Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:16

saddledancer schreef:
Starbreeze schreef:
Totaal geen vergelijking natuurlijk, EV die de baan op gaan moeten geld verdienen. Kan het die eigenaren wat schelen als die paarden met 10 stuk zijn. Dan zijn ze allang vervangen.

nounou, dat is ook een beetje overdreven. Eerst van al, de meeste racers zijn niet 'stuk' met 10, als het juist gedaan word kan het helemaal geen kwaad. En ten tweede, de meeste race eigenaren geven echt wel Om Hun dieren hoor. Natuurlijk gaat er geld in Om, en die paarden kosten ook een hoop Meer Dan je huis tuin en keuken pony. Maar Om nou zo denigrerend Te spreken over iets waar je waarschijnlijk geen eerstehands ervaring mee hebt vind ik belachelijk.

Als dat zo was geweest dan waren ze er niet met amper 2 al bovenop geklommen.

Nu ontopic, als je vind dat je 3 jarige nog niet eraan toe is moet je gewoon lekker wachten hoor TS! Liever te laat dan te vroeg inrijden.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:17

Johnie schreef:
Ik vind het maar raar dat je het rijden op 1,5 jarige paarden promoot. Dat is zó jong. Ik snap niet dat zoiets nog geaccepteerd wordt.

als je goed leest zie je dat ik helemaal niets promoot. Ik zeg dat iedereen het vooral op zijn eigen manier moet doen, iedereen doet wat zij denken dat het beste is, en dat is prima :j het elkaar afzeiken om de leeftijd van je paard als je erop gaat zitten, DAT is not okay.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:19

Moratoetje schreef:
Persoonlijk vind ik dat veel paarden te intensief getraind worden op jonge leeftijd. Er wordt vroeg begonnen want ze moeten meelopen in de jonge paardencompetities vanaf 4 jaar. En met 6 jaar moeten ze op Z-niveau lopen op wedstrijden.

Gelukkig zijn er ook nog mensen met een andere instelling en die nemen de tijd voor hun (jonge) paard.

Interessant stukje:
http://www.horses.nl/opinie/11-01-07-intensieve-inzet-jonge-paarden-veroorzaakt-overbelasting/

Veel zou al opgelost worden als ze het wedstrijd rijden gewoon zouden verbieden voor paarden onder pakweg 6 jaar...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:21

saddledancer schreef:
Johnie schreef:
Ik vind het maar raar dat je het rijden op 1,5 jarige paarden promoot. Dat is zó jong. Ik snap niet dat zoiets nog geaccepteerd wordt.

als je goed leest zie je dat ik helemaal niets promoot. Ik zeg dat iedereen het vooral op zijn eigen manier moet doen, iedereen doet wat zij denken dat het beste is, en dat is prima :j het elkaar afzeiken om de leeftijd van je paard als je erop gaat zitten, DAT is not okay.

Dat doe je in zekere zin wel want je roept steeds dat t best kan blablabla... Nee kan niet. Als je zuinig bent op je paard doe je dat niet. Maar goed dit vervuilt dit topic. Ik zou zeggen als laatste advies: open fijn een eigen topic waarin je het hebt over jouw mening. Maar laat het hier weg.

Ts, wacht gewoon net zolang tot JIJ vind dat je paard klaar is om bereden te worden. Mentaal is het niet niks voor zo'n beestje, laat staan fysiek.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:21

friendly schreef:
Saddledancer: ik zit werkelijk waar met open mond jpuw opmerkingen te lezen. HOE kan je bedènken dat 20 maanden oke is om paarden echt aan het werk te zetten. Dat kan je vergelijken met als kinderen 10 maanden (roep maar ff wat) zijn en moeten een estafetteloop doen, dat kàn toch niet?! Gelukkig denken de rest van de mensen hier wèl aan de gezondheid van hun paard. Wordt bijna misselijk van jouw mening..

een paard van 20 maanden is niet Te vergelijken met een kind van 10 maanden hoor. En de manier waarop wij werken met onze paarden is heel anders dan het gemiddelde dressuur, spring, of recreatie paard dat beleerd word. De meeste mensen denken er heel anders over als het ze er eens bij geweest zijn en het met eigen ogen gezien hebben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:23

friendly schreef:
Dat doe je in zekere zin wel want je roept steeds dat t best kan blablabla... Nee kan niet. Als je zuinig bent op je paard doe je dat niet. Maar goed dit vervuilt dit topic. Ik zou zeggen als laatste advies: open fijn een eigen topic waarin je het hebt over jouw mening. Maar laat het hier weg.

Ts, wacht gewoon net zolang tot JIJ vind dat je paard klaar is om bereden te worden. Mentaal is het niet niks voor zo'n beestje, laat staan fysiek.

