Paardrijden met overgewicht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:47

josien_m_ schreef:
Is dat zo? Die zware paarden worden al niet oud, waar zou dat door komen denk je? Juist, ze hebben zoveel gewicht mee te zeulen, dat is voor het dier zelf al niet gezond en de slijtage vele malen groter. Doorgefokte rassen krijgen problemen op het gebied waarop is geselecteerd. Daar zijn ze toch onvoldoende op gebouwd.

Een flinke Gelderse of Groninger draagt moeiteloos 95kg en gaat ook niet kapot aan zijn eigen overgewicht.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:31

Nou ja, het lijkt moeiteloos. Ik besef me steeds beter dat ieder paard slijt van er op rijden, ook al is het een lager gewicht. Die slijtage aan rug, ellebogen en gewrichten accepteren we blijkbaar...ik ook nog, want ik rijd nog, ahum.

Tango1979

Re: Paardrijden met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:44

Eigenlijk ontzettend hypocriet, als je je zo druk maakt om slijtage van het paard, waarom ga je er dan sowieso opzitten? Of dat nu met 50, 60 of 90 kilogram is.

Natuurlijk zijn er grenzen, maar die zijn van meerdere factoren afhankelijk. Ontwikkeling paard, sterkte rug, welke inch zadel kan het paard hebben, kwaliteit van de ruiter, conditie van de ruiter, of het paard zelf al overgewicht heeft of in sportconditie is etc. etc.

Ik vind het erg veroordelend om te zeggen, met zo en zoveel kg kan je niet meer rijden. Dit is situatie afhankelijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:51

Maar weet je, de andere kant van het verhaal is: als we niet meer op paarden willen rijden, dan zijn het gewoon hele grote en dus veel te dure cavia's. Paarden zijn geen huisdieren die je zomaar even houdt voor de knuffel, daarvoor zijn ze gewoon te duur in onderhoud.

Dat we op paarden willen rijden, is de reden waarom de diersoort nog zo breed bestaansrecht heeft. Doen we dat op enig moment niet meer, dan zal het aantal paarden in NL (Europa) echt heel sterk af gaan nemen. Zie de ezels, lopen er ook niet meer al te veel van rond.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:03

De conclusie van die onderzoeken zijn ook wel, lachwekkend logisch imo. 'Een paard dat 30% van eigen lichaamsgewicht meedraagt heeft daar meer moeite mee dan 15% en dat zien we aan de ademhaling, hartslag, en spierverzuring.' Ehm, ja, hoe zwaarder belast, hoe meer moeite het paard ermee zal hebben. Dat is bij mensen toch precies zo of ben ik nou gek? Echter, als het getraint is dat extra gewicht te dragen (en dat is het, tot op zeker hoogte, als de vaste ruiter langzaamaan aankomt) en als de belasting van het paard voldoende afgewisseld wordt hoeft dat echt niet te betekenen dat je je paard extra en onherstelbare toebrengt. Sterker nog, als je niet tegen de limieten gaat zitten wordt een paard ook niet sterker, krachttraining enzo.

Paardrijden is per definitie egoistisch. Of je nou 50kg weegt of 100. En iedereen heeft de verantwoordelijkheid om daar verantwoord mee om te gaan. Ik heb gezien hoe een meisje van nog geen 60kg haar paard de vernieling in reed door alleen maar door het bos te jakkeren. Misschien moeten we dan maar niet meer in het bos rijden. Of maximaal 2 keer per week. Want anders heb je kans dat je je paard kapot rijdt. Overal zitten grenzen aan. Ook aan het gewicht van de ruiter. Maar je kan in dit geval niet maar 1 criterium nemen om te bepalen of iets schadelijk is of zelfs mishandeling.

Daffodil, groot respect voor je openheid omtrent dit onderwerp!

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 17:07

Ik heb nog niet alle reacties gelezen.
Ga ik straks op m'n gemak doen.

Wat ik wel graag vast wil zeggen is dat ik met tranen over mijn wangen de eerste pagina heb gelezen. :P
Hoe emotioneel kun je worden..hahahahaha

Jullie reacties zijn tot wat ik nu gelezen heb zo ontzettend lief en hartverwarmend!
Dat sterkt me enorm om er ook echt werk van te maken om een oplossing te gaan zoeken.

En nogmaals super bedankt voor het compliment dat ik van jullie krijg dat ik het onderwerp durf aan te gaan :o
Ook die complimenten zijn zo stimuleren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:14

Hmm, dat klopt niet, we brengen door het rijden altijd onherstelbare schade toe. De vraag is meer: hoeveel schade vind je nog acceptabel? en hoe verantwoord je dat dan voor jezelf?

