nieuw paard vreselijk onstuimig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:12

Even ter vergelijk. Wij hebben onze 3,5 jarige eind maart zadelmak gemaakt (in die tijd zaten we er idd iedere dag eventjes op, ongeveer een kwartier) daarna 4,5 maand weer de wei opgestuurd en in het najaar terug gehaald om verder in te rijden.
Wij rijden 3 x per week 20 minuten, longeren 2 x pw, 1 x bijgezet en 1 x aan het halster. Verder is hij los en wordt aan de hand gestapt. Dit blijven we doen tot hij 4 is, dan komt er een dag rijden bij, etc.
5 x per week rijden is eigenlijk altijd mijn max. Daarnaast longeren en een dagje los/vrij en aan de hand stappen.

Ik acht de kans groot dat je paard gewoon een beetje "overwerkt" is. Geef haar even 1 a 2 weken vakantie + werk aan de hand en longeren. Geef haar een lekkere behandeling door een osteo of fysio en begin dan weer even van voren af aan. Met goede begeleiding.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 00:33

Tjaaa uit jouw vragen en antwoorden kan ik opmaken dat jij Ts wel kan rijden, maar niet echt ervaring hebt met het beleren van zo'n jonge paarden die al die dingen nog niet kennen.
Het is allemaal leuk die gedachten van ijzerloos en mssn wel bitloos en ..... maar als een ijzer het paard meer rust bezorgt is het toch een goede ondersteuning, er is niets mis mee met een goed geplaatst en passend ijzer.
Maar de problemen die je nu ondervind zijn zeker niet enkel te wijten aan met of zonder ijzers, ik vermoed dat jullie elkaar gewoon niet begrijpen, en dat geeft voor het paard een heel grote grijze zone, wat kan er wel en wat niet, wat vragen ze en wat niet, e.a ......
Jij zegt zelf dat je nog niet heel veel vraagt, want het paard is nog jong en kan dit nbog niet en dergelijke, ... deels zit daar ook al het probleem,
Als jij met het paard aan het werk gaat is het de bedoeling dat het paard jou vertrouwd, dat het paard jou volgt en doet wat jij vraagt, en echt geen halve stap meer of minder, jij moet controle over het paard zijn voeten krijgen, waar en hoe en wanneer het paard zijn voet ergens plaatst, en ik bedoel hier echt letterlijk waar en hoe en dit op centimeters na nauwkeurig.
Dit kan echt bij elk paard dus ook bij jou paard.
Zoek goede instructie die jou hierbij kan helpen, doe niet zelf zo verder, want je bent nu bezig dit paard dit slechte gedrag aan te leren, en dat is nu net wat je niet wil.
Zoek de fout niet bij je paard maar zoek de fout bij jezelf.

elin1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 07:03

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa uit jouw vragen en antwoorden kan ik opmaken dat jij Ts wel kan rijden, maar niet echt ervaring hebt met het beleren van zo'n jonge paarden die al die dingen nog niet kennen.
Het is allemaal leuk die gedachten van ijzerloos en mssn wel bitloos en ..... maar als een ijzer het paard meer rust bezorgt is het toch een goede ondersteuning, er is niets mis mee met een goed geplaatst en passend ijzer.
Maar de problemen die je nu ondervind zijn zeker niet enkel te wijten aan met of zonder ijzers, ik vermoed dat jullie elkaar gewoon niet begrijpen, en dat geeft voor het paard een heel grote grijze zone, wat kan er wel en wat niet, wat vragen ze en wat niet, e.a ......
Jij zegt zelf dat je nog niet heel veel vraagt, want het paard is nog jong en kan dit nbog niet en dergelijke, ... deels zit daar ook al het probleem,
Als jij met het paard aan het werk gaat is het de bedoeling dat het paard jou vertrouwd, dat het paard jou volgt en doet wat jij vraagt, en echt geen halve stap meer of minder, jij moet controle over het paard zijn voeten krijgen, waar en hoe en wanneer het paard zijn voet ergens plaatst, en ik bedoel hier echt letterlijk waar en hoe en dit op centimeters na nauwkeurig.
Dit kan echt bij elk paard dus ook bij jou paard.
Zoek goede instructie die jou hierbij kan helpen, doe niet zelf zo verder, want je bent nu bezig dit paard dit slechte gedrag aan te leren, en dat is nu net wat je niet wil.
Zoek de fout niet bij je paard maar zoek de fout bij jezelf.

