Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:02

Cupidoo je bent stout!!! Ik vind het nogsteeds knap dat je blijft zitten! De beste oplossing is gewoon voorruit trappen en goed door laten galloperen als gallopeer je een uur. Pas als je merkt dat hij moe wordt terg rijden naar draf. Na een aantal keer zijn ze dat echt wel zat hoor!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:04

Ik heb bewondering voor je dat je gewoon iedere keer weer op je paard stapt, ik zou het maar eng vinden ....Inderdaad moet je goed bij je zelf nadenken wat je verder wilt met het paard, want dit is toch voor jou ook niet leuk meer.
Als het mijn paard zou zijn zou ik als het ware helemaal opnieuw beginnen, vooral veel longeren en hulp vragen van iemand die het zou weten op te lossen.
Veel succes!!!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:06

Ankie2011 schreef:
Wat een draak zeg. Respect voor je dat je hem nog rijdt. Ik zou het wel begrijpen als je ermee zou kappen. Er worden hier goede adviezen gegeven, maar één ding is het wel het belangrijkste om te weten: je paard is het niet waard om met je leven te gaan stunten. Als hij nog gekker doet dan op het filmpje moet je je afvragen of je zo wel verder wilt. Je zit geweldig, maar je ligt er gegarandeerd een keer naast en dan kun je je lelijk verwonden. Waar leg je die grens?

Amen

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:06

Kanonnen, dat je blijft zitten, wow.
Vind het wel bijzonder hoe die pony's daar rondvliegen, staan ze allemaal te hoog in het voer o.i.d. ?
Ik zou instructie in die bak nemen op tijdstippen dat die pony's buiten staan en kijken of zoiemand je op de juiste momenten de juiste handvaten aan kan bieden. Dit kan op het laatst gewoon niet leuk meer zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:08

Inderdaad respect dat je hem zo uit kunt zitten en er steeds weer op stapt!
Dit is echt niet grappig...

Het lijkt zo een beetje op het eerste gezicht een energie- en misschien ook wel dominantieprobleem.
Ik heb niet alles helemaal uitvoerig door gelezen, maar ik zou ook gaan voor weinig krachtvoer (of niks met een totaalsupplement brokje) en veel arm ruwvoer.
Verder evt longeren voor het rijden en dan flink naar voren laten gaan, vooral ook als hij niet meer wil.
Hetzelfde als het lukt met rijden, probeer het naar voren op te lossen en laat 'm nog even hard doorwerken als 'ie eigenlijk niet meer naar voren wil.

sterkte en veel succes!

edit: onze bak ligt ook naast de wei en de paddocks, gelukkig doen onze paarden wel eens gek als ze los staan maar niet zo extreem als hier en hebben de paarden die aan het werk zijn er ook niet heel veel last van...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:11

Wat een kl.otenknol! Die kreeg van mij een genadeloze knal met de zweep. Ook zou ik hem zeer voorwaarts laten gaan het liefst in volle galop en gewoon net zolang tot dat hij het niet meer in zijn botte kop krijgt dit gedrag te vertonen. Daarna uiteraard nog trainen tot dat hij zo loopt als dat jij wil. Ik denk dat hij zijn kuren dan zo achterwege laat. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:13

Zo de knetters, die rot bok was bij mij helemaal aan het verkeerde adres geweest voor dit soort geintjes. De enige oplossing is voorwaarts gas en die had ik hem gegeven ook. Hoppakee, naar voren. 10-20 rondjes lang, dan maar in rengalop, ook goed. Naar voren met dat paard. Geen tijd geven om na te laten denken, geen tijd geven om te ademen, geen tijd geven om geintjes te bedenken. Zitten, gasgeven en rijden! Ik denk dat paardlief het heel snel niet meer leuk vind en als je toch al zit als een huis....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:14

Volgens mij is een deel van het probleem dat het paard het werk niet zo leuk vind als vrij rennen met zijn vriendjes. Eén ding is zeker: van straffen zal hij het niet leuker gaan vinden.

