junior

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crush

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:49

Anna42"]
[quote="Bucephalus schreef:
Anna bedoelt een onnatuurlijke houding, Crush, niet de manier waarop het paard het hoofd houdt als het graast, wat een natuurlijke houding is.

Ik neem aan dat dit de houding is waar Anna over spreekt:

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/schrijer.php

Een foto van Jazz met Tineke Bartels.

Dat is wat ik bedoel en dit komt praktisch neer op niets anders dan dierenmishandeling. Fysiek kunnen ze dit werk niet aan omdat ze anatomisch verkeerd gebouwd zijn. Als ze dan fysiek geforceerd worden in een volstrekt onnatuurlijk houding belanden telkens weer in de lappenmand.
In Nederland en Belgie werd bij wet het brandmerken van paarden verboden omdat het heel eventjes fysiek pijn veroorzaakt.
Ik ben zeer benieuwd hoe organistaties die de belangen van dieren behartigen over deze methodes gaan denken als ze gaan beseffen hoe deze paarden moeten lijden.
[/quote]

Dierenmishandeling lijkt me wat overdreven. Er is genoeg bewijs dat deze trainingsmethode veel succes oplevert, en de paarden welke zo getraint worden hebben het zo slecht nog niet. Wanneer een paard het niet als plezierig ervaart laat hij zich echt niet dwingen, en ziet het er in de ring nooit zo mooi uit. Er zijn ook paarden welke op een andere manier getraint worden, en dit kant evengoed problemen geven. Wanneer dit dierenmishandeling is, dan kunnen we wel stoppen met het houden van paarden. Bij ons op de manage komt 90 % van de paarden niet meer dan 45 minuten per dag de box uit, en dan spreek ik over boxen van 3x3, en die zijn niet altijd de schoonste. Als paarden op deze manier getraint worden en op de juiste manier verzorgd, ( veel licht, veel buiten en ruime stallen) hebben zij een beter bestaan als de meeste andere paarden in NL.
Overigens zouden er gezien de hoeveelheid ruiters welke op deze manier trainen mijn inziens al veel meer bewijs moeten zijn dat deze methode zo omstreden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:15

crush schreef:
Overigens zouden er gezien de hoeveelheid ruiters welke op deze manier trainen mijn inziens al veel meer bewijs moeten zijn dat deze methode zo omstreden is.

Dat vind ik een heel beroerd argument, vooral omdat een groot gedeelte ruiters snel succesvol willen zijn, en voornamelijk egotrippers.

Er zijn ook een heleboel mensen die roken, teveel drinken, zwaarlijvigzijn. Betekend het dat dat dan maar goed zal zijn omdat zo veel mensen het doen Verward

bark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:25

Pipo"]
[quote="crush schreef:

Dat vind ik een heel beroerd argument, vooral omdat een groot gedeelte ruiters snel succesvol willen zijn, en voornamelijk egotrippers.

Er zijn ook een heleboel mensen die roken, teveel drinken, zwaarlijvigzijn. Betekend het dat dat dan maar goed zal zijn omdat zo veel mensen het doen Verward
[/quote]

Pipo, van de zaken welke jij noemt is bewezen dat deze slecht zijn voor de gezondheid, en de gevolgen hiervan zijn bekend, van deze trainingsmethode is nog geen enkel bewijs geleverd dat dit nadelig is voor de gezondhied van het paard.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:24

bark"]
[quote="Pipo"][quote="crush schreef:

[/quote]

Pipo, van de zaken welke jij noemt is bewezen dat deze slecht zijn voor de gezondheid, en de gevolgen hiervan zijn bekend, van deze trainingsmethode is nog geen enkel bewijs geleverd dat dit nadelig is voor de gezondhied van het paard.
[/quote]

