wat te doen met talentvol maar lastig paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 18:16

dresjoepie schreef:
Be of veroordeel niets Gwn uit intresse maar lastige moeder zegt al genoeg Maar je hebt je besluit allang genomen Dus snap het doel van je topic niet

hoezo besluit genomen?

waar baseer je dat op, ik heb info of tips gevraagd hoe nu met hem om te gaan zodat we dadelijk hopelijk beter van start kunnen gaan.

dresjoepie

Re: wat te doen met talentvol maar lastig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:25

heb namelijk niet het idee dat je hier ook iets mee gaat doen met die tips komt bij mij in ieder geval niet enthousiast over Alsof je de moed al op gegeven hebt Verder niet aanvallend bedoeld Maar klinkt alsof je het gwn al hebt opgegeven dan is het beter ook voor het paard om de knoop door te hakken en er afstand van te doen

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:39

dresjoepie schreef:
heb namelijk niet het idee dat je hier ook iets mee gaat doen met die tips komt bij mij in ieder geval niet enthousiast over Alsof je de moed al op gegeven hebt Verder niet aanvallend bedoeld Maar klinkt alsof je het gwn al hebt opgegeven dan is het beter ook voor het paard om de knoop door te hakken en er afstand van te doen

ik denk niet dat je dat zo kan zeggen. tenslotte is tekst maar net hoe je het op wil vatten aangezien het zonder toon gelezen word.

echter denk ik wel dat het probleem niet herkent word ondanks dat er vele de zelfde mening hebben. en dat komt waarschijnlijk omdat TS al een beeld heeft wat precies het probleem is of waar het door komt en daar vooral niet te ver van af wil wijken zeker niet als blijkt dat er verkeerde beslissingen zijn gemaakt en het paard overvraagd/overdonderd is door in korte tijd zoveel te moeten leren. het idee ook maar dat het paard mentaal niet mee kan komen met dit alles word af gewimperd als nonsens ook al delen meerdere mensen met verstand van zake deze mening. mensen die al jaren met jonge paarden werken. voor sommige zelfs gewoon fulltime baan is (daar val ik zelf niet onder).

natuurlijk heb je altijd mensen die het vreemd vinden dat anderen het kunnen beoordelen zonder het paard te zien. maar deze mensen doen dat wel omdat ze jaren ervaring met jonge en groene paarden hebben. en natuurlijk zijn er mensen waarbij het paard ook zulk gedrag vertoond heeft op latere leeftijd of ooit een soort probleem hebben gehad en het ergens anders aan lag of anders opgelost is. maar ik vind dat je een paard gewoon mentaal niet voorbij mag gaan.

ik lees verder weer even mee. ik hoop ook dat je een juiste beslissing maakt ook een eerlijke voor het paard. zeker wanneer je het geld niet hebt om hem weg te brengen naar een trainingsstal voor langere tijd moet je goed na denken over hoe je het dan wilt gaan doen aangezien je er ook geen voorzichtige amazone zomaar op kan zetten en er echt wel weer helemaal bij 0 begonnen moet worden over een tijd als hij genoeg tot rust gekomen is.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 19:57

dresjoepie schreef:

bedrijp toch echt je insteek niet, ik heb geen een mening aan de kant geschoven wel heb ik al diverse keren aangegeven dat en paard al veel met grondwerk gedaan wordt en paard ook echt niet overvraagd is dus vind wel dat sommige oogkleppen ophebben en toch steeds weer in herhaling vallen, degene die een mening hebben gegeven over het feit dat er een nieuwe start gemaakt moet worden op een goed adres of dat hij idd gewoon wat meer respect moet tonen, ja die hebben in mijn inzien gelijk.

Als hij van dit beetje werk al zo de weg kwijt is dan denk ik dat ik hem morgen maar beter naar de slacht kan brengen want dan wil ik nog wel eens zien als hij echt aan de bak moet. Dit paard is niet voor zijn leeftijd overvraagd, de meeste lopen al vollop op concours hij is pas notabene met zijn 4 jaar ingereden en dan ook nog heel rustig. En tja dat hij het lastig heeft gehad klopt wel maar da theeft hij zelf veroorzaakt, maar ik vind dat er eigenlijk geen 1 reden kan zijn om dit gedrag te vertonen, of er moet lichamelijk echt iets goed mis zijn.

