paard wil niet nageven/schoft bol maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:53

Laatst bijgewerkt door Kinke op 03-01-19 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:54

_Joelle schreef:
:wave:

Ik rij nu sinds een maand of 4 een friese stermerrie. Een paard wat super goed kan bewegen en ook erg graag voor je wil werken. Ze is vanaf haar 3de tot haar 10de denk ik? of iets korter :? gereden door dezelfde persoon. Het is een heel eigenwijs paard met een sterke eigenwil en een echte merrie. Er zijn in die jaren blijkbaar ook aardig wat problemen geweest met rijden. Nu stond het paard al een hele tijd stil en ben ik er mee begonnen omdat het een leuke kans is . nu is het probleem dat ze niet echt wil nageven. Ze doet of haar hoofd ontzettend hoog en maakt een soort knikje, of ze loopt met haar neus over de grond. Aan de longeerlijn doet ze het beter als onder het zadel en dit kost mij minder kracht natuurlijk dus kan ik het langer volhouden (zij geeft zich niet snel gewonnen). Het lijkt er nu op dat ze haar schoft niet wil bolmaken daardoor kan ze dus niet 'echt' nageven. onder het zadel hangt ze ook graag in mijn teugels en gooit ze ook dan als het gewicht naar voren. Ze is naar de tandarts geweest en heeft al verschillende fysio bezoeken gehad maar dit heeft niet genoeg geholpen. Ik heb veel les maar ook mijn instructrice weet het even niet meer zo goed hoe nu verder. we hebben al veel geprobeerd, wachten tot zij zelf loslaat zonder druk, bitloos, veel belonen, iets zwaarderbit (mevrouw maakt zich uiteraard ook enorm sterk) slof etc. maar het is niet genoeg. Ze groeit zeker in spieren, is inmiddels een zadel uitgegroeid maar het laatste stukje wil niet.
op de foto van het longeren zie je dat ze zich op de voorhand gooit en haar achterkant ontlast. probeer je haar op een andere manier in te stellen door de touwtjes anders vast te maken zakt ze helemaal niet meer en doet ze haar hoofd zo hoog mogelijk.

Ik vind het nu erg lastig om nog een oplossing te bedenken. ik heb ook wel gedacht aan dat er van binnen misschien iets vergroeid is ofzo. maar het is altijd een gezond paard geweest en heeft nooit echt iets afwijkends vertoond.

lemand die weet hoe ik haar beter erdoor kan krijgen en haar zo te trainen, het heeft geen haast, het hoeft niet snel maar een beetje vooruitgang zou fijn zijn.
op dit moment longeer is ik haar alleen nog maar om te kijken wat dat doet.
[ [url=m/9t7sMI.jpg]Afbeelding[/url] ]

niet de mooiste foto maar even voor het idee

[ [url=m/Mbgmc9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heeft kracht precies met nageven te maken? Want dan verbaast me de reactie van het paard niet zoveel. Met Friezen vallen ruiters snel door de mand als ze niet correct nageeflijk proberen te rijden. Mijn indruk is dat je echt teveel focust op de voorkant en te weinig op de achterkant, vooral omdat het paard het aan de longe niet zo erg laat zien. Dan is het probleem toch echt de ruiter. Bittere pil, maar wel een leidraad om het probleem aan te pakken. Focus eens op impuls met een lichte aanleuning en werk daaruit verder naar echt nageeflijkheid zonder te knijpen, zagen, trekken, of weet ik het. Het is te kort om te oordelen, maar ook bij de paar seconden middendraf die je liet zien zie ik toch wel heel wat gebeuren in de mond.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 21:56

Kinke schreef:
nog even via google gezocht, kwam dit tegen:
https://holistischtrainer.nl/agenda/

Oh bedankt! Ik ga direct even de site verder bekijken, er is een lesroute bij mij in de buurt zie ik

Kinke

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:58

had er nog 1 aan toegevoegd :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:59

Goed zo. Touwtjes eraf en paard eerst op eigen benen laten lopen. Laat hem zijn balans zoeken en kijk eens eerst goed naar wat je paard doet. Probeer eerst eens wat te schakelen in tempo. Balkjes zijn leuk, maar wel zwaar, dus rustig opbouwen.
Ik doe ook wel de cirkel groter en kleiner maken bijvoorbeeld.

