What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:37

pleiada schreef:
Ik denk dat hij meer voor je over hebt dan jij beseft..Sorry als dit wat vreemd overkomt hoor,maar als ik dit allemaal lees voelt het gewoon zo..

Dat komt niet vreemd over. Als ik het gewoon een rotzak van een paard vond wat alles op alles zette om me eraf te wippen, zou ik er de tijd niet insteken. Hij heeft hele goede ruiters (veel beter dan mij) niet op laten stijgen en mij (nog steeds) wel, dat geeft aan dat hij toch op een bepaalde manier mij wel als ruiter accepteert. Maar er is iets, en dat wil ik achterhalen.

Ik zal de da ook vragen naar Lyme. (Dat is toch chronisch?)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:38

Ik heb een beestje gehad met enorme singeldwang. Da's natuurlijk wel een ander probleem als waar ts mee zit. Maar ik liet haar na het opzadelen altijd even staan met een beetje hooi. Wel vast aan het halster natuurlijk. Na een kopje koffie pakte ik haar dan en stapte op. Op de een of andere manier had ze dat kwartiertje even nodig om voor te bereiden op wat komen ging. Was ook een hele aparte tante.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:43

Fijn dat je er zo over denkt en wil achterhalen wat er is en wat je voor hem kan doen..

Lyme is inderdaad chronisch maar met natuurlijke middelen kan je best veel bereiken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:44

Maar waarom reageer je helemaal niet op het neurologische gedeelte? Zoals ik het lees is dat zo ongeveer het enige onderzoek dat je nog niet gedaan hebt?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:45

Och, wat is eigenlijk het nut van uren voltes rijden als het paard zich daarin 'verveelt'.

Misschien nog een tip om eens te kijken in de frans klassieke school. (O.a. Nelly Abbenes) zij werken niet vanuit voorwaarts neerwaarts maar vanuit verzameling en oprichting.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:50

vur schreef:
Ik snap niet hoe het kan dat simpel werk niet gaat, maar zwaarder werk wel. Volgens mij klopt er iets niet. Het klinkt alsof de basis niet voor elkaar is. Zwaarder werk kan niet goed zijn als hij het lichtere, basis werk niet kan.

Ik zie ook dat je niet reageert op Simpelman (correct me if I am wrong), terwijl ik denk dat hij waardevolle tips geeft. Kijk naar wat je zelf niet goed doet, en probeer daar te verbeteren. Het klinkt ook alsof je in de beginjaren je paard niet de juiste signalen hebt gegeven. Nerveuze paarden zijn ook vaak zo, omdat de ruiter zelf te afwachtend is en het paard geen vertrouwen geeft. Vaak wordt het gedrag dan extremer en wordt het paard alleen nog maar lastiger. Als het paard zo extreem getalenteerd is, kan het best zijn dat jij een flinke inhaalslag moet maken met je kennis en vaardigheden om de goede dingen te kunnen doen.

Dat gaat dus niet lukken met wat tips op internet. Zoek iemand die jou echt bij de arm kan pakken en jou kan begeleiden. En dan bedoel ik niet iemand die je de "hogere dressuuroefeningen" leert.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Dit ook na het kijken van je foto's in je profiel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:51

Ik kan me aardig vinden in de reactie van Vur. Ik heb je zien losrijden in Breda en ik heb sterk de indruk dat jullie beiden enorm hard je best doen maar elkaar niet begrijpen. Je hebt een fantastisch paard maar jullie zijn nu niet gelukkig met elkaar en dat is doodzonde. Verder heb ik eea zitten lezen in het RBI topic en daar wordt die indruk bevestigd. Ik zou helemaal terug naar af gaan, rijtechnisch en qua instelling en daar ook heel goede instructie bij zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 20:53

vur schreef:
Ik snap niet hoe het kan dat simpel werk niet gaat, maar zwaarder werk wel. Volgens mij klopt er iets niet. Het klinkt alsof de basis niet voor elkaar is. Zwaarder werk kan niet goed zijn als hij het lichtere, basis werk niet kan.

