Afreageren op je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Re: Afreageren op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:30

Oke bedankt ik ga er in ieder geval hard aan werken nu. En ik vind het ook echt helemaal niet erg dat ik maar 1x per week ga rijden maar bijvoorbeeld die krachtoefeningen voor 1x per week helpen denk ik niet zo goed en dan moet dat zusje van mijn instructrice dat dus ook gaan doen en ik weet niet of die daar zin in heeft?!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:44

Tuurlijk heeft dat zin, bij dat zusje doet hij het goed toch. Dus dan oefent hij zijn linkergalopje toch ook al. Schoudervoor oefenen op links en op rechts is altijd wel goed maar jouw istructrice wert jouw niveau en zal dat beter weten

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:55

Oke nou ik zal het vragen morgen, ik was al van plan om er nu is het hele uur aan te werken! (Niet de hele tijd galop natuurlijk, maar niet boos worden, bewust worden van mijn zit enz.)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:50

wat ik niet helemaal snap, als de pony werkelijk Z2 heeft gelopen in de proef, dan mag ze in de wedstrijd niet meer met zweep rijden, hoe lost je instructrice het dan op?

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 10:23

Toen had hij dit nog niet, Coen is een pony die steeds wat trucjes verzint om onder het werk uit te komen. Toen mijn instructrice klein was deed hij dit ook maar toen ze sterker en groter werd niet meer. Maar dat aanspringen doet hij alleen bij mij, misschien omdat het mijn fout is of omdat iedereen die er op rijd nu gewoon groter en sterker is geworden.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 10:43

piezze schreef:
jaap_2005 schreef:
Afstappen, 2,3,4,5 rondjes door de bak lopen/rennen en weer opstappen.

Dit vind ik dus zo een flutreactie waar ts niets mee kan, hier word je toch alleen maar meer gefrustreerd van lijkt me. Begin en eindig met makkelijkere oefeningen die wel goed gaan en zoek oplossingen voor de oefeningen die niet lukken. Verdiep je in de juiste hulpen voor bepaalde oefeningen en probeer te achterhalen wat je verkeerd doet. Vaak als je op andere paarden gaat rihden,, merk je dat je bij elk paard op dezelfde problemen stuit. Het ligt echt 9 van de 10 keer aan onbewust verkeerde of tegenstrijdige hulpen. Ook met de verplaatsing van je geeicht o ongelijke beugelriemen, geef je al ongewenste signalen/hulpen aan je paard.

Dit is bij mij dus niet het geval en daarom vind ik het zo raar -O-

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:47

Het is best ok om je pony af en toe even te zeggen waar het op staat, maar tijdens het corrigeren moet je gewoon nuchter blijven. Je kan best even wat harder in de mond zijn of hem even opschrikken met je spoortje als hij niet aandachtig is, maar als hij dan weer luistert beloon je hem. Ga niet afstraffen uit emotionele ontlading, daar krijg je achteraf spijt van en je pony heeft er ook niets aan :) succes!

louiisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:53

op je tanden bijten... ik weet het niet... je bent zo of niet haha ik heb er zelf nooit last van... maar ik zal het aan je instructrice vragen ... die kan misschien inschatten of je pony zo doet omdat hij het niet snapt, of omdat hij er geen zin in heeft /3

lisasannexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:56

ik snap wat het probleem is alleen als ik dat zou hebben en er gaat iets niet zo goed en je krijgt het gevoel dat je boos gaat worden en het afreageerd op de pony haal dan even diep adem en probeer daarna weer rustig verder te rijden.. door dat steeds te doen blijf je rustig als er een keer iets niet helemaal volgens plan gaat. misschien heb je hier iets aan .

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 12:02

Oke bedankt ik ga zo weg dus ik ga het proberen!

lisasannexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:18

oke veel succes ermee laat er na even weten of het is gelukt :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 14:43

Ik ben net naar hem toe geweest, de galop ging veel beter nu en na 1x kon hij weer gewoon aangalopperen. Ik moest hem veel ronder zetten en op de kleine volte zetten. Het ging veel beter!!! *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door Silkwood op 03-07-25 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lisasannexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:05

super !

