Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
terpentijn schreef:Toch hoor je nog geregeld van die antieke methodes voorbij komen. dat verbaast me echt... of is de instructie zo van de oude rigide stempel?
Siesjuh schreef:Ja hoor.. Men kan op een gegeven moment ook gaan overdrijven, hé.. Wanneer zijn ze wel toe aan rijden, als ze niet kan rijden om te leren rijden?? We worden niet als een Anky of als een Edward geboren.. Gelukkig zijn de meeste paarden behoorlijk vergevingsgezind. Een paard moet ook te rijden zijn met géén losse teugel en één losse teugel geven wil niet zeggen dat daar constant druk op staat. Een jong paard met een lange teugel rijden zou ik ook niet snel doen en er is niks mis mee om lichte druk op te teugel te hebben. Een compleet losse teugel is ook niet goed, dan kruipt het paard namelijk achter je hulpen. Je móet wel wat contact hebben.Ik denk dat als je je paard nog geen losse teugel durft te geven, jullie nog niet toe zijn aan het rijden. Met wat je zegt beweer jij dat je continu druk op de teugel en dus op het bit hebt staan. Ik vind het dan niet raar dat je paard daar soms doorheen gaat.
Siesjuh schreef:Je bent imo samen met je paard toe aan rijden als je niet meer afhankelijk bent van continue teugeldruk. Een jong paard kun je prima aan een lange teugel rijden en wanneer je met je zit rijdt, kan een paard ook niet achter de hulpen rijden.
En overdrijven? Ts vraagt om meningen, die krijgt ze.
Sammie schreef:Siesjuh schreef:Je bent imo samen met je paard toe aan rijden als je niet meer afhankelijk bent van continue teugeldruk. Een jong paard kun je prima aan een lange teugel rijden en wanneer je met je zit rijdt, kan een paard ook niet achter de hulpen rijden.
En overdrijven? Ts vraagt om meningen, die krijgt ze.
En ik geef de mijneik vraag mij bovendien af hoeveel jonge paarden jij hebt gereden? Ook paarden die je met je zit wil rijden kan wel degelijk achter de hulpen willen blijven. Een jong paard leert snel, maar kant en klaar opstappen en t gaat zoals t gaat, zo werkt het dus niet (altijd) Er zijn dus gewoon paarden die je niet direct aan een lange teugel moet hebben en met licht contact rijden is niks mis. Ik vind het dus echt overdreven om te stellen dat iemand die contact wil hebben maar niet moet rijden.