Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:46

Ik heb geen merrie, wel een jetsetterje. Nou is die van mij over het algemeen superbraaf, wil altijd voor je werken, maar dat spastische gezenuwpees is zeer herkenbaar. Als er een bakkabouter in een hoekje zit, das lachen, een uur lang is die hoek dood eng en de ontspanning weg. Dan komt dat stress hoofd, nek en vooral die rug tevoorschijn, ow en ik voel zijn kont onder die van mij kruipen, en een holle rug...pret voor tien dus. Ik heb moeten leren dat lief zijn niet helpt, doorpakken niet helpt, boos worden niet helpt, is maar een ding wat helpt, van zijn voorkant afblijven, en die motor aan de achterkant aan. Ik negeer het nu, ja ik voel het wel, maar ben nu samen met instructeur zover, dat we voor nu accepteren dat ie bang doet, en zijn nu zover dat we we direct door gaan. Dus lekker aan het werk, dan kan die stresskip even komen, maar ik verander niks, zoek het maar uit, ik wil zijn kontje eronder en binnen de seconde weer aan mijn hand. Maar daar heb ik een jaar aan moeten werken. En het is echt waar wat mensen voor mij al hebben aangegeven, overgangen gaan oefenen, overgangen op je zit, handjes heel rustig en stil. Ik rijd zelf nu bitloos en met bit, bitloos voel ik zelf beter wat op twee handen rijden betekend, en dat geleerde kan ik nu met bit piekfijn in praktijk brengen. (Hij pakte vast, ik pakte terug..ellende, heb ik met het bitloos rijden beter kunnen aanvoelen, en voel nu wanneer ik los moet laten. Dat klinkt heel knullig, maar je pakt vaker vast dan je misschien zelf beseft.) Zelf heb ik les van iemand die ik goed vind en vertrouw, en ik ben van mening dat je je lesgever moet vertrouwen, dat als ze roept steek nu je handen een meter naar voren, dat je dat ook blind doet. Betekend dat je haar vertrouwd dat ze jullie als combi vanaf de grond begrijpt. Succes elk geval, hoop dat je snel weer wat plezier samen kan beleven, als ik het zo lees ben je dat een klein beetje kwijt..

EzzyPezzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 20:48

bigone schreef:
Ts, je hebt de merrie twee jaar, je bent vijftien(geeftniet) maar ik vraag me dan af of je nu gewoon twee jaar aangemodderd hebt of had je al heel veel rijervaring. Daarnaast, is de merrie gekeurd bij aankoop en zo ja, zijn de rug, gebit enz ook na gekeken. Als er gewoon een klinische keuring heeft plaatsgevonden dan zou ik de merrie helemaal na laten kijken zodat je absoluut zeker weet dat het geen vluchten voor pijn is. En dan jezelf afvragen of ze niet beter op haar plek is bij een ruiter die wel met dit soort sensibele paarden kan omgaan.

Hoi!
Ik rijd zelf al 8 jaar.. maar wel lange tijd natuurlijk manegeruiter geweest! Mn merrie is compleet gekeurd bij aankoop, en ook goedgekeurd. Maar het nadeel is, dat ik op mijn voormalige stal heb 'geleerd' mn paard maar te laten lopen onder zadel en te laten vluchten voor mn been, compleet fout natuurlijk! Ik heb een instructrice nu, en het gaat aanzienlijk beter! Zal binnenkort een topic starten over het verloop en het verhaal! ;)
X

S_en_Z

Re: Sensibele merrie, hoe pak je dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:57

Ik zou hier gewoon je volgtopic van maken. :) met de tips waar je wat mee kunt doe je wat mee, waar je niets mee kunt doe je niets mee.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:18

Ik zou een vervolgtopic ook erg leuk vinden! Super dat het beter gaat met instructrice :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:57

bruintje123 schreef:
Net als halthouden.
Uiteraard doe je dat niet op hand.
Maar een met een bult energie gaat dan hoogstens langzamer stappen op je uitademing. Wat dan ook al heel goed is en beloond moet worden.
Maar dan wel stil zetten is vragen om problemen.
Later in de opleiding kan dat natuurlijk wel weer.