Gezond verstand en kennis van de anatomie van het paard zeggen soms meer dan bewijzen. Overigens ziet een paardenkenner de bewijzen.
Een volkomen onnatuurlijke beweging van het paard, de hals en hoofd in een absoluut onnatuurlijke houding. De angst en pijn de ogen. De wezenloze uitdrukking in het hoofd. De oren in de nek en een constant prostesterende en zwiepende staart. De wijd opengesperde neusgaten, een zwoegende en pompende ribbenkast om de noodzakelijke luchttoevoer nog enigszins mogelijk te maken in deze onnatuurlijke houding. Een kletsnat en overbezweet paard vanwege een volstrekt verkeerde belasting van de ledematen en spieren.
De touwen, dubbele teugels en elastieken om het paard in deze houding te forceren. Om van het ijzerwerk in de mond nog maar niet te spreken.
De FEI schrijft voor dat onder alle omstandigheden ook in de training art. 401.6:
The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 02-02-04 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:26

Mensen kijk eens naar die links die Buc heeft geplaatst, daar hoef je toch niet veel kennis of zeer intelligent voor te zijn om te zien dat dat echt beroerd is?

crush

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:41

Volgens mij leveren de ruiters in de ring het bewijs dat deze manier van trainen uitermate succesvol is. Ik heb erg genoten van Edward Gal en Anky van Grunsven afgelopen weekend. Maar blijkbaar zijn dit geen paardenkenners. Al jou opgenoemde kenmerken heb ik niet zo snel kunnen ontdekken, en ja als er een inspanning geleverd wordt, wordt er gezweten. Verder ga je er van uit dat er allemaal hulpmiddelen gebruikt worden om dit resultaat te bewerkstelligen, maar is dit ook werkelijk zo, of gebruiken alleen de ruiters die dit systeem niet beheersen ( en dus eigenlijk ook niet moeten toepassen) deze hulpmiddelen. Ik ken ook veel ruiters die volgens 'normale' trainingsmethoden' hun paard trainen en die gebruiken meer hulpmiddelen dan lief is voor een paard. Verder ben ik nog nieuwsgierig hoe een paard dan zo optimaal kan lopen in de ring terwijl er geen enkele hulpmiddel is en totaal geen dwang wordt gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:06

crush schreef:
Volgens mij leveren de ruiters in de ring het bewijs dat deze manier van trainen uitermate succesvol is. Ik heb erg genoten van Edward Gal en Anky van Grunsven afgelopen weekend. Maar blijkbaar zijn dit geen paardenkenners. Al jou opgenoemde kenmerken heb ik niet zo snel kunnen ontdekken, en ja als er een inspanning geleverd wordt, wordt er gezweten. Verder ga je er van uit dat er allemaal hulpmiddelen gebruikt worden om dit resultaat te bewerkstelligen, maar is dit ook werkelijk zo, of gebruiken alleen de ruiters die dit systeem niet beheersen ( en dus eigenlijk ook niet moeten toepassen) deze hulpmiddelen. Ik ken ook veel ruiters die volgens 'normale' trainingsmethoden' hun paard trainen en die gebruiken meer hulpmiddelen dan lief is voor een paard. Verder ben ik nog nieuwsgierig hoe een paard dan zo optimaal kan lopen in de ring terwijl er geen enkele hulpmiddel is en totaal geen dwang wordt gebruikt?

Sorry, maar je komt met opmerkingen die ik niet gemaakt heb. Dus helaas. Ik geniet ook van Edward in de ring. Alleen ben ik een actieve losrijkijker. En dan geniet ik heel wat minder. Van Edward overigens niet, maar van vele LDR ruiters wel, daar irriteer ik mij verschrikkelijk aan . Dat is geen paardrijden meer, maar een groot trek en plukfestijn geworden. Verder hoor je mij niet zeggen dat je geen enkel hulpmiddel mag gebruiken. Dus je insinueert dingen die helemaal niet waar zijn.

