Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:00

Ballard_L schreef:
Nicolle89 schreef:
Ik ben sinds maart dit jaar aan de gang gegaan met een 4 jarige Sandreo merrie. Ik heb t heel vriendelijk en rustig op gebouwd. Eerst gestart met grondwerk en leiderschap. Daarna door naar de dubbele longe om te wennen aan een singel en teugeldruk op het bit.

Omdat ik nog geen goed passend zadel had heb ik de eerste keren met een bare back gereden zodat ze al ruitermak kon worden.

Inmiddels rijden we nu sinds een maand lekker de bak door. Dit is ongeveer 1 à 2x per week hooguit een half uurtje. Ze zoekt nog veel hulp en balans maar ze gaat echt met sprongen nu!! En in het halve jaar dat ik met haar werk heeft ze nog geen stap verkeerd gezet!! Ze doet zo d'r best! Ze geeft heel duidelijk aan als ze iets moeilijk vind maar ze is er niet op uit om me er af te krijgen ofzo. Zo vol van vertrouwen!

Als ik nu ga rijden start ik even met wat grondwerk en leiderschap aan de leadrope, klein drafje links en rechtsom en dan stap ik er op!

Galop hebben we onder t zadel nog niet al te veel gedaan mede omdat ze t aan de longe nog zwaar heeft met galopperen en de bak is behoorlijk zwaar en klein. Maar dit komt vanzelf :)

[ [url=m/3NjPSD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Lekker ontspannen aan de dubbele longe van t zomer

[ [url=m/p8No0x.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eerste keer met bare back (L) en los!

[ [url=m/23Azwj.png]Afbeelding[/url] ]
Print screen van filmpje van vorige maand. Een van de eerste keren dat we echt lekker konden rijden!!

[ [url=m/sBDivX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is d'r dan! De lieve Galaxy! <3

Ha leuk om je hier tegen te komen Nicolle :) (zat met jou in de klas bij LDM361 ;) )Galaxy ziet er goed uit!

Ik rijd op dit moment een 3-jarige Welsh Cob, Roadie. Hij is sinds juli onder het zadel en ik rijd hem vanaf augustus. Ik ben stiekem wel een beetje verliefd aan het worden op hem (ook al is het geen schimmel, merrie en springpaard :P ). Hij heeft een heel fijn karakter, leert snel, is ontzettend lief en daarnaast ook voorwaarts.

[ [url=m/c04sYH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh zeker grappig!! Zo zie je maar! Bokt is klein! En wat een leuke cob!!

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:13

Leuk topic en ik meld me ook!
In juli heb ik een 3 jarige merrie (Charmeur x Zeoliet) op een africhtingsstal gekocht. Ze zou daar klaargemaakt worden voor de keuring, maar ze waren er al snel achter gekomen dat dat voor dit paard te snel zou zijn (extreem ril). Het rillerige durfde ik wel aan, omdat ze ontzettend lief en eerlijk was en ik ervaring met dit soort paarden heb.

Inmiddels zijn we bijna 5 maanden verder en is extreme rillerige eraf. Mijn eerste indruk van haar blijkt vooralsnog waar te zijn. Sinds 2 weken longeer ik nu met hoofdstel en singeltje. Het hoofdstel is nooit een probleem geweest, maar ze is erg lang bang geweest voor de singel. Gelukkig begint ze nu de link singel=beweging te leggen en ze is dol op bewegen, dus de singel gaat steeds beter. Aankomende week komt de zadelmaker voor de manegepaarden en mag mijn paardje ook mee. Als ik een passend zadel en een voortuig heb, wil ik langzamerhand gaan longeren met zadel. Verder kijk ik gewoon hoe het loopt. Heeft ze het eraan toe, dan zetten we pas de volgende stap.

Deze foto is van helemaal in het begin, maar één van de weinige foto's waar ze helemaal opstaat. Inmiddels heeft ze al meer body gekregen.
Afbeelding Afbeelding

Isabel

Re: Paarden Beleren Topic! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:41

Knappe merrie zeg! Dat gaat een heel gaaf paardje worden!

sarah2103

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:11

Ik ga dit topic ook volgen:) Ik heb ervaring met het zadelmak maken en doorrijden van paarden. Ik ben nu een heel leuk paardje aan het beleren. /3

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:21

kwita schreef:
Zijn er ook mensen die hun paard in het tuig beleren, anders sla ik over?

