Paard blijft bokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:10

Om goed te kunnen galopperen, moet een paard zijn bekken vrij kunnen kantelen. Met rugpijn of een blokkade in de rug lukt dat niet. Onbelast redden ze er zich dan vaak nog wel uit, met ruiter lukt dat veel minder gemakkelijk, zeker als de ruiter met veel druk rijdt om te voorkomen dat het paard gaat bokken.

Mijn inschatting is dat dit paard pijn, dan wel een behoorlijke mate van ongemak heeft. Doorpakken is hierbij oneerlijk en contraproductief, en zou dus absoluut niet aan de orde moeten zijn tot rugproblemen volledig zijn uitgesloten (o.a. via foto's). Massage is nu slechts symptoombestrijding, een serieus rugprobleem laat zich niet wegmasseren (een rijtechnisch probleem overigens ook niet).
Sterker nog, als het paard daadwerkelijk een rugprobleem heeft, kan massage zelfs schadelijk zijn.

Kendra

Re: Paard blijft bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:25

Genoeg adviezen :+ .. dus TS, je gaat nu vast het een en ander checken.
Ik vind het wel jammer dat iedereen die gedragsproblemen als optie noemt, bijna wordt weggehoond. Want zelfs als het een combinatie is van pijn en gedrag, mag een paard dit niet doen.
Bokken en steigeren onder het zadel is verboden (behalve als je het vraagt).
Dus: ja, natuurlijk, altijd fysieke oorzaken uitsluiten, maar ook duidelijk maken dat dit niet mag.
Het accepteren van bokken en steigeren kan er toe leiden dat je paard denkt dat het gewoon mag - en dat is ook niet fijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:36

Maar een paard dat geen ongemak heeft, gaat niet bokken

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:41

Avalanche81 schreef:
Siesjuh schreef:
Ik denk dat hij er geen plezier in heeft...galop is moeilijk voor jonge paarden. Om de dag een half uurtje werk is echt meer dan genoeg en naar mijn mening nog teveel. Probeer eens wat te minderen in werk en laat de galop gewoon even achterwege, werk aan de band en doe ook veel leuke dingen (die je paard leuk vindt) tussendoor. Gewoon even een half uurtje aan de hand grazen, een stukje wandelen, lekker vrijspringen, gewoon samen plezier maken.
Want dat mis ik eigenlijk een beetje in het hele verhaal, het samen plezier maken. Toen ik mijn paard kocht heb ik de eerste weken alleen maar gewandeld, later tijdens het wandelen stukjes er op. Gewoon relaxt, beetje wandelen, beetje grazen, beetje kletsen. Ook zij had moeite met de galop, rechte stukken buiten waren geen probleem, maar in de bak had ze het echt lastig, vooral met mij erop. Ze bokte dan wel niet, zij sprong gewoon niet aan of ging na 3 sprongen weer terug in draf. Ik heb toen de galop een tijd alleen af en toe aan de longe en verder buiten rechte stukken, want dat kon ze wel. Naarmate de tijd verstreek, kreeg ze steeds meer balans en konden we ook gewoon in de bak galopperen. Maar zeker het eerste jaar zat ik er gemiddeld maar 3 keer per week op en deden we de rest van de tijd leuke en gekke dingen (zij is van het motto hoe gekker hoe beter).
Dus ik denk dat als je even een paar stappen terug doet, de focus verlegd en je de galop onder het zadel gewoon even laat zitten, dat je over een paar maanden weer een heel ander paard hebt :)

Ik heb nooit meer getraind dan dat eigenlijk.
Een half uurtje om de dag rijden is sowieso genoeg. Afwisseling is sowieso belangrijk.
Dagje rijden, dagje wandelen, weer rijden, daarna aan de hand grazen (vindt mijn paard vreselijk gezellig), dan dagje vrijheidsdressuur, dagje buitenrit (ook leuk en belangrijk om regelmatig te doen), dagje longeren, en volgende dag lekker tutten, en gewoon even chillen met je paard. En dan is je week alweer om, heb je toch 4x getraind en het is voor je paard ook afwisselend en leuk.

