Paard slaat op hol, oorzaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5155
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 03:05

Volgens mij is dit vrij 'normaal' paarden gedrag. Als in vluchtdier en instinctief reageren. Zeker samen met een soortgenoot. Ik denk niet dat jij zozeer de fout bent.

Dat het gevaarlijk is als ie met je aan de kletter gaat en je dat wilt voorkomen snap ik.

Een volgende keer zorgen dat zijn energie 'normaal' is kan helpen. Dus eerst de frisheid eruitlopen bijvoorbeeld, kiezen voor warm rustig weer. Een rustiger gezelschapspaard. Als ie kijkerig is wat te doen geven: stelling, draven, wijken
En wellicht een noodrem installeren of een hulpteugeltje mee zodat je serieus kan remmen als hij gaat.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 07:39

Kelly_ann schreef:
Volgens mij is dit vrij 'normaal' paarden gedrag. Als in vluchtdier en instinctief reageren. Zeker samen met een soortgenoot. Ik denk niet dat jij zozeer de fout bent.

Dat het gevaarlijk is als ie met je aan de kletter gaat en je dat wilt voorkomen snap ik.

Een volgende keer zorgen dat zijn energie 'normaal' is kan helpen. Dus eerst de frisheid eruitlopen bijvoorbeeld, kiezen voor warm rustig weer. Een rustiger gezelschapspaard. Als ie kijkerig is wat te doen geven: stelling, draven, wijken
En wellicht een noodrem installeren of een hulpteugeltje mee zodat je serieus kan remmen als hij gaat.


Nee er was idd nu een echte aanleiding. Ten eerste heb ik daar voor in de bak gereden wat hij mega moeilijk vindt. Dus daar bouwt hij al spanning op. Vervolgens reden we al niet lekker weg vond ik. En toen kwam er een echte aanleiding en sloeg hij op hol. Hij heeft het vaker laten zien. Toen ik hem net had is hij 2x in de bak op hol geslagen. Daarna 5 maanden niet en nu weer een keer.

Normaal lijd ik m wel af, ook in de bak, maar dit pad was zo smal dat dat niet kon. Noodrem kent hij, maar dit hielp niet. Hij rent dwars door alles heen.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 09:13

Hier vertel je precies hoe de spanning opgebouwd werd bij je paard. Voelde je dat ook precies zo aan tijdens het rijden (zoals rug vasthouden, opbollen, geen knipperende ogen meer)? Of is dit meer een besef wat achteraf is gekomen?
Als je dit aanvoelt tijdens het rijden, lijkt het mij raadzaam om de spanning niet nog verder op te voeren door nog meer prikkels toe te voegen. Dan de volgende keer eerst de spanning eruit voordat je verder gaat met buitenrit o.i.d. desnoods in zo'n geval niet een afsluitende buitenrit die ter ontspanning bedoeld is maar dan niet ontspannen kan zijn vanwege zijn te hoge energieniveau.
Je schrijft dat je hem op ademhalings "cues" kunt longeren. Gebruik je ademhaling ook bewust tijdens het rijden, let op dat je door je buik ademhaalt, i.p.v. hoge ademhaling.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 09:36

elbony schreef:
Hier vertel je precies hoe de spanning opgebouwd werd bij je paard. Voelde je dat ook precies zo aan tijdens het rijden (zoals rug vasthouden, opbollen, geen knipperende ogen meer)? Of is dit meer een besef wat achteraf is gekomen?
Als je dit aanvoelt tijdens het rijden, lijkt het mij raadzaam om de spanning niet nog verder op te voeren door nog meer prikkels toe te voegen. Dan de volgende keer eerst de spanning eruit voordat je verder gaat met buitenrit o.i.d. desnoods in zo'n geval niet een afsluitende buitenrit die ter ontspanning bedoeld is maar dan niet ontspannen kan zijn vanwege zijn te hoge energieniveau.
Je schrijft dat je hem op ademhalings "cues" kunt longeren. Gebruik je ademhaling ook bewust tijdens het rijden, let op dat je door je buik ademhaalt, i.p.v. hoge ademhaling.