Ja dat zei ik al, dat je in het begin tevreden moet zijn met dat langzamere stappen.

bruintje123 schreef:
Misschien toch wel.
Als ts alleen maar geleerd heeft hulpen te geven zoals op de manege dan raken er een heleboel over de zeik. Hoeven ze niet eens heel sensibel te zijn.

Jup

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:09

Desiree schreef:
ariatje schreef:
Terug nemen in tempo behoeft niet met ophoudingen in de mond. Men leert een jong paard terug te komen op de ZIT!! Want jonge paarden begrijpen vaak de teugelwerking nog niet. Uitgezonderd in de klassieke dressuur waarbij de paarden eerst aan de hand al kennis hebben gemaakt met de werking van de hand/bit.

Dit paard loopt al twee jaar onder het zadel, dus is het reageren op gewichtshulpen voorbij helaas.

Ze kan wel trager gaan zitten en optimaal ontspannen, en dat is ook een vereiste, dus ook heel erg opletten op het dóór ademen en vooral het uitademen. Maar ik denk dat het paard dat in deze fase niet zal vernemen. Het gebruikt namelijk zijn rug hoogst waarschijnlijk niet en zal dus ook niet voelen wat de ruiter doet.

Maar het paard gaat ook tegen de teugelhulpen in, betekend dat dat het die ook niet voelt?

Ariatje heeft gelijk. Een paard hoort gereden te worden op zit en de teugels dienen enkel ter ondersteuning. Als een paard niet reageert zoals je dat wilt, om watvoor reden dan ook, dan kun je wel zeggen hij doet het niet dus ik pak het bit maar ff stevig vast, maar dat gaat je op de lange termijn niet helpen. Op dat moment lost het je probleem wel op ja, want een paard reageert vanzelf als je ze in de mond zit. Maar het brengt je een stap verder van je uiteindelijke doel.
En voor de duidelijkheid, ook een paard wat muurvast zit aan alle kanten, voelt de zit van de ruiter, hij moet alleen nog leren hoe hij erop moet reageren.

Desiree schreef:
ariatje schreef:
Indien de overgangen correct worden uitgevoerd komt het de gehoorzaamheid en daardoor de ontspanning ten goede. Verkeerd uitgevoerde overgangen ( veel druk in de mond of bij been te snel opeen volgend. Te onrustig uitgevoerd ) en je krijgt gefrustreerde bommetjes.

Overgangen worden correct uitgevoerd mits het paard correct op de beenhulpen reageert!

Maar dit paard vlucht voor het been. Dus??????? Wat moet je dan?

Dat is al tig keer gezegd. Hint; je been eraf en opsluiten van voor is niet het goede antwoord.

TS; ik ben heel benieuwd naar je vooruitgang (en ook naar watvoor paard je hebt) wil je ons op de hoogte houden??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:16

anneliesdj schreef:
Dat is al tig keer gezegd. Hint; je been eraf en opsluiten van voor is niet het goede antwoord.

Ariatje heeft geen gelijk, en jij ook niet. Ik spreek ook niet van opsluiten van voor. Jullie kunnen niet lezen.
Opsluiten van voor is namelijk rijden met de handrem erop. En als je nog eens terugkijkt, zie je dat ik zeg dat dat het laatste is wat je moet doen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:23

Misschien moeten jullie twee even samen in een babbelbox :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:30

Je hebt het over ophouden blijven maken om terug te laten komen in tempo. Met als argument dat het paard op zit niet (meer) zal reageren. Dat laatste is gewoon niet juist.
Ts geeft al aan dat het paard op haar teugelhulpen niet goed reageert, waarom zou ze dat dan op moeten lossen met meer teugelhulpen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:35

Wat fijn dat je een fijne instructrice hebt en dat je van haar leert om god hiermee om te gaan *D .

