Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:09

Als het paard aan de hand zo braaf is en onder het zadel eigenlijk de simpelste oefeningen zoals beetje wijken en schouderbinnenwaarts in één keer een probleem zijn dan heeft het met pijn en niet met dominantie te maken. Te klein zadel kan er de oorzaak van zijn en de reactie op de osteo spreekt wat dat betreft boekdelen. Die pakt hem op zeer pijnlijke spieren en hoe braaf zo'n dier ook is, je kunt ook nog te ver gaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:22

ChocooPrins schreef:
Jij bent onder andere 1 van de mensen die over het internet kan zien wat er gaande is. En pb's stuurt om jezelf te verkopen.
Ik zeg niet dat ik voldoende kennis en kunde heb, ik ben eerder onzeker over zulke dingen. Ik vraag meningen. Omdat in mijn omgeving ze allen hetzelfde zeggen. Maar daar zeggen altijd van het zit in het hoofd, dus doorrijden. Terwijl dan wel achteraf blijkt dat beestje zijn voorbenen alleen maar athrose meer waren. Dus ik bekijk gewoon verder dan mijn neus lang is. Maar daarom ga ik niet van hot naar her gaan lopen naar allerhande mensen die denken beter te zijn dan een ander.
Ik ben in mensentaal wel een gebooren leider. Kan prima onderhandelen en mijn mannetje staan. Maar op het paard is een ander verhaal hoor. Grote mond, klein hartje. Dat zei ik al op pagina nummer 1. Maar tegenover mensen heb ik gewoon niet zo'n groot hart, als ik tegenover paarden heb. :o

En het kan zijn dat ik ergens een vrijheid teveel heb gegeven, ik wil dat gerust aanvaarden. Alleen vind ik het bizar dat hij dat nu na 5 maand doorheeft.
Ik ben juist zelfzekerder geworden op het paard. Dus ook wel strenger en preciezer. Omdat hij dat nu ook aankan. Dus uitsluiten is toch de way to go vind ik zelf.
Jij zou gewoon willen klanten winnen. En iedereen jou richting in sturen. Zodat jij kan zeggen kijk wat ik heb gedaan. Ongeacht als het dier nu pijn had of iets anders.
Geen idee wie anouchka is. Ik kan niet meer goed volgen wie wat zegt.

_O- En BAM! _O- Hou deze state of mind vast, spring NU in je auto, ga naar je paard en stuur 'm aan! Als 'ie geen medisch probleem heeft snapt 'ie het dan heel snel qua leiderschap! _/-\o_

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:29

Het kan ook in een vorm van lichaamsspanning zitten.
Ik had bij mijn jonge dier afgelopen herftst ineens een probleem dat ze steeds genadeloos explodeerde nadat ze al enkele maanden zeer braaf was.
Ik zocht het bij mezelf omdat dit dier niet lang ervoor op de foto was geweest.
Bleek inderdaad dat ik te veel spanning in mijn onderlichaam/bovenbenen had waardoor ze steeds meer spanning opbouwde en dan ineens met 4 benen De lucht in ging bij bijv aangalopperen. Ben ook 1x flink gelanceert en was het vertrouwen wel even kwijt.
Het paste ook niet bij het gehoorzame dier in de omgang.
Ben toen nadat ik zag dat het bij een andere ruiter minder een probleem was (maar waarbij ze nog wel aan het been klemde) met sporen gaan rijden zodat ik nog maar hele kleine hulpen hoefde te geven en het probleem was nagenoeg direct over.
Nu gaat het super.
Het hoeft niet altijd gelijk iets groots te zijn.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:34

Ik ben wel benieuwd of je inmiddels het filmpje over de maagzweren hebt kunnen bekijken en daar iets in herkent?

En daarnaast, heeft de osteopaat ook op meer onderliggende niveaus gekeken? Naar organen en energetisch niveau?
Bij jouw paard is dit niet aan de orde, maar bij mijn ruin bleek dat hij o.a. 3 jaar na dato nog last had van zijn castratie, maar dan dus niet fysiek, maar mentaal.
Hij heeft een jaar of 4 in meer of mindere mate gestaakt, lichamelijk was er niks mis mee. Op een gegeven moment dacht ik elke keer 'wat zou er nu weer gaan gebeuren'. Maar ik heb doorgezet en nu rijden we weer blij en vrolijk rond.

