pony zonder rem buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:01

Afbeelding

dit zijn ze; toffe combi als je ze zo ziet toch. Jammer dat het op hol slaan er tussen is gekomen....

Willemina_L

Re: pony zonder rem buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:19

Dat is zeker een toffe combinatie en je bent er vast heel trots op! Het komt vast goed, je bent er mee bezig en ik zou voor de veiligheid zeker iets zoeken wat werkt voor jullie allemaal.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:35

heel hard, mijn instructrice zegt altijd, als een paard gaat, dan gaattie kun je hoog of laag springen, hij gaat, 400 kg hou je gewoon niet tegen.
ik was zelf 11 en inimini op mn grote Epony. pony had trauma's en ik kwam amper met mn voetten onder het zadel uit.
en ja ik heb wat afgevlogen op dat beest, kan me vant eerste jaar weinig herinneren dattie NIET ging rennen, ik woon in een heel rustige omgeving en pony wist gelukkig altijd de weg naar huis, ben nooit gevallen, heb me verbaast over het uithoudingsvermogen (soms wel 2,5 km op hol) en de balans van dat beest(dijk op dijk af).
ben altijd heel thuisgekomen.
het hielp wel als ik met een ander paard samen ging rijden.
uiteindelijk groeit het vertrouwen zo dat het wel een keer op houd. wat bij mij ook hielp was een vast race momentje (laatste dijk met huis in de verte te zien)
mijn moeder zal vast dr hart vast gehouden hebben om mij zo te zien gaan, en ik zelf ook, maar toen ik er aan begon te wennen en het een soort van leuk begon te vinden werd paard zo veel relaxter. rijden inmiddels bit en tuigloos

oefening baart kunst, ga zelf mee met de fiets, hou in spannende situaties evt vast met een touwtje.
die van mij was eerst als de dood voor trekkers, ik keek altijd om me heen of ik er een zag, en als er een kwam was het racen naar het dichtbijzijnde dammetje er af springen en kalmeren vanaf de grond.

eerst een jaar op judo om goed te leren vallen
paardrijden is nou eenmaal gevaarlijk
pony tijd is nou eenmaal gevaarlijk en roekeloos

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:41

Wat een leuk dinkie is die pony! <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:40

horsies5 schreef:
Het kan ook best zijn dat hij het bij een volwassenen helemaal niet doet..
ik had zo'n pony die mij iedere les de grond van dichtbij liet zien.. maar zodra er een wat meer ervaren kind op reed was hij braaf.. dat kind kon hem namelijk net corrigeren voordat hij idioot ging doen en ik voelde dat gewoon nog niet..
Als dat bij je dochter ook zo is dan is het een kwestie van wachten tot je dochter wat ouder en vaardiger is en het wel op kan vangen

Ja, die pony's heb je ook... zelf zo eentje meegemaakt, het braafste manégepaard dat er is, voor volwassenen... kinderen vielen er vanaf, omdat het dier bij kinderen extra schrikachtig werd.

Verder denk ik, dat als het probleem inderdaad gebrek aan leiderschap is, dat je met het constant bezighouden al een stuk verder komt... veel, heel veel, kleine voltes maken en ander stuurwerk, veel schakelen in de gangen wil ook nog wel eens helpen zo'n pony bij de les te houden.

Wat betreft het tot een plank maken van de hals: in zulke gevallen zou een Thiedemann teugel geen gek idee zijn... let wel op: daarmee moet je niet willen springen, omdat de hals niet volledig kan strekken.