Precies dat bedoel ik. Je hoeft niet op het paard te zitten om er toch lekker en vooral relaxt mee bezig te zijn. Gewoon samenzijn en leuke dingen doen is ook heel belangrijk.
Ik train sowieso heel weinig, zolang ze correct loopt vind ik het prima. Wij zijn vooral veel buiten te vinden en hoevaak is echt afhankelijk van hoevaak we zin hebben. Is het een weekje erg mooi weer, kan het best zijn dat we wat vaker gaan, maar echt om te genieten. Ik heb nooit gesnapt waarom je elke dag op je paard zou willen zitten :')
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 04-02-19 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:41

Elvirawortel schreef:

Dat is niet altijd zo. Zou wat moois zijn. :')

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:46

Kendra schreef:
Ik vind het wel jammer dat iedereen die gedragsproblemen als optie noemt, bijna wordt weggehoond. Want zelfs als het een combinatie is van pijn en gedrag, mag een paard dit niet doen.
Dus: ja, natuurlijk, altijd fysieke oorzaken uitsluiten, maar ook duidelijk maken dat dit niet mag.
Het accepteren van bokken en steigeren kan er toe leiden dat je paard denkt dat het gewoon mag - en dat is ook niet fijn....

Maar als je een paard leert dat bokken en steigeren echt not done zijn door het af te straffen. Hoe moet het dier ongemak dan uiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:52

simongek schreef:
Elvirawortel schreef:

Dat is niet altijd zo. Zou wat moois zijn. :')

Ben ik niet met je eens. Een paard kan niet liegen, dus ook niet doen alsof hij schrikt of doen alsof hij pijn heeft. Bokken is een vluchtreactie, een paard Bokt omdat hij op die manier een prooi van zijn rug kan krijgen. Het is echt een manier om van ongemak af te komen. Helaas willen veel mensen zelf graag de baas spelen over anderen of anderen spelen de baas over hen. Deze emoties vinden ze niet leuk, want dominant wil niemand gevonden worden, dus interpreteren ze deze emoties op hun paard. Het paard zal ook wel dominant zijn, dan zijn zij in ieder geval niet de enige en voelt het minder erg. En er zijn trainers die er rijk van worden dat mensen echt denken dat je het op moet lossen door maar door te zetten. Uit recente onderzoeken blijkt dat dominant gedrag onder paarden onderling heel zeldzaam is, dominant gedrag van paarden richting mensen nog veel zeldzamer

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:03

Jij vult nu in dat mensen die denken dat het gedrag is, ook denken dat het dominantie is.

Je hebt ook aangeleerd gedrag en daarin ga ik met Kendra mee, je kan best en op zoek naar een oorzaak en een paard uitleggen dat dit gedrag niet oke is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:07

Ja dat ben ik met je eens, kwam alleen niet op mij over alsof het zo bedoeld was, maar het kan best zo zijn dat hij door pijn is begonnen met bokken en toen heeft ontdekt dat dat resultaat gaf en er daarom nu mee doorgaat

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 22:41

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik ga zeker alles even goed doornemen en overal naar kijken.
Van mij mag hier een slotje op

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:43

Dat vind ik toch een beetje jammer, mensen denken met je mee en stellen vragen, maar nu mag er een slotje op?

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:07

Mocht je opzoek zijn naar iemand die jou en je paard op een rustige en effectieve manier kan helpen, ik heb je even een PM gedaan. :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:53

Interessant topic en ben benieuwd wat het is en hoe het opgelost wordt. Zou jammer zijn als er een slotje op gaat

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 01:49

Elvirawortel schreef:

}> Nou..... nog nooit een vreugdebok gezien??? Onder het zadel mogen ze dat niet. Maar je moet je paard wel vertellen dat het niet mag. Net zoals steigeren niet mag, of er van tussen gaan.
Eigenlijk is er heel veel wat niet mag :-).

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 07:07

Elvirawortel schreef:
Een paard kan niet liegen, dus ook niet doen alsof hij schrikt of doen alsof hij pijn heeft. Bokken is een vluchtreactie, een paard Bokt omdat hij op die manier een prooi van zijn rug kan krijgen. Het is echt een manier om van ongemak af te komen.