Geen woorden in de mond leggen he!

crush

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 17:32

Pipo,mijn antwoord was niet tegen jou gericht maar tegen het bericht wat Anna had geplaatst om 13.24.
Ik ben het met je eens dat ik ook niet van een ieder geniet welke de LDR methode hanteert, echter de methode is niet het probleem maar de ruiter die erop zit. Je moet je eens afvragen hoe het er uit ziet wanneer deze ruiters volgens een andere methode zouden rijden. Waarschijnlijk staan we dan nog steeds niet te juichen. Maar om op Junior terug te komen, er zijn ook paarden welke gewoon echt niet willen ( of kunnen ), welke methode je ook gebruikt of welke ruiter je er ook op zet. Niet ieder paard is geschikt voor het hogere werk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:34

ik heb een piepklein stukje van edward gal gezien op tv en ik vond dat er normaal uitzien, maar was misschien een te klein stukje om te beoordelen. Toen ik anky zag rijden (haar hele kur werd uitgezonden) stond ik echt niet te juichen, als ik heel eerlijk ben Bloos! Ik vond het er erg onrustig uitzien, extreem veel zweet en staart gezwieper. Natuurlijk kan ik dit zelf allemaal niet, maar als ik ooit zoiets zou bereiken, dan niet op die manier, ik vond het niet prettig om naar te kijken.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:16

sanne83, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb de kur van Anky met Salinero ook op tv gezien en ik werd er niet echt enthousiast van. (maar durfde dat niet hardop te zeggen)

En op Junior terug... hij heeft wel goed gelopen, er zal toch een reden voor zijn dat hij het niet meer doet.
Ook bokken duidt op verzet. Dus ergens is er al iets niet goed gegaan met dat paard denk ik dan. Geloof dat hij verder toch wel gezond is?

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 21:34

Klinkt misschien stom hoor maar ik heb een nakomeling van Junior met een super eerlijk karakter maar zeker ook eigenwijs die dus ook geen stap verzet alshij het gevoel van een ruiter krijgt niet begrepen te worden.
Zo zijn er ruiters die denken zo even op hem weg te kunnen rijden en er dus al op gaan met een air van "luisteren bok"nou die kunnen het gewoon vergeten hij gaat niet in de rodeo houding maar ze hebben het zeker moeilijk met hem.
Hij wil heel graag voor je werken maar accepteerd het niet om gedwongen te worden.
Is mijn paard hierdoor gek of ligt het aan de ruiters?
Persoonlijk denk ik dat het bij het inlevingsvermogen van de ruiters ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 22:43

perlee schreef:
Persoonlijk denk ik dat het bij het inlevingsvermogen van de ruiters ligt.

OK dan! OK dan!

crush

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:10

Ja,maar stel dat een paard door veel verschillende ruiters'geprobeerdís ,ligt het dan altijd aan de ruiters.Op Junior hebben zeker niet de minste ruiters gezeten,die proberen echt wel of zón paard niet op de convensionele methode wil lopen,het is namelijk zeer slecht voor hun naam als ze hem niet aan de praat krijgen.Wat voor een niveau loopt je paard eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:13

Als je een paard krijgt die lastig blijft zul je toch de fout bij jezelf moeten zoeken.

Soms zal het werken om in een ander systeem te gaan trainen. Een goede ruiter weet dat. Anky weet dat ook, want die traint niet alles op de rolkurmethode.

Maar verder zijn er teveel ruiters die snel succes willen hebben en deze methode hanteren. Helaas zijn deze ruiters niet ervaren genoeg om goed naar hun paard te kijken. ALs het dier dan lastig word dan krijgt het arme dier de schuld.

crush

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:22

Anky heeft toch op Junior gereden?Zij kreeg hem ook niet echt aan de gang,hij liep op zijn uitstraling,maar goed was het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:23

crush schreef:
Anky heeft toch op Junior gereden?Zij kreeg hem ook niet echt aan de gang,hij liep op zijn uitstraling,maar goed was het niet.

