Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 22:50

bumper schreef:
Ben ik nu de enige die alleen maar denkt "" het is een rolstoel of erger niet waard"". Als fysiek alles uitgesloten is en je je compleet in de psyche van je paard hebt verdiept en alle vertrouwen op de grond herstelt is. Dan zou ik er pas weer opstappen en niet voor een zadelpasservice. Je moet nog een leven lang mee.

Ik denk nog steeds niet dat hij het thuis zou doen.. Zeker niet als ik er met losse teugel een paar rondjes op stap.. Maar ik ga hem morgen uiteraard eerst aan de longe (laten) zetten. En als ik spanning voel stap ik zowieso niet rond zonder iemand er langs..
Het is een kwestie van ergens beginnen met uitsluiten en de meneer had nu tijd.. Als ik het uitstel moet ik misschien weer maanden wachten op een afspraak.

bumper

Re: Van afsluiten naar steigeren naar gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:52

Je bent een dappere dodo!. Pas goed op jezelf!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:21

Goed dat je hem door laat lichten! Ook al komt daar niets uit, je kan het beter uitsluiten.

Is de vader Red Pebbles de Paint?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 06:49

Ik blijf erbij dat gerichte rechtrichtarbeid zeer veel kan doen ook bij stakende paarden ( waar miss wel een lichamelijk probleem aan ten grondslag ligt). Een paard wat rechter in zijn lijf gemaakt wordt krijgt lichamelijk maar ook zeer zeker geestelijk meer balans! Je zegt dat je daar al les in hebt mag ik vragen wat voor een soort oefeningen je doet? Werk je aan de hand met dit paard?
Waar ik ook hele goeie ervaring mee heb ( om t paard geestelijk meer in balans te krijgen, zijn de 7 games van pat parelli) heb dit wel eens een paar maanden gedaan en kreeg daardoor werkelijk een positiever minder gestrest paard! Gebruik nu nog steeds bepaalde oefeningen uit de games maar heb lang niet meer alles nodig. Ook ben ik fan van heel veel oefeningen van Warwick shiller.. ( ga 13 augustus weer een clinic van hem bijwonen ) hij stelt altijd: make the wrong thing hard en the right thing easy! Als je daar goed over nadenkt is dat op bijna alles toepasbaar! Warwick brengt een hoop zaken met een behoorlijk portie humor ( Iets wat bij mij iig goed aanslaat en waardoor ik zaken op een heldere manier kan bekijken)
Vele hebben het al gemeld maar ook ik denk een steigerend/ stakend paard wil je iets vertellen ( zeker als hij dit voorheen nooit deed) je zei zelf al te merken dat t paard je voor zich afsluit volgens mij zijn dat 1 vd eerste signalen dat er iets fout loopt! Het kan een enorme zoektocht zijn en hopelijk vind je de kracht en kun je t probleem oplossen! Je eigen veiligheid nooit in gevaar brengen!
Heel veel succes!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 07:40

astridklomp schreef:
Goed dat je hem door laat lichten! Ook al komt daar niets uit, je kan het beter uitsluiten.

Is de vader Red Pebbles de Paint?

De vader is inderdaad Red Pebbles de paint..

Op de rest ga ik straks of morgen uitgebreid reageren!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:14

Is hij bij zijn vorige eigenaar western gereden geweest?

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:29

LaPluche schreef:
vibabu schreef:
Dat dacht ik eerder inderdaad ook ;) dat als je boos wordt er ongelukken gebeuren. Gelukkig weet ik nu beter. Zie het zo vaak om me heen fout gaan omdat altijd alles maar getolereerd wordt. Pas op mijn paard haalt uit. Sorry mijn paard vind iets eng, wil je aan de kant gaan want hij kan over je heen rennen. Het is geen schoothondje van 10 kilo waarbij je euh zegt en hij het nooit meer doet.

