. Geef buigingsoefeningen (het zogenaamde flexen→ heb ik dat goed begrepen lichtheid?) om het paard soepel en zachter te maken

Dan eindigt hij met de tekst:

"La cavalier qui force la flexion de la nuque a l'aider d'enrênements et verrouille la bouche avec des muserolles spéciales n'agit guère mieux qu'un éducateur qui baillonne un enfant et le ligote sur sa chaise pour la réduire au silence et lui imposer le calme. - Philippe Karl"

Ik vertaal dit maar eventjes zo letterlijk mogelijk:

"De ruiter die de nek buigt om hem te helpen met beperkingen en de mond vergrendelt met speciale neusklemmen doet weinig beter dan een opvoeder die een kind op zijn stoel vastbindt om hem het zwijgen en rust op te leggen. - Philippe Karl".

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:38

ik zou eens bloed trekken om spierverzuring uit te sluiten! ik las dat je paard al 2 x flink verzuurd is geweest dit kan zeker zijn sporen achter laten! Ben het er verder wel mee eens dat je paard niet de ideale bouw heeft! Maar 45 min is wel heel erg lang!

Jill gaf neutradex tegen spier verzuring hier gaan ze ook meer van drinken waardoor ze afval stoffen sneller kwijt raken!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:43

Lottegold, is je paard flegmatiek?
want dat maakt het al een stuk lastiger. Mijn ervaring is dat een paard dat lekker voorwaarts is, ijverig veel sneller door de warming up heen is. Ik heb de zelfde ervaring als jij met onze ruin, die werd vaak eerst door de een een half uur gereden, zodat de ander dan een uur fijn kon lessen. De merrie daar werkte ik hooguit 20 minuten mee, want vanaf minuut 2 was ze zo tof, maar zij was dan ook heel ijverig en goed voorwaarts.
De ruin die ik nu heb is wat wisselend. Als hij lekker voorwaarts is→ meestal, dan gaat hij ook vrij snel zo tof, en dan stop ik ook sneller, en als hij wat rustiger aan doe en ik er meer aan moet rijden dan duurt het ook wat langer.

Dus als het een flegmatiek dingetje is dan kun je ook eens naar voer gaan kijken of je daar iets aan kunt veranderen dat hij zonder heet te worden wat loperiger wordt. Terug rijden vind ik altijd gemakkelijker als vooruit te moeten rijden.

Als je paard verzuurd gemakkelijk dan kun je veel met magnesium en vitamine E doen, maar dat zou ik altijd via de dierenarts doen, zoals wij ook indertijd deden.

Ideale bouw heeft er volgens mij niet altijd zoveel mee te maken. Het kan wel

Want de merrie die ik maar 20 minuten reed had een slechtere ongelukkige bouw en de ruin had top bouw. En toch ging zij op een gegeven ogenblik zo mooi al na enkele minuten door de baan (was ze wel al meer geoefend hoor). Zij wilde gewoon altijd voor me gaan.

Wel merk ik dat de ruin die ik nu heb, die en voorwaarts is en een top bouw heeft, enorme sprongen maakt als het gaat om fijn en goed gaan. Hij heeft veel minder oefening nodig want gaat vanuit zich zelf al zo gemakkelijk met correct rug gebruik. De merrie had veel meer oefeningen hiervoor nodig daar zij een weke rug had en ietwat compacte onhandige bouw.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:59

Bedankt voor de vertaling pien.