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:17

WAUW!! Wat een overwinnen en overtuiging! Keep up the good work! :D

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 16:23

Dankjulliewel!! *\o/* :D

Hij springt trouwens ook niet meer om, maar dit deed hij ook alleen als ik echt niet oplette of boos werd.

lisasannexo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:41

harstikkke goed ik wens jullie samen veel succes ! knap dat het meteen is gelukt.
weet jij misschien een weidegang met schuilmogelijkheiden in omgeving zaandam voor een shetlander?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:52

gabixcoen schreef:
Dankjulliewel!! *\o/* :D

Hij springt trouwens ook niet meer om, maar dit deed hij ook alleen als ik echt niet oplette of boos werd.

Maw het heeft gewoon al die tijd aan jezelf gelegen, voel je je daar niet schuldig over, tegenover je pony :7 :7 :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:59

Ik vind het een supergoede vraag van je. Ik denk dat heel veel ruiters wel eens hun zelfbeheersing verliezen. Het is mij ook wel gebeurd. Eigenlijk verrassend dat zo weinig gevraagd wordt wat je eraan kunt doen. Gelukkig gaat het de goede kant uit met rijden. Misschien heb ik nog een tip die je kan helpen rustig te blijven en niet boos te worden.

Ik heb even wat uitspraken van je op een rij gezet die me opvielen:

gabixcoen schreef:
Toen had hij dit nog niet, Coen is een pony die steeds wat trucjes verzint om onder het werk uit te komen.

Citaat:
Maar bij mijn instructrice deed hij het vroeger ook altijd en daar deed ie het om onder het werk uit te komen

Citaat:
maar ik heb zo'n idee dat hij me gewoon probeert te treiteren en dan word ik daar boos om.

Citaat:
Ja, hij is lui en wil liever eten dan werken :o

Toen ik ze las dacht ik: als je zo tegen Coen aankijkt is het logisch dat je heel snel boos wordt. Als jij denkt dat hij trucjes verzint, jou treitert en lui is, dan snap ik wel dat je soms je zelfbeheersing verliest.

De vraag is alleen: is het beeld dat je van Coen hebt realistisch? Klopt dat wel?

Ik denk van niet. Paarden treiteren niet en verzinnen geen trucjes. We willen vaak maar al te graag geloven dat paarden dingen doen om ons een plezier te doen of juist om ons dwars te zitten, maar paarden zijn in werkelijkheid qua hersencapaciteit nauwelijks in staat om te beredeneren wat wij denken.

Waarom doen ze dan wel wat we van ze vragen? Want dan moeten ze toch snappen wat we denken?
Nee, dat zit veel eenvoudiger in elkaar. Paarden gehoorzamen ons om twee redenen:
- het helpt ze iets vermijden dat ze niet zo prettig vinden
- het levert een beloning op.

Even een heel simpel voorbeeld:P
- je wilt stelling naar binnen, dus je vraagt hem met je teugel om naar binnen te kijken
- je paard voelt daardoor druk in zijn mond en wil die druk kwijt.
- hij probeert verschillende dingen, waaronder zijn hoofd wat naar binnen draaien
- op het moment dat hij zijn hoofd naar binnen draait haalt de ruiter de druk weg
- het paard vindt het prettig dat de druk weg is.
- dat wordt een paar keer herhaald en daardoor leert het paard: "als ik daar druk voel en ik draai mijn hoofd naar binnen, dan gaat die druk weg. Dus is dat een goede reactie om onder de druk uit te komen." En zo leert hij de juiste reactie op de hulp.

