Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche81 schreef:Siesjuh schreef:Ik denk dat hij er geen plezier in heeft...galop is moeilijk voor jonge paarden. Om de dag een half uurtje werk is echt meer dan genoeg en naar mijn mening nog teveel. Probeer eens wat te minderen in werk en laat de galop gewoon even achterwege, werk aan de band en doe ook veel leuke dingen (die je paard leuk vindt) tussendoor. Gewoon even een half uurtje aan de hand grazen, een stukje wandelen, lekker vrijspringen, gewoon samen plezier maken.
Want dat mis ik eigenlijk een beetje in het hele verhaal, het samen plezier maken. Toen ik mijn paard kocht heb ik de eerste weken alleen maar gewandeld, later tijdens het wandelen stukjes er op. Gewoon relaxt, beetje wandelen, beetje grazen, beetje kletsen. Ook zij had moeite met de galop, rechte stukken buiten waren geen probleem, maar in de bak had ze het echt lastig, vooral met mij erop. Ze bokte dan wel niet, zij sprong gewoon niet aan of ging na 3 sprongen weer terug in draf. Ik heb toen de galop een tijd alleen af en toe aan de longe en verder buiten rechte stukken, want dat kon ze wel. Naarmate de tijd verstreek, kreeg ze steeds meer balans en konden we ook gewoon in de bak galopperen. Maar zeker het eerste jaar zat ik er gemiddeld maar 3 keer per week op en deden we de rest van de tijd leuke en gekke dingen (zij is van het motto hoe gekker hoe beter).
Dus ik denk dat als je even een paar stappen terug doet, de focus verlegd en je de galop onder het zadel gewoon even laat zitten, dat je over een paar maanden weer een heel ander paard hebt
Ik heb nooit meer getraind dan dat eigenlijk.
Een half uurtje om de dag rijden is sowieso genoeg. Afwisseling is sowieso belangrijk.
Dagje rijden, dagje wandelen, weer rijden, daarna aan de hand grazen (vindt mijn paard vreselijk gezellig), dan dagje vrijheidsdressuur, dagje buitenrit (ook leuk en belangrijk om regelmatig te doen), dagje longeren, en volgende dag lekker tutten, en gewoon even chillen met je paard. En dan is je week alweer om, heb je toch 4x getraind en het is voor je paard ook afwisselend en leuk.
Kendra schreef:Genoeg adviezen.. dus TS, je gaat nu vast het een en ander checken.
Ik vind het wel jammer dat iedereen die gedragsproblemen als optie noemt, bijna wordt weggehoond. Want zelfs als het een combinatie is van pijn en gedrag, mag een paard dit niet doen.
Bokken en steigeren onder het zadel is verboden (behalve als je het vraagt).
Dus: ja, natuurlijk, altijd fysieke oorzaken uitsluiten, maar ook duidelijk maken dat dit niet mag.
Het accepteren van bokken en steigeren kan er toe leiden dat je paard denkt dat het gewoon mag - en dat is ook niet fijn....
simongek schreef:Elvirawortel schreef:Maar een paard dat geen ongemak heeft, gaat niet bokken
Dat is niet altijd zo. Zou wat moois zijn.
Elvirawortel schreef:Maar een paard dat geen ongemak heeft, gaat niet bokken
Elvirawortel schreef:Een paard kan niet liegen, dus ook niet doen alsof hij schrikt of doen alsof hij pijn heeft. Bokken is een vluchtreactie, een paard Bokt omdat hij op die manier een prooi van zijn rug kan krijgen. Het is echt een manier om van ongemak af te komen.
Kendra schreef:Genoeg adviezen.. dus TS, je gaat nu vast het een en ander checken.
Ik vind het wel jammer dat iedereen die gedragsproblemen als optie noemt, bijna wordt weggehoond. Want zelfs als het een combinatie is van pijn en gedrag, mag een paard dit niet doen.
Bokken en steigeren onder het zadel is verboden (behalve als je het vraagt).
Dus: ja, natuurlijk, altijd fysieke oorzaken uitsluiten, maar ook duidelijk maken dat dit niet mag.
Het accepteren van bokken en steigeren kan er toe leiden dat je paard denkt dat het gewoon mag - en dat is ook niet fijn....
Daancha schreef:Elvirawortel schreef:Een paard kan niet liegen, dus ook niet doen alsof hij schrikt of doen alsof hij pijn heeft. Bokken is een vluchtreactie, een paard Bokt omdat hij op die manier een prooi van zijn rug kan krijgen. Het is echt een manier om van ongemak af te komen.
In jouw theorie bedoel je denk ik een roofdier ipv een prooi. Het paard is het prooidier. Dit gaat dan alleen op onder het zadel ofzo? Want een potje spelen en bokken op de wei kan van alles betekenen. Zoals overtollige energie of gewoon vrolijkheid. Ook is bokken goed om het lijf los te maken. Onder het zadel kan het protest zijn maar dat hoeft het niet te zijn. Onzin dat het per definite een vluchtreactie is.
Elvirawortel schreef:Maar een paard dat geen ongemak heeft, gaat niet bokken
joyce B schreef:Met dominant gedrag bedoel ik dat een dominant paard naar mensen toe, zich minder laat gebeuren wat hem niet zint. Eerder zijn grenzen aan geeft, eerder boos of pissig wordt wanneer het geen zin heeft of overvraagd wordt en dan eerder of sterker in verzet gaat dan een paard met minder sterk/dominant karakter.
Mijn ruin is bijvoorbeeld niet snel onder de indruk van een schop of een tik met de zweep, en als hij iets onterecht vind of van je baalt, dan bokte hij je er in zijn jongere jaren gewoon af, of hij beet, als je naast hem liep en hij was ongedurig en we moesten stil staan voor het oversteken. De NRPS ruin die ik rijd daar kan ik niet boos op worden, die raakt alleen maar meer gestresst en van de kook of wordt bang. De correcties die je gebruikt zijn echt maar een fractie van de energie die je nodig hebt om mijn eigen ruin te corrigeren.
Mijn instructrice maakt wel het onderscheid tussen "vechters" en "vluchters"