Pony laat zich tegen de muur aan vallen tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:13

Mijn verzorgpaard heeft vast gezeten in de rug op 1 kant, hierdoor kon hij niet goed buigen en liep ongelofelijk weg over zijn buitenschouder en regelmatig tegen de bakrand omhoog (en als ik in het weiland reed tegen de afrastering/paaltjes) . Als ik niet over de hoefslag reed, kreeg ik regelmatig protest. Hij is behandeld door osteopaat en niks meer aan de hand. Hooguit nog wat protest omdat hij nog 'denkt' dat hij pijn krijgt als hij die houding aanneemt.
Ik heb dit opgemerkt door duidelijk op te letten wat ik deed als hij ging protesteren/weglopen over buiten schouder/tegen de bakrand.

Let eens op of hij dit alleen maar aan 1 kant doet. En als je bijvoorbeeld een volte maakt en gaat verkleinen, vind hij de ene kant moeilijker/protesteert als je dit van hem vraagt?
Laat hem dan eens nakijken door fysio/osteopaat.

Ik heb er heel veel baat bij gehad en zelfs compliment gekregen van mijn osteo dat ik het op tijd heb aangevoeld waardoor het niet verergerd werd.

PS: zet je hem met longeren ook wel eens op een kleine volte? (Dat je de lijn de helft korter neemt bijvoorbeeld.
Misschien een tip die je kan gebruiken: Wat ik van mijn instructrice als tip kreeg (en ook van de osteo) is om in de training bij het opwarmen zo nu en dan eventjes halthouden. Overdreven naar links laten kijken (op a-c lijn), daarna wegstappen en bij hoefslag links. weer afwenden, overdreven rechts, wegstappen en bij hoefslag rechtsaf.
Hiermee rek je zijn lengtespieren over de rug en zal hij met draven en galop ook makkelijker gaan buigen.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Ik weet niet in welke regio je woont, maar als je me pb stuurt kan ik je een hele goede osteo aanraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:30

Beste ts, precies wat jij beschrijft herken ik bij een paard wat een vriendin van mij trainde.
Prachtig paard om te zien met enorm veel potentie.
Maar door die potentie ook te snel en teveel moeten leren. Ten tijde dat mijn vriendin onderhanden kreeg was het zo erg dat er geen ruiter meer veilig op hem kon rijden.
Het bleek een mega gevoelig paard die verkeerd werd begrepen. Helaas een eigenaar met weinig geduld. Mijn vriendin heeft vanaf de grond met hem gewerkt en later met de amazone die het paard trainde. De amazone moest ook haar gedachtegang veranderen.
Een paard doet zoiets om iets duidelijk te maken. Aan jou de uitdaging om uit te gaan zoeke wat hij jou wil vertellen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:33

tjaaaa idd wij kennen jou niet in het echte leven, en we kennen het betreffende paard ook niet.
Elk paard is anders, en idd ze zijn niet allemaal even makkelijk.
Ik ga hier niet beweren dat je alles verkeerd doet, en dat je al vaker met jonge paarden gewerkt hebt betekend ook niet dat jij dit paard echt begrijpt.
tegendraadse paarden zijn er in feite niet echt, het is de manier van vraag en antwoord, de graad van respect voor elkaar, elkaar leren begrijpen, een volgorde van leerprocessen, actie en reactie.
Zoek altijd de fout bij jezelf, want daar zit bijna altijd de oplossing, het paard doet het nooit, en ik bedoel hier echt nooit om jou het leven zuur te maken, paarden willen in principe niets liever dan goed samenwerken.
Dit klinkt heel soft en mssn heel dromerig, toch is het in bijna alle gevallen de manier waarop je de dingen vraagt die het grote verschil gaan betekenen.
Lees ook even mijn onderschrift, ik nodig je alvast uit.

celina_bruce

Re: Pony laat zich tegen de muur aan vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:22

https://m.youtube.com/watch?v=yVpPwLiWOes
gisteren los gelopen... jullie kunnen zo zien dat hij een hele leuke, levendige pony is. met rijden is hij ook zo vrolijk. altijd oortjes naar voren, ook met het laten vallen. morgen ga ik weer met hem rijden en tegen die man zeggen dat het miss wel goed is om een fysio langs te laten komen... kijken hoe hij reageert..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:25

Er zit in ieder geval genoeg pit in, en ik kan nu niet zo zien dat hij ergens heel vast zit haha eerder te los zou ik zeggen.
Heb je de mogelijkheid om het morgen met rijden ook gefilmd te krijgen?

