sporen om, maar niet gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: sporen om, maar niet gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:02

We praten langs elkaar heen. Ik heb het over fouten, niet alleen over het gebruik van de zweep. Door Bijv onbalans of gewoon doordat je je lichaam niet goed genoeg onder controle hebt kun je onbedoeld been geven en je handen (inclusief teugels) naar je lichaam brengen. Dit zijn heel vervelende fouten voor het paard, terwijl de meeste ruiters deze fout wel gemaakt hebben.

En straffen... dan wil je genoegdoening of voorkomen van stout gedrag zoals met een boete of in de hoek staan..

maar wat wij willen is een correctie. Het gedrag corrigeren in het gedrag dat we willen. Bijv wanneer je paard niet voorwaarts gaat, (uiteindelijk) een tikje met de zweep om ervoor te zorgen dat je gelijkhet gewenste gedrag krijgt - voorwaarts en daarop direct de beloning om je paard duidelijk te maken dat je dat wil (in tegenstelling tot straf)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:04

Had het niet tegen jouw sneeuwpop, maar tegen Heleennn. Had het er misschien even bij moeten zeggen.
Ben het nl. helemaal met je eens.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:11

Oh, haha
ik had ook wat beter moeten opletten, dan had ik het Wsl nog wel begrepen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:32

Geeft niks. Is nog vroeg. Hahaha

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:36

AmoorM schreef:
Ik denk ook dat ze tijdens het rijden zich een beetje verveeld.
Ik was nu echt actief bezig met overgangen, zodat ze wel op moest letten.. daar werd ze ook actief van.
Normaal was ik vaak bezig met die voorkant naar beneden te rijden op de hoefslag.
Ook een leerpuntje.

Wat fijn dat het actief aan het been maken nu gaat werken!

Even over jouw stukje hierboven: corrigeert jouw instructeur dit niet? Dan heb je nl. een slechte instructeur...!
Jouw paard kan nooit correct nageven als ze niet actief aan het been is en de achterhand er goed onder zet (dus van achter naar voren).

Ik merk het heel erg aan een van de paarden die ik rijd: die komt uit zichzelf naar beneden, maar als ik haar niet eerst goed actief aan mijn been maak (ze is een beetje afgestompt omdat ze in kinderlesjes liep) dan hangt ze echt loodzwaar in mijn handen (op de voorhand lopen).
Dus ik ga de eerste 20 min aan de slag met haar scherp aan mijn been maken (overgangen, schijnovergangen zoals jij ook hebt geoefend) en als ze dan lekker loopt begrens ik haar wat meer van voor. Dan is ze veel lichter in je hand en zet ze de achterhand er echt onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:52

laetitia schreef:
AmoorM schreef:
Ik denk ook dat ze tijdens het rijden zich een beetje verveeld.
Ik was nu echt actief bezig met overgangen, zodat ze wel op moest letten.. daar werd ze ook actief van.
Normaal was ik vaak bezig met die voorkant naar beneden te rijden op de hoefslag.
Ook een leerpuntje.

Wat fijn dat het actief aan het been maken nu gaat werken!

Even over jouw stukje hierboven: corrigeert jouw instructeur dit niet? Dan heb je nl. een slechte instructeur...!
Jouw paard kan nooit correct nageven als ze niet actief aan het been is en de achterhand er goed onder zet (dus van achter naar voren).

Ik merk het heel erg aan een van de paarden die ik rijd: die komt uit zichzelf naar beneden, maar als ik haar niet eerst goed actief aan mijn been maak (ze is een beetje afgestompt omdat ze in kinderlesjes liep) dan hangt ze echt loodzwaar in mijn handen (op de voorhand lopen).
Dus ik ga de eerste 20 min aan de slag met haar scherp aan mijn been maken (overgangen, schijnovergangen zoals jij ook hebt geoefend) en als ze dan lekker loopt begrens ik haar wat meer van voor. Dan is ze veel lichter in je hand en zet ze de achterhand er echt onder.

In de les rijd ik natuurlijk anders dan als ik zelf rijd. Is een leerpuntje.
Ja ik denk dat het verstandig is omdat zeker de eerste 15 tot 20 minuten te doen. Ook iets wat ik niet echt deed.