Snap ik volkomen! heb overigens nooit gezegd dat zij de fout is, sowieso, termen als fout of slecht hoeven niet. We kunnen allemaal leren en dingen misschien anders doen, klinkt beter:) bedankt voor je feedback!

elin1981

Re: nieuw paard vreselijk onstuimig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 07:05

oh frieswytse, ik bedoelde uiteraard 3/4de kg :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 08:54

Op het moment dat TS schrijft door te galopperen en pas te stoppen zodra zij dit wil ...mist ze volgens mij heel veel ervaring met jonge paarden.Zo werkt het namelijk niet

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:09

FriesWytske schreef:
Wow, dat is wel erg veel. Zou dat eerst eens terug brengen tot een halve kilo. Helemaal omdat ze geen brok gewend is. Bovendien is het niet slecht als ze GEEN brok krijgen. Kan me nu wel voorstellen dat ze zo druk wordt. De meeste Friezen hebben niet zoveel brok nodig.

Ik
Lees driekwart kilo geen 3 tot 4. Volgens mij zegt ze eerder dat hij niet veel brok krijgt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:13

Babootje schreef:
Even ter vergelijk. Wij hebben onze 3,5 jarige eind maart zadelmak gemaakt (in die tijd zaten we er idd iedere dag eventjes op, ongeveer een kwartier) daarna 4,5 maand weer de wei opgestuurd en in het najaar terug gehaald om verder in te rijden.
Wij rijden 3 x per week 20 minuten, longeren 2 x pw, 1 x bijgezet en 1 x aan het halster. Verder is hij los en wordt aan de hand gestapt. Dit blijven we doen tot hij 4 is, dan komt er een dag rijden bij, etc.
5 x per week rijden is eigenlijk altijd mijn max. Daarnaast longeren en een dagje los/vrij en aan de hand stappen.

Ik acht de kans groot dat je paard gewoon een beetje "overwerkt" is. Geef haar even 1 a 2 weken vakantie + werk aan de hand en longeren. Geef haar een lekkere behandeling door een osteo of fysio en begin dan weer even van voren af aan. Met goede begeleiding.

Eens!

Jonge paarden hebben spierpijndagen nodig! Kort en krachtig rijden, dingetjes leren en wegzetten. Helemaal aan het begin van de training, ik deed altijd dag rijden, dag zonder bijzet aan de longe ronddraven of helemaal niets, dagje bijgezet lang en laag longeren, en de dag erop weer rijden.

Op die manier krijgt het paard 'rust' en kan het de spierpijn er onbelast uitlopen.

Als je paard enkele maanden onder de man is pas je het schema gewoon weer aan, maar ook dan kan een week tot maandje rust tussendoor echt geen kwaad hoor!

En volgens mij zijn Friezen ook vaak laatbloeiers, je doet snel teveel.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:29

Het zijn de wel bekende 3 maanden blues. Dat wil zeggen, paardje kopen (vaak jong) en dan aan het werk zetten. Weken gaat het goed en je vraagt steeds meer. En na 3 maanden is het mis. Het paard komt in verzet je vraagt gewoon veel te veel. Remedie even rust zet je paardje om de dag even aan het werk. Liefst om de twee dagen. Maar vraag niet te veel en bouw alles weer rustig op en dan komt alles gewoon weer goed.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:13

3/4de kg. Is blijkbaar nog te veel voor deze Fries. Zoals ik al eerder zei, de meeste Friezen hebben helemaal niet veel brok nodig. En zijn al heet genoeg van zichzelf. Misschien heb ik er overheen gelezen. Maar wat is haar afstamming?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:54

Ga over op vitamine brokje..ff helemaal geen biks/müsli meer..

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 10:54

Mijn friesje van 3 heb ik zadelmak gemaakt deze zomer toen lekker 3 maanden op het land gezet en toen weer met 2x in de week rijden opgepakt.

We doen nu 2x rijden maar vooral buiten ritten, wandelen en max 2x longeren zonder bijzet.
En ze staat dan voor de wagen dat doen we ook max 2x per week soms niet en soms maar 1x dat vind ze geweldig werk!

Zei krijgt 1/2e schep Friesche brok en een schepje vitamine brok van pavo en stuiterd soms al onder me vandaan :p

A.s jaar kan ik zelf weer rijden en dan wil ik haar 3x gaan rijden waarvan 1x buiten 2x trainen in de bak en misschien soms 1x extra voor een wedstrijd daarna krijgt ze dan wel rust of alleen buitenrit!

