niet galloperen wel sneller draven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 20:17

bij 1 manege idd slechte instructie, onwijs veel ruiters zaten niet rechtop of in duidelijke stoelzit en werd niks van gezegd, was ook gewoon achter elkaar aan hobbelen.

De sfeer op een manege onder de lesnemers is minstens zo belangrijk als je wekelijks met goede moed wil terugkeren naar de les.

Lijkt bij de merrie idd medisch (ook onhandelbaar tijdens hengstigheid). We hadden haar maandag ook een kwartier in stal gezet om even wat te drinken (stal met ijzeren baar ervoor) en daar is ze gewoon uit ontsnapt.

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:22

ik zit zo eens mee te lezen, maar denk jij dat Harley nooit iets verkeerds gaat doen?
Ja je gaat er geld in stoppen met het beleren enzo.
Maar je wilt hem uiteindelijk zelf door rijden denk ik?

Dan komt hij in een fase waar hij alles moet leren, misschien word hij ook wel nerveus onder het rijden?
En dan krijg je ook nog de puber fase, waarin heel veel paarden hun mensen gaan uitproberen.
Wie weet word je er wel een aantal keren af gegooid in die periode..

Ik lees dat je heel veel schuld geeft aan de paarden enzo maar kijk eens naar je zelf.

Als ik jou topics zo allemaal lees dan ben je nog niet eens klaar voor je eigen jonge pony.
Ik zou als ik jou was toch gewoon echt naar een manege gaan dan maar slechte verhalen en robot paarden.
Maar ze kunnen jou daar wel het 1 en ander leren.
En op verschillende paarden rijden daar leer je ook heel erg van.

En anders zou ik toch iemand jou en die haflinger laten les geven.
En dan wel iemand die er heel veel verstand van heeft en jou goed kan helpen.
Er moet vooral aan JOU gewerkt worden en niet aan die paarden.

Het geld dat je stopt in les moet je niet zien als geld stoppen in de haflinger ofzo.
Je moet het gaan zien dat je het in JOU stopt.
Jij leert dan beter rijden, en daar zal Harley later ook mee geholpen zijn.

Als je zelf niet goed rijd en je laat Harley goed beleren zegt dit helemaal niks want dat kan jij hem alsnog naar de klote rijden.

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:25

Stef_Alinde schreef:
ik zit zo eens mee te lezen, maar denk jij dat Harley nooit iets verkeerds gaat doen?
Ja je gaat er geld in stoppen met het beleren enzo.
Maar je wilt hem uiteindelijk zelf door rijden denk ik?

Dan komt hij in een fase waar hij alles moet leren, misschien word hij ook wel nerveus onder het rijden?
En dan krijg je ook nog de puber fase, waarin heel veel paarden hun mensen gaan uitproberen.
Wie weet word je er wel een aantal keren af gegooid in die periode..

Ik lees dat je heel veel schuld geeft aan de paarden enzo maar kijk eens naar je zelf.

Als ik jou topics zo allemaal lees dan ben je nog niet eens klaar voor je eigen jonge pony.
Ik zou als ik jou was toch gewoon echt naar een manege gaan dan maar slechte verhalen en robot paarden.
Maar ze kunnen jou daar wel het 1 en ander leren.
En op verschillende paarden rijden daar leer je ook heel erg van.

En anders zou ik toch iemand jou en die haflinger laten les geven.
En dan wel iemand die er heel veel verstand van heeft en jou goed kan helpen.
Er moet vooral aan JOU gewerkt worden en niet aan die paarden.

Het geld dat je stopt in les moet je niet zien als geld stoppen in de haflinger ofzo.
Je moet het gaan zien dat je het in JOU stopt.
Jij leert dan beter rijden, en daar zal Harley later ook mee geholpen zijn.

Als je zelf niet goed rijd en je laat Harley goed beleren zegt dit helemaal niks want dat kan jij hem alsnog naar de klote rijden.


Kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:25

Selina schreef:
Stef_Alinde schreef:
ik zit zo eens mee te lezen, maar denk jij dat Harley nooit iets verkeerds gaat doen?
Ja je gaat er geld in stoppen met het beleren enzo.
Maar je wilt hem uiteindelijk zelf door rijden denk ik?

Dan komt hij in een fase waar hij alles moet leren, misschien word hij ook wel nerveus onder het rijden?
En dan krijg je ook nog de puber fase, waarin heel veel paarden hun mensen gaan uitproberen.
Wie weet word je er wel een aantal keren af gegooid in die periode..