Ik ben ook van mening dat zachte heelmeesters, stinkende wonden maken.
Zowel jij als je paard worden onzeker van dit alles, als je iemand in je omgeving hebt die je hierbij kan helpen. Laat diegene jouw paard rijden en probeer zelf rustig te blijven.
Je paard is volgens mij een sensibele eigenwijs, en op deze manier maken jullie het elkaar erg moeilijk.
Door pakken is niet erg, je moet het wel op de juiste manier en het juiste tijdstip doen. Als hij steigert, en je zit erop, probeer hem op zijn kop te slaan.(het werkt serieus)
En als hij de trailer niet op wilt, aanvaard de hulp van mensen, schiet niet in de stress. Hij is stout en dan komt er nog meer stress op hem neer.
Mensen zijn er om je te helpen. En je paard en jij moeten op yoga. B-)

'' Als hij steigert, en je zit erop, probeer hem op zijn kop te slaan.(het werkt serieus) ''

Dat werkt misschien bij sommige paarden, maar je hebt ook paarden die een soort van zwart voor hun ogen worden en helemaal in paniek raken. Dan doe je dat geen 2e keer meer, en dan nog maar de vraag of dat helpt, wat niet vaak het geval is.

jgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:22

ik zou foto van de rug en hals laten maken. Mijn paard 7 jaar oud en pas 3 maanden onder het zadel was tot paar week geleden super braaf en werkwillig. Heeft in deze maanden super veel geleerd en altijd vrolijk onder het zadel en in de wei. Van de een op andere dag gaat ze tijdens het opstappen compleet uit haar plaat (lees kop tussen de voorbenen en gaan als een rodeo paard). Dit deed ze terwijl ze op het beton staat. Dit is vier dagen achter elkaar gebeurt ook nadat ik haar longeerde met zadel voor ik opstapte. het is twee week goed gegaan en zo uit het niets springt ze met opstappen weer een gat ik de lucht. Foto laten maken van de rug en bleek kissing spines te hebben ze kon dus niks aan dit gedrag doen en had erg veel pijn.
wat ik hiermee wil zeggen is in korte tijd kan er veel veranderen. Klinisch is dit paard en orde en met een klinische keuring zal ze goedgekeurd worden. Echt een paard waar je aan de buitenkant niets aan merkt. Lief, werkwillig en nooit onregelmatig op kreupel geweest.
Laat hem alsjeblieft goed nakijken voor je er weer opgaat, op een manier als hierboven is het geen gevecht waardig. zowel nier eerlijk naar jou maar ook niet naar je paard

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:42

Het enige wat ik nog wil zeggen is dat een team ook een aanvoerder moet hebben. Iemand die de leiding neemt om het team goed te kunnen laten functioneren zodat er niet zomaar iets gedaan wordt.

Succes!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:38

Vind het ook super dat je foto's laat maken.

De bekken kunnen niet op de foto he.
Als er niks uit de foto's komt, vraag dan nog even aan de d.a of hij/zij denkt dat het vanuit de bekken kan komen.

Ook kunnen ze wel zien of het paard erg scheef is, of niet...

Bedenk iig veel vragen en schrijf ze op, want als je daar bent vergeet je het meestal.

Ik had zelfs bij kliniek 1 dat ik zei dat ik dacht dat het vanuit de bekken kwam, maar die zei dat hij daar geen foto van kon maken...
Bij kliniek 2 hebben ze de bekken wel in beeld gekregen, dus jammer dat ze bij kliniek 1 niet hadden gezegd dat het wel mogelijk was, maar niet bij hen.....

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:39

Bekken en heupen kunnen wel. Als het dmv rontgen niet kan, danwel met echo!'

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:16

sneeuwpop schreef:
Ik had zelfs bij kliniek 1 dat ik zei dat ik dacht dat het vanuit de bekken kwam, maar die zei dat hij daar geen foto van kon maken...
Bij kliniek 2 hebben ze de bekken wel in beeld gekregen, dus jammer dat ze bij kliniek 1 niet hadden gezegd dat het wel mogelijk was, maar niet bij hen.....

Het kan wel maar moeilijk en een groot deel kun je niet of alleen met echo, of scintigrafie onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 15:48

Goed dat je toch foto's laat maken, en dan met name van rug en hals :)

Ik denk dat je dit probleem niet moet onderschatten, bedenk goed dat een paard zich niet zomaar achterover gooit, daar komt echt wel heel veel pijn, heel veel angst, of heel veel spanning bij kijken. Goed dat je het dus zo breed aanpakt.
Ik heb nu oko een trainingspaard die zich in het verleden achterover liet vallen, en voor zover ik haar ken, doet ze dat wnneer ze echt heel veel opgekropte spanning heeft die letterlijk tot uitbarsting komt. Als ze iets niet snapt bijv.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:32

Jester_ schreef:
Bekken en heupen kunnen wel. Als het dmv rontgen niet kan, danwel met echo!'