Succes

Even op rust zetten en alleen grondwerk doen zal dr wel goed doen en dan gewoon even van voor af aan beginnen.
En buitenritten!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:54

elin1981 schreef:
Ik heb de smid net even gesproken via Messenger, het kan volgens hem niet aan het ijzer'gebeuren'liggen! hij zegt"laat je ff niet in de maling nemen":) oke, dus 1 vinkje op het lijstje, ijzers ligt het niet aan!

zuinig zijn op zo'n verstandige smid ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:48

Mijn jonge pony die nadat ik hem 3 weken had ineens heel vervelend werd, had helemaal geen ijzers.Dus het hoeft echt niet daaraan te liggen. Eerder toch iets psychisch in de zin van de baas gaan spelen? En hij hoefde maar 1keer per week 20 minuten te stappen en draven. Ik dacht eerder dat ik hem teweinig liet doen zodat hij zich was gaan vervelen. -O-

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:20

Over het rennen:
Ik zou haar na een aantal rondjes (zoals je zelf al voorstelde een stuk of 3) terug nemen naar draf en of stap. Daarna weer aanspringen in de galop en de beheersing houden, lukt dit niet. Weer zo snel mogelij. Terug naar draf en of stap en weer opnieuw. Pas zodra zij een tempo heeft bereikt dat jij prettig vind, en waar jij je goed bij voelt ga je stoppen. Al moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat je niet te lang door gaat.
Heel belangrijk: sluit altijd goed af!
Heel veel succes! Ik ben benieuwd hoe het afloopt!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 06:44

Leiderschap, wederzijds respect, vertrouwen in elkaar heb je niet zomaar..Dat kost tijd en doorzettingsvermogen..geef je paard de tijd en verdiep jezelf in werken aan de hand en grondwerk ( er zijn tig oefeningen die leuk, leerzaam,goed voor de ontwikkeling voor je paard zijn) waarbij je sterk aan band werkt tussen jou en je paard!
Suc6!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:47

elin1981 schreef:
Ik heb de smid net even gesproken via Messenger, het kan volgens hem niet aan het ijzer'gebeuren'liggen! hij zegt"laat je ff niet in de maling nemen":) oke, dus 1 vinkje op het lijstje, ijzers ligt het niet aan!

Gelukkig een smid met het juiste verstand :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 13:59

ik zou er wel een ijzer onderleggen
Hoe is jullie verstandhouding, ben jij een duidelijke leider? en snapt zij jou ook?

Ik ben wel benieuwd naar de afstamming

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 14:32

Als je paard hard gaat als er iets engs gebeurd en jij laat hem vervolgens keer op keer nog harder lopen, wat leer je het paard dan? Hard lopen wanneer iets eng is, denk ik tenminste?

Ik zou tijdelijk stoppen met krachtvoer, daarnaast zou ik het paard zoveel mogelijk vrije beweging aanbieden met minimaal 1 maatje. Overtollige energie kun je op dit moment niet gebruiken.

Verder zou ik het paard aan de hand in de bak laten stappen totdat er rust en ontspanning is. Dit herhalen (mag gerust 2x op een dag), als dat goed gaat zou ik een stukje van de bak afzetten en hetzelfde doen terwijl je er op zit (laat evt. iemand meelopen). Leer je paard aan een lange teugel stappen, met zijn neus ter hoogte van zijn voorknie (niet achter de loodlijn). Als het stappen goed gaat dan zou ik op dezelfde manier gaan draven in een heel rustig tempo. Als je zoekt op Will Faerber stretch dan krijg je misschien een beetje een idee van wat ik ongeveer bedoel. Van daaruit kun je dan weer verder werken. Zie ook dit artikel http://www.dressuur.nl/berichten/brilja ... meren/747/

Omdat je angstig bent geworden en er in korte tijd allemaal foute dingen zijn ingeslopen zou ik zelf de komende periode alleen rijden onder begeleiding van een goede instructeur.
Longeren kan, als je maar niet je paard keihard in de rondte gaat slingeren en laat bokken.

Het advies om juist in deze periode gekke dingen op te zoeken zou ik absoluut niet opvolgen, met een paard waar geen ontspanning in zit en dat niet aan de hulpen staat in combi met een wat angstige ruiter lijkt mij dat vragen om ongelukken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:35

GMekkes schreef:
Als je paard hard gaat als er iets engs gebeurd en jij laat hem vervolgens keer op keer nog harder lopen, wat leer je het paard dan? Hard lopen wanneer iets eng is, denk ik tenminste?

