Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud inrijden? (je mag 2 opties kiezen

3 jaar
178 (19%)
4 jaar
420 (45%)
5 jaar
263 (28%)
6 jaar
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 917

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 23:34

_Cassidy schreef:
Ik ben ook geen fan van het vroeg beleren, liever wat langer wachten en er nog langer plezier van hebben. Maar, en ik ben oprecht geïnteresseerd, de mensen die zeggen dat een paard er mentaal wel klaar voor is, waar wordt dat op gebaseerd?

Geen idee, werkelijk. Als ik mijn twenter nu zie, vind ik het nog zo'n baby, die is volgend jaar echt nog niet klaar voor serieus werk. Mentaal is er ook een enorm verschil tussen een 4-jarig paard en een 8-jarig paard. Ik vind ze met 8 echt wel volwassen, alle jeugdige gekkigheid is er dan ook wel af.

Cassidy, jij rijdt toch western? Quarters worden over het algemeen wel heel vroeg ingereden. Vanwaar dat jij een andere weg kiest?

Ik vind voor mezelf het sluiten van de groeiplaten erg belangrijk. Als ik dat diagram zo zie, is dat best laat. Wat op zich niet vreemd is natuurlijk, als je kijkt hoe groot een paard is.......
Eileen_ schreef:
Ik ben dus voor een goede balans: Vroeg beginnen met grondwerken om hem in alle rust helemaal klaar te maken voor het rijden (en de rest) en rijden wanneer het lichaam het aan kan. Het rijden is dan immers mentaal niks nieuws meer als je de goede voorbereidingen hebt gedaan

Mee eens :) is ook wel logisch. Ik vind het heel vreemd om een paard 3 jaar lang alles te laten doen waar hij/zij maar zin in heeft, hem dan uit de kudde te rukken (wat in de gemiddelde opfok ook geen gebalanceerde kudde is) en dan moet hij ineens volop aan de slag. Erg onlogisch, en dat paarden dan gaan protesteren, vind ik niet vreemd.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:34

Eileen_ schreef:
Sorry hoor maar voorbereidend werk hoeft echt geen half jaar te duren. Heb je een paard dat gewoon dagelijks in de hand komt kan je er met 2 wek
En dit, dit is de gevaarlijke mentaliteit in Nederland.
Paard waar ik momenteel mee bezig ben was 1,5 toen ik er mee begon. Beest was levensgevaarlijk. Verschrikkelijk verwend door de kudde én de mensen (ontwetendheid). Paard rende zo op je af alsof ze je niet zag, trapte behoorlijk van zich af, rukte zich los, steigerde constant etc. Dus ja, toen ben ik natuurlijk wel begonnen met grondwerk. Liefste doe ik dat al zo jong mogelijk, nog wel veel jonger dan 1,5. Dat is dan puur leiderschap bevestigen. Nu is ze bijna 3 en ze is al 100x beter maar nog steeds niet perfect (kan helaas ook maar maximaal 2x per week komen ivm drukke agenda, en ben ook nog 3 maanden weg geweest). Dit is ook allemaal voorbereiding op het rijden..
Was ik nu pas begonnen met dit paard, was het een behoorlijk gevaarlijke opgave geweest.
Het gaat om een goede mindset creeëren voor het paard, en daar begin ik het liefst zo vroeg mogelijk mee.
Het is de kunst om de mind én de body te trainen zonder 1 van de 2 overbelast te trainen. Dat betekent dus kijken naar het desbetreffende paard hoe ver je kan/ moet gaan.
Het probleem is alleen dat we in Nederland zó gefocust zijn op het trainen van het lichaam dat we helemaal vergeten dat we het brein net zo goed moeten trainen.
In westernlanden (waar ik veel heb getraind) is het andersom: Zij trainen het brein juist zó goed, de paarden zijn zo stabiel en blij/ mentaal gezond maar het lichaam wordt vergeten.
Ik ben dus voor een goede balans: Vroeg beginnen met grondwerken om hem in alle rust helemaal klaar te maken voor het rijden (en de rest) en rijden wanneer het lichaam het aan kan. Het rijden is dan immers mentaal niks nieuws meer als je de goede voorbereidingen hebt gedaan.