Nou het rijden in de bak ging eigenlijk veel beter. Hij liet meer lengte zien en kon dit ook vast houden. De draf ging ook niet als een kanon door de bak. Normaal gesproken wel. Enige wat me wel was opgevallen dat hij niet brieste na het draven. Doet hij normaal gesproken wel. Dat vond ik al wel iets opvallends. Voor mijn gevoel was ik ook nog niet klaar in de bak, maar toen kwam er nog een derde persoon bij in onze kleine bak. Ik merk dat tie het moeilijk vindt met meerdere in de bak. Daarnaast kan ik mijzelf dan ook niet 100% concentreren.. Ik leer het wel steeds beter met nog iemand in de bak te rijden. Maar als ik alleen rijd in de bak, rijd ik toch lekkerder. Het was eigenlijk al wel een beetje toen ik de bak uit ging. Normaal wilt hij super graag voorop. Maar nu had tie zoiets van nee.. Het begon eigenlijk bij die badkuipen die altijd op een hoek liggen waar ik al 1991091 keer langs gereden ben waar hij nu opzij sprong en het andere paard zich om draaide. Ik denk dat hij meer schrok van de reactie van het andere paard dan van die badkuipen. In de bak vindt gewoon heel moeilijk. Hij bouwt dan altijd iets spanning op. Maar normaal ga ik dan even een ronde stappen en dan wordt het weer minder en als t teveel wordt, want dan gaat tie schrikken dan stop ik of houd ik het alleen bij stappen. Ik denk als ik de oude route was gereden dat er dan niks was gebeurd. Ik denk dat ik misschien na het moeilijke bak werk misschien moet stoppen en niet nog eens naar buiten moet gaan.

anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:19

Veel paarden hebben nu wel het voorjaar in de bol.Ik zou wel aan de veiligheid denken. Als hij zo gespannen is maar niet de weg op gaan.Ik denk dat dit probleem stamt uit de tijd toen jij hem nog niet had.Bij de vorige eigenaar deed hij het ook schrijf je.Hoe oud\jong is je paard?Het zou kunnen dat dit bij de africhting niet is aangepakt.Eerlijk gezegd zou ik er een martingaal of zelfs een slof aanhangen,om hem even direct tegen te kunnen houden als hij dit probeert.Uiteraard helpt dit ook niet als hij met een ander paard samen is en die ander gaat ervandoor! dan ben je aan de Goden overgeleverd.Heb je al geprobeerd hem op een kleine volte te zetten als hij wil gaan rennen?

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 11:40

anjali schreef:
Veel paarden hebben nu wel het voorjaar in de bol.Ik zou wel aan de veiligheid denken. Als hij zo gespannen is maar niet de weg op gaan.Ik denk dat dit probleem stamt uit de tijd toen jij hem nog niet had.Bij de vorige eigenaar deed hij het ook schrijf je.Hoe oud\jong is je paard?Het zou kunnen dat dit bij de africhting niet is aangepakt.Eerlijk gezegd zou ik er een martingaal of zelfs een slof aanhangen,om hem even direct tegen te kunnen houden als hij dit probeert.Uiteraard helpt dit ook niet als hij met een ander paard samen is en die ander gaat ervandoor! dan ben je aan de Goden overgeleverd.Heb je al geprobeerd hem op een kleine volte te zetten als hij wil gaan rennen?


Ja al voor hij geïmporteerd was denk ik. Denk al in Ierland. Hij is net een paar weken 10 jaar.

Ja op de volte sturen heb ik wel eens gedaan ja. Alleen als je op een smal pad bent kan dit niet. Daarnaast denk ik niet dat een hulpteugel een optie is omdat hij overal dwars doorheen rent en hoe harder je trekt hoe banger hij hier van wordt. Ik wil juist dat hij mij vertrouwd in plaats van van dat ik steeds zwaardere middelen in moet gaan zetten om hem bij mij te houden. Als hij echt in paniek is loopt tie hier gewoon doorheen. Normaal gesproken kan ik hem op 1 vinger rijden. Dus er is zeker wel een rem, maar niet als hij doodsangst uit straalt.

anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:37

Bij remmen moet je ook niet vol aan de teugel gaan hangen,maar "pompend"remmen.Dus steeds even terugnemen en dan weer ontspannen.Maar goed,ik heb makkelijk praten hier vanachter de pc natuurlijk.Ik heb ook wel eens een "renner"gehad,toen heb ik buitenrijles genomen van een ervaren instructrice op een ervaren paard die dat niet deed.En daar hield ik hem dan achter.Met een martingaal,want als het hoofd omhooggaat dan heb je niets meer te vertellen.Dit heeft goed geholpen want later kon ik er veilig alleen mee gaan buitenrijden.Het paard moest dat gedrag gewoon even afleren.Vroeger was er veel mee gecrost,maar ik vond dat niet zo leuk.Overigens was dat niet echt op hol slaan,maar meer ertussenuit scheuren,dus niet uit paniek.Voor zover ik dat kon beoordelen als mens natuurlijk.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 18:10

anjali schreef:
Bij remmen moet je ook niet vol aan de teugel gaan hangen,maar "pompend"remmen.Dus steeds even terugnemen en dan weer ontspannen.Maar goed,ik heb makkelijk praten hier vanachter de pc natuurlijk.Ik heb ook wel eens een "renner"gehad,toen heb ik buitenrijles genomen van een ervaren instructrice op een ervaren paard die dat niet deed.En daar hield ik hem dan achter.Met een martingaal,want als het hoofd omhooggaat dan heb je niets meer te vertellen.Dit heeft goed geholpen want later kon ik er veilig alleen mee gaan buitenrijden.Het paard moest dat gedrag gewoon even afleren.Vroeger was er veel mee gecrost,maar ik vond dat niet zo leuk.Overigens was dat niet echt op hol slaan,maar meer ertussenuit scheuren,dus niet uit paniek.Voor zover ik dat kon beoordelen als mens natuurlijk.


Nee ik trek nooit lang aan de teugels. Korte ophouding net zoals ik in de bak ook doe als hij te hard gaat. Wat hij nu trouwens eigenlijk niet meer doet, alleen als hij het moeilijk heeft.

Bij mij is het echt uit paniek, niet omdat hij wilt scheuren of er vandoor wilt gaan. Ik heb in die keren buiten heel vaak super gecontroleerd gereden, zowel voorop als achterop. Ik kon makkelijk schakelen. Ik hoop dat het duidelijk is dat ik aan het uitstappen was buiten, dus stapte toen hij op hol sloeg.

Het op hol slaan is echt doodsangst bij hem, niet zomaar.. Het is idd aangeleerd gedrag wat hij vaker vertoond heeft als hij iets spannend vindt. Aan mij de taak er op in te spelen. Maar ik ga er geen slof teugels aanhangen, want daar bestrijd ik niet het probleem mee. Als een paard doodsangst doorstaat houdt niks hem tegen, dat was gister ook het geval. Ze denken dat ze dood gaan namelijk, dan houdt een slof teugel hem niet mee tegen.

Ik heb inderdaad les en we oefenen ook grondwerk in het bos, daar had hij ook nooit een stap verkeerd gezet.

Ik ben het eens met je dat het gedrag afgeleerd moet worden, maar de manier waarop weet ik nog niet of ik het daar mee eens ben. Ik heb uiteraard wel les hoor! Dus krijg wel begeleiding, ook rijtechnisch. Misschien een idee om wel iemand mee te nemen naar buiten, maar voorlopig doen we het eerst even weer aan de hand of met iemand erbij.

anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 19:06

Die Ierse paarden (een tinker?) zijn vaak best moeilijk. Je weet ook niet wat er daar mee gebeurd is.Is hij al lang in Nederland?Je hebt natuurlijk al uitgesloten dat het zadel ergens pijn zou doen of zo.Als een paard eigenlijk zonder aanleiding steeds doodsangst krijgt dan kan er psychisch wel iets uit balans zijn.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 19:19

anjali schreef:
Die Ierse paarden (een tinker?) zijn vaak best moeilijk.


Hier even op inhaken.

Ik heb 10 jaar in Ierland gewoond en ik kan ze zeggen dat dit helemaal niet klopt. Het probleem is dat er helaas vaak onwetende mensen slachtoffer worden van niet oprechte handelaren, welke je overal hebt. En natuurlijk die verhalen hoor je.

Ik heb expres mijn paard uit Ierland laten komen omdat ik over het algemeen de Ierse paarden juist gemakkelijker vind.
Laatst bijgewerkt door FatCat op 19-04-18 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 19:22

anjali schreef:
Die Ierse paarden (een tinker?) zijn vaak best moeilijk. Je weet ook niet wat er daar mee gebeurd is.Is hij al lang in Nederland?Je hebt natuurlijk al uitgesloten dat het zadel ergens pijn zou doen of zo.Als een paard eigenlijk zonder aanleiding steeds doodsangst krijgt dan kan er psychisch wel iets uit balans zijn.