Ja doe ik ook! :D

Jitske25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:36

VMwis schreef:
kwita schreef:
Zijn er ook mensen die hun paard in het tuig beleren, anders sla ik over?

Ja doe ik ook! :D

Jepp, me too!!

Ik rij ook zo af en toe een paardje in, eerder pony's maargoed haha!
Momenteel heb ik een 2,5 jarige bruine ruin toegewezen gekregen van de eigenaar om te beleren. :D
Hij heeft EASP papieren en zijn pa is Karlos. <3
Voorlopig haal ik hem af en toe uit de wei, lekker poetsen, leren stilstaan. Hij is nog volledig een groentje.
In mei wordt hij 3 en dan gaan we met het echte werk beginnen. :) Voor die tijd wil ik al wel een beetje longeerwerk en oefeningen aan de hand gaan doen, en ook in het tuig zetten (GEEN kar laten trekken) en oefenen met sturen, scheelt weer als je erop gaat zitten dan heb je al een beetje een stuur op je paard. :)
Ben benieuwd! Heb vroeger wat meer lompere paarden ingereden dus dit wordt het eerste paardje dat wat meer gevoelig is voor dingen. Maar ik vind het wel heel leuk!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:41

Art_Ificious schreef:
Ik heb wel nog een vraagje.
Als je een zadel oplegt, ga je dan longeren of eerst aan de hand stappen en draven met het zadel op de rug?
Ik kan me namelijk voorstellen dat bij longeren het paard meteen zal gaan bokken naar het zadel wat klappert van zodra hij gaat draven. En dat is ongewenst gedrag.

Ik ben anders begonnen. Eerst touw om de buik om singelgevoel aan te leren, dan dekensingel, dan dekensingel + dekje, dan dekje + barebackpad, dan dekje + zadel. Alle 'zachte' dingen bewegen mee, het zadel niet. Het leek mij een mooie tussenstap tussen blote rug en 'hard' zadel op de rug.

specialmoon schreef:
Ik loop steeds weer tegen het probleem aan dat hij heel erg over zijn buitenschouder heen valt (lees soms krijg ik hem de bocht niet eens meer om). Als ik m'n been er volledig bij hou gaat het wel een stuk beter, maar als ik de teugels er bij pak lukt het niet. Heeft iemand hier een idee wat ik zou kunnen doen om hem te helpen? Ik rij nu trouwens met een ongebroken watertrensje en niet meer met de dubbel gebroken schoolings trens op de foto.

- Zeker van zijn dat je zelf 'mee' bent in de richting waarin je je paard stuurt
- Minder stelling vragen, maar rechter stellen in de bochten, of zelfs iets contrastelling. Ik vraag overigens stelling door mijn binnenhand op te tillen, niet door mijn hand van de hals naar binnen te doen.
- Buitenteugel fysiek tegen de hals
- Iets technischer, maar kan bruikbaar zijn: gebroken lijn 5 meter rijden, dan op het omstelpunt (tussen X en E of B dus) een volte rijden buiten je gebroken lijn, daarna rechtstellen en je gebroken lijn vervolgen. Als je op de linkerhand een gebroken lijn rijdt, rijdt je dus op het omstelpunt een volte naar links.

-----

Ik ben mijn 20 jarige Welsh merrie voor de kar aan het beleren :+ Ze heeft inmiddels vier keer voor de kar gelopen; nu even pauze in verband met het weer en gebrek aan rijbak.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:01

Hier momenteel met eentje bezig. Had er echt goede moed op maar helaas, ben er af gedonderd en mijn schouder is ontwricht. Ze praten van 8 weken rust. De schrik zit er toch een beetje in nu hoor dus twijfel eraan om er de eerste paar keer toch een andere ruiter op te zetten. Longeren gaat beetje bij beetje wel terug :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:39

HiFive5 schreef:
Hier momenteel met eentje bezig. Had er echt goede moed op maar helaas, ben er af gedonderd en mijn schouder is ontwricht. Ze praten van 8 weken rust. De schrik zit er toch een beetje in nu hoor dus twijfel eraan om er de eerste paar keer toch een andere ruiter op te zetten. Longeren gaat beetje bij beetje wel terug :)

Vervelend zeg!
Ben zelf ook wel gevallen maar ik land altijd wonderbaarlijk goed.

