Anna42"]
[quote="Bucephalus schreef:Anna bedoelt een onnatuurlijke houding, Crush, niet de manier waarop het paard het hoofd houdt als het graast, wat een natuurlijke houding is.
Ik neem aan dat dit de houding is waar Anna over spreekt:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/schrijer.php
Een foto van Jazz met Tineke Bartels.
Dat is wat ik bedoel en dit komt praktisch neer op niets anders dan dierenmishandeling. Fysiek kunnen ze dit werk niet aan omdat ze anatomisch verkeerd gebouwd zijn. Als ze dan fysiek geforceerd worden in een volstrekt onnatuurlijk houding belanden telkens weer in de lappenmand.
In Nederland en Belgie werd bij wet het brandmerken van paarden verboden omdat het heel eventjes fysiek pijn veroorzaakt.
Ik ben zeer benieuwd hoe organistaties die de belangen van dieren behartigen over deze methodes gaan denken als ze gaan beseffen hoe deze paarden moeten lijden.
[/quote]
Dierenmishandeling lijkt me wat overdreven. Er is genoeg bewijs dat deze trainingsmethode veel succes oplevert, en de paarden welke zo getraint worden hebben het zo slecht nog niet. Wanneer een paard het niet als plezierig ervaart laat hij zich echt niet dwingen, en ziet het er in de ring nooit zo mooi uit. Er zijn ook paarden welke op een andere manier getraint worden, en dit kant evengoed problemen geven. Wanneer dit dierenmishandeling is, dan kunnen we wel stoppen met het houden van paarden. Bij ons op de manage komt 90 % van de paarden niet meer dan 45 minuten per dag de box uit, en dan spreek ik over boxen van 3x3, en die zijn niet altijd de schoonste. Als paarden op deze manier getraint worden en op de juiste manier verzorgd, ( veel licht, veel buiten en ruime stallen) hebben zij een beter bestaan als de meeste andere paarden in NL.
Overigens zouden er gezien de hoeveelheid ruiters welke op deze manier trainen mijn inziens al veel meer bewijs moeten zijn dat deze methode zo omstreden is.
Ik vond het er erg onrustig uitzien, extreem veel zweet en staart gezwieper. Natuurlijk kan ik dit zelf allemaal niet, maar als ik ooit zoiets zou bereiken, dan niet op die manier, ik vond het niet prettig om naar te kijken.