Als het stappen goed gaat dan zou ik op dezelfde manier gaan draven in een heel rustig tempo. Als je zoekt op Will Faerber stretch dan krijg je misschien een beetje een idee van wat ik ongeveer bedoel. Van daaruit kun je dan weer verder werken. Zie ook dit artikel http://www.dressuur.nl/berichten/brilja ... meren/747/

Hier moet je met een paard wat nog maar 6 weken onder het zadel nog helemaal niet mee bezig gaan. Met een paard wat zo kort onder het zadel is. Moet je bezig gaan met de balans. En die is na een paar maand echt nog niet bevestigd. Trek daar minstens een half jaar tot jaar voor uit.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:53

Tja, na een aantal weken/maanden krijg je de waarheid te zien ipv dat je dingen "gratis" krijgt omdat het dier nog niet op zijn plek is.

Klinkt heel hard en dat is het ook. Jij (ts) doet natuurlijk stikkie je best om het goed te doen, je paard denkt er blijkbaar anders over. Het is een jong ding, zaken zijn nog niet bevestigt en dat kan problemen geven als je het niet goed doet voor dat betreffende paard.

Mijn advies, zoek begeleiding die weet hoe een jong paard op te bouwen. Je paard is waarschijnlijk erg vlotjes ingereden en jij hebt nu het moment te pakken dat je paard zich niet meer overrompelt voelt en "commentaar" gaat geven.
Heb het al zo vaak gezien dat een paard een paar maanden onder het zadel is en dan "ineens" gek gaat doen. Het probleem is gewoon dat mensen een hoop "gratis" krijgen van zo'n jong dier en dat dat ergens op houdt.
Het kan best zijn dat jij (ts) het helemaal niet verkeerd doet, maar de prijs krijgt van hoe het is gedaan daarvoor. Maar om dat zeker te weten is begeleiding gewoon erg handig. Dan weet je zeker of je door moet gaan met wat je doet, evt wat aanpassingen moet maken, of de boel helemaal om moet gooien.

Ik zou zelf het dier voornamelijk op de grond trainen nu en hulp erbij halen. Eerst maar eens goed weten waarom dit gebeurd, is het angst, is het dominantie en wat is de juiste weg om nu te bewandelen. Ook natuurlijk hierin jezelf meenemen, hoeveel invloed heeft jouw onzekerheid, jouw "angst" dat er lichamelijk wat mis is, jouw "mindere" vertrouwen omdat dit niet jouw bekende paardje is waarvan je precies wist hoe of wat?
Heb dat zelf ook wel gemerkt toen ik een haf erbij kocht, na tijden alleen met de andere haf gewerkt te hebben was dit wel heel anders. Ander karakter, andere gangen, af en toe voelde het bijna alsof ik opnieuw moest leren rijden zelfs.

Doe gewoon een stapje terug, begin bij 0 en bouw rustig op. Zo kan je alles nagaan en problemen oplossen waar ze beginnen. Je kan nu eenmaal niet ergens hoog in de bouw oplossen als het fundament niet goed is, de boel stort dan gewoon in, hoe mooi je dat hogere ook opbouwt. Als dat fundament niet goed zit kan wat erop gebouwd wordt ook niet stabiel zijn.
Niet alleen je gebouw zal daardoor stevig staan, je relatie, de reactie die je paard op jou heeft, de gehoorzaamheid, het vertrouwen en het respect zullen verbeteren. Beter daar nu een paar maanden aan besteden en de rest van jullie leven daar plezier van hebben.
Zie het vooral niet als achteruit gaan, maar zie het als een fijne uitdaging, een groeien samen waar je jaren plezier aan zal hebben. Zie het als, leuk, we werken nu hier aan, ipv als prut, we moeten weer terug.

Bedenk je vooral dat zelfs met een ervaren paard mensen terug moeten, het is geen ononderbroken lijn van A naar B, het is een zeer grillige lijn van A naar B, met heel wat omwegen. Probeer daar vooral van te genieten, plezier te vinden in die kronkelende lijn. Vier de "succes" momenten, maak je niet te druk om de mindere momenten.
Denk, "hoe interessant", als er wat "mis" gaat, denk niet "oh nee".
Dit continue kijken naar hoe het gaat, paar stapjes terug en weer opbouwen is hoe het zal gaan, een leven lang. Zelfs een goed opgeleid paard heeft zo nu en dan een stapje terug nodig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:49

Moet zeker kunnen hoor "fries-wytske"
Dit zijn geen onmogelijke vragen hé, het is gewoon ontspanning en buiging aanbieden.
Dat kan bij wijze van spreken al van de eerste dag.