Wat een fijne reactie. Hier ben ik het helemaal mee eens.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:35

Eileen_ schreef:
Sorry hoor maar voorbereidend werk hoeft echt geen half jaar te duren. Heb je een paard dat gewoon dagelijks in de hand komt kan je er met 2 weken opzitten

En dit, dit is de gevaarlijke mentaliteit in Nederland.
Paard waar ik momenteel mee bezig ben was 1,5 toen ik er mee begon. Beest was levensgevaarlijk. Verschrikkelijk verwend door de kudde én de mensen (ontwetendheid). Paard rende zo op je af alsof ze je niet zag, trapte behoorlijk van zich af, rukte zich los, steigerde constant etc. Dus ja, toen ben ik natuurlijk wel begonnen met grondwerk. Liefste doe ik dat al zo jong mogelijk, nog wel veel jonger dan 1,5. Dat is dan puur leiderschap bevestigen. Nu is ze bijna 3 en ze is al 100x beter maar nog steeds niet perfect (kan helaas ook maar maximaal 2x per week komen ivm drukke agenda, en ben ook nog 3 maanden weg geweest). Dit is ook allemaal voorbereiding op het rijden..
Was ik nu pas begonnen met dit paard, was het een behoorlijk gevaarlijke opgave geweest.
Het gaat om een goede mindset creeëren voor het paard, en daar begin ik het liefst zo vroeg mogelijk mee.
Het is de kunst om de mind én de body te trainen zonder 1 van de 2 overbelast te trainen. Dat betekent dus kijken naar het desbetreffende paard hoe ver je kan/ moet gaan.
Het probleem is alleen dat we in Nederland zó gefocust zijn op het trainen van het lichaam dat we helemaal vergeten dat we het brein net zo goed moeten trainen.
In westernlanden (waar ik veel heb getraind) is het andersom: Zij trainen het brein juist zó goed, de paarden zijn zo stabiel en blij/ mentaal gezond maar het lichaam wordt vergeten.
Ik ben dus voor een goede balans: Vroeg beginnen met grondwerken om hem in alle rust helemaal klaar te maken voor het rijden (en de rest) en rijden wanneer het lichaam het aan kan. Het rijden is dan immers mentaal niks nieuws meer als je de goede voorbereidingen hebt gedaan.[/quote]

Dankje! Dit is wat ik bedoel en jij kan dat iets beter verwoorden. :)

Ik heb Joy gegrondwerkt en trailertraining gegeven toen ze nog geen 1 was om te zorgen dat ze zonder stress naar de kliniek kon. Dat wierp z'n vruchten af toen we een half jaar later met spoed naar de kliniek moesten. En alle artsen waren verbaasd dat ze zo braaf was en alles zo volwassen onderging. Liever dat dan een kleuter die pijn heeft, weg van haar vriendjes is en helemaal in paniek. En ja, dan grondwerk ik dus op jonge leeftijd. Ongeacht of zij een uitzondering op de regel is of niet.

Edit: kak sorry quote is naar de maan...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 23:36

Mag ik trouwens iedereen complimenteren met deze leuke, respectvolle discussie? Fijn dat het zo kan :)

Erg leuk, bedankt :)

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 01:14

Licor schreef:
Er zijn wel onderzoeken die aangeven dat belasting op jonge leeftijd juist beter is voor t paard.. ze krijgen daar sterkere benen van en daardoor voorkom je juist blessures!

Ik denk dat je gewoon per paard moet kijken wanneer ze waar klaar voor zijn.. dat kan soms met ruim 2 jaar zijn.. of pas met 4,5.. uiteraard pas je het werk wel aan aan de leeftijd van het paard..

En liever iets eerder aan t werk maar op t gemak.. dan met klolslag 3 jaar vol aan t werk natuurlijk..

