Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
bigone schreef:Ts, je hebt de merrie twee jaar, je bent vijftien(geeftniet) maar ik vraag me dan af of je nu gewoon twee jaar aangemodderd hebt of had je al heel veel rijervaring. Daarnaast, is de merrie gekeurd bij aankoop en zo ja, zijn de rug, gebit enz ook na gekeken. Als er gewoon een klinische keuring heeft plaatsgevonden dan zou ik de merrie helemaal na laten kijken zodat je absoluut zeker weet dat het geen vluchten voor pijn is. En dan jezelf afvragen of ze niet beter op haar plek is bij een ruiter die wel met dit soort sensibele paarden kan omgaan.
bruintje123 schreef:Net als halthouden.
Uiteraard doe je dat niet op hand.
Maar een met een bult energie gaat dan hoogstens langzamer stappen op je uitademing. Wat dan ook al heel goed is en beloond moet worden.
Maar dan wel stil zetten is vragen om problemen.
Later in de opleiding kan dat natuurlijk wel weer.
bruintje123 schreef:Misschien toch wel.
Als ts alleen maar geleerd heeft hulpen te geven zoals op de manege dan raken er een heleboel over de zeik. Hoeven ze niet eens heel sensibel te zijn.
Desiree schreef:ariatje schreef:Terug nemen in tempo behoeft niet met ophoudingen in de mond. Men leert een jong paard terug te komen op de ZIT!! Want jonge paarden begrijpen vaak de teugelwerking nog niet. Uitgezonderd in de klassieke dressuur waarbij de paarden eerst aan de hand al kennis hebben gemaakt met de werking van de hand/bit.
Dit paard loopt al twee jaar onder het zadel, dus is het reageren op gewichtshulpen voorbij helaas.
Ze kan wel trager gaan zitten en optimaal ontspannen, en dat is ook een vereiste, dus ook heel erg opletten op het dóór ademen en vooral het uitademen. Maar ik denk dat het paard dat in deze fase niet zal vernemen. Het gebruikt namelijk zijn rug hoogst waarschijnlijk niet en zal dus ook niet voelen wat de ruiter doet.
Desiree schreef:ariatje schreef:Indien de overgangen correct worden uitgevoerd komt het de gehoorzaamheid en daardoor de ontspanning ten goede. Verkeerd uitgevoerde overgangen ( veel druk in de mond of bij been te snel opeen volgend. Te onrustig uitgevoerd ) en je krijgt gefrustreerde bommetjes.
Overgangen worden correct uitgevoerd mits het paard correct op de beenhulpen reageert!
Maar dit paard vlucht voor het been. Dus??????? Wat moet je dan?
anneliesdj schreef:Dat is al tig keer gezegd. Hint; je been eraf en opsluiten van voor is niet het goede antwoord.
anneliesdj schreef:Je hebt het over ophouden blijven maken om terug te laten komen in tempo. Met als argument dat het paard op zit niet (meer) zal reageren. Dat laatste is gewoon niet juist.
Ts geeft al aan dat het paard op haar teugelhulpen niet goed reageert, waarom zou ze dat dan op moeten lossen met meer teugelhulpen?
Desiree schreef:anneliesdj schreef:Dat is al tig keer gezegd. Hint; je been eraf en opsluiten van voor is niet het goede antwoord.
Ariatje heeft geen gelijk, en jij ook niet. Ik spreek ook niet van opsluiten van voor. Jullie kunnen niet lezen.
Opsluiten van voor is namelijk rijden met de handrem erop. En als je nog eens terugkijkt, zie je dat ik zeg dat dat het laatste is wat je moet doen.
Desiree schreef:anneliesdj schreef:Je hebt het over ophouden blijven maken om terug te laten komen in tempo. Met als argument dat het paard op zit niet (meer) zal reageren. Dat laatste is gewoon niet juist.
Ts geeft al aan dat het paard op haar teugelhulpen niet goed reageert, waarom zou ze dat dan op moeten lossen met meer teugelhulpen?
Ik lees uit de OP dat het paard onder haar vandaan loopt, dus feitelijk vlucht.
Zulke paarden zijn niet ontspannen en zullen hun rug onvoldoende gebruiken daardoor. En dan voelen ze je gewichtshulpen niet.
Desiree schreef:agee schreef:Dit kun je beter aan een goede instructeur vragen dan aan bokt. Goede les nemen dus.
En welke instructeur is dan goed?
Hier kan ze toch helemaal niets mee, met dit antwoord.
Ze heeft een instructeur nodig die haar leert hoe een sensibel paard te rijden. En er zijn er bitter weinig die dat kunnen!
Ik ga een poging wagen om de ts uit te leggen hoe dit paard te rijden.
Je merrie zal moeten accepteren dat je voor voorlopig een ophouding maakt met je handen. En deze ophouding moet aan de volgende eisen voldoen:
- deze moet heel kort duren. Dus zodra je reactie krijgt handen ontspannen.
- je zult dus zoveel mogelijk gewicht of druk in je handen moeten nemen om haar te laten reageren.
Als je onvoldoende druk neemt in je hand tijdens een ophouding, zal ze onvoldoende reageren. Het gevolg zal zijn dat jouw ophouding te lang zal duren en dit kan ontaarden in rijden met de handrem.
anneliesdj schreef:¨En dat is dus gewoon niet waar. Het paard voelt het wel degelijk alleen reageert er niet op.
anneliesdj schreef:¨Zoals ik al zei; een paard wat genoeg in de mond geplukt wordt, voelt die de teugelhulp niet meer, of negeert hij hem gewoon?
anneliesdj schreef:Het is het makkelijkste om te zeggen dat het aan het paard ligt (hij voelt het niet) ipv bij je eigen onkundigheid (ik heb er het geduld niet voor). Uiteindelijk zul je toch terug moeten naar die gewichtshulp en dat hoort gewoon bij de basis, beter maar meteen goed aanleren.
Daarbij kun je een sensibel paard juist beter zo min mogelijk op de teugel rijden omdat dat vaak verzet oplevert.
Edit; ik zie dat ariatje nagenoeg hetzelfde zegt als ik
ariatje schreef:Het paard dramt door omdat het wil vluchten?? I rest my case...Dit antwoord verklaard alles. Some just never get it.
ariatje schreef:Het paard dramt door omdat het wil vluchten?? I rest my case...Dit antwoord verklaard alles. Some just never get it.