Uit betrouwbare bron weet ik dat anky sinds kort pas paarden ook traint op een andere manier dan alleen de rolkurmethode. Misschien had Junior dat ook wel prettig gevonden.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:25

Of er zit wezenlijk iets fout in het lijf van het paard.
Maar in het Junior geval krijg ik sterk de indruk dat hij min of meer beledigd is en het daarom niet meer doet. Volgens mij is dat nl. wel een echt karakterpaard. En het kan dan ook wel eens een tijdje duren voordat je hem weer zo ver hebt dat hij het wel goed doet. En dan moet je dus vooral niet te snel willen.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:43

Mijn zuster (Inge Fokker) heeft een Junior, O'Benjamin genaamd. Ze scoort er heel erg goed mee (meestal > 70%). Het is een paard die je in zijn waarde moet laten. Vaak denk je, daar kan ik fluitend mee naar de Olympische spelen, terwijl hij de volgende dag de indruk geeft dat hij nog nooit een zadel gezien heeft. Vorig week hebben we de eerste kür voor hem gemaakt, en we hielden ons hart vast. Maar alle paarden in de manege gingen aan de haal, terwijl Benjamin zich nergens wat van aantrok, en een super proef liep. Anky heeft een paar jaar geleden, tijdens de hengstenshow in Zwolle eens tegen mij gezegd, "Junior is veel te slim en bij de hand voor mij". Kortom, super paarden als je ze in hun waarde laat, maar dat hoor je volgens mij met elk paard te doen !

Horsedances

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 09:09

crush schreef:
Ja,maar stel dat een paard door veel verschillende ruiters'geprobeerdís ,ligt het dan altijd aan de ruiters.Op Junior hebben zeker niet de minste ruiters gezeten,die proberen echt wel of zón paard niet op de convensionele methode wil lopen,het is namelijk zeer slecht voor hun naam als ze hem niet aan de praat krijgen.Wat voor een niveau loopt je paard eigenlijk?

Dus waren het overduidelijk niet de juiste ruiters voor hem.
Zoals ik zelf al zei en hierboven ook al beschreven staat zijn de nakomelingen van hem ook dieren die vreselijk veel eergevoel hebben en ze willen voor je werken mits jij met hun mee wil denken.
Jnuior zal dat hoogst waarschijnlijk nog een graatje erger hebben of misschien nog wel meer graatjes maar dat doet niet af aan zijn kwaliteiten.
En al ben je Anky of weet ik veel welke topruiter dat wil dus nog niet zeggen dat elk paard zich naar jou schikt.
Ik las net ook dat Anky haar eigen woorden zijn geweest dat Junior te slim voor haar was dat neem ik van harte aan als ik naar mijn eigen paard kijk die ook zeker neit achterlijk is.
En je wil weten welk niveau mijn paard heeft niet echt hoog komt ook omdat ik er nog geen wedstrijden meegedaan heb hij kan een l proef makelijk lopen. Maar wat maakt het niveau in godsnaam uit?

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:08

Coby van Baalen had destijds een absoluut toppaard Commodore. Maar aangezien dit paard (en dat is in Duitsland toegestaan) tijdens de wedstrijden altijd met zweep gereden werd, gaf hij er de brui aan zodra de zweep werd weggegooid. Het gaat er niet om welke (top) ruiters er inmiddels al met Junior aan het stoeien zijn geweest. Het gaat erom welk systeem ze hanteren. Kortom wil je een paard helemaal ondergeschikt aan de berijder maken, of sta je hem toe mee te denken. Het is zo fantastisch om het karakter van elk paard te leren kenen. Zo zijn de Junior afstammelingen volgens mij allemaal heel snel van begrip, dus ze leren heel snel, waardoor ze in opstand komen als je ze hetzelfde voor de tiende keer wil leren. Je moet ze één dag in de week helemaal uit laten razen. Maar als je dit er allemaal voor over heb dan heb je een toppaard in huis. En om een lang verhaal kort te maken ook met Ferro kon niemand ooit wat beginnen, talloze ruiters hebben het geprobeerd, en uiteindelijk is het toch gelukt. Soms moet je wat meer moeite doen voordat het kwartje valt. En als je tien paarden tot je beschikking heb, is de verleiding vaak groot om de gemakkelijkste maar te pakken.