Ik heb uit jouw verhaal niet gelijk het idee dat het aan jouw rijden ligt.
Vertrouw op je gevoel en laat hem door mensen nakijken waar jij op vertrouwt en niet bv. door iemand waarvan iemand van stal vindt dat diegene het beste is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:41

Nu maak je me toch nieuwsgierig KaatjeS. Hoe ' vertelde' jouw paard je dan dat hij 4 jaar! lang emotioneel gebukt ging onder zijn castratie? Hoe meet je dat in energetisch niveau?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:00

Ik kon dat inderdaad ook zelf niet zien/voelen/horen/etc. Daarom heb ik toen een praktijk voor holistische diergeneeskunde ingeschakeld, zij is o.a. ook osteopaat. Zij kijkt dus naar het fysieke, energetische en emotioneel/spirituele vlak.

Ik heb in het verleden verschillende osteopaten bij mijn paarden gehad, maar niet bij elke osteopaat voelt het vertrouwd. Degene waarover ik het hierboven heb is iemand die ik absoluut wel vertrouw.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:11

Ik ben toch echt te nuchter om te kunnen geloven dat een paard iemand kan vertellen dat hij zo lastig doet omdat'ie z'n zaakie mist, sorry! :+

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:18

Dat is ieder zijn/haar goed recht ;)
(denk trouwens niet dat het zo zwart/wit is, maar laten we niet afwijken van de TS haar verhaal, ging mij er om dat er meer is om naar te kijken dan alleen de oppervlakte)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:53

Eileen_ schreef:
astridklomp schreef:
Zo'n heftige reactie als dominantie? Ik geloof dat niet. Een osteopaat is geen wonderdokter, hij kan er niet in kijken. Ik denk nog steeds aan pijn. Het doet mij denken aan een paard van een kennis, een ruin. Die kon ook zo ontploffen, werd afgeschilderd als moeilijk en dominant paard. Werd helemaal binnenste buiten gekeerd maar was helemaal gezond verklaard. Dus men reed m flink door. Het bleef vechten totdat hij na een jaar licht onregelmatig ging lopen. Weer allerlei onderzoek, uiteindelijk overal foto's van gemaakt. Bleek hij al een hele tijd rond te lopen met een niet te genezen breukje in de schouder. Paard had dus al die tijd gewoon pijn gehad.
Nee? Moet je eens hier komen kijken. Paard die loopt zo het draad in of loopt achteruit de sloot in om z'n zin te krijgen. Of gaat bokken, of sprintje nemen, of hij gaat gewoon z'n eigen gang (gaat gewoon uit zichzelf een andere kant op), of trappen, of steigeren. Dit doet hij echt als hij merkt dat hij de ruimte heeft. Ontzettend gevaarlijk... Medisch is uitgesloten, hij is helemaal gecheckt en er is fysiek niks aan de hand met m. Is ook echt gedrag, want als er iemand op zit die duidelijk is doet hij dit echt niet. Hoef je m ook maar 1x aan te pakken en dan is t meteen klaar. Osteopaat en instructrice hebben ook allebei gezegd dat ze er zeker van zijn dat het gedrag is. Ik twijfelde eerst ook of dit niet iets medisch is, maar vooral sinds vorige week weet ik 100% zeker dat het dominantie/ gedrag is.
Wat trouwens wel zo is met dit paard, is dat hij dit veel meer en sneller doet als hij zich op stal verveelt. In de winter bijvoorbeeld staan ze op een stukje paddock+ pleintje+ stal. Heeft hij niet de ruimte om lekker te rennen en gek te doen. Hij verveelt zich dan dus dood en kan z'n energie niet kwijt. Dan is hij soms gewoon niet meer te houden. Hoeveel komt jouw paard buiten TS? En hoevaak wordt er iets met hem gedaan?

Wat ik zie op die laatste foto, TS, is een onzekere ruiter. Je laat je schouders hangen en valt met je bovenlichaam klein beetje naar voren. Die onzekerheid voelt een paard zo ontzettend goed aan.. Zo'n paard gaat de grenzen opzoeken en kijken tot hoever hij kan gaan. Als jij dat gebok dus eng vindt, en jij stapt huilend af dan betekent het dus dat hij de leiding overneemt... Het kan heel goed zo zijn dat hij aan de hand zo braaf is omdat jij dan wel zeker bent van je zelf en wel goed de leiding neemt, maar dat jij met rijden onzeker bent en onbewust die energie uitstraalt dus.
Die foto's van een tijdje terug vind ik die onzekerheid ook al veel minder uitstralen.
Ik denk echt dat het hier mee te maken heeft. Komt er ook nog bij dat het een hengst is, die hebben dat gedrag al sneller.