Ik moest vandaag wel mijn sporen om van mijn instructeur. Ze was ietsje voorwaartser en kakte niet echt gelijk in, maar vond het niet echt een super groot verschil met zonder sporen, vergeleken met gisteren dan. Het waren van die hele kleintjes. Volgens haar hadden ze niet echt nut. Mijn benen bleven ook wel stil, dat ging beter dan ik zelf dacht. Ik denk te negatief denk ik. Maar ik heb wel echt een rot gevoel over die sporen. Ik weet niet echt wat te doen :n , zelf wil ik eigenlijk proberen om haar aan het been te krijgen zonder spoor, maar als ik dan zoals vandaag in de les opzij moest dat is met spoor al amper te doen. Ik krijg wel echt les met het idee eerst kuit geen reactie spoor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:06

Krijg je groepsles of privé?

snap alleen niet waarom je nog twijfelt.
Ik sta best open om iemand op een minder gebruikelijke manier om het kwartje te laten doen vallen(bij de ruiter) Je hebt echter op deze manier ook het gevoel dat het niet werkt en menig bokker heeft aangegeven dat je er nog niet aan toe bent - dit is duidelijk uit je reacties te lezen in welke mate van ervaring je nu zit. Heel veel bokkers herkennen het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:36

sneeuwpop schreef:
Krijg je groepsles of privé?

snap alleen niet waarom je nog twijfelt.
Ik sta best open om iemand op een minder gebruikelijke manier om het kwartje te laten doen vallen(bij de ruiter) Je hebt echter op deze manier ook het gevoel dat het niet werkt en menig bokker heeft aangegeven dat je er nog niet aan toe bent - dit is duidelijk uit je reacties te lezen in welke mate van ervaring je nu zit. Heel veel bokkers herkennen het.

Priveles.

Ik denk wel dat mijn instructeur een betere inschatting kan doen dan een bokker via internet.. daar ben ik wel een beetje voorzichtig mee. :j
Ik twijfel aan de ene kant nog omdat ik z'n ruiter ben die heel erg onder de indruk ben als mensen bijvoorbeeld goed zonder zadel, bit, hoofdstel etc kunnen rijden, dat laat vaak meer zien hoe z'n band je met je paard hebt... En dat het zonder materiaal ook kan. Maar aan de andere kant zie ik alleen maar mensen bij ons op stal dressuur matig rijden met materiaal zoals een zweep, een spoor, een extra teugels..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:52

Ik vind het raar dat jij aangeeft dat je niet met sporen wilt rijden, je instructrice je 'dwingt' ze toch te gebruiken. Je moet wel op 1 lijn zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:31

Slina schreef:
Ik vind het raar dat jij aangeeft dat je niet met sporen wilt rijden, je instructrice je 'dwingt' ze toch te gebruiken. Je moet wel op 1 lijn zitten.

Dwingt niet, adviseert.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:49

Dat bitloos (halster) en zonder zadel deed ik vroeger ook.(koeien en schapen halen op het land) Kan nu toch echt een heeeeel stuk beter rijden al red ik dat niet meer zonder zadel. Dat laatste zorgt toch al snel voor een stoelzit en dat is het laatste wat je wil...

Stelt dus niet zoveel voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:04

Maar wat veel mensen zeggen: Je hebt je sporen om als correctie middel. Dus niet als hulpmiddel zoals je kuit. Stel je geeft kuit en je krijgt reactie ontspan je. Maar krijg je geen reactie geef je spoor. Wat ik geleerd heb is dat je met een correctie middel behoorlijk hard moet/mag inkomen en de kuithulp zo fijn en zacht mogelijk. Juist wat heel veel doen is kuit aandrukken, geen reactie nog een keer, weer geen reactie iets harder been, weer geen reactie een keer een schopje, weer geen reactie dan pas de spoor erin. Maar dan kun je je paard niet leren dat ze juist op die fijne kuit hulp moet reageren. Dat is wat ik vorige week geleerd heb.

Ik wil op den duur de spoor wel weer af doen,Is dat mogelijk als je ze gebruikt? Al begrijpen mensen om mij heen niet waarom je de spoor af doet.

Sneeuwpop: Bedoel je dat je een stoelzit krijgt van zonder zadel?

Ik hoorde ook laatst iemand zeggen, iemand die op hoog niveau rijdt kan niet zonder spoor rijden, dat dat gewoon niet mogelijk is, omdat je kuit een hele grote oppervlak is. Klopt dit?

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:48

ik zou anders kei korte sporen kopen ;) mss wat gemakkelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:02

Hermesje schreef:
ik zou anders kei korte sporen kopen ;) mss wat gemakkelijker

Ik heb hele korte sporen. Van die bobbeltjes. Ze waren volgens mijn instructeur te klein, een vinger prikje.
Nog niet eens 1 cm geloof ik.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:07

Dat bedoel ik idd.

Nee, op hoog niveau heb je ze niet om die reden nodig. Kuit werkt ook prima op hoog niveau.

De manier als correctie klopt idd.