Nee ik heb geen Tinker. Ik heb een Connemara, maar wel geïmporteerd uit Ierland. Ik denk dat hij nu anderhalf jaar in Nederland is. Ik weet het idd niet. Alleen dat hij veel angst heeft. Het zadel is wel nagekeken paar maandjes terug, maar ik wil hem nog wel een keertje na laten kijken voor de zekerheid, omdat hij misschien wel iets veranderd is in zijn lijf. Maar ik heb denk ik hoogstens 20 keer erop gezeten. Ik neem aan dat het zadel dan niet volledig uit zijn verband kan. Zo intensief heb ik nog niet met hem gereden, dus qua spiertoename zal het ook niet super veel veranderd zijn. Maar het staat wel op mijn to do lijst nog. Begin mei komt sowieso de cranio sacraal behandelaar en de tandarts. Ik wil dat sowieso een beetje uitsluiten dat het daar aan ligt. Ook toen het zadel er net op lag, nadat de zadelmaker langs was geweest is hij ook op hol geslagen. Dat zou ik dan heel gek vinden..

Als hij echt pijn zou moeten hebben van het zadel, dan had hij al eerder op hol moeten slaan de week ervoor. Dat is niet gebeurd.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 19:24

FatCat schreef:
anjali schreef:
Die Ierse paarden (een tinker?) zijn vaak best moeilijk.


Hier even op inhaken.

Ik heb 10 jaar in Ierland gewoond en ik kan ze zeggen dat dit helemaal niet klopt. Het probleem is dat er helaas vaak onkundige mensen slachtoffer worden van niet oprechte handelaren, welke je overal hebt. En natuurlijk die verhalen hoor je.

Ik heb expres mijn paard uit Ierland laten komen omdat ik over het algemeen de Ierse paarden juist gemakkelijker vind.


Mijn pony is verdoofd geweest bij het proefrijden. Dit kwam uit de bloedtesten bij de keuring. Ik heb mijn pony gekocht van een particulier die Flynn heeft geïmporteerd uit Ierland.. Maar wat wil je ermee zeggen dan? Wat wil je hier over kwijt of bijdrage aan de oorzaak van dit gedrag? Wat klopt er niet?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 19:30

Hi Gizeppie

Ik wil hier niets mee zeggen specifiek naar jou toe of jouw situatie. Het wordt echter heel vaak gezegd dat de Ierse paarden moeilijk zijn, maar dat vind ik erg spijtig want ik deel deze ervaring helemaal niet. In tegendeel, ik vind de paarden hier juist, over het algemeen, moeilijker.

Onkundig had eigenlijk onwetend moeten zeggen.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 19:35

FatCat schreef:
Hi Gizeppie

Ik wil hier niets mee zeggen specifiek naar jou toe of jouw situatie. Het wordt echter heel vaak gezegd dat de Ierse paarden moeilijk zijn, maar dat vind ik erg spijtig want ik deel deze ervaring helemaal niet. In tegendeel, ik vind de paarden hier juist, over het algemeen, moeilijker.

Onkundig had eigenlijk onwetend moeten zeggen.


Nee dat snap ik. Ja ik ken zat mensen die wel 'normale' paarden hebben uit Ierland hoor. Het is niet zo dat hij dit doet om je eraf te krijgen of wat dan ook. Hij is echt een goedzak, heel aanhankelijk, maar vertrouwd de mensheid niet meer. Hij is heel sensitief, maakt t extra moeilijk ook voor mij.

Anoniem

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:26

Waarom niet een tijdje rijden laten voor wat het is, als het kennelijk toch aardig wat spanning opbouwt?

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 21:49

Anoniem schreef:
Waarom niet een tijdje rijden laten voor wat het is, als het kennelijk toch aardig wat spanning opbouwt?


Ik heb afgelopen half jaar eigenlijk heel weinig erop gezeten, behalve de afgelopen twee weken. Eerste twee/drie maanden heb ik er niet eens opgezeten.

Ik ga met hem verhuizen, dan laat ik het rijden idd even voor wat het is. Hij moet toch zijn balans gaan vinden.

Anoniem

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:51

Geen verwijt hoor. Maar wist niet dat je al een perioden niet gereden had.
Wellicht wat grondwerk, wandelen ( en met lange lijnen het bos in, ook goed voor zelfvertrouwen!).

