Help, mijn paard doet haar hoofdstel af tijdens het rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Re: Help, mijn paard doet haar hoofdstel af tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:11

Een filmpje zou inderdaad al een hoop zeggen. Al is het al het "spelen" met het bit. Dit kan ons al een beetje inzicht geven of het om pijn of toch verveling zou kunnen gaan :)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:58

Het komt vooral met mennen denk ik vaker voor, maar daarin is het echt niet heel moeilijk om het hoofdstel eraf te krijgen. 1x jeuken bij buurman en daar ging die. Of een keer echt goed schudden dan ligt die ook af. Zeker bij een paard met kleine / smalle oren.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:03

Hoe krijg hij het voor elkaar? Als ik wil kan ik het hoofdstel van mijn paard er nog niet zo aftrekken als alle riempjes vastzitten. En ik heb niks strak zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:47

Jammer dat ts niet beschrijft wat de pony precies doet als hij het hoofdstuk afdoet, maar op zich kan een paard een hoofdstel afdoen door het bit omhoog te trekken met de tong/vast te klemmen met de eerste kiezen. Dan komen de bakstukken los te hangen en kan een paar keer schudden met het hoofd of door de kin richting de borst te bewegen het kopstuk over de oren krijgen. De normale keelriemen zitten op zo'n hoge plek vast dat die het kopstuk in zo'n geval niet tegen kunnen houden.

Maar goed, geen idee wat de pony van de ts doet, behalve dat die het hoofdstel af doet wat een rijkelijk vage beschrijving is. 8-)

Als de pony het op de bovenstaande manier doet en je vindt het écht een gevaar, dan kun je met halster rijden en daar met bitriempjes het bit aan bevestigen. Bij halsters zit de keelriem namelijk lager aan de bakstukken vast waardoor ze die in een hoek naar achteren trekken en ze niet meer zo makkelijk over de oren kunnen schuiven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:04

xyzutu2 schreef:
Als de pony het op de bovenstaande manier doet en je vindt het écht een gevaar, dan kun je met halster rijden en daar met bitriempjes het bit aan bevestigen. Bij halsters zit de keelriem namelijk lager aan de bakstukken vast waardoor ze die in een hoek naar achteren trekken en ze niet meer zo makkelijk over de oren kunnen schuiven.

En de keelriem zit aan de neusriem vast. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:18

Pieteritus1 schreef:
Ik zou ook heel graag een filmpje of een foto willen zien.
Het lijkt me stug dat een paard wat GOED opgetoomd is, zonder schuren of iets dergelijks, zijn hoofdstel uit kan werken.
Ik krijg eerder het idee dat het een én én én verhaal is: keelriem te los, neusriem los of niet aanwezig en bit te laag (en paard dat geen discipline heeft meegekregen).

Nogmaals, voor degenen die het zich niet voor kunnen stellen: Als een paard het bit naar de kiezen brengt, komen de bakstukken los te hangen en is er ruimte om het over de oren te krijgen omdat een keelriem nu eenmaal niet strak in de keel hoort te zitten omdat een paard dan ook niet af kan buigen zonder ongemak.
Het is niet de bedoeling dat een hoofdstel als een dwangbuis om het hoofd zit zoals een kaptoom.

Het enige dat kán helpen het bit richting de kiezen verplaatsen is onvriendelijk aansnoeren van de neusriem, dat eigen problemen geeft.
Verder natuurlijk een goede aanleuning, want daar zit ´m eerder de kneep dan in de pony of het hoofdstel....

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:20

Pieteritus1 schreef:
Ik zou ook heel graag een filmpje of een foto willen zien.
Het lijkt me stug dat een paard wat GOED opgetoomd is, zonder schuren of iets dergelijks, zijn hoofdstel uit kan werken.
Ik krijg eerder het idee dat het een én én én verhaal is: keelriem te los, neusriem los of niet aanwezig en bit te laag (en paard dat geen discipline heeft meegekregen).

mijn pony doet dit ook hoor, en die is goed opgetoomd. met bitlooshoofdstel en ook met gewoon bit.. western of dressuur die heeft gigantische manen en mini oren.. dnek dat de oren 3 cm boven t manenbos uitkomen.. das dus oren naar voor schud weg
gewoon eventjes een vlechtje over het kopstuk ( van achter een pluk in een vlecht in de voorpluk)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:21

Dat is het andere probleem/oorzaak, idd, dikke manenbossen achter de oren...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:19

Maar TS zegt dat ze niks merkt, dat het hoofdstel ineens zomaar pats boem af is. Althans zo laat ze het klinken. Ze heeft het niet over schudden met het hoofd of over een volle manenbos.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 09:43

Mijn advies zou zijn vlecht je hoofdstel vast.
Knip een heel klein stukje 3e oor iets verder naar achteren dan je normaal zou doen (exact de breedte van je kopstuk) zodat je nog een cm ofzo hebt van de manenkam die voor het kopstuk komt hoofdstel om en dan vlecht je die cm en nog een cm er achter samen.
Gebruik hier geen voorpluk voor wand dat kost je je voorpluk, manen zijn gewoon eenmaal sterker.
Probleem opgelost en kun je gelijk alles gewoon om doen zoals het hoort ipv dat je het hele hoofdstel zo strak moet zetten.
Op de vakantie manege was er ook een die een paard had die altijd zijn hoofdstel op wonderbaarlijke manier af kreeg, zij had het zo opgelost na haast alles al geprobeerd te hebben.

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:30

Ik zou een sperriem gebruiken.

Mijn vader heeft zijn menbewijs en bij het mennen gebruiken ze dit ook.

Google maar even op sperriem en dan kom je er wel uit denk ik.

