Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yusa schreef:minikatje schreef:Mijn theorie: Hij zorgt ervoor dat hij even gewichtsloos is waardoor het paard optimaal de rug kan gebruiken. Daarna schuift hij weer terug en land zoals elke ruiter.
Bij de gangbare techniek blijf je in je beugels staan waardoor er toch druk op het zadel/rug uitgeoefend wordt.
Even de filmpjes bekeken, maar inderdaad, dit dacht ik ook. Het lijkt ook alsof hij boven de sprong los is van zijn paard, waardoor deze in theorie hoger komt omdat de ruiter er niet constant op drukt. Het paard brengt hem zeg met zijn kracht omhoog, maar hoeft hem in de lucht op het hoogste punt van de sprong niet meer te dragen, waardoor het paard in theorie hoger zou moeten komen. Het paard heeft minder lang de druk van de ruiter. Het verschil met andere ruiters is dat het paard deze ruiters boven de sprong wel dragen, waardoor er in verhouding meer sprongkracht wordt gebruikt om de ruiter te dragen zodat er minder energie over blijft om omhoog te gaan.
Geen idee of dit in de praktijk ook zo werkt. Vind het overigens erg knap dat hij blijft zitten, denk dat ik er zo naast lig
CaPrIoLe`79 schreef:Ik vind dat laatste filmpje geen vergelijking. Bost is een vakman met een `eigen stijl`die de moeilijkste paarden succesvol gereden krijgt en op dat filmpje zie je een man met een handicap die op een heel braaf paard probeert rond te komen.