Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Lichtrijden... het lukt gewoon niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:36

Nadat je je op hebt laten gooien span je je kruis/dijbenen aan om zachtjes en langzaam terug naar beneden te zakken. Als je dat goed doet heb je er een klein beetje spierpijn van. :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:51

Koper schreef:
Je zit in alle filmpjes in stoelzit waardoor je achter de beweging komt en niet anders kunt dan heel groot sta-zit met een holle rug. Anders kukel je er af. Voor zo'n onhandige zit vind ik het nog knap dat je je niet bij elke pas ophijst aan de teugels. Je schouders en armen blijven netjes.

Eigenlijk denk ik dat de zadels niet helemaal bijdragen aan een goede zit.

Dit is inderdaad het hele probleem, het zadel is niet geschikt, waardoor je een stoelzit genereerd. In die stoelzit ga je enorm hard moeten werken om mee te kunnen blijven komen met de beweging. Normaal gezien ga je achter de beweging aan komen waardoor het paard terug komt in tempo.

Volgens mij klem jij ook nog eens best wel met je knieën, allemaal een logisch gevolg van het zadel. Beugels een gat langer gaat het in mijn ogen ook niet echt oplossen... Ben het in dat opzicht helemaal met Koper eens hoor. Je zou je bovenlichaam iets naar voren kunnen brengen om alles wat te compenseren. Maar het is in mijn ogen kiezen tussen twee kwaden.

Je doet het op drie verschillende paarden, dus of al die paarden hebben een zadel dat voor jou ongeschikt is, of jij hebt het jezelf eigen gemaakt om zo te rijden. Of een combinatie van die twee natuurlijk ;)

Gezien je op een manege rijdt is enig rijtechnisch commentaar ook niet echt praktisch voor jou, je geeft zelf al aan dat er nog veel meer anderen rijden op deze paarden. Dus er valt voor jou persoonlijk natuurlijk ook weinig te verbeteren. Ik denk dat het het beste is om je dan te gaan focussen op wat je nog wel kan leren binnen de mogelijkheden die je daar nu krijgt, in plaats van je te laten obsederen met dit onderwerp. Laat het los, misschien helpt dat nog wel veel beter.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:21

TS, je op laten gooien is sowieso niet zo'n handige tip want dan ben je eigenlijk al te laat, het hele idee van lichtrijden is dat het licht aanvoelt voor het paard.
Je bent net wat meer tijd kwijt omdat je je bekken ver naar voren gooit, dus ik vraag me ook af of je nog steeds hetzelfde probleem hebt met een paard met een minder grote draf? Op mijn paardje zou ik bijv. niet eens de tijd hebben om mijn bekken zo ver uit te drukken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:45

Ik zie in dat 2e filmpje iets van 15 paarden in 1 bak. Dat kun je geen les meer noemen, dan leer je niets.
Ik zou een manege zoeken met max 6 ruiters in een les.
Op het laatste filmpje rij je ook wel met 10 man in de bak. Dan heb je wel 6 minuten les als de lestijd eerlijk verdeeld wordt. is dat 10 euro waard?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:46

Het hangt er vanaf. Ik rij ook wel eens met 8 man in een les.
Ben je het niet heel erg aan het forceren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:57

Ik vind het allemaal wel mee vallen hoor! Je rijd netter dan menig wedstrijdruiter. Ik denk inderdaad dat de kwaliteit van het zadel een rol speelt.

Wat mij wel eens wil helpen is mijn tenen naar mijn paard toe draaien, het is niet extreem maar je tenen draaien wat naar buiten. Het creëert bij mij een vorm van aanspanning in mijn benen die ervoor zorgt dat ik wat netter zit. Ook wil het mij wel eens helpen om te focussen op je beenligging en zit in het zadel zelf. Liggen mijn benen netjes in de wrongen en zit ik op de juiste plek in het zadel? Ik heb dit vooral als ik van spring- naar dressuurzadel wissel of andersom, al heb ik wel flink wat tijd en geld besteed aan de kwaliteit van mijn zadels. Verder wil het wel eens helpen je bovenlichaam wat verder naar voren te brengen, maar dat is allemaal al gezegd. Dit zijn wat dingen die mij helpen als ik een poos niet heb gereden (ik heb een eigen paard, maar helaas zelf veel last van blessures).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:00

Draai dan niet je tenen naar binnen maar je hakken naar buiten :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:09

Als het gefilmd mag worden en ik dat voor een lezing mag gebruiken, dan mag je wel een keer op mijn paard een priveles bij mij rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:30

Kinke schreef:
Draai dan niet je tenen naar binnen maar je hakken naar buiten :)

Dat is inderdaad wat er gebeurt als je je tenen naar binnen draait..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 07:44

MarZarascha schreef:

Nope, is niet hetzelfde. Spiergebruik is heel anders, probeer het maar eens.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:03

Het ziet eruit alsof je een beetje balans mist. Je duwt jezelf heel erg omhoog, probeer te relaxen en laat het vanzelf gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:32

Kinke schreef:
MarZarascha schreef:

Nope, is niet hetzelfde. Spiergebruik is heel anders, probeer het maar eens.

Onzin. Als je je voeten in de beugels hebt en je draait je tenen naar binnen, gaan je hakken naar buiten. De handeling is hetzelfde. Probeer maar eens!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:43

Helemaal prima MarZarascha, doe er je voordeel mee, of niet, maakt mij niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:14

Vandaag weer gereden, ik ben vooral bezig geweest met lichtrijden. :) Ik heb vooral de tip mijn been meer aanleggen en mijn hielen naar buiten draaien/tenen naar binnen draaien opgenomen. :j Zolang ik erop lette voelde het wel wat beter! Echter zijn we er nog niet, en dat zadel werkt ook niet mee. Het is heel plat en heeft bij a geen kniewrongen. Eigenlijk is het ook te groot voor een kleintje zoals ik (ik ben 1.63, met hele korte beentjes).

