Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:31

ik heb niet alle reacties gelezen om eerlijk te zijn maar ik adviseer je ook om te stoppen. je geeft zelf al aan een angst te hebben gekregen en je paard heeft waarschijnlijk 100x meer angst op het moment dus waarom zou je door gaan en het nog verder verpesten voor je paard. dit is misschien niet leuk om te horen en dat snap ik best want je bent met van allerlei goeie bedoelingen een paard aan het PROBEREN in te rijden maar een jong paard PROBEER je niet in te rijden je moet weten wat je doet. en als ik je verhaal lees heb ik duidelijk niet het idee dat jij weet wat je doet aangezien je nog al wat stappen aan de begin fase hebt overgeslagen. daarbij of je nou wil of niet... je kan een jong paard NOOIT alleen in rijden daar krijg je dit van. omdat je het alleen moet doen ga je een aantal belangrijke dingen die je alleen kan doen met zen 2en overslaan. hierdoor sla je voor je paard een aantal erg belangrijke dingen over wat haar het vertrouwen had moeten geven. dit is niet meer recht te breien door jou. de volgende keer zal ze het weer doen en weer en weer. gevolg is dat ze onverkoopbaar word en dat je er niet op kan rijden dus eindigt ze bij de slager uiteindelijk.. zo gaan die dingen (niet bij mij hoor maar je hoort t te vaak) en dit alleen omdat jij vind dat je niet kan stoppen? als je het echt goed wil doen voor mensen om je heen en paard dan laat je 1 een tandarts komen voor het checken van het gebit (dit doe ik altijd voor ik begin met het bid eigenlijk) en 2 bel of regel een prof.. dus niet iemand die toevallig al een aantal jaar op de manege werkt maar echt een prof (sport ruiter of iemand die jaren jonge paarden in rijd) er is voor het paard al te veel gebeurd. jij kan dit niet meer oplossen. je mist de ervaring. een paard is geen project waar je 50/50 kans hebt dat het lukt. als je echt ervaring op wil doen moet je op een stal werken waar ze jonge paarden in rijden en draai je daar een paar weken mee. maar zomaar even een jong paard in rijden.. zo werkt dat nou eenmaal niet. en de een heeft nou eenmaal meer tijd nodig dan de ander. maar voor jou is het echt eigen oefening of je moet nog meer willen verknallen bij het paard. en dit bericht is misschien niet zo aardig of komt wat bozig over maar dat is meer om het door te laten dringen dat het niet meer aan jou is. dat jij dit niet kan. hoe verder jij door gaat hoe minder kans dit paard in de toekomst heeft met alle gevolgen van dien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:33

Beslist niet ieder jong paard reageert op een dergelijke manier tijdens een zadelmak-maak periode of - sessie.
Het overgrote merendeel vliegt NIET panisch door hekken en draden, met een ruiter er op.

Een paard dat dat wel doet heeft ernstig de verkeerde boodschap doorgekregen, daarbij zichzelf vergetende in dolle angst.
Dat paard was in de "red zone" van angst, het had daarbij onherstelbaar kunnen verongelukken in het hek.

Dus als je het niet voor je zelf na laat, laat verdere experimenten dan omwille van het paard na

Ook stuit het mij erg tegen de borst dat het maar heel normaal wordt gevonden dat het paard maar moet zien om te gaan met een niet gecheckt gebit, en dan maar met een bit.
Een goede inbeleerder neemt een paard dat niet eerst zorgvuldig is nagekeken of behandeld door ee tandarts niet eens aan, en een goede eigenaar stuurt een paard niet zo de belering in.

Blijkbaar vindt TS deze overwegingen slechts bijzaken en gaat gewoon "nog eens een poging wagen".

Ach ach, welk een zelfoverschatting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:36

terpentijn schreef:
Beslist niet ieder jong paard reageert op een dergelijke manier tijdens een zadelmak-maak periode of - sessie.
Het overgrote merendeel vliegt NIET panisch door hekken en draden, met een ruiter er op.

