Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:50

Hier was halthouden, druk op beide teugels behouden tot ze 'na gaven'.
En alles moet via de binnenteugel, de buitenteugel doet niets.
Wijken, hoe ze dat hier doen is om te janken, krommer als een banaan en inmens veel stelling doen ze maar wat, als het beest maar naar de andere kant loopt..
Paard te snel? Kleine voltes blijven rijden, geven ze wel op. Dan moest er plaats voor zijn maar met veeel in de les gaat dat niet.
Erg voorwaarts paard moet je stapvoets laten lopen, tot ie kalm in het hoofd word. Werkt momenteel nog altijd averechts bij mijn paarden...
Doet ie moeilijk? Zweep erbij, slof aan en ff goed rond laten lopen, nadien is ie zo soepel en braaf als wat..
Heb meer praktijken gezien die niet door de beugel kunnen maar niet vatbaar om op internet te zetten.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:50

Billy schreef:
renee16 schreef:
"BLIJVEN ZITTEN" :') (niet van een instructrice natuurlijk !)

Is dat de slechtste tip die je gehad hebt?

Dat is vooral een van de grappigste tips die ik ooit gehad heb :').

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:51

Mijne oude lesgeefster zei altijd. Als ik iemand zie zagen sleur ik die van zn paard af. Had ze een hekel aan.

Maar ik moest wel 10 kg druk op de mond zetten en mijn Handen laag en breed en naar voren schuppen....

Gelukkig geen les meer van hahaha

Minimousje

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:54

Wat leuk dat je het omgekeerde van m'n topic hebt gemaakt! :D

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:54

Goyaja schreef:
Ik zie een heleboel dingen die écht niet kunnen, maar eerlijk gezegd ook wel wat die kunnen liggen aan een verkeerde interpretatie (maar dan moet de instructeur het je nog een keer uitleggen en misschien voordoen zodat je het wel snapt).

Ik heb eerlijk gezegd nooit tips gehad waar ik echt niets aan had. Wel genoeg tips die op veel andere paarden misschien wel werken, maar bij die van mij niet...

Ook wel eens een instructrice gehad die mij en het paard waar ik op zat niet begreep. Het was een manegepaard en liep meestal mee in de G-les en bij beginnende volwassenen. Ik moest erop en hem "aan het werk zetten" (actieve achterhand en rugontspanning). Ik doen wat zij vroeg, maar het enige wat hij deed was heel hard rennen met het bit tussen zijn tanden. Na een kwartier kreeg ik hem nog niet terug en zij maar roepen 'Ze hadden je helemaal niet op dit paard moeten zetten, je kan er niets van!'
Ik zat jankend op die knol en heb de hele les alleen maar geprobeerd om dat paard rustig terug te rijden. Ik kreeg in dat uurtje de kans niet eens om aan zijn actieve achterhand te werken.
Blijkbaar was het een invaller en zei de bazin van de manege dat ik netjes had gereden en dat ze het knap vond dat ik hem uiteindelijk tóch rustig had lopen.
Het gaf me wel een oppepper, maar die reactie van de instructrice heeft er wel voor gezorgd dat ik lange tijd wat minder zelfverzekerd op het paard zat.

G-les? B-)

Toen ik nog op de manege reed, moest ik het paard maar met elastiek rijden want hij deed zijn hoofd steeds omlaag.. Op een ander paard moest ik de teugels heeeel kort houden omdat hij er steeds vandoor ging, goh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:02

Adrienne93 schreef:
Ik had bij de pony's al veranderd van vereniging, toen ik daar in de springlessen kwam was het in het begin leuk maar later...

Als mn ouders langs de bak stonden wat ik een topruiter!! de nieuwe gerco!! bewijze van dan he...
Stonden mn ouders in de kantine waar ze het niet konden horen wat ik een k*t ruiter, kon niks...

Zijn tips?
Teugels zo kort mogelijk, voor tegen houden en maar stampen met die benen dat die voorwaartser ging...
Na 2 lessen maar even naar de voorzitter gestapt...

Die-zien-we-nooit-meer-turrug!!:D:D

Op de orun-cursus een keer een ruiter gekregen die vertelde dat ze thuis altijd van haar instructeur de handen vast moest zetten (ze reed een 3 jarige die net 3 maand onder het zadel was) en maar moest aanvullen met haar been zodat die met zn hoofd naar beneden ging, als ie beneden was moest ze zo door blijven rijden anders trok ie er weer uit .....

En op concours... laten we daar maar niet over beginnen wat je daar ziet...

