Rond rijden. Jullie mening?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:23

Avalanche81 schreef:
Hij raadt de gogue ook aan in Ruiters en Rechters. Heel fijn boek.

Inderdaad. Tot op heden ken ik geen boek dat zo duidelijk in gaat op de beginnende en/of 'normale ruiter'. En ik heb in die lange periode dat ik daar was, een enorm groot aantal mensen zien langskomen met de meest verschillende kwaliteiten en paarden. Hij ging op ze allen even serieus in.
Ik ben hem enorm dankbaar. Hij was voor mij meer dan een mentor, ook een tweede vader en later, tot aan zijn overlijden, een goede vriend. Ofschoon ik nadien van nog andere heel goede trainers les heb gehad [Henk van Bergen, Bert Rutten, Klaus Balkenhol en Jan Nivelle], heb ik nog steeds het gevoel dat ik, ondanks mijn zeer beperkte 'talent' [hij maakte grote bezwaren tegen dat begrip] mijn niveau alleen te danken heb aan hem. Immers al de latere trainers werden aan hem getoetst. Daardoor ben ik vrij snel bij Bert Rutten weggegaan.
Hier, in dit topic, kwam de Franse stijl van africhting ter sprake. Meneer van Loon was een groot bewonderaar van deze stijl. Hij had immens respect voor ruiters als Patric Le Rolland of Dominique D'Esmé.
Na zijn overlijden, heb ik van zijn dochter, naar haar vaders wens, het grootste gedeelte van zijn hippische bibliotheek gekregen. Wat mij opviel was dat het overgrote deel Franse literatuur was en dat in die boeken heel veel aantekeningen stonden. Mede daardoor [maar niet hoofdzakelijk] ben ik mij meer gaan verdiepen in die Franse rijstijl. Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat meneer van Loon, wellicht zonder zich ervan bewust te zijn, vooral die Franse methode hanteerde, zeker bij de didactische benadering van de africhting en correctie. Hij was een Baucherist, net zoals ik dat ben geworden, zonder de waarde van de Duitse rijstijl uit het oog te verliezen of te verwerpen.

Deze hele uitleg lijkt of-topic, maar is het volgens mij niet. De TS worstelt een beetje met het verschil tussen hetgeen de mainstream op Bokt lijkt te zijn en hetgeen haar instructrice haar leert.
Mijn mening en advies is het volgende: Hetgeen haar instructrice onderricht is zeker niet onjuist. In geen enkel opzicht, volgens mij. Zoals hierboven heel treffend werd gezegd; zij is de enige van ons alle die de TS en haar kwaliteiten echt kent. Mijn advies is dan ook dat de TS zich niet gek laat maken en vooral doet wat haar instructrice haar uitlegt. En daarnaast zou het geen kwaad kunnen zich iets breder te oriënteren over de verschillende rijstijlen die er bestaan. Waarbij ik moet opmerken dat er tegenwoordig feitelijk maar twee hoofdstromingen zijn in de dressuur.

Duidelijke literatuur hierover werd geschreven door J.C Racinet, Philippe Karl, J.P.Giacomini en Gen.Decarpentry, [=standaardwerk]. Deze werken zijn ook in de Engelse taal te verkrijgen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:59

Kadankovitch schreef:
Inderdaad. Tot op heden ken ik geen boek dat zo duidelijk in gaat op de beginnende en/of 'normale ruiter'. En ik heb in die lange periode dat ik daar was, een enorm groot aantal mensen zien langskomen met de meest verschillende kwaliteiten en paarden. Hij ging op ze allen even serieus in.

Hij doet dat in het boek ook idd. En op een heel begripvolle, en vriendelijke manier. Ik vind het leuk om te horen dat hij ook echt zo was. Voor mij maakt dat het boek waardevoller.
Kadankovitch schreef:
Na zijn overlijden, heb ik van zijn dochter, naar haar vaders wens, het grootste gedeelte van zijn hippische bibliotheek gekregen. Wat mij opviel was dat het overgrote deel Franse literatuur was en dat in die boeken heel veel aantekeningen stonden. Mede daardoor [maar niet hoofdzakelijk] ben ik mij meer gaan verdiepen in die Franse rijstijl. Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat meneer van Loon, wellicht zonder zich ervan bewust te zijn, vooral die Franse methode hanteerde, zeker bij de didactische benadering van de africhting en correctie. Hij was een Baucherist, net zoals ik dat ben geworden, zonder de waarde van de Duitse rijstijl uit het oog te verliezen of te verwerpen.

