Hulpteugel voor veiligheid?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:21

Marloes schreef:
Toevallig zit ik in de buurt van Amersfoort, Leusden om precies te zijn. Niveau 3 diploma op zak bij Emiel Voest. Als je graag wil lessen in het werk aan de lange lijnen of een keer wil kijken hoe het er 'in het echt' uit ziet ben je van harte welkom :)

Jou bedoelde ik ook hierboven, Marloes :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:32

Het bakprobleem zou ik eerder oplossen door gas te geven.
Vaak zijn dergelijke paarden hele slimme paarden, dus gewoon vriendelijk vragen om naar rechts te gaan, stuift hij naar links? Prima, maar DIRECT been erin en vooruit, bij voorkeur de hogere gang dan waar je vroeg naar rechts te gaan, even goed gassen op de volte, bij A terugnemen en dmv een 8-tje van hand veranderen. Trekt die weer naar links, herhalen.
Zodra hij ook maar naar rechts gaat gooi je alles los en geef je hem rust. Een beetje een slim paard heeft na 3 X door dat hij beter luistert of dat je het hem wel héél moeilijk maakt.

Eenmaal dat werkt, zou ik voor buiten toch opteren voor een stangbitje (bv een billy-allen stang, kun je op twee teugels rijden, is een erg zacht bitje, maar indien nodig kun je de hefboom erbij nemen).
Als je in het begin een ruimte hebt buiten waar je hem even kan laten lopen kun je hetzelfde idee gebruiken? Gaat die rennen? Prima, maar dan net zo lang tot hij moe is en nog een stukje extra.

SinneJ

Re: Hulpteugel voor veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:37

Allereerst ik herken dat karakter heel erg :D lijkt enorm op mijn ruin. Die is ondertussen 8 en geeft me weinig problemen, maar ALS ze er zijn... ja dan kan ik zoals jij vaak weinig doen. Anticiperen is dus de boodschap ;) maar daar heb je niet veel aan bij een jong en nog onvoorspelbaar paard ;).

Ik had vooral een vraag: Bokt hij ook, of gaat hij enkel met je lopen?
Misschien stond het hier al vermeld, maar ik vind het niet meteen.

Zoefaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:50

Wat leuk dat het al zo goed gaat!
Veiligheid voor alles! Voor je zelf maar ook voor anderen.

In de bak kun je al best veel oefenen bijv. Tempowisselingen, lange lijnen, schriktraining etc.

Wanneer je puur voor de veiligheid een hulpteugel gebruikt "in het begin" kan het na mijn inziens geen kwaad. Zelf heb ik voorkeur voor de slof omdat ze met martingaal nog wat meer kan doen dan mij soms lief is. Wel zou ik de eerste keer even in de bak kijken wat zijn reactie is. Wanneer het kan, is het fijn om samen naar buiten te gaan en een rustig stuk uit te zoeken.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Zoefaber op 21-05-16 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:52

Heb niet het hele topic gelezen (dus weet niet of het al gezegd/genoemd is)
Had ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn PRE van nu 6. Mn instructrice gaf de tip om er een 'touwtje aan te hangen'.. (zoals op de foto met longeren maar dan bij het zadel)
Als hij normaal liep hing het touwtje gewoon slap, zette hij zijn nek en kop erop trok het wat strak zodat hij toch zijn hoofd netje omlaag moest houden en was de gekkigheid er snel af. Hij had heel snel in de gaten wat de bedoeling was en na een paar keer was er niks meer aan de hand en hingen de touwtje altijd slap.
Heeft mij super goed geholpen

Afbeelding

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:19

SinneJ schreef:
Allereerst ik herken dat karakter heel erg :D lijkt enorm op mijn ruin. Die is ondertussen 8 en geeft me weinig problemen, maar ALS ze er zijn... ja dan kan ik zoals jij vaak weinig doen. Anticiperen is dus de boodschap ;) maar daar heb je niet veel aan bij een jong en nog onvoorspelbaar paard ;).

Ik had vooral een vraag: Bokt hij ook, of gaat hij enkel met je lopen?
Misschien stond het hier al vermeld, maar ik vind het niet meteen.

Nee, hij bokt niet. De enige keer dat ik dus een rondje in een groter weiland maakte gaf hij op deze manier gas en dat wil ik niet herhalen, omdat hij daar alleen maar verkeerde dingen van kan leren. Ik weet echter zeker dat het niet bij deze keer gaat blijven, vandaar mijn vraag.