Ik zie ook dat je niet reageert op Simpelman (correct me if I am wrong), terwijl ik denk dat hij waardevolle tips geeft. Kijk naar wat je zelf niet goed doet, en probeer daar te verbeteren. Het klinkt ook alsof je in de beginjaren je paard niet de juiste signalen hebt gegeven. Nerveuze paarden zijn ook vaak zo, omdat de ruiter zelf te afwachtend is en het paard geen vertrouwen geeft. Vaak wordt het gedrag dan extremer en wordt het paard alleen nog maar lastiger. Als het paard zo extreem getalenteerd is, kan het best zijn dat jij een flinke inhaalslag moet maken met je kennis en vaardigheden om de goede dingen te kunnen doen.

Dat gaat dus niet lukken met wat tips op internet. Zoek iemand die jou echt bij de arm kan pakken en jou kan begeleiden. En dan bedoel ik niet iemand die je de "hogere dressuuroefeningen" leert.

Hij kan het basiswerk wel, als zijn pet er naar staat. Als hij voor je wil werken kun je er alles zo uitrijden. Hij kan strekken, hij kan sluiten, hij is zo soepel als een kat, je kunt hem hoog instellen of laag en alles er tussenin, je kunt hem op de plaats laten galopperen of een volte 6 meter draaien, schouder en achterhand plaatsen waar je wilt.... Maar op zijn voorwaarden. Verder is de enige beperking die hij heeft ikzelf die het niet goed vraagt of omdat ik stoor. Het probleem is juist dat hij wel kan maar niet wil. Dan is er iets imo, anders zou hij het nooit willen. En omdat hij de moeilijker dingen op die momenten wel aanpakt: verveling? Mij lijkt dat hij bij fysieke problemen niks zou willen.

Ik ben de laatste om te zeggen dat ik een goede ruiter ben en dit paard is absoluut beter dan ik. Ik ben handig met jonge paarden, verder moet ik het voor de hogere sport hebben van hard werken, veel les, goed oefenen.
Maar als jong paard ging hij juist hartstikke fijn. Na zijn peesblessure is de grote ellende begonnen, en ook daarna hebben we stukken fijn gereden maar bij periodes gaat het mis met ons.

Dat ik niet reageer op mensen betekent ook niet dat ik het afwijs, soms ben ik eens, soms moet ik er gewoon even over denken zonder direct een mening te hebben. Ik ben dankbaar voor iedere input en vanuit elk referentiekader krijg ik weer andere inzichten die iets op kunnen leveren.

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:56

Lastige situatie...

Ook vervelend dat je blijkbaar een slechte ervaring hebt met de osteopaat! Normaal mogen ze niet scheef gaan lopen na een behandeling, en een behandeling duurt zowieso wel langer dan een minuut :+
Insuline resistente paarden hebben daar nochtans meestal wel baat bij!
Neurologisch nakijken kan zeker geen kwaad.

Net zoals velen voor mij, zou ik ook denken aan afwisseling. Verder zou ik ook denken (ik denk maar hardop, zodat je er mss iets nuttigs uit kan halen :) ) dat het mss toch iets met een gebrek aan respect of vertrouwen te maken heeft, als ik lees hoe moeilijk hij kan zijn en wat hij allemaal heeft meegemaakt?
Het klinkt een beetje alsof het een slim paard is dat snel verveeld is en dan maar zelf iets gaan uitdokteren. Maar ik lees dat je ook al wel Parelli hebt gedaan/doet...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:00

Dat een paard wil werken als zijn pet er naar staat, is volgens mij al een verkeerde vooronderstelling. En als hij wil werken..ook. moeilijk uit te leggen, maar het bevestigt wat ik al eerder zei. Leer paardetaal bij een goede leraar en er zal een wereld voor je open gaan. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:06

Urielle schreef:
Joolien schreef:
Ik heb even niet alles gelezen, maar is ie neurologisch ook nagekeken? kennis van mij had er oo kzo eentje staan, werd dan ook best link, bleek in t koppie niet goed te zitten. Terwijl dat ook een geweldenaar was.

