poes schreef:Ik stap eigenlijk altijd 10 minuten in. Ik heb gehoord dat het gewoon zo lang duurt voor er voldoende gewrichtsvloeistof in de gewrichten zit zodat deze voldoende gesmeerd worden bij het draven en galopperen.
Dit is de reden dat ik ook altijd 10 minuten in stap. Vind na een paar rondjes al aandraven echt niet kunnen eigenlijk. Ik pak mijn paard overigens wel na een paar rondjes op. Dan vraag ik wel nageeflijkheid en stelling en ga ik wat voltes meepakken, ik laat haar niet 10 minuten rondsloffen.
Mocht het paard rechtstreeks uit de wei of paddock komen dan doe ik het soms wel iets korter.
Ts: qua losrijden lijkt het wel goed, behalve dat je inderdaad op een gegeven moment meer kan vragen om je paard losser te krijgen. Probeer verder je training gerichter te maken. De ene dag werk je bijvoorbeeld vooral aan de galop, de andere dag focus je extra op aanleuning, dag erna op lengtebuiging in zijgangen, enzovoorts. Je probeert nu teveel mee te pakken op 1 dag.
En laat je planning ook van je paard afhangen. Als je van plan bent die dag aan de galop te werken maar eigenlijk de aanleuning net niet fijn is, dan doe je die dag een aanleuningsdagje en doe je de focus op galop een andere keer

Oefeningen zijn een gevolg van je basis training. Als je je paard in de training goed voor elkaar hebt dan lukken de oefeningen prima, ook als je ze een week niet gedaan hebt bij wijze van spreken.
Op deze manier heb je ook gelijk meer afwisseling in je training.
Succes ermee!