Was U daarin ook geinspireerd door hem? Want het lijkt mij, dat de heer Van Loon prima kon omgaan met andere zienswijzen, en daar ook open voor stond. Althans, het boek ademt een heel open sfeer. Het lijkt mij dat hij dat ook aan zijn leerlingen meegaf.
Kadankovitch schreef:
Mijn mening en advies is het volgende: Hetgeen haar instructrice onderricht is zeker niet onjuist. In geen enkel opzicht, volgens mij. Zoals hierboven heel treffend werd gezegd; zij is de enige van ons alle die de TS en haar kwaliteiten echt kent. Mijn advies is dan ook dat de TS zich niet gek laat maken en vooral doet wat haar instructrice haar uitlegt. En daarnaast zou het geen kwaad kunnen zich iets breder te oriënteren over de verschillende rijstijlen die er bestaan. Waarbij ik moet opmerken dat er tegenwoordig feitelijk maar twee hoofdstromingen zijn in de dressuur.

Waardoor dit topic een voor mij interessante wending nam :)
Ergens is dat jammer, ik kan me van mijn vroegere klassiekers herinneren dat er meer was. Toegegeven, ik begreep niet alle methodes, en dat doe ik nog niet. Wel sta ik er open voor, maar om een en ander uit te leggen, zou ik werkelijk jaren les moeten hebben van een goed instructeur. Dit is even geheel off topic, maar ik vind het soms jammer dat niet iedereen kan uitleggen waarom ze doen wat ze doen. Voor mij helpt het, het hoe en vooral het waarom te begrijpen, dan begrijp ik ook waarom er gebeurt wat er gebeurt.

Kadankovitch schreef:
Duidelijke literatuur hierover werd geschreven door J.C Racinet, Philippe Karl, J.P.Giacomini en Gen.Decarpentry, [=standaardwerk]. Deze werken zijn ook in de Engelse taal te verkrijgen.

Mijn dank is groot. Tijd om de bibliotheek weer uit te breiden. J.C. Racinet werd mij eerder ook aangeraden.

D_M_L

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 14:53

@Kadankovitch, heel erg bedankt voor je tips en mening. Kan ik zeker wat mee!

'De TS worstelt een beetje met het verschil tussen hetgeen de mainstream op Bokt lijkt te zijn en hetgeen haar instructrice haar leert.' Precies! :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:57

D_M_L schreef:
@Kadankovitch, heel erg bedankt voor je tips en mening. Kan ik zeker wat mee!

'De TS worstelt een beetje met het verschil tussen hetgeen de mainstream op Bokt lijkt te zijn en hetgeen haar instructrice haar leert.' Precies! :)

Als je hem kan vinden is 'ruiters en rechters' echt een enorm goed boek om over nageeflijkheid en aanleuning te leren. Het gaat over de basis op een verstaanbare manier.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:23

Ik heb hem hier in de kast staan, nadat ik hem bij toeval tegenkwam in een ruitersportzaak die oude boeken opruimde :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:38

Ik vind dit echt een mega fijn topic! Heel leerzaam ook voor mij, en veel herkenbaarheid.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:53

Mevrouw Avalanche81, ik zal antwoorden in omgekeerde richting; de laatste alinea het eerst.
1] Indien u met Racinet begint is dat een goede keus. Hij is de persoon die Baucher en de Franse school het meest uitgebreid uitlegt. Philippe Karl is meer bezig met zijn eigen 'school', ofschoon zeer interessant en nuttig om eens te bekijken.

2]Het is geen universitaire studie. Er worden veel te vaak mistige, pseudo-logische theoriën verspreid. En mensen klampen zich heel sterk vast aan atavismen. Hoe ik alleen in dit topic opmerkingen heb gelezen waar men iets stelt alsof het in steen gebeiteld is, terwijl dat zeker niet het geval is. De kennis over dresseren en dressuur is ernstig aan het verschralen. Maar er zijn goede rijleraren te vinden.

3]Inderdaad. Ik zie hem niet voor niets als mijn 'tweede vader'. Mijn echte vader was zeker meer dan goed genoeg, maar meneer van Loon heeft mij toch nog heel veel meer geleerd. Ofschoon hij heel scherp [en ook drammerig, Tinneke Bartels heeft dat 'aan den lijve' ondervonden] kon debatteren, hij kon zijn ongelijk toegeven en van mening veranderen. Zo heeft ik ook op een bepaald moment, in mijn manier van africhten, een grote verandering geïntegreerd, namelijk een veel consequentere Franse systematiek. Of al zijn leerlingen dat ook zo begrepen hebben, betwijfel ik. Velen werden roomser dan de Paus en anderen preekten water en dronken wijn.