Alleen voor jou heeft het totaal geen nut.
Jij hebt blijkbaar stappen over geslagen...
als je bezig bent met aan de teugel, zonder dat jij je paard actief aan je been kan maken, dan klopt het niet.
Sporen gaat je probleem echt niet oplossen maar op Den duur juist groter maken.

ik reed mijn paard thuis ook met en zonder sporen. Geen probleem. Maar in de wedstrijd ring mag je op bepaald niveau geen zweep en dan is een spoortje wel prettig als hulpmiddel, zeker wanneer de vreemde bak spannend is.

Paard moet goed luisteren op je kuit, dit moet je eerst goed leren voordat je met corrigeren bezig kunt houden. Zolang jij nog fouten maakt zullen die sporen je paard alleen maar afstompen ipv scherper aan je hulpen maken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:13

Zie het simpel..
Jij kan het ook niet waarderen als je leraar steeds fouten maakt en jou soms onterecht " straft".
Het maakt het onduidelijk en je motivatie zal verdwijnen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:55

toch ben ik het niet helemaal eens met jouw instructeur.
Jouw instructie zegt doe eens een spoortje aan om het paard dus idd meer voorwaarts te krijgen ??????
Een spoor is daar helemaal niet voor bedoelt, ik zeg niet dat het niet kan, maar is niet de bedoeling.
In principe zou je paard moeten vertrekken bij de eerste en zachte hulp (kuithulp) met eventueel een beetje jouw stemhulp er bij.
Indien er geen reactie volgt op zo'n heel zachte hulp is het dus zaak je paard te leren wat jij met zo'n zachte hulp bedoelt, want het is dus duidelijk dat het paard dit nu op dit moment echt niet weet, niet begrijpt of gewoon negeert.
Ik vind dus dat je nu niet correct bezig bent.
al bij een eerste training moet je een heel duidelijke verbetering gaan zien, dat is nu niet zo dus verkeerde training zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:26

sneeuwpop schreef:
Dat bedoel ik idd.

Nee, op hoog niveau heb je ze niet om die reden nodig. Kuit werkt ook prima op hoog niveau.

De manier als correctie klopt idd.

Alleen voor jou heeft het totaal geen nut.
Jij hebt blijkbaar stappen over geslagen...
als je bezig bent met aan de teugel, zonder dat jij je paard actief aan je been kan maken, dan klopt het niet.
Sporen gaat je probleem echt niet oplossen maar op Den duur juist groter maken.

ik reed mijn paard thuis ook met en zonder sporen. Geen probleem. Maar in de wedstrijd ring mag je op bepaald niveau geen zweep en dan is een spoortje wel prettig als hulpmiddel, zeker wanneer de vreemde bak spannend is.

Paard moet goed luisteren op je kuit, dit moet je eerst goed leren voordat je met corrigeren bezig kunt houden. Zolang jij nog fouten maakt zullen die sporen je paard alleen maar afstompen ipv scherper aan je hulpen maken.

Waarom heeft dat voor mij geen nut? Als er echt tijdens het rijden mee bezig ga is ze goed aan het been.

Het is iedere keer een moment opname. Als ik rijd en ik geef iedere keer verkeerd been dan reageert ze niet meer. Als ik heel bewust been geen reageert ze super. Dan is het opeens een heel ander paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:59

Maar jij bent nog aan het leren om bewust been te geven. Je moet leren aanvoelen zodat het vanzelf gaat en heeft met timing te maken. Een goede Hulp op het verkeerde moment is een foute Hulp. Een goede Hulp op het juiste moment maar met een onbewust onrustige hand is een foute Hulp.

Je bent nog aan het leren, dan moet je niet met correctie hulpmiddelen aan de gang.
Dat is niet eerlijk tegenover je paard en zal je later weer tegen komen in jullie ontwikkeling.
Je wilt geen Slaaf die gaat doen wat hij denkt dat jij bedoeld, maar een paard wat alleen op de juiste hulpen reageerd.
Die hulpen worden alleen maar belangrijker omdat je ze gaat uitbouwen. De basis moet goed zijn anders valt het als een slecht gebouwd huis in elkaar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:06

Ben het helemaal eens met wat "sneeuwpop" hier al zei.
In principe is het niet eens belangrijk wat je juist doet maar hoe je dit doet, en timing en gevoel zijn hier zeer zeker de belangrijkste pijlers.
En een paar seconden verschil kan het verschil zijn tussen een juiste en een foute hulp, let op we spreken echt over een paar seconden echt niet meer dan dat.
En juist dit kan je onmogelijk leren, zelfs niet een beetje, zo via het internet via een forum.
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 31-07-14 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:10

Heleennn schreef:
Nou, frieswytske, naar mijn idee krijg je een afgestompt paard als je steeds maar ligt te schoppen. Na een tijd reageert je paard dan toch enkel nog op een flinke schop? Het spoortje leunt dichter aan bij de zachtheid van kuitdruk. Terwijl de schop die jij dan zou geven wel meteen een flink verschil is van kuitdruk. Ik blijf het een brute manier vinden om je paard iets (af) te leren, de zweep is iets anders. Dit is meer een straf of berisping en staat niet gelijk icm je beenhulp. Hier krijg je dat probleem dus wss niet. Een beetje geduld is vaak ook niet verkeerd bij het aanleren of afleren van een probleem of oefening.