Ik lees dat je heel veel schuld geeft aan de paarden enzo maar kijk eens naar je zelf.

Als ik jou topics zo allemaal lees dan ben je nog niet eens klaar voor je eigen jonge pony.
Ik zou als ik jou was toch gewoon echt naar een manege gaan dan maar slechte verhalen en robot paarden.
Maar ze kunnen jou daar wel het 1 en ander leren.
En op verschillende paarden rijden daar leer je ook heel erg van.

En anders zou ik toch iemand jou en die haflinger laten les geven.
En dan wel iemand die er heel veel verstand van heeft en jou goed kan helpen.
Er moet vooral aan JOU gewerkt worden en niet aan die paarden.

Het geld dat je stopt in les moet je niet zien als geld stoppen in de haflinger ofzo.
Je moet het gaan zien dat je het in JOU stopt.
Jij leert dan beter rijden, en daar zal Harley later ook mee geholpen zijn.

Als je zelf niet goed rijd en je laat Harley goed beleren zegt dit helemaal niks want dat kan jij hem alsnog naar de klote rijden.


Kan me hier alleen maar bij aansluiten.


Eens, behalve dat je ipv zomaar naar een manege beter in goede priveles kunt investeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:29

TS, ten eerste wil ik je even complimenten geven op hoe je reageert binnen dit topic. Je blijft erg rustig terwijl er toch wel wat (imo gegronde) dingen naar je hoofd geslingerd worden die misschien moeilijk zijn om te horen. Echt respect daarvoor, menig Bokker kan dat niet aan. Daarnaast kan ik heel goed begrijpen dat je Bokt gebruikt als een soort vraagbak voor alle problemen waar je tegenaan loopt. Er zitten hier immers zo veel paardenkenners dat er vast wel een bruikbare tip nodig moet zitten toch? Het probleem is denk ik een beetje dat je elke keer topics opent vanuit hetzelfde oogpunt; namelijk dat je een paard op een of andere manier niet aankan. Of dat nou een paard is dat niet in galop wil of een paard dat er vandoor gaat. De tips komen allemaal op hetzelfde uit - namelijk dat het echt verstandig zou zijn om les te nemen. Daar sluit ik me 100% bij aan.

Ten eerste wil ik even mijn mening kenbaar maken over de merrie. Ik denk niet dat dit een medisch probleem is eigenlijk. Ik denk dat dit gewoon een beetje een pissige/nijdige merrie is die een bepaalde gebruiksaanwijzing heeft. Anders zou je vriendin er ook niet op kunnen rijden toch? Ik denk persoonlijk dat deze merrie op haar plek gezet moet worden. Na een kwartier op stal staan uitbreken vind ik geen doorslaggevende situatie om er vanuit te gaan dat ze pijn heeft, eerder dat ze gewoon geen respect heeft voor grenzen.

Daarbuiten heb je het over een Haflinger van 21, die al 7 jaar stilstaat en die niet aan wilt galopperen. Ik sluit me erbij aan dat dit deels kan komen vanuit een gebrek aan balans. Je piste is relatief klein, en met een ruiter erop is het heel goed mogelijk dat een paard dat zo lang stilgestaan heeft gewoon niet kan aangalopperen omdat de hoeken te krap zijn. Mijn persoonlijke advies is om eerst aan de activiteit en impuls te gaan werken. Het wordt hartstikke warm de komende tijd, dus laat dat galopperen even lekker voor wat het is. Laat wat mij betreft dat draven even voor wat het is. Als jij met dit paard wilt opbouwen zul je moeten zorgen dat je eerst de basis onder controle hebt. En dat is toch echt gehoorzaamheid en impuls. Begin gewoon lekker met een kwartier stappen. Op het moment dat hij/zij actief is, het achterbeen ondertreedt en jij het idee hebt dat ze een lekkere actieve stap heeft, beloon je, laat je de teugels vieren, stap je een rondje uit en hou je het voor gezien. Op die manier sluit je je training positief af. Als het een paar keer goed gaat met activeren in stap ga je dat uitbreiden naar de draf. Teugels lekker los, niet aan de voorkant prutsen, maar gewoon even vooruit rijden. Laat hem/haar werken voor z'n geld! Pas op het moment dat je kunt activeren en schakelen zonder impulsverlies in stap en draf zou ik weer beginnen met galopperen. In de tussentijd lekker veel longeren zodat de achterhand wat sterker wordt. Verder ga ik mee met het commentaar van je vriendin, het zou inderdaad slim zijn om lekker balkjes te draven en veel figuren te rijden. Maar ik blijf erbij dat je eerst een actieve stap moet nastreven. Je kan wel balkjes gaan draven, maar als het paard niet eens actief te krijgen is in stap, dan zal hij/zij na die balkjes ook weer keihard terugvallen.