Daar kwam ik bij kliniek 2 idd ook achter...
Beetje jammer aangezien ik gelijk al gezegd dat ik dacht dat het daar vandaan kwam.
Kliniek 2 gaf dus de bevestiging.. Onnodig veel geld gekost ;)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:54

als het medische verhaal gecheckt is zou ik voor zo'n paard echt Elise Buiten (Suelza op bokt) aanraden. Die is onderlegd is ongeveer alle methoden die hier voorbijkomen en super kundig.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 22:17

Even een hele korte reactie. De zadelmaker is geweest en heeft alles heel uitgebreid bekeken. Dat houdt ook in dat ik heb gereden.
Alles ging goed, net alsof het het braafste paard aller tijde was. Het zadel is ook helemaal in orde, daar kon het absoluut niet vandaan komen.

Het rijden zelf heeft natuurlijk niet goed gedaan. Eenmaal op het paard kon ik door de houding (benen uit elkaar, lang, tenen naar binnen ed) mijn been niet meer gebruiken. En de brave zadelmaker heeft mij daarna nog heel veel uitleg gegeven en veel dingen gevraagd. Daardoor heb ik iets te lang recht gestaan en ik verga dan ook van de pijn..

Morgen kijk ik even of ik op de pc kan zitten en jullie reacties kan beantwoorden! Ik heb het wel allemaal gelezen en mijn kliniek heeft mij ook gewaarschuwd over het hele bekken verhaal. Zij konden dan iets doen met inspuiten en kijken naar de activiteit ofzo maar dat koste al snel een getal met 4 cijfers..

NozemEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:57

Wat een heftig verhaal! Ik heb veel respect voor je dat je zo opzoek bent naar een oplossing. Ik herken een aantal dingen in je verhaal en ik wil mijn ervaringen met je delen in de hoop dat je er wat aan hebt. Gelukkig heb ik niet zo'n heftige situatie als jou meegemaakt maar ik herken met het wisselende gedrag wat uit het niet lijkt te komen.

Sinds een jaar heb ik een Quarter van nu 7 jaar, genaamd Whiz. Een enorm lief dier wat nog niet veel kende toen hij bij mij kwam. Hij was zadeldmak maar daar was dan ook alles mee gezegd. Erop, rondjes stappen en draven deed hij super braaf en vond hij geweldig om te doen. Mijn instructrice hielp mij 2 keer in de week en dan ging ik er 20 min op. Maar na enkele weken begon hij een beetje te staken.. Inhouden, stil gaan staan (echt op de quarter handrem :D ) en soms een soort van rollback (it's all in the family :P ). Dit gedrag werd alleen maar erger en een aantal mensen om mij heen zeiden dat ik door moest zetten omdat hij mij in de maling nam. Ik ben zelf van mening dat een paard je niet in de maling neemt en mijn gevoel zei ook dat er iets anders aan de hand was. Whiz vind het altijd geweldig op samen aan het werk te gaan dus ik vond het vreemd dat hij "uit het niets" zo kon gaan staken. Naast het rijden had ik op de grond ook een aantal probleempjes. Whiz is tot zijn zesde klophengst geweest en kon soms in mijn ogen nogal dominant uit de hoek komen.

Ik had toen nog geen ervaring met Natural Horsemanship maar ben hier wel naar opzoek gegaan. Ik kwam Kings-Crossing tegen op Facebook en heb na een tijdje besloten om whiz daar in training te zetten. Wat ik erg fijn vond is dat ik 3 keer in de week les kreeg van Irene bij Kings-Crossing waardoor ik ook veel over Natural Horsemanship leerde. En ik ben zo blij dat ik die stap toen genomen heb! Ik heb daar zoveel geleerd! Doordat ik leerde op een eerlijke en natuurlijke manier de leiding te nemen zijn al onze 'problemen' opgelost en rijden we lekker rond. Whiz bleek ook scheef te zijn en hier heeft irene mij ook mee geholpen door middel van rechtrichten. Op de grond is hij ook mega veel veranderd. Wat in mijn ogen dominant was was ook deels onzekerheid en omdat ik geen leiding nam werd die onzekerheid alleen maar erger.