Een paard dat dat wel doet heeft ernstig de verkeerde boodschap doorgekregen, daarbij zichzelf vergetende in dolle angst.
Dat paard was in de "red zone" van angst, het had daarbij onherstelbaar kunnen verongelukken in het hek.

Dus als je het niet voor je zelf na laat, laat verdere experimenten dan omwille van het paard na

Ook stuit het mij erg tegen de borst dat het maar heel normaal wordt gevonden dat het paard maar moet zien om te gaan met een niet gecheckt gebit, en dan maar met een bit.
Een goede inbeleerder neemt een paard dat niet eerst zorgvuldig is nagekeken of behandeld door ee tandarts niet eens aan, en een goede eigenaar stuurt een paard niet zo de belering in.

Blijkbaar vindt TS deze overwegingen slechts bijzaken en gaat gewoon "nog eens een poging wagen".

Idd, ik vind het ook niet normaal dat een paard dwars door de omheining vliegt, als eigenaar had ik daar ook niet blij mee geweest, dat kan echt heel gevaarlijk zijn. En dan denk ik ook, wat als het hek niet mee had gegeven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:37

Mijn allereerste gedachte was ook : wolfstandjes!!
Altijd eerst naar de tandarts voor dat je er voor het eerst een bit in stopt.

Aangezien het niet jouw paar dis zou ik hier niet mee door gaan, want zelfs in paniek is het iet normaal dat een paard zo vreselijk flipt. Maar doe je het toch dan in iedergeval voorlopig bitloos of met kaptoom.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:41

terpentijn schreef:

even voor de duidelijkheid. Ik vind de vluchtreactie in eerste instantie normaal niet het door het hek heen vliegen. Het door het hek heen vliegen kan ook een reactie zijn op de reactie van TS. Als zij als een gek is gaan trekken en sturen en klemmen dan vind ik zelfs dat een logische reactie in een grote buitenbak.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:22

Dat zeg ik toch ook? Niet de vluchtreactie op zich, maar een DERGELIJKE panische vluchtreactie is abnormaal, tevens geef ik ook aan dat dit heel wel kan komen door de verkeerde boodschap die de berijdster uitzond. waarmee dit werd uitgelokt (onbedoeld uiteraard, maar dan toch zeer gevaarlijk).

Wat TS haar motieven zijn behalve " ik wil nu ook wel eens leren een paard zadelmak maken" en daarbij maar wat probeert, ik weet het niet. Zo'n eigenaar begrijp ik ook absoluut niet.

Het is simpelweg amateuristisch geklungel, met gevaar voor ruiter en paard, waarbij ruiter (TS) die zegt ""12 jaar te rijden, beter zou moeten weten wat zij wel en niet in de vingers heeft.

Er zijn immers zat topruiters van bekende statuur die nog nooit een paard zadelmak gemaakt hebben, en van zichzelf weten dat zij daarvoor de tijd, de zin of de kunde niet hebben. Het is daarom geen blamage om dit experiment te stoppen en toe te geven dat dit buiten de eigen vaardigheden valt.

Ieder z'n specialiteit. Met mijn merrie ben ik er niet eens aan begonnen, om juist dit, want gaat 't een keer mis, dan sta je ook meteen met 1 punt achter als je niet weet hoe je dit verder moet aanpakken.
Je kunt beter een blanco groen paard voor je hebben dan eentje die al een verkeerd signaal heeft opgepakt.

Zelfkennis en enig objectief inzicht in eigen kunnen blijkt echter voor velen in de paardenwereld moeilijk bereikbaar. Met als eerste partij die de dupe daarvan wordt: het paard.
Ben blij dat 't niet mijn merrie betreft....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-07-14 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:38

Heb je je laatste wensen op papier of besproken met je naasten? Heb je een donorcodicil getekend?

Als een paard in de war raakt van iets dat jij in z'n mond doet, hoe volledig idioot moet je zijn om dat nog steviger te doen?
Heb je enig idee hoeveel mazzel je hebt gehad met die 2e val? Met je rug op een ijzeren hek vallen.