Bloed is nagekeken, benen op de foto en scan, onderzoek maag en darmen maar dat laatste alweer jaren geleden (omdat hij niet aankwam) en normaal klinisch onderzoek van het hele lichaam.
Hij is een tijd gemasseerd (happy athlete) maar die konden er niks mee omdat hij zijn stress opslaat in zijn spieren.
Osteopaat heeft hem behandeld, eerste keer iets verkeerd gegaan denk ik, daarna ruim een half jaar onregelmatig en scheef, tweede die kwam heeft nog geen minuut eraan besteed en gaf geen verschil.

Is zijn rug op de foto geweest?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 21:15

Lielle schreef:
Ik kan me aardig vinden in de reactie van Vur. Ik heb je zien losrijden in Breda en ik heb sterk de indruk dat jullie beiden enorm hard je best doen maar elkaar niet begrijpen. Je hebt een fantastisch paard maar jullie zijn nu niet gelukkig met elkaar en dat is doodzonde. Verder heb ik eea zitten lezen in het RBI topic en daar wordt die indruk bevestigd. Ik zou helemaal terug naar af gaan, rijtechnisch en qua instelling en daar ook heel goede instructie bij zoeken.

Tja, Breda, niet durven trainen en dan wel wedstrijden gaan rijden is het ook niet, zeker niet als hij dan bang wordt en ik niet eraan durf te komen omdat ik zo weinig gereden heb ;) Maar op deze stal wilde ik ook niet afmelden.

Heel goede instructie is zeer welkom, maar moeilijk wie. Tips mag je altijd geven, jij zit in mijn regio. Heb een hoop instructeurs gezien en veel geleerd met andere paarden maar met deze is het lastiger om iemand geschikts te vinden. Mijn huidige instructie leert me heel fijn rijden, de hengst begint echt goed te verbeteren met haar stijl :j maar als ik hetzelfde toepas op de ruin kom ik niet verder dan in een hoek met een stakend paard. Dus dan Pruts ik maar weer door.

Lielle

Re: What to do met goed paard wat niet aan het werk wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:24

Dat snap ik ook, maar juist die aarzeling bij jullie beiden (zijn angst en jij durfde niet te overtuigen) is wat me het meeste opviel en waarom ik dit bericht heb geplaatst. Instructie ga ik eens over denken, ik zit iets minder in jouw buurt dan je denkt (omg Den Bosch) en les(te) zelf ook nog eens aan de voor jou verkeerde kant.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 21:30

Snap ik. Dat was ook gewoon zo. Had toen gewoon niet moeten gaan. Die aarzeling om aan te pakken was er niet geweest als ik hem ofwel vaker reed vooraf ofwel thuis was geweest. Maar gedane zaken nemen geen keer.

Mocht je iemand weten dan hoor ik het graag. Midden Brabant mag, Breda is snel aan te rijden. Zolang ze maar niet zijn van in de krul en vastzetten, dat vindt deze niet zo leuk :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:32

ik bedoelde overigens niet dat je hem toen had moeten aanpakken, als in op zijn fL*er geven. Maar 'gewoon' onbevangen doorrijden alsof er niets aan de hand is (en ik weet maar al te goed hoe moeilijk dat is!)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:44

En hem in training zetten? Zou je dat aandurven?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:01

Ik heb op dit paard gezeten. We hadden samen een goede vibe en ik durfde het wel aan. Om achteraf trouwens pas de echte dramaverhalen te horen. :+ Maar hij ging heerlijk vwnw en het was dat het in een losrijbak was na een wedstrijd want ik had m toch graag nog even wat verder op willen pakken zo fijn wilde ie meedenken. :+: Maar die klik kwam ook omdat hij me aan mn laatste bijrijdpaard deed denken, hij keek me ook op dezelfde manier aan. Nu kan ik geen paards verstaan en geen gedachten lezen en ik ben al helemaal niet van de zweef, maar op een manier alsof ie je echt iets wil vertellen.