En echt 100% met je paard bezig zijn. Ook met de longeerlijn heb je direct contact. OOk daarin is trekken of hangen niet oke.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:59

maar als de merrie scheef is, dan is een cirkel kleiner maken juist geen goed idee.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 22:02

Zal ik morgen wat filmpjes maken voor een beter beeld van het vrijer bewegen?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:07

_Joelle schreef:
Zal ik morgen wat filmpjes maken voor een beter beeld van het vrijer bewegen?

Ja, doe maar :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:12

Kinke schreef:
maar als de merrie scheef is, dan is een cirkel kleiner maken juist geen goed idee.

Maar dat weet je niet. En ik geef het als voorbeeld wat je allemaal kan doen aan de longe. Hoe en wanneer kan je niet via internet bepalen. Daarvoor moet er echt begeleiding komen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:13

Precies, dus specifiek dingen noemen lijkt mij juist geen goed idee, omdat de TS er begeleiding bij moet hebben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:19

Ik heb het idee, als ik dit zo lees, dat je (duidelijk onbewust) een iets te hoge pet op hebt van jezelf én je instructeur, en het paard flink onderschat.
Ik hoor je dingen zeggen als: "ik weet wel waar ik mee bezig ben" tegenover "ik rij het beestje 4 maanden en heb al aangeklooid met scherpe bitten en slofteugels" (al dan niet met goedkeuring van de zeer kundige instructeur die het ook allemaal niet meer weet).
Een goede instructeur laat jou niet aanklooien met allerlei dwangmiddelen, en als je weet waar je mee bezig bent hoef je geen kracht te gebruiken. Een paard neemt een goed gebracht verhaal altijd aan, en het is de taak van de instructeur om dit in goede banen te leiden. Dat gaat hier duidelijk mis, zowel het goed gebrachte verhaal (want ik lees kracht zetten, hulpmiddelen en paard de schuld geven), als de goede instructeur (want die hoort te weten hoe je dingen oplost). Conclusie: andere mindset en vooral een andere instructeur.

En als je een kundige instructeur uitzoekt gaat die het binnen no time constateren wanneer het paard niet reageert zoals zou moeten. En dan is er dus wat mis en word je doorgestuurd naar de medische mallemolen.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 22:24

Dorine92 schreef:
Ik heb het idee, als ik dit zo lees, dat je (duidelijk onbewust) een iets te hoge pet op hebt van jezelf én je instructeur, en het paard flink onderschat.
Ik hoor je dingen zeggen als: "ik weet wel waar ik mee bezig ben" tegenover "ik rij het beestje 4 maanden en heb al aangeklooid met scherpe bitten en slofteugels" (al dan niet met goedkeuring van de zeer kundige instructeur die het ook allemaal niet meer weet).
Een goede instructeur laat jou niet aanklooien met allerlei dwangmiddelen, en als je weet waar je mee bezig bent hoef je geen kracht te gebruiken. Een paard neemt een goed gebracht verhaal altijd aan, en het is de taak van de instructeur om dit in goede banen te leiden. Dat gaat hier duidelijk mis, zowel het goed gebrachte verhaal (want ik lees kracht zetten, hulpmiddelen en paard de schuld geven), als de goede instructeur (want die hoort te weten hoe je dingen oplost). Conclusie: andere mindset en vooral een andere instructeur.

En als je een kundige instructeur uitzoekt gaat die het binnen no time constateren wanneer het paard niet reageert zoals zou moeten. En dan is er dus wat mis en word je doorgestuurd naar de medische mallemolen.

Nou die hoge pet mag van mij wel thuis blijven.. juist omdat de eigenaar haar niet op de foto wil laten zetten probeer je alles om te kijken of het toch lukt om haar beter in haar lijf te laten worden. En ja misschien lukt het toch allemaal niet en moet ik helaas stoppen met dit paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:26

superpony schreef:
Kinke schreef:

Maar dat weet je niet. En ik geef het als voorbeeld wat je allemaal kan doen aan de longe. Hoe en wanneer kan je niet via internet bepalen. Daarvoor moet er echt begeleiding komen.

...enerzijds : het is een deugd om die dingen die je niet weet niet zelf in te vullen.

...anderzijds: ieder paard is van nature scheef, totdat een kundig ruiter het dier heeft laten gymnastieken.