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:36

Sleeper schreef:
Maar TS zegt dat ze niks merkt, dat het hoofdstel ineens zomaar pats boem af is. Althans zo laat ze het klinken. Ze heeft het niet over schudden met het hoofd of over een volle manenbos.

Ze hoeven ook niet te schudden. Maar afschudden is nu eenmaal ook een term.
En ze hoeven geen dikke manenbos te hebben, mijn pony had dat ook niet, maar dat kán een rol spelen.
Mensen die het ooit hebben meegemaakt kunnen het zich moeilijk voorstellen, maar het is geen gedoe, het is echt gewoon "floep".

Hier kun je het goed zien.

https://www.youtube.com/watch?v=Df8oDx-KGXQ

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:42

Ts, vervelend! Pony waar ik wel eens op rijdt heeft dat trucje ook. Alleen bij hem is het net of hij een vlieg van zijn been wil halen en tja, schuurt dan mooi even tegen zijn voor been aan tijdens het stappen en hij komt weer omhoog met zijn hoofd en zonder hoofdstel, die heb je volledig in je handen :+ hij heeft een paar seconden nodig.

Mooi ruk tijdens buitenrit. Enige dat bij hem werkt is bezig houden en zelf goed opletten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:00

vuurneon, filmpje gezien dat ik heb geplaats? Me dunkt dat dat paard wordt bezig gehouden...

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:00

Herkenbaar! Hier nog 1 doe het doet, wij vlechten het hoofdstel 'vast' in een pluk manen achter de oren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:07

Lusitana schreef:

En dan toch nog 3 hindernissen foutloos springen :oo

Je ziet dat het ergens in de loop van de wedstrijd al een beetje over de basis van de oren schuift, maar zo goed als onzichtbaar en zeker voor de ruiter. En dan schiet het er vanuit de voorwaartse beweging zo vanaf. Je ziet ook dat het niet komt door het bit: het bit gaat niet eens uit de mond.

Vuurneon: hoewel het een ander probleem is dan hier (schuren is anders dan zomaar), je zegt dat 'enige dat bij hem werkt' maar heb je het meevlechten dan geprobeerd? Als een paard maar lang genoeg schuurt valt zo'n vlechtje ook wel uit te rafelen denk ik, maar ook dan lijkt het me dat het wat extra tijd moet geven.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:31

ik zou naar het gebit laten kijken, en daar bit op aan passen.
in de meeste gevallen doet een paard zijn tong over het bit wanneer het pijn doet een lepel bit lost het tong over het bit probleem op maar het paard houd veel pijn in de mond en wil daarom waarschijnlijk het hoofdstel af doen.. dus lepel bit eruit en tandarts laten kijken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:35

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:

En dan toch nog 3 hindernissen foutloos springen :oo

Je ziet dat het ergens in de loop van de wedstrijd al een beetje over de basis van de oren schuift, maar zo goed als onzichtbaar en zeker voor de ruiter. En dan schiet het er vanuit de voorwaartse beweging zo vanaf. Je ziet ook dat het niet komt door het bit: het bit gaat niet eens uit de mond.

Precies, de aanleuning is verder prima. Overigens valt uiteindelijk het bit wel uit, vandaar dat de ruiter vliegensvlug er af springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:38

Bij het filmpje dat jullie hier posten was later al verteld dat dat door het oornetje kwam :)
*kruipt weer onder steen* :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:40

Lusitana schreef:
vuurneon, filmpje gezien dat ik heb geplaats? Me dunkt dat dat paard wordt bezig gehouden...

Ik heb het ook over paard dat ik rijd, Bij hem werkt bezig houden wel namelijk omdat hij stiekem even schuurt en vaak zonder dat je het door hebt omdat je zelf ook lekker Van de omgeving geniet. Ik spreek niet over de rest van de paarden :+ dus ook niet over dat springpaard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:48

vuurneon schreef:
Ik heb het ook over paard dat ik rijd, Bij hem werkt bezig houden wel namelijk omdat hij stiekem even schuurt en vaak zonder dat je het door hebt omdat je zelf ook lekker Van de omgeving geniet.

Ik zie het.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:51

Oh, wow. je ziet gewoon dat het hoofdstel over de oren heen glijdt met het netje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:59

Anoniem schreef:
Bij het filmpje dat jullie hier posten was later al verteld dat dat door het oornetje kwam :)
*kruipt weer onder steen* :D

Ik kan je verzekeren dat het bij paarden die een hoofdstel af wíllen doen, het niet uitmaakt of er een oornetje onder zit of niet, oftewel het is niet echt een factor.
Het filmpje is alleen ter illustratie hoe makkelijk het gaat en dat er dus geen sprake hoeft te zijn van moeilijk doen met het bit of hoofd om het af te werken.
Voor mensen die geen voorstelling kunnen maken dat een hoofdstel zomaar floep ineens af kan zijn. ;)
Ik heb ook niet het idee dat dit paard zijn hoofdstel nou persee af wilde doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:01

Ik heb het 2x meegemaakt, allebei Tinkerhengsten met mooie ronde nek, dikke manen en kleine oortjes.

Eentje bleef het halster niet eens bij zitten zonder een extra riem om de nek.

Bij die andere gebeurde het helaas voor de kar, door de hefboomwerking van het menbit en het stugge leer van het hoofdstel werd het kopstuk zo van achter die kleine oortjes gewipt.
Dat eindigde trouwens niet zo heel leuk.

Vagebond2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 14:37

Mijn vorige pony deed dit vroeger altijd, Met een touwtje/vlechtje goed strak vast maken aan bakstuk hielp bij mijn pony altijd....