4]Hij was inderdaad altijd heel vriendelijk en voorkomend. Werd niet kwaad of schamper in een les, ook bij mensen als ik die bepaalde dingen toch maar zeer moeizaam motorisch onder de knie kregen. Hij was een zeer beminnelijk mens. En ofschoon hij zich terdege bewust was van zijn kwaliteiten als ruiter/africhten en als pedagoog, gaf hij zijn leerling nooit de indruk dat ze het niet zouden kunnen leren, integendeel, meestal verliet men de les met het gevoel dat je het wel onder knie kon krijgen. Een van de uitspraken van hem was dat je ook geduld met jezelf moest hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:20

Ik verdiep me vooral in biomechanica en niet zo zeer in een bepaalde naam of methode, dus hier een domme vraag, is academisch hetzelfde als klassiek?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:05

Elvirawortel schreef:
Ik verdiep me vooral in biomechanica en niet zo zeer in een bepaalde naam of methode, dus hier een domme vraag, is academisch hetzelfde als klassiek?

Er zijn zeker overeenkomsten, maar het wordt gebracht alsof het iets volledig nieuw is en dat is net wat me vaak tegenstaat aan academisch, niet de inhoud, maar het commerciële . Binnenn het academische zijn dan weer erg veel ruiters die doen alsof ze zelf het licht hebben uitgevonden ... denk aan de rechtricht hype. Je paard gymnastiseren op beide kanten is zo oud als de dressuur zelf. Net als 'grondwerk'; daar is iedere keer een ander woord voor, maar het is gewoon werk aan de hand en men doet het al van het begin der dagen.

Je moet ook helemaal niet denken in stromingen Elvirawortel, daar heb je gewoon gelijk in, want uiteindelijk zijn de grote lijnen hetzelfde, ook al zeggen alle professionals graag dat ze een totaal eigen techniek hebben. Je legt gewoon de zwaartepunten anders en je communiceert anders met je paard.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:37

Elvirawortel schreef:

Een 'dom' antwoord; domme vragen bestaan niet.
Sorry voor het grapje, ik kon het niet laten, maar uw vraag is niet dom. Het is verwarrend en iedereen heeft z'n eigen waarheid. Zeker als het over 'klassiek' gaat. Elke stroming claimt dat 'keurmerk'.
Klassiek vindt ik op z'n zachts gezegd een ongelukkige woordkeuze met betrekking tot rijkunst. Maar ik vermoed dat men veilig zou kunnen zeggen dat het betekent dat het 'voorbeeldig' is, tot voorbeeld kan dienen voor anderen.
De term academische rijkunst is vooral in het leven geroepen door een groep 'leraren' die zich vooral buiten het wedstrijdcircuit wilde houden, Zoals Bent Benderrup, Hinrisch, Katja Beran en anderen. Maar het is geen homogene groep qua stijl. Hinrisch richt zich vooral op de Spaanse Rijschool van Wenen, Benderrup heeft Antione de la Baume Pluvinel opnieuw uitgevonden en Katja Beran heeft zich vooral gericht op een vriendelijkere versie van de Portugese rijstijl. Wat ik hierover zeg is waardevrij, dus goed nog slecht.
Men kan zeker zeggen dat er een klassieke Franse school en een klassieke Duitse [ook wel aangeduid als Germaanse, omdat Oostenrijkers niet zo graag Duits worden genoemd] school bestaat. Volgens een bekende en in zijn land erkende ruiter/kenner van de Portugese stijl, een zekere Andrade, zou deze stijl in zo'n hoge mate beïnvloed zijn door Baucher dat men nauwelijks van een eigen stijl zou kunnen spreken. Datzelfde zou schijnbaar ook gelden voor de Russische school die beslissend beïnvloed is door James Fillis, een van de beroemdste volgelingen van François Baucher.
Tot geruime tijd na de tweede wereldoorlog, was er nog een grote variatie onder de topruiters. Daar waren ruiters onder die duidelijk de Franse stijl vertegenwoordigde zoals de Zwitser Henri Chammartin [ https://www.youtube.com/watch?v=ZWHdnCXKAQc ]. Grote Duitser kenners hadden groot respect voor mensen zoals generaal Decarpentry. Maar het Duitse overwicht dat vanaf de 70tiger jaren ontstond was verpletterend. Zo zijn langzamerhand andere stijlen in de vergetelheid terecht gekomen. De Russen verschenen jarenlang niet meer op het internationale toneel om politieke redenen, de Franse dressuurtop was zeer smal en die mensen die er waren beschikten niet over de financiële middelen waar Duitse ruiters wel over konden beschikken. De meeste Duitse topruiters uit die jaren waren zelf zeer kapitaalkrachtig. Wat niet betekent dat ze niet jarenlang gewoon het beste waren, dat waren ze zonder twijfel. Maar er waren ook sociaal economische redenen waardoor andere landen hun status van voor de Tweede Wereldoorlog niet meer konden hoog houden. Enfin zo is het verwrongen beeld ontstaan vooral in ons land dat er maar ÉÉN geldige rijstijl bestaat. En niets is minder waar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:49

