Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AmoorM schreef:Ik ga niet op bokt mijn instructrices bespreken. Dat vindt ik een beetje onfatsoenlijk.
Martine_R schreef:Ik ga er in deze post even van uit dat je zadel goed past want dat kan ook een factor zijn![]()
Waarschijnlijk zit ze gewoon vast. Dat is wel te verhelpen, maar soms lastig om te verhelpen onder het zadel. Als ik jou was zou ik lekker bezig gaan met longeren met pessoa of bijzet, zo'n 3x per week. In eerste instantie zou ik alleen stap en draf doen, veel overgangen. Pas na een paar weken zou ik eens een galopje meepakken en hopelijk gallopeert ze wel aan de longe aan op de rechterkant. Zo nog een paar weken doortrainen aan de longe en dàn pas onder het zadel proberen te galloperen.
Tot die tijd kun je natuurlijk òòk blijven rijden, maar ik zou het bij stap en draf houden, en haar proberen lekker los te maken en veel overgangen te rijden.
Als dit niet werkt, zou ik er een osteopaat of masseur bij halen en haar eens goed laten loswerken
AmoorM schreef:Gisteren hebben mijn paard en ik een hele leuke en leerzame proefgerichte training gehad!
Ook aandacht besteed aan de galop. Moet mijn paard eerst aan het rechterbeen krijgen en een goede rechterstelling.
Zij gaf ook aan dat mijn paard wellicht scheef is.
AmoorM schreef:De oefeningen zijn al meerdere malen herhaald hier in het topic. Met name het wijken voor druk op een voltes en het binnenhoefslag rijden.
Sizzle schreef:Ik wil niet doemdenken, maar ik ben er ooit bijgeroepen om een paard dat nooit links wilde galopperen even bij te scholen.
Ik had het paard na 10 minuten wel in de linkergalop en ook meermaals, maar de dag erna was het kreupel.
Alles op de foto gezet en 2 weken later ingeslapen: totaal kapot in de hals, ver gevorderde artrose.
Was nog een wonder dat hij verder wel nog liep.
Maar als jij weet dat je scheef zit dan zal het probleem waarschijnlijk in de draaing van je heup zitten. Dan geef je onbewust de omgekeerde hulp.
Ragdollcat schreef:Een fysio kan niet in het lijf kijken en zien/ weten wat het probleem is...........alleen constateren dat het stijf is en of niet zover kan buigen, strekken of weet ik veel en dan gaat ie masseren en strekken en rekken maar weet de oorzaak ervan niet en neemt het dus de probleem niet weg en of is slechts tijdelijk dat het ineens beter gaat maar de problemen zal terug gaan komen als je op de oude voet verder gaat.
Op jouw vraag: wat is dan beter dan een fysio?, daarvoor moet je echt bij je dierenarts zijn, want dat kan ik je hier echt niet zeggen, dat is sterk afhankelijk van wat het probleem is en waar het aan ligt.....het kan van alles zijn.
Ik zou zeggen als ie op het moment niet kreupel is maar eerst eens goed les nemen van een goede lesgever, gaat het alsnog moeizaam, slecht. Het kan ook heel goed een rijtechnisch iets zijn wat hiermee verholpen is........
Dan pas kun je verder gaan kijken, wat er aan de hand is via de dierenarts, onderzoeken etc.........
Een stalgenoot van mij van vroeger die had een 17 jarige merrie die stijf was aan het achterbeen en daarvoor liet ze de fysio komen en die zegt ook stijf en ging strek en rekoefeningen doen. Dat ging dan 2 maanden zo door en niks hielp en wat denk je? blijkt het een ernstige spat te zijn, want ze liet toen maar de dierenarts komen en zo verder goed uit laten zoeken (foto's).......ze had veel pijn, dus is ze ingeslapen.
AmoorM schreef:De meeste oefeningen die we doen, zijn al gezegd in het topic.
Ragdollcat schreef:AmoorM schreef:Ik ga niet op bokt mijn instructrices bespreken. Dat vindt ik een beetje onfatsoenlijk.
Dat vind ik raar van je, het was maar een vraag, ze vroeg niet om namen of wat dan ook.
En als men hier vraagt naar het hoe en wat gedaan wordt zeg je ga ik niet op bokt bespreken..........
Dat vind ik kinderachtig, want je vroeg hier min of meer om hulp en advies hoe aan te pakken die krijg je van de bokkers hier en als je dan hier verteld, ik wordt goed geholpen en dan vraagt men hoe? zeg je ineens bespreek ik niet............
Dat is niet netjes van je...............en erg egoïstisch, dan moet je hier niet om hulp en advies gaan vragen.
AmoorM schreef:Ik denk niet dat de gouden tip van een bokker via internet komt. Ik zocht eigenlijk meer naar ervaringen van mensen ipv gerichte tips.
De oefeningen zijn al meerdere malen herhaald hier in het topic. Met name het wijken voor druk op een voltes en het binnenhoefslag rijden.
AmoorM schreef:Ik denk niet dat de gouden tip van een bokker via internet komt. Ik zocht eigenlijk meer naar ervaringen van mensen ipv gerichte tips.
De oefeningen zijn al meerdere malen herhaald hier in het topic. Met name het wijken voor druk op een voltes en het binnenhoefslag rijden.
S_en_Z schreef:AmoorM schreef:Ik denk niet dat de gouden tip van een bokker via internet komt. Ik zocht eigenlijk meer naar ervaringen van mensen ipv gerichte tips.
Oke, dan een ervaring:
Werd opgebeld door een meisje, ze had al een tijdje les maar het lukte niet om op 1 kant aan te galopperen. Ja 1 of 2 galopsprongen na jakkeren bij het paard en dan viel het paard terug in draf.
Aan de longe sprong het paard ook liever niet aan op die zijde en ook met losgooien pakte hij de andere kant.
Onder t zadel voelde hij toch wel wat krom in de rug. Ik twijfelde in eerste instantie aan het bekken.
Conclusie: Haal er iemand bij die het paard kan nakijken/behandelen want dit klopt niet.
Er is een osteopaat geweest die bevestigde dat het paard vast zat in het bekken/schouder/SI-gewricht en deels in de hals.
Een paar dagen later galoppeerde het paard wél aan.. fanatiek ook.
Paard was erg slap en ging heel hard maar had de oortjes er op en leek zich super te voelen.
Niet lang erna wou het paard niets meer en liep hij niet helemaal rad.
Dierenarts is er bij geweest. Later naar de kliniek toe. Paard bleek al langere tijd met hoefkatrolontsteking rond te lopen (chronisch).
Mijn idee:
Paard had zijn manier aangenomen om zichzelf te beschermen, daardoor vast komen te zitten.. was los gemaakt en "recht gezet". In het begin voelde het dier zich fantastisch tot de pijn terug kwam.
Uiteindelijk is het dier ingeslapen omdat hij duidelijk veel pijn had en beslag oid ook niet zou werken.
Denk ik dat jouw paard dit heeft? Nee het klinkt wel iets anders gelukkig.
Maar ik denk zeker wel dat er vaker meer mis zou kunnen zijn in het lijf dan alleen ongemak van het zadel. Misschien toch een oude blessure/littekenweefsel dat paard zich ervan weerhoud om het zich moeilijk te maken.
Heb overigens gemist of het paard los of aan de longe wel aanspringt.