De osteopaat is voor mijn paard geweest, blijkt dat de ellende van binnenuit komt eigenlijk. Paard weer los gemaakt en nu even ondersteunen van binnen en hopen dat ik met een paar weekjes weer verder kan.

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:40

ik volg ook even! heb er zelf eentje van 4 waar ik nu mee bezig ben

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 11:36

Enne, zijn er nog vorderingen gemaakt? :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:05

Famka heeft afgelopen zondag een best grote buitenrit gemaakt! Ze was super braaf, als andere paarden ervandoor gaan blijft zij rustig :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:14

Ik ga morgen weer rijden voor de 4e x :)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:16

wat komen er leuke paarden voorbij zeg! ik heb ook jarenlang paarden beleerd. dit jaar nog 2 gedaan. nouja 1 beleerd, en 1 weer opgepakt na de dracht, maar was niet helemaal doorgereden voor de dracht.
voorheen was het altijd hoe gekker hoe leuker, maar tegenwoordig hoeft al dat gekke gedoe niet meer voor mij. af en toe een bokje of iets is prima. was ook bezig met een 4 jarige maar die ging recht omhoog als ze het er niet mee eens was. eigenlijk moest ik even doorpakken, maar dat durfde ik niet meer. ik stap wel overal op, maar echt doorpakken begin ik nu toch enger te vinden. baal er wel van hoor, maar ik kies nu toch eindelijk eens voor mn eigen veiligheid, na 4 keer iets hebben gebroken waarvan ik met 1 ( dubbele breuk) een half jaar thuis heb gezeten.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:36

Eerste balkjes zijn gelopen onder het zadel hier :D ging wonderbaarlijk veel gemakkelijker dan aan de longe!

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:19

M'n eerste ritje helemaal alleen zonder toezicht en begeleiding is een feit!!! Na het opstijgen was ze wat drammerig dat ze niet weg wilde stappen en tijdens d'r draf een paar x wat spanning en van die half bakken galopsprongen/bokjes vanwege dat ze eigenlijk t moeilijk vind en dan vind ze te hard moet werken. Durf d'r met die zeik natte bak dan niet de galop in te rijden maar we hebben het voorwaarts in draf opgelost!! Ze deed t verder net zo fantastisch en braaf als dat ik gewend ben van d'r!! :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:24

Ik rij ook los, stap draf, galop en halthouden gaan erg goed.
Echt een paard die zich kan concentreren op het werk, maar gister toch een nieuwe uitdaging.
Ik rij met haar in de bak van de vereniging en toen kwam een ander op het idee op met paard en trailer te komen. Dat vond ze wel ff spannend wat zich uitte in wat bokken. Gelukkig netjes blijven zitten en weer een obstakel overwonnen. Ze was ook wat extra fris, was lekker weer gister zonnetje scheen, heb weer genoten van der.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:41

Vandaag een super les gereden! We moesten balkjes draven en kleinere voltes rijden. Deed ze allemaal super! Ze mag voortaan niet meer zo hard draven voordat ze in galop gaat, dat doet ze ook super. Maar ze schiet wel als een raket in galop dan haha :+

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:50

Haha leukleuk! Ik heb helaas de laatste tijd niet kunnen rijden, ziek helaas... :(

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:14

Leuk, ik ben ook veel bezig met zadelmak maken, inrijden en doorrijden! Normaal gezien voor andere mensen, maar ben nu bezig met een eigen paardje!
Flo heb ik nu 3 maanden, en toen ik hem kocht kon ik niet bij hem in de buurt komen. Bij één blik rende hij al weg, hij had nooit contact gehad en was nogal angstig. Toen ik hem uiteindelijk thuis had staan, moest ik de eerste week ter plekke een round pen om hem heen maken zodat ik hem kon pakken. Zijn halster kon ik ook niet af doen. In de 2e week kon ik al meer doen met borstelen, vast staan, dekens op en af... En na een maand zat ik er al op! :D
Ik ben er al eens afgevlogen, omdat ik zelf iets te enthousiast werd in het proces. Hij doet het zo ontzettend goed, dat ik nog wel eens teveel vraag. Hij geeft ook niet aan wanneer het genoeg is, dus het is zeker een uitdaging.