Sorry maar jij bent haar nu af aan het branden terwijl zij alleen maar haar ervaring deelt. Dat deze afwijkt van het algemeen denkbeeld is prima, dat jij vind dat het absoluut niet kan ook maar dan hoef je haar nog niet zo aan te vallen.

Bewijs betreft de leeftijd van het inrijden is veelomstreden dus ook jij hebt niet alle antwoorden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:25

saddledancer schreef:
friendly schreef:
Saddledancer: ik zit werkelijk waar met open mond jpuw opmerkingen te lezen. HOE kan je bedènken dat 20 maanden oke is om paarden echt aan het werk te zetten. Dat kan je vergelijken met als kinderen 10 maanden (roep maar ff wat) zijn en moeten een estafetteloop doen, dat kàn toch niet?! Gelukkig denken de rest van de mensen hier wèl aan de gezondheid van hun paard. Wordt bijna misselijk van jouw mening..

een paard van 20 maanden is niet Te vergelijken met een kind van 10 maanden hoor. En de manier waarop wij werken met onze paarden is heel anders dan het gemiddelde dressuur, spring, of recreatie paard dat beleerd word. De meeste mensen denken er heel anders over als het ze er eens bij geweest zijn en het met eigen ogen gezien hebben.

Been there, done that. Ik heb genoeg gezien en mijn mening is geenszins veranderd.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:31

Ik ben haar totaaal niet aan het afbranden, ik geef slechts MIJN mening aan. En om dit topic niet verder met die discussie te vervuilen adviseerde ik om daar een nieuw topic voor te openen. Ik respecteer een andere mening ook hoor, ben het er alleen compleet niet mee eens. That's all.

Edit: het was in elk geval niet de bedoeling om af te branden dus als het zo ervaren word, excuus. Ik uit mijn mening een beetje fel.

Cioccolato

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:34

Met 20 maanden beleren, dat is ook vast in de rensport? Die paarden gaan een paar jaar mee en worden dan afgeschreven. Als je zo om moet gaan met paarden.. Met geluk vinden ze nog een leuk huisje daarna, waar ze wel gewaardeerd worden..

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:35

gewoon wachten tot het goed voelt ts. Hier heb ik een pony van vier, ze verwacht volgende maand een veulentje en ze mag van mij zeker tot november nog lekker niks doen, ben dan pas van plan om te gaan grondwerken en rond de zomer te gaan inrijden. Inrijden kan je maar 1 keer goed doen dus wacht tot het moment dat goed voelt

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:41

Ik vind het heel belangrijk dat een paard van jongs af aan in de hand komt. Dus rustig wandelen, poetsen, leren van stem commando's etc.
Verder zou ik zeggen vanaf 4 eens gaan kijken hoe je paard het oppakt. Met drie al ingereden vind ik echt te jong :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:46

saddledancer schreef:
NoorW schreef:
Goed dat je de tijd neemt! Zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen. Ik snap die haast niet. Een paard gaat juist langer mee als hij fysiek meer is uitgegroeid voor je hem gaat belasten. 3 jaar is een prima leeftijd om te starten met wat serieuzer grondwerk en het hele mentale leerproces. Maar wat mij betreft wordt er pas vanaf 5 jaar op een paard gestapt. En als het goed is heb je dan een dusdanige basis op de grond, dat het inrijden zelf heel snel kan gaan.

het is niet altijd waar dat een paard langer meegaat als hij later ingereden is hoor :) Wij rijden ze in met ongeveer 20 maanden, en ze gaan prima Lang mee hoor :)

Je valt ook niet altijd dood als je van een appartement springt. Dat maakt het nog geen goed idé.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:47

saddledancer schreef:
NoorW schreef:
Goed dat je de tijd neemt! Zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen. Ik snap die haast niet. Een paard gaat juist langer mee als hij fysiek meer is uitgegroeid voor je hem gaat belasten. 3 jaar is een prima leeftijd om te starten met wat serieuzer grondwerk en het hele mentale leerproces. Maar wat mij betreft wordt er pas vanaf 5 jaar op een paard gestapt. En als het goed is heb je dan een dusdanige basis op de grond, dat het inrijden zelf heel snel kan gaan.

het is niet altijd waar dat een paard langer meegaat als hij later ingereden is hoor :) Wij rijden ze in met ongeveer 20 maanden, en ze gaan prima Lang mee hoor :)

Ben wel benieuwd hoe lang "lang" is in jou ogen eigenlijk ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:50