Ik ben er wel heilig van overtuigd dat hij issues heeft, ik dacht ook meteen aan een maagzweer, mijn laatste bijrijdpaard was ook een RBI die eigenlijk hetzelfde gedrag vertoonde. Heel hard kunnen en willen werken maar vreselijk onbetrouwbaar en 'zn pet' moest er maar net naar staan. Aan de longe een engeltje. Toch maar naar de da want want zat gewoon niet lekker in zn vel waarbij eigenlijk uit standaard DA onderzoek niet zoveel kwam maar uit een scopie bleek dat hij er een stuk of 25 had t/m de slokdarm omhoog. En het vervelende was: die zaten er bij nader inzien al lang. En het is een groot gevecht om ze weg te houden bij introverte paarden. Die zetten alle stress op de maag.

Misschien zou het wel een optie zijn om iemand te vinden waar je m in training zou kunnen zetten mits de maagzweren of andere medische opties uitgesloten / behandeld zijn. Maar dan zou ik wel echt iemand zoeken die van scratch wil beginnen met niet als doel om er een Z dressuurpaard van te maken, maar gewoon een happy athlete.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 20-04-15 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:17

Heb even in je profiel gespiekt naar meer foto's van je paard.
Wat mij opviel is dat hij op die foto's nog met aardig wat onderhals erop loopt en de kaakspieren erg gespannen zijn. En lijkt het alsof hij meer in een houding loopt dan dat hij een ontspannen aanspanning heeft.
Niet bedoeld als aanval, gewoon wat mij opviel. Hoewel jou gevoel daarin anders kan zijn dan het plaatje.
Ik las ook dat je zelf ook les geeft. Wat zou je zelf adviseren als een klant met deze problemen bij een paard bij jou komt?

Ik ben er heilig van overtuigd dat een paard niet iets zomaar doet. Hij vertoond dit gedrag niet voor niks. Er zit iets in hem niet goed. En dat kan zoals eerder genoemd een maagzweer zijn of het kan misschien ook KS zijn. Het hele niet lang laag over de rug willen komen is wel een dingetje dat bij KS veel voorkomt.
Dus ik zou ook zijn rug op de foto zetten plus schoft en hals.

Je zei ook dat hij buiten zich achterover laat vallen als er iets engs is... Heb je zijn ogen ooit na laten kijken? Want ik van dat zich achterover laten vallen zo'n ontzettend sterke reactie. Daar horen toch echt nog wel dingen vooraf te gaan voordat een paard er voor zal kiezen om achter over te slaan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:31

Misschien vind je het flauwekul, maar ik moest toch aan dit type paard denken toen ik je openingspost las http://devijfelementen.nl/html/frameset.php
We hebben zelf ook zo'n type, maar niet zo extreem als die van jou, maar zeker overeenkomsten. Ik kreeg echt een 'aha' ervaring toen ik dit las.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:03

Ook ik denk na het lezen van je verhaal direct aan een of meerdere maagzweren. Wat krijgt hij aan ruwvoer op een dag?

En als dit het probleem zou zijn en hij heeft er al jaren last van dan wordt het op een gegeven moment ook psychisch omdat hij pijn ervaart en het rijden dan linkt met alleen maar meer ongemak.

Ik zou dat ten eerste uit laten sluiten.

Is het dat niet, dan opnieuw beginnen met de tip van Simpelman. Een stap voorwaarts, braaf! Beloning en klaar.

Je bent nu al zoveel jaar bezig, bent er nog niet klaar mee (wat ik heel goed snap) dus dan kun je je best permitteren hier nog wat tijd asn te spenderen op die manier.

En je niet te snel laten verleiden wel langer door te rijden op het moment dat het wel goed gaat.

