Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kmbly

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 12:52

Char is volledig op de foto gezet. Rug, hals, benen enzovoort.
Verder mag ik gewoon overal aankomen met m’n hand en borstel.
Ze staat alleen omdat ze erg dominant kan doen naar andere en ze kan wel gwn snuffelen, omdat er 1 draadje tussen zit.
Dierenarts had geen maagzweer gevonden en ziet verder ook niks raars aan dr.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:57

Want vind je van het idee om er eens een goede prof op te zetten en kijken wat er gebeurt?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:10

char_kmbly schreef:
Ze staat alleen omdat ze erg dominant kan doen naar andere en ze kan wel gwn snuffelen, omdat er 1 draadje tussen zit.

Zijn die foto’s gemaakt toen jij haar kocht of eerder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:17

Dan is een echo van het bekken en de hals nog aan te raden. Heeft de dierenarts een maagscopie gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:06

char_kmbly schreef:

Nou, duidelijk dan toch?
Dan ligt het aan jouw manier van rijden.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:56

Ik lees in andere topics dat het paard ook hoest en snel bezweet is tijdens rijden, en nu hoofdschudden en veel 'kwijlen'? Sorry, ik zou dit paard echt binnenstebuiten laten keren door een DA. En totdat er een uitslag is ook niet meer op gaan zitten. Arm dier zit iets goed dwars...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:16

Ik lees in andere topics dat het paard ook hoest.

Dat gedeelte heb ik niet meegekregen.

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 19:31

Hoesten is nu afgenomen. DA vond scan nii nodig omdat ze niet gaapt en dergelijke dus geen maagzweer. Hij vond het ook wel op dominantie lijken ivm dat het opgebouwd is vanaf begin, en ze wel gewoon ontspannen kan lopen als ze eenmaal bezig is. Voor zekerheid laten we bloed nog testen voor allergieën ivm schudden van dr hoofd

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:47

char_kmbly schreef:
Hoesten is nu afgenomen. DA vond scan nii nodig omdat ze niet gaapt en dergelijke dus geen maagzweer. Hij vond het ook wel op dominantie lijken ivm dat het opgebouwd is vanaf begin, en ze wel gewoon ontspannen kan lopen als ze eenmaal bezig is. Voor zekerheid laten we bloed nog testen voor allergieën ivm schudden van dr hoofd

Rare dierenarts. Alsof hij dan zeker weet dat ze geen maagzweer kan hebben....

En wat ook hier gezegd wordt: niet meer op dat dier gaan zitten of anderszins mee bezig zijn. Eerst door een goede dierenarts laten onderzoeken waarom ze doet wat ze doet. Want ze heeft overduidelijk ergens last van. Beterschap met haar!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:15

Nicky1963 schreef:
char_kmbly schreef:

Rare dierenarts. Alsof hij dan zeker weet dat ze geen maagzweer kan hebben....

En wat ook hier gezegd wordt: niet meer op dat dier gaan zitten of anderszins mee bezig zijn. Eerst door een goede dierenarts laten onderzoeken waarom ze doet wat ze doet. Want ze heeft overduidelijk ergens last van. Beterschap met haar!

Ben jij dierenarts? je bent wel erg stellig in je mening

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:40

char_kmbly schreef:

Vreemde dierenarts :?
Mijn paard had ook maagklachten en die gaapte ook niet.

Hoe gaat een maagscopie in zijn werk?

Om een maagscopie te kunnen uitvoeren moet het paard een lege maag hebben, anders is het niet mogelijk om de maagwand te bekijken. Daarom moet het paard voor het onderzoek vasten; 18 uur geen voedsel en 6 uur geen water. Op basis van alleen vage symptomen en zonder verder onderzoek kan geen definitieve diagnose gesteld worden. Wel kan het vermoeden ontstaan dat het paard een maagzweer heeft. Soms kiezen paardenartsen ervoor hun behandeling te starten op basis van deze vermoedens. De symptomen van een paard met maagzweren zullen bij een behandeling met medicijnen binnen drie a vier dagen zichtbaar moeten verbeteren.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... -werkt-dit

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:55

Ik haak graag even in.
Ook wij hadden een e pony bij X vandaan die staakte en bokte.
Heel wat jaartjes gezocht, ook de zogeheten zekerdere ruiters erop gehad om hem “op te voeden”.
Meerdere klinieken afgeweest, osteopaten, homeopaten, holistisch dierenartsen....
Zelfs in training gezet bij een gerenommeerde revalidatiestal :$
Uiteindelijk bleek de pony hoefkatrolontsteking stadium 4 te hebben met verbening van het hoefkraakbeen.
Niet meer te genezen, niet meer pijnvrij te krijgen.
De zogeheten gevaarlijke pony heeft een enkeltje over de regenboogbrug gekregen |(
Het is zeer aannemelijk dat dit probleem al bij aankoop aanwezig is geweest.

