_Cassidy schreef:Ik ben ook geen fan van het vroeg beleren, liever wat langer wachten en er nog langer plezier van hebben. Maar, en ik ben oprecht geïnteresseerd, de mensen die zeggen dat een paard er mentaal wel klaar voor is, waar wordt dat op gebaseerd?
Geen idee, werkelijk. Als ik mijn twenter nu zie, vind ik het nog zo'n baby, die is volgend jaar echt nog niet klaar voor serieus werk. Mentaal is er ook een enorm verschil tussen een 4-jarig paard en een 8-jarig paard. Ik vind ze met 8 echt wel volwassen, alle jeugdige gekkigheid is er dan ook wel af.
Cassidy, jij rijdt toch western? Quarters worden over het algemeen wel heel vroeg ingereden. Vanwaar dat jij een andere weg kiest?
Ik vind voor mezelf het sluiten van de groeiplaten erg belangrijk. Als ik dat diagram zo zie, is dat best laat. Wat op zich niet vreemd is natuurlijk, als je kijkt hoe groot een paard is.......
Eileen_ schreef:Ik ben dus voor een goede balans: Vroeg beginnen met grondwerken om hem in alle rust helemaal klaar te maken voor het rijden (en de rest) en rijden wanneer het lichaam het aan kan. Het rijden is dan immers mentaal niks nieuws meer als je de goede voorbereidingen hebt gedaan
Mee eens