Zadelmak maken, hoe doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:47

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:51

Sjuimpje schreef:
Longeren doe ik ook zo weinig mogelijk,
als ze goed rondgaan en bijzet accepteren ga ik erop, vaak is dat na 2-3 dagen. Ik vind het altijd een beetje stom om conditie te kweken als je er nog op moet, maar dat is persoonlijk.

Wat is daar stom aan ? Ik longeer hoogstens 15 a 20 min met bijzet 3 keer in de week. Ze begrijpt nu goed stemhulpen en is zo goed als aan de teugel daarbij heeft ze nu ook nog aardig conditie en bijkomend voordeel dat haar rug spieren ook nog getraind zijn !
Je hoeft er nu alleen nog op de zitten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:12

Sjuimpje schreef:
Longeren doe ik ook zo weinig mogelijk,
als ze goed rondgaan en bijzet accepteren ga ik erop, vaak is dat na 2-3 dagen. Ik vind het altijd een beetje stom om conditie te kweken als je er nog op moet, maar dat is persoonlijk.
Bij mij zijn ze tot nog toe ook altijd binnen een kleine week fijn zadelmak, het is er nog nooit onvriendelijk aan toe gegaan.

.

Ben ik geheel mee eens.
Ten eerste is longeren bij jonge paarden mijns inziens een noodzakelijk kwaad. Die voltes zijn erg belastend voor de jonge pezen.
Ten tweede is conditie bij een jong paard soms erg ongemakkelijk. Haha! Het kan maar tegen je gebruikt worden.
Ten derde is het voor het jonge paard prettiger als je nog niet te veel beroep doet op zijn fysiek vermogen. Dan hoeft hij niet af te zien en zal hij minder snel afknappen voordat het grote werk goed en wel begint.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:20

Desiree schreef:

Ten eerste is longeren bij jonge paarden mijns inziens een noodzakelijk kwaad. Die voltes zijn erg belastend voor de jonge pezen.

Ja hier ben ik het wel mee eens daarom moet je het ook niet te lang doen en zorgen dat je een goede bodem hebt !

Maar in mijn ogen ontkom je niet aan het longeren bij jonge paarden. Longeren zal je toch moeten doen dus je moet dit toch rustig opbouwen. Of wil je je paard dan pas gaan longeren als hij 5 is ?

Ik heb dit niet zelf verzonnen, maar in samenspraak met Solange Schrijer (fysio) en zij vond dit ook de meest veranwoordelijke manier om een paard zadelmak te maken.
Laatst bijgewerkt door jacobien op 05-01-04 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:24

jacobien schreef:

Maar in mijn ogen ontkom je niet aan het longeren bij jonge paarden. Longeren zal je toch moeten doen dus je moet dit toch rustig opbouwen. Of wil je je paard dan pas gaan longeren als hij 5 is ?
.

Vandaar dat ik het dus een noodzakelijk kwaad noem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:26

Anya schreef:

Gert doet het inderdaad op dezelfde manier, maar is daar net wat lomper in.

Voor degene die een nr willen, pb mij maar want ik ga dat niet zo op het forum zetten.

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:28

Ja precies, kleine communicatie stoornis Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:28

We hebben het klaarblijkelijk allemaal over één en dezelfde persoon, ik zelf heb alleen positieve verhalen over hem gehoord.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 05-01-04 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:29

Het was niet bedoeld om reclame te maken hoor. Ik onderhou geen specifieke banden met welke zadelmakmaker dan ook. Wiz maak ik zelf zadelmak en waar mij eigen kunnen daarin eventueeel tekort schiet, roep ik de hulp van mijn instructrice in.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 13:58

In Brabant is "Benny" heel bekend... een lomp en ruw ventje wat voor de duvel niet bang is. Hij pakt een paard, kwakt er een zadel op en jaagt het net zo lang de bak rond tot dat beest helemaal kapot is. Dan gaat hij erop zitten en slaat net zo lang tot het paard doet wat hij wil...
Niet mijn manier... het zadelmak maken staat bij mij nu even op een laag pitje (ik krijg er gelukkig geen vijf in de maand meer Haha! ).
Ik neem sowieso de tijd voor een groen paard, maar in een maand tijd kun je ze zonder geweld best van totaal geen mensen gewend naar los rijden en figuurtjes sturen in stap, draf en galop hebben.
Ik doe het in elk geval nooit alleen Haha! Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:01

Tjezes, wat een eikel. Die snapt er geen hol van. ALs je een paard door hem zadelmak laat maken, dan zul je hem naderhand nog wel eens tegenkomen als je er zelf op gaat: een paard zonder vertrouwen. Nou, dikke pret hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:05

Sjuimpje schreef:
We hebben het klaarblijkelijk allemaal over één en dezelfde persoon, ik zelf heb alleen positieve verhalen over hem gehoord.

Volgens mij hebben jullie het over Gert van t Hof. Ik niet namelijk!

Ik heb het over Herman Koorman.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:13

Wat wel handig is:
Herman Koorman komt gewoon bij je thuis langs!
Da's altijd goedkoper dan je paard een paar weken wegbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:33

CGJ12 schreef:
Wat wel handig is:

Jij kent hem dus ook?

Handig ventje of niet Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:39

Desiree schreef:
Tjezes, wat een eikel. Die snapt er geen hol van. ALs je een paard door hem zadelmak laat maken, dan zul je hem naderhand nog wel eens tegenkomen als je er zelf op gaat: een paard zonder vertrouwen. Nou, dikke pret hoor.....

