Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jill1209 schreef:Jills schreef:De reactie op de deken, geeft wel aan dat het haar ongemak bied. Dit kan in de bovenlijn zitten waar de deken dan wat drukt.
Kan ze haar achterhand tijdens het werk wel goed gebruiken? Bv: achter een goed eronder zetten, het zo genoemde " zitten" of merk je daar al protest bij?
Ze stapt altijd met haar Achterhoeken 1/2 hoeven over haar voorste. Ze hebben tegen mij gezegd dat de achterhand heel goed gebruikt wordt dan. Haar achterhand werkt altijd goed mee maar ze is echt niet vooruit te krijgen. Ik vind het deken ook een raar. Als ze het dan op heeft vindt ze het dan helemaal niet meer erg.
Hilary schreef:Dat verschilt per kliniek en per onderzoek. Niemand kan daar dus een heel concreet antwoord op geven.
Bel wat praktijken in de buurt, leg uit wat er gebeurd is / mis is (en dan iets gestructureerder dan hier) en vraag om de opties en daarbij horende prijzen.
In Utrecht begin je met een orthopedisch consult (= kreupelheidsonderzoek); basisbedrag is €132. Als je Qhorse erbij wil (een geadvanceerd analysesysteem), betaal je tegen de €200. Alles wat je er extra bij wil (echo, foto etc) betaal je ook voor. Maar wat er nodig is, is dus afhankelijk van de uitkomsten van het kreupelheidsonderzoek.
Als ze bij het onderzoek rugproblemen verwachten, kunnen ze daar natuurlijk (tegen meerprijs) gericht onderzoek naar doen (foto’s, echo).
Paardenfann4 schreef:Maar dit paard kreeg deze problemen nadat hij uitgegleden en gevallen was in de bak. Voor die tijd was er niets aan de hand. Het lijkt mij stug dat er dan opeens een ziekte in het spel is. Waarschijnlijk heeft het beestje zich toch wel flink geblesseerd en daar zou ik het in eerste instantie in zoeken en er niet allerlei ziektes bijhalen. Mocht er niks te vinden zijn dan kan je daar altijd nog op testen. Maar ik denk dat het paard eerder iets beschadigd heeft na de val. Misschien kan je er even een tijd niet op rijden en eerst uitvogelen wat er daadwerkelijk mis is?
Larissajulia schreef:Ik moest inderdaad ook wel heel erg aan pssm denken. Sinds een krappe maand weet ik eindelijk wat er allemaal mis is met mijn pony, die heeft pssm 2 (n/p3). Ze had heel veel dezelfde klachten als jouw paard. Zo was ze gevoelig bij aanraking en kon ze boos reageren bij poetsen/aansingelen/deken opdoen. Ook was ze de laatste tijd erg strak/stijf en leek het net alsof ze niet voorwaarts kon. Soms leek het wel alsof ze helemaal geen energie meer had. Ze hoeven niet alle symptomen van het lijstje te hebben, maar als ze best wel veel symptomen hebben zal het wel iets zijn dat je misschien in je achterhoofd kunt houden.
Jills schreef:Jill1209 schreef:
Ze stapt altijd met haar Achterhoeken 1/2 hoeven over haar voorste. Ze hebben tegen mij gezegd dat de achterhand heel goed gebruikt wordt dan. Haar achterhand werkt altijd goed mee maar ze is echt niet vooruit te krijgen. Ik vind het deken ook een raar. Als ze het dan op heeft vindt ze het dan helemaal niet meer erg.
Sommige paarden reageren op moment van opleggen omdat het op de huid drukt. We zijn als ruiters vaak geneigd hem nog wat heen en weer te trekken voor hij goed ligt. Hierdoor schuift huid en haar mee. Iets wat niet altijd prettig is als er al wat irritatie is.
Zie je ook een verschil met zomer en winter?
Paardenfann4 schreef:Het is inderdaad per kliniek verschillend. Ik weet niet in welke regio jij zit? Maar vaak staan er op de website ook wel tarieven. Als ze het probleem met een gewoon onderzoek kunnen lokaliseren of dat er nog wat foto's gemaakt moeten worden. Utrecht is heel erg duur.
Swanzie schreef:Hmmmm... als het begonnennis na de val, dan zou ik idd het paard verder laten onderzoeken door een dierenarts.
Welke inspuitingen in de rug heeft je dierenarts eigenlijk gedaan? Er zijn toen geen foto’s van te voren genomen om te bepalen waar hij ingespoten moet wordem??
Waarom werd hij ingespoten?
alice0cullen schreef:Weet niet over ik er over heen gelezen heb maar om welk ras gaat het.
Pssm is mee te leven met een goed management, het is dan passen en meten. Sommige paarden kunnen nog alles, andere zijn doodziek. Je moet het zien als een spieraandoening. Dit verhaal komt erg over een met een pony die bij ons op stal stond en die is pssm1 positief getest.
Je kunt er meer over vinden op pssm forum. Ook waar je eventueel kan testen. Pssm kan opspelen na een ongeluk of verandering in training of stal.
Swanzie schreef:Wellicht eens navragen wat je dierenarts toen gespoten heeft? Ik vind het een beetje een vaag verhaal.. gericht spuiten in de rug met corticosteroiden moet altijd gebeuren aan de hand van een scan of foto’s.
Ik zou wederom overleggen met je dierenarts en de rug en nek en lendenen laten controleren.
