Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:26

Bij mij is het niet zozeer dat we absoluut elke dag iets "moeten doen", maar ik voel me héél schuldig als ik 1 of 2 dagen niet kan komen in de week. Mijn pony is een 3-jarige, dus hij moet helemaal nog niet veel doen. Ik rij 1 à 2x per week, meestal wandelen, af en toe in de piste. Voor de rest doe ik veel grondwerk met hem, poetsen, soms aan de hand wandelen of soms gewoon niets doen en gewoon bij hem in de weide zitten.
Ik merk ook dat als ik elke dag kom en veel tijd aan hem kan besteden onze band sterker wordt. Hij hinnikt dan bv. als ik aankom. <3 Maar pony zelf heeft er waarschijnlijk geen last van als ik even niet kom (staat 24/7 buiten met vriendjes) :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:44

Ik ben ook wel een beetje van het genre dat ik me afvraag waarvoor je een eigen paard wilt hebben als je maar 1 of 2x in de week kunt of wilt komen... :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 17:08

Nouvel schreef:
Ik ben ook wel een beetje van het genre dat ik me afvraag waarvoor je een eigen paard wilt hebben als je maar 1 of 2x in de week kunt of wilt komen... :o

Dat kan hier sowieso niet.... want dan krijgen ze niks te eten en ligt er een himalaya aan poep.... hier is het sowieso 2x pd bal ;-)
Straks met nieuwe stalgenoot 1x pd, dat zal wel schelen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:09

Nouvel schreef:

Niet, maar het leven valt niet te plannen :) Paard is er al 15 jaar en tja, mijn leven staat niet 15 jaar lang stil :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:13

Ninx schreef:
Nouvel schreef:

Dat kan hier sowieso niet.... want dan krijgen ze niks te eten en ligt er een himalaya aan poep.... hier is het sowieso 2x pd bal ;-)
Straks met nieuwe stalgenoot 1x pd, dat zal wel schelen....

ja ik moet ook echt wel elke dag... 8-)

ik heb inmiddels ook al zo'n 20 jaar paarden en eigenlijk praktisch nooit een dag overgeslagen...
(buiten ziek zijn, overwerk, vakantie)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:23

Nouvel schreef:

Ik ben iemand die maar 1x per week of nog minder komt. Hier heb ik dan ook mijn stal op uitgezocht, en bovendien heb ik een hele lieve ex bijrijdster die haar af en toe wat beweging geeft.
Zoals Vuurneon al zegt, mijn pony heb ik al 8 jaar, beestje is inmiddels bijna 21 heeft hoefkatrol en is zeker niet de makkelijkste. Ik heb naar bijrijders gezocht, mensen die haar zouden willen hebben én die goed voor haar zijn. Tja zoiets ligt nou eenmaal niet voor het oprapen. Mijn merrie gaat hier alleen nog dood het erf af. Zou ik nog een paard nemen hierna? Nee absoluut niet.

Het is wel heel simpel om te zeggen dat je dan puur een paard hebt voor status.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:36

dat zeg ik ook niet he, dat je een paard heb voor status, ik zeg alleen dat ik het niet zo goed kan begrijpen, dat is mijn mening en daar bedoel ik verder niks mee, en zal ik ook zeker geen bedoelingen mee hebben tov de mensen die er een hele goede reden voor hebben om minder te komen zoals jij.

het gaat me dan meer om mensen die gewoon een goed bruikbaar en lief paard hebben en dan rond moeten komen met soms wel 3 of 4 bijrijders...
dan vraag ik me dus wel eens af, waarom heb je 'm...

maar nogmaals, dat is persoonlijk en zeker niet als aanval hier naar iemand bedoelt, als dat zo is opgevat, sorry... -O-

(toen mijn paard in de opfok stond ging ik daar ook niet elke dag naar toe :+ )

_Micha_

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:45

Ik vat het niet als een aanval op hoor :D en ik bedoelde ook niet specifiek jou met het hebben van een paard voor status (het werd eerder genoemd geloof ik).