Horsedances

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:14

Leuke bijdragen van je Horsedances!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:37

Pipo"]
[quote="crush schreef:

Uit betrouwbare bron weet ik dat anky sinds kort pas paarden ook traint op een andere manier dan alleen de rolkurmethode. Misschien had Junior dat ook wel prettig gevonden.
[/quote]

Anky heeft een systeem waar ze zelf graag in rijdt, dit systeem past echter niet elk paard en dat weet zij als geen ander. Anky en Sjef geven zelf ook aan dat ze paarden uitzoeken die bij hun systeem passen, maar ze houden nooit strikt één systeem aan. Binnen dat systeem zijn verschrikkelijk veel variaties mogelijk en voor elk paard gebruiken ze een andere variatie. Het ene paard moet wat dieper gereden worden dan het andere, enz. zo doen zij dat dan ook.

Junior heeft juist wel gepresteerd toen ie door Anky, of bij haar op stal, gereden werd. Mede doordat de training op hem werd afgestemd. Pas nadat hij door anderen gereden werd, gingen de prestaties achteruit. Naar mijn idee kun je daar niet uit concluderen dat het "Anky-systeem" Junior niet pastte, noch of ze nu nog zo rijdt.
Verder is Junior juist een paard dat met veel plezier zijn box uitkomt, wíl werken en daar juist iets té enthousiast in is. Laat je hem in z'n waarde, dat betekent even uit laten razen, dan kun je daarna heerlijk MET hem aan het werk. Jammer dat niet elke ruiter dat inziet, maar Anky behoort wel tot die cathegorie. Helaas, de amazone waar hij daarna terecht kwam naar mijn mening niet......

Overigens, zaterdag was ik in de RAI bij het losrijden aan het kijken. Anky zat op Painted black en reedt hem bovenin, ik heb géén ldr gezien. Terwijl om haar heen enkele ruiters, als klassiek rijdend bekend staand, hun paarden veel lager, dieper en ronder ingesteld hadden dat Anky. Erg frapant om te zien......

en dat heeft er niets mee te maken of zij nu ineens van haar systeem is af gestapt.

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:42

Zelf heb ik nooit gezegt dat Anky hem verkeerd reed stomweg omdat ik nog nooit bij haar trainingen geweest wel ben ik van mening dat de fout dus niet bij Junior ligt maar bij de mensen om hem heen en wie dat is durf ik niet te zeggen.
Maar als ik jouw verhaal hoor heb ik wel gelijk met mijn idee dat Jnuior net zoals mijn nakomeling van hem gerespecteerd wil worden en als hij dat gevoel krijgt gaat hij voor je door het vuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:31

Er is ook nog een tijd geweest dat Anky nog niet de rollkurmethode toepaste, in het pre-sjef-tijdperk waarschijnlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:46

Aimee schreef:

en dat heeft er niets mee te maken of zij nu ineens van haar systeem is af gestapt.

Maar bovenstaande zin maak jij er ook zelf van, want dat is geen uitspraak van mij.
Ik zeg dat ze een paard heeft waar ze geen LDR mee traint. En dus zeg ik dat ze het niet bij ieder paard toepast.

Verder gaf jij zelf aan dat jij Junior regelmatig moest laten uitbokken zodat Anky erop kon. En ze heeft zelf ook aangegeven dat het niet het makkelijkste paard was. Daarom zeg ik: Net als Horsedance overigens, ben het volkomen eens met haar post. Niet ieder paard past bij een systeem.