Maar wat mij wel iedere keer tegen de borst stuit, is dat je op bokt als ruiter die wedstrijden rijdt per direct in het hoekje: Dierenmishandeling, staat 24-7 in een hok en doet geen grondwerk en rijdt niet academisch of wat dan ook.

Grondwerk of werken aan de hand zoals ik het liever noem, is iets wat er al eeuwen is. En nu ineens sinds 15 jaar wordt het als een heel bijzonder iets benoemd. Alleen vind ik het huidige grondwerk in de verste verte niet lijken op wat ik heb geleerd 35 jaar geleden. Maar goed, toen heette het ook geen grondwerk. En dan al die stromingen die bedacht zijn en vooral de commerciele impact daarvan en de volgelingen die bijna evangelisch het bericht uitdragen en al het andere als zeer slecht benoemd, daar wordt ik echt weleens gek van!

De groep instructeurs die vanuit de Academische en weet ik welke andere stromingen afstuderen in Nederland, daar is het nivo zo vreselijk laag van, dat ik echt denk: Leuk dat papiertje, maar ging het niet gewoon om het cursus geld, want dat je les gaat geven lijkt mij niet heel verstandig, zelfs geen manegeles.

Er is te weinig kennis in Nederland van echt paardrijden en echt africhten en daardoor krijgen deze mensen platform. Ook is het zo dat de mensen die wel heel veel verstand van paarden hebben en van paardrijden, vaak niet op het internet zitten en al helemaal niet mee doen in discussies, want daar hebben ze of geen tijd voor of geen zin in ( uitzonderingen daargelaten Kadankovitch!) . Dus al die stromingen krijgen amper tegengewicht in discussies of in het promoten van hun verhaal via het net.

AL met al, mijn inziens een zeer zorgelijke kwestie die alleen maar erger wordt.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 09-03-19 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:50

Elvirawortel schreef:

Een opmerking moet mij van het hart. biomechanica is slecht één aspect van de rijkunst. Wie zich daar alleen op concentreert gaat een paard als een machine zien. Ik weet dat u dat zeker niet bedoelt, maar u laat daardoor zeer zeker een bepaald aspect geheel buiten beschouwing. Namelijk het didactische aspect.
Meneer van Loon had het in dit verband over het begrip "wilsoverdracht". Hij doelde op de complexe overwegingen die een ruiter moet maken om een paard iets aan het verstand te peuteren. En juist op dat aspect concentreert zich de Franse rijstijl meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:04

Kadankovitch schreef:
Elvirawortel schreef:

Een opmerking moet mij van het hart. biomechanica is slecht één aspect van de rijkunst. Wie zich daar alleen op concentreert gaat een paard als een machine zien. Ik weet dat u dat zeker niet bedoelt, maar u laat daardoor zeer zeker een bepaald aspect geheel buiten beschouwing. Namelijk het didactische aspect.
Meneer van Loon had het in dit verband over het begrip "wilsoverdracht". Hij doelde op de complexe overwegingen die een ruiter moet maken om een paard iets aan het verstand te peuteren. En juist op dat aspect concentreert zich de Franse rijstijl meer..

Misschien leg ik het verkeerd uit, ik verdiep me zeker in alle aspecten: anatomie, biomechanica, gedrag, gezondheid, voeding kortom het hele plaatje. Maar ik heb een bijzondere fascinatie voor anatomie en biomechanica. Dus ik lees veel en ga naar lezingen en heb les van verschillende mensen gehad, en zo probeer ik mijn kennis uit te breiden zonder me echt vast te houden aan een bepaald persoon of een bepaalde stroming. Dus wie al die grootmeesters zijn en wat het verschil is tussen Spaans Frans en Duits rijden heb ik geen idee van want het gaat mij om het paard en het staat mij dan tegen dat mensen er een bepaalde naam of bepaalde methode ingooien en dat iedereen daar dan voor zwicht want ja dat is nou eenmaal een grootmeester. Neemt niet weg dat ik het wel interessant vindt om eens iets te lezen over wat nou verschillende stromingen zijn en wat voor motieven mensen hebben om een bepaalde stroming aan te hangen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:07

Benzz schreef:
Maar wat mij wel iedere keer tegen de borst stuit, is dat je op bokt als ruiter die wedstrijden rijdt per direct in het hoekje: Dierenmishandeling, staat 24-7 in een hok en doet geen grondwerk en rijdt niet academisch of wat dan ook.