Een paard denkt niet: "goh, Marietje zit vandaag op mijn rug. Ik heb geen zin om te werken en ik hou veel meer van eten. En ik haat Marietje. Dus ik ga Marietje pesten. Hoe zou ik dat eens kunnen doen? Ik moet een trucje verzinnen..... Ja, laat ik eens een hele gemene truc verzinnen! Ik pak gewoon het bit vast en ik loop gewoon de andere kant op. Dan is Marietje me heel snel zat en ben ik mooi van haar verlost!"
Zo denken mensen misschien. En wij mensen zijn erg geneigd te denken dat paarden net zulke gedachten hebben als wijzelf hebben, maar dat is dus niet zo (dat heet antropomorfisme, denken dat dieren net zo doen en denken als mensen). En daar gaat het vaak mis. Dan worden mensen boos op hun paard.

Waarom doet Coen dan niet wat jij wilt? Er zijn verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld:
- hij begrijpt je hulpen niet. Misschien geef je er teveel tegelijk. Of tegenstrijdige hulpen. Of verwart hij ze met andere hulpen.
- het gehoorzamen helpt hem niet om onder druk uit te komen. Bijvoorbeeld omdat je door gaat met druk geven terwijl hij de juiste reactie al gegeven heeft. Een mooi voorbeeld is dat ruiters hun paard de volte op sturen en de hele volte stug aan de binnenteugel blijven hangen om te voorkomen dat het paard naar buiten valt. Of ruiters die heel lang doorgaan met iets dat het paard moeilijk vindt. Zo van: nu zit hij eindelijk in de linkergalop, dus nu ga ik een kwartier galopperen, voltes verkleinen etc.
- misschien levert gehoorzamen iets anders negatiefs voor hem op. Bijvoorbeeld pijn aan een overbelaste spier.
- misschien beloon je hem als hij verkeerd op de hulp reageert. Bijvoorbeeld door ermee te stoppen, het op te geven.
- misschien kan hij het niet omdat hij lichamelijk iets heeft wat jullie nog niet ontdekt hebben

Bottomline: er zijn genoeg verklaringen voor het gedrag van Coen die veel realistischer zijn dan treiteren, trucjes en luiheid. Wil jij jezelf kunnen beheersen? Zet de negatieve gedachten over Coen uit je hoofd. Denk liever iets wat je wel helpt om rustig te blijven. Vervang "trucjes verzinnen" gewoon met: "hij geeft een andere reactie dan ik wil." Als je denkt: "hij wil liever eten dan werken" besef dan dat dat voor 99% van de paarden geldt en heus niet alleen voor Coen. En als de gedachte in je hoofd komt dat hij je treitert, laat dat gekke idee dan los en probeer in plaats daarvan te doorgronden hoe Coen werkelijk denkt en leert. Want daar ligt uiteindelijk altijd de oplossing.

Succes!

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:31

safina schreef:
Ik vind het een supergoede vraag van je. Ik denk dat heel veel ruiters wel eens hun zelfbeheersing verliezen. Het is mij ook wel gebeurd. Eigenlijk verrassend dat zo weinig gevraagd wordt wat je eraan kunt doen. Gelukkig gaat het de goede kant uit met rijden. Misschien heb ik nog een tip die je kan helpen rustig te blijven en niet boos te worden.

Ik heb even wat uitspraken van je op een rij gezet die me opvielen:

gabixcoen schreef:
Toen had hij dit nog niet, Coen is een pony die steeds wat trucjes verzint om onder het werk uit te komen.

Citaat:
Maar bij mijn instructrice deed hij het vroeger ook altijd en daar deed ie het om onder het werk uit te komen

Citaat:
maar ik heb zo'n idee dat hij me gewoon probeert te treiteren en dan word ik daar boos om.

Citaat:
Ja, hij is lui en wil liever eten dan werken :o

Toen ik ze las dacht ik: als je zo tegen Coen aankijkt is het logisch dat je heel snel boos wordt. Als jij denkt dat hij trucjes verzint, jou treitert en lui is, dan snap ik wel dat je soms je zelfbeheersing verliest.

De vraag is alleen: is het beeld dat je van Coen hebt realistisch? Klopt dat wel?