Van een goede opbouw wel, een paard is een gewoontedier en heeft deze gewoonte opgepikt omdat het hem iets oplevert (stoppen met rijden? Controle? PLezier?). Hem leren dat gewenst gedrag meer oplevert dan ongewenst gedrag is volgens mij de enige manier om een nieuwe gewoonte te creëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:16

Geweldig filmpje, je zou zou in uitgelicht kunnen plaatsen :')

Staat hij wel eens buiten samen met die andere paarden? Want ik zou dat gewoon doen zodat hij in zijn vrije tijd daar lekker mee kan spelen, want als ik hem zo zie heeft hij daar best behoeft aan spelen met andere paarden.

En ik de bak, ik zal dat aanpakken doormiddel van grondwerk waarbij je vooral niet zegt van doet dit niet en doe dat niet. Maar in plaats van zal ik hem met hem spelen op hoog energie niveu. Of wel doen eens gallop links om.... hand veranderen gallop rechts om, wat zijn waarts , spring even over een hindernis, enz.
En zodra paard op je gericht is, dan pas er op stappen en enkel 15min rustig door bak rijden en dan belonen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:16

Ik zou gewoon hem eens even helemaal van het voer afhalen als je ruwvoer goed is, en vandaar uit weer opbouwen. En dat gelul ook gewoon niet meer pikken van hem, issie nou helemaal bedonderd. Knap dat je kunt blijven zitten maar wat hier al gezegd wordt, je ligt er straks een keer naast. Veel galopperen, overgangen, voltes. Niet te laf zijn in ieder geval, want ook als hij uit z'n stekkertje wilt gaan moet meneer wel op jou letten.

Omdat je zegt dat hij springen heel leuk vind: als je nou een klein sprongetje in de bak zet om af en toe mee te nemen, helpt dat wel voor de aandacht?
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 13-11-14 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderde post verwijderd.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:18

Geweldige filmpjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:20

sallandval schreef:
Volgens mij is een deel van het probleem dat het paard het werk niet zo leuk vind als vrij rennen met zijn vriendjes. Eén ding is zeker: van straffen zal hij het niet leuker gaan vinden.

Van een goede opbouw wel, een paard is een gewoontedier en heeft deze gewoonte opgepikt omdat het hem iets oplevert (stoppen met rijden? Controle? PLezier?). Hem leren dat gewenst gedrag meer oplevert dan ongewenst gedrag is volgens mij de enige manier om een nieuwe gewoonte te creëren.

Precies! Je haalt de woorden uit mijn mond.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:21

Pffff, wat een brutale aap dat boefje van jou, hier ook alle lof en respect rijden kun je wel en zitten ook _/-\o_ maar ik denk dat hij ook gewoon een jolig karakter heeft, op dat 2e filmpje bokt hij ook in het bos, en in het parcours, hij is erg temperamentvol ik zou hem geen krachtvoer meer geven alleen hooi en iets waar geen energie/suiker in zit, die bontjes wat Jolien noemde langs de bakstukken is ook een goeie, ik denk dat hij altijd een vlug monstertje zal blijven, maar de scherpe randjes kun je er wel afkrijgen door het voer te veranderen en misschien 24/7 weidegang.

Hij kan trouwens wel springen zeg!!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:23

sallandval schreef:

Geloof mij, een hele poos lang flink het gas indrukken wilt ook nog wel eens effectief zijn.
Bij sommige (onzekere, angstige) paarden is jouw oplossing inderdaad erg gunstig. Alleen ik denk dat dit paard zo'n rot geintje met je uit haalt...

Het paard hoeft het ook helemaal niet zo leuk te vinden als rennen met zijn vriendjes of in de wei vreten. Jij doet ook liever wat leuks dan aan het werk. Maar t dier heeft genoeg tijd om met zijn kameraden te spelen, die 60 minuten dat de baas aandacht vraagt, moet meneer zich maar koest houden en potverdrie luisteren en heel snel. :x

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:23

Knap hoor dat je blijft zitten!

Fjorj schreef:
Staat hij wel eens buiten samen met die andere paarden? Want ik zou dat gewoon doen zodat hij in zijn vrije tijd daar lekker mee kan spelen, want als ik hem zo zie heeft hij daar best behoeft aan spelen met andere paarden.

