Slofteugel bij te hard galopperen/ " op hol slaan"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:39

Zo even bijgelezen.. Wat ik dan weer jammer en behoorlijk typisch vind aan reacties van bijv. Jetta en aeolusnr1, is dat de reacties geen enkele concrete tip bevatten. Hiermee wil ik niet zeggen dat jullie technieken slecht zijn, de oplossing zal vriendelijker zijn, en wellicht iets meer tijd in beslag nemen dan een quick fix. Echter zeggen dat het anders kan is mooi, maar zeggen hoe het dan anders kan heeft pas echt nut in dit soort topics, anders maakt het de reacties direct irrelevant. Ik ben altijd benieuwd naar het hoe achter dit soort reacties, maar kom het nooit te weten. Beroepsgeheim? Niet in Jip en Janneke taal uit te leggen? Niet geschikt voor de doorsnee ruiter? Daarom houdt ik het liever bij mijn boeren quick fix methode die even heel hard voor ze is, maar snel werkt waarna ik weer op buitenrit kan gaan met mijn oorspronkelijke doel voor ogen, ontspanning voor zowel mezelf als mijn paard en het bijbehorende zachte bit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:48

Ik heb vele en met name jonge paarden gereden en ook mee gehad op buitenritten en altijd uit voorzorg in ieder geval een eerste keer de slof eraan.
Ik heb nog nooit gehad, dat als ik de slof gebruikte omdat ik hem echt nodig had, deze niet werkte. Een paard heeft hier duidelijk wel ontzag voor.
Bij 80% van de paarden liet ik de slof na de eerste keer thuis. Nog eens 15% had na de 2e keer de slof eraf, maar er bleef altijd 5% over waarbij ik uit voorzorg de slof eraan hield.

Voltes rijden ben ik uit ervaring niet voor. De paarden waarbij ik het geprobeerd heb werden alleen maar heter/opgefokter wat je juist wilt voorkomen.

Net als een aantal voorgangers al zeiden, pak ik alleen de slof erbij als hij nodig is. Op de andere momenten hangt hij in een veilige "losse" verbinding.

Starbreeze

Re: Slofteugel bij te hard galopperen/ " op hol slaan"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:54

Ik vraag me bij zulke discussies altijd af hoe de ervaringsdeskundigen die hulpmiddelgebruik afwijzen aan hun ervaring gekomen zijn. Er is toch altijd een eerste keer voor alles? Al doende leert men hoor. Wat een ramp als TS even 3 minuten voor het einde van de rit een hulpmiddel gebruikt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:55

TS, is het wellicht een optie om iemand dat laatste stukje aan de hand ernaast te zetten? Je geeft aan dat het voor jou werkt om zelf af te stappen en aan de hand mee te lopen. Misschien werkt het ook met jou erop en iemand ernaast.

Wij doen dit nu even noodgedwongen met onze 6-jarige om op te bouwen. Hij kan gewoon z'n energie niet kwijt en is wat te hupsig het eerste kwartier. Dus er loopt iemand met een halstertouw naast en dan doet ie geen pas verkeerd. Na ons terrorkwartier kunnen we gewoon los verder rijden zonder problemen.

Het zal allicht voor jou een goede manier zijn om het vertrouwen weer even terug te krijgen en zo je eigen spanning te verminderen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:13

Goh wat een bekend verhaal.
Hier ook een haflinger met een extra versnelling op de weg terug. Op een gegeven moment ging hij ook echt dingen zoeken om zo snel mogelijk terug te kunnen. Echt wegschiet-gedrag.
Terwijl hij in de bak superbraaf is, erg werkwillig en erg licht aan de hulpen.

Ik heb ongeveer alle tips gebruikt die hier voorbij komen. Ik heb 2 jaar aangemodderd met oefeningen, voltes rijden, enz enz. omdat ik per sé op een trensje naar buiten wilde.
Na behoorlijk aandringen van mijn stalhouder (die zag me nog eens verongelukken) heb ik er een keer shanks in gehangen (ik rijd western). Hij is 'm de 1e rit gelijk tegengekomen toen hij een sprintje wilde trekken vanwege een touw dat aan een hek hing. Ik haalde mijn teugels aan, hij kwam het bit tegen, schrok ervan (ik ook :+ ) en het was klaar. De rest van de rit heb ik met een lang teugeltje kunnen rijden. Ook de terugweg naar huis. Had ik veel eerder moeten doen...

Sindsdien rijd ik met shanks buiten. Meneer weet namelijk precies wanneer hij een trens in heeft en krijgt meteen weer dat schieterige, terwijl hij met de shanks de braafheid zelve is :+
Die haflingers zijn zo reteslim.

Ik sluit me dus bij Larasilver aan. Liever de boeren quick fix methode, dan langdurig lopen prutsen.
Ik rijd inmiddels lange ritten, alleen, met een los teugeltje. Maar waar nodig heb ik wel een rem.
En na 3 jaar nog steeds een boterzacht mondje in de bak. Ik denk dat je eerder een hardere mond krijgt wanneer je per sé dat trensje wil gebruiken en er maar constant aan moet zitten, dan wanneer je 1x flink in moet komen en verder niet.

Ik heb van snaffle en shanks hetzelfde mondstuk (billy allen), dus in zijn mond is er ook geen verschil.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:52

Ik zou aanraden om een goeie instructeur te vinden die met jou en het paard naar buiten gaat en buren oefend. Ik heb zelf ook met mijn paard buiten gelest, dat werkt het beste. Zou niet snel met een scherper bit rijden wanneer je daar weinig ervaring mee hebt, eem paard is snel afgestompt.

Adelinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:01

Ik rijd mijn pony ook altijd met slof buiten, bijna nooit nodig maar alstie gaat dan heb ik zonder niets te vertellen, trek gewoon zn kop tussen zn knieen en dan kan hij niet meer hard gaan, ze zijn niet achterlijk en begrijpen prima dat ze kunnen struikelen en vallen als ze dan doorrennen.

Verder doe ik altijd als hij zo ontzettend druk en sterk wordt in het bos hem naar beneden vragen, nageeflijkheid en dan dressuuroefeningen, overgangen, schouderbinnenwaarts beetje wijken heen en weer en als hij dan weer op een normaal tempo kan lopen zonder trekken krijgt hij weer teugel en en mag hij weer lekker in zn eigen houding lopen, dan is het snel klaar want op die manier is het dan voor hem ook fijner.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:48

Ts Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat. Heb je nog buiten gereden de laatste tijd? En misschien al wat van de geopperde tips geprobeerd?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:54

Als hij zich echt sterk maakt en het bit vastpakt zal een slofteugel je ook niet helpen.
Persoonlijk zou ik eenmalig (of wellicht 2 keer) voor de grove aanpak gaan en er een thiedemann of pessoa in hangen met dubbele teugel. Dan kun je hem even goed aanpakken op het moment dat hij meent er vandoor te moeten gaan.
Maar wat minstens zo belangrijk is, is dat jij leert te zien wanneer hij het doet (volgens mij weet je dat al wel) en dat je bij het eerste signaal meteen ingrijpt. Als hij eenmaal rent ben je al te laat, maar bij die eerste aanzet (hoofd omhoog, kaak vast, huppeltje) zou ik hem meteen achterstevoren zetten en pas verder gaan als hij kalm is. En als dat betekend dat je dan dat stuk elke 5 meter omdraait dan is dat maar zo, als je dat een paar keer hebt gedaan en hij weet dat het geen zin heeft te gaan rennen, dan houd hij er wel mee op en kun je gewoon met een lang teugeltje naar huis stappen.