Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
aeolusnr1 schreef:Tjaaa uit jouw vragen en antwoorden kan ik opmaken dat jij Ts wel kan rijden, maar niet echt ervaring hebt met het beleren van zo'n jonge paarden die al die dingen nog niet kennen.
Het is allemaal leuk die gedachten van ijzerloos en mssn wel bitloos en ..... maar als een ijzer het paard meer rust bezorgt is het toch een goede ondersteuning, er is niets mis mee met een goed geplaatst en passend ijzer.
Maar de problemen die je nu ondervind zijn zeker niet enkel te wijten aan met of zonder ijzers, ik vermoed dat jullie elkaar gewoon niet begrijpen, en dat geeft voor het paard een heel grote grijze zone, wat kan er wel en wat niet, wat vragen ze en wat niet, e.a ......
Jij zegt zelf dat je nog niet heel veel vraagt, want het paard is nog jong en kan dit nbog niet en dergelijke, ... deels zit daar ook al het probleem,
Als jij met het paard aan het werk gaat is het de bedoeling dat het paard jou vertrouwd, dat het paard jou volgt en doet wat jij vraagt, en echt geen halve stap meer of minder, jij moet controle over het paard zijn voeten krijgen, waar en hoe en wanneer het paard zijn voet ergens plaatst, en ik bedoel hier echt letterlijk waar en hoe en dit op centimeters na nauwkeurig.
Dit kan echt bij elk paard dus ook bij jou paard.
Zoek goede instructie die jou hierbij kan helpen, doe niet zelf zo verder, want je bent nu bezig dit paard dit slechte gedrag aan te leren, en dat is nu net wat je niet wil.
Zoek de fout niet bij je paard maar zoek de fout bij jezelf.
FriesWytske schreef:Wow, dat is wel erg veel. Zou dat eerst eens terug brengen tot een halve kilo. Helemaal omdat ze geen brok gewend is. Bovendien is het niet slecht als ze GEEN brok krijgen. Kan me nu wel voorstellen dat ze zo druk wordt. De meeste Friezen hebben niet zoveel brok nodig.
Babootje schreef:Even ter vergelijk. Wij hebben onze 3,5 jarige eind maart zadelmak gemaakt (in die tijd zaten we er idd iedere dag eventjes op, ongeveer een kwartier) daarna 4,5 maand weer de wei opgestuurd en in het najaar terug gehaald om verder in te rijden.
Wij rijden 3 x per week 20 minuten, longeren 2 x pw, 1 x bijgezet en 1 x aan het halster. Verder is hij los en wordt aan de hand gestapt. Dit blijven we doen tot hij 4 is, dan komt er een dag rijden bij, etc.
5 x per week rijden is eigenlijk altijd mijn max. Daarnaast longeren en een dagje los/vrij en aan de hand stappen.
Ik acht de kans groot dat je paard gewoon een beetje "overwerkt" is. Geef haar even 1 a 2 weken vakantie + werk aan de hand en longeren. Geef haar een lekkere behandeling door een osteo of fysio en begin dan weer even van voren af aan. Met goede begeleiding.
GMekkes schreef:Als je paard hard gaat als er iets engs gebeurd en jij laat hem vervolgens keer op keer nog harder lopen, wat leer je het paard dan? Hard lopen wanneer iets eng is, denk ik tenminste?
Als het stappen goed gaat dan zou ik op dezelfde manier gaan draven in een heel rustig tempo. Als je zoekt op Will Faerber stretch dan krijg je misschien een beetje een idee van wat ik ongeveer bedoel. Van daaruit kun je dan weer verder werken. Zie ook dit artikel http://www.dressuur.nl/berichten/brilja ... meren/747/
FriesWytske schreef:GMekkes schreef:Als je paard hard gaat als er iets engs gebeurd en jij laat hem vervolgens keer op keer nog harder lopen, wat leer je het paard dan? Hard lopen wanneer iets eng is, denk ik tenminste?
Als het stappen goed gaat dan zou ik op dezelfde manier gaan draven in een heel rustig tempo. Als je zoekt op Will Faerber stretch dan krijg je misschien een beetje een idee van wat ik ongeveer bedoel. Van daaruit kun je dan weer verder werken. Zie ook dit artikel http://www.dressuur.nl/berichten/brilja ... meren/747/
Hier moet je met een paard wat nog maar 6 weken onder het zadel nog helemaal niet mee bezig gaan. Met een paard wat zo kort onder het zadel is. Moet je bezig gaan met de balans. En die is na een paar maand echt nog niet bevestigd. Trek daar minstens een half jaar tot jaar voor uit.
FriesWytske schreef:GMekkes schreef:Als je paard hard gaat als er iets engs gebeurd en jij laat hem vervolgens keer op keer nog harder lopen, wat leer je het paard dan? Hard lopen wanneer iets eng is, denk ik tenminste?
Hier moet je met een paard wat nog maar 6 weken onder het zadel nog helemaal niet mee bezig gaan. Met een paard wat zo kort onder het zadel is. Moet je bezig gaan met de balans. En die is na een paar maand echt nog niet bevestigd. Trek daar minstens een half jaar tot jaar voor uit.
GMekkes schreef:FriesWytske schreef:
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik mij zou richten op geestelijke en lichamelijke ontspanning bij het paard van TS. Paarden raken heel ontspannen van deze houding en lijken het niet moeilijk te vinden, althans dat is mijn ervaring. Ik denk dat het meestal de ruiters zijn die het moeilijk (lees spannend) vinden, stappen aan een losse teugel en draven en galopperen met een licht aangenomen teugel.
Loslaten op een jong en groen paard ipv tegen/vasthouden.
Natuurlijk heeft het paard tijd nodig om het evenwicht te hervinden met een ruiter op zijn rug.
In het boek Das Gymnasium des pferdes vind je op bladzijde 19 een afbeelding van 4 paarden.
Het eerste paard loopt lang en laag en de paarden daaronder zijn steeds verder verzameld.
Volgens mij gaat deze afbeelding over het verloop van de africhting waarin er steeds meer verzameling mogelijk is.
Ook in het boek van Handler/Hessing "de Spaanse rijschool in Wenen" lees ik op blz. 155 over "het naar voren en benedenwaarts strekken van de hals, dat heeft tot gevolg dat de rug zich welft en bevorderd de bevestiging van de hals in de schoft. Het verkrijgen van een vaste, maar elastische verbinding met een ontspannen rug is een voorwaarde voor de in het 2e jaar beginnende verzamelende arbeid, omdat anders elke teugelaanhouding in de schoft wordt onderbroken en niet via de rug naar de achterhand kan gaan."
Men heeft het dus over het eerste jaar waarin ze volgens mij vanaf het eerste moment bezig zijn het paard te leren de ruiter op de juiste manier te dragen omdat het anders last zal krijgen van stijfheid en pijn. Volgens mij ben je op deze manier ook bezig met het ontwikkelen van de balans van het paard.
Babootje schreef:Heel leuk altijd die boekjeswijsheid op bokt.
Ik snap wel waar Frieswytske op doelt. Balans en het bevestigen van de aanleuning is het eerste waar je mee begint met een jong paard dat je net onder het zadel hebt. Voor het voorwaarts/neerwaarts (vooral neerwaarts, want voorwaarts heb je nodig voor balans) heb je aanleuning nodig en balans. Hoe snel je dat een beetje voor elkaar hebt bij een paard dat net onder het zadel is verschilt per paard. Wij hebben onze 3 jarige vanaf oktober onder het zadel ( 3 x per week) en het neerwaarts begint nu pas een beetje te komen, en dan heeft hij van nature een goede balans.