Zelf herken ik je verhaal. Ik doe heel erg veel met mijn merrie en onze band is heel erg sterk geworden. Dus door de goede lessen (die jij nu ook hebt) en het opbouwen van de band is ze zo relaxed geworden. Ik kan nu gewoon met halve ophouding (hand-been en zit) rijden en ze reageert daar super op. Ook aan de hand is ze zo vol vertrouwen geworden als ze bang is en ik pak haar. Super fijn is dat.
Dus ga veel leuke dingen met haar doen (wandelen e.a etc) en genieten van haar. Succes.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:52

anneliesdj schreef:
Je hebt het over ophouden blijven maken om terug te laten komen in tempo. Met als argument dat het paard op zit niet (meer) zal reageren. Dat laatste is gewoon niet juist.
Ts geeft al aan dat het paard op haar teugelhulpen niet goed reageert, waarom zou ze dat dan op moeten lossen met meer teugelhulpen?

Ik lees uit de OP dat het paard onder haar vandaan loopt, dus feitelijk vlucht.
Zulke paarden zijn niet ontspannen en zullen hun rug onvoldoende gebruiken daardoor. En dan voelen ze je gewichtshulpen niet.

Dan blijft er weinig over dan toch teugelhulpen gebruiken. Maar deze moeten minimaal zijn. Dat wil zeggen zo kort mogelijk duren dus zo snel mogelijk handen ontspannen. Maar als het paard dan vervolgens weer uit zichzelf het tempo zal versnelt, zal deze hulp zich moeten herhalen.

En met gewichtshulpen moet je ook nog oppassen met hóe je ze geeft. Je mag wel in je lichaam heel goed ontspannen en lui worden, maar het paard níet in de rug komen door naar achteren te gaan zitten want dan gaan ze vaak juist op de loop.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:27

Het paard voelt de hulp WEL. Het heeft besloten het te negeren.
Mensen weten niet meer hoe zonder teugels een paard door de baan te kunnen sturen en blijven maar op teugeldruk ( jaja hoe licht ook ) hameren.

Een paard dat op de loop gaat voor een iets zwaarder naar achter leunende ruiter heeft ook een probleem. Grote kans barstende spierpijn in de rug. Een " normaal " paard gaat vertragen omdat het in de overdracht geremd wordt. En dit tussen de oren ook accepteert. Helaas worden veel paarden lekker zwaar fysiek getraind maar gaat men totaal voorbij aan het psychische aspect. Een paard moet de hulpen wel WILLEN accepteren. Het is aan de trainer hier fijngevoelig mee om te gaan. Indien hij ze besluit te accepteren krijg je super fijne paarden die met je meewerken. Anders krijg je vast gereden wrakken die het doen omdat het MOET. Mentaal kapot en uitgeblust. Maar zodra ze een gaatje zien de ruiter het leven zuur zullen maken.
Het is maar waar je voorkeur ligt....

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:35

Desiree schreef:
anneliesdj schreef:

Ariatje heeft geen gelijk, en jij ook niet. Ik spreek ook niet van opsluiten van voor. Jullie kunnen niet lezen.
Opsluiten van voor is namelijk rijden met de handrem erop. En als je nog eens terugkijkt, zie je dat ik zeg dat dat het laatste is wat je moet doen.

Het" opsluiten " is niet gelijk aan rijden met de handrem erop! Het houdt niets anders in dan dat het paard tussen twee handen, twee benen en zit keurig aan de hulpen gaat. Samenwerkende hulpen!
Met de handrem rijden is dat de handinwerking sterker is dan dat het been naar voren stuwt.

Oftewel tegenwerkende hulpen! Basisstof!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:00

Desiree schreef:
anneliesdj schreef:

Ik lees uit de OP dat het paard onder haar vandaan loopt, dus feitelijk vlucht.
Zulke paarden zijn niet ontspannen en zullen hun rug onvoldoende gebruiken daardoor. En dan voelen ze je gewichtshulpen niet.

