Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
piezze schreef:jaap_2005 schreef:Afstappen, 2,3,4,5 rondjes door de bak lopen/rennen en weer opstappen.
Dit vind ik dus zo een flutreactie waar ts niets mee kan, hier word je toch alleen maar meer gefrustreerd van lijkt me. Begin en eindig met makkelijkere oefeningen die wel goed gaan en zoek oplossingen voor de oefeningen die niet lukken. Verdiep je in de juiste hulpen voor bepaalde oefeningen en probeer te achterhalen wat je verkeerd doet. Vaak als je op andere paarden gaat rihden,, merk je dat je bij elk paard op dezelfde problemen stuit. Het ligt echt 9 van de 10 keer aan onbewust verkeerde of tegenstrijdige hulpen. Ook met de verplaatsing van je geeicht o ongelijke beugelriemen, geef je al ongewenste signalen/hulpen aan je paard.
gabixcoen schreef:Toen had hij dit nog niet, Coen is een pony die steeds wat trucjes verzint om onder het werk uit te komen.
Citaat:Maar bij mijn instructrice deed hij het vroeger ook altijd en daar deed ie het om onder het werk uit te komen
Citaat:maar ik heb zo'n idee dat hij me gewoon probeert te treiteren en dan word ik daar boos om.
Citaat:Ja, hij is lui en wil liever eten dan werken
safina schreef:Ik vind het een supergoede vraag van je. Ik denk dat heel veel ruiters wel eens hun zelfbeheersing verliezen. Het is mij ook wel gebeurd. Eigenlijk verrassend dat zo weinig gevraagd wordt wat je eraan kunt doen. Gelukkig gaat het de goede kant uit met rijden. Misschien heb ik nog een tip die je kan helpen rustig te blijven en niet boos te worden.
Ik heb even wat uitspraken van je op een rij gezet die me opvielen:gabixcoen schreef:Toen had hij dit nog niet, Coen is een pony die steeds wat trucjes verzint om onder het werk uit te komen.Citaat:Maar bij mijn instructrice deed hij het vroeger ook altijd en daar deed ie het om onder het werk uit te komenCitaat:maar ik heb zo'n idee dat hij me gewoon probeert te treiteren en dan word ik daar boos om.Citaat:Ja, hij is lui en wil liever eten dan werken
Toen ik ze las dacht ik: als je zo tegen Coen aankijkt is het logisch dat je heel snel boos wordt. Als jij denkt dat hij trucjes verzint, jou treitert en lui is, dan snap ik wel dat je soms je zelfbeheersing verliest.
De vraag is alleen: is het beeld dat je van Coen hebt realistisch? Klopt dat wel?
Ik denk van niet. Paarden treiteren niet en verzinnen geen trucjes. We willen vaak maar al te graag geloven dat paarden dingen doen om ons een plezier te doen of juist om ons dwars te zitten, maar paarden zijn in werkelijkheid qua hersencapaciteit nauwelijks in staat om te beredeneren wat wij denken.
Waarom doen ze dan wel wat we van ze vragen? Want dan moeten ze toch snappen wat we denken?
Nee, dat zit veel eenvoudiger in elkaar. Paarden gehoorzamen ons om twee redenen:
- het helpt ze iets vermijden dat ze niet zo prettig vinden
- het levert een beloning op.
Even een heel simpel voorbeeld:P
- je wilt stelling naar binnen, dus je vraagt hem met je teugel om naar binnen te kijken
- je paard voelt daardoor druk in zijn mond en wil die druk kwijt.
- hij probeert verschillende dingen, waaronder zijn hoofd wat naar binnen draaien
- op het moment dat hij zijn hoofd naar binnen draait haalt de ruiter de druk weg
- het paard vindt het prettig dat de druk weg is.
- dat wordt een paar keer herhaald en daardoor leert het paard: "als ik daar druk voel en ik draai mijn hoofd naar binnen, dan gaat die druk weg. Dus is dat een goede reactie om onder de druk uit te komen." En zo leert hij de juiste reactie op de hulp.