Ik bedoel maar te zeggen dat je niet weet waarom iemand meer/minder naar zijn/haar paard ging. Wat ik wel weet is dat ik stalgenoten had (ik sta er nu niet meer) die er ook zo over dachten zoals mensen in dit topic doen. Dit maakte dat ik met nog minder plezier naar stal ging (ik ging al niet met plezier omdat ik de keren dat ik ging mezelf zo schuldig voelde dat ik niet vaker kon komen).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:52

Dat wat vuurneon zegt: je kan gewoon niet voorspellen hoe je leven loopt. Toen ik mijn paard kocht woonde ik in een dorpje met stal op 5 min. fietsen. Ik had geen verplichtingen en een onregelmatige baan waardoor ik voldoende tijd had om naar stal te gaan.

5 jaar geleden verhuisde ik naar Amsterdam centrum. Dat was wel even andere koek en hoe graag ik het toen ook zou willen, elke dag naar paard ging gewoon niet. Voor paardlief zijn we een jaar geleden de stad weer uit verhuisd en nu woont ik weer een kwartier fietsen van stal. Maar jammergenoeg heb ik in de tussentijd het plezier in het paardrijden wel een beetje verloren. Zeker omdat het nu in de zomer echt een 'moetje' is, omdat het vinden van fatsoenlijke (en betaalbare) instructie hier een eindeloze zoektocht is, evenals een fatsoenlijke stal met faciliteiten en/of uitrijmogelijkheden (en goed voer, buitengang voor paard etc)

Maar zomaar wegdoen staat niet in mijn woordenboek. Ik ben hartstikke gek op m'n paard en we hebben gewoon voldoende middelen om hem aan te houden. Veel te bang dat ie slecht terecht komt als ie weggaat.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:05

Pff daar zit ik ook mee. Voor 2 dagen in de week heb ik een bijrijdster (die rijdt). Ik probeer er zelf dan nog 3x op te zitten. Dat lukt meestal wel, en dan nog 1 dag longeren en een dag niks. We trainen vrij fanatiek, maar het is absoluut geen topsport (L-niveau..).

Alleen als ik dan een drukke week heb, en mijn bijrijdster maar 1x rijdt (om wat voor reden dan ook), staat paardlief opeens het merendeel van de week stil. Ik vind dat qua conditie en aandacht niet eerlijk. Ze staat vanaf 15.30 op stal, dus wel zo lekker als ze er dan 's avonds nog uitkomt.

In een drukke week, dan krijgt eigenlijk iedereen te weinig aandacht (hond, vriend, huishouden) en dan voel ik mij dus overal schuldig over.

Een bijrijdster erbij vind ik geen optie, want daar heb ik geen paard voor. dat heb ik eerder gehad en werkt niet voor mijn paard. Dan vind ik het eerlijker om haar te verkopen. Het gaat hierbij dus om een werkwillige pittige dame met een hoop energie.

Ik heb nu bedacht om 36 uur over 5 dagen te gaan werken zodat ik in ieder geval 2x per week voor het eten kan rijden. De druk neemt dan wat af, en ik wil eigenlijk ook een schoonmaakster. Maar ja, het geld groeit ook niet aan de boom in mijn tuin helaas.

Edit: mijn paard is 8, als ze 10 jaar ouder zou zijn, denk ik er heel anders over

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:14

Voorheen reed ik om de dag en de andere dagen was het longeren, wandelen of poetsen/knuffelen. Nu ik met mijn eigen gezondheid zit is dat minder geworden. Mijn paard heeft zelfs een half jaar compleet stil gestaan vanwege mijn gezondheid. Ze kwam wel buiten en kreeg wel aandacht hoor.
Nu heb ik een bijrijder die haar twee keer per week rijdt en zelf probeer ik ook nog twee keer te rijden. Verder is het gewoon lekker aandacht en longeren en wandelen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:28

Ik heb nog een jonkie, 4 jaar en van de laatste 12 maanden heb ik er ongeveer 4 kunnen rijden wegens een trailerongeluk en een flinke blessure. De 4 maanden dat ik kon rijden waren de winter maanden, vroeg donker, slechte buitenbak. Dus dat was max. 2x per week.
Normaal ben ik dan wel zo'n 5 keer per week op stal, beetje poetsen, kroelen en uitmesten.