Anoniem

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:58

Misschien lees ik er overheen, maar hoe lang heb is hij in nederland en hoe lang heb jij hem?
Je gaat nu met hem verhuizen omdat het op deze plek te druk is? Hoe staat hij gestald?
Het kan best een impact zijn he, uberhaubt een verhuizing..
Het lijkt me een erg gevoelig paardje dat tijd nodig heeft.. klinkt heel verstandig om na de verhuizing voorlopig alleen ernaast naar buiten te gaan. Hij heeft veel vertrouwen in jou, want op de grond gaat het goed. Maar zodra je erop zit, ben je “weg” of in ieder geval uit zicht.. zeker in paniek situaties..
Probeer lekker weer buiten te gaan genieten, met elkaar, naast elkaar.. totdat het goed genoeg voelt om er weer op te gaan :)

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 10:11

Anoniem schreef:
Geen verwijt hoor. Maar wist niet dat je al een perioden niet gereden had.
Wellicht wat grondwerk, wandelen ( en met lange lijnen het bos in, ook goed voor zelfvertrouwen!).


O nee joh, ik zie het absoluut niet als verwijt. Alles is welkom! :) Ja dat doe ik er nog naast. Alleen heb de afgelopen twee weken dus meer gereden, misschien was het toch te veel?

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 10:14

Humpiedumpie schreef:
Misschien lees ik er overheen, maar hoe lang heb is hij in nederland en hoe lang heb jij hem?
Je gaat nu met hem verhuizen omdat het op deze plek te druk is? Hoe staat hij gestald?
Het kan best een impact zijn he, uberhaubt een verhuizing..
Het lijkt me een erg gevoelig paardje dat tijd nodig heeft.. klinkt heel verstandig om na de verhuizing voorlopig alleen ernaast naar buiten te gaan. Hij heeft veel vertrouwen in jou, want op de grond gaat het goed. Maar zodra je erop zit, ben je “weg” of in ieder geval uit zicht.. zeker in paniek situaties..
Probeer lekker weer buiten te gaan genieten, met elkaar, naast elkaar.. totdat het goed genoeg voelt om er weer op te gaan :)


Het is al wel eerder gezegd, maar ik zal het nog een keertje zeggen. Hoef je niet terug te lezen haha. Hij is denk ik anderhalf jaar in Nederland en ongeveer een half jaartje in mijn bezit. Ik ga verhuizen met hem, omdat ik zelf ook ga verhuizen. Ik heb idd wel gekeken naar een plekje waar meer rust is. Bij ons bij stal is het altijd druk, veel wandelaars, fietsers etc of kinderen die naar de poetsplaats komen om paardjes te aaien. Dat is straks niet meer. Hij staat 24/7 buiten, dat blijft ook zo. Hij is heel sensitief. Ik kan hem met grondwerk op mijn ademhaling laten draven. Als mijn ademhaling te hoog is, komt hij niet terug naar stap.

Na de verhuizing krijgt hij zeker alle tijd. Eerste paar weken misschien zelfs niet eens het terrein af leek mij ook verstandig, zeker omdat ik zelf de route nog niet ken haha.

Anoniem

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:52

Voor sensitieve paarden kan het al gauw teveel zijn. Maar krijg de indruk dat jullie elkaar goed aanvoelen en dat je zelf wel weet wat het beste voor hem is :). Fijn! Volg je gevoel!

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 12:30

Humpiedumpie schreef:
Voor sensitieve paarden kan het al gauw teveel zijn. Maar krijg de indruk dat jullie elkaar goed aanvoelen en dat je zelf wel weet wat het beste voor hem is :). Fijn! Volg je gevoel!


Haha, nouja op de grond zie ik het wel.. Maar erop vind ik zo lastig op tijd aan te voelen.. Misschien was het buitenritje na het bakwerk wel te veel voor hem geweest. Ik ben te laat geweest met aanvoelen. Daardoor heb ik fouten gemaakt.

Anoniem

Re: Paard slaat op hol, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:50

Fouten maken leer je van.
Ik denk dat je paard het nog niet helemaal vertrouwt als je erop zit, heeft toch tijd nodig..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:09

Zeer gevoelig paard zo te lezen.
En om heel eerlijk te zijn, het blijft altijd een risico om met zulke paarden buiten te rijden, zeker als het al een paar keer misgegaan is. Die vluchtreflex krijg je er namelijk niet uit, die kan hooguit wat slijten.