Als paarden minder bestaansrecht krijgen doordat er massaal niet meer gereden zal worden, voor wie is dat erg? (op de lange duur dan)
Bestaansrecht suggereert dat ze pas recht op bestaan hebben als de mens iets aan ze heeft. Uiteraard hebben ze door hun eigen bestaan hun eigen intrinsieke waarde.
Ik vind het wel interessant om zo eens zo zuiver mogelijk verder te denken. Want, zoals ik al zei, ik rijd ook nog op ze en misschien is dat wel hypocriet ja.
Je kunt nog steeds veel samen beleven en genieten. En ja, ze zijn duur in onderhoud, duurder dan cavia's.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:39

Ayasha schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik niet dat je met dergelijk overgewicht op een paard hoort. :) Ik kan chronisch ziek zijn en pijn heel goed begrijpen maar wie echt wil kan heus een manier vinden om zijn of haar gewicht onder controle te krijgen. Quir haar topic lees ik toevallig mee dus ik weet dat zij echt, heel, heel erg beperkt is om verschillende factoren en zelfs zij is heel duidelijk in haar mening. :)

Zoek een kinesist of bespreek met je dokter welke sporten voor jou geschikt zouden zijn en aan de slag. :)

ik vind deze post best kwetsend. Zit in hetzelfde schuitje als TS, alleen zal je het bij mij niet zo doorhebben omdat ik 1.82 ben. Maar door pijnmedicatie (diclofenac) en hormoonspuiten (lucrin +15kg elke 3mnd) ben ik ook 20 kg zwaarder dan normaal. Leef op crackers en konijnenvoer om de schade enigzins te beperken. Met mijn minis wandel ik /stukjes hardlopen, daarbij heb ik (gelukkig) een fysiek zware baan (veel klimmen in de fabrieken, bv een reactor bekijken op 100m hoogte) Moet er niet aan denken hoe zwaar ik zou zijn als ik dit niet allemaal zou doen!!

Maar het is zeker niet zo dat het altijd je eigen schuld is.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:47

daffodil schreef:
horsies5 schreef:
Ik denk overigens dat je hier vooral gaat horen dat het niet kan en de mensen die een iets andere mening hebben hier niet posten..

Omdat mensen de ervaring hebben vreselijk aangevallen te worden.....en dat is heel jammer. Leven en laten leven is een kunst.

Ik begrijp heel goed dat maneges gewichtslimieten kunnen hanteren, dat heeft bepaalde redenen en daar kan ik helemaal achter staan. Maar als jij zelf een paard hebt is het verhaal toch anders.

Precies dit!
Denk dat er inderdaad veel ´stevige´ ruiters niet zullen reageren omdat ze dus geen zin hebben in deze discussie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:55

Juist belangrijk toch om te bewijzen dat het wel kan :)
Al snap ik het wel hoor. Er zijn hier veel bokkers die niet aan het modellen maatje voldoen en zelf hoog in de sport lopen. Dus het kan prima, als je er goed over nadenkt en ik blijf van mening dat teveel gewicht gewoon teveel is, hoe je het ook draait of keert. Maar dat hangt per paard af.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:58

Je kunt nooit bewijzen dat het wel kan. Niemand heeft röntgenfoto's van zijn paard dat al 10 jaar zonder klachten met zijn te zware ruiter loopt. En met 'mijn paard uit geen pijn dus er is niks aan de hand' neemt de gemiddelde bokker geen genoegen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 17:58

Mist schreef:
Ayasha schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik niet dat je met dergelijk overgewicht op een paard hoort. :) Ik kan chronisch ziek zijn en pijn heel goed begrijpen maar wie echt wil kan heus een manier vinden om zijn of haar gewicht onder controle te krijgen. Quir haar topic lees ik toevallig mee dus ik weet dat zij echt, heel, heel erg beperkt is om verschillende factoren en zelfs zij is heel duidelijk in haar mening. :)

Zoek een kinesist of bespreek met je dokter welke sporten voor jou geschikt zouden zijn en aan de slag. :)

ik vind deze post best kwetsend. Zit in hetzelfde schuitje als TS, alleen zal je het bij mij niet zo doorhebben omdat ik 1.82 ben. Maar door pijnmedicatie (diclofenac) en hormoonspuiten (lucrin +15kg elke 3mnd) ben ik ook 20 kg zwaarder dan normaal. Leef op crackers en konijnenvoer om de schade enigzins te beperken. Met mijn minis wandel ik /stukjes hardlopen, daarbij heb ik (gelukkig) een fysiek zware baan (veel klimmen in de fabrieken, bv een reactor bekijken op 100m hoogte) Moet er niet aan denken hoe zwaar ik zou zijn als ik dit niet allemaal zou doen!!