Dus ik ga mee in bovenstaande adviezen.
X is heel goed in de fokpaarden, maar in de handelspaarden zit nog wel eens wat werk :Y)
Sluit lichamelijke problemen uit voor je het in de opvoeding zoekt.

zsaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 03:48

Ik heb een paard die ongeveer dezelfde reactie gaf met rijden. Iedereen gooide het op dominantie, maar uiteindelijk bleek hij flinke artrose in het si gewricht te hebben.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:40

Ik zou je adviseren om een echo te laten maken van het SI (Sacro-Iliacale) gewricht. Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:04

char_kmbly schreef:

Hoe is dat gedaan? Heb je haar volledig laten keuren door een dierenarts op een kliniek. Of heeft de verkoper haar inclusief foto's verkocht? Of is er een mobiele rontgen langs geweest? En hoe lang is dat geleden? Is er ook een goed klinisch onderzoek gedaan.
Compleet op de foto wil nog niet zeggen dat dat er dan ook niks is. Foto's kunnen enorm verschillen in kwaliteit en ook degenen die de foto's beoordelen. Ook in klinisch onderzoek door veeartsen kunnen enorm verschillen, is mijn ervaring. De een is heel grondig en de ander niet.
Niet onbelangrijk ook: heb je je eigen veearts of bezoek je de veearts van de verkoper?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:40

Ik heb voor mijn paard een tijdje een bijrijdster gehad omdat ik het leuk vond om dat iemand te gunnen.
Ze was niet erg consequent en reageerde vaak ook te laat als het paard iets deed wat niet de bedoeling was.
Na een maandje ongeveer begon mijn paard bij haar precies het gedrag te vertonen als jouw paard; ook staken, niet meer voorwaarts, happen naar het been als ze haar been aanlegde, zuur reageren, bokken etc.
Ik heb geprobeerd om haar daar doorheen te helpen maar ze kreeg niet het inzicht wat er verkeerd ging.
(In plaats daarvan vroeg ze of ze met sporen mocht rijden.)
Het werd van kwaad tot erger, hij begon ook vervelend te doen in de omgang, en daarna begon hij deze kuren ook te proberen als ik zelf ging rijden.
Uiteindelijk ben ik maar gestopt met deze bijrijder, heeft nog een paar weken geduurd voor ik het er weer helemaal uit had gereden, maar daarna nooit meer deze problemen gehad.

Je zou eens kunnen proberen om er een tijdje iemand anders op te laten rijden en kijken of het dan verbetert.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:46

char_kmbly schreef:

Toen mijn pony zware maagzweren had was het enige wat te merken was dat ze wat minder fel was in het werk en meer reageerde op het zadel. Maagzweren hebben heel veel verschillende vage symptomen en soms zelfs vrijwel symtoomloos en worden daarom vaak niet opgemerkt door een dierenarts dus sluit het niet zomaar uit.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:50

Ik heb inmiddels in je andere topic 2 filmpjes gezien. Paard neemt het bit absoluut niet fijn aan. 1e filmpje die jij goed noemt, loopt ze te veel in elkaar en gebruikt haar rug niet genoeg. Je ziet als je goed kijkt ook dat het hol is net achter het zadel. In het 2e filmpje zie ik in het begin inderdaad even een storing, waarbij de met haar hoofd gooit en staart zwiept, duidelijk teken van ongemak, maar daarna met iets meer ruimte voor loopt ze veel meer ontspannen voorwaarts neerwaarts naar de hand toe.

Je geeft aan dat ze op de foto is gezet qua hals en rug. Wanneer is dit geweest? Bij aankoop voor ze naar jou kwam? Ik zou zeker problemen met de benen en het SI gewricht niet uitsluiten. Maar in ieder geval heeft dit gedrag niks met dominantie te maken.

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:23

Ik herken dit gedrag wel een klein beetje in mijn merrie. Er is iemand geweest die mijn tinker merrie verzorgde. Bij haar begon mijn merrie met staken en hoofd schudden en daarna ook steigeren en er vandoor gaan. Ik ben met haar gestopt omdat ze veels te hard in de mond was. Bij mij is mijn merrie voorwaarts en laat zien dat ze graag wilt werken. Misschien geeft jouw merrie signalen dat ze de manier van rijden niet fijn vind of is de communicatie aan beide kanten niet duidelijk?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:52

dat topic met die 2 filmpjes is toch niet dezelfde persoon en paard?
Sowieso is de naam van ts al anders en leeftijd, maar in dit topic gaat het om een merrie die nog maar een paar maanden in bezit is en in dat andere topic een merrie die al zo'n 5 jaar in bezit is.