De laatste maanden ben ik er 1 of 2x per dag i.v.m. buiten en binnenzetten. (overige paarden staan 24/7 in het land dus het gezamenlijke schema ligt plat)
Inmiddels mag ik weer rijden/stappen onder het zadel, is mevrouw uit haar zadel gegroeid en moet ik nog 3 weken wachten op de zadelmaker in de hoop dat hij nog passend te krijgen is.

Mevrouw vindt het wel best in het land met de andere paarden, die mist er niets aan als ik niet rijd. Ik wel, maar schuldig voelen als ik een keer niet kan (en de zorg goed geregeld is) doe ik me zeker niet.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:30

Ik herken dat gevoel soms, ik heb nu al een paar weken niet gereden, omdat ik mij niet fit voel. Ik heb een paard en 2 pony's. Een van die pony's rijd ik regelmatig op. Het paard wordt door een ander gereden. En pony 2 heeft waarschijnlijk last van de rug, dus daar ga ik denk ik ook niet meer op rijden.
Maar ik hoef mij er niet schuldig over te voelen, ze vermaken zich wel met z'n 3en. Zijn zoveel mensen die paarden gewoon voor de hobby hebben en er niets mee doen. Als ik een paard had die alleen staat, dan is het iets anders. Wel merk ik dat als ik een paar dagen niet ben geweest ze wel steeds naar mij toe komen om aandacht.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 23:16

Ik ben wel een fanatieke ruiter. Dit betekent dat ik 5-6 dagen per week rij en wekelijks of toch minstens een keer per 2 weken lesneem.
Ik heb sportambities en wil komend voorjaar starten met mijn paard. Na de nodige zorgen qua gezondheid van mijn merrie zijn we nu eindelijk op het goede pad. Omdat ik wel degelijk prestaties verwacht van mijn paard, momenteel nog niet op hoog niveau, vind ik het niet meer dan logisch dat ik haar voldoende in conditie hou om dit werk aan te kunnen. Een keer per week rijden is niet echt een optie.
Nu is het wel zo dat mijn paard voor mij prioriteit nr. 1 is. Ik ben bewust single (geen zin in en vooral geen tijd voor een lief, gaat allemaal naar mijn paard) en woon nog thuis om dit allemaal financieel mogelijk te maken. Ik werk fulltime maar doe nooit iets in mijn vrije tijd, mijn tijd gaat naar mijn paard. Enkel in het weekend ga ik eens wat doen met vrienden, soms.

Soms, vooral met ziekte of vakantie) komt het wel eens voor dat ik een week niet kan. Vind mijn paard helemaal niet erg: zij staat lekker op het gras met een vriendje, en dat is wat een paard echt nodig aan heeft. Ik ken geen enkel paard dat behoefte heeft aan een ruiter op de rug. Mijn paard komt meteen naar me toe als ik haar wei betreedt, maar om nu te zeggen dat ze nood heeft aan het werk en de aandacht die ik haar geef? Nee...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:14

Zo te lezen heeft het paard van TS het prima voor elkaar en is dat schuldgevoel nergens voor nodig.
Ik herken het gevoel zelf niet, en dat terwijl mijn paard ook weleens een rustige week heeft omdat ik te moe of te druk ben. Zolang een paard op de juiste wijze gehouden wordt en je geen onmogelijke dingen van je paard verlangt als je er weer opstapt is er naar mijn idee niets aan de hand.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:23

Hier het zelfde, paarden staan in een kudde van 5, geen tijd om te rijden en controleer en voer ze allen elke dag. De jongere dieren van 4/5 missen het wel en gaan lopen vervelen. Helaas werk ik deze maand dusdanig veel dat ik geen tijd even heb. Hoop in september eens te kunnen beginnen met doorrijden van enkele dieren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:14

Ik herken dat plichtmatige. Voel me al schuldig als ik een dag niet kom. En dat is zelden. Ik rij meestal 4 keer pw, 1 keer wandelen, 1 dag vrij en een keer verlease ik mijn paard als voltigepaard.
Soms kan ik door mijn werk 3 dagen achter elkaar niet rijden/andere dingen doen, dat vind ik echt niet tof. Mede omdat mijn paard redelijk lang op stal staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:13