Angst maakt onvoorspelbaar, dit zijn de moeilijkste en gevaarlijkste paarden om zadelmak te maken en je moet heel goed weten wat je, wanneer en waarom doet/moet doen. Sterker nog, je moet er niet bij na hoeven denken, je moet het gewoon goed doen, uit instinct of uit ervaring.

De hele aanpak duidt op gebrek aan beide en daar komt nu jouw angst bij.

Het enige dat rest is niet verder te gaan, voor je eigen veiligheid, voor die van het paard, (door meerdere draden rennen zonder scheuren houdt ook een keer op) en voor de omgeving (je zal het op je motorkap krijgen zo'n losgeslagen paard).

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:40

De eigenaar laat mij ook niet opnieuw opstappen zonder hulp.
Ik zal voorlopig zeker niet alleen rijden, maar ik blijf wel degene die als het ware de beslissingen neemt en kiest hoe er met de pony om word gegaan, omdat ik haar nu het beste kent, en ze mij het meest vertrouwt.
De andere opties die de eigenaar heeft zijn ruigere types die niet bij dit paard passen.
Ik ben natuurlijk ook geen geweldige keus, maar ik pas wel bij het paard, dus vandaar.

Over die omstandigheden kan ik echt niet praten.

MiraeChaos

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 14:49

Sorry, ik had de nieuwe reacties nog niet gezien. Ik heb nu echter het idee alleen nog maar aangevallen te worden alsof ik een of andere idioot ben die niet weet was ze doet.

Ik snap best waar dat vandaan komt, maar niemand heeft er iets aan.
Ik heb een fout gemaakt, omdat ik een dergelijke situatie niet eerder ben tegengekomen, daarom vroeg ik ook advies.
Eerder heb ik met rennende paarden het altijd kunnen oplossen door te sturen en uit te zitten; dat is de ervaring waar ik automatisch op terug viel op het moment dat de pony ervandoor ging. Dat heeft juist met ervaring te maken, maar wel met een die niet bij deze situatie paste.
In zal zo'n situatie dan ook uit alle macht voorkomen en maatregelen nemen tegen de tijd dat we weer los rijden, hoewel ik ervan uit gaat dat dat nog wel even zal duren, want zeker nu weet ik dat ik alles langzaam aan moet pakken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:51

MiraeChaos schreef:
Sorry, ik had de nieuwe reacties nog niet gezien. Ik heb nu echter het idee alleen nog maar aangevallen te worden alsof ik een of andere idioot ben die niet weet was ze doet.

Weet je dan wel wat je doet? Waarom ging het dan fout? :)

Je weet dus ook niet wat je doet en de kans is best groot dat je het paard daardoor compleet verpest. Ja, doe je ook niet extra maar de kans is groot.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:01

Haal er professionele hulp bij en denk niet dat jij de enige bent die met deze pony om kan gaan. Profs weten zich aan te passen en kunnen dus heel goed correct deze pony beleren. De pony heeft een correcte ervaring nodig en die kan jij door je eigen spanning niet meer geven. Elke inimini signaaltje van jou zal haar weer tot vluchten aanzetten.

Jammer dat het zo gegaan is maar ook hier leer je van :-) en leer dan ook weer van de professionals.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:04

Wat voor paard/pony is het eigenlijk TS?

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 15:46

Echt goede professionals zullen er helaas zoieso niet bijkomen, ik zou het echt wel graag zo gezien hebben, maar dat heeft de eigenaar er niet voorover. Ik zal het moeten doen met lokale ervarings- deskundigen.

