Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
AmoorM schreef:Ik denk ook dat ze tijdens het rijden zich een beetje verveeld.
Ik was nu echt actief bezig met overgangen, zodat ze wel op moest letten.. daar werd ze ook actief van.
Normaal was ik vaak bezig met die voorkant naar beneden te rijden op de hoefslag.
Ook een leerpuntje.
laetitia schreef:AmoorM schreef:Ik denk ook dat ze tijdens het rijden zich een beetje verveeld.
Ik was nu echt actief bezig met overgangen, zodat ze wel op moest letten.. daar werd ze ook actief van.
Normaal was ik vaak bezig met die voorkant naar beneden te rijden op de hoefslag.
Ook een leerpuntje.
Wat fijn dat het actief aan het been maken nu gaat werken!
Even over jouw stukje hierboven: corrigeert jouw instructeur dit niet? Dan heb je nl. een slechte instructeur...!
Jouw paard kan nooit correct nageven als ze niet actief aan het been is en de achterhand er goed onder zet (dus van achter naar voren).
Ik merk het heel erg aan een van de paarden die ik rijd: die komt uit zichzelf naar beneden, maar als ik haar niet eerst goed actief aan mijn been maak (ze is een beetje afgestompt omdat ze in kinderlesjes liep) dan hangt ze echt loodzwaar in mijn handen (op de voorhand lopen).
Dus ik ga de eerste 20 min aan de slag met haar scherp aan mijn been maken (overgangen, schijnovergangen zoals jij ook hebt geoefend) en als ze dan lekker loopt begrens ik haar wat meer van voor. Dan is ze veel lichter in je hand en zet ze de achterhand er echt onder.
, zelf wil ik eigenlijk proberen om haar aan het been te krijgen zonder spoor, maar als ik dan zoals vandaag in de les opzij moest dat is met spoor al amper te doen. Ik krijg wel echt les met het idee eerst kuit geen reactie spoor. sneeuwpop schreef:Krijg je groepsles of privé?
snap alleen niet waarom je nog twijfelt.
Ik sta best open om iemand op een minder gebruikelijke manier om het kwartje te laten doen vallen(bij de ruiter) Je hebt echter op deze manier ook het gevoel dat het niet werkt en menig bokker heeft aangegeven dat je er nog niet aan toe bent - dit is duidelijk uit je reacties te lezen in welke mate van ervaring je nu zit. Heel veel bokkers herkennen het.

sneeuwpop schreef:Dat bedoel ik idd.
Nee, op hoog niveau heb je ze niet om die reden nodig. Kuit werkt ook prima op hoog niveau.
De manier als correctie klopt idd.
Alleen voor jou heeft het totaal geen nut.
Jij hebt blijkbaar stappen over geslagen...
als je bezig bent met aan de teugel, zonder dat jij je paard actief aan je been kan maken, dan klopt het niet.
Sporen gaat je probleem echt niet oplossen maar op Den duur juist groter maken.
ik reed mijn paard thuis ook met en zonder sporen. Geen probleem. Maar in de wedstrijd ring mag je op bepaald niveau geen zweep en dan is een spoortje wel prettig als hulpmiddel, zeker wanneer de vreemde bak spannend is.
Paard moet goed luisteren op je kuit, dit moet je eerst goed leren voordat je met corrigeren bezig kunt houden. Zolang jij nog fouten maakt zullen die sporen je paard alleen maar afstompen ipv scherper aan je hulpen maken.
Heleennn schreef:Nou, frieswytske, naar mijn idee krijg je een afgestompt paard als je steeds maar ligt te schoppen. Na een tijd reageert je paard dan toch enkel nog op een flinke schop? Het spoortje leunt dichter aan bij de zachtheid van kuitdruk. Terwijl de schop die jij dan zou geven wel meteen een flink verschil is van kuitdruk. Ik blijf het een brute manier vinden om je paard iets (af) te leren, de zweep is iets anders. Dit is meer een straf of berisping en staat niet gelijk icm je beenhulp. Hier krijg je dat probleem dus wss niet. Een beetje geduld is vaak ook niet verkeerd bij het aanleren of afleren van een probleem of oefening.