Wel een erg leuk dier qua verschijning.

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:33

crazyshar schreef:
Er zit in ieder geval genoeg pit in, en ik kan nu niet zo zien dat hij ergens heel vast zit haha eerder te los zou ik zeggen.
Heb je de mogelijkheid om het morgen met rijden ook gefilmd te krijgen?

Wel een erg leuk dier qua verschijning.

Ja he, het is zo'n lief en vrolijk mannetje. Ik weet niet of ik gefilmd kan worden morgen want ga altijd 's avonds en dan ben ik er meestal samen met een ander iemand en we rijden altijd tegelijk dus zij kan me niet filmen..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:38

Medische oorzaken uitsluiten? Een maagzweer bijvoorbeeld. Die bel gaat bij mij rinkelen als ik dit lees..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:49

Hele topic gelezen, en denk inderdaad dat hij ergens last van heeft. Een keer een bokje of eens omhoog komen gebeurt gewoon weleens bij een jong paard, maar dit geeft wel aan dat er meer aan de hand is. Begreep al dat het heel lastig is omdat het niet je eigen pony is. Hij lijkt zo in het filmpje niet heel stijf, maar bijvoorbeeld met poetsen, is hij ergens gevoelig op zijn rug? Hoe is hij met opzadelen, pas het zadel goed? Denk dat de eerder genoemde methode een hele goede is, begin simpel gewoon stap, halt, stap, rechte lijnen, en dan eens langzaam wat buiging vragen en kijk waar het verzet begint.
Doe je ook grondwerk/NH oefeningen met hem? En idd, jij moet nog langer mee dan vandaag, dus denk ook aan je eigen gezondheid! :)
Ookal rijd je tegelijk, ze kan vast wel even 10 minuutjes van het rijden filmen toch? Of kijk of er iemand keer mee wil die even wat kan filmen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:49

Naar mijn mening is het een karakterpaardje en nog erg puppy.
ook denk ik dat je signalen hebt gemist voordat hij zich tegen de bakrand aan laat vallen.
Ga eens rustig beginnen en laat je niet opfokken doe rustig en let op signalen wanneer begint het verzet want dat is het.
Begin al tijdens het poetsen en opzadelen en kijk of hij aangeeft ergens last van te hebben.
Ga met rijden desnoods alleen in stap en zorg voor ontspanning ga zo verder en stop met rijden als hij braaf is de volgende dag een stapje verder vanuit de ontspanning draven en overgangen maken niet te veel aan de teugels rommelen en laat hem op zijn eigen benen lopen ontspanning is het toverwoord en let op zijn gedrag tijdens het rijden en voel zijn lichaam.
Ga je vechten en word je boos dan heb je al verloren.
Dus blijf rustig en neem de tijd.
Hoe lang is hij al zadelmak?
En graag een filmpje tijdens het rijden.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:15

crazyshar schreef:
Ik weet alleen te zeggen dat er relatief kort geleden een documentaire was over een schimmel die dit ook deed, onder elke ruiter zich vol tegen de bak aan gooien, van kwaad naar erger.

Tot hij bij de goede ruiter kwam, die hier beheerst, rustig en consequent mee om ging. Paard werd een topper, weet alleen niet mer of dit in de dressuur of in de spring sport was.

Iemand een idee daarover of weet over welk paard ik het heb?

Ja dit was het springpaard de sjiem van Jeroen dubbeldam en werd toen heropgevoed door Gert van de hof

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:37

Klopt, is hier al een paar keer gemeld....

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:39

Punz schreef:
Klopt, is hier al een paar keer gemeld....

Sorry punz ik had niet alles gelezen :o

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:40

Peet_Paneel schreef:
Medische oorzaken uitsluiten? Een maagzweer bijvoorbeeld. Die bel gaat bij mij rinkelen als ik dit lees..

waarop is de maagzweer gebaseerd, ben erg nieuwsgierig.....en dan in relatie tot het beenpletten van de ruiter :?

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:55

TS, hoelang komt hij op een dag buiten? Dit kan namelijk ook heel erg meespelen in het gedrag van je paardje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:37

Er zijn er paar dingen sowieso belangrijk.
Hoeveel komt hij buiten? Kan hij daar met een ander maatje spelen en zo zijn energie kwijt?
Hoeveel krachtvoer krijgt hij?
Als dat al niet klopt kun je rijden wat je wilt maar houd hij teveel energie.