Maar het is zeker niet zo dat het altijd je eigen schuld is.

Waar zeg ik dat het je eigen schuld is?
Ik zeg dat er mits goede begeleiding vrijwel altijd iets aan te doen is. Niet dat het je eigen schuld is. Een lichamelijke beperking is heel erg kl*te maar vaak zijn er wel dingen die je kan doen om het in de perken te houden. Iig als je nog in staat bent om paard te rijden. :) Begrijp me niet verkeerd: ik wil niet zeggen dat als je kan paardrijden, dat je dan "niks hebt". Ik zeg alleen dat als je nog in staat bent om paard te rijden er vaak nog wel wat sporten zijn die mogelijk zijn. Gezien dat per definitie betekent dat je niet vanaf je nek verlamd bent.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:03

daffodil schreef:
Ik praat het niet goed want ik zie er niets verkeerds in. En dat is dus een heel ander uitgangspunt dan wat jullie hanteren! Ik hoef ook niets goed te praten want ik sta er volledig achter om gewoon door te rijden. Wel vraag ik me af wat je dan volgens jullie zou moeten doen als je volgens de overigens zeer uiteenlopende onderzoeken , overgewicht hebt.

Ik vind het bijzonder dat jullie daar zo stellig in kunnen zijn terwijl een paard echt wel wat kan hebben en om jullie gerust te stellen. Ja ik heb en had fors overgewicht maar mijn paard is heel groot én zwaar dus volgens diezelfde onderzoeken kan hij dat best hebben. Maar zodra iemand gaat schermen met een gewichtslimiet van 90 kilo, praat je dus onzin want er speelt nog veel meer mee.

Paard wat in training is, lengte van ruiter, mate van rijvaardigheid en ga zo maar door. Dat kun je niet simpelweg aan een gewicht ophangen. Dat is te kort door de bocht.

Grappig ElineS dat je eigenlijk dus wel naar mijn gewicht vraagt en daar krijg je geen antwoord op. Maar ik heb een open profiel hoor en in het verleden meerdere rij topics geplaatst dus je kunt het zo terugzien. Ik schaam me er niet voor namelijk want het is nou eenmaal niet anders. Dat wil niet zeggen dat ik het niet graag anders zou zien maar niet alles is binnen korte tijd op te lossen.

Jullie oordelen nu over mij en mijn paard, dat ie vreselijk zielig is omdat ie met mijn enorme gewicht gewoon door heeft moeten werken. Ik ken mijn paard tot op zijn bot en weet precies wanneer ie ergens last van heeft en gun m dan ook de ruimte om dat op te lossen.

Ik vind het vooral jammer dat jullie zo oordelend zijn en dat houdt de stevige ruiters onder ons zo tegen om er openbaar plezier aan te hebben. Leven en laten leven, weet je nog? De kunst om een ander in zijn waarde te laten.

Ik bedoelde het niet als persoonlijk oordeel. Ik heb niet gespit in het profiel naar gewicht of foto's op het paard etc, want ik heb geen behoefte om uitgebreid 'onderzoek' te doen om te beoordelen of je wel of niet op je paard moet gaan zitten. Dat is immers nog altijd je eigen keuze, er bestaan geen echte regels over, en als jij er zelf achter staat, dan kan ik er daar weinig tegenin brengen. Daarnaast vind ik zo'n persoonlijke aanval ook erg onaardig.

Ik reageer meer op dat je zelf vind dat je overgewicht hebt, tenminste zo begrijp ik je posts, maar dat je, ondanks dat je weet dat je overgewicht hebt, het alsnog oké vind om op het paard te gaan zitten. Daar ben ik het niet mee eens, dat dat oké is, maar dat gaat niet om jouw specifieke situatie, maar in het algemeen vind ik gewoon dat mensen die overgewicht hebben, of in ieder geval zwaar overgewicht, kritisch moeten kijken of het wel acceptabel is om op het paard te stappen en er niet maar van moeten uitgaan dat alles maar oké is.

Ik moet wel toegeven, je hebt gelijk wat betreft "max 90 kilo!" voor elk mens en paard. Dat is onzin. Per mens en paard verschilt het heel erg. Het ene dier kan meer dragen als de andere, is meer getraind als een ander paard, is kleiner, groter, breder of smaller. Een persoon van 1.50 die 90 kilo is en alles rondom de heupen heeft liggen is een totaal andere belasting voor het paard dan een persoon van 1.85 die 90 kilo is. Het eerste vind ik minder acceptabel dan het tweede, omdat de eerste zeer waarschijnlijk niet netjes past in een 18 inch zadel en veel gewicht op de lepel heeft, waar een lang persoon die dunner is, dat probleem minder zal hebben.