Ik ben geen fan van kleine voltes, zolang een dier geen correcte lengtebuiging kan aannemen. (Niet kapseizen, niet over binnen- over buitenschouder vallen, binnen achterbeen landt tussen de sporen van de beide voorbenen. - dat soort werk.)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:41

Er zijn al veel tips gegeven waarbij ik mij alleen maar kan aansluiten.
Ik zie op het filmpje van het longeren geen moeilijk paard. Ik zie een paard dat nog niet weet dat hij ook een achterhand heeft die toch echt gebruikt moet worden om goed in balans te gaan lopen.
Aan jou de taak om hem dat op een paardvriendelijke manier duidelijk te gaan maken!

En dat gaat ook niet lukken met de touwtjes die jij eraan gemaakt hebt. Je stoort het paard hiermee.
Je paard kan niet genoeg halslengte aannemen door de touwtjes en als je paard zijn achterhand actiever en beter gaat gebruiken zal dat als gevolg hebben dat hij zijn hals meer gaat verlengen (en dan bedoel ik niet met zijn neus aan de grond rondsloffen). Je belemmerd met de touwtjes dus eigenlijk ook het actiever worden van de achterhand. Dat wil je natuurlijk juist niet.
Touwtjes er snel af dus!

Als ik de foto’s in jouw profiel van je Z paard bekijk, zie ik ook een weinig actieve achterhand. Misschien is jou dus nooit goed geleerd hoe je een actieve achterhand en een in balans gereden paard kunt krijgen door zelf de goede aanwijzingen aan je paard te geven.
Daarom zou ik inderdaad ook als tip willen geven om van instructie te wisselen en te zoeken naar iemand die je daarbij echt kan helpen.

Nogmaals ik zie geen moeilijk paard ik zie een ruiter die niet de goede aanwijzingen geeft aan het paard. Ik zou dit paard als een leerschool voor jezelf zien en er niet mee stoppen. Met een correcte instructeur kan je hiervan nog zoveel leren. Daar heb jezelf ook je hele paardenleven profijt van.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 22:50

Def schreef:
Er zijn al veel tips gegeven waarbij ik mij alleen maar kan aansluiten.
Ik zie op het filmpje van het longeren geen moeilijk paard. Ik zie een paard dat nog niet weet dat hij ook een achterhand heeft die toch echt gebruikt moet worden om goed in balans te gaan lopen.
Aan jou de taak om hem dat op een paardvriendelijke manier duidelijk te gaan maken!

En dat gaat ook niet lukken met de touwtjes die jij eraan gemaakt hebt. Je stoort het paard hiermee.
Je paard kan niet genoeg halslengte aannemen door de touwtjes en als je paard zijn achterhand actiever en beter gaat gebruiken zal dat als gevolg hebben dat hij zijn hals meer gaat verlengen (en dan bedoel ik niet met zijn neus aan de grond rondsloffen). Je belemmerd met de touwtjes dus eigenlijk ook het actiever worden van de achterhand. Dat wil je natuurlijk juist niet.
Touwtjes er snel af dus!

Als ik de foto’s in jouw profiel van je Z paard bekijk, zie ik ook een weinig actieve achterhand. Misschien is jou dus nooit goed geleerd hoe je een actieve achterhand en een in balans gereden paard kunt krijgen door zelf de goede aanwijzingen aan je paard te geven.
Daarom zou ik inderdaad ook als tip willen geven om van instructie te wisselen en te zoeken naar iemand die je daarbij echt kan helpen.

Nogmaals ik zie geen moeilijk paard ik zie een ruiter die niet de goede aanwijzingen geeft aan het paard. Ik zou dit paard als een leerschool voor jezelf zien en er niet mee stoppen. Met een correcte instructeur kan je hiervan nog zoveel leren. Daar heb jezelf ook je hele paardenleven profijt van.

Mijn eigen pony heb ik juist zeer actief en sterk moeten maken achter. Ze was zooo ontzettend slap en jong. Alle overgangen en balkjes die ik met haar gedaan heb kan ik nog steeds dromen. Maar ik ga mezelf niet meer verdedigen hier omdat dat niet echt zin heeft aangezien ik kan praten wat ik wil en dat absoluut niet mijn bedoeling was van dit topic +:)+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:51

_Joelle schreef:
Dorine92 schreef:

Nou die hoge pet mag van mij wel thuis blijven.. juist omdat de eigenaar haar niet op de foto wil laten zetten probeer je alles om te kijken of het toch lukt om haar beter in haar lijf te laten worden. En ja misschien lukt het toch allemaal niet en moet ik helaas stoppen met dit paard.

