Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:10

bigone schreef:
Marcella schreef:
Kan je zeggen dat dit dus levensgevaarlijk is als je paard al op volle snelheid is. Tenzij je graag je nek wil breken.

En ik kan je zeggen met 35 km/h (dankzij gps) kan die van mij nog steeds flink gemene bokken geven om baasje te proberen lozen. De mijne ging dus aan de haal, omdat paard van stalgenoot een aantal jaren geleden er vandoor ging. Ging heel erg raar en stalgenoot kon er toen der tijd niks aan doen.

Voor een redelijke pony(d/e) pof paard is 35 km p u nog geen op hol slaan. Dan gaan ze harder en bokken ze echt niet. Ook wat veel mensen hier zeggen om rustig te blijven zitten, een pony in rengalop zit nogal lastig. Buitenrijden gaat hier altijd de martingaal aan en bescherming om de beugels. En we rijden alleen buiten waar geen mogelijkheid is om op een weg te komen.

Helaas had beestje dus baas die gelijk aan het inhouden was. In dit geval was omtrekken ook geen optie wegens achterop komende auto. Anders had hij zeer waarschijnlijk nog niet eens kans gekregen om weg te komen. ;)

En gelukkig had hij toen ook aardig wat tegen gewicht. :+

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:17

denisesilver schreef:
Tsja er is een echte noodrem die je jezelf echt niet aan moet leren...
Ik trek em ook gewoon om :j

als een paard op hol slaat dan trek je hem echt niet om. als een paard gaat dan gaat ie, en houdt niets of niemand het tegen.

Geryon

Re: Wat moet je eigenlijk doen als je paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:29

En hoe vaak komt dat nou voor vergeleken met alle situaties dat paarden er 'gewoon' vandoor gaan..

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:33

Vandaag nog gehad, ( uiteindelijk toch gevallen helaas) maar ik sus het een beetje door of in de struiken te sturen of een bochtje proberen te maken. Maar het ligt altijd aan de situatie, Als je weet dat je pony of paard vanzelf stopt is het natuurlijk een kwestie van blijven zitten.
Ik heb wel een gouden tip: altijd achterover blijven zitten en zonodig aan het zadel vast houden. :D

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:53

Just pray. :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:56

Geryon schreef:
En hoe vaak komt dat nou voor vergeleken met alle situaties dat paarden er 'gewoon' vandoor gaan..

Gelukkig gaan de meesten er inderdaad alleen maar vandoor, wat al vervelend genoeg kan zijn en is.
Op hol heb ik wel eens gezien en dat is echt een heel andere dimensie....

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:38

AmyLyklama schreef:
Als je weet dat je pony of paard vanzelf stopt is het natuurlijk een kwestie van blijven zitten.
:D

Ieder paard stopt een keer :Y)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:53

Ik heb het een keer gehad dat ik op een paard zat die voor mijn idee echt gewoon zwart voor zijn ogen kreeg. Die racede tegen een ander paard en ik kon niets meer (het andere paard ook niet) ik heb echt alles geprobeerd, bomen, trekken, zagen, omtrekken etc.. Uiteindelijk gingen ze met een haakse bocht naar links richting huis en vloog ik er rechts af.. Van de terugweg kan ik me niets meer herinneren. Flinke hersenschudding haha! Gelukkig een tijd geleden maar ben er wel flink van geschrokken.. Ik laat mezelf ook niet meer inhalen (als begeleiding van hrt ponykamp) en ik zorg ervoor dat ik hoe dan ook de controle blijf houden, of nouja probeer ik haha!

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:45

AmyLyklama schreef:
Vandaag nog gehad, ( uiteindelijk toch gevallen helaas) maar ik sus het een beetje door of in de struiken te sturen of een bochtje proberen te maken. Maar het ligt altijd aan de situatie, Als je weet dat je pony of paard vanzelf stopt is het natuurlijk een kwestie van blijven zitten.
Ik heb wel een gouden tip: altijd achterover blijven zitten en zonodig aan het zadel vast houden. :D

jou onderschrift _/-\o_

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:40

Mijn paard is doodbraaf, kent een vlotte galop, een speelse snelle galop en een serieuze rengalop. Allemaal gemakkelijk te stoppen. Maar vorige maand heeft ze me de 'ikverschietmerotgalop' laten zien: vlotte galop op groot zandpad, gaat er een kanon af om de vogels weg te jagen. En daar ging ze. Rem heb ik niet gevonden. Dat pad eindigt dwars op een zeer diepe sloot met ervoor een smal pad. Dat ging ze met deze snelheid nooit redden, dus halverwege heb ik haar omgetrokken, haar aandacht was terug bij mij, zijn we 5 meter verder, gaat dat rotkanon terug af... weer omgedraaid en de rest van de rit in stap gedaan, dat pad vermijd ik in het vervolg.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:41