Daarbuiten, en dit wordt mijn laatste punt omdat dit anders een gigantische post wordt, lees ik heel veel smoesjes wat betreft het les nemen. Je kan nu nog niet met de Haflinger zo ver van het terrein af, je vindt de meisjes op de manege stom, je wilt niet een uur in de auto zitten, er mogen geen instructeurs van buitenaf op het erf. Ga zo maar door, ga zo maar door. Ik denk dat jij een stukje kundigheid mist om autoriteit uit te stralen tegenover een paard. En dat is geen persoonlijke aanval, dat is gewoon de waarheid. En ik denk dat je die zekerheid in het zadel moet gaan opbouwen met een paard dat op de automatische piloot staat. Niet een slappe dodo die achter de rest van de manegepaarden aan hobbelt, maar een paard dat zijn rondje toch wel loopt. Die je niet elke 2 passen een klap of een rotschop moet verkopen, en een paard waar je niet constant aan de teugels hoeft te hangen om een beetje fatsoenlijk te kunnen zitten. Je rijdt nu elke keer paarden die een bepaalde consequentie nodig hebben (zowel de 'nerveuze' merrie als de 'luie' Haflinger), en dat zelfvertrouwen komt niet aanwaaien. Van de merrie werd je angstig en van dit paard ga je na een tijdje ook chagrijnig worden omdat hij gewoon simpelweg niet luistert. Daarom wil ik opperen om eens in de twee weken een halfuurtje privé les te nemen op een manege. Hoeft vaak niet eens zo veel te kosten, je krijgt gewoon een manegepaard onder je reet en je krijgt les. Dan heb je niks te maken met nare manegemeiden die geen praatje willen maken achteraf, je bent puur en alleen bezig met het leren omgaan met paarden. De tips die je krijgt in de les kan je ook weer super goed meenemen naar het paard wat je nu rijdt. Daarbuiten denk ik dat je met de tijd (dus als je hem actief in zowel stap als draf kan rijden) best de Haflinger een keer mee kan nemen naar zo'n privé les.

Hele lange post geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik hoop ook echt dat je daadwerkelijk met de adviezen die je hier krijgt aan de gang gaat, want er is geen andere manier om dit op te lossen. En dat kan je echt van me aannemen.

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:02

Ik heb ook al meerdere topics van je voorbij zien komen. Een tip die ik je zou willen meegeven is te verhuizen naar een stalling waar kundige paardenmensen zitten. Zodat je regelmatig mee kan kijken naar hoe zij rijden, omgaan met hun paard e.d. en waar je terecht kunt met vragen en onzekerheden mbt gezondheid, omgang en het rijden straks als je paard oud genoeg is.

En die jou naast de instructie straks, kunnen begeleiden in de omgang met je paard, keuzes die je gaat maken, in de zorg met je paard en wellicht ook met het rijden en eens kunnen bijspringen als het je zelf niet lukt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 21:41

Bij de merrie ben ik onzeker en dat straal ik ook uit vermoed ik. Bij Astra begin ik meer leiderschap uit te stralen. In de wei stampt hij ook niet meer, hij verjaagt mij niet meer en hij Bokt niet meer. En als hij dreigend naar me toe komt ben ik sneller dan hem door te reageren met mijn stem en houding (meer opwaartse houding en schouders rechter). Ook als ik de paarden voer (alle 4 tegelijk in de wei maar aparte emmers) blijf ik erbij staan omdat de fjord en Harley de traagste eters zijn. Van zodra de haflinger de fjord of Harley wil verjagen (zie ik aan de manier waarop hij naar hen toe loopt) maak ik mij groot en stap ik op de haflinger af waardoor hij zich wegdraait van mij en dus een andere richting uit gaat (meestal terug naar zijn emmer om de bodem nog uit te likken).
Bij Harley ben ik niet onzeker. Onze band is ook sterk. Als hij in het zand ligt kan ik er gewoon bij gaan zitten. Hij volgt mij ook zonder halstertouw en loopt nooit voorbij mijn schouder met zijn borst.

