Citaat:
Als hij van dit beetje werk al zo de weg kwijt is dan denk ik dat ik hem morgen maar beter naar de slacht kan brengen want dan wil ik nog wel eens zien als hij echt aan de bak moet. Dit paard is niet voor zijn leeftijd overvraagd, de meeste lopen al vollop op concours hij is pas notabene met zijn 4 jaar ingereden en dan ook nog heel rustig. En tja dat hij het lastig heeft gehad klopt wel maar da theeft hij zelf veroorzaakt, maar ik vind dat er eigenlijk geen 1 reden kan zijn om dit gedrag te vertonen, of er moet lichamelijk echt iets goed mis zijn.
Tja je schrijft dat ie een groot paard is... Dan denk ik in ieder geval aan een kasteel van 175, daarvan is bekend dat die vaak een jaartje extra nodig hebben...
De ene is de andere niet, er zijn ook zat paarden die met 4 nog heel kaal of puppy zijn en die zie je dus niet op concours. Je kunt vinden wat je wilt maar een paard is of aan het uitproberen of heeft gewoon ergens een probleem ook al zie je dat niet van de buitenkant.
En een paard gaat nooit zomaar kloten, dan is daar een oorzaak voor. Een paard doet geen gekke dingen omdat ie dat zo leuk vindt, een vreugdebokje daargelaten, maar kan je dat niet aan moet je een ouwe knol aanschaffen.
De merrie die hier nu nog staat was doodsimpel met inrijden. Maar na enkele weken stond ze constant op haar achterbenen. De oorzaak? Heel klein scheurtje aan de bovenkant van haar mondhoeken, doordat ze dus niet tegen een kunststof bit kon. Bit gewisseld, probleem met wat duidelijkheid daarna zo opgelost.
Probleem is dat wij ook niet kunnen zien hoe het paard gereden en gehuisvest is en hoe zijn conditie is.... Dus haal er nou gewoon iemand bij die dat allemaal wel kan zien en beoordelen.
Ik weet ook niet wat je verder van internetadvies verwacht, behalve dan dat mensen je vertellen dat je paard gezond moet zijn, dat overvragen dit gedrag in de hand werkt en jonge paarden nou eenmaal wel eens stout kunnen zijn?