Of hebben jullie het over een ander topic dan die op pagina 3 gelinkt wordt?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:14

darkadia schreef:
Ik heb inmiddels in je andere topic 2 filmpjes gezien. Paard neemt het bit absoluut niet fijn aan. 1e filmpje die jij goed noemt, loopt ze te veel in elkaar en gebruikt haar rug niet genoeg. Je ziet als je goed kijkt ook dat het hol is net achter het zadel. In het 2e filmpje zie ik in het begin inderdaad even een storing, waarbij de met haar hoofd gooit en staart zwiept, duidelijk teken van ongemak, maar daarna met iets meer ruimte voor loopt ze veel meer ontspannen voorwaarts neerwaarts naar de hand toe.

Ik ben het volledig met je eens tevens heb ik de filmpjes ook even bekeken, in de 1e video vind ik ook de handen van de ruiter behoorlijk bewegen(voornamelijk de linkerhand die tegenwerkt).

Ik kan het ook fout zien maar dat was al een dingetje die me gelijk opviel.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 18:49

Happy_Hippie schreef:
darkadia schreef:

Ik ben het volledig met je eens tevens heb ik de filmpjes ook even bekeken, in de 1e video vind ik ook de handen van de ruiter behoorlijk bewegen(voornamelijk de linkerhand die tegenwerkt).

Ik kan het ook fout zien maar dat was al een dingetje die me gelijk opviel.

Kleine edit: ik zie dat ik inderdaad 2 gebruikers door elkaar heb gehaald. Excuus. Maar als jouw paard iets soortgelijks doet, blijft mijn advies gelijk ;)

Kmbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 22:51

Staleigenaar vond het onnodig om DA te laten komen omdat ze char gwn gezond vond.
Maar toch DA is weer geweest om te kijken voor het hoesten. Heeft ons een spulletje gegeven dat 10 dagen gegeven moet worden wanneer ze weer begint. Ze zag ook niks aan het gebit (voor of ze raar at enzovoort (niet mijn vak))
Hoefsmit ook geweest. Hoeven weer goed netjes. Dinsdag was een harde les. Ik en char waren echt in een soort gevecht. Donderdag weer les gehad. Ging stuuuukken beter!
Ze weer na een paar keer staken wel klaar en gaf zich over na een paar trappen.
Toen hard moeten werken aan optijd de hulpen geven. Mijn Been heeft vaak de rand gezien omdat char de hoeken heel diep in gaat en mijn been klemt tussen de rand het haar.
Beide helemaal bezweet na het harde werk!
Morgen naar Epe toe met char om te logeren en de bossen in te gaan. En woensdag een crossles van Jordy Wilken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 03:08

Sorry maar dit klinkt echt niet goed. Paard probeert je overduidelijk iets te vertellen... en ja na paar trappen staakte ze niet meer.... nee het zijn prooidieren, lopen door met pijn als het moet....

Paard van een kennis deed ook ene keer best okee en andere keer bokken, staken en soms steigeren. Dier is ook helemaal nagekeken, 1e arts niks gevonden. Toch verbeterde het niet dus alles opnieuw op de foto en onderzocht. Dier bleek flink kissing spines en dus pijn te hebben in het thoracaal-lumbale deel. Ook het SI gewricht bleek niet goed. Na nog behandelen en te weinig vooruitgang heeft zij haar paard toen laten inslapen.
Dit dier werd ook bestempeld als een moeilijke dominante merrie, maar dat was ze niet. Ze had pijn!

Echt, los van wat de stal eigenaar vindt, het is jouw paardje, luister daarnaar en laat het verder uitzoeken...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:40

Zoals andere hier zeggen, laat haar checken.
Paarden laten geen pijn zien totdat ze op een punt komen dat ze enorme pijn hebben.
Wat er nu dus echt op lijkt.

Zoals eerder ook al gevraagd is, toe je haar kocht heb je haar laten keuren?
Of ben je ervan uitgegaan dat wat de verkoper zei klopt?
Recent röntgen en klinisch goed gekeurd?
Geen reden tot "schamen" als dat zo is, je bent niet de eerste en ook niet de laatste.

Vorige week dinsdag is er een paard proef gereden, 10 jarige M dressuur merrie.
Foto's aanwezig, liep niet kreupel in de bak etcetera.
Week erop keuring en wat denk je?
Tot ieders verbazing werd het paard afgekeurd.
Paard liep op het harde kreupel.
Na verder onderzoek bleek dat de diepe buig pees niet goed was en waarschijnlijk ook niet meer goed gaat komen..

Moraal van dit verhaal, soms kan een paard er nog zo goed uit zien en lopen en zegt de eigenaar dat hij 100% goed is, je weet het nooit.

Laat haar binnenstebuiten keren voordat je er weer op gaat.
En dat is ook zeker voor je eigen veiligheid.