Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:46

Zitten, ontspannen, en been lang..

De oplossing om te blijven zitten als je paard er weer eens vandoor gaat..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:52

RoosTinker schreef:
1e les klassieke dressuur zijn mijn instructrice:
"ga mee met je heupen met de stappen die je paard zet."

geen s*ks beweging, maar een loop beweging maken met je heupen. :)

Dit heb ik inderdaad ook geleerd.
Maar ik ben het nu weer aan het afleren omdat ik hoorde dat je hem dan wat tegen houdt in de beweging.
Het is niet ook niet handig als je de stap wil verruimen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:53

Tivoli schreef:
Alles voorwaarts oplossen!

Alles voorwaarts oplossen inderdaad :j

Ook: zelf zeker vinden dat je iets wilt (buitenrijden bijvoorbeeld, of over die hindernis heen). Niet mutsen, maar rijden.

Als je zelf twijfelt dan weet binnen een fractie van een seconde het paard in kwestie ook dat het misschien niet zo'n goed idee is om alleen op buitenrit te gaan, met alle gevolgen van dien :+

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:55

LesleyxLinn schreef:
RoosTinker schreef:

Maar ik ben het nu weer aan het afleren omdat ik hoorde dat je hem dan wat tegen houdt in de beweging.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn pony hier juist beter door loopt en ook makkelijker verruimt.
maar ieder paard is natuurlijk ook verschillend :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:59

LesleyxLinn schreef:
RoosTinker schreef:

Ik snap het eigenlijk ook niet. Je moet gewoon meegaan in de beweging. En dat is toch niet door een loop beweging te maken met je heupen?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:09

Geryon schreef:
LesleyxLinn schreef:

Ik snap het eigenlijk ook niet. Je moet gewoon meegaan in de beweging. En dat is toch niet door een loop beweging te maken met je heupen?

Als een paard zijn rechterbeen naar voren zet wordt die kant hoger dan de andere kant. Dus je gaat iets mee van links naar rechts.
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 03-09-14 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:09

Je gaat i.m.o. vanzelf prima mee in de beweging als je gewoon ontspant. Als je bewust gaat bewegen om mee te gaan in de beweging zit je je paard enkel in de weg.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:10

Gaat het dan niet gewoon om het opvangen van de beweging in plaats van 'strak' te blijven zitten? :)

Voor mij heeft 'hakken naar buiten ipv tenen naar binnen' veel geholpen! :)

LesleyxLinn

Re: Beste rijtechnische tip die je ooit gekregen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:12

Maar je kan de beweging volgen door mee te gaan voren en achter. Maar ook door iets mee te gaan van links naar recht. Probeer maar eens om mee te gaan naar links als je paard zijn rechterbeen naar voren zet en andersom.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:14

LesleyxLinn schreef:
Geryon schreef:

Als een paard zijn rechterbeen naar voren zet wordt die kant hoger dan de andere kant. Dus je gaat iets mee van links naar rechts.

Maar dat is niet het enige been wat beweegt. Ik kan me echt niet herinneren dat als ik mee ga in de beweging, mijn heupen een loop beweging maken. Zal er eens op letten.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:15

Goed topic!
Het is geloof ik al eens gezegd: "schouders naar achteren" of "borst vooruit" geeft bij mij alleen maar verkramping van mijn bovenlijf en armen. De tip "spieren onder je bh-bandje aantrekken" werkt veel beter, omdat mijn schouders en armen dan nog steeds los blijven.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:15

RavenIris schreef:
Handen hoog en breed uit elkaar houden, in plaats van laag en samen.
Opeens had ik een schwungend paard onder me. :D

Wat vreemd, ik dacht dat je je handen net naast elkaar moest houden (zo'n 10 cm uit elkaar) en iet wat lager? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:19

''Op je reet zitten!'' :7

De manegepaarden hadden er nogal een houtje van om met z'n allen te gaan rennen en bokken, werkte fantastisch want mijn leraar kon zo hard schreeuwen dat je het niet niet kon horen.

Oh en; niet je handen als Anky, je paard moet tussen je handen door kunnen lopen (bij wijze van uiteraard).

En praktisch alle paarden die ik rijd/heb gereden zijn diesels. Eerst die motor opwarmen, doorlopen, dan pas aan de voorkant. Want als ie niet vooruitgaat loopt ie tegen je hand aan en staat ie dus weer stil!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:25

Contact en been :D Daar bestaat het paardrijden uit zoals mijn instructeur elke dressuurles zeker 1000 keer roept.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:27

O ja, nog een: Ga er maar van uit dat als het paard niet doet wat je gevraagd hebt, je het fout hebt gevraagd...
(toen ik een ervaren, Spaans beleerde PRE kocht. Hij sprak Spaans, ik Nederlands en ik kreeg de gekste reacties op mijn hulpen. Zo gingen we wijken, maar ik kreeg aanvankelijk een passage erbij. Bij het vragen van een piaffe kregen we een kruising van de piaffe, spaanse pas en steigeren. Het heeft 2 jaar geduurd voor ik alle knoppen zo'n beetje had gevonden. Gelukkig konden we er om lachen).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:31

Leg je hart over de sprong...