Anoniem

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:42

Ik denk persoonlijk dat dat in dit geval meer te maken heeft met een paard dat gewoon erg onderdanig is van zichzelf dan dat het te maken heeft met hoe veel leiderschap jij uitstraalt. Jammer dat je niet op de rest van mijn bericht ingaat.

lizy29

Berichten: 6249
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:45

TS als jij echt leiderschap uit zou stralen zou de hafinger niet eens overwegen om voer te gaan jatten. Jij moet je constant bewijzen als leider en dat is geen leiderschap maar strohalmen vastpakken zodat ze niet helemaal over je heen denderen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 22:04

lizy29 schreef:
TS als jij echt leiderschap uit zou stralen zou de hafinger niet eens overwegen om voer te gaan jatten. Jij moet je constant bewijzen als leider en dat is geen leiderschap maar strohalmen vastpakken zodat ze niet helemaal over je heen denderen.
begrijpen jullie eigenlijk wel dat ik de ENIGE ben die de paarden wat respect bijbrengt en er daadwerkelijk naar om kijkt? Helaas kan dit maar 2 dagen per week. Als ik dagelijks kon gaan zou ik ook meer bereiken met de haflinger en leiderschap. Sterker nog, de haflinger loopt nu zonder halster in de wei. Voorheen moest ik een half uur achter hem vangen of langer. Nu krijg ik hem in 5 min gepakt. Ook de fjord heeft meer vertrouwen in mij gekregen en komt ook al eens bij me staan als ik met de haflinger of Harley bezig ben. Kan idd komen omdat zij aandacht krijgen. Maar ik weet dat hij voorheen liever op afstand bleef of snel wegliep als ik mijn hand naar zijn richting bewoog.

De eigenares van de haf en fjord kijkt ook wel naar haar paarden. Maar zij is moeilijk te been en kan de paarden niet houden omdat zij geen kracht heeft. Dus ermee bezig zijn is voor haar geen optie meer. Met Harley kan ze wel bezig zijn omdat Harley gewillig meegaat tot de poetsplaats.
Het is de broer die de paarden moet voeren en zorgen voor voldoende drinkwater. Hoewel ik hem ook al betrapt heb op slaan van de paarden met een bezemsteel (voor ik Harley had) de paarden zijn vang van hem. En heb hem zelfs laten opbellen door de eigenares toen ik zag dat de drinkkuip poeder droog stond. Hij was niet blij dat ik hem liet opbellen en begon dus ook tegen mij binnenmonds te jammeren.
Ik bekommer mij om de paarden ook al zijn ze niet van mij. Harley ergens anders zetten was echter geen optie. Heb er wel aan gedacht maar zou niet weten waar ik dan terecht moet met hem. Maar bon,ik ben wel erg offtopic aan het gaan nu.

lizy29

Berichten: 6249
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:08

Dat jij de paarden aandacht en liefde geeft is natuurlijk super alleen wat jij niet goed lijkt te (willen) begrijpen is dat dat over het algemeen niet voldoende is voor een paard. Ten minste niet als jij serieus met ze aan de slag wilt.

Alleen jij lijkt te denken dat investeren in die kennis nu niet zinvol is terwijl het juist nu zinvol is zodat je straks met Harley tegen minder problemen aan loopt.

Maar goed ik hoop echt dat je het licht gaat zien en je verder ontwikkeld want daar hebben alle partijen later profijt van.
Succes.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 03-07-15 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:11

Daarbuiten is het voor een paard ook makkelijk aangeleerd dat hij bepaalde trucjes wel of niet in de doos moet laten als hij z'n voer wilt krijgen. Als een paard stampt met zijn voet en jij weerhoudt hem ervan om te eten, of als hij bijt naar andere paarden tijdens het voeren en jij geeft hem op z'n donder, dan snapt hij snel genoeg dat hij geen eten krijgt als hij niet luistert. Dat hij in alle andere situaties nog steeds over je heen walst (of dat ze over je heen walsen in dit geval) getuigt dat er hier geen sprake is van leiderschap of respect :n

