Paard soms zwart voor de ogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Re: Paard soms zwart voor de ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 19:54

Kingyasfenn, oh denk dat ik er voorbij ben gescrolld. lijkt inderdaad op veel punten overeen te komen.
Weet je toevallig hoe dit toen geconstateerd is?

Osmo, Nee dit is heel wisselend geweest, eerder ging het soms ook op ander terrein slecht zoals op wedstrijd en dan raakte ik snel gespannen en hij ook.
Inmddeld ben ik zelf al stukken minder zenuwachtig dus waarschijnlijk zal dat aan het begin op ander terrein wel een grote rol hebben gespeeld.

Hij heeft wel moeite met de aanleuning, vaak als hij ontspant dan komt hij wat te diep en vind hij het nog wat moeilijk om op eigen benen te lopen. Zelf moet ik er dan op letten dat ik hem dan niet in een houding blijf ''vasthouden'' Maar daar wordt nu hard aan gewerkt.

hier een filmpje van de proef van gisteren.
Wanneer ie wat over buitenschouder weg wilt lopen wil ik dat teveel oplossen met mn binnenteugel. Heel stom op dat moment onbewust maar probeer er meer op te letten.
https://www.facebook.com/video.php?v=70 ... 7436192639

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 07:57

Een prachtig paard! Maar zo te zien (filmpjes) ook een erg nerveus en gespannen paard.
Weet je zeker dat hij goed ziet met beide ogen (is dat getest of is er alleen in zijn ogen gekeken?)?

Veel heen en weer slepen is iets waar paarden vaak moeite mee hebben, en helemaal als ze zo gespannen zijn als dit paard. Kun je hem niet op een plek laten? Hoe vaak rij/longeer/train je. Heeft hij weleens een dagje of meer vrij? Hoeveel uur per dag loopt hij in een groep in de wei op de verschillende adressen? Heeft hij een favoriet maatje?

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 18:28

Hevonen schreef:
Een prachtig paard! Maar zo te zien (filmpjes) ook een erg nerveus en gespannen paard.
Weet je zeker dat hij goed ziet met beide ogen (is dat getest of is er alleen in zijn ogen gekeken?)?

Veel heen en weer slepen is iets waar paarden vaak moeite mee hebben, en helemaal als ze zo gespannen zijn als dit paard. Kun je hem niet op een plek laten? Hoe vaak rij/longeer/train je. Heeft hij weleens een dagje of meer vrij? Hoeveel uur per dag loopt hij in een groep in de wei op de verschillende adressen? Heeft hij een favoriet maatje?

meeste wat je vraagt is allemaal al een keer genoemd ;)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:06

Heb je topic al eerder gelezen en ook al gereageerd maar geef je magnesium bij? Of heb je bloed laten testen op een tekort?
Heen en weer slepen zou mijn paard ook gestoord van worden, af en toe op wedstrijd en naar buiten met een maatje is meer dan zat. Bij meer veranderingen merk ik meteen heel veel spanning. Dat begint al bij het poetsen en met rijden veel vluchtgedrag. Veranderingen kan mijn paard slecht tegen. Op vakantie met je paard maak je die van mij bv echt niet blij mee.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:19

Ik heb wel verschillende supplementen geprobeerd om te kijken of er een verschil in was.
Bloed laten testen heb ik over nagedacht maar probleem is dat je niet weet waarnaar je zoekt en er zijn enorm veel dingen waarop je kan laten testen maar waar kies je dan wel/niet voor om op te testen..

Opzich heeft hij met het verhuizen zelf niet veel moeite. Zodra hij op stal komt kijkt hij een keer rustig om zijn heen, misschien even hinniken naar de andere paarden en dan gaat hij rusig aan zijn hooi/kuil.
De eerste dag in de wei is hij meestal alleen geinteresseerd in het gras ipv de paarden in de weilanden ernaast.
En met poetsen is t overal net zon knuffel als normaal en staat ie altjd rustig.

Ook past hij zich voor zover ik dat kan zien goed aan aan het ritme op stal. Hij ligt vrij graag en meestal na 2 dagen als ie beetje door heeft wat de voertijden etc. zijn dan heeft hij ook een vast tijdstip waarop hij ligt.
Zo was dit op oude stage rond half 11 en op school bijvoorbeeld rond half 10.

betrefd het verhuizen kan ik niet veel aanpassen. het klinkt misschien heel onsympathiek hoe ik het nu zeg maar ik heb hem eigenlijk gekocht als paard voor de opleiding en daarvoor moet hij mee naar school/stages.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:22

Ik vind jouw laatste zin helemaal niet onsympathiek, ik heb ook paarden voor mijn sport. Maar er zijn naar mijn idee twee opties.

1 Je koopt een paard voor je opleiding, en als die niet geschikt is voor je opleiding ga je dingen met hem doen waar hij wel geschikt voor is.

2 Je koopt een paard voor je opleiding, en als die niet geschikt is voor je opleiding verkoop je je paard aan iemand met matchende doelen en koop je zelf een nieuw paard wat past bij jouw doelstellingen.

Hier tussen in zit natuurlijk een heel groot traject van proberen om te kijken of jullie wel samen hetzelfde doel kunnen halen, maar naar mijn idee komt er als je je paarden zakelijk heb altijd een moment waarop je of moet kiezen om je eigen doelen aan te passen, of een paard te zoeken wat beter bij je doelen past :)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:36

ik heb hem ook een tijd te koop gehad en zelf naar wat ervarenere paarden gekeken.
Maar toen is voor mij eigenlijk wel juist meer duidelijk geworden dat ik wel een enrom goede klik met hem heb. En grootendeels van de tijd gaat het heel goed. En er zit ook wel genoeg in voor de doelen die ik heb gesteld voor de opleiding (L springen en minstens M2 dressuur)

En toen ik bij andere paarden was wezen kijken die misschien wel een heel stuk betrouwbaarder waren had ik daar gewoon die ''klik'' niet zo mee.