Handen hoog in het parcours (mijn paard heeft nogal de neiging zijn hengstennek in de strijd te gooien als hij iets mooi vind... Hij gaat dan heel rond lopen waardoor mijn ophoudingen niet meer doorkomen en hij dus kan gaan scheuren in het parcours :') )

Pessimistisch zitten... De uitvinding van de eeuw...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:36

RoosTinker schreef:

Maar als jij een sensibel paard hebt zullen die alleen maar harder gaan lopen...
Dan krijg je namelijk de heupdans zoals mijn instructeur dat noemt en hete paarden of sensibele paarden zullen daar op reageren daar hun tempo om hoog te gooien...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:38

Ieder paard die juist aan de hulpen staat zou daarop moeten reageren. Als je meer doet dan alleen meezitten, dan reageert een paard daarop.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:40

'Zitten!'. Als ie lelijk gaat bokken tenminste. Toen een e-pony die ik soms rijd laatst echt lelijk deed en deze instructrice helemaal niet in de buurt was, hoorde ik haar in m'n hoofd gewoon dit roepen.

Op ruiterkamp heb ik geleerd 'Borstbeen omhoog'. Da's anders dan borst naar voren en schouders naar achteren, het helpt bij het kantelen van m'n bekken ofzo.

Ik lees hier wel wat dingen die ik even ga proberen (vanavond twee uur les). Tenen omhoog ipv hakken omlaag, hakken naar buiten ipv tenen naar binnen en die truc van het bh-bandje. Jullie horen nog hoe het ging :p

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:42

RoosTinker schreef:

"Niet buikdansen!!!"

Enorm veel manieren, 2 weken na elkaar te horen gekregen dat ik mijn bekken totaal de andere kant op moest kantelen..

De beste tip tot nu toe is nog altijd goed te voelen waar je zitbeenknobbels zitten en daar ook daadwerkelijk op gaan zitten.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:45

M_D_H schreef:
RoosTinker schreef:

Maar als jij een sensibel paard hebt zullen die alleen maar harder gaan lopen...
Dan krijg je namelijk de heupdans zoals mijn instructeur dat noemt en hete paarden of sensibele paarden zullen daar op reageren daar hun tempo om hoog te gooien...

oh dat kan, maar ik heb een totaal niet sensibel paard haha

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:48

precies, bij een paard wat erg graag loopt, moet je alles rustig maar wel duidelijk aangeven, jij bepaald het tempo, dus dan is het niet allemaal voorwaarts opgelost, maar juist gecontroleerd voorwaarts

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:50

Geryon schreef:
Ieder paard die juist aan de hulpen staat zou daarop moeten reageren. Als je meer doet dan alleen meezitten, dan reageert een paard daarop.

Dat klopt inderdaad.
Maar ik geloof wel dat als jij een paard hebt wat, om het maar even zo te zeggen, lui is en niet aan de hulpen staat geloof ik wel dat een instructrice zo iets zou zeggen...
Want je krijgt een paard er wel actiever mee... (of het de juiste manier is dat durf ik niet te zeggen)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:50

Stoppen op het juiste moment!!!
Ik had nogal de neiging dat als de dingen goed gingen, nog lang door te willen rijden. Om dan vervolgens met een paard te zitten wat moe werd(zeker in het beginstadium van training en het dus nog kracht moest opbouwen) en daardoor heel vervelend en we negatief afsloten.
Dus stoppen op een moment dat het goed gaat. Met als gevolg dat we nu wel eens na een kwartier stoppen en dat hele rare gezichten geeft ;) . Maar het werkt, paarden gaan met sprongen vooruit en de trainingen blijven veel leuker!

En stiekem nog 1;
"gebruik zo weinig hulp als je kunt, maar zoveel als nodig is".
De hulpen konden bij mij veeeeel kleiner en ook dan reageerden de paarden. En hé, als ze niet reageren, kun je altijd de hulp nog opbouwen en groter maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:52

Miepie77 schreef:
precies, bij een paard wat erg graag loopt, moet je alles rustig maar wel duidelijk aangeven, jij bepaald het tempo, dus dan is het niet allemaal voorwaarts opgelost, maar juist gecontroleerd voorwaarts

Dat dus...
Ik zag een paar keer hier staan dat alles voorwaarts opgelost moet worden... dat klopt wel...
Maar als ik mijn paard op het moment dat die schrikt voorwaarts zet zal dat hem alleen maar in de handen werken aangezien de op zo'n moment juist ongecontroleerd voorwaarts wilt...

Als ik meteen reageer, ik duw hem terug naar de plek waar hij schrok dan los ik het meteen op alleen niet voorwaarts... Het is echter wel gecontroleerd...

Niet voor elk paard is de oplossing dus voorwaarts...