Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Re: Bit vastpakken of hoofdschudden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:20

Wat mij wel een beetje opvalt is dat je veel met je linkerhand bezig ben kan dit kloppen? (Deze lijkt ook wat meer terug getrokken) ben slecht in verwoorden sorry

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:38

Ketly schreef:
Superlief dat jullie meedenken en ik begrijp jullie reacties ook heel goed. Ik weet ook echt dat het er in zit maar nadat ik vandaag weer erg verdrietig thuis kom en met de handen in het haar zit, mis ik wel echt het ongecompliceerd rijden en lekker trainen.. Dit is misschien gigantisch egoïstisch maar ik vind het zo sneu voor haar ook dat we elkaar onder het zadel zo slecht begrijpen.

Ik vind best dat je egoistisch mag zijn. Het is toch een groot deel van je leven en het kost veel geld dus als jij het niet meer waard vind om welke reden dan ook is het je goed recht om te kappen!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:43

Is het niet het idee om alleen de gaan rijden als je les hebt, dat je instructie je door het moment heen leert rijden. Misschien een veiliger idee als iemand je meteen feedback geeft en je er doorheen banketstaaf. En dan op andere dagen gaan longeren of grondwerken zodat je wat meer vertrouwen in je eigen rijden kan ontwikkelen zonder steeds die nare gevoelens.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 22:45

Wat ik het lastige vind is dat ik toch heel graag op wedstrijd wil, en ik daar bijvoorbeeld zelf ook al erg veel spanning opbouw. Mocht ik haar relaxed krijgen thuis, dan moeten we weer een volgende stap nemen en zal ik haar weer zekerheid moeten geven die ik op dit moment zelf niet heb. Het is gewoon zo'n lastig pakket..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:37

Het zou kunnen dat als je een ander paard koopt dat het beter gaat. En misschien ook niet...Want het probleem lijkt toch rijkunstig te zijn en dan komen er bij een nieuw paard ook waarschijnlijk problemen.
Maar als je verder helemaal geen klik met haar hebt dan houdt het een keer op natuurlijk.
Ik zou zelf adviseren haar mss een tijdje door een echt goede ruiter te laten rijden. Dan kan je bekijken of ze het daar wel goed doet, als dat zo is geeft het je mss meer vertrouwen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 23:46

Ik ben hartstikke gek op haar en mocht ik nu weten dat ze over bijvoorbeeld 5 jaar helemaal goed zou lopen, dan zou ik elke dag er voor over hebben. Maar ik merk wel dat ik het mis dat mijn paard mij eens opvangt als ik een fout maak in plaats van dat als ik een foutje maak ik mijn paard helemaal over de toeren zie. Misschien wens ik het onmogelijke, maar ik heb nooit in de gaten gehad dat ik in dat opzicht dan toch helemaal niet zo’n goede ruiter ben dat ik een ander paard ook niet correct zou kunnen rijden.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 01:34

Vele tips heb je al gehad en zitten hele goede bij waarvan je in je laatste rijfilmpje verbetering in ziet. Helaas het gevoel wat je toen had is de dag erna verdwenen maar vergeet niet, ken niemand die in 1 dag kon fietsen. Snap je gevoel zeker maar probeer het vol te houden nog want jullie zijn een fijne combinatie om te zien. Volgende keer er weer op, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Als ik dit zo zie komen jullie er wel!

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:19

TS is het niet eerlijker om haar te verkopen na het 5 jaar geprobeerd te hebben? Je kunt natuurlijk niet verwachten dat als je op wedstrijden wil en met spanning rondloopt dat jouw paard wel ontspannen blijft in de proeven. THD gaat je op elk ondereel punten kosten als dat niet rijtechnisch opgelost wordt. Dus dat is een afweging die jezelf moet maken of je dat wil. In training zetten kan een goed optie zijn, maar uiteindelijk ben jij degene die het moet durven om op bepaalde punten door te pakken. Tegenwoordig kun je ook een (allround leerpaard lease) wellicht is dat een optie voor je om te proberen om jezelf vertrouwen terug te krijgen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 08:34