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 18:56

bettyvn schreef:
heel hard, mijn instructrice zegt altijd, als een paard gaat, dan gaattie kun je hoog of laag springen, hij gaat, 400 kg hou je gewoon niet tegen.
ik was zelf 11 en inimini op mn grote Epony. pony had trauma's en ik kwam amper met mn voetten onder het zadel uit.
en ja ik heb wat afgevlogen op dat beest, kan me vant eerste jaar weinig herinneren dattie NIET ging rennen, ik woon in een heel rustige omgeving en pony wist gelukkig altijd de weg naar huis, ben nooit gevallen, heb me verbaast over het uithoudingsvermogen (soms wel 2,5 km op hol) en de balans van dat beest(dijk op dijk af).
uiteindelijk groeit het vertrouwen zo dat het wel een keer op houd. wat bij mij ook hielp was een vast race momentje (laatste dijk met huis in de verte te zien)
mijn moeder zal vast dr hart vast gehouden hebben om mij zo te zien gaan, en ik zelf ook, maar toen ik er aan begon te wennen en het een soort van leuk begon te vinden werd paard zo veel relaxter. rijden inmiddels bit en tuigloos

oefening baart kunst, ga zelf mee met de fiets, hou in spannende situaties evt vast met een touwtje.
die van mij was eerst als de dood voor trekkers, ik keek altijd om me heen of ik er een zag, en als er een kwam was het racen naar het dichtbijzijnde dammetje er af springen en kalmeren vanaf de grond.

als het is zoals jij beschrijft kan ze stoppen...kmappe moeder heb je die dat allemaal heeft doorstaan....bij mij moet er toch een mate van veiligheid zijn

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:56

Heb niet alles gelezen... maar is het een optie om je d pony even door een ervaren persoon te laten rijden? Meer km maken buiten zodat hij went aan de dingen die hij eng vind en dus niet meer zo snel schrikt?

Doet je pony dit ook als er een ervaren paard bij is die niet snel onder de indruk is van allerlei zaken die je onderweg tegen komt? Als hij dan niet het op en rennenn zet is het een optie om het dier op deze manier zijn kilometers te maken

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 18:57

"zoolgangster...nee met thiedeman wordt er niet gesprongen hoor. ik ga voor nu t liefst naar een ongebroken kimblewick voor buitenrijden...mits eerst geoefend natuurlijk

lalaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 18:58

Willemina_L schreef:
Dat is zeker een toffe combinatie en je bent er vast heel trots op! Het komt vast goed, je bent er mee bezig en ik zou voor de veiligheid zeker iets zoeken wat werkt voor jullie allemaal.

zeker ben ik trots...op allebei....ze groeien echt zo snel naar elkaar toe. dochter heeft geen last meer van het op hol gaan.....ik des te meer

lalaluna

Re: pony zonder rem buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 19:00

nee neon...dat is geen optie. de pony is doorgewinterd en zal het met een ruiter die sterker is en hem meer rijdt ..lees begrenst...niet zo snel doen denk ik. is iets wat ze in alle veiligheid samen moeten oplossen denk ik

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 19:07

lalaluna schreef:
bettyvn schreef:

als het is zoals jij beschrijft kan ze stoppen...kmappe moeder heb je die dat allemaal heeft doorstaan....bij mij moet er toch een mate van veiligheid zijn

tuurlijk, met andere paarden was hij braaf, dus ging 9 van de 10 keer samen rijden, en had altijd netjes een cap op natuurlijk. maar mijn pony was verstandig zegmaar, hij was altijd super in balans dus nooit moeite gehad met blijven zitten.
besef dat ik geluk heb gehad dat ik geen auto's of wat tegen kwam.
denk zelf terug toen je zo jong was en paard reed, angst is er veel minder als nu.
als ik nu op mijn paard zit en die doet zo dan denk ik ook niet dat ik het zo grappig vind.
ik ben nu dus een jaar of 7 verder.
paardrijden is nu eenmaal een van de gevaarlijkste sporten die er zijn. als jij je kind laat paardrijden moet je accepteren dat er een risico aan zit. tuurlijk het kan te ver gaan, maar zo lang ze nog blijven zitten en er geen verkeer in de buurt is.

maar ik lees net dat dochter er al meer aan went.
laat ze het lekker saampies uitzoeken, uiteindelijk hoort het er gewoon bij, van zo'n pony leer je toch onwijs veel