Seltje schreef:
Mijn paard is doodbraaf, kent een vlotte galop, een speelse snelle galop en een serieuze rengalop. Allemaal gemakkelijk te stoppen. Maar vorige maand heeft ze me de 'ikverschietmerotgalop' laten zien: vlotte galop op groot zandpad, gaat er een kanon af om de vogels weg te jagen. En daar ging ze. Rem heb ik niet gevonden. Dat pad eindigt dwars op een zeer diepe sloot met ervoor een smal pad. Dat ging ze met deze snelheid nooit redden, dus halverwege heb ik haar omgetrokken, haar aandacht was terug bij mij, zijn we 5 meter verder, gaat dat rotkanon terug af... weer omgedraaid en de rest van de rit in stap gedaan, dat pad vermijd ik in het vervolg.

groot gelijk anders misschien volgende keer afstappen en dat pad gewoon stappen ??

ik zeg heel eerlijk ik vermijd het dan ook als zoiets gebeurd :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:46

Op je kont zitten en omtrekken en evt in een volte als dat mogelijk is. Heeft bij mij altijd gewerkt. Op strand wil mijn bijrijdpaard wel eens zo heet worden dat die naar het duin wil rennen :Y) het ziet er niet mooi uit op zo'n moment als ik hem omtrek maar liever even onaardig zijn dan het risico met paard richting duin en of strandtenten te rennen en er slachtoffers vallen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:06

Eigenlijk slaat die van mij ook op hol, maar dan anders. Die van mij gaat niet rennen zonder rem, maar die krijgt héél soms een kolder in zijn kop en gaat lopen 'passageren', steigeren, en gewoon zijn eigen gang, uit zichzelf voorwaarts achterwaarts zijwaarts, bijna onstuurbaar, alsof ik er niet meer ben en niks kan hem dan meer schelen. Ik vond dat vroeger niet eng zolang ik er maar op zat, maar nu, als het niet in een dichte bak is, vind ik het doodeng :o.

Laatst gebeurde het in het verkeer, duurde minuten lang. Maar toen kwam mijn redder in nood, de dierenambulance die toevallig ook aansloot in het door mij opgehouden rijtje auto's, en die heeft mij lopend naar huis geleid _O_

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:17

Als het paard echt op hol slaat kan je niets, dan werkt ook een one-rein-stop niet meer omdat het paard nergens meer op reageert, zelfs de duivel himself zou op dat moment niet worden opgemerkt al komt die vlak voor de neus van je paard uit de lucht vallen. Het enige wat je kan doen is zelf rustig blijven en hopen dat je kan blijven zitten. Dit is een doodenge, en oprecht gevaarlijke situatie die logischerwijs vermeden moet worden. (helaas lukt dat niet altijd, maar je kan wel de kans erop tot een minimum beperken).

Je kan proberen jezelf heel licht te maken en mee te gaan met de beweging voor zover dat lukt, en na eventjes jezelf juist zwaar maken en tegen gaan werken, zonder hem pijn te doen. Maar wel dat ie weer weet dat jij er ook nog bent. En rustig tegen hem praten. Vertrouwt je paard je genoeg EN is ie weer toegankelijk voor hulpen/ signalen, dan komt ie terug, maar dat kan een best stuk duren. Je paard pijn doen werkt sowieso niet. In de eerste instantie merken ze de pijn niet op en later, als ze het wel weer voelen, raken ze er eerder weer van in paniek en willen er van weg dan dat ze terug komen. Als het echt gevaarlijk wordt kan je proberen hem letterlijk om te trekken door het bit vast te pakken aan een kant en tegelijkertijd zo hard je kan te schoppen, maar dat is ook niet bepaald zonder risico en lukt je ook alleen als je zelf al behoorlijk sterk bent EN rustig blijft denken. Dan wek je een extra schrik-impuls op waardoor je paard uit die compleet onbereikbare toestand kan komen (maar dat hoeft niet te gebeuren en het kan echt heel erg mis gaan). Een paard dat echt op hol slaat is letterlijk levensgevaarlijk en reageert echt nergens op. Gelukkig maken niet zo heel veel mensen dat in werkelijkheid mee.