Ik zit wat in de dravers.. maar ik vind het juist echt een voordeel dat zij al vroeg in de hand komen en licht aan t werk zijn.. (al ben ik wel tegen 2-jarige koersen maar dat is een andere discussie)

Kan je concrete referenties geven naar die onderzoeken. Het zou mij immers verbazen dat belasting, te begrijpen in de zin van berijden, voordelig zou blijken. Dus die resultaten zou ik graag eens inkijken.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 02:02

Ik persoonlijk zou mijn paard vanaf 3 jaar rustig aan gaan beleren.
Eerst de basis van grondwerk voor wederzijds respect en vertrouwen en daarna opbouwen van de conditie en het leren van de commando's aan de longeerlijn. Mocht ik vinden dat mijn paard er op een gegeven moment fysiek en lichamelijk er klaar voor is dan zal ik hem rustig laten wennen aan het idee van het zadel enzovoort.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 02:23

XavierB schreef:
Licor schreef:
Er zijn wel onderzoeken die aangeven dat belasting op jonge leeftijd juist beter is voor t paard.. ze krijgen daar sterkere benen van en daardoor voorkom je juist blessures!

Ik denk dat je gewoon per paard moet kijken wanneer ze waar klaar voor zijn.. dat kan soms met ruim 2 jaar zijn.. of pas met 4,5.. uiteraard pas je het werk wel aan aan de leeftijd van het paard..

En liever iets eerder aan t werk maar op t gemak.. dan met klolslag 3 jaar vol aan t werk natuurlijk..

Ik zit wat in de dravers.. maar ik vind het juist echt een voordeel dat zij al vroeg in de hand komen en licht aan t werk zijn.. (al ben ik wel tegen 2-jarige koersen maar dat is een andere discussie)

Kan je concrete referenties geven naar die onderzoeken. Het zou mij immers verbazen dat belasting, te begrijpen in de zin van berijden, voordelig zou blijken. Dus die resultaten zou ik graag eens inkijken.

Zover ik weet wordt er dan altijd naar dit onderzoek verwezen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10659252

En daar staat eigenlijk iets anders in de conclusie dan dat pro-vroeginrijders naar verwijzen. Er wordt namelijk aangegeven dat het stimuleren/trainen van de pezen op jonge (voor 2 jaar) leeftijd een veel groter effect heeft dan op latere leeftijd.

Echter wordt er niet gezegd dat dit onder de man moet gebeuren. Veel wandelen (over straat) met een jong paard is een goede manier om het dier respect te leren naar mensen, goed in handen te zijn, de hoeven in optimale conditie te krijgen, het dier verkeersmak te krijgen en dus de pezen kwalitatief beter te maken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:14

_Cassidy schreef:
Ik ben ook geen fan van het vroeg beleren, liever wat langer wachten en er nog langer plezier van hebben. Maar, en ik ben oprecht geïnteresseerd, de mensen die zeggen dat een paard er mentaal wel klaar voor is, waar wordt dat op gebaseerd?

Dit argument zie ik ook vaak voorbij komen inderdaad. Wat naar mijn idee dan vergeten wordt, is dat een paard niet kan bedenken wat te vroeg inrijden met zijn lichaam kan doen.

Een paard kan niet nadenken over zaken als (risico op) artrose, peesblessures, rugklachten etcetera. Wij als mens kunnen en moeten een paard daarvoor behoeden voor zover we kunnen, hoe enthousiast het ook mag zijn.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:20

Ik heb het ook niet over vroeg beleren onder de man.. maar over het beleren voor de wagen.. Ik denk niet dat het dan daarna veel uit maakt of je er dan een paar maanden voor 3 of na 3 op gaat zitten.. als je maar goed kijkt naar je paard en hoever je paard daarin is.. bespiering, bouw en mentaal moet gewoon in orde zijn
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 04-04-18 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing verwijderd

Kinke

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:30

Ik vind het sowieso vreemd dat we qua volgorde er eerst op gaan zitten (en dan neem ik even aan dat je het dier al hebt voorbereid dmv leren meelopen, voeten geven, aan verkeer wennen etc). Waarom is het niet de standaard om eerst aan de hand te werken? (ik bedoel niet longeren) Het is veel gemakkelijker voor een paard om zonder een ruiter oefeningen aan te leren, spieren op te bouwen, soepel te worden, balans te krijgen en pas daarna belast te worden met een ruiter. Ik denk toch dat het gewoon gemakzucht van de mens is. We willen een paard om erop te zitten dus dat is de standaard ook al is het niet echt logisch?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:31