En dat is dus gewoon niet waar. Het paard voelt het wel degelijk alleen reageert er niet op.
Zoals ik al zei; een paard wat genoeg in de mond geplukt wordt, voelt die de teugelhulp niet meer, of negeert hij hem gewoon?
Het is het makkelijkste om te zeggen dat het aan het paard ligt (hij voelt het niet) ipv bij je eigen onkundigheid (ik heb er het geduld niet voor). Uiteindelijk zul je toch terug moeten naar die gewichtshulp en dat hoort gewoon bij de basis, beter maar meteen goed aanleren.
Daarbij kun je een sensibel paard juist beter zo min mogelijk op de teugel rijden omdat dat vaak verzet oplevert.

Edit; ik zie dat ariatje nagenoeg hetzelfde zegt als ik :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:29

Langzaam lichtrijden tegen het tempo van het paard in heeft altijd mijn voorkeur gehad icm "hoooo" (alleen zeg ik meestal "ruuuustig", is maar net wat je ze leert/ze kennen aan de longe.)

Werkte dat absoluut niet dan ging ik doorzitten en om te voorkomen dat ik op een houten plank alle kanten op stuiterde pakte ik weleens met 1 hand de voorkant van t zadel vast zodat ik mezelf er goed diep in kon drukken icm "hoooo". Kwam paard terug in tempo of ging ze stappen werd ze direct beloond. Soms bleef ze rustiger draven soms ging ze weer ober het tempo. Maar dat geeft niet. Dan weer langzamer lichtrijden of doorzetten.

Misschien ben ik de enige gek die dat deed ik weet t niet :P

Dat heeft mij echt veel meer opgeleverd dan ophoudingen geven aan een paard dat de kaak blokkeert/bit vast pakt. Mijn paard vluchtte dan ook juist alleen wanneer contact Tussen bit en hand ontstond omdat ze bang was voor pijn (mond was toen al behandeld en genezen)

Aangezien je later wil dat t paard vertrouwen krijgt om te zakken in de ruiterhand lijkt t me niet zo best om m er in te gaan zitten rukken tot ie terugkomt. (Die van mij ging alleen maar harder op teugeldruk, en ik kan je wel vertellen dat een paard die zn kaak niet loslaat de halve ophoudingen fluitend doorloopt.)

Als eenmaal begrepen is dat je niet aan het paard zit te plukken (en dat is vaak al vrij snel) dan kun je proberen contact te maken. En als t paard deze accepteert kun je je gewichtshulp samen voegen met een kleine ophouding om het dier te leren dat ie terug moet komen.

Maar imo wordt een halve ophouding pas echt gebruikt op t moment dat je begint met verzamelen. Nl de achterhand bij drijven voor activiteit en ondertreden en de halve ophouding diende er dan voor om het NAGEEFLIJKE paard zijn activiteit om te zetten in draagkracht/in het frame te houden zodat hij niet te lang werd en uit elkaar viel.

Een hele ophouding was een serie van kleine halve ophoudingen tot het paard stilstond.

Of heb ik dat verkeerd begrepen vroeger?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:29

Desiree schreef:
agee schreef:
Dit kun je beter aan een goede instructeur vragen dan aan bokt. Goede les nemen dus.

En welke instructeur is dan goed?
Hier kan ze toch helemaal niets mee, met dit antwoord.

Ze heeft een instructeur nodig die haar leert hoe een sensibel paard te rijden. En er zijn er bitter weinig die dat kunnen!

Ik ga een poging wagen om de ts uit te leggen hoe dit paard te rijden.
Je merrie zal moeten accepteren dat je voor voorlopig een ophouding maakt met je handen. En deze ophouding moet aan de volgende eisen voldoen:
- deze moet heel kort duren. Dus zodra je reactie krijgt handen ontspannen.
- je zult dus zoveel mogelijk gewicht of druk in je handen moeten nemen om haar te laten reageren.

Als je onvoldoende druk neemt in je hand tijdens een ophouding, zal ze onvoldoende reageren. Het gevolg zal zijn dat jouw ophouding te lang zal duren en dit kan ontaarden in rijden met de handrem.