Ja als ik haar wel zou willen verkopen is dat geen impulsieve actie, heb eigenlijk altijd gezegd dat ze voor altijd blijft maar we moeten wel beide plezier houden in het rijden. Ik denk er over na om nog eens bitloos te rijden, dan heeft zij minder last van mijn eventuele wat instabiele hand en kan ze ook niet het bit vastpakken, dus dan is misschien de paniek wat minder groot. Ik ga uiteraard niet over één nacht ijs na al die jaren die we hebben meegemaakt. Zou ze ooit weggaan, dan gaat ze alleen naar een ruiter waarvan ik kan zien dat ze elkaar begrijpen en die haar wel die extra zekerheid kan geven.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:42

Bitloos is niet perse zachter, sommige paarden vinden druk op de neus echt niet fijn..

Ik vind persoonlijk 5 jaar zo tobben erg lang hoor.
Niet iedereen staat er hetzelfde in, verkopen of weet ik hoe lang doorprutsen.

Ik denk zelf heel zwart wit, heb mijn paard voor mijn plezier, en klikt het niet dan mag ie naar een ander baasje en zoek ik iets wat beter past :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 08:49

We zijn wel van heel ver gekomen en heb nooit durven dromen dat we zo ver zouden komen, maar de laatste stap is misschien net een brug te ver voor mij. Ik zou haar wel eens met een ruiter willen zien die wel door durft te rijden, want de meeste ruiters gaan toch aan de voorkant hangen omdat het wel als vervelend wordt ervaren.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:56

Ik kom even binnenvallen hoor, wil eerst even zeggen dat ik het super stoer vind dat je dit 'probleem' zo openbaar deelt, daar ook gewoon open en eerlijk over bent aan de hand van filmpjes en ook deelt als het niet goed gaat! Daar kunnen veel mensen nog wat van leren :D

Ik heb ook een aantal keer op Garola gezeten en ik kan bevestigen dat het niet gemakkelijk is, maar hé kijk een waar jullie vandaan komen en waar jullie nu zijn!

Als je het aandurft zou ik echt eens bitloos proberen, eventueel tijdens de les ofzo. Ik heb dat namelijk sinds een hele tijd weer opgepakt en Flicka loopt zooveel beter bitloos! Veel rustiger in de aanleuning en ze is veel blijer! Wellicht dat dit dus ook iets voor jullie is :)

In ieder geval heel veel succes en ik weet zeker dat het goed komt met jullie! +:)+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:03

Ik zou op dit moment eerder investeren in lessen voor jou. Dus zitlessen. Ik zie inderdaad een onrustige hand, maar ook op de foto en het goede laatste filmpje (want ja, die is echt een stuk beter ook al doe je net iets te saai misschien ;) ) zie ik dat je jouw linkerhand strakker hebt en de rechterkant los gooit. Het is in ieder geval continu scheef contact. Ik zie ook iets aan jouw zit waardoor ik het idee hebt dat je niet lekker kán zitten door iets. Niet alleen spanning en aangeleerde houding. Ik denk dat het bitloos niet heel anders wordt, omdat je dan ook dat scheve contact blijft houden. Het kan anders worden omdat het niet in de mond is, maar ik weet niet hoe fijn jouw paard druk op de neus vind.

Zoek dus iemand die jou kan helpen. Misschien zelfs eerst niet op jouw eigen paard of helemaal niet op een paard. Ik heb ook een fysio die mee kijkt en ik was enorm gefrustreerd dat ik het contact niet fijn kreeg (wel altijd fijn gehad) en de galop niet kon zitten zoals ik gewend was. Ik stond dus scheef en mijn ene schouder zat compleet vast. Ga je wel eens langs een fysio? Weet je of je zelf 'recht' bent en geen blokkades hebt? Zoek eens iemand die je kan helpen met oefeningen naast het paard voor jou en misschien zelfs lessen op zo'n nep paard, maar daarna ook op een braaf paard aan de longeerlijn en daarna op jouw eigen. En blijf gewoon zoals het laatste filmpje doorgaan. Misschien als ze zo enorm gespannen is en het echt niet lukt gewoon afstappen en gaan longeren.