In jouw theorie bedoel je denk ik een roofdier ipv een prooi. Het paard is het prooidier. Dit gaat dan alleen op onder het zadel ofzo? Want een potje spelen en bokken op de wei kan van alles betekenen. Zoals overtollige energie of gewoon vrolijkheid. Ook is bokken goed om het lijf los te maken. Onder het zadel kan het protest zijn maar dat hoeft het niet te zijn. Onzin dat het per definite een vluchtreactie is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:03

Kendra schreef:

Een paard doet nooit iets expres. Is het niet door pijn, dan wel door een onduidelijke ruiter. Schoppen en slaan zijn niet bepaald duidelijke aanwijzingen...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:31

Ik zeg ook niet dat je moet schoppen en slaan. Wel dat je ook in dit soort dingen je paard moet opvoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:36

Daancha schreef:
Elvirawortel schreef:
Een paard kan niet liegen, dus ook niet doen alsof hij schrikt of doen alsof hij pijn heeft. Bokken is een vluchtreactie, een paard Bokt omdat hij op die manier een prooi van zijn rug kan krijgen. Het is echt een manier om van ongemak af te komen.

In jouw theorie bedoel je denk ik een roofdier ipv een prooi. Het paard is het prooidier. Dit gaat dan alleen op onder het zadel ofzo? Want een potje spelen en bokken op de wei kan van alles betekenen. Zoals overtollige energie of gewoon vrolijkheid. Ook is bokken goed om het lijf los te maken. Onder het zadel kan het protest zijn maar dat hoeft het niet te zijn. Onzin dat het per definite een vluchtreactie is.

Haha ja bedoelde roofdier

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:51

En al geprobeerd te rijden zonder benen?
Omdat hij blijkbaar enorm fel reageert op benen en bv sporen?
Er bestaan gewoon ook enorm gevoelige paarden en bv je benen die niet stil genoeg liggen bij galop kunnen bij hem de stoppen doen doorslaan.

Persoonlijk zou ik hem geluidjes aanleren(bv klak met de tong is draf,kus-geluidje is galop),dat leren ze enorm vlug en zo kan je al naar galop zonder benen geven die hem mss extra trigeren.

Let ook eens op je eigen benen bij galop.
Is het bv niet net wat meer spanning die het bokken in de hand werkt?(want ondertussen verwacht jij ook gewoon elk moment protest en bokken,wat logisch is)

Ik heb ook ooit een paardje gehad die echt flipte op benen.
Is altijd zo geweest.
Hoe langer ze stil stond,hoe extremer het werd.
Maar ze kon wel perfect gereden worden op geluidjes,en als je stabiele benen had,was er niets aan de hand.
Ze had dit ook vooral in de piste,buiten was er niets aan de hand.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:03

Elvirawortel schreef:

De NRPS ruin die ik rijd bokt ook wel eens, vooral als hij fris is/het koud weer is en hij zijn energie kwijt wil. Dat gebeurd bijna altijd in galop want dan werkt de beenzetting en beweging mee en soms ook als hij iets moeilijk vind.

Maar slaan naar het been, blijven bokken (soms tot je er af valt), dan is er vaak wel meer aan de hand. Ofwel lichamelijk, ofwel angst of dominantie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:46

Mee eens, afgezien het deel dominantie. Interspecies dominantie is nooit aangetoond, daar is geen bewijs voor.
Blijft over lichamelijk, maar kan ook gewoon een rijtechnisch probleem zijn, ruiter brengt paard uit balans, paard bokt uit protest, ruiter geeft teveel druk in de mond, paard bokt uit protest, ruiter stuitert op de rug - pijn - protest bok.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet lichamelijk kan zijn, en ik ben er zeker niet tegen om paard eens door de medische mallemolen te halen.