Ik ben van mening dat je geen problemen hebt met het oppakken als ze uit de opfok komen wanneer je ze als veulen netjes hebt opgevoed.
Met mijn 2 jarige doe ik nog niets.Heeft hooguit 6x per jaar een halster aan maar loopt netjes mee en geeft goed voetjes.
Ga er nog niets mee doen tot zeker volgend jaar.

Ik ben het verder eens met het sterker maken door belasten op jongere leeftijd en idd zou het beter zijn om dit het 1ste jaar onbelast te doen.
Op de wei laten tot ze 7 zijn en dan beginnen lijkt me niet handig, het lichaam hard nu eenmaal beter uit terwijl het in de groei is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:48

Avalanche81 schreef:
Wat ik aan voor argumenten hoor, is dat als ze ouder zijn, ze vaak ook sterker zijn met meer conditie, en ze dus heftiger kunnen protesteren.
Imo als je voldoende voorwerk doet, en paard aan de longe al went aan teugelhulpen, plus dat paard aan de hand heel goed kan worden opgevoed, lijkt me het juist een voordeel als ze sterker zijn, omdat ze je dan ook beter kunnen dragen.

Mijn paard wordt deze week vier en ik ben er trots op dat hij nog nooit een zadel of hoofdstel heeft gezien. Ik heb hem zijn hele leven en daarin heb ik hem in 12 korte sessies van 5 tot 20 minuten de 7 games geleerd van Parelli. Daarmee hebben we een manier om te communiceren. Wel handig want hij staat bij mij aan huis met mijn andere paarden en draait dus ook gewoon mee in hun dagelijks ritme.

Nu hij straks 4 is zal ik wat mee grondwerk doen. NH en een stukje uit de klassieke dressuur. Met 5 zal ik er eens op gaan en met 6 pak ik de training onder het zadel echt op.

Ik doe het altijd zo. Ik vind ze geestelijk dan ook veel geconcentreerder. Lichamelijk sterker en beter in balans waardoor het gevraagde makkelijker is. Ook door de opbouw vanaf de grond gaat de overgang naar rijpaard altijd super. Het is letterlijk opstappen en wegrijden.

Ik vind het mooi om te zien hoe ze zichzelf ontwikkelen en uitgroeien zonder al te veel invloed van de mens. Vervelen doen ze zich hier niet. Ze zijn allemaal hengst en spelen en rennen de hele dag door met elkaar. Dus volop beweging en interactie met elkaar.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:00

Wij hebben er een paar door tijdgebrek pas met 6 jaar ingereden. Het verschil tussen 3 en 6 is echt enorm. Iedereen die beweert dat zijn 3-jarie is uitgegroeid die moet nog maar eens kijken als ze een paar jaar ouder zijn.
Bovendien zijn ze met 6 veel stabieler van karakter en sterker. Het inrijden was een makkie. Geen van de paarden heeft ooit blessures of klachten gehad ook tijdens hun werkzame leven.

En... ik ben misschien heel ouderwets maar ‘vroegur’ zat er een volgorde in de opleiding: je ging eerst wandelen en verkeersmak en schrikproof maken, daarna grondwerk in de bak en darna voorzichtig inrijden.
Nu worden ze uit de wei geplukt, naar zo’n cowboy gebracht die ze in 2 weken inrijdt en klaar. En dan sta je met een schrikkerig paard dat je nog verkeersmak moet krijgen (als sommige mensen dat al ooit netjes doen).

Ik zou dus beginnen met de juiste volgorde en dan als je paard 4 is dan is ie bomproof en sterk en dan inrijden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:11

Avalanche81 schreef:
Cassidy, jij rijdt toch western? Quarters worden over het algemeen wel heel vroeg ingereden. Vanwaar dat jij een andere weg kiest?

