daffodil schreef:Ik praat het niet goed want ik zie er niets verkeerds in. En dat is dus een heel ander uitgangspunt dan wat jullie hanteren! Ik hoef ook niets goed te praten want ik sta er volledig achter om gewoon door te rijden. Wel vraag ik me af wat je dan volgens jullie zou moeten doen als je volgens de overigens zeer uiteenlopende onderzoeken , overgewicht hebt.
Ik vind het bijzonder dat jullie daar zo stellig in kunnen zijn terwijl een paard echt wel wat kan hebben en om jullie gerust te stellen. Ja ik heb en had fors overgewicht maar mijn paard is heel groot én zwaar dus volgens diezelfde onderzoeken kan hij dat best hebben. Maar zodra iemand gaat schermen met een gewichtslimiet van 90 kilo, praat je dus onzin want er speelt nog veel meer mee.
Paard wat in training is, lengte van ruiter, mate van rijvaardigheid en ga zo maar door. Dat kun je niet simpelweg aan een gewicht ophangen. Dat is te kort door de bocht.
Grappig ElineS dat je eigenlijk dus wel naar mijn gewicht vraagt en daar krijg je geen antwoord op. Maar ik heb een open profiel hoor en in het verleden meerdere rij topics geplaatst dus je kunt het zo terugzien. Ik schaam me er niet voor namelijk want het is nou eenmaal niet anders. Dat wil niet zeggen dat ik het niet graag anders zou zien maar niet alles is binnen korte tijd op te lossen.
Jullie oordelen nu over mij en mijn paard, dat ie vreselijk zielig is omdat ie met mijn enorme gewicht gewoon door heeft moeten werken. Ik ken mijn paard tot op zijn bot en weet precies wanneer ie ergens last van heeft en gun m dan ook de ruimte om dat op te lossen.
Ik vind het vooral jammer dat jullie zo oordelend zijn en dat houdt de stevige ruiters onder ons zo tegen om er openbaar plezier aan te hebben. Leven en laten leven, weet je nog? De kunst om een ander in zijn waarde te laten.
Ik bedoelde het niet als persoonlijk oordeel. Ik heb niet gespit in het profiel naar gewicht of foto's op het paard etc, want ik heb geen behoefte om uitgebreid 'onderzoek' te doen om te beoordelen of je wel of niet op je paard moet gaan zitten. Dat is immers nog altijd je eigen keuze, er bestaan geen echte regels over, en als jij er zelf achter staat, dan kan ik er daar weinig tegenin brengen. Daarnaast vind ik zo'n persoonlijke aanval ook erg onaardig.
Ik reageer meer op dat je zelf vind dat je overgewicht hebt, tenminste zo begrijp ik je posts, maar dat je, ondanks dat je weet dat je overgewicht hebt, het alsnog oké vind om op het paard te gaan zitten. Daar ben ik het niet mee eens, dat dat oké is, maar dat gaat niet om jouw specifieke situatie, maar in het algemeen vind ik gewoon dat mensen die overgewicht hebben, of in ieder geval zwaar overgewicht, kritisch moeten kijken of het wel acceptabel is om op het paard te stappen en er niet maar van moeten uitgaan dat alles maar oké is.
Ik moet wel toegeven, je hebt gelijk wat betreft "max 90 kilo!" voor elk mens en paard. Dat is onzin. Per mens en paard verschilt het heel erg. Het ene dier kan meer dragen als de andere, is meer getraind als een ander paard, is kleiner, groter, breder of smaller. Een persoon van 1.50 die 90 kilo is en alles rondom de heupen heeft liggen is een totaal andere belasting voor het paard dan een persoon van 1.85 die 90 kilo is. Het eerste vind ik minder acceptabel dan het tweede, omdat de eerste zeer waarschijnlijk niet netjes past in een 18 inch zadel en veel gewicht op de lepel heeft, waar een lang persoon die dunner is, dat probleem minder zal hebben.
Dus waar één iemand van 90 kilo wel acceptabel is, is de ander het misschien niet.
Daarom is het ook zo moeilijk om er één leidende regel over te maken en moet men uitgaan van dat mensen zelf slim genoeg zijn om het in te zien wanneer ze te zwaar zijn. Probleem is, genoeg mensen zien dat niet in en rijden met grof overgewicht door. Wat zwaarder zijn dan de norm en op het paard stappen, prima, maar grof overgewicht en dus een zwaar verkeerde lengte/gewicht 'verhouding' en dan alsnog op het paard stappen, dat kan bij mij niet door de beugel, hoeveel redenen ook worden aangedragen waarom het wel word gedaan.
Ik zeg niet "Iedereen over de 90 kilo mag niet rijden, punt!" maar ik zeg ook niet "Overgewicht is niet erg voor het paard, puur omdat ik er niet in geloof dat iemand met een te slechte 'BMI' (gewicht/lengte 'verhouding; ) iets op een paard te zoeken heeft, maar dat het ook per situatie heel erg kan verschillen, afhangende van het paard en de persoon in kwestie.