De basis zit er al zo goed als in, enkel de galop kan hij nog niet onder het zadel. Hoe ik dit ga aanpakken, heb ik nog niet over nagedacht. Eerst maar eens zorgen dat hij dit fatsoenlijk aan de longe kan, onder het zadel komt later wel ;)

Afbeelding
Dit was de tweede keer dat ik bij hem ging kijken, wilde eerst met hem gewerkt hebben voordat ik een beslissing maakte..

Afbeelding
Dit is hij nu! Hij wordt bitloos western bereden en is al een echte reiner :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:58

Moderatoropmerking:
berichten verwijderd. Alleen quoten valt niet onder 25 nuttige posts natuurlijk

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:37

Ik meld me ook maar in de hoop er wat van op te steken :D

Ik heb een 2.5 jarige pony die ik van het voorjaar voor de kar wil laten beleren. Dit wil ik graag uitbesteden want hier heb ik zelf geen ervaring mee.. dus mochten mensen nog iets weten die op lokatie komt in ter aar (Zuid Holland) hoor ik het graag :j

En ook heb ik een 8 maanden oud spring veulen staan die wil ik over een jaar of 4 zelf gaan oppakken met goede begeleiding.

Afbeelding

Afbeelding

KimSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:27

Ik ben bezig met deze knappe 3-jarige tuiger merrie zadelmak te maken.
Omdat ze mega veel energie heeft, rijd ik haar nu voornamelijk op de weg (met begeleiding) omdat ze dan lekker kan gaan. In de bak wil ze nog wel eens flink gaan springen enzo. Voor de toekomst is het wel de bedoeling dat ze in de bak gereden wordt en dan wil ik haar graag doorrijden voor de dressuur :)
Ben benieuwd wat jullie vinden. Ik lees ook even mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:55

Famka is vandaag naar de tandarts geweest. Alles was keurig in orde! :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 03:14

Ik ben ook bezig met aantal paarden beleren en heb een aantal beleerd afgelopen zomer. Maar op een andere manier dan wat de meeste bokkers doen :D Namelijk op de horsemanship manier.

Eerste paard waarmee ik begon was Mud. Een 5 jarige ruin, waarschijnlijk quarter horse. 2 weken voor ik met m begon was t nog een hengst en hij kende nog niet zo veel. Toen ik er mee begon kon je net een halster omdoen en er beetje mee lopen. Maar wel oppassen want heel veel respect voor mensen had hij nog niet. Hij was zo uit een kudde geplukt en had nog nooit eeb mens van dichtbij gezien.
Begonnen met heeel wat grondwerk (wijken voor druk, meelopen, respect, hem laten wennen aan van alles, alles wat je kan bedenken) en dan uiteindelijk er voor het eerst op zitten. Dat was 1,5 maand nadat ik met m begon.
Afbeelding
Dat was hier. Zit er op deze foto nog niet op (zit nog op het hek maar met mn bewn over m heen). Wat we hier doen is hem leren om naar her hek te komen. Hier leren we de paarden om naar het opstapje/ hek oid te komen zodat je er op kan komen zonder problemen. Daarnaast leer je ze dan al dat je op dezelfse hoogte zit als wat je doet als je er op zit.
Paar minuten na deze foto zat ik er wel op en iemand leidde her paard :)

Afbeelding
Dit was een van de eerste keren rijden (eerst in de roundpem en daarna in arena) zoals je ziet zonder zadel en gewoon met een touwhalster. Door alle grondwerk kennen ze het halster al dus er is niks nieuws. Sturen, stoppen en achteruit gaan hoef je ze eigenlijk niet meer te leren. Tis eigenlijk zelfs veiliger dan met bit, aangezien ze halster beter kennen dan het bit. Daarnaast leren we ze de one rein stop, we beginnen al op de grond en t is ook 1 van de eerste dingrn die je ze aanleert als je er op zit. Heb daarmee al een paar keer rodeos of runaways kunnen voorkomen :) zonder zadel vind ik ook fijner. Als je valt kan je nergens in blijven hangen en je glijdt er gewoom af, dus je valt zachter dan met zadel. Daarnaast weet ik dat mn balans goed genoeg is om er niet af te vallen met een paar bokjes.
Als alles goed was zonder zadel en zonder bit, begon ik pas met hoofdstel te rijden en daarna ook met zadel.