Ik denk van niet. Paarden treiteren niet en verzinnen geen trucjes. We willen vaak maar al te graag geloven dat paarden dingen doen om ons een plezier te doen of juist om ons dwars te zitten, maar paarden zijn in werkelijkheid qua hersencapaciteit nauwelijks in staat om te beredeneren wat wij denken.

Waarom doen ze dan wel wat we van ze vragen? Want dan moeten ze toch snappen wat we denken?
Nee, dat zit veel eenvoudiger in elkaar. Paarden gehoorzamen ons om twee redenen:
- het helpt ze iets vermijden dat ze niet zo prettig vinden
- het levert een beloning op.

Even een heel simpel voorbeeld:P
- je wilt stelling naar binnen, dus je vraagt hem met je teugel om naar binnen te kijken
- je paard voelt daardoor druk in zijn mond en wil die druk kwijt.
- hij probeert verschillende dingen, waaronder zijn hoofd wat naar binnen draaien
- op het moment dat hij zijn hoofd naar binnen draait haalt de ruiter de druk weg
- het paard vindt het prettig dat de druk weg is.
- dat wordt een paar keer herhaald en daardoor leert het paard: "als ik daar druk voel en ik draai mijn hoofd naar binnen, dan gaat die druk weg. Dus is dat een goede reactie om onder de druk uit te komen." En zo leert hij de juiste reactie op de hulp.

Een paard denkt niet: "goh, Marietje zit vandaag op mijn rug. Ik heb geen zin om te werken en ik hou veel meer van eten. En ik haat Marietje. Dus ik ga Marietje pesten. Hoe zou ik dat eens kunnen doen? Ik moet een trucje verzinnen..... Ja, laat ik eens een hele gemene truc verzinnen! Ik pak gewoon het bit vast en ik loop gewoon de andere kant op. Dan is Marietje me heel snel zat en ben ik mooi van haar verlost!"
Zo denken mensen misschien. En wij mensen zijn erg geneigd te denken dat paarden net zulke gedachten hebben als wijzelf hebben, maar dat is dus niet zo (dat heet antropomorfisme, denken dat dieren net zo doen en denken als mensen). En daar gaat het vaak mis. Dan worden mensen boos op hun paard.

Waarom doet Coen dan niet wat jij wilt? Er zijn verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld:
- hij begrijpt je hulpen niet. Misschien geef je er teveel tegelijk. Of tegenstrijdige hulpen. Of verwart hij ze met andere hulpen.
- het gehoorzamen helpt hem niet om onder druk uit te komen. Bijvoorbeeld omdat je door gaat met druk geven terwijl hij de juiste reactie al gegeven heeft. Een mooi voorbeeld is dat ruiters hun paard de volte op sturen en de hele volte stug aan de binnenteugel blijven hangen om te voorkomen dat het paard naar buiten valt. Of ruiters die heel lang doorgaan met iets dat het paard moeilijk vindt. Zo van: nu zit hij eindelijk in de linkergalop, dus nu ga ik een kwartier galopperen, voltes verkleinen etc.
- misschien levert gehoorzamen iets anders negatiefs voor hem op. Bijvoorbeeld pijn aan een overbelaste spier.
- misschien beloon je hem als hij verkeerd op de hulp reageert. Bijvoorbeeld door ermee te stoppen, het op te geven.
- misschien kan hij het niet omdat hij lichamelijk iets heeft wat jullie nog niet ontdekt hebben

Bottomline: er zijn genoeg verklaringen voor het gedrag van Coen die veel realistischer zijn dan treiteren, trucjes en luiheid. Wil jij jezelf kunnen beheersen? Zet de negatieve gedachten over Coen uit je hoofd. Denk liever iets wat je wel helpt om rustig te blijven. Vervang "trucjes verzinnen" gewoon met: "hij geeft een andere reactie dan ik wil." Als je denkt: "hij wil liever eten dan werken" besef dan dat dat voor 99% van de paarden geldt en heus niet alleen voor Coen. En als de gedachte in je hoofd komt dat hij je treitert, laat dat gekke idee dan los en probeer in plaats daarvan te doorgronden hoe Coen werkelijk denkt en leert. Want daar ligt uiteindelijk altijd de oplossing.