Grondwerk of werken aan de hand zoals ik het liever noem, is iets wat er al eeuwen is. En nu ineens sinds 15 jaar wordt het als een heel bijzonder iets benoemd. Alleen vind ik het huidige grondwerk in de verste verte niet lijken op wat ik heb geleerd 35 jaar geleden. Maar goed, toen heette het ook geen grondwerk. En dan al die stromingen die bedacht zijn en vooral de commerciele impact daarvan en de volgelingen die bijna evangelisch het bericht uitdragen en al het andere als zeer slecht benoemd, daar wordt ik echt weleens gek van!

De groep instructeurs die vanuit de Academische en weet ik welke andere stromingen afstuderen in Nederland, daar is het nivo zo vreselijk laag van, dat ik echt denk: Leuk dat papiertje, maar ging het niet gewoon om het cursus geld, want dat je les gaat geven lijkt mij niet heel verstandig, zelfs geen manegeles.

Er is te weinig kennis in Nederland van echt paardrijden en echt africhten en daardoor krijgen deze mensen platform. Ook is het zo dat de mensen die wel heel veel verstand van paarden hebben en van paardrijden, vaak niet op het internet zitten en al helemaal niet mee doen in discussies, want daar hebben ze of geen tijd voor of geen zin in ( uitzonderingen daargelaten Kadankovitch!) . Dus al die stromingen krijgen amper tegengewicht in discussies of in het promoten van hun verhaal via het net.

AL met al, mijn inziens een zeer zorgelijke kwestie die alleen maar erger wordt.

Ik deel een groot deel van uw bezwaren. Het niveau is inderdaad vaak schrikbarend laag en aan het behaalde diploma wordt een evenredig schrikbarend hoog belang gehecht.
En ik heb in het verleden er een voortdurend thema van gemaakt dat men nooit een zinnige discussie op gang krijgt indien men de opponent im- of expliciet uitmaakt voor dierenbeul. Ik geef u daarin geheel gelijk. Dat is ook een van de redenen dat ik mij de laatste tijd tamelijk weinig aan het woord heb gemeld. De toon op Bokt is te vaak te onvriendelijk. MAAR ik wil mijzelf ertoe dwingen om gewoon beleefd op de argumenten van de 'tegenpartij in te gaan. Alleen zo kan ik de impasse doorbreken.
Er zijn zeker heel stromingen in die alternatieve academische richting. En dat zal ik ook blijven verdedigen. Maar waar ik vooral van mening in verschil is, dat men de 'perfide dressuursport' alleen kan veranderen van binnenuit. Ga de ring in en laat zien dat men ook mooi kan rijden op een vriendelijke manier, ook als je keer op keer te laag gepunt wordt. Hoe meer van deze 'lichte' beelden opduiken, hoe groter de kans is dat de jury 'om gaat' op een bepaald moment.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:09

Kadankovitch schreef:
1] Indien u met Racinet begint is dat een goede keus. Hij is de persoon die Baucher en de Franse school het meest uitgebreid uitlegt. Philippe Karl is meer bezig met zijn eigen 'school', ofschoon zeer interessant en nuttig om eens te bekijken.

Dan zal ik dat doen :) De naam Baucher is idd ook eerder gevallen, maar Racinet lijkt me dan de meest volledige.

