eenmalig naar scherper bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:17

Dat elk paard anders aanvoelt in de mond klopt wel.
Heb hier zelf de twee verschillen staan.
Paard 1 gevoelige hittepetit die ik juist moest leren om niet achter de teugel te gaan en dat hij best aan het bit mocht komen.
Voor het Been was hij vluchterig. Wat dus niet ààn het been is.
Pas toen hij aan het been was. Concentreerde op mijn zit hulpen nam hij ook het bit aan. En werd fijn nageeflijk ipv achter de teugel.

Paard 2
paard tank. Is het spannend kroppen we niet op. Nee we zetten tank modus aan en drammen overal doorheen.
Graag wil je dan de handen vast zetten en wel eens terug trekken. Wat denkt hij wel niet de lomperd.
Hij is niet aan het been reageert traag.
Ook daar de truc. Loslaten met de hand en niet vast zetten.
Eerst actief maken voor het been. De zithulpen oefenen. En dan zet hij zijn tank modus uit en ook hij is dan fijn nageeflijk en fijn in de hand.

Beide lopen op een dubbel gebroken trens.

Dus twee verschillende paarden.
Van bouw en van karakter.
Maar elk paard kan nageeflijk ontspannen en prettig de hand leren volgen.
Maar nooit zonder eerst goed aan het been te zijn en te luisteren naar de zithulpen.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:22

Waarom open je een topic als je dus totaal niet openstaat voor de mening/ adviezen van anderen en duidelijk al hebt bedacht dat je dit gaat doen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:26

Ts, ik zou er een pessoabit in hangen.. Teugel op het laatste gaatje.. Slof eraan.. Luisteren zal ie!!!! Anders de zweep erover..

Moge duidelijk zijn dat bovenstaande sarcastisch bedoeld is..
Heb gelezen en veel mensen geven je heel bruikbare adviezen, die je kunt toepassen zonder scherper bit.. Dit is niet nodig en kan zelfs averechts werken..

Edit:typfout weggehaald..

DiscoDipp

Re: eenmalig naar scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:52

Ik zie hier veel mensen zeggen 'het kan zelfs averechts werken' ik ben van menig dat het gewoon gaat gebeuren. Miss vroeg miss laat maar dit gaat teen je werken hoor en niet misschien. Zoals ik al zei ik ga helemaal mee met de mensen hier. Het heeft enorm tegen mij gewerkt en dat gaat het bij jou ook doen. Klinkt heel cru maar hang er een dubbel of gebroken trens in en hoe weinig zin je ook hebt ga er mee werken.

Nobody said it was easy. Omdat het noet easy is om je eigen probleem op te lossen

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:08

Ik krijg een beetje het ouderwets boerse idee erbij: als ie nie wil, dwingen we hem wel.

Zoals iedereen hier al aangeeft is een scherper bit niet de oplossing. Eenmaal scherper gegaan is het lastig weer terug te komen op normale bitten.
Daarnaast is het ook niet echt "aardig" om iets wat je rijtechnisch niet kan op te lossen met dwang.

Grondwerk zweverig? Hier komt het boerse gevoel bij mij.

Grondwerk is net zoals rijden gewoon werk! Ik vermoed dat jij communiceren op lichaamstaal zweverig vind en daarom maar aan de kant kaatst. Als je het mij vraagt is die methode 20 keer beter dan er maar met de zweep achteraan jagen.
Als ik in de roundpenn ter hoogte van mn paard dr billen ga lopen, gaat zij harder. Heeft ze bijna niets voor moeten leren omdat dit er al van nature in zit. Dit is hoe het in de kudde ook werkt.
Niets zweverigs aan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:12

Mij verbaast het dat met alle tegenwoordig beschikbare bronnen, internet, filmpjes te over, vraagbaken en bronnen zat, de jongere generatie nóg zo traditioneel, conservatief en (letterlijk) vasthoudend te werk gaat.
Dat is gewoon niet meer van deze tijd, die zouden toch beter geinformeerd en opgeleid behoren te zijn.

Toch hoor je nog geregeld van die antieke methodes voorbij komen. dat verbaast me echt... of is de instructie zo van de oude rigide stempel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:16

Ach, elk bit is uiteindelijk zo scherp als de hand van de ruiter. Dus dikker, dunner , hefboomwerking of niet: het gaat er uiteindelijk om wat je handen ermee doen.

Toch: Ik denk niet dat je je probleem gaat "doorbreken" door er een keertje een scherper inwerkend bitje in te hangen, TS.