Mijn vader heeft gefilmd:

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje verbetering zie! Die stoelzit is nog niet over, maar dat lukt niet echt met dit zadel.

Ik heb overigens wel het idee dat die stoelzit in galop minder is. Ik vind het dan in ieder geval makkelijker om mijn been naar achter te leggen en ik kan ook beter ontspannen.

Filmpje:

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:55

Een plat zadel zonder wrong geeft je juist de ruimte om je eigen onafhankelijke zit te ontwikkelen. Wees blij dat je geen kuipje met mega wrongen hebt. Daar zou je echt niet beter van worden. Je zou het alleen beter kunnen verbergen. En dat zou zonde zijn van jouw wil om echt beter te worden.

Ik blijf er bij dat je achter de beweging zit en raad je echt aan de eerder genoemde balansoefeningen te doen inplaats van je houding te forceren. Je hoeft namelijk echt niet veel te veranderen. Zoals ik al schreef zou ik je zelfs op mijn paard laten rijden. Dat aanbod staat ook nog steeds.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:20

Malenka schreef:
Een plat zadel zonder wrong geeft je juist de ruimte om je eigen onafhankelijke zit te ontwikkelen. Wees blij dat je geen kuipje met mega wrongen hebt. Daar zou je echt niet beter van worden. Je zou het alleen beter kunnen verbergen. En dat zou zonde zijn van jouw wil om echt beter te worden.

Ik blijf er bij dat je achter de beweging zit en raad je echt aan de eerder genoemde balansoefeningen te doen inplaats van je houding te forceren. Je hoeft namelijk echt niet veel te veranderen. Zoals ik al schreef zou ik je zelfs op mijn paard laten rijden. Dat aanbod staat ook nog steeds.

Mwah, niet helemaal mee eens hoor... Ik had een zadel met flink wat ruimte er in, ik kon er mijn zit niet in vinden... :n zat mijn paard in de weg en hij kreeg last van mij.
Nu een zadel met veel wrong, ik voel me niet opgesloten, maar kan zoveel fijner rijden.
Het is maar net wat bij je lichaam past.

Ik alleen niet dat het platte zadel het probleem is hier, ik denk dat het ligt aan de beugelophanging. Die zorgt bij TS voor een stoelzit.

TS, ik zou willen zeggen dat ik het niet meer zag, maar dan zou ik liegen. Zoals eerder al gezegd, ik zou in jouw geval de focus leggen op andere dingen. Met de zadels die je nu gebruikt, gaat het niet beter worden. Of je moet de beugels verder naar achteren kunnen hangen, maar dat lijkt me sterk...
Dat het in galop makkelijker zit is op zich wel logisch. Je bent dan ook in de gelegenheid om te zitten en te schuiven. In draf is dat moeilijker, je haalt in draf je paard ook het eenvoudigst uit balans. Alleen leer je door het eenvoudige ritme dit vrij snel af door te compenseren.
In galop zit je trouwens even goed in stoelzit, maar wederom valt dit niet op doordat je kan zitten en schuiven. Ik denk dat als je een filmpje van jezelf in draf op Bokt zet terwijl je doorzit, er niemand over struikelt hoe jij zit.
En er is ook helemaal niet zo gek veel mis mee, het kan alleen storend voor het oog zijn. En zou je serieus wedstrijden gaan rijden, zou je op den duur wat vastlopen omdat je achter het ritme aan komt. Maar met die wetenschap kan je daar tegen die tijd ook vooraf aandacht aan schenken, wanneer je een geschikt paard + zadel hebt. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:56

Het kan wel eens helpen om eerst een haarelastiekje om de beugelophang i ng te doen en daar achter je beugelriem op te hangen. Dan hangt je beugel verder naar achteren. Misschien is daar ruimte voor.

Stormig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:34

Zag hem op de vorige pagina al even voorbijkomen, en geen idee of je het al geprobeerd hebt, maar voor mij hielp het heel erg om bewust bezig te zijn met de beweging die je eigenlijk maakt: "...dan valt op dat de beweging niet eenvoudig sta-zit is, maar dat het eerder een beweging voorwaarts-opwaarts en weer terug is."
(Bron: http://www.dressuur.nl/berichten/waarom ... -zijn/969/)

Enne, dijspieren trainen! Zakken door die knietjes tijdens het serie kijken, koken, tanden poetsen... :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:13

K zou haast zeggen, kom eens een paar x bij mij rijden...
Gewoon privé, 1 paard 1 rijbak...

Is zitles een optie?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:33

Heel ander idee.. heb je weleens overwogen om een verzorgpaard te zoeken? Je leert daar veel meer van en je kan dan ook priveles nemen. Met een beetje zoeken kom je op hetzelfde financiele plaatje uit en ben je veel beter af.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:45

Ziet er echt niet zo slecht uit hoor ts. Echt veel oefenen en je bewust blijven van de imperfecties en veel rijden en blijven filmen. Je komt er wel. Probeer je onderbeen ontspannen aangesloten te houden. Ik vind dat je je handen erg netjes houd.

Bij het eerste filmpje dacht ik dat ze alle beschikbare paarden en ponies uit de provincie in de bak hadden lopen hahaha.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:01

Probeer wat te ontspannen in je schouders en deze niet te ver naar achteren te brengen. Als het lukt wat dichter bij je zadel blijven en ipv van focus op het staan, juist op het zitten letten.

Oja ik vind de filmpjes in vergelijking met je verhaal reuze meevallen!