Ik zou er zeker niet mee stoppen! Het moeilijke maar ook meteen het leuke en leerzame is dat je bij dit soort paarden echt correct moet rijden. Veel ruiters maar ook juist instructeurs (zeker op hoger niveau) zijn meer aan het verbloemen dan echt correct te rijden. Zeker ook (juist) de handige ruiters, die vinden bijna overal wel wat op. Maar er zijn paarden waarbij het niet lukt en die je gewoon echt correct dressuurmatig moet rijden wil het lukken. En dat moet je imo ook gewoon altijd willen.
Zie het als een kans om echt correct te leren rijden! Ik was ook al op Z niveau voordat ik mij meer ging verdiepen en geloof me, het wordt moeilijker ondanks dat het juist meer de basis is. :P
Zou op zoek gaan naar een instructeur die les geeft volgens klassieke dressuur. Wellicht iemand die rechtricht zou je ook wel wat bij kunnen brengen.

Je weet namelijk nooit genoeg! En als je denkt dat je al veel weet dan komt er altijd wel weer iets at je nog niet wist. :D

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 22:56

Geryon schreef:

Nou die hoge pet mag van mij wel thuis blijven.. juist omdat de eigenaar haar niet op de foto wil laten zetten probeer je alles om te kijken of het toch lukt om haar beter in haar lijf te laten worden. En ja misschien lukt het toch allemaal niet en moet ik helaas stoppen met dit paard.[/quote]

Ik zou er zeker niet mee stoppen! Het moeilijke maar ook meteen het leuke en leerzame is dat je bij dit soort paarden echt correct moet rijden. Veel ruiters maar ook juist instructeurs (zeker op hoger niveau) zijn meer aan het verbloemen dan echt correct te rijden. Zeker ook (juist) de handige ruiters, die vinden bijna overal wel wat op. Maar er zijn paarden waarbij het niet lukt en die je gewoon echt correct dressuurmatig moet rijden wil het lukken. En dat moet je imo ook gewoon altijd willen.
Zie het als een kans om echt correct te leren rijden! Ik was ook al op Z niveau voordat ik mij meer ging verdiepen en geloof me, het wordt moeilijker ondanks dat het juist meer de basis is. :P
Zou op zoek gaan naar een instructeur die les geeft volgens klassieke dressuur. Wellicht iemand die rechtricht zou je ook wel wat bij kunnen brengen.

Je weet namelijk nooit genoeg! En als je denkt dat je al veel weet dan komt er altijd wel weer iets at je nog niet wist. :D[/quote]

Ik weet absoluut nog lang niet genoeg en wil graag zo veel mogelijk leren. En ik vind dat je van iedereen wel wat kan leren, zo ook in dit topic. Alleen veel mensen kunnen alleen maar aanvallen terwijl ik ook maar gewoon het beste probeer te doen.. ik ben dit paard ook gaan rijden omdat het mij een kans leek om nog veel meer te leren juist omdat ze niet heel makkelijk is.
Bedankt voor je reactie :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:13

Mijn post was in ieder geval niet de bedoeling als een aanval.
Ik heb geschreven wat ik zie aan jouw filmpje en foto’s om jou verder te helpen.
Dat lijkt me ook de bedoeling als je een topic opent.
Ik ga ervan uit dat de mensen die reageren dat ook met de instelling doen om jou te willen helpen.
Dat je vervolgens niet hoort wat je wil horen kan het gevolg zijn.
Je kunt ook kritisch naar je eigen handelen kijken en eens overnieuw naar je foto’s en filmpje kijken met in je achterhoofd het goed bedoelde commentaar van de mensen hier.
Vele mensen zeggen hetzelfde, meestal zit er dan een kern van waarheid in.
Je eigen instelling bepaald een groot deel van je leerbaarheid.

Alle mensen die hier reageren hebben zelf ook leerprocessen door gemaakt waarbij mensen hen hebben geadviseerd om iets anders te bekijken of te proberen. Zo werkt dat met leren en het gaat nog je hele leven door ook!
Het is aan jezelf of je je daarvoor open stelt en nieuwsgierig bent en dus leerbaar bent.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:27

Ik ben het eens met Def. Ook ik wist niet hoe ik mijn paard achter actiever kon maken, laat staan een paard leren mij goed te dragen door zn lijf goed te gebruiken. Ik heb ontzettend veel geleerd afgelopen jaar door te lessen bij iemand die geschoold is door Antoine de Bodt, en leer nu nog heel veel meer van een leerlinge van Karin Leibbrandt. Nu leer ik dingen pas echt zien en toepassen! Wellicht is haar boek fijn voor je om een beeld te krijgen.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:39