Ten eerste: als een paard "door de teugel" loopt, is vaak niet het probleem dat je onvoldoende druk uit kunt oefenen met je handen. Het probleem is dat het paard de hulp niet snapt. Een paard leert namelijk helemaal niets van druk. Laat staan van heel veel druk. Een paard leert iets van het *verminderen* van druk. Dat is het moment dat de kwartjes vallen.
Wat ik bedoel? Jij heeft met teugeldruk een hulp. Als je paard een reactie geeft (terug in tempo) en de druk wordt onmiddellijk minder, dan vindt hij dat fijn. Dus zal hij, als hij de volgende keer weer druk voelt, de reactie herhalen. Hij hoopt dat de druk dan weer vermindert. En als dat verminderen van druk consequent en snel gebeurt, leert hij de gewenste reactie te geven. De kunst is dus om heel vlug de druk te verminderen als je paard gehoorzaamt. En dat is geen kwestie van grote verschillen, maar van haarfijn millimeter- en microsecondenwerk.
Een scherper bit gaat je niet sneller en nauwkeuriger maken. Dus zal je paard hetzelfde blijven doen: door je hulpen heen gaan. Want dat is wat hij kent. En doe je als je paard uiteindelijk ook weer door je scherpere bit heen loopt? Nog harder trekken? En daarna een nog scherper bit? En als hij daar dan weer doorheen loopt? Waar eindigt het?

Ten tweede: eenmalig een ander bit heeft weinig zin. Je doorbreekt er niets mee. Paarden moeten namelijk geleidelijk wennen aan een ander bit. In dit artikel kan je lezen hoe je een ander bit introduceert. Welke stappen je zet en hoe lang dat duurt. En belangrijker nog: hoe je een goed, passend bit uitzoekt. http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:19

terpentijn schreef:
Toch hoor je nog geregeld van die antieke methodes voorbij komen. dat verbaast me echt... of is de instructie zo van de oude rigide stempel?

Nee hoor, ik hoorde onlangs mijn instructeur nog tegen iemand zeggen: ga eerst eens echt rijden, in plaats van de oplossingen zoeken in steeds weer ander ijzerwerk. Want dat gaat echt het verschil niet maken. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:35

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:53

Ik denk dat als je je paard nog geen losse teugel durft te geven, jullie nog niet toe zijn aan het rijden. Met wat je zegt beweer jij dat je continu druk op de teugel en dus op het bit hebt staan. Ik vind het dan niet raar dat je paard daar soms doorheen gaat.
Bij natural horsemanship en ook western worden jonge paarden vaak bitloos beleerd. Dit betekend dus dat je in principe helemaal geen bit nodig hebt! Ook niet bij jonge paarden. Maar deze worden ook eerst vanaf de grond doorgereden, oftewel het zogenaamde grondwerk. Later wordt vaak een bit geintroduceerd om de hulpen te verfijnen, dus niet om het paard de basis aan te leren.
Wil jij serieus je paard door middel van pijn naar je laten luisteren? Want dat is wat een scherp bit doet...pijn...
Misschien kun je een paar goede boeken lezen over hoe het ook anders kan :) .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:03

Siesjuh schreef:
Ik denk dat als je je paard nog geen losse teugel durft te geven, jullie nog niet toe zijn aan het rijden. Met wat je zegt beweer jij dat je continu druk op de teugel en dus op het bit hebt staan. Ik vind het dan niet raar dat je paard daar soms doorheen gaat.
Ja hoor.. Men kan op een gegeven moment ook gaan overdrijven, hé.. Wanneer zijn ze wel toe aan rijden, als ze niet kan rijden om te leren rijden?? We worden niet als een Anky of als een Edward geboren.. Gelukkig zijn de meeste paarden behoorlijk vergevingsgezind. Een paard moet ook te rijden zijn met géén losse teugel en één losse teugel geven wil niet zeggen dat daar constant druk op staat. Een jong paard met een lange teugel rijden zou ik ook niet snel doen en er is niks mis mee om lichte druk op te teugel te hebben. Een compleet losse teugel is ook niet goed, dan kruipt het paard namelijk achter je hulpen. Je móet wel wat contact hebben.