Het mooiste zou zijn dat je hem nu 2/ 3 maanden vakantie zou kunnen geven. Even rust in dat koppie.

Gaat dat niet. Rij 3 keer in de week niet langer dan een half uur.
Longeer 1 keer. Voor de rest geen werk.

Rij vanaf nu alles maar binnen hoefslag zodat hij leert rechtuit te lopen zonder plakken.

Maak het rijden leuk.
Gebruik balkjes, een sprongetje voor de afwisseling.
Doe eens paarden voetbal met die mooie bal.

Beloon overdreven goede dingen
Negeer minder goede. Of het moet echt te erg zijn. Maar probeer ook dat op te lossen met een mopper van je stem aangevuld met je been.
Zo min mogelijk tikken, daar gaat hij zich alleen maar meer op verzetten.
Ook dan, 1 pas de gewenste reactie direct al met je stem braaf zeggen.
Belonen kan op die manier direct.

Hij moet het rijden echt weer leuk gaan vinden.
Daar ontbreekt het nu aan.

Succes. Heb je deze karakter paarden voor je gewonnen zijn ze geweldig!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:40

Heb niet alles bij gelegen wat dan ben ik nog wel even bezig ;) maar herken het probleem. Paard gereden voor een stalgenoot en die is precies zo. Is eigenlijk niet consequent genoeg opgevoed en gereden dus dat is het eerste waar je mee bezig gaat, Top !

vervolgend kwam het werken en hierin heb ik het soort gelijke mee gemaakt. Stijgeren is beste voorwaarts op te lossen wanneer ze dit eens doen. Wanneer ze dit vaker doen (en het niks lichamelijks is) wil het nog wel eens werken ze een tip op de kop te geven zelf water over hun hoofd te gooien als schrik reactie is het ze soms zo afgeleerd maar blijf erbij dat voorwaarts houden het beste is.

verder is er niet een direct oplossing voor omdat ze niet tot rede vatbaar zijn. je drinkt op dat moment niet door en ze zijn bezig met 'overleven ' ook al lijkt voor ons de situatie nog niet zo overdreven.
Het beste is ze wel voorwaarts proberen te houden en zoals je het opgelost heb de binnen hoefslag te rijden. Hier vraag je gewoon de zelfde oefeningen als dat je normaal op de hoefslag doet/deed en wanneer hij goed voelt neem je eens de hoefslag mee maar zorg je dat jij hem voor bent om weer op de binnen hoefslag te rijden.

Paard wat ik reed is ong. 7 jaar en kent de oefeningen best maar doet dit gewoon periodiek. Dit hoeft dus niet zoals veelal genoemd 'overvraging' te zijn maar gezien zijn leeftijd en je er toch dagelijks mee bezig bent zou ik hier toch wel rekening mee houden. Ook al longeer je ook wel of gooi je los, hij moet toch voor je werken. Een dier op die leeftijd heeft genoeg aan 4 x beweging onder begeleiding en dit niet te lang. 45. minuten is meer dan zat werk en een buitenrit of minder intensievere training kan altijd wat langer maar denk hierin ook om voldoende rust en vooral ontspanning.
Het dier moet wel dier kunnen zijn. Wij worden ook niet vrolijk om 7 dagen in de week op ons werk te verschijnen, ook al hoef je 2x niet zo hard te werken. Je wordt wel uit je rust en comfort gehaald.

celina_bruce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:23

Hey
Sorry dat ik zo lang niks gepost heb, maar ik had het druk met school en de paarden. Hij heeft zich de laatste tijd keurig gedragen, ondanks dat hij zich erg naar zijn leeftijd gedraagt en veel vrolijke bokken maakt. Hij heeft zich niet meer tegen de muur aan laten vallen en nu we elkaar beter kennen gaat alles top! Hij gedraagt zich in stal en met poetsen voorbeeldig, terwijl hij voorheen niet stil kon staan en vaak beet. Met rijden zit ik nu een stuk ontspannender dan eerst, dus lossere teugel enz. en hij heeft veel plezier in het rijden. Als hij niet hoeft te rijden, maar los lopen bijv. gedraagt hij zich erg sociaal en nieuwsgierig. Ik denk toch dat het even een uitprobeerfase is geweest.
Bedankt voor alle tips!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:34

leuk dat je nog wat laat weten, ik had gisteren aan je gedacht!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:50

Fijn dat het beter gaat!!

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:14

Goed om te horen dat het goed gaat.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:41

Fijn dat het beter gaat :) Toch een leiderschapsdingetje geweest dan denk ik ;)