Succes!

Echt heel erg bedankt voor dit hele verhaal! Ik weet dat het ook aan mij ligt, maar weet jij misschien waarom hij het wel doet als ik hem ronder maak. Heeft hij het dan makkelijker ofzo? Maar bij het draven komt hij zo en zo niet onder de druk uit, maar dat komt omdat hij echt verschrikkelijk hangt. Het is ook niet op te lossen en ik heb elke keer spierpijn. (Krijg er wel spierballen van maarja, eigenlijk hoort dat niet met paardrijden...) Sanne (Instructrice) zegt ook dat hij dit zijn hele leven al gedaan heeft. Kan je daar nog iets aan doen of blijft dit zo voor altijd....?

Ketaki schreef:
Maw het heeft gewoon al die tijd aan jezelf gelegen, voel je je daar niet schuldig over, tegenover je pony :7 :7 :7

Ja best wel een beetje, maar ik besef het ook nooit zo snel, ik weet ook niet waar dat aan ligt. Ik vind het wel heel jammer dat ik zo ben ;( . Ik vind het soms ook echt moeilijk om te zeggen dat het aan mij ligt, niet dat ik denk dat ik zeg maar niks verkeerd doe, maar meer omdat coen eigenlijk altijd wel een pony was die onder werk uit wilde komen en op stal wilde staan. :(

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:42

lisasannexo schreef:
harstikkke goed ik wens jullie samen veel succes ! knap dat het meteen is gelukt.
weet jij misschien een weidegang met schuilmogelijkheiden in omgeving zaandam voor een shetlander?

Bedankt! Uhm bedoel je een pensionstal of echt iemand die ik ken die misschien een pony in de achtertuin wil? (Daar ben ik ook al 8 jaar naar aan het zoeken namelijk :') )

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:53

"Een paard kan alleen hangen als jij hem iets geeft om in te hangen", Zegt mijn instructrice altijd. Wat bij mij meestal helpt is actiever van achter en voor los in mijn handen: goed losmaken en goed luchtgeven, maar ik ben geen instructeur dus dit is alleen uit eigen ervaring. Iig succes! :)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:56

denisesilver schreef:
"Een paard kan alleen hangen als jij hem iets geeft om in te hangen", Zegt mijn instructrice altijd. Wat bij mij meestal helpt is actiever van achter en voor los in mijn handen: goed losmaken en goed luchtgeven, maar ik ben geen instructeur dus dit is alleen uit eigen ervaring. Iig succes! :)

Klopt helemaal!

En een Z2 paard die hangt...? Hoe kan hij de oefeningen dan correct uitvoeren vraag ik me af? Als een paard in je hand hangt lijkt het mij dat een paard niet in een correcte houding loopt, en in het Z2 vragen de oefeningen er wel om om gereden te worden vanuit een goede houding van het paard en ruiter.

Geen vaste, harde en tegenwerkende hand dus.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 20:56

denisesilver schreef:

Dit doe ik dus ook altijd, maar het helpt dus echt totaal niet :Y) Hij blijft het doen en ik denk omdat ze het altijd allemaal wel oke vonden dat hij zo ging hangen.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:58

Blijkbaar gaat er dan iets niet helemaal goed of mist het paard de kracht om aan de teugel te lopen/zichzelf te dragen.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:07

sharon488 schreef:
Blijkbaar gaat er dan iets niet helemaal goed of mist het paard de kracht om aan de teugel te lopen/zichzelf te dragen.

Ik weet het niet, ik dacht juist altijd dat hij juist veel kracht had, hij kan het ook wel 2x per jaar ofzo laat hij wel is los en loopt ook echt helemaal fantastisch dan, omdat ik me dan kan richten op andere dingen en hij blijft beter rond en doet dus ook de oefeningen veel soepeler. :j