Hoe is ze toen gevallen?
superpony schreef:Qua val kan ik er wel over meepraten. Ik ben onderuit gegaan met mn ruin. In het begin niet veel gemerkt, maar later voelde ik een klein dingetje met lichtrijden. Stalhouder keek even mee en merkte een flinke pijnreactie in zijn heup.
De veearts heeft toen op een paar plekken traumeel in de heup gespoten en moest weken revalideren en opbouwen.
Daarna bij de check voelde ik nog steeds wat, maar veearts keurde hem goed. Ga maar sterker maken weer.
Verhuisd en bij andere veearts gekomen die niks zag. Daarna osteopaat en daarna naar een grotere kliniek. Die zagen wel wat ik bedoelde, maar vonden het niet erg genoeg en zouden hem zelfs goedkeuren.
Weer het advies; maak maar sterker.
Het voelde niet goed en fysio laten komen. Zij zag meteen wat ik bedoelde, deed klinisch onderzoek en adviseerde eerst een pees scan. Uit scan en rontgen bleek dat hij aan achterbenen oude peesblssure had en artrose.
Dan ga je je afvragen, wat was er het eerst. De val staat vast, maar is dat wel de oorzaak van alles? Of was de heup niet goed genoeg genezen en zijn de pezen daarna begonnen door compenseren bijvoorbeeld??
Ik kon van alles doen, maar heb hem 24/7 buiten gezet en nu 6jr later loopt hij nog steeds rond. Niet 100% perfect altijd, maar wel alle gangen en vrolijk etc.
Het is echt belangrijk een goede arts te vinden die het gehele paard goed bekijkt en op zoek gaat. Onderzoeken kunnen wat kosten, maar de onderzoeken die ik heb laten doen steeds zonder resultaat hebben ook geld gekost.
Door naar mezelf te blijven luisteren en blijven zoeken, hebben we de oorzaak gevonden en dat is ook wat waard.
alice0cullen schreef:Pssm komt heel veel voor hij tinkers, paints, quarter horses en ik zie het in de groep ook steeds meer bij warmbloed paarden. Testen voor versie 1 is niet onwijs duur en makkelijk te doen door wat haren op te sturen, testen voor twee is een stuk moeilijker dacht ik. Volgens mij alleen te zien als er een spier biop genomen wordt op moment van aanval.
Is eigenlijk ook nog vrij weinig van bekend bij dierenartsen in Nederland. Wil overigens niet zeggen dat die van jou hier last van heeft, maar is misschien wel wat om in je achterhoofd te houden.
lizzylisbet schreef:Stijfheid is inderdaad een grote kans op artrose.
LBLGypsyCobs schreef:Ik lees dat je merrie al problemen heeft met haar hormonen.
Fijn dat het met kruiden minder is, maar wat is de oorzaak?
Ik zou haar laten scannen op problemen aan de baarmoeder en eierstokken.
Als er bijvoorbeeld een cyste op een eierstok zit of de eierstok is vergroot, kan dit wel degelijk rugproblemen en hormoonschommelingen geven.
Swanzie schreef:Wellicht eens navragen wat je dierenarts toen gespoten heeft? Ik vind het een beetje een vaag verhaal.. gericht spuiten in de rug met corticosteroiden moet altijd gebeuren aan de hand van een scan of foto’s.
Ik zou wederom overleggen met je dierenarts en de rug en nek en lendenen laten controleren.
Hoe is ze toen gevallen?
Babootje schreef:Swanzie schreef:Wellicht eens navragen wat je dierenarts toen gespoten heeft? Ik vind het een beetje een vaag verhaal.. gericht spuiten in de rug met corticosteroiden moet altijd gebeuren aan de hand van een scan of foto’s.
Hoe is ze toen gevallen?
Voor wat ik begrijp uit het verhaal van TS heeft de DA een spierontspanner gespoten, geen corticosteroïden.
Maar ben het zeker eens met Swanzie. Als het paard destijds zo stijf was van de val is het ook lastig voor een DA om te onderzoeken. Maar als het vervolgens na een poosje niet beter wordt dan zul je wel op zoek moeten gaan naar de oorzaak.
Mona81 schreef:Hoe is het nu met je paard TS?
Delaja schreef:Heb je al foto's laten maken?
Een zadelmaker gaat je niet kunnen helpen met die bult, daar zal toch echt een dierenarts naar moeten kijken.
Of een paard nog kan werken met artrose hangt heel erg van de staat van artrose af. Leeftijd zegt helaas ook niet zoveel, ik heb een 15 jarige in laten slapen die vol bleek te zitten met artrose (zij liep trouwens prima, heb haar na laten kijken omdat ze omviel in de trailer en toen bleek er veel mis te zijn).
Ik krijg een beetje het gevoel dat je op alles wat wordt gezegd reageert maar vervolgens alleen wat doet met de adviezen die in je straatje passen. Er is al tich keer aangeraden om verder te kijken en het enige dat je meldt is dat er een zadelmaker komt. ik hoop echt heel erg dat ik er naast zit en dat je alsnog een goede dierenarts die je paard kan doorlichten belt. Geloof me, als je erachter komt dat je paard met veel pijn loopt dan maakt die €1000 extra ineens niets meer uit.
Delaja schreef:Maar je hebt zelf aangegeven dat dit na een val is begonnen. Dan kan je er toch donder op zeggen dat een zadelmaker niks gaat kunnen doen? Je zadel heeft immers niks met die val te maken.