Dus waar één iemand van 90 kilo wel acceptabel is, is de ander het misschien niet.

Daarom is het ook zo moeilijk om er één leidende regel over te maken en moet men uitgaan van dat mensen zelf slim genoeg zijn om het in te zien wanneer ze te zwaar zijn. Probleem is, genoeg mensen zien dat niet in en rijden met grof overgewicht door. Wat zwaarder zijn dan de norm en op het paard stappen, prima, maar grof overgewicht en dus een zwaar verkeerde lengte/gewicht 'verhouding' en dan alsnog op het paard stappen, dat kan bij mij niet door de beugel, hoeveel redenen ook worden aangedragen waarom het wel word gedaan.

Ik zeg niet "Iedereen over de 90 kilo mag niet rijden, punt!" maar ik zeg ook niet "Overgewicht is niet erg voor het paard, puur omdat ik er niet in geloof dat iemand met een te slechte 'BMI' (gewicht/lengte 'verhouding; ) iets op een paard te zoeken heeft, maar dat het ook per situatie heel erg kan verschillen, afhangende van het paard en de persoon in kwestie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:08

BMI is niet gemaakt voor korte mensen :D

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:10

Of flink gespierde mensen. Sterker nog, BMI is een globale (!!!) richtlijn overgenomen van een researcher, die nu veel en veel te serieus genomen wordt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:14

Ach, je kunt er van alles bijslepen, maar massa is massa.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:20

Klopt, BMI is niet helemaal betrouwbaar :P Zeker niet voor korte mensen. Maar ik noemde het, omdat BMI een algemeen bekende manier is om gewicht en lengte 'ratio' ( :') ) te berekenen. Omdat een kort iemand van 90 kilo een hogere BMI heeft dan een lang iemand van 90 kilo.. En ik 90 kilo an sich niet zo'n naar gewicht vind voor op het paard, maar iemand van 1.50 met dat gewicht wel. 90 kilo en 1.85 is een stuk minder bezwarend omdat dat gewicht heel anders verdeeld word. Maar of het nou 90 kilo vet is of 90 kilo spier, massa blijft wel massa.

Tot 90 vind ik het persoonlijk meestal nog wel oké voor het paard, (of je moet heel klein en breed zijn) maar boven de 90 vind ik het afhangen per persoon en paard duo. Echter gaan we de hogere cijfers in, 120 kilo en meer, dan vervaagd het verschil dat lengte kan maken voor de gewichtsverdeling wel steeds meer. 120 kilo en meer vind ik gewoon een no-no voor elk paard of persoon, ongeacht ras, gewicht en lengte van het dier.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:23

Dees schreef:
Maar weet je, de andere kant van het verhaal is: als we niet meer op paarden willen rijden, dan zijn het gewoon hele grote en dus veel te dure cavia's. Paarden zijn geen huisdieren die je zomaar even houdt voor de knuffel, daarvoor zijn ze gewoon te duur in onderhoud.
.

Nou ik en anderen in mijn omgeving zie ik echt dan toch deze grote gezinshuisdieren voor niets hebben,trekpaarden falabella's, shetten en ander jong gespuis wat dus echt nooit bereden wordt en echt voor de sier en plezier er is.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:25

Oeps ... dan vindt iedereen mij waarschijnlijk wel héél drastisch toen ik niet meer op mijn (vrij stevig gebouwde) Haflinger (1.45m)wilde rijden toen ik 75 kilo was (1.71m). :=
Tja ... ik was altijd behoorlijk mager en als je dan wat dikker wordt voel je jezelf al heel gauw een nijlpaard. Dat wil(de) ik mijn pony niet aandoen. Ik vind dikke ruiters sowieso geen reclame voor de sport, sorry. :o

Oh ... nog wat ... mijn andere pony's Victor en Mouse deden elke dag gekke dingen in de wei en paddock, die waren zo gek als een deur met z'n tweetjes. En dat terwijl ze gewoon 24/7 buiten stonden. Heb meerdere keren te horen gekregen dat Victor levensgevaarlijk was (die waren kennelijk geen levendige pony's gewend). :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:26

Ik zit ook min of meer in hetzelfde schuitje.