FriesWytske schreef:
GMekkes schreef:

Als het stappen goed gaat dan zou ik op dezelfde manier gaan draven in een heel rustig tempo. Als je zoekt op Will Faerber stretch dan krijg je misschien een beetje een idee van wat ik ongeveer bedoel. Van daaruit kun je dan weer verder werken. Zie ook dit artikel http://www.dressuur.nl/berichten/brilja ... meren/747/

Hier moet je met een paard wat nog maar 6 weken onder het zadel nog helemaal niet mee bezig gaan. Met een paard wat zo kort onder het zadel is. Moet je bezig gaan met de balans. En die is na een paar maand echt nog niet bevestigd. Trek daar minstens een half jaar tot jaar voor uit.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:07

FriesWytske schreef:
GMekkes schreef:

Er leiden vast meerdere wegen naar Rome :)
Ik ben verder niet bekend met de methode van Will Faerber, ik zocht alleen naar beeldmateriaal voor verduidelijking.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik mij zou richten op geestelijke en lichamelijke ontspanning bij het paard van TS. Paarden raken heel ontspannen van deze houding en lijken het niet moeilijk te vinden, althans dat is mijn ervaring. Ik denk dat het meestal de ruiters zijn die het moeilijk (lees spannend) vinden, stappen aan een losse teugel en draven en galopperen met een licht aangenomen teugel.
Loslaten op een jong en groen paard ipv tegen/vasthouden.

Natuurlijk heeft het paard tijd nodig om het evenwicht te hervinden met een ruiter op zijn rug.
In het boek Das Gymnasium des pferdes vind je op bladzijde 19 een afbeelding van 4 paarden.
Het eerste paard loopt lang en laag en de paarden daaronder zijn steeds verder verzameld.
Volgens mij gaat deze afbeelding over het verloop van de africhting waarin er steeds meer verzameling mogelijk is.

Ook in het boek van Handler/Hessing "de Spaanse rijschool in Wenen" lees ik op blz. 155 over "het naar voren en benedenwaarts strekken van de hals, dat heeft tot gevolg dat de rug zich welft en bevorderd de bevestiging van de hals in de schoft. Het verkrijgen van een vaste, maar elastische verbinding met een ontspannen rug is een voorwaarde voor de in het 2e jaar beginnende verzamelende arbeid, omdat anders elke teugelaanhouding in de schoft wordt onderbroken en niet via de rug naar de achterhand kan gaan."

Men heeft het dus over het eerste jaar waarin ze volgens mij vanaf het eerste moment bezig zijn het paard te leren de ruiter op de juiste manier te dragen omdat het anders last zal krijgen van stijfheid en pijn. Volgens mij ben je op deze manier ook bezig met het ontwikkelen van de balans van het paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 06:35

GMekkes schreef:
FriesWytske schreef:

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik mij zou richten op geestelijke en lichamelijke ontspanning bij het paard van TS. Paarden raken heel ontspannen van deze houding en lijken het niet moeilijk te vinden, althans dat is mijn ervaring. Ik denk dat het meestal de ruiters zijn die het moeilijk (lees spannend) vinden, stappen aan een losse teugel en draven en galopperen met een licht aangenomen teugel.
Loslaten op een jong en groen paard ipv tegen/vasthouden.

Natuurlijk heeft het paard tijd nodig om het evenwicht te hervinden met een ruiter op zijn rug.
In het boek Das Gymnasium des pferdes vind je op bladzijde 19 een afbeelding van 4 paarden.
Het eerste paard loopt lang en laag en de paarden daaronder zijn steeds verder verzameld.
Volgens mij gaat deze afbeelding over het verloop van de africhting waarin er steeds meer verzameling mogelijk is.

Ook in het boek van Handler/Hessing "de Spaanse rijschool in Wenen" lees ik op blz. 155 over "het naar voren en benedenwaarts strekken van de hals, dat heeft tot gevolg dat de rug zich welft en bevorderd de bevestiging van de hals in de schoft. Het verkrijgen van een vaste, maar elastische verbinding met een ontspannen rug is een voorwaarde voor de in het 2e jaar beginnende verzamelende arbeid, omdat anders elke teugelaanhouding in de schoft wordt onderbroken en niet via de rug naar de achterhand kan gaan."