Dat vraag ik mij ook af :)

Om laag met het voer kan zeker geen kwaad, misschien een voer met een wat hoger magnesiumgehalte?

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:24

Ik zag de andere youtube fragmenten. Dit is wachten op het moment dat je wat breekt. Ik hoop het niet voor je maar het gaat al heel lang zo, toch?

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:25

Herkenbaar, al bokte de mijne niet.
Mijn paard werd/wordt ontzettend nerveus als er naast de piste paarden lopen, maar vooral als er paarden de piste verlaten terwijl wij nog aan het werk zijn.
Waar hij ook helemaal krankjorum van wordt, is 'achtergelaten worden', met name als de instructrice even de piste verlaat en hijzelf met zijn ruiter achterblijft.
Zelf kan ik er intussen doorrijden, mijn bijrijder helaas nog niet.
Vooral mijn instructrice heeft dit probleem goed doorzien en me geholpen met doorpakken en doorrijden. Eerst en vooral moest ik hem meteen in een fikse draf zetten en slangenvoltes maken. Zodoende had paardlief geen tijd meer om zijn aandacht te laten verslappen door een hoog genoeg tempo voorwaarts en afwisselend stelling links/rechts.
Verder moest ik ten allen tijde mijn been eraan houden, zodat ik hem bleef leiden. Daarbij zacht genoeg in de hand (opsluiten leidde ook bij ons tot stijger-dreigementen).
En vooral, wat jij nog iets te vaak doet, je paard niet stilzetten, maar verder werken. Het staat hierboven al ergens : doorrijden en doen alsof je neus bloedt.
Dat laatste heeft ons veel goed gedaan. Eénmaal paardlief doorhad dat zijn 'spielerei' alleen maar leidde tot harder en langer werken, bond hij al snel in.
Enkele weken geleden is hij met de bijrijder nog de rijbak uitgehupst (denk aan zijgangen in galop) toen de instructrice eventjes naar het toilet was. Toen hij nadien hetzelfde met mij wilde uithalen omdat 2 paarden de rijbak verlieten (en er nog minstens 1 paard wel in de bak aanwezig was), zijn we meteen op de volte gegaan, in galop gezet, voorwaarts rijden en terugrijden, totdat hij ontspant. Dan mag hij in stap en ronden we af.

Nog even vermelden dat ik nooit de zweep gebruikt heb om dit af te straffen. Paard is gewoon heel snel opgejut en een tik zou hem nog nerveuzer maken. Het kwam er in ons geval op aan om te laten merken dat ik de leiding heb en hij moet meewerken ipv te focussen op de omgeving.
Succes, het is zeker op te lossen. Ikzelf had het zonder instructie niet gekund. Vooral de morele steun vanaf de grond en de doorzettingskracht die ik daardoor kreeg, hebben mij fantastisch geholpen.

dejong_wever

Mijn god, wat een draak! Ik vind het knap dat je er op kunt blijven zitten.

Denk alleen dat vooruit rijden je kan helpen, verder heb ik eigenlijk ook geen idee. Heb zelf eens een instructeur gehad die zei wel eens als ze vervelend zijn gewoon 2 x per dag rijden. Maar goed daar moet je natuurlijk maar net tijd voor hebben.

Ik hoop dat je een oplossing vind, want het is en mooi paard.