Persoonlijk vind ik een aantal van jullie behoorlijk overdrijven als iemand een keer (1 keer…(!)) een ander bit wil proberen. Dat 144 red een dier nog niet is gebeld :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:10

Je bent imo samen met je paard toe aan rijden als je niet meer afhankelijk bent van continue teugeldruk. Een jong paard kun je prima aan een lange teugel rijden en wanneer je met je zit rijdt, kan een paard ook niet achter de hulpen rijden.
En overdrijven? Ts vraagt om meningen, die krijgt ze. Niemand dwingt haar om dingen op een bepaalde manier aan te pakken, maar mensen geven wel hun eigen mening en proberen ts te helpen in haar keuzes.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:12

Nu moet ik zeggen, ben denk ik ook van de oude stempel wat grond werk betreft.
Die term heb ik ook nooit geleerd.
Ja ik leerde longeren met het idee dat je drijft als je als het ware bij de kont staat. Remt als je bij het hoofd staat. Dat als je mee draait hij versnelt tegen draait hij vertraagd.
Maar het hete toen geen grondwerk maar nog steeds longeren.
Opzij gaan op de poetsplaats had geen naam. Netjes mee lopen had geen naam.
Dat was gewoon basis omgang van met paarden omgaan.
Ik geef toe dat ik bij de term grondwerk daarom vaak ook wel kriebels krijg.
Heeft niets met boers ouderwets of antiek te maken.
Want juist in mijn tijd was er tijd voor rijden en de basis te leren. Zonder de haast van nu vaak met bijbehorende bitten of hulp teugels.
En zadel zonder diepe zit zodat je goed de hulpen jon geven en onafhankelijk leerde zitten. Een zweepje als verlenging van de been hulp. En een gewone trens.
En de rest was leren rijden. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:35

Siesjuh schreef:
Je bent imo samen met je paard toe aan rijden als je niet meer afhankelijk bent van continue teugeldruk. Een jong paard kun je prima aan een lange teugel rijden en wanneer je met je zit rijdt, kan een paard ook niet achter de hulpen rijden.
En overdrijven? Ts vraagt om meningen, die krijgt ze.

En ik geef de mijne :) ik vraag mij bovendien af hoeveel jonge paarden jij hebt gereden? Ook paarden die je met je zit wil rijden kan wel degelijk achter de hulpen willen blijven. Een jong paard leert snel, maar kant en klaar opstappen en t gaat zoals t gaat, zo werkt het dus niet (altijd) Er zijn dus gewoon paarden die je niet direct aan een lange teugel moet hebben en met licht contact rijden is niks mis. Ik vind het dus echt overdreven om te stellen dat iemand die contact wil hebben maar niet moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:29

Sammie schreef:
Siesjuh schreef:
En overdrijven? Ts vraagt om meningen, die krijgt ze.

En ik geef de mijne :) ik vraag mij bovendien af hoeveel jonge paarden jij hebt gereden? Ook paarden die je met je zit wil rijden kan wel degelijk achter de hulpen willen blijven. Een jong paard leert snel, maar kant en klaar opstappen en t gaat zoals t gaat, zo werkt het dus niet (altijd) Er zijn dus gewoon paarden die je niet direct aan een lange teugel moet hebben en met licht contact rijden is niks mis. Ik vind het dus echt overdreven om te stellen dat iemand die contact wil hebben maar niet moet rijden.

Ik ook. Mijn instructeur ook. Eigenlijk elke instructeur waarbij ik ooit met jonge paarden heb gelest. Boodschap was altijd: bij jonge paarden lichte verbinding en gelijkmatig contact. Natuurlijk wel druk verlichten bij juiste reactie, maar niet losgooien.
Maar ik heb altijd Engels en mensport gelest.....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 03:22

Ik denk dat er een groot verschil zit in teugeldruk en lichte verbinding.
Bij iemand die met veel druk rijd zeg ik ook automatisch gooi maar los. Wetende dat zo'n persoon dat nooit letterlijk doet maar hoogstens een lichter contact gaat zoeken.
Dus hand die niet alleen maar terug werkt en gesloten is.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:48

Ik denl dat teugeldruk ook te maken heeft met evenwicht van paard én ruiter toch? Tenminste toen ik n fjord mocht inrijden bij mijn instructrice had ik het evenwicht van een bezopen man. Natuurlijk moet ke dan niet aan de teugels gaan hangen om je evenwicht te bewaren maar dat heeft er ook echt wel iets mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:58

bruintje123 schreef:
Ik denk dat er een groot verschil zit in teugeldruk en lichte verbinding.

Dat is afhankelijk van hoe je het concept definieert. Voor mij is teugeldruk hetgeen je meet met een teugeldrukmeter. En dan kan een heel lichte verbinding zijn en zware druk. En alles wat daar tussen zit.

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:44

Eenmalig een scherper bit zal niet werken. Probeer de oorzaak te vinden, dan kan je daar een oplossing voor zoeken :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:21

Dan maar zweverig, maar ik heb al mijn jonge paarden bitloos gestart, ja ook mijn EV. :+
Maar TS weet het allemaal al en anders haar vader wel, dus veel succes met je paardje en je scherpere bit.