Afbeelding
Dat is nu. Helemaal getraind voor wat hij moet kunnen. Ik kan bareback, bitloos, met bit en met zadel rijden. Buiten of in de bak, hij is heel goed met werken met koeien, niet bang voor verkeer, stap, draf, galop, turn om achterhand, turn om voorhand, sidepass, wijken in stap, begin neckreining en hij is goed met trailrides (geen probleem met water, diepe modder, alle soorten grond, klein sprongetje, schrikt niet snel etc). Dit alles in zon 4/5 maand. Tis echt mn toppertje :D
Tis het eerste paard die ik getraind heb en ben nog nooit van hem gevallen, rijd hem dagelijks :)

Daarnaast ook een rescuepaard, Hurby. Een paar Ben alleen niet de enige die met hem gewerkt heeft. Ben wel de enige die hem rijdt, maar verschillende mensen hebben ook grondwerk met hem gedaan.
We weten niet veel van hem, ben er wel zeker van dat hij mishandelt is. Hij was doodsbang voor de zweep, druk op halster, of sowieso als iemand dichtbij zn hoofd kwam en mensen in het algemeen. Ook had hij altijd zijn hoofd omhoog (mega ondernek) en was erg snel bang. En later ondekte we dat hij littekens heeft achter zn oren en in zn mond. Wel weten we dat hij al gereden was, maar ben er ook vrij zeker van dat dit niet zo vriendelijk ging.
hij staakte veel en wilde soms niet versnellen (zelfde "methode" gedaan als met Mud. Dus dit is al met zadel en met hoofstel). 1x te veel doorgepusht en kreeg er een kleine rodeo voor terug :D niet afgevallen, dus hij heeft er niks van geleerd. Maar ik wel!
Uiteindelijk alles goed gekomen en nu rijden we vrolijk rond. Buiten gereden, inclusief galop en hij vind het heerlijk! Ik ook want hij heeft mega fijne gangen :D helaas al lange tijd niet meer met m gewerkt, geen tijd voor gehad.
Maar ben erg blij met zn verandering. Hij komt ook altijd naar me toe nu, terwijl hij eerst echt moeilijk was om te vangen.

Afbeelding
Hurby :)

Afbeelding
Klein sprongetje haha :P Hij is erg goed in het springen van de afrastering, dus we wouden proberen hoe hij is onder het zadel :D

En dan nu ben ik bezig met Quincey. Een 4 jarige Quarter horse. Quincey heeft een beetje hetzelfde verhaal als Mud. Komt uit dezelfde kudde en was ook een wilde hengst. Alleen had hij geen vast persoon die veel met hem werkte, zoals ik met Mud. Uiteindelijk werk ik nu dus alsnog met m :P alleen wat later.
Quincey is wat lastiger dan Mud. Mud is heel vriendelijk terwijl quincey wat banger is en niet zo knuffelig is. Ook leert hij niet zo snel als Mud. Je moet t vrij vaak herhalen voordat hij het snapt.
En hij is vrij schrikkerig. Grondwerk zit er vrij goed in, maar soms staakt hij nog wat tegen druk met t halster. Daar zijn we nog mee aan het werk. Wat best lastig is want met leading (meelopen) heb ik geen druk op t halster nodig, aanhezien hij me volgt zonder druk :P.
Heb er al wel paar keer opgezeten. En al beetje rondgereden in de roundpen, zonder iemand anders leading. Maar er is 1 ding waar hij bang voor is; als ik met mn handen zwaai terwijl ik op m zit. Laatste keer dat ik dat deed kreeg ik een boksessie :P gelukkig was er iemand die hem leidde en hem kom houden, anders was hij weggerend en was het zeker wrten eem rodeo geweest. Niet gevallen dus opnieuw, niks van geleerd.
Dus wat we nu doen is hem leiden vanaf een ander paard (ponying). Hij leert te luisteren naar druk van het halster (of hij voelt de stick op zn kont) en als dat er goed in zit (dat zit er nu goed in) begin ik met dingen doen met mn handen etc vanaf t paard waar ik op zit. Daarna proberen we gewoon wret als ik op hem zit.
Daarna met hoofstel, zonder teugels. Alleen hoofstel in maar mog rijden op de touwhalster. Dan rijden op hoofstel en dan mer zadel.

Lang verhaal, maar misschien interessant om tr zien en lezen hoe het hier gebeurt :D
ben ook opzoek om naar een horsetrainer te gaam voor in de winter. Vind het zo gaaf om paarden te trainen op deze manier!! Toch echt wel het leukste en gaafste van de hele paardenwereld voor mij.