Als je paard er tussenuit naait, wat veel vaker gebeurt en heel veel ruiters wel eens hebben meegemaakt, dan is ie nog wel ontvankelijk voor bepaalde hulpen, hij is nog enigszins stuurbaar. Wil alleen heel graag zo snel mogelijk weg van een bepaalde plaats maar is niet volledig doof/ blind van angst. Dan werkt een one-rein stop wel, maar meestal kan je ze dan gewoon even door laten lopen tot een punt waar hij denkt dat ie veilig is, en dan gewoon terugnemen zoals je ook uit een normale galop doet. Heet worden en niet meer reageren op hulpen is ertussenuit naaien, niet echt op hol slaan. Meestal kijken ze dan trouwens zelf ook gewoon uit voor obstakels en gaan gewoon opzij als ze die op tijd zien, of ze springen eroverheen al heb je er ook tussen zitten die gewoon rechtdoor gaan wat er ook op de route staat. Moet je zelf ook op bedacht zijn trouwens.

De beste manier is voorkomen dat je paard er tussenuit naait. En dat is een kwestie van vertrouwen opbouwen. Veel met je paard werken, poetsen, verzorgen, wandelen en hem leren dat hij op jou kan vertrouwen, wat er ook gebeurt. Zorgen dat jij een veilige haven bent waar ze in geval van echte angst graag naartoe willen/ bij willen blijven. Dan is de kans dat ze er echt vandoor gaan heel erg klein. En als het toch gebeurt: RUSTIG BLIJVEN!!!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:31

Verbaas me over de reacties van eraf laten vallen, dat zou ik nooit doen. Mijn paard gaat er niet zo snel vandoor, ondanks dat ze vrij nerveus is. Maar ze vertrouwt me, en ik vertrouw haar. Dat vind ik voor de regelmaat waarmee ik buiten rijd toch wel een must.
De keer dat het wel mis ging was met een ander paard dat ervandoor ging, en ja, als kuddedier ging ze er uiteraard gelijk in vol galop achteraan. Maar kon haar wel weer terug krijgen, de ergste paniek rennen ze er vrij snel uit. Nadat ik mijn paard terug kreeg ging het voorste paard (zonder ruiter, die was er afgevallen) ook gelijk terug in tempo.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:57

Ben ik effe blij dat mijn verzorgpaardje zowat bomproef is :D Al vliegt er een hond naar het hek met luid blaffen blijft ze doorstappen alsof er niets gebeurt is :P Kan zijn omdat we haar al sinds haar 3jaar mee op de weg nemen.
1x is ze wel een soort van op hol geslagen. Als ik buiten ga wandelen is er altijd iemand bij met de fiets. Ik wou op een lang, vlak pad een galopje proberen en omdat het anders snel fietsen of door het stof rijden werd voor de fiets, ging die op het einde van het pad staan. Paardlief wou blijkbaar niet alleen blijven, ik heb het kunnen houden op stilstaand trippelen maar op een gegeven moment schoot ze er vandoor. Het enige wat ik kon doen was blijven zitten en 'ho' zeggen en proberen kalmeren. Ik wist dat ze ging stoppen als ze terug bij de fiets was. :')
Gelukkig is ze nu van haar fietsverslaving afgekickt :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:17

Ligt eraan waar je rijd. Bij genoeg ruimte ontspan ik en doe ik net alspf ik een dood normaal galopje maak en hem dan langzaam terug neem. Als je hem als een gek terug wilt nemen dan span je toch automatisch wat sowieso de pony niet kalmeert. Als ik richting een weg ga oid en hij stopt ECHT niet dan voltes proberen te maken en in het ergste geval trek ik zn hoofd naar rechts of links. Ik zou me niet gauw laten vallen..

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:37

pinto_1 schreef:
Verbaas me over de reacties van eraf laten vallen, dat zou ik nooit doen. Mijn paard gaat er niet zo snel vandoor, ondanks dat ze vrij nerveus is. Maar ze vertrouwt me, en ik vertrouw haar. Dat vind ik voor de regelmaat waarmee ik buiten rijd toch wel een must.
De keer dat het wel mis ging was met een ander paard dat ervandoor ging, en ja, als kuddedier ging ze er uiteraard gelijk in vol galop achteraan. Maar kon haar wel weer terug krijgen, de ergste paniek rennen ze er vrij snel uit. Nadat ik mijn paard terug kreeg ging het voorste paard (zonder ruiter, die was er afgevallen) ook gelijk terug in tempo.