Een halve ophouding dient slechts om een paard attent te maken op een ANDERE hulp die gaat komen.
Een hele ophouding dient om een paard in tempo te doen laten terug komen. Deze wordt als volgt gereden:

Men verzwaart de ruiterzit, laat het been opkomen, en rijdt het paard naar het bit toe naar een begrenzende hand! Zodra het tegen het bit komt laat men het been los, niet de hand! De hand dient nl ALTIJD een gelijke aanleuning te hebben. Hoe licht ook. Het been bepaald, niet de hand. En daar zijn we het dus chronisch met elkaar oneens.

Je zal een paard de hulpen in de juiste volgorde moeten aanleren. Eerst de zit, dan het been en pas als laatste de hand.

Gaat het jonge paard te snel zal het aannemen van de teugels alleen maar stress opleveren waardoor hetof verzet zal laten zien of gaat vluchten. Het jonge loperige paard laat men lopen! En zal men het met wedekerige gewichtshulpen ( idd bijvoorbeeld onder het tempo gaan licht rijden ) aanmoedigen het tempo te verlagen en ontspanning te zoeken.

De valkuil om even goed met de hand door te komen doet men uitsluitend in NOODGEVALLEN. Het geeft nl in deze fase van de africhting meer ellende dan oplossingen. Dus zolang het jonge paard niet dwars door alle hekwerken gaat blijft men van de mond AF!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:52

Zelf rij ik ook een zeer sensibele merrie. Ik had daar zelf weinig ervaring mee en ze werd erg rennerig op het moment dat dingen moeilijk werden voor haar.. Dan pakte ze rechts het bit vaster. Ik ging in het begin met een steeds vastere hand rijden waardoor mijn teugeldruk ongelijk werd, ik had rechts vaak meer contact als links.

Veel oefeningen gedaan met het onder het tempo rijden, veel voltes rijden etc.

Nu er een paar weken geleden een fysio naar laten kijken omdat we vonden dat ze ergens vast moest zitten, dat rennerige komt ergens vandaan... De fysio gaf aan dat ze op haar linker hals achter de oren vast zat en links achter het zadel.
Tijdens het rijden vandaar ook dat ze makkelijk tegen mijn linkerbeen aanviel en rechts dus vasthield.

Nu zijn we helemaal terug gezet naar de basis. Alleen maar met een losse hand hoefslag volgen en proberen ze lang en laag te rijden, zoveel mogelijk lange zijdes rijden en niet zomaar op de volte zetten. Het paard moet eerst zijn eigen balans terug vinden.

We doen dit nu een paar weken zo en ik merk dat mijn paard een stuk beter in haar vel zit, kauwt lekker op dr bitje, laat los ook aan een langere teugel. En tuurlijk is ze voorwaarts, maar ik kan haar nu weer terug halen op mijn zit. Ze rijdt de hoeken weer keurig door en is weer echt ontspannen onder het zadel.

Is je paard in balans TS? Valt ze nergens tegen je hand of been aan of heeft ze moeite met oefeningen linksom of rechtsom?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:20

anneliesdj schreef:
En dat is dus gewoon niet waar. Het paard voelt het wel degelijk alleen reageert er niet op.
¨
Dan is het paard ongehoorzaam en dramt door. Ik zou zoveel druk opvoeren dat het paard wél reageert. Dus veel als dat nodig is. Hoewel ik het haat om veel met mijn handen te doen. Ik doe er het liefst zo min mogelijk mee. Maar je moet wel. Ik heb het zo geleerd op mijn toen sensibele merrie, en die instructeur leerde mij hoe met hete paarden om te gaan. Het lukte hem. Ik kon haar na verloop van tijd echt goed aan het lopen krijgen. Maar ze was gewoon ongehoorzaam en dramde door.

anneliesdj schreef:
Zoals ik al zei; een paard wat genoeg in de mond geplukt wordt, voelt die de teugelhulp niet meer, of negeert hij hem gewoon?
¨
De teugelhulp voelt hij na verloop van tijd niet meer omdat hij er aan gewend raakt. Punt is dat je een paard hier ook niet aan moet laten wennen, want dan doe je veel te veel. Je moet minimaliseren. Dus zoveel druk gebruiken dat hij ook werkelijk reageert zodat je ONMIDDELLIJK loslaat. Dat laatste dat is nog het lastigste, want veel mensen zijn daar te laat in. Ik heb ook moeten leren om daarmee op tijd te komen hoor.