Het is een nrps merrie met veel bloed.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:00

Ik snap niet waarom mensen een groen paard nemen, maar vervolgens geen geld over hebben voor tandarts en goede professionele begeleiding :n Want hoe aardig het van je is dat je het hebt geprobeerd, je bent blijkbaar nog te onervaren. En dat gaat ten koste van het paard. En dat ze nu nog steeds geen goede prof laat komen, die het kan overnemen of eventueel jou helpen.. :n

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:15

Je bent eigenwijs ts. Meer dan Waarschuwen kunnen wij niet doen. Succes ik hoop dat je je nek niet breekt. Komt misschien rot over maar echtgoed bedoeld

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:30

MiraeChaos schreef:

Ik snap best waar dat vandaan komt, maar niemand heeft er iets aan.
Ik heb een fout gemaakt, omdat ik een dergelijke situatie niet eerder ben tegengekomen, daarom vroeg ik ook advies.
Eerder heb ik met rennende paarden het altijd kunnen oplossen door te sturen en uit te zitten; dat is de ervaring waar ik automatisch op terug viel op het moment dat de pony ervandoor ging. Dat heeft juist met ervaring te maken, maar wel met een die niet bij deze situatie paste.
In zal zo'n situatie dan ook uit alle macht voorkomen en maatregelen nemen tegen de tijd dat we weer los rijden, hoewel ik ervan uit gaat dat dat nog wel even zal duren, want zeker nu weet ik dat ik alles langzaam aan moet pakken.

nu wil ik niet onaardig overkomen maar ik heb een beetje het idee dat je er nogal nuchter over bent zo van ja ik heb een fout gemaakt maar ik los t wel op. waarschijnlijk heeft deze ervaring zo veel impact op je paard dat dit niet meer goed komt. besef je wel dat de kans dat ze het weer doet (al is het over een half jaar) 90% is? en dan? wat als jij je rug breekt... of je paard een been.. of als het paard zich loshaalt ergens en aan een kant helemaal open ligt... of 2 benen en wat ribben breekt. of dat jij er vanaf valt met je hoofd door het hek..en het ligt gaat bij je uit.. doe je dan nog zo luchtig er over? ik snap niet dat je niet echt de verantwoording pakt en tegen de eigenaar zegt. beste vent ik kan dit niet voor je oplossen sorry. want alleen dat zou een goeie keus zijn. jij hebt niet 1 fout gemaakt... jij hebt een half stappen plan over geslagen bij dit paard. jou fout lag niet bij het rijden en dat je bent gaan trekken toen ze er vandoor ging... want ja dat is fout maar de fout lag al ver daar voor heel ver daar voor zelfs. maar ik heb een beetje het idee dat het allemaal niet echt over komt. en het is helemaal niet zo dat je word afgebrand of aangevallen maar helaas zijn paarden mensen altijd erg koppig en denken het allemaal te weten. en eerlijk is eerlijk.. ook ik krijg wel eens een paard binnen waarbij ik het niet weet.. waarbij men maatje het ook niet weet.. en hoe veel moeite ik daar ook mee heb.. ik bel wel eerlijk de eigenaar om te overleggen en te vertellen dat wij niet de juiste plek zijn voor het paard en met welke redenen. en wij doen het nog met een team.. jij doet het.. alleen. 12 jaar rij ervaring.. is niet 12 jaar IN rij ervaring. en echt TS vraag de eigenaar de tandarts te laten komen. NOOOOIT een jong paard inrijden voor een check. bij ons is dat ook een vereiste anders trek ik men handen er zo vanaf.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:11

Dat is wel erg jammer, TS dat ze er geen professionele hulp bij willen. Ik hoop dat je het zelf kan oplossen of dat je een goede locale hobbyist vindt.

MiraeChaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 17:39

Bedankt Anneruth, dat hoop ik ook.

Het is jammer dat mensen denken dat dit allemaal maar eigenwijsheid is... Ik wist weliswaar dat dit zou gebeuren als ik op een forum post, maar ik weet ook dat hier veel mensen met veel ervaring rondhangen, en daar hoop ik van te leren. Ik wil naar elk advies luisteren, maar mensen schijnen gewoon niet te begrijpen wat de mogelijkheden beperkt zijn.