Ik moet er trouwens ook wel even bij zeggen dat ik met de oefeningen die ik deed ook niet meteen resultaat zag, dat duurde ook wel een paar maanden. Ik zou gewoon veel kilometers maken en het paard op eigen benen te laten leren lopen. Hopelijk helpen de adviezen hier en zie je na een tijdje ook resultaat!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:41

Ook ik ben het eens met Def.
Ik zie ook in het profiel geen pony met een correcte aanleuning, wel een pony met een flinke onderhals, die in een houding loopt, maar geen actieve achterhand, geen losgelaten rug, en geen aanleuning. Er zijn best veel goede instructeurs, die je kunnen leren een paard van achter naar voor naar de hand toe te rijden, maar met op de voorkant focussen gaat je dat niet lukken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 01:11

Janneke2 schreef:

Maar dat weet je niet. En ik geef het als voorbeeld wat je allemaal kan doen aan de longe. Hoe en wanneer kan je niet via internet bepalen. Daarvoor moet er echt begeleiding komen.[/quote]

...enerzijds : het is een deugd om die dingen die je niet weet niet zelf in te vullen.

...anderzijds: ieder paard is van nature scheef, totdat een kundig ruiter het dier heeft laten gymnastieken.

Ik ben geen fan van kleine voltes, zolang een dier geen correcte lengtebuiging kan aannemen. (Niet kapseizen, niet over binnen- over buitenschouder vallen, binnen achterbeen landt tussen de sporen van de beide voorbenen. - dat soort werk.)[/quote]

Nogmaals, ik gaf het als voorbeeld waar je naartoe kan werken aan de longe en verwacht dan dat dit met begeleiding gebeurt. Ik zeg helemaal niet hoe ik het doe, maar doelde in het kort dat er zoveel aan de longe te doen is zonder bijzet.
Ben ook helemaal niet verder gegaan op HOE je dat moet doen.

En of dit paard scheef is, hoe scheef etc etc weten we gewoon niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:45

_Joelle schreef:
Absolem schreef:
Ik heb even naar je rij foto's gekeken. Bij elke foto hang jij naar achteren.

Begin eerst eens met je eigen zit. Want zo naar achteren zitten kan alleen als jij hangt. En dan begrijp ik donders goed waarom die merrie niet jouw handen vertrouwd.

oke, en waarom vertouwt ze de handen van al die anderen dan ook niet? ook omdat die allemaal naar achteren hangen?

die recentste foto van mijn profiel is van 2 jaar geleden..

Omdat een slofteugel een dwangmiddel is en misschien de handen van de andere ruiters ook wel. Een paard wat in de verdediging schiet voor de hand, zet zich meteen schrap voor de volgende schrobbering als je haar los laat.Een paard wat vertrouwen heeft in de hand doet dat niet. Het ene paard kan meer verdragen van de ruiter dan het andere maar ze hebben allemaal hun grens in hun lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:03

_Joelle schreef:
Kinke schreef:
nog even via google gezocht, kwam dit tegen:
https://holistischtrainer.nl/agenda/

Oh bedankt! Ik ga direct even de site verder bekijken, er is een lesroute bij mij in de buurt zie ik

Ik heb goede ervaringen met Stal Faber.

Jammer voor mij dat ze in Friesland zitten :D , ik zou als ik jou was zeker even contact met ze opnemen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:04

Wat ik zie op het longeerfilmpje is dat haar achterhand niet lekker meekomt.

Ik zou daar mee aan de slag gaan. Friezen hebben vaak een 'lastiger' bouw om die achterhand erbij te krijgen, ze kantelen vaak hun bekken (holle rug als resultaat) waardoor het juist extra belangrijk is om ze fijn over de rug te krijgen.

Ik kan en wil het niet uitleggen via internet, want je moet voelen wanneer je goed op weg bent. Ik ga mee met mijn voorgangers. Zoek eens een andere instructie, met verstand van rechtrichten. Het is niet verkeerd om een vreemd paar ogen te laten kijken naar je rijden, die zien net weer andere dingen.

Misschien ook eens kijken naar les voor een stukje grondwerk, Friese merries kunnen soms... Eh... Hun dominante gewicht nogal eens in de strijd gooien als ze het er niet mee eens zijn. Zeker bij iemand die ze nog niet zo lang kennen. Als ze je vertrouwen op de grond heeft werkt dat wellicht ook mee in het zadel. :)