Maar zoals al gezegd is, een paard dat werkelijk op hol slaat hou je niet meer. Als je dan een weg nadert, welke druk is, blijf je dan werkelijk zitten met het vertrouwen dat ie wel op tijd stopt?

Mijn moeder zat een keer op een paard die op hol geslagen is en die is pas gestopt toen ze beiden keihard tegen een flatgebouw aan waren geknald. Daar heeft mijn moeder nog steeds een litteken van. Als er een flatgebouw nodig is om een paard te stoppen, dan stop je die ook niet voor een weg. Dus, is er vanaf springen gewoon een verstandige keuze op zo'n moment. Dan heeft het paard indd nog iets aan je.

Wat jij beschrijft, klinkt mij meer als een paard dat er vandoor ging, maar niet echt zodanig op hol geslagen was dat alle stoppen doorsloegen.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:40

Eerste instantie je paard gewoon omtrekken in een volte.
Als een paard echt ophol slaat dan heb je als ruiter echt pech.

Mijn eigen ervaring er mee
Mijn paard is 2 keer echt ophol geslagen en beide keren sloeg ik zelf ook soort van dicht.
* Eerste keer was in het park hoge Veluwe ze zag een hert en dat hert schrok en weg was mijn paard.
Ik was een meisje van 12 en woog 40 kg die een Haflinger van 400 kg, dat werd hem helaas niet :')
Paard sprong uit alle paniek over een wildrooster, thank god we hebben het overleefd.

*Tweede keer, paard schrok ook weer en weg was ze.
We belande op de weg, ik sloeg weer dicht en durfde echt niet van haar af te springen.
Uit eindelijk belande we vallend op een kruising, ik kwam onder haar.
Paard had niks, was nog wel over stuur. Ik kwam met geluk met een blauw been van af.

Soms is de beste keuze er af springen, maar eerlijk.
Als je paard opeens echt helemaal weg is en gewoon rent door alles wat ze ziet.
Dan stress jij hem echt hoor, dan sla je ook dicht.
Op dat moment ga je niet denken, laat ik eens landingsplekje vinden.
Op dat moment wil je dat je paard niet tegen een auto aan knalt of haar been breekt door veerooster.
Ik denk ook dat je uit eigen instinkt weet: Op mijn paardsrug ben ik veilig, hier heb ik nog overzicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:42

Je dient ook niet te wachten tot het paard op volle vaart is en dan te gaan bedenken wat je gaat doen.
De One Rein Stop is een aangeleerd reflex en het dier kan niet anders dan daarop te reageren, mits goed aangeleerd. Dat houdt in: neusje naar de stijgbeugel toe, achterhand wegzetten. En jij als ruiter dient zo snel te zijn dat je meteen reageert als er versneld wordt. En dan maakt het niet uit of dat is uit joligheid of uit schrik.

En een aangeleerd reflext dringt door in gevallen van paniek. Echt waar. Mits goed aangeleerd. Echt waar. Als je snel genoeg bent om in te grijpen. Echt waar....

Dus leer je paard de One Rein Stop aan. Leert het hem goed aan. En hoop dat je hem nooit nodig gaat hebben.

Maar of hij werkt in geval van nood? Hij werkt. Geloof me maar. Echt waar, hij werkt.

Jane2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 00:58

Het enige wat je kan doen is hem proberen te stoppen. Ik probeer mijn pony te stoppen door hem op een volte sturen zodat hij zachter gaat en ik kan gaan stappen. Maar dat werkt niet altijd, dus dan probeer ik vooral te blijven zitten en uiteindelijk gaat hij dan vanzelf weer draven. Of je valt er een keer af dat kan ook haha.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:06

Het enige dat je kunt doen is je paard de One Rein Stop aan te leren zodat je een noodrem hebt in geval van nood.

En hopen dat je hem nooit nodig gaat hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:16

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:22

Vorige week op een smal galoppad, ponylief stopte absoluut niet meer en er was geen plek om hem op een volte te zetten. Dus naar de gene voor me geroepen dat ik bang was dat ik op dr zou knallen, naja uiteindelijk stopte het galoppad dus gene voor mij ook. Mijn pony is er vol tegen aan geknald, waarna hij een trap kreeg, hopelijk leert dat hem af..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 01:24

En op het moment dat de pony van de persoon die voor je reed, jou had geraakt (en neem van mij aan dat een trap tegen je knie echt niet mee gaat vallen, als dat al ooit goed gaat komen) was dat ook ok geweest?