Gelukkig (!!!) is dit ook lang niet altijd (meer) het geval binnen de western. Ik denk dat het binnen elke tak van de paardensport helaas voorkomt, maar ook dat het een stukje taboe is. Plus het stukje 'mijn paard is 3 vanaf 1 januari', terwijl het dier allicht in juni geboren is. Het is sociaal nog heel erg geaccepteerd binnen de sport, maar er wordt niet over gerept dat een dier feitelijk nog maar 2,5 jaar oud is.

Even heel globaal en algemeen gesteld uiteraard, en alle uitzonderingen daargelaten. :)

Fijn stukje Eileen, ik ben het er ook volledig mee eens dat je paarden juist wel vroeg in de hand moet kunnen hebben, om een basis te leggen. Zal ook per paard verschillen.
Mijn paard heeft de basis niet gehad, die kwam met 4,5 voor het eerst in handen. Prachtige jeugd, maar of het mentale stukje daarna nou zo oké was. mwah. Hij had er meer aan gehad als hij van jongs af aan regelmatig een halster om had gehad, stukje was gaan lopen, wat had gezien van de wereld etc. Maar dat is een hele andere discussie.
Ik vind wél dat hij lichamelijk veel beter toe was aan rijden, makkelijker kan dragen, betere balans heeft doordat hij heel veel aan de dubbele lijnen heeft gewerkt en ander belangrijk grondwerk. Dat stukje is in mijn ogen inderdaad echt essentieel. Lichaam en geest klaar maken voor de ruiter, daar voorkom je echt veel mee op latere leeftijd.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:15

Moderatoropmerking:
goedemorgen allemaal :)

Zojuist heb ik een aantal bericht aangepast waarin een specifiek topic werd besproken. Willen jullie er rekening mee houden dat dit niet de bedoeling is ?

Dankjewel !

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:21

@Avalanche81: Dat is een andere Cassidy denk ;-)

Het wordt al een aantal keren gesteld.. wat versta je onder inrijden.. dat is al voor zoveel uitleg vatbaar dat je daar heel weinig over kan zeggen..

Want je zou er niet op kunnen zitten, maar ik zie longeren veel voorbij komen. Belasting op een kleine volte is ook niet best voor jonge benen.. Dat zou ik dan niet doen persoonlijk. Jonge paarden in de bijzet? Want we hebben gewacht tot 4 dus dan kunnen we erop, en dan kan ie fijn bijgezet aan de longe... Lijkt me ook niet verstandig..

En helemaal niet opgevoed? Dat wil je ook niet .. Maar dat is weer per paard verschillend, sommigen zijn gewoon heel makkelijk, maar er zijn ook paarden die echt niet tof zijn als ze niet hebben geleerd hoe ze zich moeten gedragen rondom mensen. En waarom zou dat 'vrijheidsbeperking' zijn.. Er is niks mis met leren hoe de wereld in elkaar steekt :j Geeft alleen maar een fijne basis voor de toekomst.

Uiteindelijk is het een beetje wat iemand persoonlijk vind.. :) Iemand die er vroeg op wil, zal daar argumenten voor hebben. En iemand die dat not done vind, zal daar argumenten voor hebben. Het scala tussen helemaal niks doen tot ze 6 zijn en vol aan het werk met een 2 jarige is gewoon heel breed.. :j

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:30

Ik zou met 4 Jaar beginnen als ik een paard zou moeten opleiden. Daarvoor alleen basis dingen als stilstaan bij t verzorgen, braaf meelopen (wandelingen om te laten wennen aan verkeer), wat grondwerk oefeningen en schriktraining/gewenning aan bepaalde dingen en situaties. Of evt met lange lijnen werken vanaf een jaar of 3 ofzo.
Longeren is eigenlijk ook heel belastend. Telkens zo'n relatief kleine cirkel lopen. Dus daarmee zou ik persoonlijk ook niet te vroeg beginnen.