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 22:18

Emmaa_ schreef:
Ik denk persoonlijk dat dat in dit geval meer te maken heeft met een paard dat gewoon erg onderdanig is van zichzelf dan dat het te maken heeft met hoe veel leiderschap jij uitstraalt. Jammer dat je niet op de rest van mijn bericht ingaat.
ben jouw post in stukken aan het lezen. Ik kan de merrie niet rijden. En dat probleem komt omdat ze niet in stap gaat maar dribbelt en alleen snel wil. De andere ruiter stapt dus op en gaat meteen galopperen met haar. Iets wat ik ook al geprobeerd heb, maar haar galop voelt verschrikkelijk vreemd, ze gooit mij op heb ik de indruk want ik kan niet in het zadel blijven zitten bij haar. Bij andere paarden in galop wel (heb er meerdere gereden kun je in mijn profiel zien). Omdat ik haar galop dus ook "eng" vind wil ik haar in draf krijgen. Maar dat lukt pas als ze 10 min galop heeft gedaan. Pas daarna is zij kalmer als de andere ruiter haar rijdt.
Dat ze uit de stal brak is omdat zij bij de fjord wil zijn. Ik blijf erbij dat het toch medisch is. Want ze is ook onwijs vaak hengstig wat de fjord helemaal niet ten goede komt. Als enige van de ruinen wil hij de merrie dan steeds dekken. En hij heeft nu al zwakkere achterbenen. Kan met moeite nog gaan liggen of rollen.

Ik dank je ook voor de tips WB de haflinger. Maar ik krijg hem al actief in stap en in draf. Daarom dat ik met de galop wou starten. Maar nu ga ik eerst aan de slag met zijn balans, soepelheid en sterker maken van de achterhand.

Een manegepaard vind ik echt niks. Tenzij het niet zo een mak lammetje is maar ene die ook "wat moeilijker" is. Van de makke lammeren ga ik namelijk niets leren als ik bij hen geen moeite moet doen om hen in een bepaal tempo te krijgen.
Denk je dat 1x in de twee weken een half uur genoeg is?

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:21

Je kan je nu wel niet onzeker voelen bij harley, en een band met hem hebben maar als je straks met hem gaat rijden kan dit gaan veranderen.

Je moet beter leren rijden voor jezelf en voor Harley.
Zodat je straks Harley goed kunt gaan door rijden.

Harley gaat je met rijden ook nog wel uitproberen vooral als hij gaat puberen.
Dan moet jij uitstralen dat jij de baas ben en niet hij.

Daar moet je nu al aan werken met andere paarden.

Neem gewoon les op de haflinger, misschien zelfs op de merrie, want ik heb zo gevoel dat je van hun beide heel veel kan leren als je maar door zet.
Maar wel met een goede hulp en dus van een ervaren iemand.

Top dat jij de paarden liefde geeft.
Maar die 2 dagen in de week dat jij dan gaat kan je er in ieder geval voor zorgen dat het rijden bij jou wel goed gaat.
Want nu schuif je het weer naar de paarden en naar de tijd.
Maar wat moet veranderen is jou rijden.

Trouwens die merrie gaat juist dribbelen omdat ze gewend is gelijk te mogen galopperen, jij moet haar gewoon dan aan het werk zetten laat haar maar nadenken, maar ze moet in het tempo wat jij wil.

Goed kunnen rijden betekend dat je op bijna alles kan rijden ook al is het pas de eerst keer.
Dan nog moet jij het paard duidelijk kunnen maken dat jij de baas bent voor dat ritje.

En een manege is hier in de buurt allemaal 1 keer in de week een uur.
En ja daar leer je al van.

Maar dan ga je niet op een manege dan haal je er een goede instructrice bij die jou met de haf en de merie kan les geven.
Volgens mij is deze merrie echt met les een goed leerpaard.

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:26

1x in de 2 weken een haf uur is hoe dan ook beter dan geen les :) Verder ook jezelf verdiepen in rijtechnische dingen kan helpen.
Dat de merrie alleen normaal doet door eerst 10min te gaan galopperen is niet goed, warming up is belangrijk voor een paard, en ook hier weer, ga op zoek naar de oorzaak, en haal er een kundig iemand bij (wat dus lastig is begrijp ik uit je posts, ivm niet jouw paarden etc, maar met alleen hulp en tips hier van bokt ga je het niet redden. Filmpje zou wel al helpen om beter beeld te krijgen van het daadwerkelijke probleem.