In de bak gaat hij trouwens niet gassen, maar hebben we soms de discussie links of rechts :+ . Dat kan ik in de bak wel oplossen, maar dat is wel precies dezelfde hardnekkige kop die hij er dan opzet.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:23

dekensenzo schreef:
Heb niet het hele topic gelezen (dus weet niet of het al gezegd/genoemd is)
Had ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn PRE van nu 6. Mn instructrice gaf de tip om er een 'touwtje aan te hangen'.. (zoals op de foto met longeren maar dan bij het zadel)
Als hij normaal liep hing het touwtje gewoon slap, zette hij zijn nek en kop erop trok het wat strak zodat hij toch zijn hoofd netje omlaag moest houden en was de gekkigheid er snel af. Hij had heel snel in de gaten wat de bedoeling was en na een paar keer was er niks meer aan de hand en hingen de touwtje altijd slap.
Heeft mij super goed geholpen

[ [url=m/sel2sv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eigenlijk is dat de werking van de slof, maar dan vind ik de slof veiliger omdat je die ook los kunt laten. Dat touwtje zit vast en dat vind ik eng.

Overigens hoeft hij van mij op de slof (als ik die ga inzetten) niet nagevelijk te lopen. Ben ik nu ook totaal niet mee bezig. Wel met ontspanning en achterhand erbij, waardoor dat koppie vanzelf zakt.

EAST

Re: Hulpteugel voor veiligheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:45

Hallo Estera,

Zelf heb ik nogal een sterke pony waar ik een periode had dat we echt een strijd met elkaar hadden. Hij liep elke keer onder me vandaan en weigerde zijn oefeningen te rijden. Hij is al 17 jaar dus ik spreek niet over het inrijden. Laten we zeggen dat hij een heel sterk karakter heeft en erg dominant kan zijn. Mijn instructrice raden mij aan om soms met een slof teugel te rijden zodat hij ontspannen zijn rondjes kon lopen. Ik hoef de slof er nu alleen al aan te hangen en hij weet dat zijn hoofd naar beneden moet, ik rij bijna niet op het slof. Zolang je het paard licht in de hand heb is het een super fijn hulpmiddel! Ik waarschuw je wel dat ze er in kunnen gaan hangen, wanneer ze dat doen kunnen ze er sterker van worden!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:28

Eileen_ schreef:
Nee. Absoluut nee.

Wat hier mist is een goede start. En daarmee bedoel ik het inrijden/ zadelmak maken. En dan niet alleen het inrijden zelf, maar waarschijnlijk alle grondwerk om ze voor te bereiden op het rijden mist. Helaas is dat in Nederland niet zo bekend en doet niemand iets behalve longeren. Maar longeren doet helemaal niets behalve (vaak zelfs verkeerde) spieren opbouwen. Maar mentaal? Niks nada noppes.
Wat hier gebeurd is, is iemand die dacht zn paard zadelmak te maken maat het verkeerd heeft aangepakt. Iemand die zn paard niet leest en niet weet hoe een paard zadelmak te maken op een manier dat het paard het begrijpt.

Zoek een proffesional op die dit allemaal op kan fixen, en ik weet t. Die zijn erg moeilijk te vinden, al helemaal in Nederland. Iemand die veel grondwerk doet en niet zo op een paard springt die niet is voorbereid.

Zelfs een paard die al 10 jaar onder het zadel is kan nog problemen vertonen, of krijgen, door verkeerd inrijden. Zo ben ik er 2 weken geleden vanaf gebokt door zon situatie. En dit paard heeft al heel wat mensen op zn rug gehad ;) Verkeerd beleerd, nooit geleerd hoe te geven voor druk, altijd in zn eigen schulp gebleven, meestal door beginners gereden. En toen ging ik er op. Zat opeens op een rodeopaard :D Waarom? Dit paard wordt altijd heel gespannen in zn ribben. Had ik eerst nier door, las m niet goed. Ik spoorde hem aan, te lange teugels en toen was t boem.

Dit is echt weer bokt op z,n slechtst!

tuurlijk kan ze een slof gebruiken! Heel slim zelfs om aan zichzelf haar paard en de medeweggebruikers gebruikers te denken! Een slof kan op de manier die zij beschrijft geen kwaad. Het is een extra hulp middel in geval van nood! En grote kans dat haar paard met slof om de slof helemaal niet nodig heeft....... Want dit zorgt voor een zelfverzekerde ruiter die zich veilig voelt (een leider dus)

En zeggen dat haar paard niet goed is ingereden is vrij dom en kort Door de bocht..... niemand hier heeft het paard gezien dus niemand kent exact het probleem..... alleen ts

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:46

en passoa bit met 2 teugels?