Joolien schreef:
Op de Almelose ruiterdagen hoorde ik een bijzondere. Amazone reed zz licht en moest voor nog meer druk opbouwen zodat hij ronder werd en meer op t Achterbeen kwam. Paard liep met de mond open, constant taktfputen zwaar achter de loodlijn op de voorhand. En maar zeggen 'ja daar ja, mooi!'
Like Wtf :')

Was dat afgelopen jaar? toen reed er ook zo'n iemand:P

Jep!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:13

Jaa joolien!
Ik heb daar ook echt bij gestaan van :j jaaaa jij snapt het!! >;)
Laatst bijgewerkt door Deeks93 op 30-01-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:13

ik had ooit een instructrice die toen mijn paard er in blinde paniek vandoor vloog en op geen enkele hulp reageerde, eerst keihard begon te lachen en daarna alleen maar zei "neem hem terug, neem hem terug"
dat wilde ik zelf ook HEEL graag, maar het had misschien geholpen zal ze me had verteld hoe dan.......
(De situatie was echt gevaarlijk, het ging zo hard dat er van de balken die op steunen aan de muur hingen 2 op de grond zijn gevallen, dus lachen was echt niet aan de orde zeg maar)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:17

Velvet heeft een poos met halthouden zijn hoofd in de lucht gegooid en dan deed hij met achterwaarts ook. Achteraf gezien kwam dit door pijn in zijn lendenen en nadat hij een aantal keer behandeld was was er ook niets meer aan de hand. Ik moest maar zo snel mogelijk naar het Z want dan kon het stang en trens erin, met de stang zou hij het wel laten nog zijn kop omhoog te gooien. :x

Ben toen ook gestopt daar...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:26

Poeh zoveel slechte tips gekregen. Vooral op de manege vroeger ja (trekken, zagen, vastzetten etc). Maar deze is van nog niet zo lang geleden. Ik had mijn paard net onder het zadel (4 jaar, ze in nu bijna 9). paarden beleren deed ik regelmatig maar doorrijden had ik weinig ervaring mee. Bij mijn paard dus besloten om dit te doen onderr begeleiding van een instructrice met veel ervaring.

1e les nog voordat ik erop zat controleerde ze het paard en harnachement. Op zich heel goed hoor, alleen niet dat ze zei dat de neusriem strakker moest. Waarom? Hij zat gewoon goed hoor. Blijkbaar moest paardlief ingesnoerd worden. Nou nee, weiger ik. Vond ze niet leuk.

Vervolgens reed ik les na les op kleine voltes voor 'lengtebuiging'. Ook moest mijn heerlijk voorwaarts en sensibel paardje veel verzameld stappen en draven. 'Tot ze zichzelf groot maakt'.Ik had dus de basis nog niet voorelkaar en geen controle over hoofd-hals houding en ik moest haar al opgericht rijden. (Ik snap nl nu dat ze het opgerichte houdinkje wilde zien, niks lang en laag). (Heb ook het idee dat ze gewoon wilde zien wat mijn paard kon gezien haar goede afstamming).

Gelukkig weet ik nu beter en heb ik de basis goed voor elkaar. Ik heb naast haar meer begeleiding gevraagd en heb me zelf ook bijna obsessief verdiept in de opleiding van het jonge paard. Dus ik was bij haar wel een irritante 'ja maar' leerling. Maar een ander meisje op stal die ook jaren les heeft gehad van haar, loopt nu nog te klooien met een paard met valse knik en neiging tot opkrullen en zelfs bokken. (Ben ik zelfs met deze instructrice over in discussie gegaan maar ze bleef erbij dat haar manier de goede was. Dit was pesten pesten pesten totdat het paard snapt in welke houding die beter kan lopen.)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:31

Eén van de naarste tips die mij ooit is verteld is: "als een paard steigert, moet je een glazen fles gevuld met ketchup tussen zijn oren kapot slaan.. Dat doet daar geen pijn en door de klap zal hij denken dat hij door zijn eigen toedoen zijn hoofd heeft gestoten en door de ketchup zal hij denken dat hij daarom bloedt"...!

:brr: Gruwelijk..!!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:34

'Altijd met slofteugel rijden, dat scheelt een hoop' zei mijn instructrice (+- 23 jaar geleden). Nog steeds zegt ze dit, maar niet tegen mij, want ik ben na 3 x lessen opgehouden met haar.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:39

Instructeur in het midden van de bak, terwijl zo'n 12 lesklanten op manegepaarden (waaronder ik) in een 20x40 binnenbak aan het draven zijn: 'VANDAAG GEEN GEDOE!! Trek ze in de krul!! Allemaal!! Gewoon POTVERRRDOOORRIEEE die koppen naar beneden!!'

>;)

Ik zat toen net op bokt en had gelezen dat 'nageeflijk rijden' iets heel anders was. Dat mijn instructeur toen zo open uitkwam voor zijn 'methode' heeft ertoe geleid dat ik daarna snel gestopt was. Op dezelfde stal werd overigens ook alles met slofteugel gereden.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:40

Malyma schreef:
Eén van de naarste tips die mij ooit is verteld is: "als een paard steigert, moet je een glazen fles gevuld met ketchup tussen zijn oren kapot slaan.. Dat doet daar geen pijn en door de klap zal hij denken dat hij door zijn eigen toedoen zijn hoofd heeft gestoten en door de ketchup zal hij denken dat hij daarom bloedt"...!