Kadankovitch schreef:
2]Het is geen universitaire studie. Er worden veel te vaak mistige, pseudo-logische theoriën verspreid. En mensen klampen zich heel sterk vast aan atavismen. Hoe ik alleen in dit topic opmerkingen heb gelezen waar men iets stelt alsof het in steen gebeiteld is, terwijl dat zeker niet het geval is. De kennis over dresseren en dressuur is ernstig aan het verschralen. Maar er zijn goede rijleraren te vinden.
Hierin moet ik ook de hand in eigen boezem steken, vrees ik. Ik denk vrij goed te weten wat ik doe, maar ik heb nog weleens de neiging mijn theorieën te verkondigen, als waren het wetten van Meden en Perzen.
Wat betreft mistige theorieën, daarin ben ik het met U eens. Ik zie dat te vaak, en deze mensen worden dan blindelings gevolgd door mensen die maar weinig kennis hebben. Ik wil hier wel de nuance inbrengen dat vroeger zeker niet alles beter was, en dat er kundige, maar ook zeer onkundige mensen rondliepen. Maar ik herinner me wel dat zeker goede boeken iets makkelijker te krijgen waren, ik heb nog een heel leuk boekje liggen over longeren, van de heer Tack. Ik meen dat mijn vader ooit eens gezegd heeft, dat er toen veel hogere eisen werden gesteld aan instructeurs, zowel op didactisch als rijkunstig vlak.

Kadankovitch schreef:
3]Inderdaad. Ik zie hem niet voor niets als mijn 'tweede vader'. Mijn echte vader was zeker meer dan goed genoeg, maar meneer van Loon heeft mij toch nog heel veel meer geleerd. Ofschoon hij heel scherp [en ook drammerig, Tinneke Bartels heeft dat 'aan den lijve' ondervonden] kon debatteren, hij kon zijn ongelijk toegeven en van mening veranderen. Zo heeft ik ook op een bepaald moment, in mijn manier van africhten, een grote verandering geïntegreerd, namelijk een veel consequentere Franse systematiek. Of al zijn leerlingen dat ook zo begrepen hebben, betwijfel ik. Velen werden roomser dan de Paus en anderen preekten water en dronken wijn.

:') Dat is een fenomeen van alle tijden vrees ik.
Overigens houd ik wel van een scherp debat, en mensen die intellectueel eerlijk zijn, kunnen inderdaad hun ongelijk toegeven. Maar die zien dat dan ook niet als gezichtsverlies. Ik geloof dat het heel goed is om zo iemand als mentor of tweede vader te hebben. Dat vormt een mens op een heel mooie manier.

Kadankovitch schreef:
4]Hij was inderdaad altijd heel vriendelijk en voorkomend. Werd niet kwaad of schamper in een les, ook bij mensen als ik die bepaalde dingen toch maar zeer moeizaam motorisch onder de knie kregen. Hij was een zeer beminnelijk mens. En ofschoon hij zich terdege bewust was van zijn kwaliteiten als ruiter/africhten en als pedagoog, gaf hij zijn leerling nooit de indruk dat ze het niet zouden kunnen leren, integendeel, meestal verliet men de les met het gevoel dat je het wel onder knie kon krijgen. Een van de uitspraken van hem was dat je ook geduld met jezelf moest hebben.

Hij klinkt als een bijzonder en warm mens. Iemand om van te houden.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:15

Ieder paard en ieder mens is anders. De meningen over hoe een paard ideaal gezien zou moeten lopen, lopen ook uiteen.

Een relatie tussen een instructeur/instructrice) en de ruiter moet zich opbouwen door middel van een persoonlijke "klik". Wat de ruiter moet leren is: wat moet ik precies doen (en vooral: hoe moet dat voelen!) om te zorgen dat mijn paard (en eigenlijk ieder paard) onder mij loopt zoals het zou moeten lopen (zoals eerder gezegd daar lopen de meningen ook over uiteen).

De taak van de instructeur/instructrice is een gecompliceerde: wat moet ik deze ruiter/amazone voor aanwijzingen geven zodat hij/zij het paard op de beste manier leert lopen en vooral hoe laat ik de ruiter/amazone het beste ervaren hoe dat moet voelen. En dan nog: sommige ruiters/amazones zijn daar gewoon veel beter in en dat geldt evenzeer voor paarden.

Ik ben een zeer slechte ruiter als het op voelen en dressuurmatig rijden aankomt. En mijn paard is er ook geen ster in. Dat komt vast voor 90% door mij, maar zijn bouw is ook niet super geschikt voor dressuur. Geen punt dat doen we dus ook niet. Ik heb echter wel een paar keer mogen rijden op een paar hele fijne dressuurpaarden en dan voel ik toch ineens dat ik toch best wel aardig heb leren rijden (met dank aan Marianne, Jeffrey, Dennis en Gijs ;-) ). Ik heb bewondering voor deze instructeurs. Ik heb zelf een paar jaar op zaterdag kinderen lesgegeven (echt alleen de basis) dus ik weet dat de klus van ene instructeur best lastig is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:21

Kadankovitch schreef:
Ga de ring in en laat zien dat men ook mooi kan rijden op een vriendelijke manier, ook als je keer op keer te laag gepunt wordt. Hoe meer van deze 'lichte' beelden opduiken, hoe groter de kans is dat de jury 'om gaat' op een bepaald moment.

