Ik zou kijken naar een second opinion voor je zadel, is dat het niet zou ik denken puur ongewenst aangeleerd gedrag.
Vriendin van mij had een peperduur maatzadel gekocht voor haar sportpaard.
Bekend merk ook, helaas had deze dus niet gezien dat de boomtakken voor dit paard gewoon te lang waren.
Hij werd dus belemmert bij zijn schouders doordat er een meer naar achter zit.
Zelf heb ik in het begin wel problemen gehad met een stakende pony in de bak, dat was al zo voor ik hem gekocht had trouwens.
Aan de longe superlos, lenig als wat, blij op buitenrit maar een stap in de bak en het was raak: gelijk staken en dat al in stap.
Ik kwam de bak niet eens door.
Gebit ok, rug lekker los en lopen als een droom aan de longe.
Hem heb ik getest door met hem in het bos te gaan dressuren, goed aan het werk gezet, veel geschakeld, buigingen gevraagd, lastig getimede overgangen en alles om een fysiek ding eruit te laten komen.
Korte bochten, lange bochten, lichte bodem, zware bodem, name it, alles.
Nou alles deed hij dus echt super.
Thuis was het wéér raak: zich volledig afsluiten en ik kon er niet meer bij.
Om uit te sluiten of het niet toch lichamelijk was ben ik licht gaan sederen.
Toen heb ik hem in eerste instantie flink passiflora complex gegeven op kruidenbasis en een uurtje erna ingespannen.
Ineens was het probleem al véél minder en na een paar rondjes braaf gestapt te hebben ben ik met hem naar buiten gegaan.
Want buiten vind hij leuk, en braaf is klaar.
Dat ging met grote sprongen zo vooruit, aanpak verder ongewijzigd.
Omdat passiflora vrij kort werkt ben ik overgestapt op kamillebloemen.
Nou binnen 2! weken oefende ik voor het eerst een B proefje met hem in de bak, met een pony die met oortjes naar voren de bak in liep.
Verder kom je over zijn huisvesting niks zeggen, hij stond in een ruime uitloopstal met een paar paarden met onbeperkt ruwvoer.
Krachtvoer krijgt hij amper en hij kreeg vitamine E en magnesium.
Alle tricks heb ik geprobeerd, advies gevraagd aan profs, maar het zat echt ergens hardnekkig in dat koppie en ik kwam er onmogelijk doorheen.
Als het lastiger werd was het standaard op de vlucht gaan bijvoorbeeld.
Nu heeft hij hierdoor geleerd dat als het lastig word het ok is en dat ik echt niks meer vraag als hij aankan, nooit gedaan ook.
Ik zet hem heus lekker het werk, maar puur op wat hij aankan.
De lastige dingen doe ik veel aan de longe, ik was bijvoorbeeld al vanaf het begin bezig met voorbereidingen voor het verzamelen dmv veel overgangen en tempowisselingen.
Als dat straks aan bod komt, -hij staat nu al weken stil door zijn hoeven, bye spieren- doet hij dat gewoon vrij makkelijk.
Hij heeft de kracht gewoon en hij heeft geen reden om te staken.
De dingen die hij in het bos ff uit zijn hoef schudde inclusief scherpe wendingen en lastige overgangen, dan weet je genoeg.
Hij vond galop ook nog een poosje een punt.
Meneer weigerde te galoperen aan de longe, ook aan een enkel lijntje en geen bijzet.
Toen heb ik hem ingespannen en ben de bak in gegaan en heb hem op zo'n zelfde formaat volte laten aangaloperen.
Dat deed ik toen nog niet omdat ik hem nog vrij kort reed in de bak, en galop kan hier op de weg dus niet.
Gues what? Geen probleem ondanks aangespannen nog te weinig balans en kracht op die grootte volte.
Daarna heb ik even flink stampij gemaakt en toen was het na een week klaar.
Ik dacht ook dat hij dat mogelijk te lastig vond, maar hij viel goed door de mand.
Inmiddels geen problemen meer trouwens.
Hij vind alles leuk en gezellig nu.
Wat hier trouwens ook geholpen heeft met leren buigen waren pionnetjes.
Dressuur vond hij toen nog niet geweldig leuk, hij hield nog wat spanning vast.
Hup pionnen neergezet als met vaardigheid met mennen en lekker dressuren gaan door de poortjes heen.
Dat vind hij namelijk geweldig, en daarmee heb ik ook het hard galloperen door te weinig balans snel afgeleerd/doorbroken.
Want als er poortjes staan moet je opletten, want stél je voor dat je ineens door een poortje moet, want dat is echt zijn passsie.
Dus hop poortjes in de bak en hup galloperen die hap, ik had gelijk een best fijn galopje, want door de poortjes deed hij echt zijn stinkende best.
Na dat een paar keer gedaan te hebben heeft hij het niet meer gedaan, ik zette ook maar twee poorten neer, op de a-c lijn, op 1/3 van de bak een en op 2/3, zodat ik allerlei voltes kon rijden als ik wilde.
Misschien zit er iets tussen waar je wat aan hebt, ik heb iig mijn best gedaan.
Wie weet haal je er inspiratie uit.

Ook ik heb op bokt advies gevraagd maar daar is de oplossing niet uitgekomen.
Hij zou wat mankeren, maar dat was en is helemaal dus niet aan de orde.