Dus bij deze, ik zoek dus tips of meningen hoe hem weer gehoorzaam te krijgen uiteraard moet hij eerst weer opgeknapt zijn en daar krijgt hij gewoon de tijd voor, mensen die weer over grondwerk of overvraagd beginnen, is allemaal al gezegd dus ik schiet met die herhalingen niets op.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:59

Klaas van het Hof, maar weet niet waar je woont en of dat haalbaar is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:01

Is hij in de dagelijkse omgang wel een heel braaf paard?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:09

florentine1 schreef:
dresjoepie schreef:

bedrijp toch echt je insteek niet, ik heb geen een mening aan de kant geschoven wel heb ik al diverse keren aangegeven dat en paard al veel met grondwerk gedaan wordt en paard ook echt niet overvraagd is dus vind wel dat sommige oogkleppen ophebben en toch steeds weer in herhaling vallen, degene die een mening hebben gegeven over het feit dat er een nieuwe start gemaakt moet worden op een goed adres of dat hij idd gewoon wat meer respect moet tonen, ja die hebben in mijn inzien gelijk.

Als hij van dit beetje werk al zo de weg kwijt is dan denk ik dat ik hem morgen maar beter naar de slacht kan brengen want dan wil ik nog wel eens zien als hij echt aan de bak moet. Dit paard is niet voor zijn leeftijd overvraagd, de meeste lopen al vollop op concours hij is pas notabene met zijn 4 jaar ingereden en dan ook nog heel rustig. En tja dat hij het lastig heeft gehad klopt wel maar da theeft hij zelf veroorzaakt, maar ik vind dat er eigenlijk geen 1 reden kan zijn om dit gedrag te vertonen, of er moet lichamelijk echt iets goed mis zijn.

Dus bij deze, ik zoek dus tips of meningen hoe hem weer gehoorzaam te krijgen uiteraard moet hij eerst weer opgeknapt zijn en daar krijgt hij gewoon de tijd voor, mensen die weer over grondwerk of overvraagd beginnen, is allemaal al gezegd dus ik schiet met die herhalingen niets op.

Ik heb het niet over verkeerde training gehad dus is ook niet aan mij gericht denk ik dan Maar meer info gevraagd over bv voer en een ostheo voorgesteld Dat de vragen niet beantwoord werden (niet alleen mijn vragen) Of over de ostheo hoe je daar over denkt wat voor vragen je daarbij/ hebt Er is ook al verschillende keren gevraagd of deze in de omgang wel braaf is Met meer info kunnen ze jou meer helpen met het vinden naar een oplossing Drm leek het mij alsof je de moed al hebt opgegeven

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 20:11

Sizzle schreef:

nou je moet wel baas blijven, is vaak wle aan het uitproberen , gewone kwajongesn dingen zoals naa rje toe draaien, laden altijd even treuzelen, met longeren toch maar weer weglopen terwijl hij dit nie tmag, ondanks constant herhalen en corrigeren blijft hij wel proberen.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:13

florentine1 schreef:
dresjoepie schreef:

ja dit bedoel ik dus. jij hebt allang je oordeel over zijn gedrag klaar en staat voor niks anders open. vind je in 1 maand inrijden/zadelmak maken whatever langzaam? in 1,5 maand van eerste keer ruiter er op tot zowel stap, draf als galop los noem jij langzaam. vreemd maar dat zegt voor mij genoeg. echter heeft zadelmak maken en leeftijd niks met elkaar te maken. en het gaat er ook niet om hij "zwaar" werk moet doen want lichamelijk is het prima maar geestelijk komt hij niet meteen mee. je kan wel vragen om tips om hem gehoorzaam te krijgen maar daarvoor zal je toch echt na je paard moeten luisteren. als jij lekker op de zelfde voet verder wil en een poging gaat doen hem even gehoorzaam te maken zal zijn gedrag alleen maar uit de hand lopen en verergeren met alle gevolgen van dien.