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:47

Paardentandarts laten komen.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:53

ts die mensen zijn er idd en die geven jou een advies wat je niet wil horen en daarom heb je er (volgens jou) niks aan. dit kan jij nou eenmaal niet oplossen daarvoor is al te veel mis gegaan. daarbij is dit probleem al helemaal niet op te lossen met virtuele adviezen sorry. dan moet hier al een pro zitten die toevallig tijd en zin heeft om daar te komen om je te helpen. maar het advies over de tandarts zie ik je ook niet op reageren (of ik heb er over heen gelezen) terwijl dat wel degelijk door meerdere erg ervaren mensen gegeven is als advies.

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:57

Besef jij je op jouw beurt dan de beperkte mogelijkheden van adviezen via een internetforum toepassen op het real life contact met je paard?

Dat is de reden waarom het advies 'stoppen en professionele hulp inschakelen' door zovelen gegeven wordt op deze manier. In de africhting van het paard is nu tot twee keer toe zó iets afwijkends gebeurd - dit ga je zelf, met je beperkte mogelijkheden zoals je zegt, niet meer rechtbreien.

De mensen waar je 't over hebt willen je graag behoeden voor verdere problemen. Het besluit om zelf verder te gaan kun jij alleen nemen, maar ook ik zou zeggen: bedenk goed waar je je gezondheid voor op het spel zet. Het risico dat iets dergelijks jullie nog eens gebeurt, is allang het 'normale' risico van het inrijden van een jong paard ontstegen.
Laatst bijgewerkt door Nyncke op 30-07-14 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:58

Mij lijkt een goede oplossing het paard lekker in de wei te laten totdat de juiste hulp/inrijder gevonden is.

Zelf heb ik redelijk wat ervaring in het voorbereiden van jonge paarden/pony's en na een week of 2 neem ik de meeste alweer over om zelf weer te gaan rijden.
Toch geeft mij dat niet de kunde om die tussenliggende periode ook te moeten kunnen. ;) (zeker niet zonder de juiste hulp).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:21

TS ze hebben hier echt het beste met je voor, niemand hier wil dat je verongelukt met je bijrijdpaard.
Dat je terug valt op reflexen die in andere situatie wel werkten, is begrijpelijk, maar in dit geval de grootste fout die je op dat moment had kunnen maken en hieruit spreekt de onervarenheid met dit soort situaties.
(overigens heeft trekken en sjorren aan teugels bij meer paarden een versnellend ipv vertragend effect)

Laat dit paard alsjeblieft aan de profs over en dat de eigenaren daar geen geld voor hebben is niet jouw probleem. Je hebt hebt het geprobeerd, je hebt een fout gemaakt aanzienlijke gevolgen voor de rest van de opleiding van dit paard en voor je zelf (je geeft aan zelf ook angstig te zijn geworden, wat funeste combinatie is met inrijden van een jong paard). Deal ermee, stop ermee en geef het paard af.

Hier ben ik ook bezig met een jonkie, echter heb van meet af aan gezegd, als er iets mis gaat of me niet aanstaat, gaat hij naar een prof. Denk dat nog steeds, ook al gaat het tot op heden prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:22

MiraeChaos schreef:
Hoewel ik jullie zorgen echt begrijp, is stoppen op dit moment om meerdere redenen geen optie. Ik kan het hele verhaal hier niet uitleggen omdat het om de persoonlijke omstandigheden van meerdere mensen gaat, maar ik hoop dat jullie willen inzien dat het mij niet om eer gaat.

Stoppen is altijd een optie. Tenzij iemand een pistool tegen je slaap houdt.

Niemand kan een ander dwingen om paarden zadelmak te maken die niet naar de tandarts gaan. En zonder goede begeleiding. Zonder hulp en zonder goede faciliteiten.
En er is maar één iemand die kan zeggen: "Sorry eigenaar, aan deze paardonvriendelijke en gevaarlijke praktijken werk ik niet mee. Je zoekt maar een andere gek." Diegene ben jij. En dat heeft wel met eer te maken.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:55

Als jij straks voor je leven getekend bent zeg je dan ook. Stoppen is geen optie en er waren geen andere mogelijkheden. Als het jou eigen paard was had ik het nog begrepen maar zoveel risico voor een paard van een ander.