Wedstrijden kan altijd nog, je moet altijd met elk paard door die spanning heen. Bij de ene de spanning van jou en het paard, bij de ander vooral die van jou. Ik heb altijd zenuwen, dat is niet erg als je je verwachtingen maar aanpast aan dat moment. Als je het over een aantal maanden thuis voor elkaar hebt en ik geloof dat je echt snel kan gaan, dan maakt het echt niet uit dat je op wedstrijd weer een terugval hebt. Dat is juist enorm leerzaam! Of ga tegen die tijd onderlinge wedstrijden rijden, proefgerichte clinics, oefenen op vreemd terrein, kleinschalige wedstrijd, noem maar op.

Kijk hoe ver je al gekomen bent met haar! Met een beetje tips heb je zoveel vooruitgang geboekt en nee dat gaat niet meteen goed, je krijgt nog 100 keer een terugval, maar die krijg je ook met een ander paard. Op een andere manier waarschijnlijk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:20

Ik ga mee met MyWishMax, laat ook jezelf lichamelijk eens nakijken. Misschien kun je bij jou in de buurt eens een lesje op een Jolly Joker rijden? Misschien dat je dan meer inzicht krijgt in hoe jij onbewust inwerkt op je paard.

Je hebt al een enorme vooruitgang geboekt! Ik snap dat je het misschien niet mee helemaal ziet zitten en uiteindelijk is dat een beslissing die alleen jij kan nemen. Plezier hebben in je paard is wel heel erg belangrijk natuurlijk. Maar omdat je aangeeft dat je wel gek met haar bent, zou ik toch eens kijken of het jullie helpt als je bovenstaande eens probeert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:27

Ik ben het eens met MWM, bij een ander paard ga je wel weer tegen andere problemen aan lopen. Een betere ruiter word je juist als je de problemen die je tegenkomt 1 voor 1 oplost en zo steeds een stapje verder gaat.

Heb je al 5 jaar dezelfde instructie? want als dat zo is en je komt niet verder voor je gevoel dan denk ik dat daar nog wel winst te behalen is.

Waar ik wel benieuwd naar ben, waarom blokkeerde ze zo dat ze over de zeik raakte? ze spiegelt je enorm, dat is confronterend maar wel ontzettend leerzaam.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 09:40

Ik ga binnenkort zelf naar de fysio, heb momenteel in de les goede hulp qua mijn zit, maar kom uit een zadel met erg veel wrong waar ik overheen kukelde. Daardoor valt ik gigantisch nu naar voren toe en probeer nu wat een goede zit terug te krijgen maar dat is helaas niet altijd makkelijk. Mijn instructie heb ik pas enkele weken, heb heel lang ook opties bekeken qua instructie maar tot nu toe altijd instructie gehad die niet helemaal bij ons paste. Volgende week donderdag heb ik een les staan met weer een hele andere instructie.

Gisteren begonnen we met het rijden heel goed. Lekker ontspannen en wat kleine oefeningen meepakken om wat los te komen. Daarna kwamen de menners in de bak ernaast en merkte ik al wel dat ze wat begon te knijpen en daar vooral mee bezig was. Ik heb geprobeerd om haar lekker naar voren te rijden en haar aan het werk te zetten, maar toen het ook begon te regenen begon het lekker werken vooral in steeds harder rennen. Ik heb heel lang geprobeerd om ook gewoon door te rijden maar ze bleef maar rennen. Daarna ben ik gaan stappen om weer even de ontspanning terug te krijgen, maar bij het stilstaan pakte ze het bit vast en ging ze daarin hangen. Ik heb wat overgangen geprobeerd maar het werd steeds erger.