1e teugel in de bovenste ring en die gebruik je gewoon als gewone teugel, niets scherps aan
2e teugel in ring lager, hangt slap om de hals, alleen te gebruiken als nooddstop

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:54

Ben het hier helemaal niet mee eens.
Een hulpteugel is nooit bedoelt om dienst te doen als veiligheid.
Enkel als het gebruikt wordt om een soort training te doen, die dan gericht bedoelt is om na die training gewoon zonder die hulpteugel verder te kunnen.
Je mag hier blijkbaar niet zeggen dat er onvoldoende training is, je mag hier niet zeggen dat er onvoldoende kennis en kunde van de ruiter in kwestie is, ......
Als die er wel zou zijn is die hulpteugel echt nooit nodig om veilig te rijden, een paard dat goed opgeleid is en braaf aan de hulpen staat en voldoende schriktraining heeft gehad , ..... die doet enkel wat de ruiter hem vraagt, niks meer en ook niks minder.
Bijna altijd is de fout/het verkeerd inschatten/onbegrip van de mens/ruiter de oorzaak dat het probleem er is en zo blijft, want idd er zijn paarden genoeg die te vlug willen zijn, schrikkerig zijn en dergelijke maar na juist gerichte training zal ook dat paard een braaf en gehoorzaam paard zijn.
Zoek de fout bij jezelf.
En een hulpteugel mag maar enkel bij het leerproces.

DDDara schreef:
Eileen_ schreef:
Nee. Absoluut nee.

Wat hier mist is een goede start. En daarmee bedoel ik het inrijden/ zadelmak maken. En dan niet alleen het inrijden zelf, maar waarschijnlijk alle grondwerk om ze voor te bereiden op het rijden mist. Helaas is dat in Nederland niet zo bekend en doet niemand iets behalve longeren. Maar longeren doet helemaal niets behalve (vaak zelfs verkeerde) spieren opbouwen. Maar mentaal? Niks nada noppes.
Wat hier gebeurd is, is iemand die dacht zn paard zadelmak te maken maat het verkeerd heeft aangepakt. Iemand die zn paard niet leest en niet weet hoe een paard zadelmak te maken op een manier dat het paard het begrijpt.

Zoek een proffesional op die dit allemaal op kan fixen, en ik weet t. Die zijn erg moeilijk te vinden, al helemaal in Nederland. Iemand die veel grondwerk doet en niet zo op een paard springt die niet is voorbereid.

Zelfs een paard die al 10 jaar onder het zadel is kan nog problemen vertonen, of krijgen, door verkeerd inrijden. Zo ben ik er 2 weken geleden vanaf gebokt door zon situatie. En dit paard heeft al heel wat mensen op zn rug gehad ;) Verkeerd beleerd, nooit geleerd hoe te geven voor druk, altijd in zn eigen schulp gebleven, meestal door beginners gereden. En toen ging ik er op. Zat opeens op een rodeopaard :D Waarom? Dit paard wordt altijd heel gespannen in zn ribben. Had ik eerst nier door, las m niet goed. Ik spoorde hem aan, te lange teugels en toen was t boem.

Dit is echt weer bokt op z,n slechtst!

tuurlijk kan ze een slof gebruiken! Heel slim zelfs om aan zichzelf haar paard en de medeweggebruikers gebruikers te denken! Een slof kan op de manier die zij beschrijft geen kwaad. Het is een extra hulp middel in geval van nood! En grote kans dat haar paard met slof om de slof helemaal niet nodig heeft....... Want dit zorgt voor een zelfverzekerde ruiter die zich veilig voelt (een leider dus)

En zeggen dat haar paard niet goed is ingereden is vrij dom en kort Door de bocht..... niemand hier heeft het paard gezien dus niemand kent exact het probleem..... alleen ts

jessica1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:29

Ik heb met thiedemann gereden omdat mijn verzorgpony zo sterk was en hard in zijn mond, dat als je hem naar rechts met zijn hoofd stuurde dat hij gewoon rechtdoor bleef lopen en vervolgens ging racen(Een welshje met naar mijn zeggen iets te veel arabierenbloed :D ). Ik heb dus daarom een thiedemann voorgesteld bij de eigenares omdat de pony amper te rijden was daardoor. MAAR ik had nooit een hulpteugel gaan gebruiken "voor de veiligheid". Als je pony het niet nodig hebt is het pure troep net als peesjes of bandages(je hebt natuurlijk uitzonderingen). :)

jessica1304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:32

Mijn welsh verzorgpony deed dit ook altijd,(ik weet dat hij een stuk kleiner is dan uw paard maar)hij was zo sterk. Dus eerst geprobeerd met slof maar daar gingen me handen alleen meer pijn van doen omdat hij nog steeds dezelfde kracht had en ik me handen netjes moest houden. Ook was hij zo lenig dat als ik hem naar rechts stuurde dat hij gwn met zijn hoofd bijna op zijn schouder nog gewoon doorliep en toen ging ik een Thiedemann uitproberen en wat was dat geweldig zeg. Ik zou zeggen een thiedmann dus.