Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Joelle schreef:![]()
Ik rij nu sinds een maand of 4 een friese stermerrie. Een paard wat super goed kan bewegen en ook erg graag voor je wil werken. Ze is vanaf haar 3de tot haar 10de denk ik? of iets kortergereden door dezelfde persoon. Het is een heel eigenwijs paard met een sterke eigenwil en een echte merrie. Er zijn in die jaren blijkbaar ook aardig wat problemen geweest met rijden. Nu stond het paard al een hele tijd stil en ben ik er mee begonnen omdat het een leuke kans is . nu is het probleem dat ze niet echt wil nageven. Ze doet of haar hoofd ontzettend hoog en maakt een soort knikje, of ze loopt met haar neus over de grond. Aan de longeerlijn doet ze het beter als onder het zadel en dit kost mij minder kracht natuurlijk dus kan ik het langer volhouden (zij geeft zich niet snel gewonnen). Het lijkt er nu op dat ze haar schoft niet wil bolmaken daardoor kan ze dus niet 'echt' nageven. onder het zadel hangt ze ook graag in mijn teugels en gooit ze ook dan als het gewicht naar voren. Ze is naar de tandarts geweest en heeft al verschillende fysio bezoeken gehad maar dit heeft niet genoeg geholpen. Ik heb veel les maar ook mijn instructrice weet het even niet meer zo goed hoe nu verder. we hebben al veel geprobeerd, wachten tot zij zelf loslaat zonder druk, bitloos, veel belonen, iets zwaarderbit (mevrouw maakt zich uiteraard ook enorm sterk) slof etc. maar het is niet genoeg. Ze groeit zeker in spieren, is inmiddels een zadel uitgegroeid maar het laatste stukje wil niet.
op de foto van het longeren zie je dat ze zich op de voorhand gooit en haar achterkant ontlast. probeer je haar op een andere manier in te stellen door de touwtjes anders vast te maken zakt ze helemaal niet meer en doet ze haar hoofd zo hoog mogelijk.
Ik vind het nu erg lastig om nog een oplossing te bedenken. ik heb ook wel gedacht aan dat er van binnen misschien iets vergroeid is ofzo. maar het is altijd een gezond paard geweest en heeft nooit echt iets afwijkends vertoond.
lemand die weet hoe ik haar beter erdoor kan krijgen en haar zo te trainen, het heeft geen haast, het hoeft niet snel maar een beetje vooruitgang zou fijn zijn.
op dit moment longeer is ik haar alleen nog maar om te kijken wat dat doet.
[ [url=m/9t7sMI.jpg]Afbeelding[/url] ]
niet de mooiste foto maar even voor het idee
[ [url=m/Mbgmc9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dorine92 schreef:Ik heb het idee, als ik dit zo lees, dat je (duidelijk onbewust) een iets te hoge pet op hebt van jezelf én je instructeur, en het paard flink onderschat.
Ik hoor je dingen zeggen als: "ik weet wel waar ik mee bezig ben" tegenover "ik rij het beestje 4 maanden en heb al aangeklooid met scherpe bitten en slofteugels" (al dan niet met goedkeuring van de zeer kundige instructeur die het ook allemaal niet meer weet).
Een goede instructeur laat jou niet aanklooien met allerlei dwangmiddelen, en als je weet waar je mee bezig bent hoef je geen kracht te gebruiken. Een paard neemt een goed gebracht verhaal altijd aan, en het is de taak van de instructeur om dit in goede banen te leiden. Dat gaat hier duidelijk mis, zowel het goed gebrachte verhaal (want ik lees kracht zetten, hulpmiddelen en paard de schuld geven), als de goede instructeur (want die hoort te weten hoe je dingen oplost). Conclusie: andere mindset en vooral een andere instructeur.
En als je een kundige instructeur uitzoekt gaat die het binnen no time constateren wanneer het paard niet reageert zoals zou moeten. En dan is er dus wat mis en word je doorgestuurd naar de medische mallemolen.
superpony schreef:Kinke schreef:maar als de merrie scheef is, dan is een cirkel kleiner maken juist geen goed idee.
Maar dat weet je niet. En ik geef het als voorbeeld wat je allemaal kan doen aan de longe. Hoe en wanneer kan je niet via internet bepalen. Daarvoor moet er echt begeleiding komen.