En wat betreft de paardjes die naar je toe komen in land, dat is een teken van vertrouwen, maar dat is nog iets anders dan respect :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 22:26

Misschien nog een punt. Ik kan de fjord moeiteloos van de stal naar de wei begeleiden. De broer deed dat vorige week ook maar net voorbij de stal kan hij de fjord niet meer houden en dus laat hij die los! Met het halstertouw nog aan hè halster. De fjord loopt de wei over naar de wei waar ik stond. Heb de fjord kunnen vangen dmv snoep maar het halster was wel kapotgetrokken doordat de fjord op het halstertouw is getrapt. Eigenaresse boos op haar broer die gewoon deed of er niks gebeurd was. Fjord kon echter de bossen in gelopen zijn als ik niet bij de weidepoort stond.
Ik kan een paard dus echt wel leiderschap tonen, anders was de fjord ook bij mij weg gerend.

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:29

Je doet wel erg negatief over manegepaarden.. Er zijn genoeg niet-robot paarden hoor! Ik heb altijd maneges gezien met pittige paarden of paarden waar je echt je best moest doen om ze aan het lopen te krijgen.

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:35

Ook dat is geen leiderschap MaricoGraphy. Je geeft zelf al aan dat je snoepjes nodig had hem te lokken/pakken. Ga je eens wat verdiepen in grondwerk, kijk bijv op youtube eens naar Warwick Schiller of Tristan Tucker. Feit dat fjord naar jou rende zegt in mijn ogen wel iets over vertrouwen in jou, maar echt leider zijn is nog een stapje verder.

En idd negatief over mannegepaarden, ook van die braverikken kan je een hoop leren, juist omdat je dan ana je eigen houding kan werken, en kunt voelen hoe het hoort te voelen als het wel goed gaat. En meeste maneges hebben ook echt paarden voor meer ervaren ruiters.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 22:36

Heb in mijn buurt bij de maneges gekeken en zag vrijwel alleen hobbelpaarden. Bij 1 manege een haflinger die ook niet in galop wil. Maar is ook het enige moeilijke paard dat ik zag. En qua opleren hadden zij ook niet veel verstand geloof ik. De zoon van die haflinger hebben ze namelijk zelf opgeleid maar ineens bleek hij voor de lessen niet geschikt (bokken en galopperen door de piste) dus stond hij te koop voor een belachelijk hoog bedrag voor een paard waarvan het zadel misschien gewoon te klein was of medisch iets anders wat zijn reacties tijdens lessen teweeg bracht.

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:38

Er zijn absoluut wel paarden die ongeschikt zijn voor het manegewerk, sommigen zijn gewoon beter af met 1 vaste ruiter.

Maar ben je bij die maneges meerdere keren op verschillende tijdstippen wezen kijken? Heb je info gevraagd over de lesmogelijkheden?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:39

Weet je, volgens mij twijfelt hier niemand aan jouw goede bedoelingen. Het is overduidelijk dat je van de paarden houd en graag goed voor ze wil zorgen. Dit betekent echter niet dat je dus ook alles goed doet!
MaricoGraphy schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik denk persoonlijk dat dat in dit geval meer te maken heeft met een paard dat gewoon erg onderdanig is van zichzelf dan dat het te maken heeft met hoe veel leiderschap jij uitstraalt. Jammer dat je niet op de rest van mijn bericht ingaat.
ben jouw post in stukken aan het lezen. Ik kan de merrie niet rijden. En dat probleem komt omdat ze niet in stap gaat maar dribbelt en alleen snel wil. De andere ruiter stapt dus op en gaat meteen galopperen met haar. Iets wat ik ook al geprobeerd heb, maar haar galop voelt verschrikkelijk vreemd, ze gooit mij op heb ik de indruk want ik kan niet in het zadel blijven zitten bij haar. Bij andere paarden in galop wel (heb er meerdere gereden kun je in mijn profiel zien). Omdat ik haar galop dus ook "eng" vind wil ik haar in draf krijgen. Maar dat lukt pas als ze 10 min galop heeft gedaan. Pas daarna is zij kalmer als de andere ruiter haar rijdt.
Dat ze uit de stal brak is omdat zij bij de fjord wil zijn. Ik blijf erbij dat het toch medisch is. Want ze is ook onwijs vaak hengstig wat de fjord helemaal niet ten goede komt. Als enige van de ruinen wil hij de merrie dan steeds dekken. En hij heeft nu al zwakkere achterbenen. Kan met moeite nog gaan liggen of rollen.