Men heeft het dus over het eerste jaar waarin ze volgens mij vanaf het eerste moment bezig zijn het paard te leren de ruiter op de juiste manier te dragen omdat het anders last zal krijgen van stijfheid en pijn. Volgens mij ben je op deze manier ook bezig met het ontwikkelen van de balans van het paard.

Een paard maakt op die manier van werken endorfines aan..Zeer prettig voor de geestelijke gesteldheid van t paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:49

Heel leuk altijd die boekjeswijsheid op bokt.
Ik snap wel waar Frieswytske op doelt. Balans en het bevestigen van de aanleuning is het eerste waar je mee begint met een jong paard dat je net onder het zadel hebt. Voor het voorwaarts/neerwaarts (vooral neerwaarts, want voorwaarts heb je nodig voor balans) heb je aanleuning nodig en balans. Hoe snel je dat een beetje voor elkaar hebt bij een paard dat net onder het zadel is verschilt per paard. Wij hebben onze 3 jarige vanaf oktober onder het zadel ( 3 x per week) en het neerwaarts begint nu pas een beetje te komen, en dan heeft hij van nature een goede balans.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:08

Babootje schreef:
Heel leuk altijd die boekjeswijsheid op bokt.
Ik snap wel waar Frieswytske op doelt. Balans en het bevestigen van de aanleuning is het eerste waar je mee begint met een jong paard dat je net onder het zadel hebt. Voor het voorwaarts/neerwaarts (vooral neerwaarts, want voorwaarts heb je nodig voor balans) heb je aanleuning nodig en balans. Hoe snel je dat een beetje voor elkaar hebt bij een paard dat net onder het zadel is verschilt per paard. Wij hebben onze 3 jarige vanaf oktober onder het zadel ( 3 x per week) en het neerwaarts begint nu pas een beetje te komen, en dan heeft hij van nature een goede balans.

Precies!!! Die boekenwijsheden
Mensen willen veels te vroeg met voorwaarts neerwaarts aan de slag. Correct vwnw is voor een jong paard heel zwaar en zal dat niet vol kunnen houden. Resultaat is incorrect vwnw, op de voorhand, geen verticaal evenwicht...daarmee breek je een paard alleen maar af. Al die Wil Faerber aanhangers zouden zich eens meer moeten verdiepen in de opbouw van een jong paard in plaats van klakkeloos aannemen dat met de neus over de grond maar prima is en goed voor een paard.
Eerst komt gewoon balans vinden aan een contact teugel. Motor aan, teugelhulpen, zithulpen, beenhulpen laten snappen, vertrouwen krijgen in ruiter en kracht en evenwicht vinden. Als dat zo ver is, en dan ben je zomaar al een half jaar verder tenzij je paard (zoals die van babootje kennelijk) veel eigen balans heeft. Een fries heeft dat volgens mij gemiddeld niet, dus dan ben je waarschijnlijk langer bezig.
Ga je eerder aan het vwnw (wat dan vaak alleen tot nw rennen/stuwen leidt) krijg je op den duur een paard dat met kiloos hangt in de hand, de grond in loopt en zodra er iets meer oprichting gevraagd gaat worden op de kop loopt.

Als bovenstaande voor elkaar is, ga je eens aan de hoofdhalshouding denken, dan begin je eigenlijk pas met de dressuur. Afwisseling is daar in mijn ogen het toverwoord. Elke houding spreekt bepaalde spieren aan en een jong paard waarmee je net met de dressuur begint, moet je in geen enkele houding lang doorvragen...alles wat je te lang doet, kost spierpijn, kost plezier van het paard in het werk.

Verder wat gelezen over korten van voer. Mijn insteek is altijd, rijtechnische problemen los je rijtechnisch op...niet door te korten in energie. Korten in energie, hetzij door ze moe te maken, hetzij door de te korten in de energietoevoer, is afbreuk van het jonge paard. Die heeft JUIST energie nodig om alles lichamelijk te verwerken, spieren op te bouwen om de balans te vinden, energie te hebben om het nieuwe werk aan te kunnen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je er maar schipladingen krachtvoer in moet gooien, maar ze hebben wel krachtvoer nodig! Zodra je paard minder energie krijgt door minder voeren, dus minder rennerig...minder rillerig...makkelijker voor jou te rijden...geef je hem dus te weinig om tot ontwikkeling te komen. Je wilt van je paard een atleet maken...een sporter zet je ook niet op een energiearm dieet omdat dan zijn spieren en zijn conditie naar de kl.... gaan.