Door erg zware antibiotica voor in totaal dik 9 maanden en me zo slecht te voelen omdat ik amper nog kon bewegen met momenten, ben ik op twee jaar tijd een 15 kilo bijgekomen. Het is enorm moeilijk om die kilo's er weer af te krijgen, maar het lukt beeeeetje per beetje. Ik ben sinds twee weken terug aan het sporten, knie overbelast :+ , en er is nu bijna twee kilo af.
Mijn paarden zijn in training en gaan in het voorjaar terug om doorgereden te worden. Ik ga er niet op rijden vooraleer ik toch tenminste op de helft zit van het aantal kilo's dat ik kwijt wil.

Maar ik moet onder begeleiding van de fysio gaan. Ik wil te graag, wordt dan bloedfanatiek en zit dan zoals nu met een knie die "onsportbaar" maakt :+

Ik voel ook dat mijn conditie beter is sinds ik weer begonnen ben, en dat is voor mij zelfs nog belangrijker dan het gewicht op zich. Maar voor paardrijden moet het toch beide in orde zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:27

Kuggur schreef:

Ja massa is massa. Maar ik ken echt wel mensen van 60 kg die ik voor geen goud op mijn paard wil hebben en ruiters van 80+ die ik nog zou betalen om hem te rijden ;)

Ik vind in deze discussie dat mensen veel te stellig reageren. Met overgewicht kan je niet rijden PUNT. Dat is natuurlijk de grootste onzin. Dan ga ik heel hard roepen: Als je zelf scheef bent in je lichaam kan je niet rijden / Met een stugge hand mag je niet rijden / Met een niet onafhankelijke zit mag je niet rijden / Met een slechte conditie mag je niet rijden PUNT. Dit zijn allemaal dingen die het paard extra belasten en wie zegt dat een ruiter van 60 kg een paard minder belast dan een ruiter van 80.

En natuurlijk stap ik ook niet met 130 kg op mijn paard en natuurlijk zijn er grenzen, maar om mensen met (licht) overgewicht al zowat te verketteren als dierenbeul, gaat mij behoorlijk te ver.

Mensen zouden zich wat minder met anderen moeten bemoeien en wat minder oordelen over een ander. Met zulke stellige uitspraken kwets je onbewust andere. Kijk eens naar je eigen rijstijl, we hinderen allemaal onze paarden wel eens.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:31

Kuggur schreef:

Precies, en of het nou aan de zijkant hangt of er bovenuit torent het zit toch op die rug. Maargoed ik ben mij zelf heel erg bewust van mijn gewicht en hou het expres zo laag mogelijk met alle moeite bijbehorend, ben namelijk ook geen kort sprietje, dus misschien dat ik het daarom vervelend vind om te lezen dat andere mensen zo makkelijk doen met 'Ja hij is getraind dus kan het makkelijk hebben'.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:32

TS, ik vind het super knap van je dat je dit topic hebt geopend!
Het is goed dat je erover na denkt of je op een paard moet stappen. Ik denk dat het heel veel verschil uitmaakt als iemand opstapt met veel gewicht en goed kan meebewegen met het paard, of iemand die gewoon 60-70kg is en als een hobbezak te paard zit.

Ook weet ik niet wat je kan icm je fysieke toestand, maar misschien is mennen iets? Aangezien je niet kunt gaan wandelen met een pony en ik zie de laatste tijd genoeg fanatieke menners op bokt voorbij komen ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:45

Allereerst TS respect dat je dit onderwerp ter sprake brengt. Ik was eerlijk gezegd bang voor bepaalde reacties.
Ikzelf ben ook niet een van de lichtste ruiters. Maar ik bedenk mij wel op wie ik stap. Ik rij vaak op een Pools paard en deze kunnen wel een gewicht van 90 kilo aan.
Als je eens gaat kijken naar bijvoorbeeld Harlingers. De oude bouw is veel mooier en sterker dan de huidige fok.
Ik zal nooit op een arabiertje stappen. En als ik opstap pak ik een krukje

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:50

Als het gaat om een beginner dan zou ik het niet aanraden......maar een ervaren iemand met overgewicht, dan is het niet zo erg bezwaarlijk.

Ik ken iemand die echt heel zwaar is geworden en ze is altijd op haar paard blijven rijden en heel hoog in de dressuur, ze kan echt heel goed rijden en weet met erg hete paarden om te gaan en haar paard is er heel oud mee geworden en tot op zeer hoge leeftijd actief gebleven.

En dat was echt geen groot dier maar ook niet al te klein.

Ligt ook aan de bouw van de ruiter en het dier.......gewoon per situatie en geval bekijken of het makkelijk kan of niet.