xDreamerx

Sodeju hee, respect dat je blijft zitten en de ballen hebt om er steeds weer op te klimmen...!
Iedereen zal me wel een grote softie vinden, maar alsjeblieft niet op de tour gaan van flinke ruk met twee handen in de mond of slaan totdat ie ophoudt. Zeg ik niet omdat ik dat per se 'sielugh' vind, maar door logisch nadenken; wat heeft het voor zin om er op zo'n moment van grote spanning nog meer stress en adrenaline bij te pompen? Daarbij zei je geloof ik in een eerdere post dat je al door blijft slaan, en hij doet nog steeds zo 'stout', dus werken doet het niet.
Wat me hier het probleem lijkt, is dat hij mentaal helemaal niet bij je is, hij pakt de leiding totaal en zoekt jou als leider niet op, jullie laten elkaar in de steek als het ware in plaats van dat ie zich laat kalmeren door zijn leider. Hoe is jullie verstandhouding in het algemeen? Verder lijkt hij heel erg 'on edge', alsof hij steeds al op een hoog stressniveau zit. Lukt het je op andere momenten wel hem in echte ontspanning te rijden?
Ook belangrijk, wat zegt je instructie hierover?
Denk dat je in ieder geval moet gaan zorgen dat 'ie fysiek en mentaal echt bij je is, de aandacht constant bij jou, en voor de momenten dat het echt mis gaat raad ik je de one rein stop aan. Verder heb ik nog wel interessante filmpjes en informatie van oa Parelli over paarden aanleren zichzelf te kalmeren, je kan me even PBen als je wil daarvoor.
Ik begrijp dat ie wel gewoon de hele dag buiten staat met andere paarden en dat je z'n voer gaat aanpassen, top! En vind het echt tof dat je het nog niet opgegeven hebt, blijf geloven dat hier wat aan te doen valt!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:26

en die proppen in de oren wat Joolien zei is ook wel een idee, zelf dacht ik nog even aan een menhoofdstel, met van die kleppen voor de ogen, misschien kan je dat helpen?

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:28

Wat ben ik blij om te zien dat jij een cap draagt. Wat een rakker!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:29

Knap dat je blijft zitten :D
Heel erg lastig. Ik zou het ook verschrikkelijk lastig vinden als de paarden aan het rennen zijn,
maar ik vind ook dat je je paard gewoon moet kunnen rijden als de andere aan het rennen zijn.
Want het paard hoort zich op jou te focussen, en niet op wat er om zich heen gebeurd..

Wat gebeurd er als je je paard even flink aan pakt? Want nu rijd je netjes door, wat ook heel knap is!
Ik had echt een zweep gepakt en even goed lopen meppen, want hij zit echt te kloten :') Dus vind het wel knap _O-

Edit: Hij loopt wel leuk op het einde :D
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 10-11-14 20:34, in het totaal 3 keer bewerkt

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:30

Pfoe... Eerlijk gezegd snap ik even niet zo goed dat je met hem naar buiten gaat (zoals te zien in een filmpje, of doe je dit niet meer?) vind het best behoorlijk gevaarlijk, voor jou maar ook voor andere mensen omdat je zegt dat hij eigenlijk nergens meer op let.
Je topictitel is dat hij dit doet in de bak als er paarden in de aangrenzende weides lopen maar op film zie ik het hem ook doen op concours toch?
Zou je niet aan de longeerlijn kunnen met een goede instructeur die hem dan tijdig kan corrigeren. Zo kan hij er niet al te flink vandoor bokken en hupsen maar kun je hem wel corrigeren.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:30

Is dat nou je telefoon wat daar valt?

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:34

Je blijft knap zitten! Ik had het zelfde probleem vorig jaar, Romaissa ging helemaal aan de kletter tot ik het een keer bekeek van mijn kant. Uit eindelijk bleek het allemaal aan mijn spanning te liggen omdat ik wist dat ze aan de kletter zou gaan waardoor het alleen maar erger werd. Toen besloten het te negeren, alseerst werkte het totaal niet en werd ze er alleen maar banger van en het vertrouwen in de thuisbak raakte kwijt. Uiteindelijk was het dus een combinatie van vertrouwen (wat ze buiten wel had) en spanning te liggen, dòòr mijn spanning. Ik had me dus elke keer voorgenomen om zo ontspannen mogelijk te blijven, haar leiden omdat ze het eng vond en simpelweg te negeren. Stukje voor stukje kwam het vertrouwen terug en ging ze steeds minder aan de kletter. Gelukkig is het vertrouwen weer terug en is er (bijna helemaal) mee gestopt, ik rijd haar nu zelfs tuigloos :)
Bij mij is alles goedgekomen door zelf te ontspannen, vertrouwen terugkrijgen en negeren, hoop dat je er wat aan hebt. Succes :)