Het is erger dan alleen dat... hij 'corrigeert' ook paarden. Hij was mij aanbevolen (en ik als niet-Brabo weet er dus verder niks van) dus ik bracht mijn Arabier erheen met een probleempje, die was nooit goed zadelmak gemaakt en wilde absoluut niet nageven. Totale paniek.
Na een weekje ben ik erheen gereden om te kijken en wat vond ik daar:

Mijn Arabier, in de stal, compleet bedekt met een dikke schuimlaag en bloed aan zijn hoofd en mond. Hij stond met een zadel, hoofdstel met stang en slof met zijn hoofd tussen zijn knieen vastgebonden. Een meisje vertelde me dat hij er zo al twee dagen bij stond! Hij trilde en wankelde op zijn benen, dat was echt vreselijk. Natuurlijk heb ik hem gelijk weer mee naar huis genomen, maar het kwam niet meer goed.

Zo maakt hij ook zijn paarden zadelmak. Met een tuinslang en een slof bij de hand

Ik doe het anders... het duurt wat langer, maar ze blijven wel vrolijk en werkwillig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:41

sjonge, zo'n achterelijke zool. Mag dat eigenlijk, paarden op deze manier africhten? Zijn er geen wetten aan verbonden ter bescherming van paarden?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:48

Volgens mij zijn daar nog niet echt wetten voor, Desiree. Je kunt het als dierenmishandeling aanmerken maar als ze komen kijken en zien dat het paard een droge stal, water en voer krijgt kunnen ze weinig doen...

Tegenwoordig doe ik het lekker zelf: inrijden, aanrijden en corrigeren. Ook voor anderen, en ik heb nog nooit kwaaie kritiek gehoord. Mensen krijgen wat ze horen te krijgen: een braaf, vrolijk, werkwillig paard wat fijn te rijden is (uitzonderingen daargelaten natuurlijk Haha! ).

Die methode van die jongen, daar heb ik het zelfvertrouwen niet voor. Je moet zo'n paard in een keer kunnen overtuigen en ook het lef hebben om hem gelijk aan te pakken.
Ik doe het ook op de "beetje longeren en hangen" manier, en als ze al aan mensen gewend zijn en je kunt gelijk beginnen zijn ze met een week al zo ver dat je (semi-stuurloos) een rondje los kunt draven.
Ze moeten leren dat het leuk is, en dat het ook leuk is om te luisteren Haha!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:51

Pipo"]
[quote="CGJ12 schreef:
Wat wel handig is:

Jij kent hem dus ook?

Handig ventje of niet Haha!
[/quote]
Die naam ga ik onthouden!

(voor in de toekomst, als ik ooit een prachtige nakomeling van mijn merrie ga berijden.. Haha! )
Nee, zonder gekheid, het spreekt me enorm aan, en bij ons op stal komen er elk jaar weer groene paarden bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:55

Jesus Missouri, wat een mongool zeg.

Doe mij Herman dan maar, die is niet verstaanbaar.......maar wel heel rustig, en kan heel goed met paarden overweg.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 14:57

Missouri schreef:
Volgens mij zijn daar nog niet echt wetten voor, Desiree. Je kunt het als dierenmishandeling aanmerken maar als ze komen kijken en zien dat het paard een droge stal, water en voer krijgt kunnen ze weinig doen...

in Argentinie binden ze een paard aan een paal, blinddoeken hem en slaan hem dan verrot. Dat doet mij een beetje denken aan die praktijken van die acherlijke Benny. Dat is dan zeker ook toegestaan in Nederland? misschien moesten wij dat dan eens met hem doen. Boos!

Hier in de regio brengen ze het jonge paard bij Andre van Hoof. Is een springruiter maar is ook heel rustig en geschikt voor het zadelmak maken van paarden. Hij zit vlakbij Schijndel.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:02

Als ik een paard zadelmak moet hebben bel ik Julia Munne om te helpen... die meid weet pas echt waar ze mee bezig is! Nergens bang voor, maar blijft altijd rustig en ik heb haar nog nooit kwaad gezien. Maar ze kan een paard wel op zijn nummer zetten als-ie een beetje overmoedig wordt! Ze rijdt nu ook eens in de zoveel tijd op Silly om te 'voelen' of ik alles wel goed doe. Ik heb een huizenhoog respect voor die meid, die maakt van een koe nog een fijn rijpaard!

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:10

Ik rijd ze ook zelf aan, met behulp van een paar meiden met ervaring. Jonge paarden longeren ben ik ook enigzins tegen. Meestal doe ik dat heel kort 10 min ongeveer en ga er dan op. Natuurlijk eerst even hangen enz. Reageert die goed dan zitten en stappen met iemand er naast of een ander paard ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:14

Mijn paard is nooit gelongeerd voor het rijden. Er is gewoon een keer een zadel opgelegd en daarna is er iemand op gaan zitten die gewoon goed kon zitten en verder niet moeilijk deed. Met twee dagen was dat geregeld en konden het stuur, de rem het gas e.d. erop gemonteerd worden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:14

Ik ken ook iemand die heel eerlijk is met paarden, maar die zit in Nieuw Balinge, in Drenthe.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:18

Desiree schreef:
Ik ken ook iemand die heel eerlijk is met paarden, maar die zit in Nieuw Balinge, in Drenthe.

Monja?