Ow kriebels, dat bedenk je toch niet. (oke ten eerste komt er in mij op, wie rijdt er in hemelsnaam met een glazen fles ketchup). Sommige "tips" zijn gewoon te bizar voor woorden.

Overigens heb ik mijn instructeur (waar ik echt heel blij mee ben) wel eens per ongeluk bijna geraakt met de zweep. Was met een oefening bezig en mijn zweep stak een beetje uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:44

sanne1992 schreef:
Malyma schreef:

Ow kriebels, dat bedenk je toch niet. (oke ten eerste komt er in mij op, wie rijdt er in hemelsnaam met een glazen fles ketchup). Sommige "tips" zijn gewoon te bizar voor woorden.

Overigens heb ik mijn instructeur (waar ik echt heel blij mee ben) wel eens per ongeluk bijna geraakt met de zweep. Was met een oefening bezig en mijn zweep stak een beetje uit.

Niemand, een ei is veel praktischer :Y) En dat is ook iets dat je wél hoort... ketchup in een glazen fles heb ik nog nooit gehoord _O- Mooi sprookje!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:55

Ik kan haast niet geloven dat dit serieus tips zijn van de hedendaagse manége-instructeurs, maar aan het rijden te zien, als ik eens in een manége kom, moet het aardig kloppen met de werkelijkheid!
Zagen was in "mijn" tijd nog not done, al maakten sommige ruiters zich er wel schuldig aan, vooral bij maneges die eigenlijk toch wel graag paarden in de krul hadden (vooral als ze graag paarden verkochten).
Over teugelgebruik wat het naar links of rechts gaan betreft viel al wel wat meer verschil te zien bij de verschillende manéges.
Wel valt mij op dat op veel manéges niet erop gehamerd wordt wat de juiste beenligging en hulpen zijn om aan te galopperen of voltes rijden bijvoorbeeld, vooral bij beginners, wat mij betreft zouden mensen dat direct juist moeten leren, zodra ze hun evenwicht kunnen bewaren in ieder geval. Want ook een "manegeknol" kan perfect de juiste hulpen leren.

Wat steigeraars betreft: een tikje tegen de buik herinnert de slechterik eraan dat hij zijn buik blootgeeft, en dat is een kwetsbaar ding dus leren ze dan het steigeren beter af dan met ketchup, emmers water en eieren. Daarbij: zie jij jezelf al op het juiste moment en op de juiste manier ketchup, een emmer/fles water, of een ei op het paardenhoofd gooien? Ik niet! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:57

Sterker nog, ik ken gerenommeerde instructeurs die methodes hanteren en uitspraken doen waar je je kapot van schrikt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:00

"Doe alsof je een voerzak van 10kg moet verslepen!" om paardlief in de krul te krijgen :+ Ehm, ja, how about no.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:01

euhm, tja nie echt heel "slecht" ofzo,
maar een keer op vakantie in hongarije ging ik een buitenrit maken, eerst ff proefrijden, zijden ze tegen me dat ik veels te serieus/netjes ree voor buitenrijden??? :?
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 30-01-15 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:03

Malyma schreef:

Met ketchup ken ik niet...
Wel een glazen fles gevuld met water...
Maar dat zijn wel hele middeleeuwse methodes die gebruikt werden om een paard volledig te breken...

Overigens, ik heb dus nooit een ei of een fles of wat dan ook bij de hand als een paard begint te steigeren...
Ik denk ook dat je het beter technisch kun oplossen dan met grof geweld...

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 12:04

Minimousje schreef:
Wat leuk dat je het omgekeerde van m'n topic hebt gemaakt! :D

Vind het zo'n leuk topic! Dacht via deze manier is er ook veel te leren. Moet alleen wel zeggen dat je door al deze reacties wel erg beseft hoe afhankelijk je van je instructie bent zeg. Best wel eng - zonder vertrouwen werkt het natuurlijk ook niet - maar dus wel goed je eigen koppie erbij houden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:04

Zoolgangster schreef:
Wat steigeraars betreft: een tikje tegen de buik herinnert de slechterik eraan dat hij zijn buik blootgeeft, en dat is een kwetsbaar ding dus leren ze dan het steigeren beter af dan met ketchup, emmers water en eieren. Daarbij: zie jij jezelf al op het juiste moment en op de juiste manier ketchup, een emmer/fles water, of een ei op het paardenhoofd gooien? Ik niet! :D

Die had ik nog nooit gehoord, maar is wel heel erg scherp!

Wat betreft het ei, heeeeeeeeeeeeeel veel ervaring. Ik waag me er niet aan _O- Gelukkig heb ik ook geen steigeraars :P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:06

"Oh ze doet d'r mond open zodra ze moet halthouden of wanneer er stelling gevraagd wordt? Dan zit je neusriem niet strak genoeg!"

B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:06

Ach op de stal waar ik werkte ging er gewoon een teaser/'varkensprikker' tussen de oren...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:09

Van me oude insterceteur remmen met je teugels