als je geen respect voor het mentale gedeelte van je paard op kan brengen is verkoop misschien wel gewoon het beste ipv überhaupt een poging te doen hem "gehoorzaam" te maken.

maar goed aangezien ik ook en vooral de "herhaler" ben zal ik er verder niks meer over zeggen.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 20:15

Ik heb het niet over verkeerde training gehad dus is ook niet aan mij gericht denk ik dan Maar meer info gevraagd over bv voer en een ostheo voorgesteld Dat de vragen niet beantwoord werden (niet alleen mijn vragen) Of over de ostheo hoe je daar over denkt wat voor vragen je daarbij/ hebt Er is ook al verschillende keren gevraagd of deze in de omgang wel braaf is Met meer info kunnen ze jou meer helpen met het vinden naar een oplossing Drm leek het mij alsof je de moed al hebt opgegeven

Ja een beetje heb ik de moed wel opgegegeven dwz het is niet gemakkelijk om even een oplossing voor hem te krijgen, ik heb wel aangegeven wat voor voer hij krijgt en ook dat DA geen osteo nodig achtte, tanden zijn gedaan, rug was totaal niet gevoelig en buigen gaat hem prima af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:24

Nou jongens, een beetje normaal paard is in 6 weken echt wel zadelmak hoor. Het is niet dat het paard nog stap, draf, galoo moet leren he, dat kon ie al 4 jaar, nu slechts met ruiter.
Ik vind het nu wel erg doorslaan op bokt.
En een maand vrij na verhuizen???? Als een paard dat nodig heeft zal het nooit een wedstrijdpaard worden.

Als ik lees dat hij in de omgang ook een boefje is dan zou ik hem laten bemiddelen en een paard kopen waar je niet bang hoeft te zijn dat je dochter een ernstig ongeluk krijgt.
Als het voor jezelf is en je in het dier gelooft, prima, vooral doorzetten met goede hulp. Maar voor een kind......:n

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:27

Citaat:

Tja je schrijft dat ie een groot paard is... Dan denk ik in ieder geval aan een kasteel van 175, daarvan is bekend dat die vaak een jaartje extra nodig hebben...

De ene is de andere niet, er zijn ook zat paarden die met 4 nog heel kaal of puppy zijn en die zie je dus niet op concours. Je kunt vinden wat je wilt maar een paard is of aan het uitproberen of heeft gewoon ergens een probleem ook al zie je dat niet van de buitenkant.

En een paard gaat nooit zomaar kloten, dan is daar een oorzaak voor. Een paard doet geen gekke dingen omdat ie dat zo leuk vindt, een vreugdebokje daargelaten, maar kan je dat niet aan moet je een ouwe knol aanschaffen.

De merrie die hier nu nog staat was doodsimpel met inrijden. Maar na enkele weken stond ze constant op haar achterbenen. De oorzaak? Heel klein scheurtje aan de bovenkant van haar mondhoeken, doordat ze dus niet tegen een kunststof bit kon. Bit gewisseld, probleem met wat duidelijkheid daarna zo opgelost.

Probleem is dat wij ook niet kunnen zien hoe het paard gereden en gehuisvest is en hoe zijn conditie is.... Dus haal er nou gewoon iemand bij die dat allemaal wel kan zien en beoordelen.

Ik weet ook niet wat je verder van internetadvies verwacht, behalve dan dat mensen je vertellen dat je paard gezond moet zijn, dat overvragen dit gedrag in de hand werkt en jonge paarden nou eenmaal wel eens stout kunnen zijn?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:35

Wat ik me afvraag. Als je het paard zou houden,wat is dan je uiteindelijke doel met hem? De reden waarom ik dit vraag is dat je aangeeft dat de dierenarts aangaf niet te snel op te geven omdat het volgens hem een talentvol paard is.