Het zal zeker ook aan mij liggen, ik geef haar niet de schuld van dit alles maar ze heeft natuurlijk wel een bepaald karakter. Dat ik daar niet mee om kan gaan, is mijn schuld. Natuurlijk weet ik dat als ik een ander paard zou hebben ik ook wel tegen dingen aan loop, maar door al 5 jaar met haar te proberen laat ik denk ik ook wel zien dat ik zeker wel een doorzetter ben en ik het heus niet erg vindt als een paard het niet altijd goed doet of wat problemen heeft. Het is niet dat ik een bange ruiter ben, maar ik ben gewoon geen ruiter die een onzeker paard extra zekerheid geeft.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:41

Aan de hand van alle filmpjes zou ik graag zien dat de merrie wat meer aandacht heeft voor jou. Ik zie haar teveel haar rondje lopen en op het moment dat het mis gaat, loop jij er dan dus net achteraan. Probeer iedere wending te rijden, vanuit je binnenbeen en goed vanuit je bovenlichaam gericht in waar je heen gaat (kijken dus!), waarin je je buitenschouder meeneemt. Rijd je de wending uit richting de lange zijde, laat haar dan eens een pasje bijzetten, terug rijden voor de wending en weer rijden door de wending (oef ik hoop dat je dit zo een beetje snapt). Maar door haar continu aan het werk te houden, zal de verbinding echt verbeteren.

Als ze panikeert, probeer haar dan te verassen met een nieuw werkje. Stel: je rijd links om de volte op, voor X heb je een crashtest, dan druk je snel je buitenbeen aan en zet de wending om naar rechts en pak je de volte rechtsom. Nog steeds geen contact, weer om naar de andere zijde. Dit moet niet lomp en hard, maar gewoon goed gereden, probeer die lijnen ondanks het gebrek aan contact goed te krijgen.

Ik denk zeker als jij er meer aan durft te rijden (en dus rijden met respect richting je paard) dat je meer contact met haar zal krijgen en hieruit voortvloeiend meer vertrouwen vanuit haar zijde, omdat jij de regie in handen neemt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:47

Ketly schreef:
Ik ga binnenkort zelf naar de fysio, heb momenteel in de les goede hulp qua mijn zit, maar kom uit een zadel met erg veel wrong waar ik overheen kukelde. Daardoor valt ik gigantisch nu naar voren toe en probeer nu wat een goede zit terug te krijgen maar dat is helaas niet altijd makkelijk. Mijn instructie heb ik pas enkele weken, heb heel lang ook opties bekeken qua instructie maar tot nu toe altijd instructie gehad die niet helemaal bij ons paste. Volgende week donderdag heb ik een les staan met weer een hele andere instructie.

Gisteren begonnen we met het rijden heel goed. Lekker ontspannen en wat kleine oefeningen meepakken om wat los te komen. Daarna kwamen de menners in de bak ernaast en merkte ik al wel dat ze wat begon te knijpen en daar vooral mee bezig was. Ik heb geprobeerd om haar lekker naar voren te rijden en haar aan het werk te zetten, maar toen het ook begon te regenen begon het lekker werken vooral in steeds harder rennen. Ik heb heel lang geprobeerd om ook gewoon door te rijden maar ze bleef maar rennen. Daarna ben ik gaan stappen om weer even de ontspanning terug te krijgen, maar bij het stilstaan pakte ze het bit vast en ging ze daarin hangen. Ik heb wat overgangen geprobeerd maar het werd steeds erger.

Het zal zeker ook aan mij liggen, ik geef haar niet de schuld van dit alles maar ze heeft natuurlijk wel een bepaald karakter. Dat ik daar niet mee om kan gaan, is mijn schuld. Natuurlijk weet ik dat als ik een ander paard zou hebben ik ook wel tegen dingen aan loop, maar door al 5 jaar met haar te proberen laat ik denk ik ook wel zien dat ik zeker wel een doorzetter ben en ik het heus niet erg vindt als een paard het niet altijd goed doet of wat problemen heeft. Het is niet dat ik een bange ruiter ben, maar ik ben gewoon geen ruiter die een onzeker paard extra zekerheid geeft.

