Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
terpentijn schreef:Beslist niet ieder jong paard reageert op een dergelijke manier tijdens een zadelmak-maak periode of - sessie.
Het overgrote merendeel vliegt NIET panisch door hekken en draden, met een ruiter er op.
Een paard dat dat wel doet heeft ernstig de verkeerde boodschap doorgekregen, daarbij zichzelf vergetende in dolle angst.
Dat paard was in de "red zone" van angst, het had daarbij onherstelbaar kunnen verongelukken in het hek.
Dus als je het niet voor je zelf na laat, laat verdere experimenten dan omwille van het paard na
Ook stuit het mij erg tegen de borst dat het maar heel normaal wordt gevonden dat het paard maar moet zien om te gaan met een niet gecheckt gebit, en dan maar met een bit.
Een goede inbeleerder neemt een paard dat niet eerst zorgvuldig is nagekeken of behandeld door ee tandarts niet eens aan, en een goede eigenaar stuurt een paard niet zo de belering in.
Blijkbaar vindt TS deze overwegingen slechts bijzaken en gaat gewoon "nog eens een poging wagen".
Ach ach, welk een zelfoverschatting.
terpentijn schreef:Beslist niet ieder jong paard reageert op een dergelijke manier tijdens een zadelmak-maak periode of - sessie.
Het overgrote merendeel vliegt NIET panisch door hekken en draden, met een ruiter er op.
Een paard dat dat wel doet heeft ernstig de verkeerde boodschap doorgekregen, daarbij zichzelf vergetende in dolle angst.
Dat paard was in de "red zone" van angst, het had daarbij onherstelbaar kunnen verongelukken in het hek.
Dus als je het niet voor je zelf na laat, laat verdere experimenten dan omwille van het paard na
Ook stuit het mij erg tegen de borst dat het maar heel normaal wordt gevonden dat het paard maar moet zien om te gaan met een niet gecheckt gebit, en dan maar met een bit.
Een goede inbeleerder neemt een paard dat niet eerst zorgvuldig is nagekeken of behandeld door ee tandarts niet eens aan, en een goede eigenaar stuurt een paard niet zo de belering in.
Blijkbaar vindt TS deze overwegingen slechts bijzaken en gaat gewoon "nog eens een poging wagen".
Ach ach, welk een zelfoverschatting.
MiraeChaos schreef:Sorry, ik had de nieuwe reacties nog niet gezien. Ik heb nu echter het idee alleen nog maar aangevallen te worden alsof ik een of andere idioot ben die niet weet was ze doet.

en leer dan ook weer van de professionals.
Want hoe aardig het van je is dat je het hebt geprobeerd, je bent blijkbaar nog te onervaren. En dat gaat ten koste van het paard. En dat ze nu nog steeds geen goede prof laat komen, die het kan overnemen of eventueel jou helpen..
MiraeChaos schreef:Sorry, ik had de nieuwe reacties nog niet gezien. Ik heb nu echter het idee alleen nog maar aangevallen te worden alsof ik een of andere idioot ben die niet weet was ze doet.
Ik snap best waar dat vandaan komt, maar niemand heeft er iets aan.
Ik heb een fout gemaakt, omdat ik een dergelijke situatie niet eerder ben tegengekomen, daarom vroeg ik ook advies.
Eerder heb ik met rennende paarden het altijd kunnen oplossen door te sturen en uit te zitten; dat is de ervaring waar ik automatisch op terug viel op het moment dat de pony ervandoor ging. Dat heeft juist met ervaring te maken, maar wel met een die niet bij deze situatie paste.
In zal zo'n situatie dan ook uit alle macht voorkomen en maatregelen nemen tegen de tijd dat we weer los rijden, hoewel ik ervan uit gaat dat dat nog wel even zal duren, want zeker nu weet ik dat ik alles langzaam aan moet pakken.
(zeker niet zonder de juiste hulp). MiraeChaos schreef:Hoewel ik jullie zorgen echt begrijp, is stoppen op dit moment om meerdere redenen geen optie. Ik kan het hele verhaal hier niet uitleggen omdat het om de persoonlijke omstandigheden van meerdere mensen gaat, maar ik hoop dat jullie willen inzien dat het mij niet om eer gaat.