Een dergelijk paard heeft heel veel structuur nodig, hij moet weten waar hij aan toe is.

Dat je Parelli met hem doet is mooi, dan kun je verfijnd met hem communiceren, maar hoe leg je de link met het rijden?
Je zegt dat hij dressuurmatig moeilijk te rijden is. Je zou het grondwerk en het rijden dichter bij elkaar moeten brengen. Parelli is veel 'op afstand' qua signalen en positionering, maar misschien heeft dit paard het juist wel nodig dat je hem tijdens het grondwerk meer fysiek aanraakt, hem op die manier ook meer vertrouwd maakt met zijn eigen lichaam. Een paard kan namelijk ook tè sensibel worden, dan moet hij leren dat aanraking en druk oké is, dat hij daar niet voor aan de kant hoeft te vliegen maar dat rustig opzij stappen op lichte handdruk ook goed is. Werk steeds aan ontspanning en concentratie. Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Refereer in je grondwerk aan het rijden, laat hem bijvoorbeeld wijken voor druk door je hand daar te leggen waar je been ligt. Ga op schouderhoogte ernaast staan met de teugels in contact als bij het rijden (rechterarm over de hals) en dan en aan de hand rustig laten nageven op een licht aannemen, aanvankelijk evt. met behulp van een stukje appel. Leer hem zo om steeds op jouw aangeven af te kauwen en zijn hoofd en hals steeds een stukje verder (dus niet in 1 x) te laten zakken, tot zijn hoofd bij de grond is. Herhaal dit tot het gemakkelijk gaat, doe dan hetzelfde in stilstand als je erop zit, en vervolgens in stap. Ga pas draven als je je paard in stap kunt laten ontspannen.

Je kunt op die manier grondwerk en rijden combineren -eerst ernaast en dan erop. Het grondwerk wordt dan een fysieke en mentale voorbereiding op het rijden. Dat geeft structuur.

Verder zou ik schriktraining doen in de bak om hem dapperder en zelfverzekerder te maken.

Buiten zou ik eerst langere tijd het paard alleen aan de hand meenemen en daar grondwerk met hem doen. Moeilijke dingen (die plek met de Shetlanders) eerst uit de weg gaan en geleidelijk de uitdaging/moeilijkheidsgraad opvoeren.
Belangrijkste is dat je voorkomt dat het paard zich weer losrukt en naar huis rent - dat dat gebeurd is, vind ik persoonlijk nog zorgelijker dan het ervandoor gaan tijdens het rijden. Want het maakt duidelijk dat als het erop aan komt, je paard jou niet vertrouwt en op zijn vluchtinstinct terugvalt.

Een nieuwe, rustige pensionplek zal zeker schelen, je paard moet buiten het werk tot rust kunnen komen. Maar hij moet ook prikkels en 'gevaren' beter leren handelen.

Het lijkt mij al met al best een hele uitdaging - voor mij zijn dit de paarden waar ik niet meer op stap (na enkele bijna-dood ervaringen in het verleden), maar jij bent zo te lezen niet bang, en met structuur, geduld en doorzettingsvermogen kun je een heel eind komen.
Neem alleen geen onnodige risico's, en zoek indien nodig goede begeleiding. Succes!

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 13:57

Askja schreef:
Zeer gevoelig paard zo te lezen.
En om heel eerlijk te zijn, het blijft altijd een risico om met zulke paarden buiten te rijden, zeker als het al een paar keer misgegaan is. Die vluchtreflex krijg je er namelijk niet uit, die kan hooguit wat slijten.

Een dergelijk paard heeft heel veel structuur nodig, hij moet weten waar hij aan toe is.