Mijn lieve Whiz is nu tevreden. En ik al helemaal <3

Bij whiz was het dus deels lichamelijk (door de scheefheid) en deels omdat ik hem niet begreep. Een 'probleem' heeft vaak meerdere oorzaken.. Echt jammer dat ze niet kunnen praten :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 06:35

NozemEline schreef:
Wat een heftig verhaal! Ik heb veel respect voor je dat je zo opzoek bent naar een oplossing. Ik herken een aantal dingen in je verhaal en ik wil mijn ervaringen met je delen in de hoop dat je er wat aan hebt. Gelukkig heb ik niet zo'n heftige situatie als jou meegemaakt maar ik herken met het wisselende gedrag wat uit het niet lijkt te komen.

Sinds een jaar heb ik een Quarter van nu 7 jaar, genaamd Whiz. Een enorm lief dier wat nog niet veel kende toen hij bij mij kwam. Hij was zadeldmak maar daar was dan ook alles mee gezegd. Erop, rondjes stappen en draven deed hij super braaf en vond hij geweldig om te doen. Mijn instructrice hielp mij 2 keer in de week en dan ging ik er 20 min op. Maar na enkele weken begon hij een beetje te staken.. Inhouden, stil gaan staan (echt op de quarter handrem :D ) en soms een soort van rollback (it's all in the family :P ). Dit gedrag werd alleen maar erger en een aantal mensen om mij heen zeiden dat ik door moest zetten omdat hij mij in de maling nam. Ik ben zelf van mening dat een paard je niet in de maling neemt en mijn gevoel zei ook dat er iets anders aan de hand was. Whiz vind het altijd geweldig op samen aan het werk te gaan dus ik vond het vreemd dat hij "uit het niets" zo kon gaan staken. Naast het rijden had ik op de grond ook een aantal probleempjes. Whiz is tot zijn zesde klophengst geweest en kon soms in mijn ogen nogal dominant uit de hoek komen.

Ik had toen nog geen ervaring met Natural Horsemanship maar ben hier wel naar opzoek gegaan. Ik kwam Kings-Crossing tegen op Facebook en heb na een tijdje besloten om whiz daar in training te zetten. Wat ik erg fijn vond is dat ik 3 keer in de week les kreeg van Irene bij Kings-Crossing waardoor ik ook veel over Natural Horsemanship leerde. En ik ben zo blij dat ik die stap toen genomen heb! Ik heb daar zoveel geleerd! Doordat ik leerde op een eerlijke en natuurlijke manier de leiding te nemen zijn al onze 'problemen' opgelost en rijden we lekker rond. Whiz bleek ook scheef te zijn en hier heeft irene mij ook mee geholpen door middel van rechtrichten. Op de grond is hij ook mega veel veranderd. Wat in mijn ogen dominant was was ook deels onzekerheid en omdat ik geen leiding nam werd die onzekerheid alleen maar erger.

Mijn lieve Whiz is nu tevreden. En ik al helemaal <3

Bij whiz was het dus deels lichamelijk (door de scheefheid) en deels omdat ik hem niet begreep. Een 'probleem' heeft vaak meerdere oorzaken.. Echt jammer dat ze niet kunnen praten :D

Dit is dus wat ik bedoel, de combinatie rechtrichten/ nh lijkt dus vaker goed uit te pakken..Hier dus ook echt enorm goeie ervaringen mee!
Compleet ander paard Door gekregen!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:05

Ik vraag me wel eens af, die mensen die bij elke spatje dat hun paard vertoond, roepen, laten controleren, alles op de foto en ga zo maar door, of die niet vaker naast hun paard staan als er op zitten? En ook als een paard iets mankeert, geloof ik er heilig in (behalve bij duidelijk kreupel ofzo) dat correcte bewegingstherapie de allerbeste remedie is. En dan vinden ze iets op de foto, wie zegt dat dat de aanleiding is. Zoveel paarden die op de foto wel iets aan de rug of hals hebben, maar die daar nooit last van hebben. Wie zegt jou dan dat dat de aanleiding voor dat gedrag is?