anneliesdj schreef:
Het is het makkelijkste om te zeggen dat het aan het paard ligt (hij voelt het niet) ipv bij je eigen onkundigheid (ik heb er het geduld niet voor). Uiteindelijk zul je toch terug moeten naar die gewichtshulp en dat hoort gewoon bij de basis, beter maar meteen goed aanleren.
Daarbij kun je een sensibel paard juist beter zo min mogelijk op de teugel rijden omdat dat vaak verzet oplevert.

Edit; ik zie dat ariatje nagenoeg hetzelfde zegt als ik :+

Om het paard zo min mogelijk op de teugel te rijden, mijn streven is dat ook, op ieder paard, moet het paard wél terugkomen op de teugelhulpen, en het liefst op de geringste teugelhulpen.
Als het paard niet meer vlucht in tempo en op het been, kun je het paard ontspannen rijden en kun je in het terugrijden de teugelhulpen zelfs achterwege laten. Dat is wat ik doe. Ik hoef maar een keer uit te ademen en voor mijn paarden is dat voldoende.

maar paarden kunnen echt wel ongehoorzaam zijn, als ze een ander belang hebben dan de ruiter. IN dit geval ligt het in het belang van het paard om te vluchten.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:05

Je projecteert de oplossing van één probleem op een totaal ánder probleem. Een drammerig paard is geen vluchtend paard. De een steekt zijn middelvinger op de ander schiet in de stress. Om de juiste oplossing te vinden dient men eerst het probleem te analyseren.

Op deze manier worden er " gevaarlijke " adviezen gegeven aan een relatief onervaren ruiter. Maar het moge duidelijk zijn dat ik het in deze niet met je eens ben.

Geheel ten overvloede: je rijdt een paard niet terug op de hand maar op de zit!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:14

Dit paard dramt door omdat het hoe dan ook wel vluchten. Ik geef geen gevaarlijk advies. Ik spreek uit ervaring. Het is niet aan jou om te bepalen of ik gevaarlijke adviezen geef en te doen alsof je de wijsheid in pacht hebt. Je bent nog altijd geen Anky van Grunsven of wel?

en uiteraard moet je je paard terug rijden met je zit, maar het moet dan wél reageren.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:29

Het paard dramt door omdat het wil vluchten?? I rest my case...Dit antwoord verklaard alles. Some just never get it.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:46

ariatje schreef:
Het paard dramt door omdat het wil vluchten?? I rest my case...Dit antwoord verklaard alles. Some just never get it.

Wij gaan het inderdaad nooit eens worden. Punt is dat ik te goed weet hoe zo´n paard reageert. Ik heb zelf een merrie die dit gedrag vertoonde. Nu doet ze dat niet meer en kan ik haar fijn rijden op zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:50

ariatje schreef:

Wat is hier zo vreemd aan?
Ik heb ook zo eentje die zogenaamd "licht op het been was" maar die in feite gewoon weg vluchtte voor het been. En inderdaad, die zal je eerst op de teugel moeten rijden zoals Desiree uit legt om dan geleidelijk aan meer naar zit te gaan en minder op teugel. Want als je daar meteen op gaat zitten ben je helemaal de pineut want daar vluchten ze ook voor weg dan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:51

maar... jullie hebben beide dit betreffende paard nog nooit gezien...
eigenlijk kunnen we niet eens zeker weten of ze wel echt sensibel is.. (en wat is precies sensibel... dat kan ook verschillen) dus beetje bekvechten om zoiets is wel beetje raar, dames. (en heeft de TS weinig aan)

Jullie hebben beide ervaring... maar met andere paarden... in andere situaties etc. etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:52

Ja doek dan heel rijtechnisch maar op want de kans dat je die knol nooit gezien hebt als je adviezen geeft is 95% ofzo.
Mijn, en ik gok die van Desiree ook, ervaring gaat over meerdere paarden met soortgelijk gedrag. Niet over één paard.