Maar je hebt bij een talentvol paard wel een ruiter nodig die dat er uit kan rijden en als jouw uiteindelijke doel is om gewoon een leuk paard te hebben waar je dochter lekker mee kan hobbelen dan moet je je afvragen of er qua vraag en aanbod wel een match is.

Heb ik het goed begrepen dat je twijfelde over het aanhouden van dit paard maar dat de opmerking van de dierenarts je ervan weerhoudt verkopen te overwegen? Daar is mijn bovenstaande advies op gebaseerd namelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:48

Ben benieuwd wat je reactie was geweest als je dochter had moeten blijven zitten op de basisschool...? Ook aanstelleritis? Haar schuld? Rare redenatie toch altijd.

Dat een paard met 4,5 fysiek nog niet is uitgegroeid is gewoon een feit, mentaal verschilt per paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:53

Als een paard verder heel ongecompliceert is dan zou ik het ook zoeken in miscommunicatie.
Maar dit paard heeft blijkbaar sowieso al een gebruiksaanwijzing vanaf de grond. Dan is het uiteraard onder de man ook geen engeltje.
Ik ben ook van rustig en geduldig maar een beetje basis door de bak lopen zonder complexe figuren is gewoon het allererrste begin. Als een paard dat niet aan kan kun je je ook afvragen of het paard überhaupt een geschikt rijpaard is.
Het klinkt mij eerder als aangeleerd gedrag n.a.v de bloedarmoede. Ofwel er was een probleem waar paard op is gaan staken en nu is het staken een gedraging geworden.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:06

TS: ik snap dat het voor jou een heel moeilijke afweging is.

Even samenvatten met mijn idee erbij.

Je hebt het paard zelf gefokt (als ik het goed onthouden heb) met de bedoeling een goed rijpaard/wedstrijdpaard voor je dochter te krijgen. Het paard lijkt op zich (ruim) voldoende talent te hebben en aan de hand, met grondwerk en met longeren te hanteren te zijn maar onder het zadel geeft het problemen. De echte oorzaak daarvan is niet duidelijk en daarom ook de beste aanpak niet. Je hebt een op zich goede ervaren ruiter die het probleem niet heeft kunnen oplossen, mogelijk omdat het beleren van een paard iets anders is dan op zich op een hoog niveau rijden. Dit kunnen we niet beoordelen. Je dochter en jij kunnen dit ook niet zelf oplossen.
Ergens wil je het paard wel houden gezien zijn kwaliteit mits het voor jouw dochter een goede match is maar daar twijfel je aan.
Momenteel moet het paard nog even herstellen en ben je bereid hem de tijd te geven. Ondertussen denk je na over wat nu het beste is. Het is ook een groot paard, dat heeft fysiek meer tijd nodig bij de africhting, sommige paarden hebben ook mentaal meer tijd nodig dan gemiddeld (over beide factoren kunne wij meepraten met ons paard!).

Je vaste ruiter wil (nu) niet meer op het paard rijden. In deze situatie kunnen jullie het ook niet zelf rijden. Wanneer je paard weer klaar is om wat te gaan doen zie ik de volgende mogelijkheden met elke aparte gevolgen (ook financieel):
- Je zoekt een ruiter met voldoende kwaliteit die met gewend is met jonge paarden om te gaan en ze te beleren. Als het paard goed gaat kan je nog overwegen of hij toch geschikt is voor je dochter of je verkoopt hem.
- Je dochter gaat hem rijden onder goede begeleiding van iemand met ervaring in het africhten. Dit zou ik voorlopig zeker niet overwegen gezien de ernst van het probleem. Ik denk dat ze daar de ervaring niet voor heeft.
- Je brengt hem naar een goede africhtingsstal/ruiter die de tijd kan nemen om dit paard verder te beleren dus minstens voor enkele maanden. Daarna dezelfde keuze als bij eerste punt.
- Je brengt hem naar een goede verkoopstal die ervaring heeft met het doorrijden en verkopen van paarden van dit kwaliteitsniveau. Daar kunnen ze hem doorrijden tot hij klaar is om goed gepresenteerd te worden of mogelijk weten ze een klant die dit wel zelf aankan.