Nog niet zo lang geleden reed ik vijf à zes keer in de week mijn merrie. Hetzij op de wei of leuke buiten rit alleen met mijn man of vrienden. Onze oudere ruin, liep 3 x en soms 2x in de week. Paarden staan bij elkaar 7 x 24 uur buiten. De helft in de paddock met inloop stallen en hooi, de andere helft op de wei.
Doordat we een Fermette hebben gekocht die gerenoveerd moet worden omdat we die volgend jaar gaan verhuren aan toeristen, rijden we nu al 3/4 jaar niet meer. Dus paardjes zijn behoorlijk dik geworden vergeleken met normaal.
Mis het rijden zeer, maar ik heb wel zo iets, of ik rijd, of ik rijd niet. Maar dan weer eens wel en dan niet vind ik niet eerlijk tegenover de paarden.
Ik heb altijd gedacht dat ik paarden om het rijden heb, omdat ik daar zo van geniet. Nu ik niet meer rijd omdat ik er gewoon te moe voor ben na al dat lichamelijke werk, merk ik dat ik me schuldig voel dat ik weinig tijd voor ze heb, maar dat het wel heel erg goed gaat met de paarden. Af en toe hebben we een groepsknuffel of poetsbeurt en elke dag heb ik ze in de hand met van de wei halen en brengen, eten geven, verzorgen.
De band is nog steeds onverminderd hecht. Als ze me zien op de wei komen ze in volle sjas aangegaloppeerd in mijn armen, knuffelen we zeer en zijn we blij voordat we naar huis gaan. Dus ik realiseer me goed dat het in mijn hoofd zit, het schuldig voelen. In het begin had de merrie wat moeite dat ik zo weinig reed en als ik dan nog eens een keer met het zadel kwam vloog ze naar me toe van blijdschap, van joepie we mogen weer. Toen ik merkte dat het voor haar meer en meer Ok werd het minder rijden kon ik het afbouwen naar stoppen en voor haar is het nu ook goed.
In de winter als de Fermette klaar is beginnen we weer en dan hebben de paarden een jaar rust gehad met zijn tweetjes. Het is niet anders. Ik heb nog geen seconde gedacht aan verkopen want zolang ik gezond blijf horen ze bij mij tot de dood ons scheid. Moet er voor hun en voor mij niet aan denken dat ze weg zouden gaan. Daarvoor hebben we het te leuk en goed met elkaar.

xwieskex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:03

Hooiiiii,
Ik heb ook een pony en ik probeer 3x per week te rijden... alleen dit lukt niet vaak. Maar ik longeer haar wel elke dag!
En ze vermaakt zich prima in de wei! Misschien kun je z'n yoga bal kopen, daar kunnen paarden mee voetballen! Dan weet je zeker dat ze zich vermaken :o Hopelijk heb je hier wat aan :D

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:41

Mijn droom is nog steeds alles in eigen beheer en lekker aan huis. Voorheen stond ik altijd op stallen dat ik zelf moest buiten/binnen zetten en mesten. Bakken met tijd koste me dit en een hoop schuldgevoel als ik hem is een keer eerder moest binnen halen, omdat ik ander smet prive en werk in de knel kwam.
Nu mamma van een 2jarige knul en pony staat volpension waar dan ook echt alles geregeld word. Ik kan met een gerust hart mijn been breken bij wijze van. Ideaal is het! Pony vermaakt zicht prima op de wei en s'avonds word hij weer netjes op stal gezet en worden serieuze wondjes wel opgemerkt.
Ik ga er nog steeds 6 a 7x per week naar toe, maar mijn pony is niet meer afhankelijk van mij alleen.
Moet eerlijk bekennen dat ik me wel druk maak over mijn geplande vakantie in maart. Dan ga ik 10 dagen naar Egypte en ben nog nooit zo lang zonder paard geweest.... Word afzien voor me

JolienHeidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:52

Ik leef zelf niet in de veronderstelling dat een paard nadenkt over hoe vaak je komt of niet. Ik heb zelf een haflinger waar ik periodes weinig tijd voor heb gehad. In die tijd staat ze lekker op het land te grazen. Als ik kom is ze blij. Lekker troetelen, brokjes krijgen, etc., maar ik heb niet het idee dat ze in de wei staat te denken aan of ik langs kom of niet. Ik heb altijd het idee dat dieren 'in het nu leven'. Haar gedachten zie ik meer voor me als: Graas, graas, graas, VOGEL, graas, graas, BAAS, BROKJE, kriebel, kriebel, ZADEL, etc. Maar dat kan ik natuurlijk ook niet zeker weten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:29