Maar als ik dit geval lees, zal het misschien best zo geweest zijn dat de spatjes begonnen op een dag dat het paard zich niet zo lekker voelde, maar jee...denk dat de braafste dodo nog geleerd had dat protest zich uitbetaald in niet meer hoeven werken. Net zo goed als dat belonen heel goed werkt om een paard te leren dat ie iets goed doet, werkt belonen (en afstappen, paard zijn zin geven is de ultieme beloning, beter dan een klopje en braaf) ook heel goed om hem te leren dat wanneer hij protest vertoond, dat jij stopt met rijden. Hij zal dit in no time in zijn eigen voordeel gaan gebruiken.
Paard kan best tonen dat ie een dag niet zo lekker in zijn vel zit, maar ik heb ook wel eens hoofdpijn of ben moe, maar moet ik ook gewoon naar mijn werk. Heb ik ook geen zin. Als ik aan mijn paard merk dat ie niet lekker in zijn vel zit, wil ik daar best rekening mee houden door het bij simpel basis werk te houden. Maar ze hoeft niet de drama queen uit te gaan hangen en dat simpele basis werk kan ze gewoon gehoorzaam doen. Als ik iedere keer dat mijn merrie als een diva op haar achterste benen stond te dansen had toegegeven en afgestapt, had ik nu een draak van een paard gehad, waar waarschijnlijk niet meer op te rijden was. Daarentegen heeft zij nooit haar zin gehad, altijd doorgewerkt tot ze weer normaal kon doen, en heb nu het meest makkelijke paard dat ik me kan voorstellen. Maar je moet wel consequent zijn en blijven. Goed opvoeden en trainen op gehoorzaamheid.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:24

oji Op zich ga ik met je mee in gedachte, maar je moet zelf dan wel zo onderlegd zijn dat je door hebt waar het probleem zit , anders maak je een paard murf wat trouwens bij heel veel Quarters gedaan wordt.

Doorpakken is trouwens wat anders als grof aanpakken, ook daar worden nogal eens fouten in gemaakt.

Maar als een paard meermaals recht overeind gaat en zich zelfs laat omvallen, praat je in mijn ogen niet meer over een dominant paard wat zijn zin weet te krijgen, want een slim paard gaat nooit zo ver dat hij zelf risico loopt op verwonding.
Hier is meer aan de hand .

Dat het inmiddels een combinatie is van pijn en aangeleerd gedrag geloof ik wel maar eerst zal toch de pijn weggehaald moeten worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:53

Mijn reactie is ondergesneeuwd, maar ik zou echt het effect van de therapie niet uitsluiten.
Sommige paarden kunnen dat mentaal echt niet verwerken als er ruiters opzitten die onduidelijke hulpen geven.
Dat uit zich in staken op het moment dat ze dan iets 'moeten'.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:11

oji schreef:
Ik vraag me wel eens af, die mensen die bij elke spatje dat hun paard vertoond, roepen, laten controleren, alles op de foto en ga zo maar door, of die niet vaker naast hun paard staan als er op zitten? En ook als een paard iets mankeert, geloof ik er heilig in (behalve bij duidelijk kreupel ofzo) dat correcte bewegingstherapie de allerbeste remedie is. En dan vinden ze iets op de foto, wie zegt dat dat de aanleiding is. Zoveel paarden die op de foto wel iets aan de rug of hals hebben, maar die daar nooit last van hebben. Wie zegt jou dan dat dat de aanleiding voor dat gedrag is?