Pas met 6 jaar echt aan het werk. Dus verder verdiepen in bvb de dressuur (of welke discipline je dan ook wilt). Want dan zijn alle groeischijven in de botten gesloten.
Tot die tijd gewoon lekker recreatief. Lange rechte stukken buiten rijden zou ideaal zijn. Of simpel bakwerk (niet te vaak en niet te lang).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 08:37

Kan hoor, dat het een andere Cassidy is. Ik post niet indrukwekkend veel, ik lees meer dan ik post, dus ik ken niet iedereen :)

Nah, ik ben niet zo overtuigd van longeren bij jonge paarden. Ik vind het op latere leeftijd wel heel nuttig, maar bij jonge paarden..... te belastend vooral voor de pezen. Ik houd die liever heel :)
Ik kreeg de tip van lange lijnen bij paarden, vond ik wel erg leuk. Ik vrees dat ik daar eerst eens les in moet krijgen, maar we gaan het zien :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:43

Longeren bij jonge paarden is zeker geen aanrader. Maar ook hierin zit weer verschil. Eventjes een paar rondjes los om het wegsturen/uitnodigen te oefenen vind ik wat anders dan aan een bijzet/(dubbele) lijn een halfuur werken.

Ik proef uit veel posts ook een lichte generalisatie. Ik weet niet beter dat je je paard eerst op de grond 100% beleerd met alle aspecten die daarbij horen. Ik ken vanuit mijn omgeving ook niet anders. Dus het fenomeen: "we trekken hem uit de opdok, gooien er er zadel op en houden goed vast" is niet altijd aan de orde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:46

Nou ja dat is dan een beetje wat ik lees uit de posts dat je met 'alles' moet wachten tot ze oud genoeg zijn...
Die lichte opvoeding kan makkelijk bij een veulen al beginnen, waarom niet? Lees het voorbeeld van de dierenarts..

Dus als ik lees dat mensen hun dier tot 4 jaar 'met rust' laten, want dan zijn ze pas oud genoeg om te beleren, vraag ik me af hoe ze dat doen dan? maar dat is wel generaliseren inderdaad :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:52

Cer schreef:
Nou ja dat is dan een beetje wat ik lees uit de posts dat je met 'alles' moet wachten tot ze oud genoeg zijn...
Die lichte opvoeding kan makkelijk bij een veulen al beginnen, waarom niet? Lees het voorbeeld van de dierenarts..

Dus als ik lees dat mensen hun dier tot 4 jaar 'met rust' laten, want dan zijn ze pas oud genoeg om te beleren, vraag ik me af hoe ze dat doen dan? maar dat is wel generaliseren inderdaad :j

En want net als "te jong" (afgezien van de botstructuren) wie bepaalt (en kan zien!) Wanneer een paard "oud genoeg" is? 4 is dus duidelijk een grens dat ze er "mentaal" klaar voor zijn. Maar hoe zie je dat? En hoe zie je dus als je ze "te jong" gaat beleren? (Waarbij ik beleren een misleidend woord vind, omdat ik dan echt meer denk aan onder het zadel brengen).

Nogmaals, ik heb er nu erg veel profijt van dat mijn paard al lekker meeloopt aan de hand en braaf is met poetsen/bij de smid en vast kan staan.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:20

Ik heb al verschillende leeftijden gehad wat inrijden betreft. Zowel paarden die rechtstreeks van het land komen en zelfs geen halster kennen als paarden die mooi in de hand zijn. Paarden die van het land komen krijgen over het algemeen vrij snel vertrouwen in de mens. Deze paarden zijn relatief makkelijk om zadelmak te maken als je echt op vertrouwen met ze werkt. Paarden die al in de hand zijn kunnen vaak moeilijker zijn om zadelmak te maken omdat de meeste eigenaren de neiging hebben om hun puppypaard teveel toe te laten en dan krijg je een rotverwend paard om mee te starten wat ook niet ideaal is. Voor mij maakt het dus niet uit of een paard al in de hand is of niet.

