Avalanche81 schreef:Hij raadt de gogue ook aan in Ruiters en Rechters. Heel fijn boek.
Inderdaad. Tot op heden ken ik geen boek dat zo duidelijk in gaat op de beginnende en/of 'normale ruiter'. En ik heb in die lange periode dat ik daar was, een enorm groot aantal mensen zien langskomen met de meest verschillende kwaliteiten en paarden. Hij ging op ze allen even serieus in.
Ik ben hem enorm dankbaar. Hij was voor mij meer dan een mentor, ook een tweede vader en later, tot aan zijn overlijden, een goede vriend. Ofschoon ik nadien van nog andere heel goede trainers les heb gehad [Henk van Bergen, Bert Rutten, Klaus Balkenhol en Jan Nivelle], heb ik nog steeds het gevoel dat ik, ondanks mijn zeer beperkte 'talent' [hij maakte grote bezwaren tegen dat begrip] mijn niveau alleen te danken heb aan hem. Immers al de latere trainers werden aan hem getoetst. Daardoor ben ik vrij snel bij Bert Rutten weggegaan.
Hier, in dit topic, kwam de Franse stijl van africhting ter sprake. Meneer van Loon was een groot bewonderaar van deze stijl. Hij had immens respect voor ruiters als Patric Le Rolland of Dominique D'Esmé.
Na zijn overlijden, heb ik van zijn dochter, naar haar vaders wens, het grootste gedeelte van zijn hippische bibliotheek gekregen. Wat mij opviel was dat het overgrote deel Franse literatuur was en dat in die boeken heel veel aantekeningen stonden. Mede daardoor [maar niet hoofdzakelijk] ben ik mij meer gaan verdiepen in die Franse rijstijl. Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat meneer van Loon, wellicht zonder zich ervan bewust te zijn, vooral die Franse methode hanteerde, zeker bij de didactische benadering van de africhting en correctie. Hij was een Baucherist, net zoals ik dat ben geworden, zonder de waarde van de Duitse rijstijl uit het oog te verliezen of te verwerpen.
Deze hele uitleg lijkt of-topic, maar is het volgens mij niet. De TS worstelt een beetje met het verschil tussen hetgeen de mainstream op Bokt lijkt te zijn en hetgeen haar instructrice haar leert.
Mijn mening en advies is het volgende: Hetgeen haar instructrice onderricht is zeker niet onjuist. In geen enkel opzicht, volgens mij. Zoals hierboven heel treffend werd gezegd; zij is de enige van ons alle die de TS en haar kwaliteiten echt kent. Mijn advies is dan ook dat de TS zich niet gek laat maken en vooral doet wat haar instructrice haar uitlegt. En daarnaast zou het geen kwaad kunnen zich iets breder te oriënteren over de verschillende rijstijlen die er bestaan. Waarbij ik moet opmerken dat er tegenwoordig feitelijk maar twee hoofdstromingen zijn in de dressuur.
Duidelijke literatuur hierover werd geschreven door J.C Racinet, Philippe Karl, J.P.Giacomini en Gen.Decarpentry, [=standaardwerk]. Deze werken zijn ook in de Engelse taal te verkrijgen.