Hier zal je zelf uit moeten kiezen. Er zijn verschillen in tijd, geld en de mogelijkheden die het je dochter biedt. Het hoeft zeker niet verkeerd te zijn om nu voor verkoop te gaan en dan een goed paard te kopen die beter bij jullie past. Een eigen fokproduct komt helaas niet met de garantie van geschiktheid voor wat je voor ogen had.
Ben je nog steeds erg gecharmeerd van het paard dan zou ik toch investeren is hem voorlopig door een ander te laten doorrijden. Daarna kan je altijd nog beslissen. Heb je daar niet de financiën voor daar vervalt deze optie en moet je uit de anderen kiezen.

Het zal altijd moeilijk zijn en je weet nooit of je de juiste beslissing neemt omdat je niet weet hoe een andere keuze uit zou pakken. Niet kiezen is echter ook een keuze. Als je niets verandert, verandert het paard ook niet. Veel succes en neem er rustig de tijd voor!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:46

florentine1 schreef:
Sizzle schreef:

nou je moet wel baas blijven, is vaak wle aan het uitproberen , gewone kwajongesn dingen zoals naa rje toe draaien, laden altijd even treuzelen, met longeren toch maar weer weglopen terwijl hij dit nie tmag, ondanks constant herhalen en corrigeren blijft hij wel proberen.

Dan ga ik nogmaals het loswerken aanbevelen dmv van freestyle(emiel voest) of iets anders. Want dit betekend dat je simpel weg door hem niet geaccepteerd word als leider. En daar zit dit hele probleem.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:52

Typisch paard waar ik helemaal op gek van ben _/-\o_

Als een paard lastig is, heeft het vaak te maken met dat je zelf geen antwoorden hebt op zijn "lastige vragen"

Waar hik je nu precies tegenaan, of anders gezegd wat zou ervoor kunnen zorgen dat je het paard gaat houden?

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 08:27

Sonador schreef:
Typisch paard waar ik helemaal op gek van ben _/-\o_

Als een paard lastig is, heeft het vaak te maken met dat je zelf geen antwoorden hebt op zijn "lastige vragen"

Waar hik je nu precies tegenaan, of anders gezegd wat zou ervoor kunnen zorgen dat je het paard gaat houden?

Als hij braaf wordt mag hij blijven, ikzelf heb een aantal jaren geleden ook hoog gereden en altijd gezegd, wil nog wel eens een gaaf paard rijden, nou heb ik er 1 en is hij voor ons te stout ( ikzelf heb al 5 jaar niet gereden dus nu opstappen is geen optie) en me dochter rijd ook z2 bij de pony's dus zou leuk zijn als we hem samen kunnen oppakken.

maar dochter is geen ruiter met overwicht heeft hele brave pony nu dus is echt niks gewend.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:31

Dan misschien ergens een braaf paard zoeken wat je een tijd mag rijden en een poosje spierpijn voor lief nemen zodat je het paard zelf door kan gaan rijden? :P

En intussen iemand met het paard laten werken die ook echt vanuit de oorzaak kan kijken en het paard op de rit krijgt?

Want zo klinkt het idd niet als het ideale 'na de pony'paard voor je dochter. Zou zonde zijn....

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 08:41

randalinpony schreef:
Dan misschien ergens een braaf paard zoeken wat je een tijd mag rijden en een poosje spierpijn voor lief nemen zodat je het paard zelf door kan gaan rijden? :P

En intussen iemand met het paard laten werken die ook echt vanuit de oorzaak kan kijken en het paard op de rit krijgt?