Ik heb een merrie van 7 en een hengst van bijna 5 die niet ingereden zijn, waarom zou je een paard vroeg in moeten rijden.
Merrie zou er wel aan toe zijn hoor, maar die hengst niet echt veel te puppy nog.
Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe jou paard is en zelf beslissen wanneer hij er aan toe is en lak hebben aan wat anderen er van vinden jij kent je paard het beste.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:50

Nogmaals, mensen die op Saddledancer zitten te zeiken, met mijn paard zijn ze ook rond die leeftijd aan de slag gegaan en die is nog steeds in perfecte conditie met zijn 14 jaar. Geen rugproblemen, beenproblemen, niks. Er is nog steeds geen concrete evidentie over de leeftijd van het inrijden, dus hou het wel netjes aub.
Zelf ben ik hier geen voorstander van, maar ja, zo zie je maar dat vroeger inrijden niet per se wilt zeggen dat het altijd een negatief effect op het paard heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:52

Er is geen evidentie?
Jij hebt een aantal onderzoeken gemist geloof ik.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:54

@azmay ik zal je een pb'tje doen, want het maakt blijkbaar niet zoveel uit wat ik hier zeg, bepaalde mensen blijven toch aan Hun vooroordelen hangen, ik vind het prettiger Om gewoon te kunnen praten zonder afgebrand te Worden :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:56

"Zo doe ik het".

Doei stalgenoot :wave:

waldfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:06

Mijn pony is op 6 jarige leeftijd ingereden en ik zie hier zeker geen nadelen in.
Ik vind het juist goed, zo heeft ze zich mentaal en fysiek goed kunnen ontwikkelen. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:06

Ayasha schreef:
Er is geen evidentie?

Zoals? Ik ken veel onderzoeken over het sluiten van schijven maar erg weinig over de daadwerkelijke gevolgen van belasting. Als je daar bronnen van hebt zou ik ze erg graag lezen omdat het me enorm interesseert.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:07

saddledancer schreef:
@azmay ik zal je een pb'tje doen, want het maakt blijkbaar niet zoveel uit wat ik hier zeg, bepaalde mensen blijven toch aan Hun vooroordelen hangen, ik vind het prettiger Om gewoon te kunnen praten zonder afgebrand te Worden :j

Het lijkt me juist interessant voor de context van je posts om het in dit topic te zetten :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:10

@azmay, ja misschien ook wel :j

dit is de pb die ik gestuurd heb naar azmay, voor degenen die geinteresseerd zijn:

de meeste races zijn natuurlijk voor 2 en 3-jarigen, daar word grotendeels Hun potentie ook bepaald. Heb je een 'loser' word hij na de 3-jaar races vaak doorverkocht, voor een andere tak van de sport, of als showhorse. Waar ze het Dan vaak prima in doen, tot een hele normale 'pensioenleeftijd' van 16/17/18, waarna ze vaak nog recreatief gereden kunnen Worden. Heb je een 'winner', Dan blijven ze vaak in de race sport zolang ze het daar goed doen, meestal gaan deze paarden door tot ongeveer 8 jaar oud, waarna ze met 'racepensioen' gaan, omdat het best een intensieve sport is. De merries Worden Dan vaak ingezet voor de fok als ze daar geschikt voor zijn, en de hengsten Worden vaak ingezet in de fok, en beiden worden verkocht voor andere disciplines. Ze kunnen vaak gewoon intensief ingezet Worden tot een leeftijd die bij andere takken ook gezien word :)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:11

Ik ben wel benieuwd naar een foto van hoe hij is uitgegroeid...

Ik geef je groot gelijk dat je hem nog lekker laat staan... Ik zie liever dat mensen langer wachten en hun paard de tijd gunnen om zich goed te ontwikkelen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:14

Azmay schreef:
Ayasha schreef:
Er is geen evidentie?

Zoals? Ik ken veel onderzoeken over het sluiten van schijven maar erg weinig over de daadwerkelijke gevolgen van belasting. Als je daar bronnen van hebt zou ik ze erg graag lezen omdat het me enorm interesseert.

Precies dit. Als die onderzoeken bestaan ben ik er wel benieuwd naar. Dan zou mijn paard toch al een uitzondering zijn, want als ik de artikelen moet geloven zou hij op zijn 8ste al naar de kl*ten moeten zijn.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:17

Snollygoster schreef:
Azmay schreef:

Precies dit. Als die onderzoeken bestaan ben ik er wel benieuwd naar. Dan zou mijn paard toch al een uitzondering zijn, want als ik de artikelen moet geloven zou hij op zijn 8ste al naar de kl*ten moeten zijn.

Ik ben ook benieuwd naar deze onderzoeken, de groeischijf onderzoeken ken ik, maar die zijn geen bewijs voor eventuele schade bij eerder belasten.