Ik men en daar gebruik je de zweep wel als "beenhulp".

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:42

Ik weet niet of er overleg met je instructeur mogelijk is, maar vraag deze eens goed om uitleg waarom hij wil dat je met spoor gaat rijden, waarom dit niet zonder op te lossen is. En laat eens iemand filmen hoe je rijdt (zonder spoor) zodat je zelf kan zien hoe stil je beenligging is, zodat je aan de hand van dat filmpje kunt bepalen of je een spoortje om kan wat niet continue tegen paard zit te prikken zonder dat je dit in de gaten hebt.
Zoals je beschrijft hoe je nu zelf bezig bent, ben ik zelf ook bezig om paard beter aan het been te krijgen, zonder spoor. Houd wel in de gaten dat je zit en beenhulpen niet te sterk veranderen en je beenligging op de juiste plaats terug komt na je correctie.
En wat je ook zou kunnen doen is eens een les van iemand anders nemen, kijken hoe die er tegenaan kijkt.
Succes!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:43

Ik men en daar gebruik je de zweep wel als "beenhulp".[/quote]

:j én om te belonen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:05

Iedereen bedankt voor jullie reactie, jullie bedoelen het vast en zeker goed. :j

Maar naar vanochtend ben ik er van bewust dat onze 'problemen' groter zijn dan alleen de keuze of ik een spoortje moet dragen of niet. Of dat ze aan het been is of niet.

Mijn paard is de baas en bepaald de route en ik lift als het ware mee.
We rijden door de bak en zo ineens loopt mijn paard de andere kant op. Gaat in de hoek staan, ramt tegen het hek om hoog. Rent zelfs de bak uit. Nu is het in theorie vast heel makkelijk uit te leggen, teugel daar been daar en opgelost. Was het maar zo makkelijk, maar bij alles wat ik doe rent ze er dwars door heen, en ik weet het ligt aan mij, ik ben niet streng genoeg. Ik heb dit eerder toegestaan.

Dit is er uit te rijden door haar voorwaarts te houden. Als ik al niet de macht heb om haar voorwaarts te rijden, zal dit er nooit uit komen. Ze moet er als het ware er door heen.

Daarom ook natuurlijk het spoortje. Maar ik ben natuurlijk zo penny dat ik gelijk de vreselijkste dingen ga denken. Dat weet mijn instructie ook.

Maar ik wordt langzamerhand bang dat ik dit nooit opgelost ga krijgen.... IK heb niet de ervaring om dit te doen.

Op de grond is het een heel ander paard. Dan is het het een super braaf paard. Ik doe vrijheidsdressuur met haar. Ik kan haar achteruit zetten op mijn stem en ze accepteert mijn ruimte en ik die van haar. Het lijkt wel of ze helemaal veranderd als ik er op zit. Haar hele blik in haar ogen veranderd.. :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-14 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:23

Je bedoelt dat jij niet de leider bent.
De meelift- fase hebben we allemaal meegemaakt.
Wil gewoon zeggen dat je niet strenger (!)moet zijn, maar dat je moet gaan leren aanvoelen wanneer je de juiste hulpen moet gaan geven. Dus weten wanneer je de juiste hulp moet geven ipv harder/langer de verkeerde hulp.
Ook met het gebruik van je buitenteugel om de schouder te begrezen is het belangrijk om dit op het juiste moment te doen en met de juiste hoeveelheid (zo min mogelijk als kan) druk en dan vooral ook gelijktijdig je tempo onder controle te hebben en te houden.

Het is een kwestie van goede instructie die jouw stap voor stap jou de dingen leert herkennen en op te reageren.

Wij hebben ook een boefje van een pony waar mijn buurmeisje op mag rijden. Ik heb haar eerst aan de Longe laten voelen wanneer ze been moet geven. Daarna aan de Longe de aanleuning en teven los in stap het sturen met behulp van de buitenteugel. Nu gaat het best goed en komt het dus allemaal samen.

Vind de keuze van een spoortje echt een vreemde keuze, zeker omdat je nog zoveel moet leren voor je toe bent aan het spoortje.