Ook omdat ik in mn examentijd zat en toch wel duidelijkheid wou hebben met welk paard ik mijn examen zou gaan doen toen besloten toch nog maar te proberen.
en toen zijn we eigenlijk met sprongen vooruit gegaan.
Maar er blijven dus die momenten dat hij onvoorspelbaar gedrag vertoond.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:55

Uit een standaard bloed onderzoek kan je echt veel halen dus zou ik zeker doen, overleg met je da. Vaak heb je binnen 2 dagen al de uitslag

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 16:10

Ja maar dan moet je wel weten waarop je wil laten testen dat is wat ik bedoelde ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:12

abbycootje schreef:
Ja maar dan moet je wel weten waarop je wil laten testen dat is wat ik bedoelde ;)

Vitamine/mineralenhuishouding verteld je al een hoop. Daarnaast zijn er nog enkele simpele dingen om vast te stellen; daar kan je dierenarts je prima over inlichten.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:25

ikke schreef:
abbycootje schreef:

Vitamine/mineralenhuishouding verteld je al een hoop. Daarnaast zijn er nog enkele simpele dingen om vast te stellen; daar kan je dierenarts je prima over inlichten.

Hier sluit ik mij bij aan.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:08

hij krijgt regelmatig een vitaminespuit, en heeft ook een mineraalsteen waar hij afentoe gebruik van maakt.
Dus het lijkt mij niet zeer waarschijnlijk dat hier een tekort aan zou zijn. Of zijn er nog minderalen/vitamines die dan nog ontbreken?

Ik zal binnenkort iig eens contact opnemen met de DA en vragen waar evt. het meest voor de hand liggend is om op te testen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:31

abbycootje schreef:
hij krijgt regelmatig een vitaminespuit, en heeft ook een mineraalsteen waar hij afentoe gebruik van maakt.
Dus het lijkt mij niet zeer waarschijnlijk dat hier een tekort aan zou zijn. Of zijn er nog minderalen/vitamines die dan nog ontbreken?

Ik zal binnenkort iig eens contact opnemen met de DA en vragen waar evt. het meest voor de hand liggend is om op te testen.

Nou, het KAN zijn dat magnesium een punt is. Dat zit zelden of nooit in likstenen en vitaminespuiten.
Daarnaast, als het nodig is om er regelmatig een vitaminespuit in te stoppen, dan moet je je eens heel ernstig afvragen waar je mee bezig bent!

Het zou best eens kunnen dat juist hierdoor de verhoudingen scheef getrokken zijn die mogelijk, een deel van, zijn gedrag kunnen verklaren.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 18:20

hij krijgt 2-3 keer per jaar een vitamine spuit, wat mij verteld is dat alle overige vitamine die niet tekort zijn gewoon uitgemest worden dus dat dit geen verdere invloed heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:13

abbycootje schreef:
hij krijgt 2-3 keer per jaar een vitamine spuit, wat mij verteld is dat alle overige vitamine die niet tekort zijn gewoon uitgemest worden dus dat dit geen verdere invloed heeft.

Zegt die persoon dat ook als je hem/haar een Walther P5 op het hoofd zet?

Het is namelijk niet zo dat een teveel wordt uitgescheiden. Sommige vitamines/mineralen inderdaad wel, maar andere blijven in het paard aanwezig en kunnen best voor vervelende reacties zorgen!

Daarnaast, bij goede, uitgebalanceerde voeding zijn vitaminespuiten volstrekte onzin! Pure geldklopperij!

Dergelijke spuiten zijn bedoelt om een paard na een zware (ziekte)periode een boost te geven op z'n weerstand. Ze zijn niet bedoelt om "zomaar" te geven als "extraatje".

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 05:03

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij gewoon een beetje spooky van zichzelf is. Dat er helemaal niks mis is het het dier. Deze paarden hebben vaak veel aan structuur en regelmaat. Alles het zelfde doen. In de dezelfde volgorde. Mijn gekke eppie had o.a. de rare gewoonte om over zijn eigen schaduw te springen. Die zette we altijd na het opzadelen nog even met een plakje hooi een minuut of tien "weg". Ik ging dan even koffie drinken en zij had dan nog even een momentje voor zichzelf. Op de een of andere manier werkte dat prima voor haar.
Ze had haar uitspattingen maar oh wat was het een toppertje. Altijd 100% inzet. Altijd net dat beetje meer x factor. En veel intelligenter en sensibeler dan de rest. Nooit een zweepje of sporen nodig. Wel altijd goed opletten dat je je "persoonlijke stress" niet meenam als je opstapte. Want dat kwam dan als een boemerang terug.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:57

Heb je je paard wel eens medisch na laten kijken?

Kijk eens na jezelf, hoe ben jij als ruiter? Ligt het aan jou? Ligt het aan de combinatie?

Misschien past de stijl van rijden niet bij dit paard. Probeer eens wat anders.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:55

Yntel schreef:
Heb je je paard wel eens medisch na laten kijken?

Kijk eens na jezelf, hoe ben jij als ruiter? Ligt het aan jou? Ligt het aan de combinatie?

Misschien past de stijl van rijden niet bij dit paard. Probeer eens wat anders.

Dit laatste bedoel je dan de dressuur etc? Want dit paard deed dit ook niet bij mij..

Ik denk dat de puberteit een grote rol speelt , en inderdaad misschien de da voor bloed afname!

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:43

de pony is nog jong ik denk dat hij uitprobeerde