Ik dank je ook voor de tips WB de haflinger. Maar ik krijg hem al actief in stap en in draf. Daarom dat ik met de galop wou starten. Maar nu ga ik eerst aan de slag met zijn balans, soepelheid en sterker maken van de achterhand.

Een manegepaard vind ik echt niks. Tenzij het niet zo een mak lammetje is maar ene die ook "wat moeilijker" is. Van de makke lammeren ga ik namelijk niets leren als ik bij hen geen moeite moet doen om hen in een bepaal tempo te krijgen.
Denk je dat 1x in de twee weken een half uur genoeg is?

Als je op een paard stapt hoor jij te vertellen wat ie moet doen. Zowel de merrie als de haf hebben duidelijk de touwtjes in handen. Ook bij je vriendin bepaalt de merrie dus dat ze meteen galoppeerd. Dat je op een paar paarden hebt kunnen galopperen, betekent nog niet dat je per definitie goed kan zitten en kan rijden. Deze merrie heeft andere gangen blijkbaar en dat kan jij dus niet uitzitten. Ligt niet aan de merrie, maar aan jouw zit...

En waarom zou je niks leren van makke lammetjes? Op de manege waar ik heb gereden hadden we ook zo'n mak schaap, kon je nog een baby op zetten bij wijze van spreken. En geloof me, je kan juist van zulke paarden ook wat leren! Want ja, hij sjokte braaf zn rondjes met wie dan ook....maar de mensen die echt konden rijden, kregen hem pas echt aan het lopen! Dan was het ineens een ander paard geworden. Juist een mak dier kan je helpen stil te staan bij jezelf, je eigen houding, hulpen en manier van rijden ipv steeds bezig te zijn met het paard!

En met actief stappen en draven, bedoel je dan hetgene wat je laatst hebt laten zien in dat filmpje? Want dan moet ik je teleurstellen, dat is alles behalve actief...

lizy29

Berichten: 6249
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:39

Of wellicht was het paard inderdaad gewoon niet geschikt voor het manegewerk. Daar is namelijk zeker niet elk paard geschikt voor.

En dat je paarden niet ziet klooien in de lessen zegt niet perse iets over de paarden (behalve dat het waarschijnlijk geen rotbokken zijn) maar meer over het niveau van de ruiters. Tevens zal het ongetwijfeld afhangen van de les welke paarden worden ingezet.
De meest ideale manegepaarden zijn paarden die braaf zijn bij beginners en die uitdagender worden bij gevorderden.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat jij je eigen rijden wat overschat.

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:41

Heb je al eens proeflesjes gevolgd?
Want je kan wel kijken maar proberen is natuurlijk het beste.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 22:44

Heb idd info gevraagd en meerdere keren gaan kijken. Bij 1 manege kon ik de verantwoordelijke niet vinden en de lesgeefster was ook niet bereikbaar na de les. Ook op mails antwoorden ze tot op heden niet. Soms heb ik ook echt de indruk dat het puur om het veld te doen is. Ik zag in de zadelkamer ook versleten zadels die nog gebruikt werden. Bij 1 manege leggen ze een hoop rotzooi onder het zadel (dekje, iets van schuimrubber ofzo en een bontje) kan toch niet comfortabel zijn voor het paard? In mijn ogen een simpele "oplossing" voor slecht passende zadels. Je ziet op die maneges helaas ook veel paarden met druk plekken op de schoft.

Je kan ook zo makkelijk zien wanneer er een manegepaard in de piste is of een eigenaars paard. Het tuih van de eigenaars paard ziet er altijd netter uit en het paard oogt gezonder.

Anoniem

Re: niet galloperen wel sneller draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:47

Tsja, dat is nou eenmaal hoe het er op veel maneges aan toe gaat. Praat het niet goed hoor, maar aangezien je niet ver wilt reizen, amper geld wilt betalen en ook nog eens ontzettend kieskeurig bent op de paarden heb je denk ik niet heel veel andere keuzes. Want niet lessen is ook echt geen optie in dit geval. En dan heb ik het niet over lessen bij een vriendin die M1/M2 rijdt, maar iemand die jou goed kan helpen met problemen zowel in het zadel als op de grond.