Het jongste paard wat ik zadelmak gemaakt heb was net 2, meneer waar het paard stond had zich vergist in de leeftijd (of had zich expres vergist omdat mevrouw de barones, welke eigenaar was, haar paard perse al zadelmak wou). Toen we het paspoort bekeken en we zagen dat ze nog maar 2 was hebben we onmiddelijk de training stop gezet. Ik had er toen zo'n 10 keer echt mee gereden, telkens 20 minuten. Wat ik merkte was dat dit paard nog heel zwak was en mentaal was ze absoluut nog niet klaar. Ze was heel braaf maar wel altijd heel zenuwachtig waardoor ze regelmatig wegsprong als ze van iets verschoot. Concentratie was ook regelmatig ver te zoeken. Lichamelijk had dit paard totaal geen evenwicht en voelde heel slungelig aan. Paard zag er ook nog heel jeugdig uit.

Bij 3 jarigen merk ik dat ze mentaal veel evenwichtiger zijn dan de 2 jarige en dus meer klaar zijn voor het werk. Hun concentratie is ook veel beter. Lichamelijk merk ik niet zo heel veel verschil met de 2 jarige, al hangt dat ook wel van de bouw af. Sommige 3 jarigen kunnen perfect in evenwicht lopen terwijl anderen dat totaal niet kunnen.

Wanneer ze al 4 jaar zijn tijdens het inrijden begin je echt een verschil te merken. Ze zijn mentaal klaar voor een 20 minuutjes werken en lichamelijk ook al meer volgroeid. Ze lopen meestal mooi in evenwicht en mooi gedragen. Deze paarden leren naar mijn idee het snelst. Zowel mentaal als lichamelijk zijn ze klaar voor het rijden, natuurlijk niet te lang en niet te zwaar.

De oudste was 8. Dit paard was qua karakter heel sterk en liep met heel veel evenwicht. Bij dit paard duurde het zadelmak maken veel langer omdat ze veel harder protesteerde als ze het niet snapte. Dit paard heeft een aantal keren goed gebokt en gesteigerd. Verder kon ik na het zadelmak maken wel direct doorwerken met dit paard. Mentaal en fysiek was ze super sterk. Ze had een zeer evenwichtig karakter en liep heel mooi over de rug van in het begin.

Ideale leeftijd voor zadelmak en ruitermak te maken vind ik tussen de 4 en 6 jaar oud. Dit is de periode waarin de paarden naar mijn idee het makkelijkste leren.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:27

Ik heb mijn eigen jonge ingereden als hij 3 jaar was geworden.
Dus effectief gewacht tot zijn 3e verjaardag, daarna begonnen met longeren. Tegen dat ik erop zat was hij 3jaar en 4 maanden. Nu is hij net 5 geworden en werkt hij 3x in de week. Na wat wedstrijden krijgt hij ook een periode van bvb. 3 weken volledige rust :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:36

Maar zadelmak maken hoeft niet betekenen dat je rijdt..Het is een beetje wat de definitie is van 'inrijden'..
Is dat het laten wennen aan een ruiter op de rug? Of beginnen met 5 min stappen, of 1 min, of een half rondje, of wat het paard op dat moment aankan?
Of is er een moment waarop je kunt zeggen "zo, nu kan je 4x per week een half uur lopen"... ?

Ik vind 20 minuten voor een 2 / 3 jarige echt veel.
Zadelmak maken hoeft niet veel meer te behelzen dan een zadel erop.. en dat is het dan. Dat kan vanaf heel jong.

Echt inrijden gaat dan vanaf een jaar of 3,5 maar dan met 10 minuutjes..

En naarmate het paard ontwikkelt (of bijv op basis van de bottenfoto) kan het intensiever, of langer, of vaker of weet ik hoe iemand het aanpakt.. (ik zou dan kiezen voor kleine beetjes die je verdeelt, in plaats van 2x per week een uur.. maar ook daar verschillen de ideeen over)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:59

Voor mij is zadelmak maken alles wat met harnachement te maken heeft.

Als je oefent met op- en afstappen heet dat voor mij ruitermak maken en op het moment dat je erop stapt met het paard in beweging, ongeacht hoevaak en hoelang, ben je aan het inrijden.

Ik ben mijn jongste IJslander van bijna 5 nu licht aan het inrijden. Dat betekent dat we 1x per week een kwartiertje rechtuit stappen en soms een paar meter draven.