Dat je Parelli met hem doet is mooi, dan kun je verfijnd met hem communiceren, maar hoe leg je de link met het rijden?
Je zegt dat hij dressuurmatig moeilijk te rijden is. Je zou het grondwerk en het rijden dichter bij elkaar moeten brengen. Parelli is veel 'op afstand' qua signalen en positionering, maar misschien heeft dit paard het juist wel nodig dat je hem tijdens het grondwerk meer fysiek aanraakt, hem op die manier ook meer vertrouwd maakt met zijn eigen lichaam. Een paard kan namelijk ook tè sensibel worden, dan moet hij leren dat aanraking en druk oké is, dat hij daar niet voor aan de kant hoeft te vliegen maar dat rustig opzij stappen op lichte handdruk ook goed is. Werk steeds aan ontspanning en concentratie. Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Refereer in je grondwerk aan het rijden, laat hem bijvoorbeeld wijken voor druk door je hand daar te leggen waar je been ligt. Ga op schouderhoogte ernaast staan met de teugels in contact als bij het rijden (rechterarm over de hals) en dan en aan de hand rustig laten nageven op een licht aannemen, aanvankelijk evt. met behulp van een stukje appel. Leer hem zo om steeds op jouw aangeven af te kauwen en zijn hoofd en hals steeds een stukje verder (dus niet in 1 x) te laten zakken, tot zijn hoofd bij de grond is. Herhaal dit tot het gemakkelijk gaat, doe dan hetzelfde in stilstand als je erop zit, en vervolgens in stap. Ga pas draven als je je paard in stap kunt laten ontspannen.

Je kunt op die manier grondwerk en rijden combineren -eerst ernaast en dan erop. Het grondwerk wordt dan een fysieke en mentale voorbereiding op het rijden. Dat geeft structuur.

Verder zou ik schriktraining doen in de bak om hem dapperder en zelfverzekerder te maken.

Buiten zou ik eerst langere tijd het paard alleen aan de hand meenemen en daar grondwerk met hem doen. Moeilijke dingen (die plek met de Shetlanders) eerst uit de weg gaan en geleidelijk de uitdaging/moeilijkheidsgraad opvoeren.
Belangrijkste is dat je voorkomt dat het paard zich weer losrukt en naar huis rent - dat dat gebeurd is, vind ik persoonlijk nog zorgelijker dan het ervandoor gaan tijdens het rijden. Want het maakt duidelijk dat als het erop aan komt, je paard jou niet vertrouwt en op zijn vluchtinstinct terugvalt.

Een nieuwe, rustige pensionplek zal zeker schelen, je paard moet buiten het werk tot rust kunnen komen. Maar hij moet ook prikkels en 'gevaren' beter leren handelen.

Het lijkt mij al met al best een hele uitdaging - voor mij zijn dit de paarden waar ik niet meer op stap (na enkele bijna-dood ervaringen in het verleden), maar jij bent zo te lezen niet bang, en met structuur, geduld en doorzettingsvermogen kun je een heel eind komen.
Neem alleen geen onnodige risico's, en zoek indien nodig goede begeleiding. Succes!


Ik denk idd ook niet dat het vluchtreflex eruit te krijgen is, alleen nu aan mij de taak om dit voor te zijn.

Ik werk idd vanuit parelli, maar ook vanuit de academische rijkunst, maar hier werken ze ook vanuit de druk weg als hij het goed doet. Daarom ben ik begonnen met het lange lijnen. Er zit continue een lijn over zijn lijf die functioneren als het been. Hij vindt dit wel heel spannend, maar accepteert het wel. Dit zou met rijden ook toegepast moeten worden, want als ik nu mijn been in de draf eraan leg schiet hij naar voren, terwijl ik eigenlijk alleen wat buiging wil. Ik heb rijtechnisch meer begeleiding nodig. Op de grond kan ik hier goed inspelen, omdat ik het dan zie. Erop vind ik echt nog heel lastig. Ik doe regelmatig schriktraining, heb hele mooie materialen hiervoor (paraplu's mega bouwzeil).

Ja daar maak ik mij ook zorgen over, want dat heeft hij nog nooit gedaan, zelfs bij grote machines niet. Hij bleef altijd bij mij. Dit heeft hij nog nooit eerder gedaan en stond echt versteld. Maar ik ben gelijk gegaan toen hij terug was gerend naar huis. Hij is dan nog in een soort waas. Misschien als ik iets langer had gewacht, dat het dan niet gebeurd was. Ik ben daarna nog een derde keer gaan wandelen (niet langs de shetlanders, maar wel t zelfde rondje) toen bleef hij bij mij. Hij had toen geen doodsangst ogen meer..

Het is een hele uitdaging merk ik. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik een tijd geen vertrouwen in hem heb gehad met het rijden hoor. Ik reed alleen met de les. Maar voor ik hem kocht wist ik wel dat hij bang was. Ik kan het wel opgeven, maar waar komt hij dan terecht? Ik heb geen wedstrijdambities verder of eisen. Als hij maar happy is, maar ik wil liever geen dood ervaring..