Eileen jou verhaal is heel anders dan TS's verhaal. Ik zeg niet dat ik niet geloof in dominantie, ik zeg dat ik niet geloof dat de reactie van dit paard dominantie is, afgaande op de feiten die ze geeft. Paard liep eerst super, is aan de hand heel braaf, vertoond weinig hengstengedrag. Het gedrag is plotseling ontstaan. Als het dominantie zou zijn had ie dat de eerste week al laten zien.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 19:02

Nou, het zal leiderschap aan de hand worden. We hebben de oorzaak te pakken.
Hij was mank.

Dus eerst zoals gezegt terug die schouder oefening gedaan. Ging heel vlot vandaag. Ikzelf ook geprobeerd. Ging ook vlot.
Dan de staleigenaresse erop. Wilden we aandraven beestje kan gewoon geen weg.
Linksachter mank. Vooral in de bochten waar hij dus al heel de tijd meeste protesteerde door omhoog te springen en te bokken.
Hij heeft dus al gans die tijd last, en heeft dus geen pas mank gelopen! Zelfs niet eens een keer stijf begonnen.
Liep erdoor waardoor hij dus die spanning maakte. En als het teveel werd of je corrigeerde zijn scheefzetten, vocht hij tegen ipv te tonen dat hij iets mankeerde. (Eigenlijk toonde hij het wel, maar wij verstonden het even niet meer)
Sprong zit er iets wat vocht op vind ik. Maar heel miniem want zo op het oog kun je het niet zien.
Morgen komt de da. En doen we het nodige om te bekijken wat er precies niet goed zit.

Dus wijze les met dit paard is. Hij loopt door ongemak en vecht tegen pijn, totdat het hem teveel is.

Ben aan de ene kant opgelucht en toch ook verdrietig.
Hoop nu dat het niet al te ernstig is, op de pezen is alsinds niets te zien. Enkel die sprong dus beetje een verdikking. Hoop dus op een uitschuiver. Is is wel heel wild het eerste moment op de wei. En schuift dan ook echt uit om noodstop te maken bij het zand waar hij zich in rolt. (Echt telkens identiek hetzelfde doet hij smorgens naar het schijnt)

Bedankt iedereen voor het meedenken. Heb veel aan jullie gehad, echt waar!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:07

Oh dat is balen maar wel fijn dat je zeer waarschijnlijk de oorzaak weet! Zo zie je maar, altijd eerst een medische oorzaak/pijn uitsluiten.
Hopelijk valt het mee!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:19

Vervelend dat hij mank blijkt, maar bevestiging voor jezelf nu, als hij zo doet dan is er iets. Het ligt dus ook niet aan jou!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:21

Volledig eens met Amable. Hopelijk valt het mee en kennelijk ben je toch goed bezig met je paard. Ik duim dat ie snel weer in orde is

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:39

Wat een prachtig paard! Gelukkig dat je de waarschijnlijke oorzaak al hebt gevonden.
Mijn persoonlijke mening en ervaring is dat een paard geen misbruik maakt van een situatie, er zijn weinig dieren zo vergevingsgezind als paarden. Ik heb zelf ook erg veel problemen met mijn merrie gehad (steiger en staakgedrag), zelf heb ik veel baad gehad bij een gedragstherapeute, klinkt een beetje suf maar ze keek puur met een wetenschappelijk oog naar de omgang met een paard en 9 van de 10 keer snapt het paard het gewoon niet/is de situatie dusdanig onaangenaam voor het paard dat hij een uitvlucht zoekt. Ik hou zelf die gedachten altijd in mijn hoofd als ik tegen lastig gedrag aan loop, compromissen rijden is voor mij vanzelfsprekend tijdens het paardrijden. Als ik het zo lees heeft jouw hengst geluk met een baasje zoals jij :).
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 12-05-15 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:40

Je paard wilde je dus heel duidelijk iets vertellen en zal je heel erg dankbaar zijn datje naar hem geluisterd hebt ipv hem erdoor heen te rijden, heropvoedcursus, castreren etc.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:46