Wel denk ik dat laten behandelen door masseur/osteopaat/chiropractor enz. vaak symptoombestrijding is. Heel veel problemen, ook in gedrag, worden veroorzaakt door beroerd rijdende mensen. En dan moet je dat als eerste aanpakken, en het kan maar zo zijn dat de rest van de problemen verdwijnt als sneeuw voor de zon. En natuurlijk kun je het paard behandelen, maar zonder een goed beeld te hebben van wat het probleem precies is, wat de oorzaak is, hoe het ontstaan is, kun je het probleem onmogelijk oplossen. De oorzaak wegnemen is meestal heel effectief.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:07

Met dominant gedrag bedoel ik dat een dominant paard naar mensen toe, zich minder laat gebeuren wat hem niet zint. Eerder zijn grenzen aan geeft, eerder boos of pissig wordt wanneer het geen zin heeft of overvraagd wordt en dan eerder of sterker in verzet gaat dan een paard met minder sterk/dominant karakter.

Mijn ruin is bijvoorbeeld niet snel onder de indruk van een schop of een tik met de zweep, en als hij iets onterecht vind of van je baalt, dan bokte hij je er in zijn jongere jaren gewoon af, of hij beet, als je naast hem liep en hij was ongedurig en we moesten stil staan voor het oversteken. De NRPS ruin die ik rijd daar kan ik niet boos op worden, die raakt alleen maar meer gestresst en van de kook of wordt bang. De correcties die je gebruikt zijn echt maar een fractie van de energie die je nodig hebt om mijn eigen ruin te corrigeren.

Mijn instructrice maakt wel het onderscheid tussen "vechters" en "vluchters"

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:12

Ik vraag me af wat met het inrijden fout is gegaan, als hij de eerste maand zo extreem gespannen was tijdens het rijden?
Heeft het paard tijdens het inrijden een trauma opgelopen?

Verder vind ik het ook erg vreemd dat hij dit alleen onder het zadel in de galop doet. Bij een gedragsmarig probleem zou ik verwachten dat het probleem zich ook in de andere gangen voordoet en ook aan de longe
Wat weet je over zijn verleden? Is hij ooit achter over geklapt?

Drukt het zadel niet verkeerd? Ooit een drukmeting gedaan met het zadel?
Bij een normale keuring wordt normaal gesproken geen nek en rug op de foto’s gezet... wellicht zit toch iets in het bekken/rug/ si gewricht niet lekker...alhoewwl je het dan ook aan de longeer lijn zou moeten zien.... echter een rug probleem zie je soms pas als je gaat belasten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:04

joyce B schreef:
Met dominant gedrag bedoel ik dat een dominant paard naar mensen toe, zich minder laat gebeuren wat hem niet zint. Eerder zijn grenzen aan geeft, eerder boos of pissig wordt wanneer het geen zin heeft of overvraagd wordt en dan eerder of sterker in verzet gaat dan een paard met minder sterk/dominant karakter.

Mijn ruin is bijvoorbeeld niet snel onder de indruk van een schop of een tik met de zweep, en als hij iets onterecht vind of van je baalt, dan bokte hij je er in zijn jongere jaren gewoon af, of hij beet, als je naast hem liep en hij was ongedurig en we moesten stil staan voor het oversteken. De NRPS ruin die ik rijd daar kan ik niet boos op worden, die raakt alleen maar meer gestresst en van de kook of wordt bang. De correcties die je gebruikt zijn echt maar een fractie van de energie die je nodig hebt om mijn eigen ruin te corrigeren.

Mijn instructrice maakt wel het onderscheid tussen "vechters" en "vluchters"

Oh, ik snap je :) dan is mijn merrie heel dominant :) zij pikt echt geen onzin. Ergens vind ik dat ze nog wel gelijk heeft ook.
Anderzijds kun je daar als ruiter ook wel heel veel van leren, je kan zelf heel dominant gaan doen en vinden dat ze alles maar moeten accepteren, je kan ook een betere ruiter worden :) is probleem ook opgelost :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:38

Klopt.
Ik vind dat vaak met merries zo. Sommigen kunnen erg link worden als je het gevecht aan gaat, maar als je tactisch en een beetje slim rijdt en traint kun je heel veel van die weerstand voorkomen en er omheen werken. Maar goed, zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren en een klik met een paard is persoonlijk.