Ik snap je en het is wel goed om daar eerlijk over te zijn. Zoals ik het lees bouwt ze spanning op van de menners en de regen en sluit zich dan af voor de hulpen waardoor je er eigenlijk niet meer doorheen komt door de spanning. Oftewel, het maakt eigenlijk op zo'n moment niet meer uit wat je doet..zolang ze de spanning heeft kun je niks meer. Maar je begon goed...ik denk eigenlijk dat je op zo'n moment als zoiets gebeurd misschien beter kunt stoppen met rijden en haar nog even lekker kunt longeren om toch goed af te sluiten. Totdat je een manier hebt gevonden waar door je haar beter kunt laten ontspannen onder het zadel. Soms is simpelweg wat meer dressuurmatige controle de key.
Als je wedstrijden wilt rijden en je weet dat ze snel spanning opbouwt, dan is het eigenlijk al goed om voorbereidend werk te doen. Dus iedere week op een andere locatie gaan rijden, in andere omstandigheden.
Voor de spanning kun je magnesium bijvoeren of soms helpt bach resque remedy ook goed.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:11

Ze loopt absoluut stukken beter aan de longe, ondanks de stelling naar buiten. Ik denk dan wel dat het zeker een rijkunstig probleem kan zijn, maar het kan ook heel goed een medisch probleem zijn. Zodra ze belast wordt met een ruiter er op gaat het slechter. Dit kan daar dan ook een aanwijzing voor zijn. Dat blijft even zoeken. Denk dat het niet verkeerd is dat je een afspraak hebt staan om foto's te laten maken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:51

Ketly schreef:
Ja als ik haar wel zou willen verkopen is dat geen impulsieve actie, heb eigenlijk altijd gezegd dat ze voor altijd blijft maar we moeten wel beide plezier houden in het rijden. Ik denk er over na om nog eens bitloos te rijden, dan heeft zij minder last van mijn eventuele wat instabiele hand en kan ze ook niet het bit vastpakken, dus dan is misschien de paniek wat minder groot. Ik ga uiteraard niet over één nacht ijs na al die jaren die we hebben meegemaakt. Zou ze ooit weggaan, dan gaat ze alleen naar een ruiter waarvan ik kan zien dat ze elkaar begrijpen en die haar wel die extra zekerheid kan geven.

Zeker de moeite waard hoor om te proberen! Mijn ruin was ook zo moeilijk met de aanleuning. Hij was zo met het bit bezig dat hij niet op mij gericht was. Mijn hulpen kwamen totaal niet door. Heel wat bitten geprobeerd, maar het hielp niks. Toen bitloos geprobeerd (even hoofdstel geleend) en het ging gelijk super. Rustig in aanleuning, rustig in gedrag en goed gericht op mijn hulpen. Ik zeg niet dat het bij ieder paard zo goed uitpakt maar zeker het proberen waard. Ik voelde mij er zelf ook veel fijner bij. Bij onverwachte bewegingen hing ik hem toch wel eens teveel in de mond, waarna hij weer overstuur was. Het bitloze werkt toch minder hard in dan een bit (al zullen er paarden zijn die gevoelig zijn op de neus, maar hij niet). Ik zou wel een sidepull proberen, dat is voor jou en het paard het eenvoudigste en lijkt het meest op normale teugelvoering.

Ik heb nu een jong paard en die beleer ik nu ook bitloos, degene die haar daarna moest doorrijden (ik laat ook een professional mijn paard doorrijden, omdat ik niet altijd een held ben) zag dat eerst niet zitten. Maar ze zegt nu dat ze niet geweten heeft dat je zo normaal bitloos kan rijden, met het gevoel van nageeflijkheid en ontspannen van de kaak...ja, zelfs met een schuimende mond. Als het paard goed op eigen benen loopt en een constante aanleuning heeft dan introduceer ik het bit pas.
Laatst bijgewerkt door manubres op 17-10-19 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:01

Dat vind ik ook een goede om te proberen. Loopt ze bitloos goed zou je waarschijnlijk een mondprobleem uit kunnen sluiten, dus levert ook weer informatie op en hoeft niets te kosten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:17

Ketly schreef:

Neem het jezelf dan niet zo kwalijk. :(:) Ik ben heel benieuwd wat er uit de fysio komt, want ik heb echt het idee dat ik er iets aan zie bij jou. Dan helpt een niet passend zadel voor jou ook niet en het is gewoon heel moeilijk om gewoontes te doorbreken. Dat is geen teken dat jij het niet goed doet, echt niet. En als je gewoon vaak instructies hebt die net niet passen dan is het toch niet gek dat het allemaal net niet lekker gaat?