Heb een merrie die pijn had, zat op een gegeven moment ook tussen de oren. Daarnaast extreme singrldwang. Ik ben opnieuw begonnen. Heb er een jaar naast gelopen. Zadel erop en ernaast gelopen, iedereen in het dorp verklaarde me voor gek. Na een jaar kon ik zonder probleem opstappen en heb er nu een heerlijk paard aan waar zelfs mijn dochter van 11 mee wegrijdt. En die liet je voorheen echt alle hoeken van de bsk zien met haar rodeosessies. Heeft ze nooit meer gedaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 01:00

Ook ik heb jouw probleem even helemaal doorgelezen, ik weet ondertussen wel dat jij kan rijden, en vooral dan dressuurmatig, ik geloof best dat jouw paard de oefeningen uit de "Z" aankan en ze naar behoren kan uitvoeren.
Het wisselende in zijn gemoedsuitdrukkingen en scores en zijn verzet soms tegen .... tjaaa de hulpen , de oefeningen , de ruiter , .....
Je zegt zelf ik geloof niet zo in het lang en laag inrijden ....
Je zegt dat jouw paardje soms onberekenbaar kan zijn, plots heel heftig verzet of protest kan tonen, vooral dan op buitenritten, dus je waagt jezelf niet meer buiten op het paard net door deze gedragingen.
Je zegt zelf ook mijn paard is heel eenkennig, en duld eigenlijk geen enkele andere ruiter op zijn rug.
Het is een hele waslijst met problemen en probleem gedrag.
Al deze gedragingen wijzen op een reeks onderliggende problemen, en wijken zeer sterk af van wat als normaal paardengedrag zou moeten gelden.
Paarden doen zoiets nooit om iemand te pesten, paarden doen zoiets nooit omdat ze eenkennig zijn, paarden doen zoiets nooit omdat ze het simpelweg niet leuk vinden, .....
Wat de oorzaak wel is kan ik natuurlijk zo aan de hand van jouw teksten niet zomaar uitmaken, heel waarschijnlijk zal het een mengelmoes van verschillende oorzaken zijn.
Ik ga er van uit dat er medisch iets niet in orde zit, ergens vastzitten , stijfheid , of mssn wel ergens beschadigingen, ....
Scheefheid , dus noodzaak tot rechtrichten, ..... "ik vermoed zelfs dat de scheefheid er deels door jou ingereden is en dat dit nu het paard zo veel last bezorgd dat hij nu als het ware niet anders kan dan het enkel maar uitroepen van hulp ik kan dit niet meer aan.
Een paard die niet buiten bereden kan worden is deels ook gebrek aan training en verkeerde training.
Ook gebrek aan wederzijds vertrouwen en leiderschap (klinkt mssn heel zweverig, geloof me ik ben niet zweverig en kan soms echt keihard zijn)
Eerst het fysieke weer trachten te herstellen, en dan een hertraining opstarten vanuit het wederzijds begrip en respect, lang en laag, laterale buiging , voorwaarts stop en achterwaarts , achterhand verzetten , voorhand verzetten , en alles naar ontspanning toe.
Ik zou jouw paardje graag eens echt zien.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 02:25

Even een stipje, zodat ik morgen uitgebreid kan reageren.

Zelfde probleem gehad, probleem opgelost.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:22

Sammyoo schreef:
Misschien vind je het flauwekul, maar ik moest toch aan dit type paard denken toen ik je openingspost las http://devijfelementen.nl/html/frameset.php
We hebben zelf ook zo'n type, maar niet zo extreem als die van jou, maar zeker overeenkomsten. Ik kreeg echt een 'aha' ervaring toen ik dit las.

Ik zie dat de link niet opent waar ik het wil. Kijk bij het type 'water', en dan bij karakter en training lezen..

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 07:38

Als ik het zo lees heb je een paard met no go.
Dat is een paard dat geen lol in z'n werk meer heeft en zich afsluit.
Wat ik je kan aan raden is die zweep en sporen weg doen en alleen met kuit te werk gaan als hij beweegt stop je met je kuit en beloon je hem dit net zo lang doen tot hij er weer plezier van krijgt en dat het ook weer echt leuk gaat worden voor hem en voor jou

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:03

Misschien is Natural horsemanship wel iets voor jullie. Ik doe het nu sinds een paar maanden met mijn paard en het is zoon ander dier geworden, heeft veel meer respect voor me zowel er naast als erop. Ook is het een hersen breker want je gaat dingen doen die hij nooit hoefde te doen.

Tenzij je dit al gedaan hebt, lijkt mij wel eens om te proberen!