Def schreef:Er zijn al veel tips gegeven waarbij ik mij alleen maar kan aansluiten.
Ik zie op het filmpje van het longeren geen moeilijk paard. Ik zie een paard dat nog niet weet dat hij ook een achterhand heeft die toch echt gebruikt moet worden om goed in balans te gaan lopen.
Aan jou de taak om hem dat op een paardvriendelijke manier duidelijk te gaan maken!
En dat gaat ook niet lukken met de touwtjes die jij eraan gemaakt hebt. Je stoort het paard hiermee.
Je paard kan niet genoeg halslengte aannemen door de touwtjes en als je paard zijn achterhand actiever en beter gaat gebruiken zal dat als gevolg hebben dat hij zijn hals meer gaat verlengen (en dan bedoel ik niet met zijn neus aan de grond rondsloffen). Je belemmerd met de touwtjes dus eigenlijk ook het actiever worden van de achterhand. Dat wil je natuurlijk juist niet.
Touwtjes er snel af dus!
Als ik de foto’s in jouw profiel van je Z paard bekijk, zie ik ook een weinig actieve achterhand. Misschien is jou dus nooit goed geleerd hoe je een actieve achterhand en een in balans gereden paard kunt krijgen door zelf de goede aanwijzingen aan je paard te geven.
Daarom zou ik inderdaad ook als tip willen geven om van instructie te wisselen en te zoeken naar iemand die je daarbij echt kan helpen.
Nogmaals ik zie geen moeilijk paard ik zie een ruiter die niet de goede aanwijzingen geeft aan het paard. Ik zou dit paard als een leerschool voor jezelf zien en er niet mee stoppen. Met een correcte instructeur kan je hiervan nog zoveel leren. Daar heb jezelf ook je hele paardenleven profijt van.
_Joelle schreef:Dorine92 schreef:Ik heb het idee, als ik dit zo lees, dat je (duidelijk onbewust) een iets te hoge pet op hebt van jezelf én je instructeur, en het paard flink onderschat.
Ik hoor je dingen zeggen als: "ik weet wel waar ik mee bezig ben" tegenover "ik rij het beestje 4 maanden en heb al aangeklooid met scherpe bitten en slofteugels" (al dan niet met goedkeuring van de zeer kundige instructeur die het ook allemaal niet meer weet).
Een goede instructeur laat jou niet aanklooien met allerlei dwangmiddelen, en als je weet waar je mee bezig bent hoef je geen kracht te gebruiken. Een paard neemt een goed gebracht verhaal altijd aan, en het is de taak van de instructeur om dit in goede banen te leiden. Dat gaat hier duidelijk mis, zowel het goed gebrachte verhaal (want ik lees kracht zetten, hulpmiddelen en paard de schuld geven), als de goede instructeur (want die hoort te weten hoe je dingen oplost). Conclusie: andere mindset en vooral een andere instructeur.
En als je een kundige instructeur uitzoekt gaat die het binnen no time constateren wanneer het paard niet reageert zoals zou moeten. En dan is er dus wat mis en word je doorgestuurd naar de medische mallemolen.
Nou die hoge pet mag van mij wel thuis blijven.. juist omdat de eigenaar haar niet op de foto wil laten zetten probeer je alles om te kijken of het toch lukt om haar beter in haar lijf te laten worden. En ja misschien lukt het toch allemaal niet en moet ik helaas stoppen met dit paard.
Geryon schreef:Ik heb het idee, als ik dit zo lees, dat je (duidelijk onbewust) een iets te hoge pet op hebt van jezelf én je instructeur, en het paard flink onderschat.
Janneke2 schreef:maar als de merrie scheef is, dan is een cirkel kleiner maken juist geen goed idee.
_Joelle schreef:Absolem schreef:Ik heb even naar je rij foto's gekeken. Bij elke foto hang jij naar achteren.
Begin eerst eens met je eigen zit. Want zo naar achteren zitten kan alleen als jij hangt. En dan begrijp ik donders goed waarom die merrie niet jouw handen vertrouwd.
oke, en waarom vertouwt ze de handen van al die anderen dan ook niet? ook omdat die allemaal naar achteren hangen?
die recentste foto van mijn profiel is van 2 jaar geleden..