Ketly schreef:

Het is geen schande om dat te stoppen he? Ze begon weer goed, of JULLIE begonnen weer goed. Misschien je er voor nu gewoon bij neer leggen dat zulke externe dingen niet meewerken aan waar jullie nu mee bezig zijn. Houdt dat goede begin in gedachte! Ik heb mijn vorige paard ook wel eens gehad (best regelmatig) dat we super begonnen maar door spanning vastliepen en ik er zelfs enorm afgestuiterd ben omdat ik perse erdoorheen wilde rijden. Ik heb daarvan geleerd dat het zelfs beter kan zijn te stoppen als een paard zo gespannen raakt en dat doe ik sindsdien dus altijd. Een beetje spanning maakt niet uit, maar bij dingen waar die spanning te hoog bij oploopt stop ik gewoon. Morgen weer een dag. Het voordeel daarvan was dat die spanning dus niet meer zo opliep en de volgende dag gewoon weer goed kon beginnen. Als ik doorreed met die spanning konden we daar in blijven hangen ook een dag later.

Ketly schreef:

Het is niemands schuld, maar als je nu een passende instructie kan vinden kan jij wel die ruiter worden. Ik ben geen bange maar wel een onzekere ruiter geweest, helemaal na een paar flinke vallen. Maar door goede begeleiding én soms gewoon te stoppen is dat veel beter geworden. Fysio voor mij om mijn lijf goed te kunnen gebruiken, waardoor ik zekerder werd en beter ging zitten. Door het beter zitten beter kunnen rijden en door de goede begeleiding mijn paard wel die extra zekerheid kunnen geven. Ik heb een aantal maanden niet durven/kunnen rijden zonder begeleiding. Daar schaamde ik me enorm voor, maar het is wel een juiste keuze geweest want daarna kon dat wel gewoon weer en kon ik meer uit mezelf rijden en dingen oplossen en was het plezier weer terug.

Als je al 5 jaar bezig bent (maar ik geloof dat het in het begin gewoon echt geen makkelijk dier was toch?) met steeds niet helemaal juiste instructies vind ik juist dat je inderdaad een doorzetter bent, maar ook echt niet slecht bezig bent. Goed juist, je blijft kijken naar het paard en jezelf. Ik denk alleen echt als ik zie hoe snel jullie samen dingen oppakken dat je écht dit stuk kan overwinnen. Echt waar.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 14:33

Ik moet zeggen dat ik zelf in die 5 jaar ook niet altijd even fanatiek ben geweest. En het is gewoon een supereerlijk paard, kan ik er alles mee en kan gewoon heerlijk mee op buitenrit. Maar ik ben zelf gewoon ook niet altijd vlot genoeg om haar er doorheen te rijden.

Ben heel blij met alle adviezen en ik ga er zeker wat mee doen. Als er een leuk iemand voor haat langs komt is dan is dat misschien een leuke match en anders gaan we gewoon kijken hoe ver we komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:40

Ketly schreef:
Ik moet zeggen dat ik zelf in die 5 jaar ook niet altijd even fanatiek ben geweest. En het is gewoon een supereerlijk paard, kan ik er alles mee en kan gewoon heerlijk mee op buitenrit. Maar ik ben zelf gewoon ook niet altijd vlot genoeg om haar er doorheen te rijden.

Ben heel blij met alle adviezen en ik ga er zeker wat mee doen. Als er een leuk iemand voor haat langs komt is dan is dat misschien een leuke match en anders gaan we gewoon kijken hoe ver we komen.

Thats the spirit, geloof me..van de moeilijkste paarden leer je het meeste en word jij uiteindelijk een betere ruiter en trainer.

Bovendien is een super eerlijk buitenritpaard is ook van een niet te onderschatte waarde.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:32

Ik denk vooral als een paard buiten heel braaf en makkelijk is het in de bak eigenlijk geen rotzak kan zijn.

Zou echt eens naar die tristan Tucker filmpjes kijken. Geeft veel inzicht over leiderschap en paard vertrouwen geven.

Denk dat je niet echt in de buurt woont want anders kon je eens op kaatje proberen wat die doet.