Mooi verhaal. Veel sterkte gewenst en fijn dat je zo lief voor hem bent. ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:48

Sterkte, hopelijk is het een kleine blessure en zijn jullie binnen no time weer terug in training :) !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:01

Een geluk bij een ongeluk.
Nu weet je in iedergeval wel waar je moet zoeken.
Hopelijk valt het mee en zien we binnenkort een super wedstrijd debuut!
Sterkte.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 01:46

TS, precies zoals ik al dacht dus.... dit is wat ik zei 2 pagina's terug:

Dit ligt niet aan jou, dat geloof ik niet. Je geeft aan dat hij aan de hand heel braaf is en dat het de eerste maanden met rijden super ging. Met een andere ruiter vertoont hij hetzelfde gedrag, dus het ligt niet aan jou. Een paard wat ineens zo anders van gedrag wordt doet dat niet zomaar, dan is er echt iets aan de hand. Je zegt dat hij gevoelig is, zeker weten dat er iets niet lekker in zijn lijf zit en daardoor zo reageert. Een ander paard zou er misschien niet op reageren, of even dwars worden maar na optreden van de ruiter door de pijn heen lopen. (die paarden zijn er best veel overigens) Maar een gevoelig paard wordt boos als je zegt dat hij gewoon door moet lopen terwijl er iets niet lekker zit. Zo'n paard zal steeds heftiger gaan reageren.

Klinkt misschien stom maar eigenlijk ben ik blij dat hij vandaag mank liep zodat je zelf nu zeker weet dat er iets niet goed zit.
Het linksachter mank lopen hoeft overigens niet perse in zijn sprong te zitten, het kan ook hoger zitten of misschien zelfs links in zijn schouder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:25

Fijn dat je nu weet waarom.
Hopelijk is hij snel beter.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:34

Nou dat geeft inderdaad meer duidelijkheid.
Hoop dat je dat ook vandaag krijgt van de dierenarts en dat je weet hoe nu verder.
Sterkte

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 17:42

Bedankt iedereen! Ik wist gewoon dat hij niet zo stout kon zijn <3
De da is dus geweest. Man hij laat het echt niet goed zien.
Maar dus wel die sprong ter hoogte van zijn achillespees. Beetje genre tenniselleboog. Hoogstwaarschijnlijk.
Vrijdag toch voor de zekerheid een foto nemen, de da had geen tijd meer... We zijn er toch zeker 2u mee bezig geweest...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 17:46

Astridklomp. Mijn vermoeden was ook dat er iets niet goed zat. Maar natuurlijk als je van je lesgever al te horen krijgt dat ik het heb veroorzaakt en alle mensen rondom tegen me zeggen dat hij gewoon dominant is omdat het lente is, is het soms moeilijk om te blijven geloven in jezelf. En zeker nu na die 5 jaar dat het rijden echt minder gegaan is...
Ik was eigenlijk ook blij dat hij mankte... Want toonde hij het niet gingen we dus gewoon doorgegaan zijn... Nu het ging hoe dan ook uitkomen als we hem op buut zouden zetten. Maar ondertussen overbelast je toch maar weer.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:17

Is hij uitverdoofd CP? Ik zou als er niets uit de foto komt, echt ook een scan laten maken. Heb nu al een paar keer meegemaakt dat er op de foto niets geks te zien was en dat de va zei dat de aanhechtingen er oké uitzagen. Achteraf na weken doormodderen toch een scan gemaakt en dat bleek het toch een peesblessure te zijn. Ze kunnen op een foto de weke delen gewoon niet goed zien.
Suc6, hopelijk valt het allemaal mee.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:25

Ik lees jou verhaal en denk aan lever probleem.
Komt hij uit Portugal of is hij ik NL/BE geboren .
Het is namelijk vrij bekend dat onze graslanden te rijk zijn voor de soberdere barokke paarden zoals jou lusitano .
Het kan zomaar zijn dat zijn lever erg hard moet werken en hij daardoor last heeft rond de ribben , moet hij werken doet m dat zeer ...
Een paard bokt niet omdat hij jou wil dwarsbomen ...
Een paard bokt om je wat te vertellen .
Het kan wel zijn dat je geen hele duidelijke leider bent in t werken .
Maar t werk moet wen samen spel worden van vraag en aanbod ...
En geen dominantie spelletje ...