_ENGEL_ schreef:
Mijn droom is nog steeds alles in eigen beheer en lekker aan huis. Voorheen stond ik altijd op stallen dat ik zelf moest buiten/binnen zetten en mesten. Bakken met tijd koste me dit en een hoop schuldgevoel als ik hem is een keer eerder moest binnen halen, omdat ik ander smet prive en werk in de knel kwam.
Nu mamma van een 2jarige knul en pony staat volpension waar dan ook echt alles geregeld word. Ik kan met een gerust hart mijn been breken bij wijze van. Ideaal is het! Pony vermaakt zicht prima op de wei en s'avonds word hij weer netjes op stal gezet en worden serieuze wondjes wel opgemerkt.
Ik ga er nog steeds 6 a 7x per week naar toe, maar mijn pony is niet meer afhankelijk van mij alleen.
Moet eerlijk bekennen dat ik me wel druk maak over mijn geplande vakantie in maart. Dan ga ik 10 dagen naar Egypte en ben nog nooit zo lang zonder paard geweest.... Word afzien voor me

Maar juist bij de paarden aan huis moet je alles zelf weer doen.
Vaak meer dan op een doe het zelf stal :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:39

Ik heb er drie aan huis staan, 24/7 buiten voor mn ene paard en shetje, de haf staat 's nachts op stal omdat hij anders erg onrustig wordt. Wel een open stal en contact met de andere twee (inloop zit er direct aan vast). In de winter op de paddock met een deel verhard, in de zomer in de wei met inloop in de paddock.
De haf moet echt minimaal 5 keer per week iets doen. Of dit longeren is of rijden maakt niet zoveel uit, als hij maar wat doet. De merrie kan ik zonder problemen twee weken stil zetten, ze wordt er alleen iets voorwaartser van. En de shet fungeert als gezelschapspony, doet zn hele leven al niks anders. Hij gaat af en toe mee naar de bak of als handpony bij een stapritje maar heb niet het idee dat hij graag meer wil doen :Y)
Door het verschillende karakter van de drie verschilt het dus per paard enorm wat ze nodig hebben. Alleen bij de haf voel ik me schuldig als ik een dagje over sla, die andere twee genieten er gewoon van :+

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:17

Solleke_Noah schreef:
Nu ik er nog eens over na denk is mijn schuldgevoel vaak eerder omgekeerd :P dat ik mijn paard wegtrek uit de groep voor een buitenrit of een les, terwijl de rest daar gezellig op de wei staat te vreten. En dat hij dan moet werken voor mijn plezier.

Ik heb het ook juist eerder omgekeerd. Ik ben eerder bang dat als ik ze vaker uit de wei pluk om iets met ze te gaan doen dat ik geconfronteerd ga worden met dat ze het niet (meer) leuk vinden en ze zich bijvoorbeeld niet meer goed willen laten pakken of niet graag bij mij in de buurt zijn.

Aan de andere kant heb ik er ook wel vaak genoeg aan gedacht om er 1 weg te doen (we hebben 4 pony's) omdat die gewoon weinig training krijgt en ik het wel belangrijk vind dat ze allemaal iets kunnen (onder het zadel en/of aangespannen) en training krijgen. Dus dat ik gestrest raak omdat ik dan niet voldoende tijd heb om ze allemaal vaak genoeg te trainen. Maarja... dan bedenk ik mij dat ze prima tevreden zijn met een wei, water en soortgenoten. ;) Je kan het jezelf zo moeilijk maken. :j

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:35

Ik heb twee paarden die een halfuur van mijn huis af staan, en ga er zo'n 3 keer per week heen. Meestal rij ik ze beide 2 keer per week. Dat is opzich niet heel veel, maar daar voel ik me niet schuldig over. Ze staan heerlijk met zn 5e op een stuk land van een aantal hectare met een trec, onbeperkt hooi, schuilstalletjes, genoeg te doen.

Ik heb trouwens wel dat ik altijd de paarde om de beurt rijdt, niet dat ik twee keer achter elkaar dezelfde rij. Dan voel ik me wel schuldig :')