Volledig mee eens, de enige manier om de topsport te veranderen is door enkele lichtende voorbeelden. Al moet ik zeggen, dat ik er best wat kan noemen die mijn inziens enorm fijn rijden. Maar in de basissport is hetzelfde principe, al moet ik zeggen, dat ik redelijk van Loon en Piet Oothout opgeleidt en nooit een bezwaar gehad in de ring qua punten, sterker nog, die waren over het algemeen als ik zelf geen stomme fouten maakte, hoog.
Vriendelijk rijden en fijn rijden wordt nog steeds beloond in de ring, en laten we niet roomser dan de paus zijn, we hebben het allemaal moeten leren ( en blijven leren), echter zijn er best combinaties te noemen die redelijk hoog gepunt worden die niet zo fijn rijden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:24

Biomechanica is overigens niets anders dan zoals wij dat vroeger zeiden: Hij gaat zoals ie staat. Bij ieder paard wat je gaat lesgeven doe je eerst het exterieur analyseren en van daaruit ga je te werk. Dat gebeurd al eeuwen en ineens is het nu bijzonder en wordt het ook nog als zodanig verkocht door instructeurs: Wij werken vanuit de biomechanica....................tja dat doe ik ook, alleen verkoop ik het niet zo, want mijn inziens is dat de normaalste zaak van de wereld, inclusief die rechtrichthype.

Alles wordt er uitgelicht, commercieel en evangelisch verkondigt, terwijl het gewoon te maken heeft met goed paardrijden en goed lesgeven ( en beide is zeer ingewikkeld)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:25

Benzz schreef:
Alleen vind ik het huidige grondwerk in de verste verte niet lijken op wat ik heb geleerd 35 jaar geleden.

Klopt dat? (Ik keek even in je profiel :D :D )

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:26

Elvirawortel schreef:
< >
Dus wie al die grootmeesters zijn en wat het verschil is tussen Spaans Frans en Duits rijden heb ik geen idee van want het gaat mij om het paard en het staat mij dan tegen dat mensen er een bepaalde naam of bepaalde methode ingooien en dat iedereen daar dan voor zwicht want ja dat is nou eenmaal een grootmeester. Neemt niet weg dat ik het wel interessant vindt om eens iets te lezen over wat nou verschillende stromingen zijn en wat voor motieven mensen hebben om een bepaalde stroming aan te hangen

Uw verklaring komt niet als een verrassing, ikzelf had het al aangeduid. En ik geloof u 100%, maar u schrijft het niet ! Sorry dat ik het zeg maar u schrijft het vaak erg 'zwart-wit'. Zoals ook in de zin [daarom heb ik ook dat gedeelte laten staan] : "Dus wie al die grootmeesters zijn en wat het verschil is tussen Spaans Frans en Duits rijden heb ik geen idee van want het gaat mij om het paard en het staat mij dan tegen dat mensen er een bepaalde naam of bepaalde methode ingooien en dat iedereen daar dan voor zwicht want ja dat is nou eenmaal een grootmeester. ". Door te schrijven "want het gaat mij om het paard" wekt u de indruk dat het bij die mensen die inderdaad over die grootmeesters [een term die ik niet gebruik] en die stromingen schrijven, het NIET zou gaan om het paard. Dat is niet alleen onjuist, maar het doet ze ook pijn. Het echte verschil zit erin dat ze het op een andere manier benaderen. Een andere, maar niet perse een slechtere manier.
Natuurlijk hebt u een sterk argument als uw 'tegenstrever' zijn of haar argument alleen baseert op autoriteit. dat is inderdaad zwakker. Maar zwakker is niet gelijk aan onjuist.
Het is vooral zwakker omdat er in de rijkunst, net zo min als in de wetenschap geen 'absolute autoriteit' bestaat. Met andere woorden; er is altijd iemand met evenveel recht van spreken die het tegendeel kan beweren [en argumenteren]. Dat gezegd hebbende dat geldt natuurlijk ook voor de argumenten die u hebt geleerd/gehoord tijdens uw lezingen. Iedereen zou er goed aan doen de eigen woorden met een korreltje zout te nemen, ik ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:38

Elvirawortel schreef:
[ Dus wie al die grootmeesters zijn en wat het verschil is tussen Spaans Frans en Duits rijden heb ik geen idee van want het gaat mij om het paard en het staat mij dan tegen dat mensen er een bepaalde naam of bepaalde methode ingooien en dat iedereen daar dan voor zwicht want ja dat is nou eenmaal een grootmeester.