Maar als ik dit geval lees, zal het misschien best zo geweest zijn dat de spatjes begonnen op een dag dat het paard zich niet zo lekker voelde, maar jee...denk dat de braafste dodo nog geleerd had dat protest zich uitbetaald in niet meer hoeven werken. Net zo goed als dat belonen heel goed werkt om een paard te leren dat ie iets goed doet, werkt belonen (en afstappen, paard zijn zin geven is de ultieme beloning, beter dan een klopje en braaf) ook heel goed om hem te leren dat wanneer hij protest vertoond, dat jij stopt met rijden. Hij zal dit in no time in zijn eigen voordeel gaan gebruiken.
Paard kan best tonen dat ie een dag niet zo lekker in zijn vel zit, maar ik heb ook wel eens hoofdpijn of ben moe, maar moet ik ook gewoon naar mijn werk. Heb ik ook geen zin. Als ik aan mijn paard merk dat ie niet lekker in zijn vel zit, wil ik daar best rekening mee houden door het bij simpel basis werk te houden. Maar ze hoeft niet de drama queen uit te gaan hangen en dat simpele basis werk kan ze gewoon gehoorzaam doen. Als ik iedere keer dat mijn merrie als een diva op haar achterste benen stond te dansen had toegegeven en afgestapt, had ik nu een draak van een paard gehad, waar waarschijnlijk niet meer op te rijden was. Daarentegen heeft zij nooit haar zin gehad, altijd doorgewerkt tot ze weer normaal kon doen, en heb nu het meest makkelijke paard dat ik me kan voorstellen. Maar je moet wel consequent zijn en blijven. Goed opvoeden en trainen op gehoorzaamheid.

_/-\o_ Precies dit. Sommige mensen kijken hun paard gewoon ziek, kreupel of verzinnen wel een andere reden om er niet op te hoeven zitten.
Mooi voorbeeld is mijn paard. Beest is zo gruwelijk snel om te stoppen voor een hindernis, ga er vanuit dat hij springt en je ligt er naast. Dier weet het echt precies. Het liefst op wedstrijd... want dan lig je er naast en stap je de ring uit. Tot hij het grapje thuis ook vertoonde en ik toevallig wel bleef zitten. Paard was boos dat ik er niet naast lag. Dier kwam omhoog en stond op het punt van wel of niet achterover slaan. Toch weer op 4 benen benen gekomen en begint rondjes te draaien. Opnieuw aangereden, stopt nog een keer vuil, ik blijf weer zitten, paard kiest eieren voor z'n geld en springt sterren van de hemel.

Ander mooi voorbeeld. Ik wil wel eens uitstappen over een landweggetje met aan de zijkanten sloten. Paard bedenkt niet verder te willen en gaat achteruit lopen. (heeft dus echt totaal niks te maken met lichamelijk ongemak) ik geef been om vooruit te gaan maar die sloot komt toch wel steeds dichterbij. Paard voelt mijn angst dat we de sloot in gaan en wat doet hij? Juist, hij loopt harder achteruit. De volgende keer? als ik nou achteruit gaat lopen... dan hoef ik niet verder.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:53

Iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen: zijn voeding. Je geeft alleen hooi? Geen vitaminen en mineralen supplement?
Dan zou ik daar ook snel mee starten; een algehele vitaminen en mineralen aanvulling + een supplement als NervControl.
Simpel te regelen, goedkoper dan foto's nemen en dan kun je dat ook weer uitsluiten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:03

Bij een paard die altijd graag voor je wil "werken" en dan ineens moeite krijgt met een simpele volte (op beide kanten) daar ga ik niet uit van een gedragsprobleem.
Daarbij vind ik "werken" een groot woord, als ruiter moet je het paard motiveren en dan wil hij graag voor je "werken".

Bij een onbekend paard is het lastiger om een gedragsprobleem uit te sluiten. En zal ik eerder wat meer doorzetten.

TS is al best lang aan het tobben, dus lijkt het me belangrijk om eerst uit te sluiten dat het vanuit pijn komt. Het wordt nu toch steeds gevaarlijker...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:19

sneeuwpop schreef:
Bij een paard die altijd graag voor je wil "werken" en dan ineens moeite krijgt met een simpele volte (op beide kanten) daar ga ik niet uit van een gedragsprobleem.
Daarbij vind ik "werken" een groot woord, als ruiter moet je het paard motiveren en dan wil hij graag voor je "werken".

Bij een onbekend paard is het lastiger om een gedragsprobleem uit te sluiten. En zal ik eerder wat meer doorzetten.

TS is al best lang aan het tobben, dus lijkt het me belangrijk om eerst uit te sluiten dat het vanuit pijn komt. Het wordt nu toch steeds gevaarlijker...

Ook helemaal mee eens!