Een paard denkt niet: "goh, Marietje zit vandaag op mijn rug. Ik heb geen zin om te werken en ik hou veel meer van eten. En ik haat Marietje. Dus ik ga Marietje pesten. Hoe zou ik dat eens kunnen doen? Ik moet een trucje verzinnen..... Ja, laat ik eens een hele gemene truc verzinnen! Ik pak gewoon het bit vast en ik loop gewoon de andere kant op. Dan is Marietje me heel snel zat en ben ik mooi van haar verlost!"
Zo denken mensen misschien. En wij mensen zijn erg geneigd te denken dat paarden net zulke gedachten hebben als wijzelf hebben, maar dat is dus niet zo (dat heet antropomorfisme, denken dat dieren net zo doen en denken als mensen). En daar gaat het vaak mis. Dan worden mensen boos op hun paard.
Waarom doet Coen dan niet wat jij wilt? Er zijn verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld:
- hij begrijpt je hulpen niet. Misschien geef je er teveel tegelijk. Of tegenstrijdige hulpen. Of verwart hij ze met andere hulpen.
- het gehoorzamen helpt hem niet om onder druk uit te komen. Bijvoorbeeld omdat je door gaat met druk geven terwijl hij de juiste reactie al gegeven heeft. Een mooi voorbeeld is dat ruiters hun paard de volte op sturen en de hele volte stug aan de binnenteugel blijven hangen om te voorkomen dat het paard naar buiten valt. Of ruiters die heel lang doorgaan met iets dat het paard moeilijk vindt. Zo van: nu zit hij eindelijk in de linkergalop, dus nu ga ik een kwartier galopperen, voltes verkleinen etc.
- misschien levert gehoorzamen iets anders negatiefs voor hem op. Bijvoorbeeld pijn aan een overbelaste spier.
- misschien beloon je hem als hij verkeerd op de hulp reageert. Bijvoorbeeld door ermee te stoppen, het op te geven.
- misschien kan hij het niet omdat hij lichamelijk iets heeft wat jullie nog niet ontdekt hebben
Bottomline: er zijn genoeg verklaringen voor het gedrag van Coen die veel realistischer zijn dan treiteren, trucjes en luiheid. Wil jij jezelf kunnen beheersen? Zet de negatieve gedachten over Coen uit je hoofd. Denk liever iets wat je wel helpt om rustig te blijven. Vervang "trucjes verzinnen" gewoon met: "hij geeft een andere reactie dan ik wil." Als je denkt: "hij wil liever eten dan werken" besef dan dat dat voor 99% van de paarden geldt en heus niet alleen voor Coen. En als de gedachte in je hoofd komt dat hij je treitert, laat dat gekke idee dan los en probeer in plaats daarvan te doorgronden hoe Coen werkelijk denkt en leert. Want daar ligt uiteindelijk altijd de oplossing.
Succes!
Ketaki schreef:Maw het heeft gewoon al die tijd aan jezelf gelegen, voel je je daar niet schuldig over, tegenover je pony![]()
![]()
lisasannexo schreef:harstikkke goed ik wens jullie samen veel succes ! knap dat het meteen is gelukt.
weet jij misschien een weidegang met schuilmogelijkheiden in omgeving zaandam voor een shetlander?
denisesilver schreef:"Een paard kan alleen hangen als jij hem iets geeft om in te hangen", Zegt mijn instructrice altijd. Wat bij mij meestal helpt is actiever van achter en voor los in mijn handen: goed losmaken en goed luchtgeven, maar ik ben geen instructeur dus dit is alleen uit eigen ervaring. Iig succes!
denisesilver schreef:"Een paard kan alleen hangen als jij hem iets geeft om in te hangen", Zegt mijn instructrice altijd. Wat bij mij meestal helpt is actiever van achter en voor los in mijn handen: goed losmaken en goed luchtgeven, maar ik ben geen instructeur dus dit is alleen uit eigen ervaring. Iig succes!
sharon488 schreef:Blijkbaar gaat er dan iets niet helemaal goed of mist het paard de kracht om aan de teugel te lopen/zichzelf te dragen.