Want zo klinkt het idd niet als het ideale 'na de pony'paard voor je dochter. Zou zonde zijn....

is ook de bedoeling maar dan nog moet hij wel braaf zijn, want ik ben best handig met problemen maar heb wel mijn grenzen, wil geen ongelukken, als hij gewoon eigenwijs is los ik het wel op, maar voetjes vd vloer is voor mij geen optie. Heb eigenlijk al mijn paarden zelf ingereden maar ook toen bij een rotte appel gezegd die steeds me td ekop tussen benen ging bokken op onverwachte momenten dat ik het niet meer op ga zoeken.

Ik zeg zo maar hoe ouder ik geworden ben hoe wijzer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 08:51

Wat ik er zo van kan horen zijn jullie niet de aangewezen personen voor dit paard.
Het geld voor het laten trainen is er niet wat ik dus begrijp, en je dochter is een brave pony gewend, en heeft dus ook niet echt ervaring met moeilijke dieren.
Al met al reden genoeg om het dier al dan niet via een bemiddelingsstal te verkopen.

Hij heeft allang in de gaten dat jullie hem niet de baas zijn, dit heeft niets met puberen te maken.
Jonge paarden hebben nu eenmaal heel erg veel duidelijkheid nodig, en dat is niet helemaal goed gegaan.
Kunnen jullie niets aan doen, heel veel mensen maken die fout met het kopen van een veulen of groen paard.

Dit paard zal bij jullie toch steeds weer gaan terugvallen in zijn oude gedrag. Paarden zijn slim !
Ook voor je dochter is de overstap van een makkelijke pony naar dit paard veel en veel te groot.
Ruil hem in voor een goede leermeester voor jullie beiden, dan hebben jullie straks samen een leuk paard.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:01

Als dit paard werkelijk zo goed is als de dierenarts zegt, zou ik hem verkopen. Dan is er vast wel iemand die er een leuk bedrag voor neertelt waarvoor je een wat meegaander paard kunt vinden voor beiden. Daar hebben jij en je dochter, maar ook dit paard denk ik het meeste baat bij.

Tenzij er hier een bokker is die de TS wel op gang wil helpen :D

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 09:10

Ts ik denk zeker niet dat je hem over belast hebt hoor! Het moeilijke met jong epaarden is dat je vanaf het begin echt consequent moet zijn. Vaak doen ze een keer iets waarvan je denkt hij snapt het even niet komt wel goed. Als je een hele slimme hebt, die jij dus hebt, grijpen ze zulke kleine dingen gelijk aan om uit te proberen. Als ze eenmaal door hebben dat ze iets kunnen en je bent dan niet gelijk streng dan gaat het van kwaad tot erger. Cru gezegd als hij de eerste keer een klein beetje steigert denk je ach het is niet zo hoog. terwijl je hem eigenlijk direct heel duidelijk moet zijn dat hij dit nooit meer mag doen. Wat dat betreft zou ik er een ruiter opzetten die vaker met dit bijltje gehakt heeft en veel jonge paarden rijd met goed hulp van de grond zodat hij de kans niet krijgt om stil te staan.

Wat mijns inziens bij dit paard ook erg belangrijk is is dat het rijden niet te lang maakt omdat zn lichamelijke conditie niet al te best is. Longeer hem lekker los en rij tien minuten simpel. Stap draf galop links en rechts en klaar. Het wil namelijk weleens zo zijn dat jonge paarden een keer verzuren omdat ze nog niet genoeg spierkracht hebben. Dit zou ook weleens een reden geweest kunnen zijn dat hij een keer een hoek is ingedoken bijvoorbeeld. Ze zijn in de opbouwfase dus een keertje spierpijn of verzuring kan natuurlijk zo gebeuren en het ene paard heeft daar meer last van dan de andere.

Het allerbelangrijkste is in ieder geval dat het nu goed gaat en dat het niet weer mis gaat want je paard word vanaf nu alleen maar sterker dus als ie weet dat hij vervelend kan doen word het alleen maar erger.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 00:14

Bloesem2 schreef:
Gewoon opvoeden

Ga jij ff lekker het hele topic doorlezen en niet van zulke stomme kort door de bocht reacties plaatsen _-:(

@ TS is mijn PM nog aangekomen?