2 dingen:
1, jij biedt te pas en te onpas Karin Leibrand aan......

2. Zoals je al eerder allerlei aannames het net op slingerde over sportpaarden, doe je dat nu weer met je benoeming dat jou alleen het paard aangaat. Alsof die andere mensen dat niet doen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:55

Avalanche81 schreef:
Dan zal ik dat doen :) De naam Baucher is idd ook eerder gevallen, maar Racinet lijkt me dan de meest volledige.
Hierin moet ik ook de hand in eigen boezem steken, vrees ik. Ik denk vrij goed te weten wat ik doe, maar ik heb nog weleens de neiging mijn theorieën te verkondigen, als waren het wetten van Meden en Perzen.
Wat betreft mistige theorieën, daarin ben ik het met U eens. Ik zie dat te vaak, en deze mensen worden dan blindelings gevolgd door mensen die maar weinig kennis hebben. Ik wil hier wel de nuance inbrengen dat vroeger zeker niet alles beter was, en dat er kundige, maar ook zeer onkundige mensen rondliepen. Maar ik herinner me wel dat zeker goede boeken iets makkelijker te krijgen waren, ik heb nog een heel leuk boekje liggen over longeren, van de heer Tack. Ik meen dat mijn vader ooit eens gezegd heeft, dat er toen veel hogere eisen werden gesteld aan instructeurs, zowel op didactisch als rijkunstig vlak.

:') Dat is een fenomeen van alle tijden vrees ik.
Overigens houd ik wel van een scherp debat, en mensen die intellectueel eerlijk zijn, kunnen inderdaad hun ongelijk toegeven. Maar die zien dat dan ook niet als gezichtsverlies. Ik geloof dat het heel goed is om zo iemand als mentor of tweede vader te hebben. Dat vormt een mens op een heel mooie manier.
[/quote]
François Baucher was de ruiter africhter die door zijn werk de Franse rijstijl in hoge mate beïnvloed heeft. Het werk van Racinet gaat daarover. Ik raad u zeker niet aan om met het orginele werk van Baucher zelf te beginnen, want hij gebruikte een geheel andere terminologie dat tegenwoordig gebruikelijk is. Bovendien was zijn werk voortdurend onder invloed van wat met nu 'voortschrijdend inzicht' noemt. Vooral de twaalfde editie van zijn standaardwerk is een fundamentele breuk met zijn voorgaande werk. Men spreek ook over "la premier methode de Baucher" en "la seconde methode de Baucher". De tweede methode is de nu algemeen aanvaarde methode. Alleen fervente tegenstanders komen steeds weer met de eerste methode aanzetten als een oude koe uit een even oude sloot. Ik ben ook over het boek van Racinet dat u is aan geraden tot Baucher gekomen. Alleen ik had de Duitse versie.

Er werd vroeger zeker rot en rot slecht gereden. Ik ben de allerlaatste die zegt of schrijft dat het vroeger beter was. Zeker in Nederland was de top extreem smal. In mijn tijd waren er maar twee enigszins gezaghebbende trainers op dressuurgebied. dat waren Piet Oothout en Ernest van Loon. Over de rest wil ik zwijgen. Er waren wel nog een paar goede ruiters, maar die gaven dan weer geen les.
Het boekje over 'longeren zonder poespas' werd geschreven door Mevrouw Nora Scully Tack. Mevrouw Tack was gevreesd in Deurne voor haar strenge oordeel. Maar ik kan goed begrijpen dat u haar met meneer aanspreekt.
Hogere eisen werden er gesteld, dat klopt. Maar de resultaten waren bedroevend op zowel didactisch als rijkunstig vermogen. Uitzonderingen niet te na gesproken. Daarin moet uw vader jammer genoeg tegen spreken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:58

Mevr. Tack vond ik angstaanjagend :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:59

Babootje schreef:
Benzz schreef:
Alleen vind ik het huidige grondwerk in de verste verte niet lijken op wat ik heb geleerd 35 jaar geleden.

Inderdaad, ergens is er een typefout begaan, bij de 21 of de 35. :+ }> :D }:0

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:00

Babootje schreef:
Benzz schreef:

:D :D Ja dat klopt, ik heb maar iets aangevinkt in dat profiel. Zal de juiste leeftijd er even bijzetten :D