nessinator schreef:TS, jouw paard reageert dus op jouw duim in de mond? Dan zou ik daaraan gaan werken. Vergeet dat hele hoofdstel voor nu even en doe die duim in die mond. Haal hem weg als je paard positief reageert. Herhaal totdat paard niet meer op die duim reageert. Doe dan pas dat hoofdstel weer in.
Het bit aannemen vind ze "doodeng" en ze is dan helemaal over haar toeren. Zodra het bit in is, is het ook goed. Gisteren testde ik haar uit door niet het hoofdstel te pakken maar om het "halster op en af te doen en toen kreeg ik ongeveer dezelfde paniek reactie. Ik ben wel iemand die de oorzaak aanpakt en er niet voor wegloopt. Dus het is een kwestie van het de tijd geven. Bedankt voor het meedenken

darkadia schreef:Als ze ook daar paniek van krijgt, lijkt het me zaak dat ook aan te gaan pakken.
Dit paard moet leren hoe ze zelf haar rust terug kan vinden en ontspannen kan blijven. En gaat zoeken naar het juiste antwoord. Dan zal ze verder kunnen groeien en ontwikkelen. Dit vraagt tijd en geduld.
Dat ben ik volkomen met je eens om het op die manier aan te gaan pakken